Britse bommenwerpers overrompelden Duitse luchtverdediging met strookjes zilverpapier.! KAATSHEUVEL BLAUPUNKT RADIO - TELEVISIE DE AVONTUREN VAN DIM EN DAM DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 28 JULI 1958 15 jaar geleden Hamburg als proefkonijn kreeg een verpletterende bommenregen van de R.A.F- TWIJFEL NIET LANGER Gebr. Biemans HOOFDSTRAAT 18 KAATSHEUVEL GESLOTEN wli q® Feuilleton Het Renbaanschandaal van Epsom 34) t XVI Onophoudelijk beukte de geallierede luchtmacht in de bange oorlogsjaren van 1942, '43, '44 en '45 op de Duitse havens en industrie-centra, de vliegtuig- en benzi- nefabrieken. Steeds vaker klonk het mono toon gedreun van grote formaties bommen werpers en steeds huiveringwekkender wer den de ravages in het rijk van de Führer. Reeds in 1941 ondernam de R.A.F. niet minder dan 7000 vluchten naar 1300 mi litaire doelen in Duitsland. Maar dit was nog maar kinderspel bij wat zich in de vol gende jaren op Hitler's grondgebied zou gaan afspelen. In" 1942 namelijk kwamen de grote es kaders en volgden de massale bombarde menten. De eerste zware luchtaanval trof Keulen, waar 1130 Britse vliegtuigen in de nacht van 30 op 31 mei de stad voor drie kwart in puin legden. Begin 1943 kregen de Duitse steden maandelijks zelfs een bommenlast van meer dan 10.000 ton te verduren... Maar bij dit alles kostte de luchtoorlog tegen Duitsland ook vele geallieerde vlie gers het leven. In 1943 ontwikkelden de Duitsers namelijk een sterk afweerstelsel. Nog in dat zelfde jaar echter kwam de En gelsen met iets nieuws: het uitwerpen van strookjes zilverpapier, waarmede de radar- apparatuur van de vijand met succes werd gestoord. De eerste proef met dit zilverpapier werd genomen op 24 juli 1943 tijdens een raid van de R.A.F. naar Hamburg. Het resultaat was verbluffend. De Duit se verdediging stond machteloos en het bombardement werd die nacht één van de vreselijkste episodes uit de tweede wereld oorlog... Precisie-bombardementen. In 1942 begonnen, zoals gezegd, de En gelsen en Amerikanen op grote schaal de Duitse steden te bombarderen. In 1943 deed men er nog een schepje bovenop. Tot grote ergernis en wanhoop uiteraard van de Führer en zijn satellieten. De nazi-pro pagandaleider Joseph Goebbels zegt in zijn dagboek van 3 maart 1943 schuimbekkend van woede „Men wordt razend bij de gedachte, dat de een of andere Canadese vlegel, die Europa waarschijnlijk niet eens op de globe weet te vinden, uit zijn schatrijk land, dat zijn volk niet eens weet te ex ploiteren, naar Europa vliegt om hier een overbevolkt werelddeel te bombar deren. Maar hopelijk zullen we spoedig in de gelegenheid zijn daarop het pas sende antwoord te geven." Een probleem van geallieerde zijde was aanvankelijk, dat de bommenwerpers die in Zuid-Engeland opstegen en steeds een flink eind moesten vliegen voordat ze boven hun doel waren, niet geëscorteerd konden wor den door jachtvliegtuigen. Want deze jacht vliegtuigen (de zo voortreffelijke „Spitfi res") hadden een te kleine actie-radius, wat dus wil zeggen, dat de afstand waar op ze het zonder bijlading van brandstof konden doen te gering was. De Britten moesten daarom wel met hun langzaam-vliegende „Lancasters" Duitsland bij nacht onbeschermd binnen vliegen. De Duitse afweer, en vooral de Duitse nacht jagers, hadden hierdoor vrij spel. Het ge volg was uiteraard dat heel wat toestellen van de geallieerden nimmer op hun basis terugkeerden. Geleidelijk aan echter kreeg men meer inzicht en kennis van de radar-apparatuur, waarmede de vijandelijke nachtjagers wa ren uitgerust. In 1943 konden de Britten en Amerikanen een nieuw radarapparaat in hun bommenwerpers plaatsen, waarmee het mogelijk was op een scherm een beeld te projecteren van het terrein waarboven het vliegtuig zich bevond. Dit was een hele stap vooruit, want de piloot kon nu, ook al was het volkomen duister of al hing er een zware mist of bewolking, heel simpel vaststellen of hij al of niet boven het te bombarderen gebied vloog. Hitler en Göring moesten toen met schrik en veel ergernis constateren, dat de Engel sen, zelfs al waren de nachten stikdonker, hun zware brisant- en fosforbommen haar fijn op de Duitse fabrieken mikten. Het tijdstip van de precisie-bombardementen was aangebroken... Amerikanen vlogen overdag. Tot in het najaar van 1943 gaven de Amerikanen de voorkeur aan bombarde menten overdag, omdat deze, zoals ze be weerden, voor kleine doelen veel betere trefkansen boden. Zij deden hun aanvallen met snelle zwaarbewapende vliegtuigen, de zogenaamde „vliegende forten", die de strijd met iedere Duitse jager konden aan binden. De Britten daarentegen prefereerden de nachtbombardementen, die, met toepassing van radar, zeer precies konden worden uit gevoerd. Zij gebruikten voor dit doel de langzaam vliegende „Lancasters". Deze toestellen waren wel is waar minder goed bewapend dan de Amerikaanse „vliegende forten", maar ze voerden niettemin een veel grotere bommenlast mee. Over de kwestie nacht- of dagbombarde menten is door de Britten en Amerikaanse deskundigen vaak en heftig gedelibereerd. Ieder bleef echter op zijn standpunt staan, totdat tenslotte steeds duidelijker werd dat de aanvallen overdag niet feilloos waren. De Duitse jachtvliegtuigen zaten de Ame rikanen voortdurend en met kracht op de hielen. De verliezen werden zeer ernstig. In oktober 1943 gooide men het roer om, na een mislukte raid naar Schweinfurt, het centrum van de Duitse kogellagerindustrie. In 1944 waren de Amerikaanse lange- afstandsjagers gereed en vanaf toen ver schenen de zware bommenwerpers, be schermd (foor de superieure „Thunder bolts", „lightnings" en „Mustangs" (met een actie-radius van 850 mijl), in het hart van Duitsland. Zilverpapierstrookjes zetten Duitse radar schaakmat. Het spreekt vanzelf, dat de Duitsers al les in het werk stelden om hun luchtver dediging zo doeltreffend mogelijk te ma ken. In 1943 hadden zij over geheel West- Europa een net van 750 radarposten lig gen. Iedere post beschikte over een nacht jager en iedere nachtjager was uitgerust met een radarapparatuur. Dit systeem, dat ontwikkeld werd door generaal Kammhu- ber, heeft de verliezen bij de geallieerde bombardeurs sterk doen toenemen. Maar ook de Engelsen zaten natuurlijk niet stil. Zij zinden koortsachtig op een idee om het spiedende radaroog van de vijand met het mooist denkbare effect te storen. En inderdaad, de Britten vonden iets waar mede zij de vijand lelijk om de tuin kon den leiden. Dat nietss was dan 't uit de vlieg tuigen gooien van reepjes zilverpapier. Zo'n wolk van neerdwarrelende stanielstrookjes veroorzaakte een chaos op het radarscherm van de vijand en dat schonk de geallieerde vliegers ruimschoots de kans om' te pas seren. Bij het bombardement van Hamburg, op 24 juli 1943, werd de eerste proef met de ze nieuwe vinding genomen. Zoals wij in de aanhef reeds releveerden was het re sultaat verbluffend. De Duitsers stonden voor een raadsel: hun defensie werd volko men overdonderd. Het bombardement van Hamburg werd een ontzettende gebeurte nis voor deze havenplaats. Luitenant-gene raal V/ilson zegt in zijn boek „Van War schau tot Hirosjima" over deze luchtaan val „Het bombardement van Hamburg op 24 juli 1943 is één van de grootste en vreselijkste drama's, die zich in de twee de wereldoorlog hebben afgespeeld. De stad werd door de R.A.F. genadeloos ge bombardeerd, waarbij vooral woonwijken met fosforbommen werden bewerkt. Wie van ooggetuigen, die uit deze hel wisten te ontkomen, hoort, wat in die ongeluk kige stad is gebeurd, zal zich moeilijk kunnen losmaken van de beklemming, die over hem zal zijn gekomen." En Goebbels schrijft over dit bombarde ment in zijn dagboek „Vannacht is Hamburg het doelwit ge weest van een buitengewoon zware lucht aanval. Deze had de meest funeste ge volgen zowel voor de burgerbevolking als voor de bewapeningsindustrie. Helaas kunnen wij maar heel weinig neergescho ten vliegtuigen melden, in totaal 12. Jam mer genoeg heeft generaal-overste Wei- se juist twee dagen geleden het zware afweergeschut bij Hamburg weggehaald, om het naar Italië te sturen. Dat man keerde er nog maar aan! Men kan zich voorstellen hoe de vijandelijke vliegtui gen boven Hamburg huisgehouden heb ben. Vooral het oostelijk deel is zwaar getroffen. Het is een ware catastrofe. De burgerbevolking heeft buitengewoon zwa re schade geleden. De verliezen aan men sen zijn voorlopig nog niet te overzien. Men schat het aantal mensen, dat elders onderdak gebracht moet worden, op on geveer honderdvijftig a tweehonderddui zend. Ik weet op 't ogenblik niet, hoe wij dit probleem moeten oplossen." Hitier vloekte Naarmate het uur der bevrijding dich terbij kwam, werden de aanvallen op het Rijksgebied van de Führer intensiever. Ook Berlijn moest het ontgelden. Steeds heviger werden de Britse luchtaanvallen op deze stad. Een nieuw type staafbrandbommen en een overvloediger gebruik van fosforbom men maakten de raids van de R.A.F. met de dag huiveringwekkender. Hn 1944 kre gen de Engelsen en Amerikanen het lucht- overwicht boven Duitsland. De „Luftwaffe" schrompelde ineen... Tussen half november 1943 en half fe bruari 1944 gooide de R.A.F. niet minder dan twee en twintig duizend ton brisant- gommen op Berlijn. In zijn boek „Hitier" bommen op Berlijn. In zijn boek „Hitier" „De Führer was buiten zichzelf van woe de dat Goering en de „Luftwaffe" de aanvallen niet konden afweren of aan zijn eis tot represailles tegen Engeland kon den voldoen. Bij elke conferentie vloek te hij de vertegenwoordigers der Lucht macht uit vanwege hun onbekwaamheid. Toch zorgde hij er voor nooit naar een van de vernielde steden te gaan, behalve dan Berlijn, dat hij echter ook zelden bezocht. De verliezen aan mensenlevens lieten hem onverschillig, waar hij het meest over in zat was de uitwerking op de Duitse oorlogsproductie. Op de conferenties van Hitier werd bij na geen enkel probleem ter sprake ge bracht of het werd beïnvloed door Duits- lands toenemend tekort aan alles - een tekort aan mankracht, aan grondstoffen, aan transportmiddelen, aan olie, aan le vensmiddelen, aan staal, aan oorlogsuit rusting en vliegtuigen. Zelfs al waren zijn eigen industrieën ongemoeid gelaten, dan zou het Duitsland toch te zwaar zijn gevallen een langdurige oorlog te voeren met drie der machtigste industrielanden ter wereld, de V.S., Engeland en de Sov jet-Unie. Maar bij de vanzelfsprekende ongelijkheid in middelen en de trage, niet aflatende druk der blokkade kwam nog de desorganisatie van Duitslands indus trieën en verbindingen door aanvallen uit de lucht. Systematisch vielen de gealli eerde luchtstrijdkrachten het een na het andere van Duitslands industrie-centra aan en kwamen, zodra de schade weer hersteld was, terug om nog meer bom men af te werpen." Moedige kerels. Zeker is, dat de oorlog niet op 5 mei 1945 zou zijn geëindigd, indien de Engel sen en Amerikanen het moreel, de kracht en de middelen hadden gemist om de Duit se industrie vanuit de lucht zo frequent te ruïneren. Nu waren de Duitsers telkens ge noodzaakt sterke eenheden voor de lucht verdediging aan de fronten te onttrekken. En anderzijds kwam er aan alles tenslotte zoveel gebrek, dat men niet of zeer spora disch in staat was materiaal en allerlei noodzakelijke dingen naar de fronten te sturen. Wij dienen veel bewondering en respect te hebben voor de bemanningen van de Amerikaanse en Britse bommenwerpers. Hun avonturen waren vaak hachelijk en velen van hen keerden niet terug... Soms gebeurde het dat binnen het uur wel 600 tot 700 van deze bekwame oorlogsvliegers verloren gingen. Het waren moedige kerels. Zij wisten van geen wijken, zegt Churchill, en gaven nim mer toe. Aan hun zelfopofferende toewij ding hebben wij in niet geringe mate de overwinning te danken. ARIE VAN PAS. KAATSHEUVEL (vervolg) Was iets anders dan we gewoon zijn, maar heus wel iets dat waardering verdiende en dan ook spontaan kreeg. DE FAKIR BEZWEERT NIET ALLEEN TULPEN, DOCH OOK BEZOEKERS. De vliegende Fakir in De Efteling heeft reeds naam gemaakt. Na de onthulling van dit nieuwe sprookje en de goede pers, die daarover reeds werd gegeven, is er weer een groei ende belangstelling ontstaan voor wat het Natuurpark te genieten geeft. De inlichtingendienst kreeg bij herhaling telefoontjes: Zeg, juf frouw, kunt u me ook zeggen of het nieuwe sprookje in werking is? In een der enquête-brieven schreef een bezoekster: We waren niet dik bij kas, hebben onderweg met de fiets door het slechte weer logies moeten nemen, doch hebben daarna nog ruim 100 km. gefietst om „De Vliegende Fakir" te zien. Wij hebben er geen spijt van, want het is fantastisch. Het is frappant, tussen de kijkers staande, de bemerkingen te horen die in bewondering geuit worden, maar in één woord samengevat is het: iets wat boven ieders verwach ting uitgaat. We zien in verwachting de reactie op dit nieuwe Efteling- sprookje tegemoet. VOLKSCONCERTEN. Al had dan ook Pluvius na zijn machtsvertoon van zaterdagmorgen ogenschijnlijk z'n voldoening, heer lijk zomeravond weer was het in de verste verte nog niet toen St. J an de kiosk op de Markt betrad om een volksconcert, onder leiding van di recteur Kuijten, te geven. Dat er slechts een matige belangstelling was, kunnen we dan nog gerust op de debetrekening van de weergod schrijven. De hoofdschotel van het programma waren de concoursnum mers waarmee St. Jan op 17 augus tus a.s. in de afdeling Uitmuntend heid van de R.K. Federatie hoopt uit te komen. Het zijn „Kleine Blas- orchester" een Suite van E. Fril ling, Caesar en Cleopatra, een ou verture van G. Boedijn en „Dorps- dansen" van A. Gretry in een arr. van Moerenhout. Er viel reeds zeer veel goeds in deze composities te beluisteren, doch concoursfahig mo gen we de uitvoering nog niet noe men. Nu zijn de laatste drie weken voor een concoursvoorbereiding nog een mooie tijd, doch St. Jan heeft die dan nog nodig in goed bezochte repetities, wil de harmonie zijn goe de naam ook in deze afdeling, die weer hogere eisen stelt, ook weer eer aandoen. We weten wat St. Jan kan, en weten nog beter wat een directeur als de heer Kuijten in zijn mars heeft. In samenwerking kan hij het zeker klaren, doch dan me dewerking van allen. Succes in de komende weken! Voor zondagavond had Pluvius meer consideratie. Hij wist zich zelfs te beheersen tot het einde van dit zeer gewaardeerde concert, dat bij dit stille weer, buitengesloten dan 't lawaai der brommers, een unieke avond beleefde. De B.B.A.-bussen hadden hun stopplaats een weinig verlegd, wat we ten zeerste mogen appreciëren, doch de brommers ken nen geen fatsoen en schijnen in de mening te verkeren dat, behalve de weg, ook de concertgelegenheid on der hun geraasterrein valt. Overigens een concert waarvoor het publiek zeer grote waardering had. Op de eerste plaats voor de keuze der programma-nummers, meer speciaal afgestemd op 'n volks concert, waarin het publiek de lich tere amusementsmuziek meer weet te waarderen. Zo mogen we de Chi cago, Jazz-ouverture van Ruelle, 'n knal-nummer noemen voor 't jonge volk; Le Roi s'amuse van Delibes een compositie vol fijne variaties, de „Klompendans" uit Zar und Zim- mermann, in de bewerking van Dreissen, een werkje dat het op elk concert zal doen. Het tweede gedeelte van 't pro gramma mogen we betitelen met 'n Drumband-concert. Leider v. Best heeft eens laten horen wat hij met zijn jongens heeft weten te berei ken. Geen groot dondergeweld van grote en kleine trommen, doch een rhytme en nuancering, die impo neert en een cadans bereikt of men een harmonie hoort musiceren. En het waren niet alleen marsen die de Euphonia-drumband liet horen, ook het walsrhytme mochten we in de vele variatie-mogelijkheden, die tot uitvoering kwamen, beluisteren, 't (Zie vervolg laatste kolom). DE NIEUWE SERIE 1958—1959 IS ER PASSEND IN IEDER INTERIEUR VRIJBLIJVEND OP PROEF OP GEMAKKELIJKE BETALINGSCONDITIES (Komt eens praten) ALLEENVERKOOP VOOR KAATSHEUVEL (en Omstreken) Wij maken er U attent op, dat wij op dinsdag 29-7-"58 wegens familie-omstandigheden gesloten zijn. Dringende storingen doorgeven aan: Mgr. Völkerstr. 16, Kaatsheuvel. Dank je Copyrighf P. I. B. Box 6 Copenhagen BIM EN BAM EN DE VERLOREN Bim en Bam, ook diep bewogen, HOND. Kafferkoningin Bombasta is haar lieve hondje kwijt. Je ziet duidelijk op 't plaatje, hoe het mens er onder lijdt. bieden hier hun diensten aan, om de hond terug te brengen, die het bos is ingegaan. En een lange rij saucijsjes leggen ze nu langs het pad, j dat die hond dezelfde morgen i naar het bos genomen had. i Spoedig komt hij op de lucht af en, al etend, dichterbij, j „Lieveling", zo roept Bombasta, j „ben je daar? Wat ben ik blij!" van „DE ECHO VAN HET ZUIDEN" door: Percy King De rit duurde kort; voor een huis op Bedford Place werd ge stopt. De man met de zalvende stem opende 't portier, verzocht Ashworth, hem te volgen. Hij liet de bezoeker in een helder, bijna overdadig verlicht vertrek en deelde mee, dat mr. Fritzjohn binnen een paar minuten zou verschijnen. Ashworth kortte de tijd met het opnemen van zijn omgeving; hij moest bekennen, dat de inrichting in elk geval smaakvol was. De meubelen wa ren luxueus, zonder een zweem van protserigheid; de schilde rijen aan de wand vertegenwoor digden een klein vermogen. Een zwaar tapijt bedekte de vloer. Hij bewonderde de schilderijen nog, toen de deur openging en de man binnentrad, die hij des middags in gezelschap van Blan che Whitlock had gezien. Het was hem een ontgoocheling. „Ga zitten," zei hij joviaal. „Ik wachtte u. William!" Hij klapte in de handen „Champag ne! De drommel hale je, als ze niet koud genoeg is!" Tot Ash worth „Sigaren en sigaretten vindt u op het tafeltje daar; neem maar waar u trek in hebt. Alles eerste kwaliteit. Niemand kan van Buddy Fritzjohn zeg gen, dat hij niet weet wat zijn gasten toekomt." Hij maakte 'n wuivend gebaar. Opnieuw viel Ashworth de ring met de bloed rode steen op. „Ik zal met mijn oordeel wachten tot ik Buddy Fritzjohn ontmoet heb." De ander lachte daverend. „Hij is goed! Ik ben dus Buddy Fritzjohn niet en u komt ver tellen, wie ik dan wel ben!" „Ik zag je vanmiddag in Ep som met Blanche Whitlock. Als jij Buddy Fritzjohn was, had je het lef niet gehad, je in 't open baar te vertonen. Iemand die zich ophoudt met schriftverval sing, chantage en de gemeenste zwendel op renbanen, blijft bij voorkeur achter de schermen." „Zou je denken? Nu zet dan je oren eens goed open. Bel de politie. Ik tart haar, een schijn van bewijs aan te voeren, dat ik valsheid in geschrifte heb ge pleegd. Chantage zei je? Wel, van een stuk of wat lui weet ik iets, dat ze niet graag aan de grote klok gehangen zagen. Als ik nu zo beleefd ben om te* zeg gen: Ik hou me van de domme als je afschuift, en ze schuiven graag af pleeg ik dan chan tage?" „Een stuk of wat lui. Alle maal kwamen ze toch niet over de brug. Bijvoorbeeld Austin Vallery." „Bijvoorbeeld Austin Vallery, juist. Wat je derde beschuldi ging betreft, kan ik helpen, dat ik zo stom geluk op wedrennen heb?" Hij wachtte even, gaf de bediende een wenk, de koelem mer voor hem neer te zetten. Daarna stond hij op liet de kurk tegen 't plafond knallen, schonk in en ledigde zijn glas in een teug. Ashworth zette 't zijne, zonder er van te drinken, op ta fel. „De paardenrennen, hè? Jij bent het knechtje van de „Gen tlemen Races Association". Ik ga er een organisatie tegenover stellen, de „Traniers Jockeys Association". Geen eigenaars er in. Trainers en jockeys heb ben evengoed hun rechten. Maar ze zijn niet georganiseerd. Wor den ze geschorst of weggetrapt, wel, dan moeten ze het nemen. Er staat geen beroep voor ze open.Daar zal ik verandering in brengen door een stevige vak vereniging te stichten, snap je?" Ashworth knikte en trok langzaam aan zijn sigaret. „Ik snap 't. Waarom stel je speci aal mij met je plannen in ken nis?" „Omdat je me gerecomman deerd bent door een vriendin, Blanche Whitlock. Je kent haar ook. Ras-actrice. Ze willen haar in een hoek drukken 't zal niet gaan. Ik geef haar een eigen schouwburg. Financier de hele mik-mak. Zo is Buddy Fritz john, Wat hij doet, doet hij goed." „Ik heb Miss Whitlock niet gevraagd, mijn belangen bij wie ook te bepleiten. En wel aller minst bij een Buddy Fritzjohn. Zeg dat je baas." „Blanche noemt je een gladde advocaat. Zoeen heb ik nodig. Wordt je wijzer van dat detec tive spelen? Of van de armzali ge grijp,stuiver, die de „Gentle men Races Association" je toe gooit? Bij mij kun je geld als water verdienen. Je zet mijn^ or ganisatie op touw en springt in de bres voor trainers en joc keys, als ze in moeilijkheden geraken." „Zo. Is dat 't eieren eten?" Ashworth nam zijn hoed en stond op. „Nu hoe denk je er over?" „Ik zie er niets in," zei Ash worth effen. „Hè?" De gastheer schonk zich opnieuw in. „Je bent toch wel goed snik hè?" „Dat gaat tamelijk, dank je. Ik ben niet te vinden voor zwendel. Nu weet je het." „Zo. Is 't dat?" „Dat is 't," knikte Ashworth. „Wat voor een zwendel zit in een organisatie van trainers en jockeys?" „Je baas wil er het vuilste zaakje van maken, dat ooit in elkaar gezet is." „Wacht eens even! Jouw..." „Wacht jij maar. Jij hebt ge zegd wat je op je hart had. Nu ik. Geen trainer, geen jockey met een greintje eergevoel gaat in een organisatie, door een schoft als Buddy Fritzjohn op gezet. Jullie willen, haar voor je zelf lonend maken, door trai ners en jockeys te dwingen, precies datgene te doen, wat jullie voorschrijven. Dat wil zeggen: smerigheden uit te ha len zodat paarden winnen, die volgens iedereen kansloos zijn. Vrouwen als Blanche Whitlock zijn jullie handlangsters; zij ani meren haar vrienden, dikke weddenschappen op valse tips aan te gaan. Weigeren fatsoen lijke jockeys mee te doen, dan zetten jullie ze de pen op de neus of ze krijgen een onge luk." ,Kijk eens aan!" De ander lachte geforceerd. „Heb jij 't op die manier uitgekiend! Wel wel. Zijn trekken verhardden zich. Nog nooit heeft iemand er ple zier van beleefd, dat hij Buddy Fritzjohn in de wielen reed." „Voor dreigementen ga ik niet opzij." „Je weet wat met Susan Hoo ver gebeurde, niet?" „Ik ben bezig dat uit te zoe ken." Ja? Wel, ik merk dat je nog veel groter stommerd ben, dan ik eerst van je dacht!" (Wordt vervolgd)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 8