GROTE VLIEGRAMP BIJ DE K.L.M. V Waalwijkse en Langsi Courant LIGT DE OORZAAK (weer) OP SHANNON? 99 doden. MEMENTO MORI! Binnenland DE WERELD ROND De grootste slag! ilruM... MAANDAG 18 AUGUSTUS 1958 Uitgever: Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 z per week 81e JAARGANG No. 66 Abonnement: 22 cent per week per kwartaal f 2.8f 8.10 franco P-P. Advertentieprijs: 10 cent per mm. Contract-advertenties: speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 105. WAALWIJK - TEL. 2611 - KAATSHEUVEL - TEL. 1002 Dr. van BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES„ECHO" Dit onheilspellende nieuws ont roerde donderdagmiddag geheel ons land, geheel de wereld, toen bekend werd dat een der nieuwste Constella tions van de K.L.M., met 91 passa giers en 8 bemanningsleden werd ver mist en waarvan weldra bleek dat de luchtreus hopeloos was verloren. Het vliegtuig was in de nacht van woensdag op donderdag van Schip hol vertrokken, om 4 uur 5 donder dag van Shannon; om 4 uur 40 meld de de Hugo de Groot zich voor het laatst. Daarna bleef alles stil ondanks alle pogingen tot donderdagmiddag door een vliegtuig van de Engelse marine de eerste tekenen werden ge vonden in de vorm van half opgebla zen rubberboten. Van alle zijden, met schepen en vlieg tuigen, is men uitgetogen om mogelij ke overlevenden te vinden, maar he laas, niets is gevonden dan een aan tal lijken van de arme slachtoffers, die door Engelse vissersboten aan wal werden gebracht. Op 't ogenblik dat wij dit schrij ven zijn 35 doden geborgen. Onder de passagiers waren 11 Ne derlanders, 41 Amerikanen en ver der personen van 11 nationaliteiten. Dit is de derde grote vliegramp in de burgerluchtvaart; de eerste en tweede eisten 129 en 126 doden. Van de 83 volwassenen, vijf kin deren, drie baby s en acht beman ningsleden, die donderdagmorgen het leven verloren toen de KLM-Super- Constellation PH LKM „Hugo de Groot" 160 mijl uit de Ierse westkust in de Atlantische Oceaan verdween, zijn 35 merendeels niet geïdentificeer de lichamen geborgen. Zij werden vrijdagavond in zeven boten naar het Ierse vissersplaatsje Galway gebracht en opgebaard in een speciaal inge richte vleugel van het plaatselijke ziekenhuis. Ierse en Nederlandse dok ters begonnen onmiddellijk aan de lijkschouwing in de hoop iets te kun nen reconstrueren van het drama dat zich flitsend snel op 4900 meter bo ven de Atlantische Oceaan geheel ongezien moet hebben afgespeeld. Met hetzelfde doel werd de Cana dese oorlogsbodem „Crusader", de spil van de zeventien schepen tellen de bergingsvloot, ijlings ingericht als verzamelplaats van de wrakstukken, die tot op een straal van zeven kilo meter van de onheilsplaats drijvend werden aangetroffen. Op het vliegveld Shannon, van waar de „Hugo de Groot" 43 minu ten vóór de ramp was opgestegen, overheerst de mening dat zich geen explosie heeft voorgedaan, maar dat het toesel is neergestort en plat op het water is geslagen. Als mogelijke oorzaak word genoemd het uitvallen van alle stroom ten gevolge van een onweersbui, aldus de Volkskrant. Ontzagwekkende toename van het verkeer - razende snelheden - on gelukken - botsingen - dood. Shock - licht gewond - zwaar gewond - schedelbasisfractuur - dood. Hier rijdt zich een bromfietser te pletter, daar wordt een motorrijder gekraakt, ginds ligt een toaal ver kreukelde auto aan de kant van de weg. Een of twee doden, een paar zwaar en enkele licht gewonden. uur zal een nieuwe extra uitzending volgen. - o - De omroepverenigingen hebben in tussen hun programma's al gewijzigd. De ongerustheid is overgegaan in be zorgdheid. Heeft het vliegtuig mis schien een andere koers genomen en is het elders, op een plaats waarmee geen radioverbinding te krijgen is geland? Het is een mogelijkheid, maar de kansen zijn minimaal. „Erg toch" - en we gaan over tot j De muziek zwijgt nieuwe extra Ao Aatr uitzending. Een Shackleton vliegtuig heeft 80 km uit de Ierse westkust de orde van de dag. Een ernstige botsing - drie in- zittenden waren onmiddellijk dood - j twee bezwijken in de loop van de nacht. „Wat vreselijk!" We schrik- j ken even. Maar het leven herneemt zijn loop. Een treinbotsing - vele gewon den, maar het aantal doden is, al thans in Nederland, gelukkig meestal op de vingers van één hand te tellen. - o - Dan extra nieuwsuitzending. De K.L.M. maakt zich ongerust over het lot van de super-constellation „Hugo de Groot". Het vliegtuig is om 23.55 van Schiphol vertrokken, op weg naar Gander in Amerika. Het zou daar om 12.15 uur hebben moeten aanko men. Volgens de gebruikelijke route is eerst het vliegveld Shannon in Ier land aangedaan. Het toestel is nor maal opgestegen en zou zich na ver loop van tijd hebben moeten melden. De melding is uitgebleven. Is de radio uitgevallen? Heeft het vliegtuig plotseling met slecht weer te kampen gekregen? Men gaat zich beslist ongerust maken. Nieuw bericht vliegtuigen zijn opgestegen zowel van de Amerikaan se als van de Engelse kust, om de zee af te zoeken. Nadere berichten ont breken nog. Over ongeveer een half wat is er gebeurd, wat is er gedaan en wat is er nagelaten te Shannon? Wie of wat faalde er? Een kleinigheid is in het lucht verkeer reeds voldoende. Nauwge zetheid en accutaresse zijn de eerste eisen van een veilige vlucht. Geen instrument mag veronachtzaamd, geen detail over het hoofd worden gezien. Helaas heeft Shannon in dit opzicht geen goede naam In augustus 1954 vertrok de „Bon tekoe" van dit vliegveld en stortte even voor de Nederlandse kust in zee. Alle inzittenden verloren het leven. Nog geen twee weken later ver trok van het Ierse plaatsje de su- perconstellation „Triton" voor de grote sprong over de Atlantische Oceaan. Het toestel kwam na twee minuten reeds1 in de modder van de riviermonding en een groot aantal inzittenden bekocht deze start met de dood. Het scheelde niet veel, of die zelf de dag had een constellation van de Transworld Airlines voor een twee de ramp gezorgd. Gelukkig wist de piloot zijn kostbare kist te keren en behouden aan de grond te zetten. Maar de motorstoring vond plaats op het ogenblik van de ondergang van de Triton. Van Shannon steeg nog een sport- vliegtuig op, om redding te bieden toen men uiteindelijk op het kan toor van de gebeurtenissen hoorde. Het toestelletje stortte onmiddellijk na het opstijgen neer Waar schuilt de fout? Is het een vorm van zorgeloos heid, van onvoldoende waakzaam heid, van gevaarlijke routinebehan delingen en tot sleur geworden controle daar op Shannon, die tot gevolg hebben dat na een periode van gelukkige starts de aandacht verslapt en er welhaast nietige klei nigheidjes aan de voorbereidingen van een vertrek gaan ontbreken? Is het grondpersoneel voldoende doordrenkt van zijn verantwoorde lijkheid? Is de leiding berekend voor zijn vèrreikende taak? Is de technische outillage werkelijk 100% in orde? Het zijn zo maar enkele vragen, die er opkomen in de hoof den van degenen die met deze ont zettende ramp geconfronteerd wer den, Want het is werkelijk uitge sloten dat dit alles bij ons op Schip hol had kunnen gebeuren. Ook ver neemt men van dit soort rampen niet op de grootste buitenlandse luchthavens. Het zijn de kleine aan loophavens, waar men veelal kampt met gedeeltelijk onvoldoende ge schoold personeel, minder ontwik kelde leidinggevende figuren en niet zulke uitgebreide technische voorzieningen, die bij dergelijke schokkende calamiteiten in het we reldnieuws komen. Zelfs het reddingswerk kan van dergelijke tussenstations maar ge brekkig geregeld worden. De Triton kon verdwijnen zonder dat men dit op Shannon opmerkte. Pas nadat een bemanningslid door modder en slik de voettocht naar het vliegveld had volbracht, kwam het reddings- apparatuur in beweging. Het duur de 2% uur voor ïnen het wrak op 2 minuten afstand bereikte. Ook dit gebeurt op Shannon. Als de gronddienst faalt. Een enkele nalatigheid kan in de vliegerij tientallen mensenlevens kosten. De bewijzen liggen in het verleden geregistreerd. Wij denken aan de Dakota, die na het opstijgen van Kastrup, in Denemarken, te rugviel door een fout van de grond dienst. Gezagvoerder Geyssendorf- fer, de kroonprins van Zweden en 20 anderen waren het slachtoffer van een klein verzuim. De constellation Nijmegen vloog bij Prestwick in Schotland te plet ter, omdat op het vliegveld niet alle voorzorgen in acht genomen waren. Parmentier stond met zijn naam trouwens borg dat hij geen fouten maakte. Toch vielen er 40 doden. De naam Shannon is echter reeds bij zoveel luchtrampen betrokken, dat menig gezagvoerder een extra oogje in het zeil zal houden als hij daar de wielen aan de grond zet. Met schrik denken we nog terug aan het uitblijven van elke reactie op de radiomeldingen van een Ameri kaans toestel, dat de verkeerstoren van dit vliegveld attendeerde op 'n plaatsgevonden ramp. Er gebeurde niets. En ook na het ontbreken van bericht van de Triton achtte de ver keersleiding aldaar het uitblijven van een eerste melding uit de lucht niet ongewoon. De veiligheid van de passagiers in de luchtvaart berust niet uitslui tend bij het vliegend personeel. Vakbekwaamheid wordt ook veron dersteld en vereist bij het uitgebrei de grondpersoneel van de velden, die aangedaan of gepasseerd wor den. Vooral als het de laatste veilige haven voor zo'n grote sprong over de onmetelijke oceaan betreft, waar elke hulpverlening en elke vorm van bijstand al onmogelijk zijn. Voor onnauwkeurigheid en non- chalance is ook op de veilige grond van een luchthaven geen plaats. Wij hopen, dat de Ierse autoriteiten hiervan thans, na zulk een ontzet tende luchtramp, doordrongen zul len raken en een ernstig onderzoek naar de oorzaken zullen instellen. vin8#» Doe mee aan deze bijzonder leuke, vakantie-attraktie. Een gratis prijsvraag voor in de etalages en in de zaal Vraag een prijsvraagformuller aan de kassa's. Uitgebreide inlichtingen zijn daarin vermeld. DOE MEE en win één van de 20 fraaie prijzen en bovendien 100 LÜVA-ïoteo als troostprijzen met de kans op een auto of 10.000 guidenl! mee met de prijsvraag van V&O. DEN EINDHOVEN - TILBURG - HELMOND wrakstukken waargenomen, ook een reddingsvlot. Een Amerikaans toeste heef S.O.S. seinen opgevangen, maar de richting niet kunnen vaststellen. Waren ze van de „Hugo de Groot?' Officiële berichten ontbreken nog. - o - Wie durft te hopen op behoud? Langzaam daalt de rouw over Ne derland. Het vliegtuig had 91 passagiers aan boord en de bemanning telde 8 koppen. 99 mensen - in één slag dood! Ramp over Nederland en dat niet alleen: er waren personen van min stens tien nationaliteiten aan boord. Rouw in tal van gezinnen, over de hele wereld verspreid. 99 mensen - in één slag dood. God doet zijn schepselen geboren worden en laat ze leven, de een lang, de ander kort. God roept zijn schep selen op, de een vroeg, de ander laat, om te verschijnen voor Hem. De Heer van leven en dood houdt het appèl en ieder zal verantwoording hebben af te leggen van zijn daden, hetzij deze goed waren of kwaad. Memento mori! Gedenk te sterven! Christus, het Licht dezer wereld, is reddend verschenen. (Nadruk verboden). ES De jongens, die dag en nacht in 's mensen geestelijke structuur naar foutjes zitten te graven, hebben ons, mannen, weer een illusie armer ge maakt. Je vraagt je af hoe ze er ach- gekomen, dat de riantste leugens wor den verteld door gevoelsmensen en lieden, die gemakkelijk opgewonden raken. In Wenen zijn ze in nog heel prille ter gekomen zijn, want wie leent zich levens gaan graven en daar hebben ze blootgelegd, dat kinderen pas op 5 of 6-jarige leeftijd het „voordeel" leugens beginnen in te zien. GOK DE BONTEKOE EN DE TRITON STEGEN ER OP Weer staat het Ierse vliegveld Shannon in het middelpunt van de belangstelling en weer is dat vlieg veld Shannon de laatste landings plaats geweest van een verongelukt vliegtuig. De ontzettende ramp, die de ma jestueuze luchtvogel „Hugo de Groot" heeft getroffen onder even onverklaarbare oorzaken als andere K.L.M.-vogels, is niet de eerste slag die deze maatschappij en ons gehele land wordt toegebracht na het aan- doen van déze aanloophaven. Het is wel de grootste. Vanzelfsprekend vraagt elke des kundige zich thans af, of deze ver schrikkelijke luchtrampen niet voor komen hadden kunnen worden en ziet menigeen met gemengde ge voelens het onderzoek tegemoet, dat ook op het vliegveld zal worden in gesteld. Want er behoeft maar een kleinigheid te zijn gebeurd op dat Ierse terrein, of de rampen als deze zijn verklaarbaar. Blijft de vraag: nu voor een dergelijk onkruid-onder- zoek, maar in ieder geval zijn ze nu j weer naar boven gekomen met de wetenschap, dat mannen meer liegen j dan vrouwen. Daar wordt dan wel sussend aan toegevoegd, dat dit niet geldt ten aanzien van adspirant- vrouwen tussen tien en veertien jaar, maar wat kopen wij daarvoor die in de bloeiende volwassenheid van het leven vertoeven. Voor je vrouw sta je toch maar te kijk als een stuk ruige weegbree temidden van een perk maagdelijke madelieven en lelietjes vandalen. De grootste leugenaars, zo hebben de geestelijke baggeraars verder naar de oppervlakte gebracht, zijn de jon gens tussen 15 en 18 jaar. Zij liegen zo vorstelijk dat ze het zelf geloven. De leugenjongens van de leidse universiteit hebben honderd leugens bij elkaar gegooid en zijn toen aan het uitzoeken gegaan. Ze telden 14 leugens uit eigenzinnigheid en 8 om zich „bemind" te maken. Dit laatste aantal komt ons, wanneer we een blik in de politiek werpen, verdacht laag voor. Verder zijn er zes op hon derd mensen die liegen om moeite te besparen of uit tijdverdrijfvier men sen verdraaien de zaak om te voor komen dat ze lachwekkend worden en dat er op de honderd maar drie mensen zouden zijn die liegen om in druk te maken, wil er bij ons ook niet goed in. Verreweg het grootste deel van de leugens wordt echter verteld om onaangenaamheden uit de weg te gaan, namelijk eenenveertig van de honderd. Ten slotte is uit de geeste lijke aanslibbing ook nog naar boven van waarbij het overigens wel vaststaat, dat kinderen pas beginnen te jokken, wanneer ze in de gaten krijgen dat ze zelf door leugens worden bedrogen. In Chicago heeft men studenten aan een leugentest onderworpen en daarbij kwam aan het licht, dat de meest intelligente jongens de meest jammerlijke leugens vertelden en dat de domste jongens op leugengebied een ernstige gooi deden naar het pre dicaat „cum laude". In Parijs wordt bij psychotechnisch onderzoek reeds gebruik gemaakt van de leugentest om de intelligentie van de kandida ten vast te stellen. U zult er dus goed aan doen, vrienden, om bij eventuele sollicitaties te vermelden, dat u een zeer slechte leugenaar bent. Ander zijds is het zo, dat als u goed kunt liegen, u dan weliswaar geen bril jante geest bezit, maar u er in ieder geval toch op kunt beroemen een hart in uw lijf te hebben, hetgeen vooral waar het uw vrouw betreft een be langrijk ding is. De grootste leuge naars zijn dus toch wel de beste echtgenoten! BS Dpgenen die er kortelings toe zijn overgegaan hun artistieke drang te uiten in z.g. fietsbandschilderin gen, willen wij er op attenderen, dat de geestelijke vader van deze kunst vorm, de heer William Green, zijn rijwiel weer heeft opgeborgen, omdat hij tot de bevinding is gekomen dat te veel artisten de beschikking heb ben over een fiets en derhalve alle maal door de verf zijn gaan fietsen. Bovendien bleek al gauw, dat wiel renners de heer Green in deze kunst ver achter zich lieten. De jongens, die het fijne bochtenwerk kunnen dromen, draaiden er werkjes uit, waarvan William nooit had ge droomd. Sommige renners gingen zelfs op het linnen in de achtervol ging en de knapen met het beste kuit- werk vertikten het zelfs om nog lan ger in zo iets stoms als wegwedstrij den uit te komen, nu de kunst hun plotseling zulke ongekende perspec tieven bood. Green kwam dan ook al gauw niet meer aan bod op zijn dood gewone fietsje zonder versnelling en met het veel te zware bandpenseel. Onze William heeft nu een ande re, nog meer spectaculaire expressie mogelijkheid bedacht. Hij neemt een houten paneel - een oude gladde deur is prachtig - en overgiet dit met kokende asfalt. Om een wat compactere substantie te krijgen mengt hij dit met enige kilo's fijn grint en zand. Vervolgens gooit hij er een tiental liters petroleum tegen aan en steekt er dan de brand in. Het resultaat is telkens weer een mees terwerk, dat voor 500 tot 1000 gul den van de hand gaat. Waar wacht u dus nog op? William zal wel weer heel rap naar iets anders moeten omzien, want brandstichters lopen er ook bij de vleet rond. ES Voor de boeren ziet de toekomst er ook allesbehalve rooskleurig uit. Zaten ze tot nu toe al tot over hun oren in de zorg door de grondvraat- zucht van de woningbouw en het vreemde landbouwbeleid van heer Vondeling, dezer dagen kwamen brit se geleerden met een vinding, die het hele boerenbedrijf op z'n kop zet. Zij lanceerden n.l. een kunstkoe en dat levenloze beest, dat geen bek open doet, produceert uit gras en andere groeisels rechtstreeks vijfmaal zoveel eiwit als de mens uit de producten van de gewone huis- en tuinkoe kan halen. Voordat u uw koeien weg doet, kunt u deze kunstkoe gaan bewonde ren op de landbouwtentoonstelling in Rothamsted in Hertfordshire (Eng.). U ziet overigens viert hoogtij! wel de kunst DR. KORTENHORST GEHULDIGD. Bij gelegenheid van zijn huldiging wegens het feit dat hij tien jaar voor zitter van de Tweede Kamer is, heeft dr Kortenhorst een rede gehouden, die enkele interessante politieke kwes ties bevatte. Dr Kortenhorst dankte H.M. de Koningin voor zijn benoeming tot Grootofficier in de orde van Oranje- Nassau, welke onderscheiding hem door Dr Drees was overhandigd en greep de gelegenheid aan om te spre ken over de belangrijke invloed van de Koningin als staatshoofd en met name de grote persoonlijke invloed van Koningin Juliana, wanneer zich moeilijkheden in de regering voor doen. Hij sprak met groot respect over zijn ervaringen bij ontmoetingen met Koningin Juliana bij deze gele genheden. Hij prees haar inzicht en de bewogenheid waarmee zij de staatszaken behandelt en mogelijkhe den tot oplossing zoekt. Op de tweede plaats heeft dr. Kor tenhorst, omringd door leden van het kabinet, Raad van State, Kamerleden en familieleden, zijn verschil van in zicht ter sprake gebracht met de mi nister-president over de vraag of mi nisters lid van de Kamer moeten zijn. In Nederland hebben zij wel zitting in het parlement, doch zijn er geen lid van. Zij stemmen dus niet mee, zoals tot dusver in Frankrijk wel ge schiedde. Dr. Drees vroeg zich af, hoe bij de politieke verhoudingen in ons land zoiets mogelijk zou zijn. Dr Korten horst liet daarentegen uitkomen, dat ons stelsel, waarbij volksvertegen woordiging en regering als twee machten tegenover elkaar staan, wel eens wat te ver wordt doorgedreven. Hij noemde in dit verband de lang slepende kabinetsformaties. Hij zei, dat hij overtuigd was, dat het lands belang daarbij niet steeds op de juiste wijze wordt gediend, omdat een spoe dige vorming van een regering ge wenst is. Wat hij hierover te zeggen had, noemde dr. Kortenhorst een cri de coeur. Hij getuigde verder van de vreugde die hem deze huldiging bij het tienjarig jubileum had gebracht. Ik behoor niet tot degenen die bij zo'n gelegenheid altijd zeggen, dat het hen zoveel moeite kost zich te la ten huldigen, aldus de president Namens de Kamerleden heeft de heer Tilanus als oudste der senioren het woord gevoerd en de president gehuldigd om de oorspronkelijke wij ze, waarmede hij zijn ambt vervult. Namens de griffie sprak de griffier, mr. Schepel, en namens de parlemen taire pers werd het woord gevoerd door de heer S. Jonker. OVERSPANNEN MAN SLOEG VROUW DE SCHEDEL IN. In een ziekenhuis heeft de 41-ja- rige magazijnbediende C. van W. 't afschuwelijke plan voorbereid dat hij maandagavond omstreeks half 12 uitvoerde; hij trachtte de 55-jarige mevrouw J. H. Dane, met wie hij sinds 13 jaar vriendschappelijke be trekkingen onderhield, in haar wo ning aan de Von Zeesenstraat 28 met een serie hamerslagen van het leven te beroven. De vrouw werd met een ingeslagen schedel naar het Onze Lieve Vrouwegasthuis te Amsterdam gebracht. Haar toestand is zeer ern stig. HOEVEEL LUISTERAARS EN KIJKERS TELT NEDERLAND? Op 1 augustus 1958 bedroeg het aantal aangegeven radio-ontvangtoe stellen 2.438.983 tegen 2.426.902 op 1 juli 1958. Het aantal geregistreerde televisie toestellen steeg in hetzelfde tijdvak van 315.878 tot 325.395 (t.m. 11 augustus 328.773). Op 1 augustus 1958 waren er 514.029 aangeslotenen op het draad- omroepnet tegen 515.550 op 1 juli 1958. SCHIP RAMDE SLUISDEUR. Het scheepvaartverkeer tussen de Amsterdamse haven en de Noordzee is donderdagavond enige tijd ge stremd geweest, doordat de Neder landse vrachtvaarder „Gaasterland" (4375 ton) rond zeven uur de buiten deur van de middensluit te IJmuiden ramde. De duwpers, die de noorde lijke sluisdeur uitzet en terugtrekt, en de aandrijvingsinstallatie werden ge heel ontzet, zodat rijkswaterstaat snijbranders moest laten aanrukken om de duwpers te verwijderen. De sluisdeuren konden toen open, zodat de„Gaasterland", die weinig schade opliep, zijn reis naar Hamburg kon vervolgen. De middelsluis zal voor lopig alleen bij vloed gebruikt kun- nen worden.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 5