GROTE VLIEGRAMP BIJ DE
K.L.M.
V
Waalwijkse en Langsi Courant
LIGT DE OORZAAK
(weer) OP SHANNON?
99 doden.
MEMENTO MORI!
Binnenland
DE WERELD ROND
De grootste slag!
ilruM...
MAANDAG 18 AUGUSTUS 1958
Uitgever:
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur:
JAN TIELEN
Dit blad verschijnt 2 z per week
81e JAARGANG No. 66
Abonnement:
22 cent per week
per kwartaal f 2.8f
8.10 franco P-P.
Advertentieprijs:
10 cent per mm.
Contract-advertenties:
speciaal tarief
Bureaux GROTESTRAAT 105. WAALWIJK - TEL. 2611 - KAATSHEUVEL - TEL. 1002 Dr. van BEURDENSTRAAT 8
OPGERICHT 1878
TELEGR.-ADRES„ECHO"
Dit onheilspellende nieuws ont
roerde donderdagmiddag geheel ons
land, geheel de wereld, toen bekend
werd dat een der nieuwste Constella
tions van de K.L.M., met 91 passa
giers en 8 bemanningsleden werd ver
mist en waarvan weldra bleek dat de
luchtreus hopeloos was verloren.
Het vliegtuig was in de nacht van
woensdag op donderdag van Schip
hol vertrokken, om 4 uur 5 donder
dag van Shannon; om 4 uur 40 meld
de de Hugo de Groot zich voor het
laatst. Daarna bleef alles stil ondanks
alle pogingen tot donderdagmiddag
door een vliegtuig van de Engelse
marine de eerste tekenen werden ge
vonden in de vorm van half opgebla
zen rubberboten.
Van alle zijden, met schepen en vlieg
tuigen, is men uitgetogen om mogelij
ke overlevenden te vinden, maar he
laas, niets is gevonden dan een aan
tal lijken van de arme slachtoffers,
die door Engelse vissersboten aan wal
werden gebracht.
Op 't ogenblik dat wij dit schrij
ven zijn 35 doden geborgen.
Onder de passagiers waren 11 Ne
derlanders, 41 Amerikanen en ver
der personen van 11 nationaliteiten.
Dit is de derde grote vliegramp
in de burgerluchtvaart; de eerste en
tweede eisten 129 en 126 doden.
Van de 83 volwassenen, vijf kin
deren, drie baby s en acht beman
ningsleden, die donderdagmorgen het
leven verloren toen de KLM-Super-
Constellation PH LKM „Hugo de
Groot" 160 mijl uit de Ierse westkust
in de Atlantische Oceaan verdween,
zijn 35 merendeels niet geïdentificeer
de lichamen geborgen. Zij werden
vrijdagavond in zeven boten naar het
Ierse vissersplaatsje Galway gebracht
en opgebaard in een speciaal inge
richte vleugel van het plaatselijke
ziekenhuis. Ierse en Nederlandse dok
ters begonnen onmiddellijk aan de
lijkschouwing in de hoop iets te kun
nen reconstrueren van het drama dat
zich flitsend snel op 4900 meter bo
ven de Atlantische Oceaan geheel
ongezien moet hebben afgespeeld.
Met hetzelfde doel werd de Cana
dese oorlogsbodem „Crusader", de
spil van de zeventien schepen tellen
de bergingsvloot, ijlings ingericht als
verzamelplaats van de wrakstukken,
die tot op een straal van zeven kilo
meter van de onheilsplaats drijvend
werden aangetroffen.
Op het vliegveld Shannon, van
waar de „Hugo de Groot" 43 minu
ten vóór de ramp was opgestegen,
overheerst de mening dat zich geen
explosie heeft voorgedaan, maar dat
het toesel is neergestort en plat op
het water is geslagen. Als mogelijke
oorzaak word genoemd het uitvallen
van alle stroom ten gevolge van een
onweersbui, aldus de Volkskrant.
Ontzagwekkende toename van het
verkeer - razende snelheden - on
gelukken - botsingen - dood.
Shock - licht gewond - zwaar
gewond - schedelbasisfractuur -
dood.
Hier rijdt zich een bromfietser te
pletter, daar wordt een motorrijder
gekraakt, ginds ligt een toaal ver
kreukelde auto aan de kant van de
weg. Een of twee doden, een paar
zwaar en enkele licht gewonden.
uur zal een nieuwe extra uitzending
volgen.
- o -
De omroepverenigingen hebben in
tussen hun programma's al gewijzigd.
De ongerustheid is overgegaan in be
zorgdheid. Heeft het vliegtuig mis
schien een andere koers genomen en
is het elders, op een plaats waarmee
geen radioverbinding te krijgen is
geland? Het is een mogelijkheid, maar
de kansen zijn minimaal.
„Erg toch" - en we gaan over tot j De muziek zwijgt nieuwe extra
Ao Aatr uitzending. Een Shackleton vliegtuig
heeft 80 km uit de Ierse westkust
de orde van de dag.
Een ernstige botsing - drie in-
zittenden waren onmiddellijk dood - j
twee bezwijken in de loop van de
nacht. „Wat vreselijk!" We schrik- j
ken even. Maar het leven herneemt
zijn loop.
Een treinbotsing - vele gewon
den, maar het aantal doden is, al
thans in Nederland, gelukkig meestal
op de vingers van één hand te tellen.
- o -
Dan extra nieuwsuitzending. De
K.L.M. maakt zich ongerust over het
lot van de super-constellation „Hugo
de Groot". Het vliegtuig is om 23.55
van Schiphol vertrokken, op weg naar
Gander in Amerika. Het zou daar
om 12.15 uur hebben moeten aanko
men.
Volgens de gebruikelijke route is
eerst het vliegveld Shannon in Ier
land aangedaan. Het toestel is nor
maal opgestegen en zou zich na ver
loop van tijd hebben moeten melden.
De melding is uitgebleven.
Is de radio uitgevallen? Heeft het
vliegtuig plotseling met slecht weer
te kampen gekregen? Men gaat zich
beslist ongerust maken.
Nieuw bericht vliegtuigen zijn
opgestegen zowel van de Amerikaan
se als van de Engelse kust, om de zee
af te zoeken. Nadere berichten ont
breken nog. Over ongeveer een half
wat is er gebeurd, wat is er gedaan
en wat is er nagelaten te Shannon?
Wie of wat faalde er?
Een kleinigheid is in het lucht
verkeer reeds voldoende. Nauwge
zetheid en accutaresse zijn de eerste
eisen van een veilige vlucht. Geen
instrument mag veronachtzaamd,
geen detail over het hoofd worden
gezien. Helaas heeft Shannon in dit
opzicht geen goede naam
In augustus 1954 vertrok de „Bon
tekoe" van dit vliegveld en stortte
even voor de Nederlandse kust in
zee. Alle inzittenden verloren het
leven.
Nog geen twee weken later ver
trok van het Ierse plaatsje de su-
perconstellation „Triton" voor de
grote sprong over de Atlantische
Oceaan. Het toestel kwam na twee
minuten reeds1 in de modder van de
riviermonding en een groot aantal
inzittenden bekocht deze start met
de dood.
Het scheelde niet veel, of die zelf
de dag had een constellation van de
Transworld Airlines voor een twee
de ramp gezorgd. Gelukkig wist de
piloot zijn kostbare kist te keren en
behouden aan de grond te zetten.
Maar de motorstoring vond plaats
op het ogenblik van de ondergang
van de Triton.
Van Shannon steeg nog een sport-
vliegtuig op, om redding te bieden
toen men uiteindelijk op het kan
toor van de gebeurtenissen hoorde.
Het toestelletje stortte onmiddellijk
na het opstijgen neer
Waar schuilt de fout?
Is het een vorm van zorgeloos
heid, van onvoldoende waakzaam
heid, van gevaarlijke routinebehan
delingen en tot sleur geworden
controle daar op Shannon, die tot
gevolg hebben dat na een periode
van gelukkige starts de aandacht
verslapt en er welhaast nietige klei
nigheidjes aan de voorbereidingen
van een vertrek gaan ontbreken?
Is het grondpersoneel voldoende
doordrenkt van zijn verantwoorde
lijkheid? Is de leiding berekend
voor zijn vèrreikende taak? Is de
technische outillage werkelijk 100%
in orde? Het zijn zo maar enkele
vragen, die er opkomen in de hoof
den van degenen die met deze ont
zettende ramp geconfronteerd wer
den, Want het is werkelijk uitge
sloten dat dit alles bij ons op Schip
hol had kunnen gebeuren. Ook ver
neemt men van dit soort rampen
niet op de grootste buitenlandse
luchthavens. Het zijn de kleine aan
loophavens, waar men veelal kampt
met gedeeltelijk onvoldoende ge
schoold personeel, minder ontwik
kelde leidinggevende figuren en
niet zulke uitgebreide technische
voorzieningen, die bij dergelijke
schokkende calamiteiten in het we
reldnieuws komen.
Zelfs het reddingswerk kan van
dergelijke tussenstations maar ge
brekkig geregeld worden. De Triton
kon verdwijnen zonder dat men dit
op Shannon opmerkte. Pas nadat
een bemanningslid door modder en
slik de voettocht naar het vliegveld
had volbracht, kwam het reddings-
apparatuur in beweging. Het duur
de 2% uur voor ïnen het wrak op
2 minuten afstand bereikte.
Ook dit gebeurt op Shannon.
Als de gronddienst faalt.
Een enkele nalatigheid kan in de
vliegerij tientallen mensenlevens
kosten. De bewijzen liggen in het
verleden geregistreerd. Wij denken
aan de Dakota, die na het opstijgen
van Kastrup, in Denemarken, te
rugviel door een fout van de grond
dienst. Gezagvoerder Geyssendorf-
fer, de kroonprins van Zweden en
20 anderen waren het slachtoffer
van een klein verzuim.
De constellation Nijmegen vloog
bij Prestwick in Schotland te plet
ter, omdat op het vliegveld niet alle
voorzorgen in acht genomen waren.
Parmentier stond met zijn naam
trouwens borg dat hij geen fouten
maakte. Toch vielen er 40 doden.
De naam Shannon is echter reeds
bij zoveel luchtrampen betrokken,
dat menig gezagvoerder een extra
oogje in het zeil zal houden als hij
daar de wielen aan de grond zet.
Met schrik denken we nog terug aan
het uitblijven van elke reactie op
de radiomeldingen van een Ameri
kaans toestel, dat de verkeerstoren
van dit vliegveld attendeerde op 'n
plaatsgevonden ramp. Er gebeurde
niets. En ook na het ontbreken van
bericht van de Triton achtte de ver
keersleiding aldaar het uitblijven
van een eerste melding uit de lucht
niet ongewoon.
De veiligheid van de passagiers
in de luchtvaart berust niet uitslui
tend bij het vliegend personeel.
Vakbekwaamheid wordt ook veron
dersteld en vereist bij het uitgebrei
de grondpersoneel van de velden,
die aangedaan of gepasseerd wor
den. Vooral als het de laatste veilige
haven voor zo'n grote sprong over
de onmetelijke oceaan betreft, waar
elke hulpverlening en elke vorm
van bijstand al onmogelijk zijn.
Voor onnauwkeurigheid en non-
chalance is ook op de veilige grond
van een luchthaven geen plaats. Wij
hopen, dat de Ierse autoriteiten
hiervan thans, na zulk een ontzet
tende luchtramp, doordrongen zul
len raken en een ernstig onderzoek
naar de oorzaken zullen instellen.
vin8#»
Doe mee aan deze bijzonder leuke,
vakantie-attraktie.
Een gratis prijsvraag voor
in de etalages en in de zaal
Vraag een prijsvraagformuller aan de
kassa's. Uitgebreide inlichtingen zijn
daarin vermeld.
DOE MEE en win één van de 20
fraaie prijzen en
bovendien 100 LÜVA-ïoteo als
troostprijzen met de
kans op een auto of
10.000 guidenl!
mee met de prijsvraag van V&O.
DEN
EINDHOVEN - TILBURG - HELMOND
wrakstukken waargenomen, ook een
reddingsvlot. Een Amerikaans toeste
heef S.O.S. seinen opgevangen, maar
de richting niet kunnen vaststellen.
Waren ze van de „Hugo de Groot?'
Officiële berichten ontbreken nog.
- o -
Wie durft te hopen op behoud?
Langzaam daalt de rouw over Ne
derland.
Het vliegtuig had 91 passagiers
aan boord en de bemanning telde 8
koppen. 99 mensen - in één slag
dood!
Ramp over Nederland en dat niet
alleen: er waren personen van min
stens tien nationaliteiten aan boord.
Rouw in tal van gezinnen, over de
hele wereld verspreid.
99 mensen - in één slag dood.
God doet zijn schepselen geboren
worden en laat ze leven, de een lang,
de ander kort. God roept zijn schep
selen op, de een vroeg, de ander laat,
om te verschijnen voor Hem. De Heer
van leven en dood houdt het appèl en
ieder zal verantwoording hebben af
te leggen van zijn daden, hetzij deze
goed waren of kwaad.
Memento mori! Gedenk te sterven!
Christus, het Licht dezer wereld, is
reddend verschenen.
(Nadruk verboden).
ES De jongens, die dag en nacht in
's mensen geestelijke structuur naar
foutjes zitten te graven, hebben ons,
mannen, weer een illusie armer ge
maakt. Je vraagt je af hoe ze er ach-
gekomen, dat de riantste leugens wor
den verteld door gevoelsmensen en
lieden, die gemakkelijk opgewonden
raken.
In Wenen zijn ze in nog heel prille
ter gekomen zijn, want wie leent zich levens gaan graven en daar hebben
ze blootgelegd, dat kinderen pas op
5 of 6-jarige leeftijd het „voordeel"
leugens beginnen in te zien.
GOK DE BONTEKOE EN DE TRITON STEGEN ER OP
Weer staat het Ierse vliegveld
Shannon in het middelpunt van de
belangstelling en weer is dat vlieg
veld Shannon de laatste landings
plaats geweest van een verongelukt
vliegtuig.
De ontzettende ramp, die de ma
jestueuze luchtvogel „Hugo de
Groot" heeft getroffen onder even
onverklaarbare oorzaken als andere
K.L.M.-vogels, is niet de eerste slag
die deze maatschappij en ons gehele
land wordt toegebracht na het aan-
doen van déze aanloophaven. Het is
wel de grootste.
Vanzelfsprekend vraagt elke des
kundige zich thans af, of deze ver
schrikkelijke luchtrampen niet voor
komen hadden kunnen worden en
ziet menigeen met gemengde ge
voelens het onderzoek tegemoet, dat
ook op het vliegveld zal worden in
gesteld. Want er behoeft maar een
kleinigheid te zijn gebeurd op dat
Ierse terrein, of de rampen als deze
zijn verklaarbaar. Blijft de vraag:
nu voor een dergelijk onkruid-onder-
zoek, maar in ieder geval zijn ze nu j
weer naar boven gekomen met de
wetenschap, dat mannen meer liegen j
dan vrouwen. Daar wordt dan wel
sussend aan toegevoegd, dat dit niet
geldt ten aanzien van adspirant-
vrouwen tussen tien en veertien jaar,
maar wat kopen wij daarvoor die in
de bloeiende volwassenheid van het
leven vertoeven. Voor je vrouw sta
je toch maar te kijk als een stuk ruige
weegbree temidden van een perk
maagdelijke madelieven en lelietjes
vandalen.
De grootste leugenaars, zo hebben
de geestelijke baggeraars verder naar
de oppervlakte gebracht, zijn de jon
gens tussen 15 en 18 jaar. Zij liegen
zo vorstelijk dat ze het zelf geloven.
De leugenjongens van de leidse
universiteit hebben honderd leugens
bij elkaar gegooid en zijn toen aan
het uitzoeken gegaan. Ze telden 14
leugens uit eigenzinnigheid en 8 om
zich „bemind" te maken. Dit laatste
aantal komt ons, wanneer we een
blik in de politiek werpen, verdacht
laag voor. Verder zijn er zes op hon
derd mensen die liegen om moeite te
besparen of uit tijdverdrijfvier men
sen verdraaien de zaak om te voor
komen dat ze lachwekkend worden
en dat er op de honderd maar drie
mensen zouden zijn die liegen om in
druk te maken, wil er bij ons ook niet
goed in. Verreweg het grootste deel
van de leugens wordt echter verteld
om onaangenaamheden uit de weg te
gaan, namelijk eenenveertig van de
honderd. Ten slotte is uit de geeste
lijke aanslibbing ook nog naar boven
van
waarbij het overigens wel vaststaat,
dat kinderen pas beginnen te jokken,
wanneer ze in de gaten krijgen dat ze
zelf door leugens worden bedrogen.
In Chicago heeft men studenten
aan een leugentest onderworpen en
daarbij kwam aan het licht, dat de
meest intelligente jongens de meest
jammerlijke leugens vertelden en dat
de domste jongens op leugengebied
een ernstige gooi deden naar het pre
dicaat „cum laude". In Parijs wordt
bij psychotechnisch onderzoek reeds
gebruik gemaakt van de leugentest
om de intelligentie van de kandida
ten vast te stellen. U zult er dus goed
aan doen, vrienden, om bij eventuele
sollicitaties te vermelden, dat u een
zeer slechte leugenaar bent. Ander
zijds is het zo, dat als u goed kunt
liegen, u dan weliswaar geen bril
jante geest bezit, maar u er in ieder
geval toch op kunt beroemen een hart
in uw lijf te hebben, hetgeen vooral
waar het uw vrouw betreft een be
langrijk ding is. De grootste leuge
naars zijn dus toch wel de beste
echtgenoten!
BS Dpgenen die er kortelings toe
zijn overgegaan hun artistieke drang
te uiten in z.g. fietsbandschilderin
gen, willen wij er op attenderen, dat
de geestelijke vader van deze kunst
vorm, de heer William Green, zijn
rijwiel weer heeft opgeborgen, omdat
hij tot de bevinding is gekomen dat
te veel artisten de beschikking heb
ben over een fiets en derhalve alle
maal door de verf zijn gaan fietsen.
Bovendien bleek al gauw, dat wiel
renners de heer Green in deze kunst
ver achter zich lieten. De jongens,
die het fijne bochtenwerk kunnen
dromen, draaiden er werkjes uit,
waarvan William nooit had ge
droomd. Sommige renners gingen
zelfs op het linnen in de achtervol
ging en de knapen met het beste kuit-
werk vertikten het zelfs om nog lan
ger in zo iets stoms als wegwedstrij
den uit te komen, nu de kunst hun
plotseling zulke ongekende perspec
tieven bood. Green kwam dan ook al
gauw niet meer aan bod op zijn dood
gewone fietsje zonder versnelling en
met het veel te zware bandpenseel.
Onze William heeft nu een ande
re, nog meer spectaculaire expressie
mogelijkheid bedacht. Hij neemt een
houten paneel - een oude gladde
deur is prachtig - en overgiet dit
met kokende asfalt. Om een wat
compactere substantie te krijgen
mengt hij dit met enige kilo's fijn
grint en zand. Vervolgens gooit hij
er een tiental liters petroleum tegen
aan en steekt er dan de brand in. Het
resultaat is telkens weer een mees
terwerk, dat voor 500 tot 1000 gul
den van de hand gaat. Waar wacht u
dus nog op?
William zal wel weer heel rap
naar iets anders moeten omzien, want
brandstichters lopen er ook bij de
vleet rond.
ES Voor de boeren ziet de toekomst
er ook allesbehalve rooskleurig uit.
Zaten ze tot nu toe al tot over hun
oren in de zorg door de grondvraat-
zucht van de woningbouw en het
vreemde landbouwbeleid van heer
Vondeling, dezer dagen kwamen brit
se geleerden met een vinding, die het
hele boerenbedrijf op z'n kop zet. Zij
lanceerden n.l. een kunstkoe en dat
levenloze beest, dat geen bek open
doet, produceert uit gras en andere
groeisels rechtstreeks vijfmaal zoveel
eiwit als de mens uit de producten
van de gewone huis- en tuinkoe kan
halen. Voordat u uw koeien weg doet,
kunt u deze kunstkoe gaan bewonde
ren op de landbouwtentoonstelling in
Rothamsted in Hertfordshire (Eng.).
U ziet overigens
viert hoogtij!
wel de kunst
DR. KORTENHORST
GEHULDIGD.
Bij gelegenheid van zijn huldiging
wegens het feit dat hij tien jaar voor
zitter van de Tweede Kamer is, heeft
dr Kortenhorst een rede gehouden,
die enkele interessante politieke kwes
ties bevatte.
Dr Kortenhorst dankte H.M. de
Koningin voor zijn benoeming tot
Grootofficier in de orde van Oranje-
Nassau, welke onderscheiding hem
door Dr Drees was overhandigd en
greep de gelegenheid aan om te spre
ken over de belangrijke invloed van
de Koningin als staatshoofd en met
name de grote persoonlijke invloed
van Koningin Juliana, wanneer zich
moeilijkheden in de regering voor
doen. Hij sprak met groot respect
over zijn ervaringen bij ontmoetingen
met Koningin Juliana bij deze gele
genheden. Hij prees haar inzicht en
de bewogenheid waarmee zij de
staatszaken behandelt en mogelijkhe
den tot oplossing zoekt.
Op de tweede plaats heeft dr. Kor
tenhorst, omringd door leden van het
kabinet, Raad van State, Kamerleden
en familieleden, zijn verschil van in
zicht ter sprake gebracht met de mi
nister-president over de vraag of mi
nisters lid van de Kamer moeten zijn.
In Nederland hebben zij wel zitting
in het parlement, doch zijn er geen
lid van. Zij stemmen dus niet mee,
zoals tot dusver in Frankrijk wel ge
schiedde.
Dr. Drees vroeg zich af, hoe bij
de politieke verhoudingen in ons land
zoiets mogelijk zou zijn. Dr Korten
horst liet daarentegen uitkomen, dat
ons stelsel, waarbij volksvertegen
woordiging en regering als twee
machten tegenover elkaar staan, wel
eens wat te ver wordt doorgedreven.
Hij noemde in dit verband de lang
slepende kabinetsformaties. Hij zei,
dat hij overtuigd was, dat het lands
belang daarbij niet steeds op de juiste
wijze wordt gediend, omdat een spoe
dige vorming van een regering ge
wenst is.
Wat hij hierover te zeggen had,
noemde dr. Kortenhorst een cri de
coeur. Hij getuigde verder van de
vreugde die hem deze huldiging bij
het tienjarig jubileum had gebracht.
Ik behoor niet tot degenen die bij
zo'n gelegenheid altijd zeggen, dat
het hen zoveel moeite kost zich te la
ten huldigen, aldus de president
Namens de Kamerleden heeft de
heer Tilanus als oudste der senioren
het woord gevoerd en de president
gehuldigd om de oorspronkelijke wij
ze, waarmede hij zijn ambt vervult.
Namens de griffie sprak de griffier,
mr. Schepel, en namens de parlemen
taire pers werd het woord gevoerd
door de heer S. Jonker.
OVERSPANNEN MAN SLOEG
VROUW DE SCHEDEL IN.
In een ziekenhuis heeft de 41-ja-
rige magazijnbediende C. van W. 't
afschuwelijke plan voorbereid dat hij
maandagavond omstreeks half 12
uitvoerde; hij trachtte de 55-jarige
mevrouw J. H. Dane, met wie hij
sinds 13 jaar vriendschappelijke be
trekkingen onderhield, in haar wo
ning aan de Von Zeesenstraat 28 met
een serie hamerslagen van het leven
te beroven. De vrouw werd met een
ingeslagen schedel naar het Onze
Lieve Vrouwegasthuis te Amsterdam
gebracht. Haar toestand is zeer ern
stig.
HOEVEEL LUISTERAARS EN
KIJKERS TELT NEDERLAND?
Op 1 augustus 1958 bedroeg het
aantal aangegeven radio-ontvangtoe
stellen 2.438.983 tegen 2.426.902
op 1 juli 1958.
Het aantal geregistreerde televisie
toestellen steeg in hetzelfde tijdvak
van 315.878 tot 325.395 (t.m. 11
augustus 328.773).
Op 1 augustus 1958 waren er
514.029 aangeslotenen op het draad-
omroepnet tegen 515.550 op 1 juli
1958.
SCHIP RAMDE SLUISDEUR.
Het scheepvaartverkeer tussen de
Amsterdamse haven en de Noordzee
is donderdagavond enige tijd ge
stremd geweest, doordat de Neder
landse vrachtvaarder „Gaasterland"
(4375 ton) rond zeven uur de buiten
deur van de middensluit te IJmuiden
ramde. De duwpers, die de noorde
lijke sluisdeur uitzet en terugtrekt, en
de aandrijvingsinstallatie werden ge
heel ontzet, zodat rijkswaterstaat
snijbranders moest laten aanrukken
om de duwpers te verwijderen. De
sluisdeuren konden toen open, zodat
de„Gaasterland", die weinig schade
opliep, zijn reis naar Hamburg kon
vervolgen. De middelsluis zal voor
lopig alleen bij vloed gebruikt kun-
nen worden.