Is er schoonheid in het moderne meubel? koopt u het voordeligst! Weckflessen Itr. 0.48 Oriëntatierit voor Bromfietsen P. VAN DER MEL Adverteren doet verkopen collectie Au Bon Marché WONINGINRICHTING 15 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 24 OKTOBER 1958 15 H. KLEIJN-TUMMERS WASMACHINES CENTRIFUGES WRINGERS H. A. v. d. POL VOORDELIG AARDEWERK 3 Ontbijtbordjes voor 1.00 Losse Kopjes 29 ct. per stuk Fa. DE RONDE BEATRIX Te koop bij inschrijving „De Pelikaan" Bij zelfbedieningsbedrijf v. d. Duinstraat 30 SPRANG Serviezen GROTE BLOK's Kledingmagazijn WIM MUSTERS A. Soeterboek- de Jcng A. H. Frederiks Zn. J. S. SCHAGEN F. Smits en Zn. Pracht kwaliteit effen KEPERFLANEL 80 cm. breed zolang de voorraad strekt 98 ct. DEZE WEEK Bananen 90 ct. per kilo Extra druiven 78 ct. p. i kg. Fijne handperen 50 ct. p.H kg Stationsstraat 18 - Tel. 2631 Grotestraat 211 Waalwijk Radio- en Televisiedienst Tel. 2565 Stationsstraat 9 - Tel. 2010 Wij hebben steeds in voorraad een uitgebreide sortering ELASTIEKEN KOUSEN, KNIEBANDEN en ENKELSTUKKEN Ook maatwerk kunnen wij leveren. De wisselwerking tussen publiek, fabrikant en ontwerper welke be palend is geworden voor de stijl van het moderne meubel, staat in onze tijd in het teken van de terreinver- kenning. Het terrein wordt gevormd door de enorme vergroting van het koop- krachtig publiek in de laatste gene- raties enerzijds, en door de moderne meubelfabricage anderzijds, terwijl j de derde man, de meubelontwerper, t een nog enigszins onduidelijke posi tie inneemt. De terreinverkenning zouden we kunnen zien als een voorspel in de ontwikkeling van het moderne meubel. Er wordt wederzijds gezocht naar elkanders mogelijkheden en gren zen: de fabrikant zoekt naar de plaats die het publiek uiteindelijk in het gezinsbudget voor het meubel wil gaan bestemmen om in 't raam van deze begrenzing zijn productie- te kunnen coördineren; het publiek tracht uit te vinden binnen welke grenzen een bruikbaar of comforta bel meubel te maken is om daar 't budget temidden van de andere uit gaven naar te kunnen richten. De ontwerper bestudeert dit in dustriële en economische proces en tracht in de nieuwe verhoudingen langs industriële weg schoonheid te scheppen op grote schaal. In het verschil van deze uitgangs punten liggen de voetangels verbor gen, die bepalend zijn voor de mate van schoonheid, welke de meubelen van onze generatie mee zullen krij gen. De fabrikant neigt van nature tot een uiterst rationele productie om daarmee een concurrerend lage prijs te bereiken. Zijn uitgangspunt is modellen maken welke als het ware uit het machinaal proces voortvloei- en. Hoe belangrijk hij de schoonheid van het meubel ook acht, naar zijn maatstaven zal deze slechts bereikt kunnen worden voorzover dit met zijn machinale productie, die num- mero één blijft, te verenigen is. Germaanse en Latijnse stijlen. De laatste jaren heeft deze ont wikkeling steun gevonden in de li centie-ontwerpen van Scandinavi sche meubelen welke, vaak inder daad van een uitgesproken schoon heid, zich voor de machinale ver vaardiging uitstekend lenen. Eén belangrijk aspect van de Scan dinavische stijl is bij de bewonde ring voor de snelle ontwikkeling in deze landen echter vergeten: de Scandinavische landen zijn germaans en hun meubelstijl is dat eveneens tot in het merg. De weerstanden welke overwon nen moeten worden om deze meube len in ons land ingang te doen vin den, worden door de licentiefabri kanten meestal toegeschreven aan 't conservatisme der Nederlanders, zonder de ware aard van dit conser vatisme te onderkennen. Want Nederland is in het latijns germaans Europa een grensgebied, dat zich echter altijd in de historie van architectuur en meubelen met grote voorliefde op de latijnse ont wikkeling georiënteerd heeft! Het germaanse „leidmotief": de trouw hartige brave burger, het genoeglij ke plattelandsleven, het biedermei er. Het latijnse ideaal: verering van de aristocratie, het hoogst bereikba re in de kunst en het leven wordt nagestreefd. Waarom deze tegenstelling in een tijd nu we daar overheen willen groeien, een euromarkt tot stand brengen, internationaal willen den ken? Maar hier ligt nu juist de sleu tel tot begrip van de weerstand die het Scandinavische meubel onder vindt, het is locaal en gemoedelijk georiënteerd en als echt biedermei erverschijnsel ook begonnen met de verheerlijking van de plattelands- eenvoud. Men denke aan de stoel met spijltjes en schuin uitstaande poten die eigenlijk een gemoderni seerde boerenstoel is. Met andere woorden: onze meubelfabricage, die met zijn modernste installaties in staat moet zijn producten te ver vaardigen van een universele schoonheid, passend in 't denksche ma van onze tijd, geschikt voor ex port over de gehele wereld, is in dit stadium nog houterig „industrieel" ingesteld, beangst voor het nieuwe dat zich op zo vele andere gebieden van het voortschrijdende leven en in zo veel andere landen wèl mani festeert. Langzamerhand wordt het zwaartepunt verlegd, van de indus triële experimenten, via de indus triële schoonheid naar de schoonheid als uitgangspunt: universele schoon heid zullen we in de komende gene raties zoeken, welke als een spel met de materie boven technische problemen en persoonlijke of locale smaakjes uit zal stijgen, waar oost- of westerlingen 'het tezamen over eens kunnen zijn, overeenkomstig 't ideaal dat de mens ondanks alles weer nastreeft. India gaf Corbusier opdracht tot het ontwerpen van een geheel nieuwe hypermoderne stad, stapte daarmee over van de locale gedachtengang op het ideaal van 't hoogst bereikbare en schakelde één van 's werelds meest geïnspireerde architecten in. Locale of folkloristi sche tendenzen in architectuur of meubelstijl sluit enniet aan bij de historische ontwikkeling van de meubelstijl sluiten niet aan bij de bewuste wereld-ontwikkeling na be gint te streven. Die in architectuur, beeldhouwkunst en op zo vele ande re gebieden volop experimenteert om een maatstaf van universele schoonheid te vinden als een waar dige representant van het leven in deze integrerende generatie. Schoonheid uitsluitend 'n kwes tie van persoonlijke smaak? Is schoonheid een kwestie van persoonlijke smaak? Of is ons begrip daaromtrent alleen maar verward geraakt in persoonlijke situaties? Bepalen misschien de factoren als prijs, beperkte ge zichtskring, traditie of angst on ze gedragingen, die dan tezamen tot persoonlijke smaak bestem peld worden? Wie zich reken schap geeft van de enorme in spanning welke een balletdan ser, een' solist, de kunstenaar in het algemeen zich geeft om zijn leven aan de schoonheid te WIJ DEN, begrijpt dat er iets moet zijn dat in betekenis boven per soonlijke smaak uitgaat. Meubelen en interieurs uit vroegere tijdperken tonen ons soms een harmonie, een maatge voel, die ons duidelijk maken dat het meubel wel degelijk een gro tere betekenis kan hebben dan alleen als practische gebruiks voorwerp met enige esthetische waarde. Het wonen kan een kunst zijn, een strikt geordende compositie waar de functies van meubelen, ruimte en kleuren tot één logisch en schoon geheel gekristalliseerd zijn. in vroegere tijden kwamen zul ke interieurcomposities tot stand door de nauwe samenwerking van decorateur, meubelmaker, beeldhouwer, kunstschilders en stoffeerders, die stuk voor stuk virtuozen in hun vak waren. Zij voerden de gegeven opdracht in nauwe samenwerking met elkaar uit, strikt gebonden aan stijl en vorm van die dagen. In onze tijd ligt de situatie Openlijk dank aan Clemens- Hofbauer. G. B. Wij hebben een pracht sor tering in wollen BABY-PAKJES en JURKJES reeds vanaf 5.98 v:"U« w. S Komt u eens kijken. Het verplicht u tot niets. Oranjeplein 6 - Waalwijk het goed onderhouden WOONHUIS, C nr. 82 met schuur, erf, tuingrond en boomgaard te Hedikhuizen, groot 40.64 aren, eigendom Wed. D. van Hemert. Vrij van huur te aanvaarden; betaling koopsom 15 nov. 1958. Kosten koper. Inschrijvingsbiljetten in te le veren ten kantore van Notaris DUYNE te Heusden, voor- of op donderdag 30 oktober a.s. des voormiddags 11 uur. Gunning voorbehouden. enigszins anders: het meubel wordt gefabriceerd in grote aan tallen zonder dat we weten in welk deel het zijn plaats zal vin den, terwijl tóch dat geheel uit eindelijk liet oogmerk moet zijn. De schoonheid van het meubel kan daarom niet anders dan van een uiterste eenvoud zijn, ge schikt om in 't grotere plan van het interieur opgenomen te wor den. Dit plan kan zo logisch van compositie zijn, dat het tenslotte hoven het functionele en de per soonlijke smaak uit, aan ons schoonheidsgevoel appelleert. In de plaats van 't edele hand werk treedt in onze tijd het orga niserend verstand, dat in het hoofd van een waarlijk kunste naar niet minder edel behoeft te zijn. Stationsstraat 63 - Waalwijk Zijn scheppingen missen de sculptuur van het handgestoken ornament, maar dragen in hun beste vorm de kristalzuivere ob jectieve beschouwing de hand van een kunstenaar willen stel len bóven zijn verstand, indien beide door zijn inspiratie geleid worden? De schoonheid, is geen kwes tie van persoonlijke of locale smaakjes, maar een zaak die al léén door de kunstenaar die zich hieraan wijdt tot leven gewekt kan worden. Zijn inspiratie kan het dode hout en het leven van alledag hergroeperen en compo neren'tot een zuiver geheel, dat we als mensen van deze tijd met een zucht van verademing als ons „thuis" zullen herkennen. door A. A. Patijn. Stoelen - ontwerp Charles Eames (Verenigde Staten). OP ZONDAG 26 OKTOBER 1958 Start om 14.30 uur bij STATIONSKOFFIEHUIS TE WAALWIJK Afstand 37 km. Inschrijfgeld f 0.75 VESPA-CLUB - WAALWIJK Bank en fauteuil. Notenhout en schuimrubber stoffering - ontwerp A. A. Patijn (Nederland. GRATIS ZEGELS en onze kassabons hebben NU grote waarde. Bij inlevering van 50.aan cassabons* ontvangt U een POT ABRIKOZEN GRATIS Bij 90.— een FLES BESSENWIJN GRATIS. Bij 120.— een FLES SPAANSE WIJN GRATIS. Bij 160— een FLES ADVOCAAT GRATIS. Bij ƒ200— een FLES LIKEUR GRATIS. 250 gram KOFFIE 1.55 en 20 zegels. 10 EIEREN voor f 1.38. 1 literfles VERMOUTH 2.90 80 zegels gratis 1 blik BALLEN GEHAKT (5 stuks) 1.25 en 50 zegels 1 blik SOEPBALLEN 0.95 en 30 zegels. 100 gram SAUCIS f 0.59 en 15 zegels. 1 literpot gesneden AUGURKEN voor 65 ct. 1 kg. RIJST voor 69 ct. Tel. K 4167 - 2355 een tegenover de kerk heeft op de kou gerekend. Voor uw kinderen: een lekker warm jasje, pantalon of trui Aangepaste prijzen! Hoofdstraat 60 - Tel. 2044 Kaatsheuvel Wederom is onze collectie Cosmetica uitgebreid met het bekende Franse Schoonheids huis LANCÓME. Onze gediplomeerde schoon heidsspecialiste geeft u gaarne gratis adviezen voor uw huid verzorging. DROGISTERIJ Hoofdstraat 87 - Kaatsheuvel Hoofdstraat 65 - Kaatsheuvel Tel. 2267 Uitgebreide sortering: GERO ZILVIUM, GERO Z1LMETA CASSETTES, enz. Alles los verkrijgbaar. Heden geëtaleerd WOLLEN en GESTIKTE DEKENS 100% wollen dekens 37.50 Hoofdstraat 50 KAATSHEUVEL Tel. 2554 Grote keuze in: HORLOGES GOUD- en ZILVER KELTUM PLEET en SOLA-CASSETTES Koopt bij de erkend vakman Hoofdstraat 63, Telef. 2465 KAATSHEUVEL Wij komen met onze collectie ook bij U aan huis. DOE HET ZELF Met onze hobby-sets is uwe vrije-tijdsbesteding geen pro bleem meer. Geheel vrijblijvend demon streren wij U met deze doe-het-zelf machines. FIRMA Sprangsestr. 1 - Kaatsheuvel Tel. 2555 Voor elk WERK het beste MERK

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 15