Waalwijkse en Langstraatse Courant VERKEERSCHAOS Zaten we daar nu op te wachten? FILMJOURNAAL Dfc DREIGENDE Waarom geven bankboekjes van Van Lanschot rente fVlusis Sacrum VRIJDAG 31 OKTOBER 1958 Uitgever; VVaaiwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tieten Hoofdredacteur; JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week 81e JAARGANG No. 85 Abonnement; 22 cent per week per k wartaal t 2.8f 3.10 franco p.p. Advertentieprfj»; 10 cent per mm. Contract-advertentie»; speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2021 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr. van BEURDENSTRAAT 3 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES: .ECHO" IN TWINTIG JAAR TIJD VERDRIEDUBBELDE HET VERKEER (van onze verslaggever). De verkeersdeskundigen staan voor een ongelooflijk probleem en nog steeds is er geen oplossing gevonden. De overheden der steden treffen maatregelen, die eigenlijk lapmidde len zijn. Zij doen dit omdat het moet, de chaos moet in ieder geval iets be teugeld worden, maar het wachten is nog steeds op een afdoende oplos sing. Beperking van de maximum snelheid, verkeerslichten die op hon derden punten als paddestoelen uit de grond verrijzen, knipperbollen, zebra paden, voorsorteerstroken en wat al niet meer moeten helpen de zaak een beetje in bedwang te houden. Goed, het gaat vrij redelijk, maar hoe staan de zaken over twintig jaar in 1978? We hebben ons licht eens opge stoken bij mensen die het weten kun nen en we bezochten politieautoritei ten en stads-architecten. Bij allen hoorden wij bijna hetzelfde verhaal, waaruit wij een kort resumé laten volgen. Wanneer we de ontwikkeling van het personenvervoer in Nederland se dert 1948 nagaan, dan blijkt uit de statistieken niet alleen, dat sedert dien de omvang van dit vervoer per spoor, tram, autobus en personen auto gezamenlijk is verdrievoudigd, doch ook dat zich in de verhoudingen belangrijke verschuivingen hebben voorgedaan. De totale omvang van het perso nenvervoer bedroeg namelijk in 1938 rond 10,5 miljard reizigerskilome ters, welk aantal in 1957 was geste gen tot ruim 32,5 miljard. Van de 10,5 miljard reizigers-km in 1938 werden er 64 afgelegd per openbaar vervoermiddel en 36 per personenauto. Van de 32,5 miljard reizigers-km in 1957 werden er 54 afgelegd per openbaar vervoermiddel en 46 per personenauto. Eén persoon in een personenauto neemt meer ruimte in dan zes personen in een openbaar vervoermiddel, waaruit blijkt, dat door de sterke aanwas van personen auto's in het verkeer deze relatief meer plaats innemen, dan nodig zou zijn, wanneer deze mensen van een openbaar vervoermiddel gebruik zou den maken. De oorzaken zijn aan te wijzen, maar de oplossing niet De oorzaken van een en ander zijn gemakkelijk aan te wijzen. De men sen zijn over het algemeen luier ge worden. Wie vroeger nog ging lopen, maakt nu gebruik van rijwiel, brom fiets, openbaar vervoermiddel of per sonenauto. Ook de huidige woning nood is niet vreemd aan het verkeers probleem. Door het feit, dat er moei lijk verschuivingen tot stand kunnen worden gebracht door de overheids bemoeiing blijven velen wonen op plaatsen die ongunstig ten opzichte van hun werk liggen, met als gevolg, dat zij van vervoermiddelen gebruik gaan maken, waar zij anders gemak kelijk hadden kunnen lopen. Ook de uitbreiding der steden met nieuwe wijken draagt er een deel toe bij, want in tegenstelling tot vroeger moeten de mensen in die wijken gro tere afstanden afleggen naar het ter rein van hun arbeid enmaken gebruik van vervoermiddelen. De ho gere welstand en de zekere luxe die men zich kan veroorloven werken de toeneming van particuliere vervoer middelen in de hand en zo zien we dat deze zeker nog niet complete lijst j van oorzaken ons reeds een duidelijk beeld geeft van het ontstaan van een verkeerschaos die bijna onafwend baar naderbij komt. f De straten in de binnensteden der grote steden, die dateren van honder den jaren geleden zijn veelal te smal en liggen voor het verkeer ongunstig, daar heeft men vroeger geen reke ning mee gehouden en kon dit trou wens ook niet. Nu zitten we er mee; We kunnen moeilijk de binnensteden met hun oude straten gaan slopen, aangezien dit economisch en gezien de woningschaarste zeker niet ver antwoord zou zijn en zo blijft het probleem doorvreten zonder tot een oplossing te komen. Verschillende tijden. De directeur van de B.B.A. in Breda zag wel iets in spreiding van arbeidstijden, zoals hij dat in Wol verhampton (Engeland) met succes heeft zien toepassen. De werktijden bij grote industrieën verspringen daar bij toerbeurt, zodat het de busen bij aan- en afvoer twee slagen kan ma- ken. De grote pieken van de spits uren zijn er af en een middelmatige drukte is over een grote tijdsduur verdeeld. „Bovendien", merkte hij glimlachend op, „zou de drukte reeds aanmerkelijk minder worden, wan neer meer mensen gebruik maakten van de openbare en minder van privé vervoermiddelen' Gezien het ruimteprobleem is dit zeker een zeer goede oplossing. Bij nadere bespreking bleek ons echter, dat de vervoermaatschappijen hierop eigenlijk niet eens zo gesteld zijn, aangezien de overbelasting, die mo menteel toch reeds zoveel vergt, dan nog langer zou duren, met alle ge volgen van dien. Statistieken toonden ons aan, dat momenteel reeds bijna veertig procent van het wagenpark der vervoermaat schappijen de hele dag op nonactief staat om slechts gedurende de spits uren ingezet te worden voor verster - kingsritten. Toch kan dit materiaal niet gemist worden, want hoe moet het dan op die spitsuren! Dergelijke wagens kosten natuurlijk geld, in- plaats dat zij het opleveren. Laat staan wanneer er nog meer materiaal gereserveerd zou moeten worden voor langere piektijden. Zo zien we, dat de dreigende ver keerschaos een complex van proble men is, dat ons boven het hoofd dreigt te groeien en waaraan we met vereende krachten zullen moeten wer ken, willen we het onder de knie krijgen, daar zijn alle deskundigen het over eens. Aller medewerking is vereist, wil de mens niet door het verkeersmoloch verpletterd worden. (Nadruk verboden). het gewenst om aan gymnastiek en sport te doen en zodoende ongewenste corpulentie tot verdwijnen te bren gen? De dokters zullen hiertegen geen bezwaar hebben, gesteld ten minste dat het bij personen op leef tijd en bij mensen met zwakke ge zondheid niet leidt tot het uitvoeren van capriolen die boven hun krachten gaan. In het bijzonder voor degenen die de hele dag in een auto zitten, ver dient stelselmatig beoefenen van li chaamsbeweging aanbeveling. Maar dat we daarvoor nu zaten te wach ten op de hoela-hoepelsport, dat is natuurlijk wel wat overdreven. De rage. Hoe gaat het 'tnet velen van ons? De herfststormen hebben gewoed, ze DE HOEPEL WOEDE BIJ GROOT EN KLEIN. In Australië en in Engeland heerst sedert enige maanden een rage om gymnastiek te doen met behulp van plastic hoepels. Het heeft er alle schijn van, dat wij met deze mode zullen gaan meedoen. Reeds worden er in ons land „hoe la hoela hoepels" verkocht. En reeds werd door de radio een demonstratie van dit moderne gehoepel, dat naar het heet zo gezond en zo prettig is, gegeven door vier aardige meisjes uit de Zaanstreek. De bedoeling is, dat men zo'n wij de hoepel om zijn middel legt en hem dan aan het ronddraaien brengt, waar bij men het draaien volgt met zij, heupen en lendenen. Gedurende die oefening blijft men steeds in kleine spreidstand staan, de benen en voeten verplaatsen zich dus niet. Ook heeft een Nederlandse firma zich, zodra de berichten over het suc ces van dit speelgoed in het buiten land ons bereikten, op de fabricage daarvan geworpen. Lichaamsbeweging in de winter. Er wordt beweerd, dat spelen met de plastic hoepel ons slank, lenig en sterk kan maken. Is het waar, dat de meeste mensen, ook al zijn ze jong en gezond genoeg, het nemen van li chaamsbeweging verwaarlozen, met name in de winter, zodat ze nodeloos last van dikte krijgen? Het is niet twijfelachtig, dat we die vraag beves tigend moeten beantwoorden. En nu komt de tweede vraag: is bedreigden onze dijken en lieten schepen onder onze kust vergaan, maar we werden er niet heet en niet koud van, uitgezonderd de betrekke lijk weinigen die er iets direkt mee te maken hadden. En met de politiek en met de ver keersongevallen is het al net eender gesteld het gros van het publiek laat de schokkende gebeurtenisen onver schillig van zich afglijden. Misschien is dat nog wel goed ook, want inten sief mee te lijden met alle smart in de wereld, die ons met het dagelijks nieuws in huis wordt gebracht, werkt vernietigend. Alleen is het merkwaardig, dat we zo heel gemakkelijk activiteit en be langstelling ontwikkelen als het een nieuwtje of een grapje betreft, dat door gewiekste publiciteit wordt op geblazen en binnenkort weer geruis loos uit de interessensfeer verdwijnt. Immers, rages zijn van tijdelijke aard! Word je er nu slank 'en gezond van? Intussen, wie ervoor voelt mag ge rust hoepelen. Slank worden gebeurt alleen als het dikwijls wordt gedaan en lang wordt volgehouden. Een goede manier om dik worden in de winter te voorkomen is niet snoepen, matig zijn bij alle maaltijden en dagelijks een half uurtje wande len; bovendien is, voor wie er lust en tijd voor heeft, vanzelfsprekend sport van allerlei aard toegestaan. Dr. H. W. S. (Nadruk verboden). Geen koersrisico Geen kosten 1737 Omdat een minimum eerste storting van onge veer f 1.000.-is vereist, worden bankboekjes van de Firma F. van Lanschot alleen gebruikt door beleggers, die grotere bedragen ter be schikking hebben. Deze selectie heeft het gunstig gevolg, dat de hoge administratie- en personeelskosten, die het inleggen en terugbetalen van vele kleine bedragen met zich meebrengen, worden ver meden. Dit is één van de redenen, waarom de rente vergoeding zo attractief kan zijn. Het voor deel van de geringe kosten komt ten goede aan de beleggers op een bankboekje van Van Lanschot in de vorm van een hogere rente, n.l. 4 over het gehele tegoed. Hebt U f 1.000.- of meer te beleggen, profi teer dan ook van dit voordeel. Maak ook 4 rente van Uw geld! Gemakkelijk beschikbaar Storten en opnemen aan de kas, jnaar ook heel eenvoudig via de giro 11 KMA BANKIERS 's-Hertogenbosch, Hoge Steenweg 27-31, Telef. 8851* Eindhoven, Keizersgracht 17, Telefoon 7442* Tilburg,Stationstraat 17.(toekomstig adres). „Vergiss mich nicht". Dat studenten het niet gemakkelijk hebben wordt in deze lichtvoetige Duitse film nog eens nadrukkelijk on derstreept. Behalve studeren moeten Walter Gerber en zijn vrienden Fred dy, Peter, Klaus en Tommy, ook nog werken om hun studie te betalen. Dit zware bestaan schijnt de knapen ove rigens geenszins te drukken, want in hun vrije tijd - die er ook nog over schiet - werpen zij zich met hart en ziel op de jazz-muziek. Verder wordt het gezelschap gecompleteerd door Manfred Hallersperg, de zoon van een groot-industrieel, die uiteraard noch hoeft te studeren noch te wer ken en dit dan ook niet doet. Wel werpt hij zich met grote toewijding in het studentenleven en met name op de jazz-muziek. Alles is leuk en aar dig totdat de vrouwen op het film doek verschijnen. Walter kan geluk kig alleen maar zijn hart verliezen aan Manfred's zuster, Erika, want geld heeft hij niet, hetgeen overigens wel oorzaak is, dat hij zijn liefde don kerbruin inziet. Manfred verliest hart en geld aan de overigens schattige dochter van een bloemiste, maar ook hij loopt met een bedrukt gemoed rond, want Ma Hallersperg lust deze liefde niet, hoewel Ruth toch een meisje is waarvoor vele groot-indu- strieëlen best een stukje industrie zouden willen missen. Intussen gaat het met de jazz-mu ziek best, er wordt geblazen, gedrumd en gebast dat het een lieve lust is. Hoe het met de studie gaat, laat het verhaal in het midden. Er verschijnt ook nog een zeer levenslustige en moderne kapelaan in het beeld, en wat deze van jazz en negro-spirituals niet LB 115 weet, is de moeite van het weten niet waard. De vrome burgerij vindt deze jazz-kapelaan maar zo-zo en gaat aan het handtekeningen verzamelen, maar de jongens, die de lucht van deze subsersieve actie krijgen, snellen naar de bisschop en deze is blijkbaar op hetzelfde seminarie geweest als de kapelaan en heeft evenveel eerbied voor „saints who go marching in" als voor de pilaarheiligen die geen voet verzetten. Even ziet het er dan naar uit, dat de vrouwen weer roet in het bisschop pelijke eten gaan gooien, want de paartjes Walter - Erika en Manfred Ruth worden wreed gescheiden, maar als dan het liefdadigheidscon cert losbarst in tegenwoordigheid van Z.H. Excellentie, dan zijn de beide meisjes toch weer aanwezig, niet zo zeer om de bisschop te zien als wel om...... nou ja, u weet wel. Een zonnig semi-religieus geval dus, waar geen kapelaan iets tegen kan hebben en dat dan ook door alle argelozen van 1 tot 80 jaar gezien mag worden. De muziek is echter be slist niet gregoriaans, al verspert zij de weg naar de hemel niet. „Heim- weh-Freddy" en Gardy Granass zin gen enkele bekende schlagers, n.l. „Einmal in Tampico", „Ein armer Muliero", „Vergiss mich nicht" en „Onkel Sammy". Van vrijdag tot en met zondag. „De Mug" (Het leven van een spionne). De grote Duitse actrice Hilde Krahl, die geruime tijd het toneel bo ven de filmstudio heeft verkozen, ziet men hier terug in een zeer knap pe rol van een spionne uit de Spaan se Burgeroorlog, die in internationale kringen bekend stond als „De Mug". Het plotselinge einde van deze oor log bespaarde haar het genadeschot. Doelloos en totaal verarmd slijt Vilma (haar werkelijke naam) haar dagen in een schamele kamer van een logement, tot er op zekere dag een man komt binnenstormen, die zij niet meer herkent. Het is de consul Kar- rari een zware luidruchtige man, die destijds het commando voerde over het peloton, dat het doodvonnis aan „de Mug" voltrekken moest. Hij is in de jaren, na de burgeroorlog een groot man geworden in de interna tionale wapenhandel, maar hij komt nu een beroep op haar doen voor een privé aangelegenheid: zij moet een oogje houden op het doen en laten van zijn knappe echtgenote Jeanette (Margot Hielscher). Zij wordt dan gezelschapsdame van deze Jeanette en er ontstaat tussen beide vrouwen een grote genegenheid. Vilma leert dan ook een jonge man kennen, Hu- go Voss genaamd, die zij bijzonder sympathiek vindt. Voss maakt deel uit van de Geheime Politie, die paal en perk moet stellen aan de praktij ken van Karrari. Vilma geeft Voss de nodige tips, maar ook waarschuwt zij Karrari, dat de politie hem op de hielen zit De ontknoping van dit boeiende, goed gespeelde en ook knap verfilm de verhaal kunt u zelf gaan zien op maandag en woensdag. Toegang 18 jaar. Luxer „Giant". Met de roman „Giant" heeft Edna Ferber een boek geschreven, dat een bijzonder en zeer boeiend beeld van het leven en de gebruiken op de enorme veebedrijven in Texas geeft, waar de grondbezitter heerst als een soort vorst over zijn land en de in heemse werkkrachten, die maar een karig loon ontvangen en praktisch rechteloos zijn. Wanneer Bick Benedict, eigenaar van een enorm vee-bedrijf in Texas, in Maryland arriveert om daar een prachtige zwarte hengst te kopen, ontmoet hij daar Leslie, wordt ver liefd op haar en trouwt haar. Hoe wel Bick (Rock Hudson) en Leslie (Elisabeth Taylor) erg veel van el kaar houden, botsen hun zo verschil lende temperamenten dikwijls op de grote Reata Ranch, waar Leslie wordt geschokt door de vreemde toestanden welke er heersen. Het huishouden op de Reata wordt gedreven door Bick's zuster Luz, een stijfkoppige oude vrijster. Aan haar regiem komt een einde door de val van een paard. In haar testament schenkt zij een klein stuk van haar land aan Jett Rink (James Dean), een balsturige jonge knecht, die voortdurend met Bick overhoop ligt en die alleen maar droomt van rijkdom. Door dit stukje grond denkt hij rijk te zullen worden en hij wordt het ook, want er wordt olie geboord. Leslie en Bick hebben 3 kinderen, welke in heel andere richtingen op groeien als hun ouders zich hadden voorgesteld. Hun zoon Jordy kon digt zijn huwelijk aan met een Mexi caanse, die medicijnen studeert. Bick is daar weinig mee in zijn schik. Hun dochter Luz loopt de inmiddels fabel achtig rijk geworden Jett Rink ach terna. Jett opent een enorm hotel, maar is niet in staat de openings speech te houden, omdat hij stom dronken is. Als men in het hotel wei gert om de vrouw van Jordy te be dienen omdat zij een Mexicaanse is, wil Jordy Jett te lijf, maar wordt door deze op laffe wijze neergesla gen. Dat wordt Bick teveel en hij daagt Jett uit tot een tweegevecht. Jett is echter zo dronken, dat Bick zich vol walging van hem afkeert. Op DE ECHO WHEÏ ZUIDEN tfr

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 5