Waalwijkse en Langstraatse Courant
VERKEERSCHAOS
Zaten we daar nu op te wachten?
FILMJOURNAAL
Dfc DREIGENDE
Waarom
geven
bankboekjes
van
Van Lanschot
rente
fVlusis Sacrum
VRIJDAG 31 OKTOBER 1958
Uitgever;
VVaaiwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tieten
Hoofdredacteur;
JAN TIELEN
Dit blad verschijnt 2 x per week
81e JAARGANG No. 85
Abonnement;
22 cent per week
per k wartaal t 2.8f
3.10 franco p.p.
Advertentieprfj»;
10 cent per mm.
Contract-advertentie»;
speciaal tarief
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2021
KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr. van BEURDENSTRAAT 3
OPGERICHT 1878
TELEGR.-ADRES: .ECHO"
IN TWINTIG JAAR TIJD VERDRIEDUBBELDE HET VERKEER
(van onze verslaggever).
De verkeersdeskundigen staan voor
een ongelooflijk probleem en nog
steeds is er geen oplossing gevonden.
De overheden der steden treffen
maatregelen, die eigenlijk lapmidde
len zijn. Zij doen dit omdat het moet,
de chaos moet in ieder geval iets be
teugeld worden, maar het wachten is
nog steeds op een afdoende oplos
sing. Beperking van de maximum
snelheid, verkeerslichten die op hon
derden punten als paddestoelen uit de
grond verrijzen, knipperbollen, zebra
paden, voorsorteerstroken en wat al
niet meer moeten helpen de zaak een
beetje in bedwang te houden. Goed,
het gaat vrij redelijk, maar hoe staan
de zaken over twintig jaar in 1978?
We hebben ons licht eens opge
stoken bij mensen die het weten kun
nen en we bezochten politieautoritei
ten en stads-architecten. Bij allen
hoorden wij bijna hetzelfde verhaal,
waaruit wij een kort resumé laten
volgen.
Wanneer we de ontwikkeling van
het personenvervoer in Nederland se
dert 1948 nagaan, dan blijkt uit de
statistieken niet alleen, dat sedert
dien de omvang van dit vervoer per
spoor, tram, autobus en personen
auto gezamenlijk is verdrievoudigd,
doch ook dat zich in de verhoudingen
belangrijke verschuivingen hebben
voorgedaan.
De totale omvang van het perso
nenvervoer bedroeg namelijk in 1938
rond 10,5 miljard reizigerskilome
ters, welk aantal in 1957 was geste
gen tot ruim 32,5 miljard.
Van de 10,5 miljard reizigers-km
in 1938 werden er 64 afgelegd
per openbaar vervoermiddel en 36
per personenauto.
Van de 32,5 miljard reizigers-km
in 1957 werden er 54 afgelegd
per openbaar vervoermiddel en 46
per personenauto. Eén persoon in
een personenauto neemt meer ruimte
in dan zes personen in een openbaar
vervoermiddel, waaruit blijkt, dat
door de sterke aanwas van personen
auto's in het verkeer deze relatief
meer plaats innemen, dan nodig zou
zijn, wanneer deze mensen van een
openbaar vervoermiddel gebruik zou
den maken.
De oorzaken zijn aan te
wijzen, maar de oplossing
niet
De oorzaken van een en ander zijn
gemakkelijk aan te wijzen. De men
sen zijn over het algemeen luier ge
worden. Wie vroeger nog ging lopen,
maakt nu gebruik van rijwiel, brom
fiets, openbaar vervoermiddel of per
sonenauto. Ook de huidige woning
nood is niet vreemd aan het verkeers
probleem. Door het feit, dat er moei
lijk verschuivingen tot stand kunnen
worden gebracht door de overheids
bemoeiing blijven velen wonen op
plaatsen die ongunstig ten opzichte
van hun werk liggen, met als gevolg,
dat zij van vervoermiddelen gebruik
gaan maken, waar zij anders gemak
kelijk hadden kunnen lopen.
Ook de uitbreiding der steden met
nieuwe wijken draagt er een deel toe
bij, want in tegenstelling tot vroeger
moeten de mensen in die wijken gro
tere afstanden afleggen naar het ter
rein van hun arbeid enmaken
gebruik van vervoermiddelen. De ho
gere welstand en de zekere luxe die
men zich kan veroorloven werken de
toeneming van particuliere vervoer
middelen in de hand en zo zien we
dat deze zeker nog niet complete lijst j
van oorzaken ons reeds een duidelijk
beeld geeft van het ontstaan van een
verkeerschaos die bijna onafwend
baar naderbij komt. f
De straten in de binnensteden der
grote steden, die dateren van honder
den jaren geleden zijn veelal te smal
en liggen voor het verkeer ongunstig,
daar heeft men vroeger geen reke
ning mee gehouden en kon dit trou
wens ook niet. Nu zitten we er mee;
We kunnen moeilijk de binnensteden
met hun oude straten gaan slopen,
aangezien dit economisch en gezien
de woningschaarste zeker niet ver
antwoord zou zijn en zo blijft het
probleem doorvreten zonder tot een
oplossing te komen.
Verschillende tijden.
De directeur van de B.B.A. in
Breda zag wel iets in spreiding van
arbeidstijden, zoals hij dat in Wol
verhampton (Engeland) met succes
heeft zien toepassen. De werktijden
bij grote industrieën verspringen daar
bij toerbeurt, zodat het de busen bij
aan- en afvoer twee slagen kan ma-
ken. De grote pieken van de spits
uren zijn er af en een middelmatige
drukte is over een grote tijdsduur
verdeeld. „Bovendien", merkte hij
glimlachend op, „zou de drukte reeds
aanmerkelijk minder worden, wan
neer meer mensen gebruik maakten
van de openbare en minder van privé
vervoermiddelen'
Gezien het ruimteprobleem is dit
zeker een zeer goede oplossing. Bij
nadere bespreking bleek ons echter,
dat de vervoermaatschappijen hierop
eigenlijk niet eens zo gesteld zijn,
aangezien de overbelasting, die mo
menteel toch reeds zoveel vergt, dan
nog langer zou duren, met alle ge
volgen van dien.
Statistieken toonden ons aan, dat
momenteel reeds bijna veertig procent
van het wagenpark der vervoermaat
schappijen de hele dag op nonactief
staat om slechts gedurende de spits
uren ingezet te worden voor verster -
kingsritten. Toch kan dit materiaal
niet gemist worden, want hoe moet
het dan op die spitsuren! Dergelijke
wagens kosten natuurlijk geld, in-
plaats dat zij het opleveren. Laat
staan wanneer er nog meer materiaal
gereserveerd zou moeten worden voor
langere piektijden.
Zo zien we, dat de dreigende ver
keerschaos een complex van proble
men is, dat ons boven het hoofd
dreigt te groeien en waaraan we met
vereende krachten zullen moeten wer
ken, willen we het onder de knie
krijgen, daar zijn alle deskundigen
het over eens. Aller medewerking is
vereist, wil de mens niet door het
verkeersmoloch verpletterd worden.
(Nadruk verboden).
het gewenst om aan gymnastiek en
sport te doen en zodoende ongewenste
corpulentie tot verdwijnen te bren
gen? De dokters zullen hiertegen
geen bezwaar hebben, gesteld ten
minste dat het bij personen op leef
tijd en bij mensen met zwakke ge
zondheid niet leidt tot het uitvoeren
van capriolen die boven hun krachten
gaan.
In het bijzonder voor degenen die
de hele dag in een auto zitten, ver
dient stelselmatig beoefenen van li
chaamsbeweging aanbeveling. Maar
dat we daarvoor nu zaten te wach
ten op de hoela-hoepelsport, dat is
natuurlijk wel wat overdreven.
De rage.
Hoe gaat het 'tnet velen van ons?
De herfststormen hebben gewoed, ze
DE HOEPEL WOEDE BIJ GROOT EN KLEIN.
In Australië en in Engeland heerst
sedert enige maanden een rage om
gymnastiek te doen met behulp van
plastic hoepels. Het heeft er alle
schijn van, dat wij met deze mode
zullen gaan meedoen.
Reeds worden er in ons land „hoe
la hoela hoepels" verkocht. En reeds
werd door de radio een demonstratie
van dit moderne gehoepel, dat naar
het heet zo gezond en zo prettig is,
gegeven door vier aardige meisjes uit
de Zaanstreek.
De bedoeling is, dat men zo'n wij
de hoepel om zijn middel legt en hem
dan aan het ronddraaien brengt, waar
bij men het draaien volgt met zij,
heupen en lendenen. Gedurende die
oefening blijft men steeds in kleine
spreidstand staan, de benen en voeten
verplaatsen zich dus niet.
Ook heeft een Nederlandse firma
zich, zodra de berichten over het suc
ces van dit speelgoed in het buiten
land ons bereikten, op de fabricage
daarvan geworpen.
Lichaamsbeweging
in de winter.
Er wordt beweerd, dat spelen met
de plastic hoepel ons slank, lenig en
sterk kan maken. Is het waar, dat de
meeste mensen, ook al zijn ze jong
en gezond genoeg, het nemen van li
chaamsbeweging verwaarlozen, met
name in de winter, zodat ze nodeloos
last van dikte krijgen? Het is niet
twijfelachtig, dat we die vraag beves
tigend moeten beantwoorden.
En nu komt de tweede vraag: is
bedreigden onze dijken en lieten
schepen onder onze kust vergaan,
maar we werden er niet heet en niet
koud van, uitgezonderd de betrekke
lijk weinigen die er iets direkt mee
te maken hadden.
En met de politiek en met de ver
keersongevallen is het al net eender
gesteld het gros van het publiek laat
de schokkende gebeurtenisen onver
schillig van zich afglijden. Misschien
is dat nog wel goed ook, want inten
sief mee te lijden met alle smart in
de wereld, die ons met het dagelijks
nieuws in huis wordt gebracht, werkt
vernietigend.
Alleen is het merkwaardig, dat we
zo heel gemakkelijk activiteit en be
langstelling ontwikkelen als het een
nieuwtje of een grapje betreft, dat
door gewiekste publiciteit wordt op
geblazen en binnenkort weer geruis
loos uit de interessensfeer verdwijnt.
Immers, rages zijn van tijdelijke aard!
Word je er nu slank 'en
gezond van?
Intussen, wie ervoor voelt mag ge
rust hoepelen. Slank worden gebeurt
alleen als het dikwijls wordt gedaan
en lang wordt volgehouden.
Een goede manier om dik worden
in de winter te voorkomen is niet
snoepen, matig zijn bij alle maaltijden
en dagelijks een half uurtje wande
len; bovendien is, voor wie er lust en
tijd voor heeft, vanzelfsprekend sport
van allerlei aard toegestaan.
Dr. H. W. S.
(Nadruk verboden).
Geen koersrisico
Geen kosten
1737
Omdat een minimum eerste storting van onge
veer f 1.000.-is vereist, worden bankboekjes
van de Firma F. van Lanschot alleen gebruikt
door beleggers, die grotere bedragen ter be
schikking hebben.
Deze selectie heeft het gunstig gevolg, dat de
hoge administratie- en personeelskosten, die
het inleggen en terugbetalen van vele kleine
bedragen met zich meebrengen, worden ver
meden.
Dit is één van de redenen, waarom de rente
vergoeding zo attractief kan zijn. Het voor
deel van de geringe kosten komt ten goede
aan de beleggers op een bankboekje van
Van Lanschot in de vorm van een hogere
rente, n.l. 4 over het gehele tegoed.
Hebt U f 1.000.- of meer te beleggen, profi
teer dan ook van dit voordeel. Maak ook 4
rente van Uw geld!
Gemakkelijk beschikbaar
Storten en opnemen aan de kas,
jnaar ook heel eenvoudig via de giro
11 KMA
BANKIERS
's-Hertogenbosch, Hoge Steenweg 27-31, Telef. 8851*
Eindhoven, Keizersgracht 17, Telefoon 7442* Tilburg,Stationstraat 17.(toekomstig adres).
„Vergiss mich nicht".
Dat studenten het niet gemakkelijk
hebben wordt in deze lichtvoetige
Duitse film nog eens nadrukkelijk on
derstreept. Behalve studeren moeten
Walter Gerber en zijn vrienden Fred
dy, Peter, Klaus en Tommy, ook nog
werken om hun studie te betalen. Dit
zware bestaan schijnt de knapen ove
rigens geenszins te drukken, want in
hun vrije tijd - die er ook nog over
schiet - werpen zij zich met hart en
ziel op de jazz-muziek. Verder wordt
het gezelschap gecompleteerd door
Manfred Hallersperg, de zoon van
een groot-industrieel, die uiteraard
noch hoeft te studeren noch te wer
ken en dit dan ook niet doet. Wel
werpt hij zich met grote toewijding in
het studentenleven en met name op
de jazz-muziek. Alles is leuk en aar
dig totdat de vrouwen op het film
doek verschijnen. Walter kan geluk
kig alleen maar zijn hart verliezen
aan Manfred's zuster, Erika, want
geld heeft hij niet, hetgeen overigens
wel oorzaak is, dat hij zijn liefde don
kerbruin inziet. Manfred verliest hart
en geld aan de overigens schattige
dochter van een bloemiste, maar ook
hij loopt met een bedrukt gemoed
rond, want Ma Hallersperg lust deze
liefde niet, hoewel Ruth toch een
meisje is waarvoor vele groot-indu-
strieëlen best een stukje industrie
zouden willen missen.
Intussen gaat het met de jazz-mu
ziek best, er wordt geblazen, gedrumd
en gebast dat het een lieve lust is.
Hoe het met de studie gaat, laat het
verhaal in het midden. Er verschijnt
ook nog een zeer levenslustige en
moderne kapelaan in het beeld, en wat
deze van jazz en negro-spirituals niet
LB 115
weet, is de moeite van het weten niet
waard. De vrome burgerij vindt deze
jazz-kapelaan maar zo-zo en gaat aan
het handtekeningen verzamelen, maar
de jongens, die de lucht van deze
subsersieve actie krijgen, snellen naar
de bisschop en deze is blijkbaar op
hetzelfde seminarie geweest als de
kapelaan en heeft evenveel eerbied
voor „saints who go marching in" als
voor de pilaarheiligen die geen voet
verzetten.
Even ziet het er dan naar uit, dat
de vrouwen weer roet in het bisschop
pelijke eten gaan gooien, want de
paartjes Walter - Erika en Manfred
Ruth worden wreed gescheiden,
maar als dan het liefdadigheidscon
cert losbarst in tegenwoordigheid van
Z.H. Excellentie, dan zijn de beide
meisjes toch weer aanwezig, niet zo
zeer om de bisschop te zien als wel
om...... nou ja, u weet wel.
Een zonnig semi-religieus geval
dus, waar geen kapelaan iets tegen
kan hebben en dat dan ook door alle
argelozen van 1 tot 80 jaar gezien
mag worden. De muziek is echter be
slist niet gregoriaans, al verspert zij
de weg naar de hemel niet. „Heim-
weh-Freddy" en Gardy Granass zin
gen enkele bekende schlagers, n.l.
„Einmal in Tampico", „Ein armer
Muliero", „Vergiss mich nicht" en
„Onkel Sammy".
Van vrijdag tot en met zondag.
„De Mug"
(Het leven van een spionne).
De grote Duitse actrice Hilde
Krahl, die geruime tijd het toneel bo
ven de filmstudio heeft verkozen,
ziet men hier terug in een zeer knap
pe rol van een spionne uit de Spaan
se Burgeroorlog, die in internationale
kringen bekend stond als „De Mug".
Het plotselinge einde van deze oor
log bespaarde haar het genadeschot.
Doelloos en totaal verarmd slijt
Vilma (haar werkelijke naam) haar
dagen in een schamele kamer van een
logement, tot er op zekere dag een
man komt binnenstormen, die zij niet
meer herkent. Het is de consul Kar-
rari een zware luidruchtige man, die
destijds het commando voerde over
het peloton, dat het doodvonnis aan
„de Mug" voltrekken moest. Hij is
in de jaren, na de burgeroorlog een
groot man geworden in de interna
tionale wapenhandel, maar hij komt
nu een beroep op haar doen voor een
privé aangelegenheid: zij moet een
oogje houden op het doen en laten
van zijn knappe echtgenote Jeanette
(Margot Hielscher). Zij wordt dan
gezelschapsdame van deze Jeanette
en er ontstaat tussen beide vrouwen
een grote genegenheid. Vilma leert
dan ook een jonge man kennen, Hu-
go Voss genaamd, die zij bijzonder
sympathiek vindt. Voss maakt deel
uit van de Geheime Politie, die paal
en perk moet stellen aan de praktij
ken van Karrari. Vilma geeft Voss de
nodige tips, maar ook waarschuwt zij
Karrari, dat de politie hem op de
hielen zit
De ontknoping van dit boeiende,
goed gespeelde en ook knap verfilm
de verhaal kunt u zelf gaan zien op
maandag en woensdag.
Toegang 18 jaar.
Luxer
„Giant".
Met de roman „Giant" heeft Edna
Ferber een boek geschreven, dat een
bijzonder en zeer boeiend beeld van
het leven en de gebruiken op de
enorme veebedrijven in Texas geeft,
waar de grondbezitter heerst als een
soort vorst over zijn land en de in
heemse werkkrachten, die maar een
karig loon ontvangen en praktisch
rechteloos zijn.
Wanneer Bick Benedict, eigenaar
van een enorm vee-bedrijf in Texas,
in Maryland arriveert om daar een
prachtige zwarte hengst te kopen,
ontmoet hij daar Leslie, wordt ver
liefd op haar en trouwt haar. Hoe
wel Bick (Rock Hudson) en Leslie
(Elisabeth Taylor) erg veel van el
kaar houden, botsen hun zo verschil
lende temperamenten dikwijls op de
grote Reata Ranch, waar Leslie wordt
geschokt door de vreemde toestanden
welke er heersen. Het huishouden op
de Reata wordt gedreven door Bick's
zuster Luz, een stijfkoppige oude
vrijster. Aan haar regiem komt een
einde door de val van een paard. In
haar testament schenkt zij een klein
stuk van haar land aan Jett Rink
(James Dean), een balsturige jonge
knecht, die voortdurend met Bick
overhoop ligt en die alleen maar
droomt van rijkdom. Door dit stukje
grond denkt hij rijk te zullen worden
en hij wordt het ook, want er wordt
olie geboord.
Leslie en Bick hebben 3 kinderen,
welke in heel andere richtingen op
groeien als hun ouders zich hadden
voorgesteld. Hun zoon Jordy kon
digt zijn huwelijk aan met een Mexi
caanse, die medicijnen studeert. Bick
is daar weinig mee in zijn schik. Hun
dochter Luz loopt de inmiddels fabel
achtig rijk geworden Jett Rink ach
terna. Jett opent een enorm hotel,
maar is niet in staat de openings
speech te houden, omdat hij stom
dronken is. Als men in het hotel wei
gert om de vrouw van Jordy te be
dienen omdat zij een Mexicaanse is,
wil Jordy Jett te lijf, maar wordt
door deze op laffe wijze neergesla
gen. Dat wordt Bick teveel en hij
daagt Jett uit tot een tweegevecht.
Jett is echter zo dronken, dat Bick
zich vol walging van hem afkeert. Op
DE ECHO WHEÏ ZUIDEN
tfr