PRISMA
stassar
BINNEN- EN"
BUITENLAND
Waalwijkse en Langstraatse Courant
De nieuwe gemeenschap
HET LAATSTE AVONDMAAL
'n heel goed horloge
alleenverkoop
WAALWIJK
VRIJDAG 27 MAART 1959.
Uitgever
Waal wij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
82e JAARGANG No. 25
22 cent per week;
3.10 franco p.p.
per V wa *taal 2.85
Gironummer 50798
Hoofdredacteur: JAN TIELEN Advertentieprijs: 10 cent ''8i m.m.
Dit blad verschijnt 2 x per week ff Cf Cf I V\f If f\ JW Wil LdnaMrdcJï5e ourani Abonnement:
Contract-advertenties: speciaai tarj?f
BureauxGROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. OPGERICHT 1878 TEL.-ADRES„ECHO"
Kerstmis mag dan in de rij der
christelijke feestdagen het meest
sfeervolle feest zijn, Pasen is litur
gisch gesproken zonder twijfel het
grootste. Hoe schraal bijna komt het
Kerstfeest er af, wanneer we deze
beide feestdagen in de kerkelijke
viering met elkaar gaan vergelijken.
Rond Kerstmis wel de gezegende in
timiteit en gezelligheid van de hui
selijke kring zoals die bij geen ander
feest tot gelding komt, maar niet het
grote en aangrijpende liturgische spel
zoals dat in de Goede Week aan het
Paasfeest voorafgaat. Kerstmis is er
bijna plotseling, zoals het ook des
tijds onverwacht en stralend midden
in de wereld stond. Het is de witte
hemelse blijdscjjap die zich plotse
ling over de wereld uitstort, het on
verwachte begin van het boeiendste,
schokkendste, belangrijkste en meest
dramatische verhaal dat zich ooit op
aarde heeft afgespeeld; de aanvang
van het grootste werk dat ooit werd
verricht de verlossing van het mens
dom door God zelf.
Hoe geheel anders ligt het Paas
feest. Hier niet een onverwacht ge-
Christus bewust, en hoe weinig han
delen we als de gelijke leden van het
grote Christus-gezin. Er is geen
diepgaand gewetensonderzoek voor
nodig om vast te stellen, dat we de
ander maar al te vaak alleen laten
aanmodderen, zonder dat we een
hand uitsteken. Dat ligt niet in mijn
straatje, zeggen we dan, en ieder
moet maar voor zijn eigen deur ve
gen. Ieder zorgt voor zichzelf en God
voor ons allen, is een fervent gehul
digd devies en we realiseren ons
nauwelijks dat deze instelling lijn
recht ingaat tegen de liefe, waaraan
we onze verlossing te danken hebben.
De gemeenschap in Christus wordt
in de hoek geschopt met ik ben
geen kuddedier. Individualisme met
ruggegraat noemen we dat dan.
1 Nee, er komt echt niet zoveel te
recht van de gemeenschapsgedachte,
omdat daarin het zo geliefde „ik"
helemaal op de achtergrond raakt.
Samenwerken zien we maar al te
dikwijls als een noodzakelijk kwaad,
want het kwetst onze eigendunk wan
neer we ons bij de idee van een an
der moeten aansluiten en we niet
Een Noordnederlandse houtsculptuur
Johannes, de jongste discipel,
„welke Jezus liefhad" en die door
Hem wordt omarmd, buigt zich be
droefd voorover. Petrus, rechts van
Christus staande, vraagt „Heere,
waarom kan ik u niet volgen? Ik zal
mijn leven voor u zetten".
De anderen zitten op bankjes om
de tafel geschaard; sommigen zijn
onbekommerd aan het eten en drin
ken, anderen voeren gesprekken met
elkaar. De twee discipelen, die met
de rug naar de toeschouwer afge
beeld zijn, houden het hoofd zoda
nig opzij gewend, dat men ook hun
gezichten nog kan waarnemen.
De verhalende trant en het waar
heidsgetrouwe weergeven zijn ken
merkend voor de tijd waarin het
beeld werd gemaakt. Opmerkelijk is
het scheefstaan van de tafel (wat aan
het origineel nog meer treft dan aan
de reproductie): het lijkt alsof de
voorwerpen eraf zullen vallen. Dit is
met opzet gedaan, omdat de kunste
naar alles, ook de schaal met het
brood, duidelijk wil tonen. Het be
rust geenszins op onbeholpenheid,
want uit het gehele werk spreekt een
grote beheersing der techniek.
In alle personen is een individua
liteit tot uitdrukking gebracht, ze zijn
niet alleen in kleding en hoofdtooi,
maar ook in lichaamsbouw, houding
en gelaatsuitdrukking volkomen ver
schillend. Men weet niet, wat men het
meest moet bewonderen, is het de
compositie, is het de prachtige weer
gave van de gewaden? Misschien
boeit het meest de reine vroomheid,
die in het kunstwerk ademt. Ook nog
voor ons, als wij het aanschouwen
vijfhonderd jaar nadat het ontstond.
De sculptuur is vervaardigd van
eikenhout. Ze is 52 cm hoog. Er zijn
resten van de oorspronkelijke kleuren
op aanwezig, die de uitdrukking van
lijnen en vormen nog accentueren.
J. S.
(Nadruk verboden)
Dit zeldzame kunstwerk, een eeu
wen oud maar nog zeer gaaf houten
beeld, is wel waard, dat men het met
aandacht bekijkt. Met diepe bewo
genheid vertolkt de onbekende ma
ker de ontroering, die in hem werd
gewekt door het bijbelverhaal over de
laatste maaltijd, die Jezus hield met
zijn discipelen. „En als het avond ge
worden was, zat hij aan met de
twaalve. En toen zij aten, zeide hij
Voorwaar ik zeg u, dat één van u
mij zal verraden."
In de figuur, wiens hoofd op de
zelfde hoogte en vlak naast het hoofd
van Jezus, maar van Hem afgekeerd
is, moeten we Judas Iskariot her
kennen, onmiddellijk nadat de Mees
ter hem als de verrader heeft aange
wezen.
beuren, maar de zichtbare climax in
het verlossingsverhaal, de verblin
dende apotheose van het Christus
offer. Pasen is de bekroning van het
werk dat met Kerstmis werd begon
nen.
Hoewel het dus zo is dat het zon
der Kerstmis geen Pasen kan zijn en
beide feesten dus van even ontzag
wekkende betekenis zijn, is het toch
zeer juist gezien van de Kerk om het
Paasfeest met zoveel meer liturgi
sche luister te omkransen. Een der
gelijke viering ligt immers helemaal
in de logische lijn van het verlos-
singsgebeuren Kerstmis de wel ver
wachte blijde boodschap, maar toch
ook plotseling begin - Pasen de
grandiose en met dramatische ge
beurtenissen omspeelde voleinding.
Pasen, de voleinding, het sluitstuk
van de Goddelijke operatie „Mens"..
Maar Pasen is toch ook meer dan al
leen maar de voleinding, het is ook
weer het begin, het begin van een
nieuwe gemeenschap de gemeen
schap in Christus; de gemeenschap
van alle mensen, verenigd door Zijn
liefde tot nieuwe kinderen van de ene
Vader. En in die liefde moeten we
dan ook leven als de kinderen van die
ene Vader, tesamen als een Chris
tus-gezin, samen werken (en samen
werken), samen leven en samen
biddend.
Hoe weinig zijn wij onze deze ge
meenschap, deze verwantschap in
SCHMIDT IN VRIJHEID.
Levenslang werd vijf jaar.
Het hooggerechtshof te Djakarta
heeft de Nederlander H. C. J. G.
Schmidt, die door de landrechter was
veroordeeld tot levenslange gevan
genisstraf, in hoger beroep veroor
deeld tot vijf jaar gevangenisstraf -
de tijd die hij in de Indonesische ge
vangenis heeft doorgebracht.
Op last de procureur-generaal is
hij vrijgelaten. Hij is toen met hulp
van de Nederlandse diplomatieke
vertegenwoordiger te Djakarta naar
Nederland vertrokken.
meer alleen de lakens kunnen uitde
len. En wat de gemeenschap in het
gebed betreft, het kleinste kind weet
dat het samen bidden in de kerk ge
meenlijk niet uitkomt boven het be
kende rabarber-gemompel. De buiten
staander moet wel de indruk krijgen,
dat het belijden van ons geloof in
de kerk, dat ons gemeenschappelijk
gesprek met God een zeer geheim
zinnige zaak is. Een verdrietig en
onverstaanbaar gemompel van een
soort slavenkoor, dat is onze Chris
tus-gemeenschap in de kerk. En bui
ten de kerk zou geen mens op de ge
dachte komen dat we allen van de
zelfde familie zijn, want is het niet
verwonderlijk hoe weinig wij onder
elkaar spreken over die Christusge
meenschap en zoveel over de voetbal-,
hockey- en atletiekgemeenschap.
We willen zo graag reële mensen
zijn, maar de grootste realiteit blijft
ons ontgaan het door Christus ver
enigd zijn in de liefde van de Vader.
Het is de enige realiteit, die de
wereld blijvend verlost kan houden
uit de greep van boosheid en liefde
loosheid en die ons eens zal doen
opgaan tot de heerlijkheid en eeuwi
ge gemeenschap met de Vader.
Door Christus zijn ook wij verre
zen en met Hem zijn wij verenigd
i nde liefde van de Vader.
Een Zalig Paasfeest in gemeen
schap.
De heer Schmidt is zondag per
vliegtuig in Londen aangekomen. Hij
vertelde hoe hij 5 jaar in afzonde
ring heeft doorgebracht in een om
heinde ruimte die ongeveer twintig
vierkante meter groot was. Hij be
reidde zelf zijn voedsel; de Neder
landse legatie bezorgde hem sigaret
ten, boeken en etenswaar.
Het tegen hem gevoerde proces
noemde hij geënsceneerd. Zijn be
trekking bij een makelaarsfirma te
Bandoeng en zijn persoonlijke bezit
tingen was hij kwijtgeraakt.
Hij is van Londen naar Amsterdam
gevlogen, maar kon wegens mist niet
ladnen. Hij is toen per auto van Dus-
seldorf naar Den Haag gereisd, waar
hij zeer enthousiast is ontvangen.
DE „DAF 600" PERSONENAUTO
LIEP VAN DE PRODUKTIE-
BAND.
Maandagmiddag is de Nederland
se personenauto, de DAF 600, van
de produktieband gekomen, als eerste
in een langzaam op gang komende
dagproduktie van 200 stuks. In Van
Einde '59 begin export.
De DAF 600, aldus Dr. Hub. van
Doorne maandag in Eindhoven, zal
na vandaag, met een zekere regel
maat van de band komen. Er wordt
naar gestreefd het tempo zo snel mo
gelijk op te voeren, maar men kan
niet het onmogelijke vergen. De post
die de DAF reeds van de kopers heeft
ontvangen, legt een zware druk op
het bedrijf. De ene koper heeft nog
MAAK BABY'S UITZET COMPLEET MET
DE HANDIGE ZWITSAL BABYSET
Doorne's Automobielfabriek N.V. in
Eindhoven was het gehele personeel
samengekomen aan de eindmontage-
lijn, om getuige te zijn - het is vaak
gezegd maandag - van dit waarlijk
historische moment. Voor doctor H.
van Doorne op de eerste plaats, die
een heel oude droom vervuld zag,
voor zijn broer Wim, de stad Eind
hoven, die een belangrijk stuk werk
gelegenheid in de automobielfabriek
bezit, het zich steeds sterker industri
eel ontwikkelende Brabant en geheel
ons land, dat nu in de rij van landen
is opgenomen, die over een eigen
automobielindustrie beschikken. En
het was dan ook geen wonder, dat
drieduizend mensen in de enorme fa-
bricagehal enthousiast juichten, toen
de eerste DAF 600 van de band
kwam. KNAC-voorzitter Jhr. mr. J.
Th. M. Smits van Oyen van Eckart
mocht zich later de eerste DAF-rij-
der noemen, binnen weinige minuten
had hij mevrouw T. Smulders-Beliën,
de burgemeester van Oost-, Westel-
en Middelbeers als tweede achter
zich.
Er zullen voorlopig 200 auto's per
dag worden afgeleverd; vooral Ame
rika heeft grote interesse.
zwaarwegender argumenten om zijn
wagen vlug te krijgen dan de andere.
De van tie band komende DAF-
jes worden daarom volgens een be
paald schema aan de dealers afge
zonden en bij hen ligt de verant
woordelijkheid op grond van de volg
orde van binnenkomst der bestellin
gen, de afleveringen in het eigen
rayon te bepalen.
Men zal echter moeten begrijpen,
dat een nieuw produktie-apparaat
niet in enkele weken op top-capaci-
teit kan werken en dat hiervoor een
klein jaar nodig is.
125 Dealers.
In Nederland is het verkoop-ap
paraat nu compleet. Er zijn 125 dea
lers (in Midden-Brabant in: Tilburg,
Waalwijk, Raamsdonksveer). Eerst
krijgen de dealers showroom- en de
monstratiewagens, waarna via de
dealers de aflevering in volgorde van
bestelling geschiedt aan de cliënten,
die zich reeds op de wachtlijst lieten
plaatsen.
Spoedig zal dan ook een aanvang
worden gemaakt met de verkoop in
de twee andere Benelux-landen. Na
België en Luxemburg zal pas de ex
port naar andere landen starten, het
geen volgens de huidige verwachtin
gen niet eerder zal geschieden dan
einde 1959.
KONING BOUDEWIJN VAN
BELGIË, NAAR NEDERLAND.
Z.M. Koning Boudewijn der Bel
gen heeft het voornemen om op 8, 9
en 10 juli a.s. een staatsbezoek te
brengen aan H. M. Koningin Julia
na en Prins Bemhard der Nederlan
den.
Behalve aan Nederland zal Koning
Boudewijn van België ook bezoeken
brengen aan Luxemburg en de Ver
enigde Staten. Het officiële bezoek
aan de Verenigde Staten vindt plaats
op uitnodiging van president Eisen
hower. Koning Boudewijn wordt 11
mei in Washington verwacht. Op uit
nodiging van de groothertogin van
Luxemburg zal koning Boudewijn 16,
17 en 18 juni dat land bezoeken.
VOLKSTELLING
op 2 en 3 mei 1960.
Prof. dr. Ph. J. Idenburg, direc
teur van het centraal bureau voor de
statistiek, heeft aan een correspon
dent van het ANP meegedeeld, dat
op 2 en 3 mei 1960 een volkstelling
voor geheel Nederland zal worden
gehouden. Deze telling zal in twee
dagen voltooid zijn.
EVERT VERMEER IN
ZIEKENHUIS.
Evert Vermeer, voorzitter van de
Partij van de Arbeid, is zondagmor
gen na een maagbloeding opgenomen
in het diaconessen-ziekenhuis te
Naarden, zijn woonplaats.
Zijn toestand was maandagmiddag
redelijk wel. De artsen, die de heer
Vermeer behandelen, zijn tevreden.
Hoe lang de voorzitter van de PvdA
BIER-OMZET.
De bierinvoer in Nederland, die
sedert 1950 steeds een stijgende lijn
vertoonde, liep in 1958 iets achter
uit vergeleken bij 1957. Met name
de import van Duits bier, die onge
veer 70 pet. bedraagt van de totale
bierinvoer, was 10 pet. lager dan in
1957. De binnenlandse bieromzet
beliep in totaal 2.221.927 hl (1957
2.160.217 hl); de bierexport beliep
793.318 hl (707.304 hl) en de bier
invoer 33.065 hl (35.332 hl).
Per hoofd bedroeg in 1958 het
bierverbruik 20,3 liter tegen 19,9 I.
in 1957. In enige andere landen was
dit cijfer gedurende de laatste jaren
ongeveer als volgt België 110, De
nemarken 66, Duitsland 85, Enge
land 80, Frankrijk 33, Italië 4,7, Lu
xemburg 115 en Ver. Staten 59 liter.
het bed zal moeten houden, valt nog
niet te zeggen.
DE ECHO WN HEI ZUIDESf
Een prachtige reproductie van „Het laatste Avondmaal", een Noordnederlandse houtsculptuur uit het laatste der vijftiende eeuw,
die thans in het bezit is van de Stichting Museum Booymans te Rotterdam.