WAALWIJK FILMJOURNAAL De Vluchteling Wie PERSONEEL Luxor Musis Sacrum BRIGADIER PIET EN DE SEMI-PR0F Fa. GEBR. TEURLINGS Hypotheken beschikbaar tot 85 a 90 °/0 J. Frederiks, Beëdigd Taxateur, Kaatsheuvel. i 2 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 15 MEI 1959 2 Stichting van Algemene Waalwijkse Muziekschool! iiv voorbereiding. BOERENLEENBANK. Feuilleton van Cayenne SCHOENHERSTELLER MEELFABRIEKEN WAALWIJK TAXATIËN - HYPOTHEKEN - VERZEKERINGEN 1 Door de gemeentelijke culture le raad van Waalwijk werd maandagavond in de raadzaal een bijeenkomst belegd, welke tot doel had om de leden van deze raad, de leden van de ge meenteraad, hoofden van scho len, onderwijzend personeel en vertegenwoordigers uit het cultu rele leven nader in te lichten om trent het wezen en het doel van een muziekschool. Voor het ge ven van deskundige voorlich ting waren op deze bijeenkomst uitgenodigd de heren W. Goed hart, directeur van het Brabantse conservatorium en W. ter Burg, directeur van de Muziekschool te Tilburg. Burgemeester Teijssen, die de ze bijeenkomst presideerde, wees er in zijn inleiding op, dat het initiatief om te komen tot de stichting van een muziekschool was geboren uit de culturele raad en deelde voorts mede, dat de plannen voor de stichting van de Algemene Waalwijkse Muziek school reeds in voorbereiding zijn. De heer Goedhart hield vervol gens een inleiding, waarin hij in grote trekken de doelstelling en de structuur van de muziek school schetste. Hij onderstreep te daarbij het verschil in karak ter tussen het oude type muziek school, dat niet meer was dan een gebouw waar particuliere lessen werden gegeven tegen geredu ceerd tarief, en de nieuwe vorm, waarbij vooral meer accent wor den geleed op het volgen van een bepaald leerplan. Spr. zag een muziekschool in de eerste plaats als een instituut voor jonge men sen en achtte het verder van groot belang dat er in Brabant een aantal goed geleide muziek scholen zijn. Ten slotte wees de heer Goedhart op de vele moge lijkheden welke een muziek school biedt ten aanzien van het vinden van emplooi op bestaande muziekscholen, in het middel baar en voortgezet hoger middel baar onderwijs, ten aanzien van het musiceren in huiselijke kring dat helaas steeds meer in on bruik raakt en in amateurver- band in orkestjes, harmonieën, fanfares, zangkoren, e. d. In een uiterst boeiend betoog, waarbij hij de vergadering zelfs aan hét zingen kreeg, ging de heer Ter Burg nader in op de structuur en de samenstelling van het leerplan op de muziek school. Het allerbelangrijkste is, aldus spr., dat het kind zijn mu zikale ontwikkeling krijgt van uit het zelf beleven, het zelf doen. Het kind moet leren het mate riaal zingende te hanteren als een vreugdevol spel. Het gaat om de expressie via de impressie. Als ideale muziekschool zag de heer Ter Burg het instituut, dat gede centraliseerd bijv. in school lokalen in diverse delen van de gemeente 't muziekonderwijs verzorgt gedurende twee lesuren per week. Dit onderwijs zal ver der moeten geschieden op basis van een bepaald leerplan, waarin naast het instrumentale ook aan dacht wordt besteed aan het al gemeen vormende. Met grote na druk wees spr. er op, dat de mu ziekschool het niet zal kunnen stellen zonder de medewerking van het onderwijzend personeel en de belangstelling van de ou ders. Voorlichting aan de ouders omtrent wezen en doelstelling van de muziekschool achtte hij dan ook van groot belang. Even als de heer Goedhart benadrukte de heer Ter Burg, dat men de muziekschool niet moet zien als een concurrent van de parliculie- de muziekleraren. In zijn dankwoord aan beide sprekers wees ook burgemeester Teijssen er nog eens op, dat de muziekschool de medewerking van het onderwijzend personeel nodig heeft en dat voorlichting aan de ouders van wezenlijk groot belang is bij het realiseren van de plannen om te komen tot een intensief en vruchtbaar mu ziekonderwijs. Uit de aanwezigen kwamen ten slotte nog een aantal vragen naar voren, die uitvoerig werden be antwoord en waaruit wel bleek, dat de stichting van de Algemene Waalwijkse Muziekschool met grote instemming en enthousias me wordt gesteund. GESLAAGD. Op de j.l. zondag te Utrecht ge houden examens voor het di ploma zwemonderwijzer KNZB slaagde onze plaatsgenoot en oud-wielrenner de heer M. Ligt- voet. Hij kreeg zijn opleiding van de heer C. Vervoort, chcf-bad- ineester van de Efteling, alwaar hij thans werkzaam is. BEJAARDENTEHUIS. Naar wij met belangstelling vernemen, bestaat er goede kans dat in de behoefte aan een te huis voor bejaarden binnenkort, althans voorlopig zal worden voorzien. In afwachting van de totstandkoming van een volledig bejaarden-centrum (s) zou het St. Antoniusgesticht te voorin. Baardwijk worden ingericht voor de huisvesting van 45 bejaarden. Wij zouden dit een prachtige voorlopige oplossing vinden, die algemeen zal worden toegejuicht. In ons nummer van 8 mei j.l. publiceerden wij dat de panden Markt 9 en 10, welke in eigen dom toebehoren aan de heer H. de Ruyter, waren aangekocht door de Centrale Boerenleen bank te Eindhoven t.b.v. de huis vesting van de plaatselijke Boe ren leenbank. Van bevoegde zijde is ons ech ter medegedeeld dat alleen het pand Markt 8 door de Centrale Boerenleenbank is aangekocht. De panden 9 en 10 blijven eigen dom van de heer H. de Ruyter. Wel heeft de Boerenleenbank optie op de panden 9 en 10, on der die voorwaarde echter dat er gedurende de eerste 50 jaren geen Horeca-bedrijf of aanver want bedrijf in gevestigd zal worden. chauffeur en zijn dochter gaat rustig door met nemen van pia nolessen bij Peter Lchnert (Adri an Hoven). Alexander en Sandra voelen zich uitstekend thuis in 't van vreugde en vitaliteit brui sende Wenen, waar de vreugde en bet plezier hoog oplaaien in het aloude Grinzing. Maar dan plotseling gebeurt er iets wat nie mand nog had verwacht Enfin, gaat u deze romanti sche, plezante en van muziek sprankelende film zelf zien. Maandag en woensdag. Toegang alle leeftijden. „HET LEVEN BEGINT BIJ 16". In deze goed gemaakte en even goed gespeelde Duitse film wordt de toeschouwer gesteld tegenover het probleem van de leerling die verliefd wordt op zijn lerares. Het conflict tussen de vrouw en de jongeman is op fijnzinnige wijze uitgewerkt en zal dan ook niet nalaten indruk te maken. De knappe en intelligente Ruth Lcuwerik vertolkt de rol van de lerares Hanna Burkhard, die er zo haar eigen pedagogische in zichten op nahoudt en daardoor nogal eens in botsing komt met het starre schoolreglement. Des ondanks slaagt zij er niet in wer kelijk contact te krijgen met de leerlingen, die al bijna man zijn en nogal eens in de knoop liggen met hun problemen. Rector Cor nelius (Hans Söhnker) raadt Hanna dan ook aan niet meer voor de jongens te willen zijn dan uitsluitend lerares. Hanna woont in hetzelfde huis als een van haar leerlingen, Mar tin Wieland, een jongen die in zijn opvoeding het voornaamste gemist heeft: liefde en warmte. Zijn moeder is een mondaine vrouw, zijn vader een industrie- man. die op reis is of gaat. Dit ouderpaar is nog gescheiden ook. Geen wonder dus dat Martin bij Hanna warmte en genegenheid zoekt. Bij de jongen groeit dit contact echter spoedig uit tot een grenzeloze en verwarde liefde... Meer willen wij u van dit ver haal niet vertellen, maar wel kunnen wij deze uitstekende film warm in de belangstelling aanbe velen. Naar deze film werd ook een hoorspel vervaardigd. Van vrijdag tot en met zondag. Toegang 14 jaar. „WIEN, DU STADT MEINER TRaUME". De titel van deze film verraadt al dat we hier te doen hebben met een rolprent die van voor lot achter boordevol charmante en melodieuze muziek zit. De regie was in handen van Willi Forst, die al menige muzikale Weense film op ziin naam heeft staan. Hel verhaal speelt zich af rond koning Alexander I van Alanië van „DE ECHO VAN HET ZUIDEN" Door: Ottwell Binns 73). Van de andere zijde naderde het geroffel van paardehoeven, en Mi mi aan haar arm meetrekkend ren de Langdon naar de boot; de ande ren volgden hem haastig. Langdon hielp het meisje aan boord en San dy wierp Jules in de armen van Harborough. „Hou die kleine duivel een poosje stil. Die motorboot van Le Coq is gevaarlijk voor ons, als de patrouille te vlug hier mocht zijn". Hij sprong aan boord van de mo torboot en een ogenblik later hoor den de anderen 't geluid van dreu nende slagen. Het paardengetrappel werd hoe langer hoe duidelijker en Harborough riep bezorgd: „Opschieten, Sandy". Eindelijk kwam de Schot weer uit de motorboot te voorschijn en sprong over op de andere boot. „Roeien mannen" commandeer de Harborough zachtjes, en ter stond schoot het vaartuig van de wal af. De eigenaar stond aan het roer en stuurde de sloep in de be schermende schaduw van 'n dich te boomgroep. Veilig in de duisternis' roeiden ze verder. Het geloei van een si rene ergens in de haven over stemde het geplas der riemen. Na een paar minuten waren ze op 'n veilige afstand van de motorboot. Met zijn arm rond Mimi, die sidderde van de doorgestane emo ties, keek Langdon om. Op de aanlegplaats flikkerde een lan taarn, alsof daar mensen aan hel zoeken waren. „Alles is in orde", deelde hij mede met <?en opge luchte klank in zijn stem. „Ze volgen ons niet. Ze zullen de mo torboot wel niet meer kunnen ge bruiken na de behandeling van Sandy, en ik geloof niet dat ze ons hebben zien wegvaren." „We zullen in ieder geval zor gen, dat we zo spoedig mogelijk hier vandaan komen", meende Harborough. „Vooruit mannen, roei zo hard je kunt, we spelen 'n spelletje op leven en dood." De roeiers waren maar al te gewillig en binnen tien minuten hadden ze het jacht bereikt en waren aan boord daarvan in vei- (Hans Holt) en zijn lieftallige dochter Sandra (Erika Romberg) die een bezoek aan Wenen bren gen. Tijdens de afwezigheid van zijn haar met Vi-Shine wast heeft beslist van roos geen last. Vi-Shlne is een geheel nieuwe shampoo, die méér, veel meer doet dan U eigenlijk van een haarwasmiddel zou verwachten. Prijs per tube voor vele wassingen f 1.50. CRYSTAL-JELLY SHAMPOO Bowntres N.V. Amsterdam de vorst echter maken de rad draaiers thuis van de gelegen heid gebruik de macht in handen te nemen en de koning te versto len. Alexander blijft nogal kalm onder deze nogal grondige wijzi ging van zijn positie. Hij wordt „STELLA'S SLEUTEL". Carol Reed, de regisseur die vooral grote naam maakte met „The Third Man", heeft opnieuw een voortreffelijke prestatie ge leverd met de verfilming van een verhaal, dat is gebaseerd op de roman van Jan de Hartog „Stel la". De film kreeg de naam „Stel la's Sleutel" en behandelt '11 epi sode uit de laatste wereldoorlog. De sleutel waaromheen dit ver haal zich beweegt, geeft toegang tot de flat van het Italiaans- Zwitserse meisje Stella (Sophia Loren) en de mensen die van de ze sleutel gebruik maken, zijn de 1 kapiteins van de sleepboten, die de bijzonder gevaarlijke taak heb- ben om schepen, die in de buurt van Engeland door de Duitse 1 duikboten uit de convooien ge schoten zijn, weer in veilige ha ven te brengen. Voor velen is het de laatste tocht. Toen Stella's verloofde. Westerby, sneuvelde, werd de woning gehuurd door kapitein Barger en toen deze niet meer terugkwam verscheen Chris Ford (Trevor Howard). De wo ning van Stella wordt voor deze mannen een paradijs van huise lijkheid temidden van een mee dogenloze strijd. Iedere kapitein, oj) elke vaart de dood verwach tend. geeft de sleutel door aan zijn beste collega, hem bezwerend goed voor Stella te zorgen. Als Chris sneuvelt, geeft hij de sleu tel aan David Ross (William Holden), die zijn intrek bij Stella neemt. Er groeit een liefde tussen Stella en Ross, maar op zekere dag moet ook Ross uitvaren voor een bijzonder gevaarlijke op dracht. Ross, die niet gelooft aan zijn terugkeer, geeft de sleutel aan Ivane, maar wonder boven wonder overleeft hij de tocht, na dat Kane Stella reeds heeft mede gedeeld dat Ross ook gesneuveld is. Als Ross toch terugkeert, jaagt Stella beide mannen 't huis uit en vertrekt naar Londen. Ross zweert haar te zullen terug vinden. Reed heeft van dit verhaal een bijzonder boeiende en gave film gemaakt, die vooral ontroert door een uiterst knappe sfeerte kening. Een film, die we warm kunnen aanbevelen. Van vrijdag tot en met zondag. Toegang 18 jaar. „DE MISDADIGER IN DE ROLSTOEL". De misdaad bedient zich van vele middelen om zijn doel te be reiken. Hier is het een bende he- roïne-smokkclaars, die het ramp zalige poeder het land binnen smokkelt door dit te verbergen in de bagage van niets-vermoe- dende scheepspassagiers. Een van de bendeleden, een zekere Dancer, bezoekt dan later deze mensen thuis en tracht de be wuste pakjes dan weer in handen te krijgen, waarbij hij iedereen neerschiet die moeilijkheden ver oorzaakt. Dancer moet het kof fertje met het kostbare poeder op een bepaalde plaats afleveren, waar het dan zal worden opge haald door de chef van de bende. Dancer ontdekt, dat de chef een man is die zich voortbeweegt in een rolstoel. Hij doodt de chef en gaat er met de heroïne van door. Inmiddels echter is de politie op zijn spoor gekomen en zet een wilde jacht in Een zeer goed gemaakte, kei harde gangsterfilm, die zeker uit steekt boven wat men gemeenlijk op dit gebied te zien krijgt. Maandag en woensdag. Toegang 18 jaar. In luxe schoenmakerij te Amsterdam gevraagd: R.K BEKWAME JONGE 5-daagse werkweek. Reiskostenvergoeding. Kost huis aanwezig. Brieven onder nr. 1082 aan het bureau van dit blad. vraagt: Binnenkort komen nieuwe plannen gereed voor diverse nieuwe woningen, nu reeds kunt U zich als gegadigde op de lijst laten plaatsen. Bemiddeling geven wij voor de aan en ver koop van huizen. COPveiGMT STUDIO AVAN 33). Jullie hegrijpen, dat blokjas- Diavolo opkeek, toen hij 't woord Fiorenza hoorde. Dat was nu net de stad waar hij heen moest! Daar was nu juist de voetbalclub gevestigd, die zoveel geld over had voor Karei KleuntjesVer heugd wachtte blokjas tot Her manns H. Olyrook zich met plak- pensecltie en klephoorntje weer nad verwijderd om ergens anders zijn werkzaamheden te gaan ver richten. Toen sloop hij zachtjes naar de beplakte plaats toe. Ver draaid ia, het stond er! De wagen ging naar Fiorenza en nog wel diezelfde avond! Het was trou wens een wagen, die goed van pas kwam, want er stond met grote letters „Koelwagen" op ge schilderd. „Porco ijsco!" lachte Diavolo vet. „La carra di fratta esto uno caltacelle! Este possibi- le la carra di fratta contendite frutti e legumi!" Ja, ja, blok jas was niet dom. Hij begreep héél goed, dat deze koelwagen wel eens fruit en groenten kon bevatten, die naar Italië moesten worden uitgevoerd. „Mooier kan het niet", dacht de dikzak. „Een treinreisjc voor niks en nog fruit en groente voor onder weg ook!" Toen liep hij snel terug naar het hek, waar hij met een kwiek en jenig sprongetje overheen hipte in plaats van bedaard en voor zichtig te klauteren, wat meer gewenst schijnt voor een man zijn omvang. Maar misschien was de dikzak in zijn jonge jaren zelf wel een goed sportman geweest. Wie weet. In een wipje was hij terug bij snorremans-Angclico, aan wie hij met veel vuur negon te vertellen wat hij ontdekt had oj) het stationsemplacement. Hij gebruikte daarbij alle handen en voeten die hij had, maar ja dat is nu eenmaal een zuidelijke wijze van converseren ligheid. Onmiddellijk zette het schip koers naar de oj)en zee. Eerst toen Mimi in haar hut was gebracht en er voor de nog steeds bewusteloze Jules was ge zorgd, vroeg Harborough naar hetgeen er in de stad voorgeval len was. „Er is een massa voorgevallen" antwoordde Langdon. „Ik had ge- i lijk, toen ik vreesde dat Jules op 1 weg was naar de Faramond. Hij was vastbesloten zijn woord te houden." „En heeft hij..." „Goddank niet! Ik kwam nog precies op tijd. Toen ik bij het huis aan kwam, stond er een rij tuig voor de ])oort. Toen ik de koetsier ondervroeg, begreep ik uit de beschrijving die hij me van zijn passagier gaf, dat het Jules moest zijn. Ik rende zo hard ik kon de palnienlaan af, tot ik hij het huis kwam. De deur stond wagenwijd ojyen-; ik kon liet licht uit de hal zien. Roven was ook 'n kamer verlicht en nog een ven ster beneden. Toen ik dichterbij kwam, zag ik een ogenblik de ge stalte van Mimi voor het raam boven, waarschijnlijk bezig haar kleren in te pakken, hetgeen me omtrent haar geruststelde. Toen ik echter door de ramen van de verlichte kamer gelijkvloers keek zag ik iets, dat me helemaal niet op mijn gemak stelde." Hij hield op om een sigaret aan te steken en vervolgde dan „De gordijnen waren niet dicht getrokken, zodat ik de gehele ka mer kon overzien. De eerste die ik zag was Henri de Faramond, die aan een tafel zat te schrijven'. Een ogenblik dacht ik dat hij al leen was, maar dan zag ik tot mijn verbazing in een hoek Le Coq staan, met zijn handen in de hoogte en vol woede 'n bejiaalde richting uitkijkend. Bij de deur stond Jules, met een revolver in de hand. De uitdrukking in zijn ogen vertelde me dat het leven van de twee anderen geen cent meer waard was, als hij er in zou slagen te volbrengen wat hij van plan was. Zo snel ik kon, liep ik 't huis binnen en rende naar de deur die ik dacht dat toegang gaf tot de kamer waar Jules en de anderen waren. Hij hoorde mijn voetstap- pen, denk ik, want plotseling hoorde ik hemi zeggen: „Daar komt iemand aan, de Faramond. Zeg hem dat hij je niet stoort, an ders schiet ik je zonder genade neer." Ik klopte tegen de deur, waar op de Faramond met bevende stern vroeg: „Wie is daar?" Ik antwoordde niet, maar ik richtte ine tot Jules: „Doe oj)en, Jules, laat me binnen!" Jules liet een teleurgestelde uitroep horen waaruit ik begreep dat hij oj) dat ogenblik helemaal niet oj) m'n aanwezigheid gesteld was. Daar trok ik me evenwel niet veel van aan. Mimi was ook in dat huis en ik was vastbeslo ten haar te beschermen voor nog meer verdriet. En al verdiende hij duizendmaal de guillotine en had Jules voldoende reden om hem naar de andere wereld te helpen, ik wilde mijn beloften aan Mimi houden. Zij had andere, betere gevoelens bij mij weten op te wekken. Ik trachtte de deur te ojienen, maar ik merkte dat ze van binnen gesloten is. „Doe oj)en Jules" riep ik weer. „Neen" antwoordde hij koppig. „Maar luister toch", begon ik overredend. Op hetzelfde ogenblik begon hij op scherjite toon te sjjreken, echter niet tegen mij, maar tegen de andere twee. „Schrijf door, de Faramond, en jij Le Coq, houd je handen hoger, anders schiet ik een gat in je li chaam!" Ik ging verder. „Jules, Mimi is ook hier in huis. Ik heb haar m'n woord gegeven dat haar vader vrijuit zou gaan. Als jij hem dood zal ze denken dat ik je er toe heb aangespoord, en dat zou ze me nooit vergeven, begrijp je?" „Jawel, maar de kerel is niet meer dan een gevaarlijke hond, hij kan opnieuw bijten. Zou je dan weer zo graag naar die hel teruggaan?" Voor ik hein kon antwoorden, sprak hij weer tegen de Fara- mlond: „Ben je klaar met je brief schurk;" Prachtig. Lees hem dan eens voor, dat ik jirecies weet wat je geschreven hebt, dan kan Le Coq tekenen. Hij is wel niet de meest geschikte persoon om als getuige te fungeren, maar ik heb niemand anders hij de hand." Ik begreej) zo ongeveer wat de bedoeling was van Jules, en toen de Faramond zijn epistel begon voor te lezen, wist ik dat ik gelijk had. Het was een bekentenis van hetgeen de Faramond die nacht in Parijs gedaan had. De gehele geschiedenis werd er uitvoerig in beschreven. Toen de Faramond klaar was, gaf Jules spottend z'n goedkeuring te kennen. (Wordt vervolgd).

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1959 | | pagina 2