WAALWIJK
FILMJOURNAAL
De Vluchteling
Wie
PERSONEEL
Luxor
Musis Sacrum
BRIGADIER PIET EN DE SEMI-PR0F
Fa. GEBR. TEURLINGS
Hypotheken beschikbaar tot 85 a 90 °/0
J. Frederiks, Beëdigd Taxateur, Kaatsheuvel.
i
2
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 15 MEI 1959
2
Stichting van Algemene Waalwijkse
Muziekschool! iiv voorbereiding.
BOERENLEENBANK.
Feuilleton
van Cayenne
SCHOENHERSTELLER
MEELFABRIEKEN WAALWIJK
TAXATIËN - HYPOTHEKEN - VERZEKERINGEN
1
Door de gemeentelijke culture
le raad van Waalwijk werd
maandagavond in de raadzaal
een bijeenkomst belegd, welke
tot doel had om de leden van
deze raad, de leden van de ge
meenteraad, hoofden van scho
len, onderwijzend personeel en
vertegenwoordigers uit het cultu
rele leven nader in te lichten om
trent het wezen en het doel van
een muziekschool. Voor het ge
ven van deskundige voorlich
ting waren op deze bijeenkomst
uitgenodigd de heren W. Goed
hart, directeur van het Brabantse
conservatorium en W. ter Burg,
directeur van de Muziekschool te
Tilburg.
Burgemeester Teijssen, die de
ze bijeenkomst presideerde, wees
er in zijn inleiding op, dat het
initiatief om te komen tot de
stichting van een muziekschool
was geboren uit de culturele raad
en deelde voorts mede, dat de
plannen voor de stichting van de
Algemene Waalwijkse Muziek
school reeds in voorbereiding
zijn.
De heer Goedhart hield vervol
gens een inleiding, waarin hij in
grote trekken de doelstelling en
de structuur van de muziek
school schetste. Hij onderstreep
te daarbij het verschil in karak
ter tussen het oude type muziek
school, dat niet meer was dan een
gebouw waar particuliere lessen
werden gegeven tegen geredu
ceerd tarief, en de nieuwe vorm,
waarbij vooral meer accent wor
den geleed op het volgen van een
bepaald leerplan. Spr. zag een
muziekschool in de eerste plaats
als een instituut voor jonge men
sen en achtte het verder van
groot belang dat er in Brabant
een aantal goed geleide muziek
scholen zijn. Ten slotte wees de
heer Goedhart op de vele moge
lijkheden welke een muziek
school biedt ten aanzien van het
vinden van emplooi op bestaande
muziekscholen, in het middel
baar en voortgezet hoger middel
baar onderwijs, ten aanzien van
het musiceren in huiselijke kring
dat helaas steeds meer in on
bruik raakt en in amateurver-
band in orkestjes, harmonieën,
fanfares, zangkoren, e. d.
In een uiterst boeiend betoog,
waarbij hij de vergadering zelfs
aan hét zingen kreeg, ging de
heer Ter Burg nader in op de
structuur en de samenstelling
van het leerplan op de muziek
school. Het allerbelangrijkste is,
aldus spr., dat het kind zijn mu
zikale ontwikkeling krijgt van
uit het zelf beleven, het zelf doen.
Het kind moet leren het mate
riaal zingende te hanteren als een
vreugdevol spel. Het gaat om de
expressie via de impressie. Als
ideale muziekschool zag de heer
Ter Burg het instituut, dat gede
centraliseerd bijv. in school
lokalen in diverse delen van de
gemeente 't muziekonderwijs
verzorgt gedurende twee lesuren
per week. Dit onderwijs zal ver
der moeten geschieden op basis
van een bepaald leerplan, waarin
naast het instrumentale ook aan
dacht wordt besteed aan het al
gemeen vormende. Met grote na
druk wees spr. er op, dat de mu
ziekschool het niet zal kunnen
stellen zonder de medewerking
van het onderwijzend personeel
en de belangstelling van de ou
ders. Voorlichting aan de ouders
omtrent wezen en doelstelling
van de muziekschool achtte hij
dan ook van groot belang. Even
als de heer Goedhart benadrukte
de heer Ter Burg, dat men de
muziekschool niet moet zien als
een concurrent van de parliculie-
de muziekleraren.
In zijn dankwoord aan beide
sprekers wees ook burgemeester
Teijssen er nog eens op, dat de
muziekschool de medewerking
van het onderwijzend personeel
nodig heeft en dat voorlichting
aan de ouders van wezenlijk
groot belang is bij het realiseren
van de plannen om te komen tot
een intensief en vruchtbaar mu
ziekonderwijs.
Uit de aanwezigen kwamen ten
slotte nog een aantal vragen naar
voren, die uitvoerig werden be
antwoord en waaruit wel bleek,
dat de stichting van de Algemene
Waalwijkse Muziekschool met
grote instemming en enthousias
me wordt gesteund.
GESLAAGD.
Op de j.l. zondag te Utrecht ge
houden examens voor het di
ploma zwemonderwijzer KNZB
slaagde onze plaatsgenoot en
oud-wielrenner de heer M. Ligt-
voet. Hij kreeg zijn opleiding van
de heer C. Vervoort, chcf-bad-
ineester van de Efteling, alwaar
hij thans werkzaam is.
BEJAARDENTEHUIS.
Naar wij met belangstelling
vernemen, bestaat er goede kans
dat in de behoefte aan een te
huis voor bejaarden binnenkort,
althans voorlopig zal worden
voorzien. In afwachting van de
totstandkoming van een volledig
bejaarden-centrum (s) zou het
St. Antoniusgesticht te voorin.
Baardwijk worden ingericht voor
de huisvesting van 45 bejaarden.
Wij zouden dit een prachtige
voorlopige oplossing vinden, die
algemeen zal worden toegejuicht.
In ons nummer van 8 mei j.l.
publiceerden wij dat de panden
Markt 9 en 10, welke in eigen
dom toebehoren aan de heer H.
de Ruyter, waren aangekocht
door de Centrale Boerenleen
bank te Eindhoven t.b.v. de huis
vesting van de plaatselijke Boe
ren leenbank.
Van bevoegde zijde is ons ech
ter medegedeeld dat alleen het
pand Markt 8 door de Centrale
Boerenleenbank is aangekocht.
De panden 9 en 10 blijven eigen
dom van de heer H. de Ruyter.
Wel heeft de Boerenleenbank
optie op de panden 9 en 10, on
der die voorwaarde echter dat er
gedurende de eerste 50 jaren
geen Horeca-bedrijf of aanver
want bedrijf in gevestigd zal
worden.
chauffeur en zijn dochter gaat
rustig door met nemen van pia
nolessen bij Peter Lchnert (Adri
an Hoven). Alexander en Sandra
voelen zich uitstekend thuis in
't van vreugde en vitaliteit brui
sende Wenen, waar de vreugde
en bet plezier hoog oplaaien in
het aloude Grinzing. Maar dan
plotseling gebeurt er iets wat nie
mand nog had verwacht
Enfin, gaat u deze romanti
sche, plezante en van muziek
sprankelende film zelf zien.
Maandag en woensdag.
Toegang alle leeftijden.
„HET LEVEN BEGINT BIJ 16".
In deze goed gemaakte en even
goed gespeelde Duitse film wordt
de toeschouwer gesteld tegenover
het probleem van de leerling die
verliefd wordt op zijn lerares.
Het conflict tussen de vrouw en
de jongeman is op fijnzinnige
wijze uitgewerkt en zal dan ook
niet nalaten indruk te maken.
De knappe en intelligente Ruth
Lcuwerik vertolkt de rol van de
lerares Hanna Burkhard, die er
zo haar eigen pedagogische in
zichten op nahoudt en daardoor
nogal eens in botsing komt met
het starre schoolreglement. Des
ondanks slaagt zij er niet in wer
kelijk contact te krijgen met de
leerlingen, die al bijna man zijn
en nogal eens in de knoop liggen
met hun problemen. Rector Cor
nelius (Hans Söhnker) raadt
Hanna dan ook aan niet meer
voor de jongens te willen zijn
dan uitsluitend lerares.
Hanna woont in hetzelfde huis
als een van haar leerlingen, Mar
tin Wieland, een jongen die in
zijn opvoeding het voornaamste
gemist heeft: liefde en warmte.
Zijn moeder is een mondaine
vrouw, zijn vader een industrie-
man. die op reis is of gaat. Dit
ouderpaar is nog gescheiden ook.
Geen wonder dus dat Martin bij
Hanna warmte en genegenheid
zoekt. Bij de jongen groeit dit
contact echter spoedig uit tot een
grenzeloze en verwarde liefde...
Meer willen wij u van dit ver
haal niet vertellen, maar wel
kunnen wij deze uitstekende film
warm in de belangstelling aanbe
velen. Naar deze film werd ook
een hoorspel vervaardigd.
Van vrijdag tot en met zondag.
Toegang 14 jaar.
„WIEN, DU STADT MEINER
TRaUME".
De titel van deze film verraadt
al dat we hier te doen hebben
met een rolprent die van voor lot
achter boordevol charmante en
melodieuze muziek zit. De regie
was in handen van Willi Forst,
die al menige muzikale Weense
film op ziin naam heeft staan.
Hel verhaal speelt zich af rond
koning Alexander I van Alanië
van
„DE ECHO VAN HET ZUIDEN"
Door: Ottwell Binns
73).
Van de andere zijde naderde het
geroffel van paardehoeven, en Mi
mi aan haar arm meetrekkend ren
de Langdon naar de boot; de ande
ren volgden hem haastig. Langdon
hielp het meisje aan boord en San
dy wierp Jules in de armen van
Harborough.
„Hou die kleine duivel een poosje
stil. Die motorboot van Le Coq is
gevaarlijk voor ons, als de patrouille
te vlug hier mocht zijn".
Hij sprong aan boord van de mo
torboot en een ogenblik later hoor
den de anderen 't geluid van dreu
nende slagen. Het paardengetrappel
werd hoe langer hoe duidelijker en
Harborough riep bezorgd:
„Opschieten, Sandy".
Eindelijk kwam de Schot weer uit
de motorboot te voorschijn en
sprong over op de andere boot.
„Roeien mannen" commandeer
de Harborough zachtjes, en ter
stond schoot het vaartuig van de
wal af. De eigenaar stond aan het
roer en stuurde de sloep in de be
schermende schaduw van 'n dich
te boomgroep.
Veilig in de duisternis' roeiden
ze verder. Het geloei van een si
rene ergens in de haven over
stemde het geplas der riemen. Na
een paar minuten waren ze op 'n
veilige afstand van de motorboot.
Met zijn arm rond Mimi, die
sidderde van de doorgestane emo
ties, keek Langdon om. Op de
aanlegplaats flikkerde een lan
taarn, alsof daar mensen aan hel
zoeken waren. „Alles is in orde",
deelde hij mede met <?en opge
luchte klank in zijn stem. „Ze
volgen ons niet. Ze zullen de mo
torboot wel niet meer kunnen ge
bruiken na de behandeling van
Sandy, en ik geloof niet dat ze
ons hebben zien wegvaren."
„We zullen in ieder geval zor
gen, dat we zo spoedig mogelijk
hier vandaan komen", meende
Harborough. „Vooruit mannen,
roei zo hard je kunt, we spelen 'n
spelletje op leven en dood."
De roeiers waren maar al te
gewillig en binnen tien minuten
hadden ze het jacht bereikt en
waren aan boord daarvan in vei-
(Hans Holt) en zijn lieftallige
dochter Sandra (Erika Romberg)
die een bezoek aan Wenen bren
gen. Tijdens de afwezigheid van
zijn haar met Vi-Shine wast
heeft beslist van roos geen last.
Vi-Shlne is een geheel nieuwe shampoo,
die méér, veel meer doet dan U eigenlijk
van een haarwasmiddel zou verwachten.
Prijs per tube voor vele wassingen f 1.50.
CRYSTAL-JELLY SHAMPOO
Bowntres N.V. Amsterdam
de vorst echter maken de rad
draaiers thuis van de gelegen
heid gebruik de macht in handen
te nemen en de koning te versto
len. Alexander blijft nogal kalm
onder deze nogal grondige wijzi
ging van zijn positie. Hij wordt
„STELLA'S SLEUTEL".
Carol Reed, de regisseur die
vooral grote naam maakte met
„The Third Man", heeft opnieuw
een voortreffelijke prestatie ge
leverd met de verfilming van een
verhaal, dat is gebaseerd op de
roman van Jan de Hartog „Stel
la". De film kreeg de naam „Stel
la's Sleutel" en behandelt '11 epi
sode uit de laatste wereldoorlog.
De sleutel waaromheen dit ver
haal zich beweegt, geeft toegang
tot de flat van het Italiaans-
Zwitserse meisje Stella (Sophia
Loren) en de mensen die van de
ze sleutel gebruik maken, zijn de
1 kapiteins van de sleepboten, die
de bijzonder gevaarlijke taak heb-
ben om schepen, die in de buurt
van Engeland door de Duitse
1 duikboten uit de convooien ge
schoten zijn, weer in veilige ha
ven te brengen. Voor velen is het
de laatste tocht. Toen Stella's
verloofde. Westerby, sneuvelde,
werd de woning gehuurd door
kapitein Barger en toen deze niet
meer terugkwam verscheen Chris
Ford (Trevor Howard). De wo
ning van Stella wordt voor deze
mannen een paradijs van huise
lijkheid temidden van een mee
dogenloze strijd. Iedere kapitein,
oj) elke vaart de dood verwach
tend. geeft de sleutel door aan
zijn beste collega, hem bezwerend
goed voor Stella te zorgen. Als
Chris sneuvelt, geeft hij de sleu
tel aan David Ross (William
Holden), die zijn intrek bij Stella
neemt. Er groeit een liefde tussen
Stella en Ross, maar op zekere
dag moet ook Ross uitvaren voor
een bijzonder gevaarlijke op
dracht. Ross, die niet gelooft aan
zijn terugkeer, geeft de sleutel
aan Ivane, maar wonder boven
wonder overleeft hij de tocht, na
dat Kane Stella reeds heeft mede
gedeeld dat Ross ook gesneuveld
is. Als Ross toch terugkeert,
jaagt Stella beide mannen 't huis
uit en vertrekt naar Londen.
Ross zweert haar te zullen terug
vinden.
Reed heeft van dit verhaal een
bijzonder boeiende en gave film
gemaakt, die vooral ontroert
door een uiterst knappe sfeerte
kening.
Een film, die we warm kunnen
aanbevelen.
Van vrijdag tot en met zondag.
Toegang 18 jaar.
„DE MISDADIGER IN DE
ROLSTOEL".
De misdaad bedient zich van
vele middelen om zijn doel te be
reiken. Hier is het een bende he-
roïne-smokkclaars, die het ramp
zalige poeder het land binnen
smokkelt door dit te verbergen
in de bagage van niets-vermoe-
dende scheepspassagiers. Een
van de bendeleden, een zekere
Dancer, bezoekt dan later deze
mensen thuis en tracht de be
wuste pakjes dan weer in handen
te krijgen, waarbij hij iedereen
neerschiet die moeilijkheden ver
oorzaakt. Dancer moet het kof
fertje met het kostbare poeder op
een bepaalde plaats afleveren,
waar het dan zal worden opge
haald door de chef van de bende.
Dancer ontdekt, dat de chef een
man is die zich voortbeweegt in
een rolstoel. Hij doodt de chef en
gaat er met de heroïne van door.
Inmiddels echter is de politie op
zijn spoor gekomen en zet een
wilde jacht in
Een zeer goed gemaakte, kei
harde gangsterfilm, die zeker uit
steekt boven wat men gemeenlijk
op dit gebied te zien krijgt.
Maandag en woensdag.
Toegang 18 jaar.
In luxe schoenmakerij te Amsterdam gevraagd:
R.K BEKWAME JONGE
5-daagse werkweek. Reiskostenvergoeding. Kost
huis aanwezig.
Brieven onder nr. 1082 aan het bureau van dit blad.
vraagt:
Binnenkort komen nieuwe plannen gereed voor
diverse nieuwe woningen, nu reeds kunt U zich
als gegadigde op de lijst laten plaatsen.
Bemiddeling geven wij voor de aan en ver
koop van huizen.
COPveiGMT STUDIO AVAN
33).
Jullie hegrijpen, dat blokjas-
Diavolo opkeek, toen hij 't woord
Fiorenza hoorde. Dat was nu net
de stad waar hij heen moest!
Daar was nu juist de voetbalclub
gevestigd, die zoveel geld over
had voor Karei KleuntjesVer
heugd wachtte blokjas tot Her
manns H. Olyrook zich met plak-
pensecltie en klephoorntje weer
nad verwijderd om ergens anders
zijn werkzaamheden te gaan ver
richten. Toen sloop hij zachtjes
naar de beplakte plaats toe. Ver
draaid ia, het stond er! De wagen
ging naar Fiorenza en nog wel
diezelfde avond! Het was trou
wens een wagen, die goed van
pas kwam, want er stond met
grote letters „Koelwagen" op ge
schilderd. „Porco ijsco!" lachte
Diavolo vet. „La carra di fratta
esto uno caltacelle! Este possibi-
le la carra di fratta contendite
frutti e legumi!" Ja, ja, blok
jas was niet dom. Hij begreep
héél goed, dat deze koelwagen
wel eens fruit en groenten kon
bevatten, die naar Italië moesten
worden uitgevoerd. „Mooier kan
het niet", dacht de dikzak. „Een
treinreisjc voor niks en nog fruit
en groente voor onder weg ook!"
Toen liep hij snel terug naar het
hek, waar hij met een kwiek en
jenig sprongetje overheen hipte
in plaats van bedaard en voor
zichtig te klauteren, wat meer
gewenst schijnt voor een man
zijn omvang. Maar misschien was
de dikzak in zijn jonge jaren zelf
wel een goed sportman geweest.
Wie weet. In een wipje was hij
terug bij snorremans-Angclico,
aan wie hij met veel vuur negon
te vertellen wat hij ontdekt had
oj) het stationsemplacement. Hij
gebruikte daarbij alle handen en
voeten die hij had, maar ja
dat is nu eenmaal een zuidelijke
wijze van converseren
ligheid. Onmiddellijk zette het
schip koers naar de oj)en zee.
Eerst toen Mimi in haar hut
was gebracht en er voor de nog
steeds bewusteloze Jules was ge
zorgd, vroeg Harborough naar
hetgeen er in de stad voorgeval
len was.
„Er is een massa voorgevallen"
antwoordde Langdon. „Ik had ge-
i lijk, toen ik vreesde dat Jules op
1 weg was naar de Faramond. Hij
was vastbesloten zijn woord te
houden."
„En heeft hij..."
„Goddank niet! Ik kwam nog
precies op tijd. Toen ik bij het
huis aan kwam, stond er een rij
tuig voor de ])oort. Toen ik de
koetsier ondervroeg, begreep ik
uit de beschrijving die hij me van
zijn passagier gaf, dat het Jules
moest zijn. Ik rende zo hard ik
kon de palnienlaan af, tot ik hij
het huis kwam. De deur stond
wagenwijd ojyen-; ik kon liet licht
uit de hal zien. Roven was ook 'n
kamer verlicht en nog een ven
ster beneden. Toen ik dichterbij
kwam, zag ik een ogenblik de ge
stalte van Mimi voor het raam
boven, waarschijnlijk bezig haar
kleren in te pakken, hetgeen me
omtrent haar geruststelde. Toen
ik echter door de ramen van de
verlichte kamer gelijkvloers keek
zag ik iets, dat me helemaal niet
op mijn gemak stelde."
Hij hield op om een sigaret aan
te steken en vervolgde dan
„De gordijnen waren niet dicht
getrokken, zodat ik de gehele ka
mer kon overzien. De eerste die
ik zag was Henri de Faramond,
die aan een tafel zat te schrijven'.
Een ogenblik dacht ik dat hij al
leen was, maar dan zag ik tot
mijn verbazing in een hoek Le
Coq staan, met zijn handen in de
hoogte en vol woede 'n bejiaalde
richting uitkijkend. Bij de deur
stond Jules, met een revolver in
de hand. De uitdrukking in zijn
ogen vertelde me dat het leven
van de twee anderen geen cent
meer waard was, als hij er in zou
slagen te volbrengen wat hij van
plan was.
Zo snel ik kon, liep ik 't huis
binnen en rende naar de deur die
ik dacht dat toegang gaf tot de
kamer waar Jules en de anderen
waren. Hij hoorde mijn voetstap-
pen, denk ik, want plotseling
hoorde ik hemi zeggen: „Daar
komt iemand aan, de Faramond.
Zeg hem dat hij je niet stoort, an
ders schiet ik je zonder genade
neer."
Ik klopte tegen de deur, waar
op de Faramond met bevende
stern vroeg: „Wie is daar?"
Ik antwoordde niet, maar ik
richtte ine tot Jules: „Doe oj)en,
Jules, laat me binnen!"
Jules liet een teleurgestelde
uitroep horen waaruit ik begreep
dat hij oj) dat ogenblik helemaal
niet oj) m'n aanwezigheid gesteld
was. Daar trok ik me evenwel
niet veel van aan. Mimi was ook
in dat huis en ik was vastbeslo
ten haar te beschermen voor nog
meer verdriet. En al verdiende hij
duizendmaal de guillotine en had
Jules voldoende reden om hem
naar de andere wereld te helpen,
ik wilde mijn beloften aan Mimi
houden. Zij had andere, betere
gevoelens bij mij weten op te
wekken. Ik trachtte de deur te
ojienen, maar ik merkte dat ze
van binnen gesloten is.
„Doe oj)en Jules" riep ik weer.
„Neen" antwoordde hij koppig.
„Maar luister toch", begon ik
overredend.
Op hetzelfde ogenblik begon
hij op scherjite toon te sjjreken,
echter niet tegen mij, maar tegen
de andere twee.
„Schrijf door, de Faramond, en
jij Le Coq, houd je handen hoger,
anders schiet ik een gat in je li
chaam!"
Ik ging verder. „Jules, Mimi is
ook hier in huis. Ik heb haar m'n
woord gegeven dat haar vader
vrijuit zou gaan. Als jij hem dood
zal ze denken dat ik je er toe heb
aangespoord, en dat zou ze me
nooit vergeven, begrijp je?"
„Jawel, maar de kerel is niet
meer dan een gevaarlijke hond,
hij kan opnieuw bijten. Zou je
dan weer zo graag naar die hel
teruggaan?"
Voor ik hein kon antwoorden,
sprak hij weer tegen de Fara-
mlond: „Ben je klaar met je brief
schurk;" Prachtig. Lees hem dan
eens voor, dat ik jirecies weet wat
je geschreven hebt, dan kan Le
Coq tekenen. Hij is wel niet de
meest geschikte persoon om als
getuige te fungeren, maar ik heb
niemand anders hij de hand."
Ik begreej) zo ongeveer wat de
bedoeling was van Jules, en toen
de Faramond zijn epistel begon
voor te lezen, wist ik dat ik gelijk
had. Het was een bekentenis van
hetgeen de Faramond die nacht
in Parijs gedaan had. De gehele
geschiedenis werd er uitvoerig in
beschreven. Toen de Faramond
klaar was, gaf Jules spottend z'n
goedkeuring te kennen.
(Wordt vervolgd).