FILMJOURNAAL
Musis Sacrum
Luxor
SPORTSPIEGEL
mm
Liefde in de storm
BRIGADIER PIET EN DE SEMI-PROF
mm
Het Leder- en Schoenenpaviljoen
van „Hart van Brabant"
fPIP
I
wsc
EMMER
te koop:
Feuilleton
2
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 7 AUGUSTUS 1959
2
competitieindeling
VAM INGEN
Publicaties in Uw blad over de
wat teleurstellende omvang van
het paviljoen Leder en Schoenen
op de tentoonstelling „Ilart van
Brabant", wekken de indruk dat
van de zijde van het stichtingsbe
stuur géén en van de kant der be
treffende Midden-Brabantse in
dustrieën wèl bereidheid bestond
een inzending van het gehalte
van b.V. de Landbouw- ol de 1 ex-
ticlafdelïng tot stand te brengen.
Het is daarom wellicht nuttig
er op te wijzen dat enerzijds het
stichtingsbestuur zich voor het
paviljoen Leder en Schoeneri
evenzeer heeft ingespannen als
voor de overige afdelingen en an
derzijds dut voor elk der sectoren
dezer veelzijdige tentoonstelling
heeft gegolden, dat deze slechts
gepresenteerd konden worden
naarmate de betreffende bedrijfs
tak of organisatie bereid was tot
medewerking, ook in financieel
opzicht.
Eind 1958 werd een Schocnen-
comimissie geïnstalleerd, bestaan
de uil dertien Midden-Brabantse
industriëlen, o.a. Waalwij kers.
Deze commissie bracht kort daar
op advies uit, inhoudende de tot
standbrenging van een paviljoen
met als kern een schoenfabriek
in werking. Een oude werkplaats
zou als tegenstelling gebracht
worden, met medewerking van t
Nationaal Schoenenmuseum in
Waalwijk. Het stichtingsbestuur
gaf de commissie volmacht deze
plannen te realiseren, binnen het
kader van een begroting. ti
Voor de „fabriek in werking
werden diverse grote Midden-Bra-
banse industrieën benaderd en
Timtur werd bereid gevonden.
Nu kon begonnen worden met de
acquisitie voor de overige delen
van het paviljoen. Tot verbazing
van vrijwel alle betrokkenen
kwam onverwacht het bericht
velen lazen het eerst in uw blad
-- dat Timtur zich terugtrok.
Over de motivering zullen wij
liever niet uitweiden. Andere gro
te fabrieken werden benaderd,
geen enkele Midden-Brabantse
wenste de opengevallen plaats in
te nemen. Dit deed tenslotte wel
de Bata.
De Midden-Brabantse indus
trieën kregen alle kans. Zij wer
den in een jaar tijd viervoudig
benaderd
a. d.m.v. een zeer uitvoerige
prospectus.
b. door persoonlijke acquisi
tie.
c. door invitaties voor 'n spe
ciale vergadering in Hotel
Verwiel in Waalwijk, waar
Waal wij ks burgemeester en
voorzitter en directeur van
de stichting aanwezig wa
ren.
d. door een schrijven van de
Federatie Schoenindustrie
met aanbeveling van de
deelname.
De geringe belangstelling van
de Midden-Brabantse schoenen-
cn leerindustrie voor deelname
en liet daardoor uitblijven van
voldoende fondsen voor 'n groot
ser manifestatie hebben genoopt
lot de huidige presentatie dezer
bedrijfstakken. Niemand meer
dan het stichtingsbestuur be
treurt deze gang van zaken.
Stichting „Hart van Brabant"
Afd. Pers.
„ALS OUDERS SLAPEN".
Het is niet allemaal goud wat
er blinkt. Op dit motief is deze
Duitse film gemaakt, waarbij
de toeschouwer aanschouwelijk
krijgt voorgesteld wat er gebeurt
wanneer de ouders onvoldoende
aandacht aan hun kinderen
schenken.
Hoofdfiguren in dit verhaal
zijn de jonge meisjes Inge en
Hannelore. die uit hun eenvoudig
bestaan van winkelmeisje in een
damesmodemagazijn in de grote
wereld van dure auto's, blasée
mensen, overdadige en dus stier
lijk vervelende feestavonden en
jazzmuziek verzeild raken. Voor
de eenvoudige werkende jongen
bestaat plotseling geen aandacht
meer, wanneer de slappelingen
van rijke vaders met hun sleeën
en dikke portefeuille., op de prop
pen komen. Maar met dit nieuwe
leven komt ook het verval, de de
cadentie, de zedelijke verwilde
ring. Is het wonder dat de twee
jonge en onervaren meisjes in
deze omgeving een wel heel ver
keerde voorstelling van de ware
liefde krijgen. Er is er één, die
deze jonge mensen begrijpt, pater
Englert, oen priester met 'n groot
hart en ruime opvattingen. Hij
begrijpt dat het probleem van de
ze'jeugd bij de ouders ligt, die
zich te weinig aan hun kinderen
gelegen laten liggen. Hij weet dan
'ook te bewerken, dat Inge weer
tot liet oude leven terugkeert.
Hannelore heeft na een schok
kende ervaring 't leven verloren.
Een tijdsbeeld, waarin de film
industrie voorlopig nog wel stof
zal bli'ven vinden.
Van vrijdag tot en met zondag.
Toegang 18 jaar.
„DE LIEFDE VAN EEN
PRINSES".
De romantiek van het genie
„prinses huwt arme schaapher
der" doet het nog altijd uitste
kend en de grote massa zal altijd
een brok in de keel blijven krij
gen hij dergelijke geschiedenis
sen, die vooral de Duitsers na
aan het hart schijnen te liggen.
In deze film met Marianne Hold
en Gerhard Riedniann in de
hoofdrollen heeft de schaapher
der plaats gemaakt voor een een
voudige garagehouder, want
schaapherders zijn vandaag de
dag dun gezaaid. Maar het eind is
toch ook hier evenals duizend
jaar geleden: en ze leefden nog
lang en gelukkig. De boze heks in
dit sprookje is een tante van
prinses Josephine, die alles in 't
werk stelt 0111 een huwelijk tus
sen Josephine en Toni. te voorko
men, want tante heeft een adel
lijke partij in de persoon van
prins Georg Alexander op 't oog.
En het ziet er ook ten tijdlang
naar uit, dat zij haar zin zal krij
gen, maar ten siotle blijkt toch
ook nu weer dat de boze sprook
jes-tante het moet afleggen tegen
de liefde.
En daarmee hebben we dan de
zoveelste vorstelijke romance be
leefd.
Maandag en woensdag.
Toegang alle leeftijden.
„HET MEISJE ROSEMARIE".
Lange tijd is de Europese sen
satiepers in opwinding geweest
over de moord op het Duitse
aniineermeisje Rosemarie Nitri-
bitt. Tot op heden is deze moord
niet opgehelderd, maar wel is
komen vast te staan, dat deze
joffer van zeer lichte zeden con
necties had met topfiguren van
het Duitse „Wirtschaftswunder".
Niet alleen voor d pers, maar ook
voor de lilmmensen een bijzon
der dankbaar feit 0111 eens wat
verder in te rom,melen en deze
film vertelt dan ook openhartig
wat er al zo omging in de krin
gen van de „Wirtschaftswunder-
kinder", hetgeen bepaald geen
fraaie dingen zijn. De film doet
het allemaal uitvoerig uit de doe
ken en de toeschouwer ziet ver
bijsterend toe hoe men die „lief
de" gebruikt voor een uitgebrei
de economische spionage. Het is
een trieste en weinig opwekken
de geschiedenis, die het meisje
Rosemarie ten slotte het leven
kost. Zij weet te veel van de han
del en wandel der groot-indu
striëlen.
I11 de hoofdrollen Nadja Til
ler, Carl Raddatz en Peter van
Evk.
'Van vrijdag tot en met zondag.
Toegang 18 jaar.
„LAAT ME NIET ALLEEN".
Dat de misdaad tot niets leidt,
wordt in deze Italiaanse film nog
weer eens op dramatische wijze
onderstreept. De expediteur Va
lero verkeert in financiële moei
lijkheden, omdat een concurrent
in dezelfde straat een nieuwe
vrachtwagen in gebruik heeft
genomen. Zijn chauffeur Miguel
verklaart zich bereid deze auto
onklaar te maken in ruil voor
een geldsbedrag, waarmee hij een
autoservicestation kan overne
men. Miguel pleegt zijn sabotage
door de moeren van het voorwiel
van de auto los te draaien. De
chauffeur verongelukt met zijn
auto, maar de bijrijder brengt 't
er levend af, zii het dan ook dat
hij zijn leven "lang invalide zal
blijven. Miguel heeft echter het
idee, dat zijn sabotagedaad is ge
zien door Theresa, een meisje
met een twijfelachtig verleden,
dat als dienster werkzaam is in
een café. Miguel wil zekerheid,
zoekt haar op en vraagt haar ten
luwelijk. Zij stemt toe en door
voorzichtige vragen komt Miguel
lot de conclusie dat zij niets van
zijn daad gezien heeft. Het leven
op het autoservicestation ver
loopt echter heel anders dan Mi
guel had verwacht. Hij werkt
hard, maar Theresa kan niet
wennen aan het leven langs de
eenzame weg, zij verlangt luxe,
en als Miguel dan de invalide
bijrijder van de destijds veron
gelukte auto in dienst neemt,
komt het tussen Theresa en Mi-
gul tot een woordenwisseling,
waarbij blijkt dat Theresa op de
hoogte is van Miguel's daad. The
resa verlaat Miguel en ook zijn
invalide knecht, die heeft ver
nomen wie de oorzaak is van
zijn ongeluk. Om met zijn gewe
ten en de wereld in het reine te
komjen, belt Miguel de politie op
en geeft zich aan. Op dat ogen
blik keert Theresa terug en be
looft dat zij op hem zal wachten,
want zij verwacht een kind van
hem.
In de hoofdrollen Amadeo
Nazzari en Katya Loritz.
Maandag en woensdag.
Toegang 18 jaar.
Vlijinense Boys
3e klas C.
Dongen
Gudok
RKC
RKVVU
RWB
SCO
SET
Veerse Boys
VES '35
VOAB
Virtus
WVO
4e klas B.
Berchem Sport
BMC
Buren
Haarsteeg
Nooit Gedacht
OJC
Rhode
RKJVV
Zaltbommel
Zwaluw VFC
4e klas E.
SEIZOEN 1959—1960.
District Zuid I.
2e klas A.
Taxanciria
Tongelre
Uno Animo
Valkenswaard
Veloc
Woenselse Boys
3e klas A.
2e klas B.
BSC
Dosko
Goes
Hulst
Internos
Middelburg
RAC
Rood Wit W.
Roosendaal
Terneuzen
TSC
Vlissingen
Boxmeer
Deurne
DVS
Geldrop
Rood Wit W.
RPC
SCB
Sparta
Tivoli
UDI '19
UNA
Woensel
3e klas B.
Baardwijk
BI adel la
Concordia SVD
GW
Heusden
St. Michielsgestel
Reusel Sport
RKDVC
RKTVV
RKSVA
Berkdijk
GSBW
Hilvaria
Hieronymus
Nevel o
Nieuwkuik
Oirschot Vooruit
Korvel
SVG
Velocitas '31
Zigo
4e klas F.
Boeimeer
Breda
DHV
Gilze
Groen Wit
Hero
Madese Boys
Right 'Oh
RSV
TAC
Zundert
RKTVV 2
Schijndel 2
SET 2
TOP 3
De Valk 3
Veloc 2
Res. 3e klas B.
j Concordia SVD 2
I DESK 2
GW 2
i OJC 2
OSS '20 2
j RKC 2
i Schijndel 3
j Uno Animo 2
Zwaluw VFC 2
DATA VOOR OLYMPISCH
VOETBAL BEKEND.
De KNVB heeft met de bondon
van Groot-Brittannië en Ierland
overeenstemming bereikt over de
data van de wedstrijden voor de
voorronde van het Olympisch
voetbaltoernooi.
Zoals eerder werd gemeld- is
Nederland met Groot-Brittannië
en Ierland ingedeeld in groep 5
van de Europese zone. De teams
spelen een gehele competitie. De
winnaar van de groep gaat over
naar het eindtoernooi, waarvoor
zich in totaal 10 landen zullen
zullen plaatsen. De wedstrijden
voor deze eindronden worden in
verschillende plaatsen in Italië
gespeeld.
De volgende wedstrijddata wer
den overeengekomen
Woensdag 14 oktober: Neder
land—Ierland; zaterdag 2 april
Nederland-Gr. Brittannië; woens
dag 13 april: Gr. BrittanniaNe
derland; woensdag 20 april: Ier
landNederland.
Het is nog niet bekend in wel
ke plaatsen de amateurteams van
Gr. Brittannië, Ierland en Neder
land hun wedstrijden zullen spe
len.
Res. Ie klas.
Brabantia 2
BW 3
Helmondia '55 3
Middelburg 2
NAC 3
No ad 3
PSV 3
Taxandria 2
'FSC 2
Vlissingen 2
Willem II 3
WSC 2
Res. 2e klas A.
Eindhoven 3
Internos 2
ODC 2
PSV 4
RKDVC 2
KOOPJE VAN DE WEEK
(zwaar verzinkt) 12.75
VAN LOON, Laageinde 81
Tel. 2664 Waalwijk
Alle maten KIPPENKOOIEN.
Gegalvaniseerde en asbest
golfplaten, granieten varkens-
bakken en aanrechten, plan
ken, ribben, stroken, latten,
hardboard, enz.
Bardboard v.a. f 1.60 de meter
HOUTHANDEL - VLIJMEN
COPYPIGMT STUDIO AVAN
57).
Op het bureau van de commis
saris Kaasnagel heerst een ge
spannen stemming. Ze hadden
daar de hele dag op antwoord van
het ministerie van B. A. zitten
wachten en ja hoor... daar ging
nu eindelijk de telefoon. „Het
mocht ook eindelijk wel", zei bri
gadier Piet. „Het is al over twee-
en". Intussen had de commis
saris dc telefoon opgenomen.
„Met Kaasnagel van de Centrale
Recherche", zei hij. „Ja... ik luis
ter. Wat? Het officiële protest is
officieel door de Italiaanse ain-
bassaudeur verworpen? '11 Fraaie
boel! Dus Karei Kleuntjes moet
maar rustig wegblijven volgens
jullie! Hé wat!!??" Nijdig
smeet de commissaris de hoorn
weer op de haak. „Die vent is ge
loof ik helemaal van Lotje ge
likt!" brieste hij spinnijdig. „Die
lummel, die ik daar aan de lijn
had, zei dat de minister van oor
deel was dat alle voetballers naar
Italië moesten, maar dat Anne-
marieke naar Leijen mocht gaan
Snap jij^er wat van, brigges?"
„Misschien willen ze die hjj de
mummies leggen in het rijksmu
seum van oudheden", lachte Piet.
..Ik zou het verder ook niet we
ten Wat zei de minister nu pre
cies?" „Hm... de Italiaanse
ambassadeur heeft het protest of
ficieel verworpen", gromde de
commissaris. „Nu staan we op
dood spoor". „Pardon", verbe
terde Piet, „we staan wel op een
spoor, maar niet op een dóód
spoor. Kijkt u maar eens hier. Ik
heb een idee..." E11 de commis
saris keek verbaasd naar zijn bri
gadier, die op een grote landkaart
wees, die aan de muur hing...
van
„DE ECHO VAN HET ZUIDEN"
door
ELEANOR ELLIOT CARROLL
Vertaling: Herman Antonsen
27).
Nu was het tijd, haar de volle
waarheid te vertellen en haar het
afschuwelijke complot mee te de
len, dat hun heerlijke verhouding
zo vroeg reeds verstoord had. On
getwijfeld was haar liefde voor
hem nog niet dood. Dan zou ze
hem zó niet kunnen aankijken.
Zou die scène met Faust, die boze
verklaring, dat tusen haar en Ro
bin Lee nooit iets geweest was,
niet het gevolg kunnen geweest
zijn van de diepe geestelijke kren
king door haar ondervonden?
Was het geen poging geweest 0111
te breken met de man, die naar
haar mening met haar gespeeld
had, om haar daarna voor een an
der opzij te zetten?
Hij greep haar bij de schouders
en keek haar strak in het ver
schrikte gelaat.
„Gwynne... lieveling", begon
hij, „we moeten dc zaak tussen
ons toch eens recht zetten. Het
heeft heus al veel te lang ge
duurd. Maar dat is mijn schuld
niet geweest. Ik heb tientallen
malen getracht het schijnbaar
onverklaarbare tot klaarheid te
brengen. Ik begreep heel goed dat
het voor een meisje met zulke
hoge idealen als jij koestert, iets
totaal onbegrijpelijks was. Ik zou
graag beginnen met die avond,
toen wij elkaar gevonden hebben.
Ik voelde toen dat wij bij elkaar
hoorden en..."
„Schei uit! Dadelijk! Ik wil
niet naar je luisteren! Je hebt
geen recht over dat vermakelijke
grapje in deze omstandigheden tc
spreken
Ze was opgestaan en week met
voor zich uitgestrekte handen
achteruit van hem af. Hij volgde
haar en zijn gezicht stond vastbe-
sloten. Hij stak de handen uit en
greep haar beet op het ogenblik,
dat ze zich wilde omdraaien en
1 vluchten. In zijn jonge sterke ar
men hield hij haar gevangen.
I „Je moet luisterenzei hij
I heftig, „en je moet ook geloven,
dat ik je gewoonweg aanbid,
j Noem je dat een „grapje"? Iets
j dergelijks heb je al eens eerder
1 tegen Julian Faust gezegd. Ik heb
het gehoord en gezien, dat hij je
vast hield, zoals ik nu doe en je
kuste, zoals ik nu doe... zo!"
Hij drukte zijn lippen innig op
die van Gwynne. Tevergeefs strib
belde ze tegen. Zijn armen hiel
den haar als in ijzeren handen
omkneld.
1 „Jij bent de mijne!" riep Robin
opgetogen met glinsterende ogen
uit. „Je zult naar me moeten luis
teren, als ik je vertel, hoe sluw ik
in een onmogelijke positie ben
gebracht... hoe ons geluk werd
verstoord. Hier is er niemand, die
ons kan storen en jij kunt niet
weg..."
Snel had Gwynne haar tanden
in zijn pols gezet en met een on
willekeurige kreet van pijn liet
hij haar los. Ze holde naar de in
gang van de hut en wendde zich
daar naar hem met van woede
fonkelende ogen.
„Jij wou misbruik maken van
mijn toestand hier 0111 me te be
ledigen!" zei ze smalend en snij
dend. „Geweld gebruiken tegen 'n
j meisje, dat je diep veracht en dat
je niet zien kan! Als je me nog
ooit aanraakt, Robin Lee, dan
j spring ik in de zee! Dat verzeker
ik je!"
„Maar Gwynne", verweerde hij
zich, „wees nu toch eens redelijk.
Geef me dc kans toch je te bewij
zen, hoe ik ben! Wil je dat niet
eens doen?"
„Dat heb je al genoeg bewe
zen wierp ze hem voor de voe
ten. „Je bent een lafaard!" En
met die woorden verdween ze in
de hut.
Vuurrood van woede bleef hij
stokstijf staan. Plotseling liep hij
met grote passen naar de deur
opening en keek naar binnen. Ze
lag voorover op het bed van mos.
„Gwynne", riep hij gestreng
van toon. Ze hief het hoofd op en
hij zag de tranen er langs stro
men. Ze scheen te willen opstaan
en hield hem argwanend in 't oog.
Dit verhogde zijn woede.
„Ik wil alleen maar dit zeggen"
zei Robin hees, „ik zal je nooit
meer lastig vallen, of je me een
lafaard noemt of niet. Al zouden
we nog vijftig jaar op dit eiland
moeten blijven. Wat mij betreft,
hen je volkomen veilig. Ik hoop,
dat ik het duidelijk genoeg heb
gezegd."
Voordat ze hem antwoord kon
geven, was hij verdwenen.
Ze kwam naar de deuropening
en zag hem de heuvel af gaan.
Door haar tranen heen keek ze
hem na, tot hij uit haar gezicht
verdwenen was.
Daatna wierp ze zich weer op
haar rustbed en snikte het uit of
haar hart zou breken. Hoe durfde
hij haar zo te behandelen als hij
gedaan had! De herinnering aan
zijn kussen wekte haar woede op
nieuw. Hij had misbruik gemaakt
van haar ellende. Liefde? Hij wist
immers niet eens wat dat woord
j betekende. Had ze zelf niet ge-
i zien hoe hij Inez in zijn armen
had gedrukt?. Op die dag, toen
Inez zo gegild had, dat iedereen
naar het dek was gerend, 0111 te
zien wat er gebeurde en dat haar
nicht tegen mevrouw Maitland
beweerde, dat Robin haar zo ge
plaagd had? Dat toneel zou zij
nooit kunnen vergeten. En nu
wilde hij haar doen geloven, dat
Inez hem op slinkse wijze tot een
verloving had gedwongen? En
durfde hij volhouden dat hij toch
altijd van haar, Gwynne, gehou-
den had Hij was een lafaard.
Echt een 'afaard! En ze was blij,
dat ze hem in zijn gezicht gezegd
i had hoe ze over hem dacht. Maar
toen de morgen voorbij ging en
Robin nog steeds niet terug was,
zakte haar woede tegenover hem.
Een dodelijke angst kwam ervoor
in de plaats. Ze trachtte op alle
mogelijke manieren bezig te blij
ven en afleiding te vinden. De
zcemanskleren had ze in de zon
te drogen gelegd; ze sleepte de
kist de hut in 0111 als tafel dienst
te doen. Ze rakelde het vuur op,
voorzag het van nieuwe brand
stof en maakte een maaltijd van
broodvruchten gereed.
Het werd middag en nog geen
taal of teken van Robin. Evenals
de vorige dag stelde Gwynne zich
allerlei ongelukken voor die hem
overkomen konden zijn. Een val,
een wild dier, waartegen hij zich
zonder enig wapen niet kon ver
dedigen. Een verraderlijk stuk
drijfzand in de dichte wildernis.
Ze had dergelijke dingen wel eens
gelezen. Het was toch mogelijk
dat hij er onverhoeds in terecht
was gekomen. Misschien werd hij
op dit ogenblik wel in die drifti
ge diepten omlaag gezogen...
Herhaaldelijk liep ze naar de
top en doorzocht met de hand
boven de ogen de dichte bossen
naar alle kanten, luisterend naar
het geringste geluid, dat haar oor
trof. Als ze zijn voetstappen maar
hoorde
(Wordt vervolgd)