FILMJOURNAAL Musis Sacrum Luxor SPORTSPIEGEL mm Liefde in de storm BRIGADIER PIET EN DE SEMI-PROF mm Het Leder- en Schoenenpaviljoen van „Hart van Brabant" fPIP I wsc EMMER te koop: Feuilleton 2 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 7 AUGUSTUS 1959 2 competitieindeling VAM INGEN Publicaties in Uw blad over de wat teleurstellende omvang van het paviljoen Leder en Schoenen op de tentoonstelling „Ilart van Brabant", wekken de indruk dat van de zijde van het stichtingsbe stuur géén en van de kant der be treffende Midden-Brabantse in dustrieën wèl bereidheid bestond een inzending van het gehalte van b.V. de Landbouw- ol de 1 ex- ticlafdelïng tot stand te brengen. Het is daarom wellicht nuttig er op te wijzen dat enerzijds het stichtingsbestuur zich voor het paviljoen Leder en Schoeneri evenzeer heeft ingespannen als voor de overige afdelingen en an derzijds dut voor elk der sectoren dezer veelzijdige tentoonstelling heeft gegolden, dat deze slechts gepresenteerd konden worden naarmate de betreffende bedrijfs tak of organisatie bereid was tot medewerking, ook in financieel opzicht. Eind 1958 werd een Schocnen- comimissie geïnstalleerd, bestaan de uil dertien Midden-Brabantse industriëlen, o.a. Waalwij kers. Deze commissie bracht kort daar op advies uit, inhoudende de tot standbrenging van een paviljoen met als kern een schoenfabriek in werking. Een oude werkplaats zou als tegenstelling gebracht worden, met medewerking van t Nationaal Schoenenmuseum in Waalwijk. Het stichtingsbestuur gaf de commissie volmacht deze plannen te realiseren, binnen het kader van een begroting. ti Voor de „fabriek in werking werden diverse grote Midden-Bra- banse industrieën benaderd en Timtur werd bereid gevonden. Nu kon begonnen worden met de acquisitie voor de overige delen van het paviljoen. Tot verbazing van vrijwel alle betrokkenen kwam onverwacht het bericht velen lazen het eerst in uw blad -- dat Timtur zich terugtrok. Over de motivering zullen wij liever niet uitweiden. Andere gro te fabrieken werden benaderd, geen enkele Midden-Brabantse wenste de opengevallen plaats in te nemen. Dit deed tenslotte wel de Bata. De Midden-Brabantse indus trieën kregen alle kans. Zij wer den in een jaar tijd viervoudig benaderd a. d.m.v. een zeer uitvoerige prospectus. b. door persoonlijke acquisi tie. c. door invitaties voor 'n spe ciale vergadering in Hotel Verwiel in Waalwijk, waar Waal wij ks burgemeester en voorzitter en directeur van de stichting aanwezig wa ren. d. door een schrijven van de Federatie Schoenindustrie met aanbeveling van de deelname. De geringe belangstelling van de Midden-Brabantse schoenen- cn leerindustrie voor deelname en liet daardoor uitblijven van voldoende fondsen voor 'n groot ser manifestatie hebben genoopt lot de huidige presentatie dezer bedrijfstakken. Niemand meer dan het stichtingsbestuur be treurt deze gang van zaken. Stichting „Hart van Brabant" Afd. Pers. „ALS OUDERS SLAPEN". Het is niet allemaal goud wat er blinkt. Op dit motief is deze Duitse film gemaakt, waarbij de toeschouwer aanschouwelijk krijgt voorgesteld wat er gebeurt wanneer de ouders onvoldoende aandacht aan hun kinderen schenken. Hoofdfiguren in dit verhaal zijn de jonge meisjes Inge en Hannelore. die uit hun eenvoudig bestaan van winkelmeisje in een damesmodemagazijn in de grote wereld van dure auto's, blasée mensen, overdadige en dus stier lijk vervelende feestavonden en jazzmuziek verzeild raken. Voor de eenvoudige werkende jongen bestaat plotseling geen aandacht meer, wanneer de slappelingen van rijke vaders met hun sleeën en dikke portefeuille., op de prop pen komen. Maar met dit nieuwe leven komt ook het verval, de de cadentie, de zedelijke verwilde ring. Is het wonder dat de twee jonge en onervaren meisjes in deze omgeving een wel heel ver keerde voorstelling van de ware liefde krijgen. Er is er één, die deze jonge mensen begrijpt, pater Englert, oen priester met 'n groot hart en ruime opvattingen. Hij begrijpt dat het probleem van de ze'jeugd bij de ouders ligt, die zich te weinig aan hun kinderen gelegen laten liggen. Hij weet dan 'ook te bewerken, dat Inge weer tot liet oude leven terugkeert. Hannelore heeft na een schok kende ervaring 't leven verloren. Een tijdsbeeld, waarin de film industrie voorlopig nog wel stof zal bli'ven vinden. Van vrijdag tot en met zondag. Toegang 18 jaar. „DE LIEFDE VAN EEN PRINSES". De romantiek van het genie „prinses huwt arme schaapher der" doet het nog altijd uitste kend en de grote massa zal altijd een brok in de keel blijven krij gen hij dergelijke geschiedenis sen, die vooral de Duitsers na aan het hart schijnen te liggen. In deze film met Marianne Hold en Gerhard Riedniann in de hoofdrollen heeft de schaapher der plaats gemaakt voor een een voudige garagehouder, want schaapherders zijn vandaag de dag dun gezaaid. Maar het eind is toch ook hier evenals duizend jaar geleden: en ze leefden nog lang en gelukkig. De boze heks in dit sprookje is een tante van prinses Josephine, die alles in 't werk stelt 0111 een huwelijk tus sen Josephine en Toni. te voorko men, want tante heeft een adel lijke partij in de persoon van prins Georg Alexander op 't oog. En het ziet er ook ten tijdlang naar uit, dat zij haar zin zal krij gen, maar ten siotle blijkt toch ook nu weer dat de boze sprook jes-tante het moet afleggen tegen de liefde. En daarmee hebben we dan de zoveelste vorstelijke romance be leefd. Maandag en woensdag. Toegang alle leeftijden. „HET MEISJE ROSEMARIE". Lange tijd is de Europese sen satiepers in opwinding geweest over de moord op het Duitse aniineermeisje Rosemarie Nitri- bitt. Tot op heden is deze moord niet opgehelderd, maar wel is komen vast te staan, dat deze joffer van zeer lichte zeden con necties had met topfiguren van het Duitse „Wirtschaftswunder". Niet alleen voor d pers, maar ook voor de lilmmensen een bijzon der dankbaar feit 0111 eens wat verder in te rom,melen en deze film vertelt dan ook openhartig wat er al zo omging in de krin gen van de „Wirtschaftswunder- kinder", hetgeen bepaald geen fraaie dingen zijn. De film doet het allemaal uitvoerig uit de doe ken en de toeschouwer ziet ver bijsterend toe hoe men die „lief de" gebruikt voor een uitgebrei de economische spionage. Het is een trieste en weinig opwekken de geschiedenis, die het meisje Rosemarie ten slotte het leven kost. Zij weet te veel van de han del en wandel der groot-indu striëlen. I11 de hoofdrollen Nadja Til ler, Carl Raddatz en Peter van Evk. 'Van vrijdag tot en met zondag. Toegang 18 jaar. „LAAT ME NIET ALLEEN". Dat de misdaad tot niets leidt, wordt in deze Italiaanse film nog weer eens op dramatische wijze onderstreept. De expediteur Va lero verkeert in financiële moei lijkheden, omdat een concurrent in dezelfde straat een nieuwe vrachtwagen in gebruik heeft genomen. Zijn chauffeur Miguel verklaart zich bereid deze auto onklaar te maken in ruil voor een geldsbedrag, waarmee hij een autoservicestation kan overne men. Miguel pleegt zijn sabotage door de moeren van het voorwiel van de auto los te draaien. De chauffeur verongelukt met zijn auto, maar de bijrijder brengt 't er levend af, zii het dan ook dat hij zijn leven "lang invalide zal blijven. Miguel heeft echter het idee, dat zijn sabotagedaad is ge zien door Theresa, een meisje met een twijfelachtig verleden, dat als dienster werkzaam is in een café. Miguel wil zekerheid, zoekt haar op en vraagt haar ten luwelijk. Zij stemt toe en door voorzichtige vragen komt Miguel lot de conclusie dat zij niets van zijn daad gezien heeft. Het leven op het autoservicestation ver loopt echter heel anders dan Mi guel had verwacht. Hij werkt hard, maar Theresa kan niet wennen aan het leven langs de eenzame weg, zij verlangt luxe, en als Miguel dan de invalide bijrijder van de destijds veron gelukte auto in dienst neemt, komt het tussen Theresa en Mi- gul tot een woordenwisseling, waarbij blijkt dat Theresa op de hoogte is van Miguel's daad. The resa verlaat Miguel en ook zijn invalide knecht, die heeft ver nomen wie de oorzaak is van zijn ongeluk. Om met zijn gewe ten en de wereld in het reine te komjen, belt Miguel de politie op en geeft zich aan. Op dat ogen blik keert Theresa terug en be looft dat zij op hem zal wachten, want zij verwacht een kind van hem. In de hoofdrollen Amadeo Nazzari en Katya Loritz. Maandag en woensdag. Toegang 18 jaar. Vlijinense Boys 3e klas C. Dongen Gudok RKC RKVVU RWB SCO SET Veerse Boys VES '35 VOAB Virtus WVO 4e klas B. Berchem Sport BMC Buren Haarsteeg Nooit Gedacht OJC Rhode RKJVV Zaltbommel Zwaluw VFC 4e klas E. SEIZOEN 1959—1960. District Zuid I. 2e klas A. Taxanciria Tongelre Uno Animo Valkenswaard Veloc Woenselse Boys 3e klas A. 2e klas B. BSC Dosko Goes Hulst Internos Middelburg RAC Rood Wit W. Roosendaal Terneuzen TSC Vlissingen Boxmeer Deurne DVS Geldrop Rood Wit W. RPC SCB Sparta Tivoli UDI '19 UNA Woensel 3e klas B. Baardwijk BI adel la Concordia SVD GW Heusden St. Michielsgestel Reusel Sport RKDVC RKTVV RKSVA Berkdijk GSBW Hilvaria Hieronymus Nevel o Nieuwkuik Oirschot Vooruit Korvel SVG Velocitas '31 Zigo 4e klas F. Boeimeer Breda DHV Gilze Groen Wit Hero Madese Boys Right 'Oh RSV TAC Zundert RKTVV 2 Schijndel 2 SET 2 TOP 3 De Valk 3 Veloc 2 Res. 3e klas B. j Concordia SVD 2 I DESK 2 GW 2 i OJC 2 OSS '20 2 j RKC 2 i Schijndel 3 j Uno Animo 2 Zwaluw VFC 2 DATA VOOR OLYMPISCH VOETBAL BEKEND. De KNVB heeft met de bondon van Groot-Brittannië en Ierland overeenstemming bereikt over de data van de wedstrijden voor de voorronde van het Olympisch voetbaltoernooi. Zoals eerder werd gemeld- is Nederland met Groot-Brittannië en Ierland ingedeeld in groep 5 van de Europese zone. De teams spelen een gehele competitie. De winnaar van de groep gaat over naar het eindtoernooi, waarvoor zich in totaal 10 landen zullen zullen plaatsen. De wedstrijden voor deze eindronden worden in verschillende plaatsen in Italië gespeeld. De volgende wedstrijddata wer den overeengekomen Woensdag 14 oktober: Neder land—Ierland; zaterdag 2 april Nederland-Gr. Brittannië; woens dag 13 april: Gr. BrittanniaNe derland; woensdag 20 april: Ier landNederland. Het is nog niet bekend in wel ke plaatsen de amateurteams van Gr. Brittannië, Ierland en Neder land hun wedstrijden zullen spe len. Res. Ie klas. Brabantia 2 BW 3 Helmondia '55 3 Middelburg 2 NAC 3 No ad 3 PSV 3 Taxandria 2 'FSC 2 Vlissingen 2 Willem II 3 WSC 2 Res. 2e klas A. Eindhoven 3 Internos 2 ODC 2 PSV 4 RKDVC 2 KOOPJE VAN DE WEEK (zwaar verzinkt) 12.75 VAN LOON, Laageinde 81 Tel. 2664 Waalwijk Alle maten KIPPENKOOIEN. Gegalvaniseerde en asbest golfplaten, granieten varkens- bakken en aanrechten, plan ken, ribben, stroken, latten, hardboard, enz. Bardboard v.a. f 1.60 de meter HOUTHANDEL - VLIJMEN COPYPIGMT STUDIO AVAN 57). Op het bureau van de commis saris Kaasnagel heerst een ge spannen stemming. Ze hadden daar de hele dag op antwoord van het ministerie van B. A. zitten wachten en ja hoor... daar ging nu eindelijk de telefoon. „Het mocht ook eindelijk wel", zei bri gadier Piet. „Het is al over twee- en". Intussen had de commis saris dc telefoon opgenomen. „Met Kaasnagel van de Centrale Recherche", zei hij. „Ja... ik luis ter. Wat? Het officiële protest is officieel door de Italiaanse ain- bassaudeur verworpen? '11 Fraaie boel! Dus Karei Kleuntjes moet maar rustig wegblijven volgens jullie! Hé wat!!??" Nijdig smeet de commissaris de hoorn weer op de haak. „Die vent is ge loof ik helemaal van Lotje ge likt!" brieste hij spinnijdig. „Die lummel, die ik daar aan de lijn had, zei dat de minister van oor deel was dat alle voetballers naar Italië moesten, maar dat Anne- marieke naar Leijen mocht gaan Snap jij^er wat van, brigges?" „Misschien willen ze die hjj de mummies leggen in het rijksmu seum van oudheden", lachte Piet. ..Ik zou het verder ook niet we ten Wat zei de minister nu pre cies?" „Hm... de Italiaanse ambassadeur heeft het protest of ficieel verworpen", gromde de commissaris. „Nu staan we op dood spoor". „Pardon", verbe terde Piet, „we staan wel op een spoor, maar niet op een dóód spoor. Kijkt u maar eens hier. Ik heb een idee..." E11 de commis saris keek verbaasd naar zijn bri gadier, die op een grote landkaart wees, die aan de muur hing... van „DE ECHO VAN HET ZUIDEN" door ELEANOR ELLIOT CARROLL Vertaling: Herman Antonsen 27). Nu was het tijd, haar de volle waarheid te vertellen en haar het afschuwelijke complot mee te de len, dat hun heerlijke verhouding zo vroeg reeds verstoord had. On getwijfeld was haar liefde voor hem nog niet dood. Dan zou ze hem zó niet kunnen aankijken. Zou die scène met Faust, die boze verklaring, dat tusen haar en Ro bin Lee nooit iets geweest was, niet het gevolg kunnen geweest zijn van de diepe geestelijke kren king door haar ondervonden? Was het geen poging geweest 0111 te breken met de man, die naar haar mening met haar gespeeld had, om haar daarna voor een an der opzij te zetten? Hij greep haar bij de schouders en keek haar strak in het ver schrikte gelaat. „Gwynne... lieveling", begon hij, „we moeten dc zaak tussen ons toch eens recht zetten. Het heeft heus al veel te lang ge duurd. Maar dat is mijn schuld niet geweest. Ik heb tientallen malen getracht het schijnbaar onverklaarbare tot klaarheid te brengen. Ik begreep heel goed dat het voor een meisje met zulke hoge idealen als jij koestert, iets totaal onbegrijpelijks was. Ik zou graag beginnen met die avond, toen wij elkaar gevonden hebben. Ik voelde toen dat wij bij elkaar hoorden en..." „Schei uit! Dadelijk! Ik wil niet naar je luisteren! Je hebt geen recht over dat vermakelijke grapje in deze omstandigheden tc spreken Ze was opgestaan en week met voor zich uitgestrekte handen achteruit van hem af. Hij volgde haar en zijn gezicht stond vastbe- sloten. Hij stak de handen uit en greep haar beet op het ogenblik, dat ze zich wilde omdraaien en 1 vluchten. In zijn jonge sterke ar men hield hij haar gevangen. I „Je moet luisterenzei hij I heftig, „en je moet ook geloven, dat ik je gewoonweg aanbid, j Noem je dat een „grapje"? Iets j dergelijks heb je al eens eerder 1 tegen Julian Faust gezegd. Ik heb het gehoord en gezien, dat hij je vast hield, zoals ik nu doe en je kuste, zoals ik nu doe... zo!" Hij drukte zijn lippen innig op die van Gwynne. Tevergeefs strib belde ze tegen. Zijn armen hiel den haar als in ijzeren handen omkneld. 1 „Jij bent de mijne!" riep Robin opgetogen met glinsterende ogen uit. „Je zult naar me moeten luis teren, als ik je vertel, hoe sluw ik in een onmogelijke positie ben gebracht... hoe ons geluk werd verstoord. Hier is er niemand, die ons kan storen en jij kunt niet weg..." Snel had Gwynne haar tanden in zijn pols gezet en met een on willekeurige kreet van pijn liet hij haar los. Ze holde naar de in gang van de hut en wendde zich daar naar hem met van woede fonkelende ogen. „Jij wou misbruik maken van mijn toestand hier 0111 me te be ledigen!" zei ze smalend en snij dend. „Geweld gebruiken tegen 'n j meisje, dat je diep veracht en dat je niet zien kan! Als je me nog ooit aanraakt, Robin Lee, dan j spring ik in de zee! Dat verzeker ik je!" „Maar Gwynne", verweerde hij zich, „wees nu toch eens redelijk. Geef me dc kans toch je te bewij zen, hoe ik ben! Wil je dat niet eens doen?" „Dat heb je al genoeg bewe zen wierp ze hem voor de voe ten. „Je bent een lafaard!" En met die woorden verdween ze in de hut. Vuurrood van woede bleef hij stokstijf staan. Plotseling liep hij met grote passen naar de deur opening en keek naar binnen. Ze lag voorover op het bed van mos. „Gwynne", riep hij gestreng van toon. Ze hief het hoofd op en hij zag de tranen er langs stro men. Ze scheen te willen opstaan en hield hem argwanend in 't oog. Dit verhogde zijn woede. „Ik wil alleen maar dit zeggen" zei Robin hees, „ik zal je nooit meer lastig vallen, of je me een lafaard noemt of niet. Al zouden we nog vijftig jaar op dit eiland moeten blijven. Wat mij betreft, hen je volkomen veilig. Ik hoop, dat ik het duidelijk genoeg heb gezegd." Voordat ze hem antwoord kon geven, was hij verdwenen. Ze kwam naar de deuropening en zag hem de heuvel af gaan. Door haar tranen heen keek ze hem na, tot hij uit haar gezicht verdwenen was. Daatna wierp ze zich weer op haar rustbed en snikte het uit of haar hart zou breken. Hoe durfde hij haar zo te behandelen als hij gedaan had! De herinnering aan zijn kussen wekte haar woede op nieuw. Hij had misbruik gemaakt van haar ellende. Liefde? Hij wist immers niet eens wat dat woord j betekende. Had ze zelf niet ge- i zien hoe hij Inez in zijn armen had gedrukt?. Op die dag, toen Inez zo gegild had, dat iedereen naar het dek was gerend, 0111 te zien wat er gebeurde en dat haar nicht tegen mevrouw Maitland beweerde, dat Robin haar zo ge plaagd had? Dat toneel zou zij nooit kunnen vergeten. En nu wilde hij haar doen geloven, dat Inez hem op slinkse wijze tot een verloving had gedwongen? En durfde hij volhouden dat hij toch altijd van haar, Gwynne, gehou- den had Hij was een lafaard. Echt een 'afaard! En ze was blij, dat ze hem in zijn gezicht gezegd i had hoe ze over hem dacht. Maar toen de morgen voorbij ging en Robin nog steeds niet terug was, zakte haar woede tegenover hem. Een dodelijke angst kwam ervoor in de plaats. Ze trachtte op alle mogelijke manieren bezig te blij ven en afleiding te vinden. De zcemanskleren had ze in de zon te drogen gelegd; ze sleepte de kist de hut in 0111 als tafel dienst te doen. Ze rakelde het vuur op, voorzag het van nieuwe brand stof en maakte een maaltijd van broodvruchten gereed. Het werd middag en nog geen taal of teken van Robin. Evenals de vorige dag stelde Gwynne zich allerlei ongelukken voor die hem overkomen konden zijn. Een val, een wild dier, waartegen hij zich zonder enig wapen niet kon ver dedigen. Een verraderlijk stuk drijfzand in de dichte wildernis. Ze had dergelijke dingen wel eens gelezen. Het was toch mogelijk dat hij er onverhoeds in terecht was gekomen. Misschien werd hij op dit ogenblik wel in die drifti ge diepten omlaag gezogen... Herhaaldelijk liep ze naar de top en doorzocht met de hand boven de ogen de dichte bossen naar alle kanten, luisterend naar het geringste geluid, dat haar oor trof. Als ze zijn voetstappen maar hoorde (Wordt vervolgd)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1959 | | pagina 2