Veertig jaar K. L. M.
BINNEN- EN BUITENLAND
Waalwijkse en Langsiraaise Courant
ONTSPANNING IN DE WERELD
Ül Li I.il! ifffi-ÜÜ'
VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1959
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Dit blad verschijnt 2 x per week
82e JAARGANG No. 71
Abonnement:
22 cent Der week:
Der kwartaal ƒ2.35
3.10 franco d d.
Advertentieprijs: 10 cent Der m.m.
Contract-advertenties: speciaal tarief
Gironummer 50798
TEL. 2621
KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878
TEL.-ADRES „ECHO'
Een kijkje achter de schermen van de burgerluchtvaart
Het leven begint by veertig. Deze uitspraak gaat echter niet
op voor de KLM, die dit jaar op 7 okt. a.s. haar 40e ver
jaardag viert als 's werelds oudste luchtvaartmaatschappij,
na een onstuimige ontwikkeling sinds de oprichting in 1919.
Niettemin moet gezegd worden dat het 40e jaar voor de KLM
een bijzonder jaar gaat worden, een jaar van nieuw leven,
n.l. in 't tijdperk van de straalverkeersvliegtuigen. Misschien
toch een leven dat begint by veertig
Intussen is er in de eerste 40 jaar wel iets gebeurd, zoveel
zells dat de KLM als internationale luchtvaartmaatschappij
de derde plaats op de wereldranglijst inneemt. In deze 40 jaar
is de KLM uitgegroeid tot 'n ongesubsidieerde onderneming
met aandelen op de beurzen te Amsterdam en New York en 'n
geregelde uitkering van dividend aan de aandeelhouders.
TWEE PASSAGIERS
Uit de ELTA, een grote lucht
vaarttentoonstelling in Amster
dam, georganiseerd door de jonge
luitenant-vlieger Albert Plesman,
is de KLM voortgekomen. Ples
man werd de eerste administra
teur. Het was oktober 1919 toen
dit tot stand kwam en de winter
stond dus voor de deur. Aange
zien winterweer in die tijd geen
vliegweer was, vond de eerste
vlucht pas in mei 1920 plaats op
de thans 's werelds oudste lucht
lijn Amsterdam-Londen, met een
ouen vliegtuig en twee passagiers
als „poolreizigers" in leren jas
sen gekleed.
Bij de stichting in 1919 werd er
reeds aan gedacht de activiteiten
niet te beperken tot Europa. Het
Gouvernement van Nederlands
Indië en een krant loofden in
1920 grote geldbedragen uit voor
de vlieger die Java binnen een
bepaalde tijd kon bereiken. Het
geschikte type vliegtuig voor zo'n
vlucht was er toen nog niet. Dat
was er wel in 1924, toen een Fok
ker F-7, samengesteld uit hout,
jinnen en stalen buizen, de tocht
in 55 dagen (maar met een ge
dwongen oponthoud van een
maand in Turkije) volbracht. Een
pioniersvlucht over hoge bergen
en oerwouden zonder radio en
soms gedurende tropische slagre
gens en hevige rukwinden. Een
pioniersvlucht die door mieerdere
werd gevolgd. In 1930 kwam een
geregelde verbinding tussen Ne
derland en haar koloniën in het
Verre Oosten tot stand. Deze lijn
werd de „ruggegraat" van de
vooroorlogse KLM, waarop spec
taculaire prestaties zijn geleverd.
De Kerstpostvlucht met de Peli
kaan in 1933 in 100 uur is er een
van en de vlucht van de Uiver in
de Londen-Melbourne-race 't jaar
daarop leverde een eerste plaats
in de handicap-afdeling op. Ne
gentig uur deed de Uiver er over.
In 1953 behaalde een ander
KLM-vliegtuig, een DC-6A, een
zelfde prijs in de Christchurch-
race van Londen naar Nieuw-Zee-
land in een tijd van bijnr 50 uur.
NAAR OOST EN WEST
Niet alleen in Europa en naar
de Oost zwermden de „Vliegende
Hollanders" uit. Ook naar de Ne
derlandse eilanden in de West,
rond de Caraïbische Zee, werd de
oversteek gemaakt: de eerste
vlucht van de KLM over de At
lantische Oceaan. Het is in dit
jubileumjaar 25 jaar geleden, dat
deze eerste vlucht werd uitge
voerd. De start van een Westin-
disch luchtnet was er het gevolg
van.
Zo ontwikkelde de KLM zich
voorspoedig. Een samenbunde
ling van de krachten in Neder
land tot één nationale maatschap
pij en de traditie der Hollanders
als transportnatie was oorzaak
dat het kleine Nederland zich
schaarde onder de grote lucht-
vaartmogendheden.
VERNIELD EN HERREZEN
Toen kwairï de oorlog. De
luchtvloot van 51 vliegtuigen,
waarvan een gedeelte uit DC-2 en
DC-3 vliegtuigen bestond, de eer
ste „blikken" Amerikanen die bij
een Europese maatschappij in
dienst kwamen, werd voor een
groot gedeelte vernield of bescha
digd. Schiphol was al spoedig een
prooi van de oorlogshandelingen.
Geheel stil zaten de „Vliegende
Hollanders" niet in deze periode.
In de West werd doorgevlogen en
werd het luchtnet zelfs uitgebreid
en ook de Indië-lijn werd nog
lang in stand gehouden. De gehe
le oorlogsperiode vloog de KLM
voor de geallieerden de lijn Bris-
toI-Lissabon v.v.
Na de bevrijding moest de hele
zaak weer opnieuw worden opge
bouwd. Schiphol was een ruïne,
vliegtuigen waren er nauwelijks.
Plesman vloog onmiddellijk naar
de Verenigde Staten en kwam
met 18 Skymasters terug. Een ge
weldige achterstand had de KLM
in te halen on de Engelse en Ame
rikaanse lucntvaart, die in de
oorlogsjaren zulk een enorme er
varing had opgedaan. De Indië-
lijn was na een half jaar reeds
heropend, voordat zelfs op Euro
pese trajecten vluchten werden
uitgevoerd.
Dr. Plesman, die op Oudejaars
dag 1953 onverwacht overleed,
gaf op bezielende wijze leiding
aan de naoorlogse KLM. De vleu
gels werden steeds wijder uitge
slagen, dank zij ook een vergrote
vloot, die in 1946 75 vliegtuigen
telde. Het luchtnet was in dat
jaar reeds bijna het dubbele van
dat van voor de oorlog.
Verre Oosten en in Europa, wer
den door het kaarteringsbedrijf
KLM-Aerocarto in kaart ge
bracht.
TURBOPROP
's Werelds meest verkochte ver
keersvliegtuigen werden door de
KLM geïntroduceerd. Na de DC-
4's en de Skymasters kwamen de
DC-6's, de DC-6A's en DC-GB's, de
Constellations, Super Constellati
ons en I)C-7C's. Van dit laatste,
het modernste met zuigermoto
ren uitgeruste toestel voor de lan
ge afstand, heeft de KLM er thans
15, het grootste aantal dat een
maatschappij buiten de Verenig
de Staten bezit. De DC-7C „Seven
Seas" is het laatste met zuiger
motoren uitgeruste vliegtuig, dat
het verkeer op de lange trajecten
verzorgt, totdat volgend jaar de
twaalf DC-8's deze rol overne
men. Daarbij zal tegen het einde
van dit jaar een nieuw type tur
boprop vliegtuig, de Lockheed
Electra, waarvan de KLM er 12
heeft besteld, in bedrijf worden
gesteld. Voor de kortere afstan-
mr
Boven: Het begin van de vloot
was het standaard vliegtuig in
craft Transport and
Onder: De fraaie en snelle DC-8
steld. Zij zullen de wereld
van de KLM. De Havilland DH-9
1920, dat door de KLM van Air-
Travel was gehuurd.
waarvan de KLM er 12 heeft be-
wederom kleiner maken.
KUIKENS EN OLIFANTEN
De KLM legt zich niet uitslui
tend toe op het vervoer van pas
sagiers, waarvan er dit jaar naar
verwachting ongeveer i miljoen
van de KLM gebruik zullen ma
ken, doch ook van vracht en post.
Met de eerste vlucht van Londen
naar Amsterdam kwam de eerste
vrachtzending mee: een pakje
kranten. Thans gaan elk jaar zo'n
26 miljoen kg. door de lucht in
speciale vrachtvliegtuigen, maar
ook in de vrachtruimen van de
gewone passagiersmachines. De
KLM is de tweede luchtvaart
maatschappij ter wereld op het
gebied van het internationale
vrachtvervoer. Of 't nu bloemen
zijn of een scheepsas van 12.000
kg., eendagskuikens of matrijzen
van overzeese edities van kran
ten, chemische of pharinaceuti-
sche producten, precisie- en opti
sche instrumenten, textiel, race
auto's, sportvliegtuigen, huiden
of zelfs complete verhuizingen:
het wordt door de KLM vervoerd.
Geen wonder dat het kantoor
tje van de stationschef op Schip
hol, dat voor de oorlog als op
slagplaats voor vracht dienst
deecl. plaats heeft moeten maken
voor een nieuw, groot vrachtge
bouw, dat haast al weer te klein
wordt en waarschijnlijk door uit
breiding een verdubbelde capaci
teit zal krijgen. In dat vrachtge
bouw bevindt zich ook een die
renhotel. Het vervoer van dieren
is n.l. een specialiteit geworden.
Olifanten zijn er bij tientallen
door de KLM vervoerd, uiteraard
steeds vergezeld van de traditio
nele Hollandse kip, waardoor een
rustig vervoer gewaarborgd is.
Kort geleden vervoerde de KLM
het 500ste paard, de meeste vier
voeters vlogen over de Noord-at-
lantische Oceaan.
Het zakje post dat zich aan
boord bevond van 't eerste vlieg
tuig in 1920, is in de loop der ja
ren uitgedijd tot bijna 3 miljoen
kg. per jaar, een respectabele hoe
veelheid hrieven vertegenwoordi
gend.
Ook op 't terrein van de lucht-
kaartering werd veel werk ver
zet: grote gebieden in het Nabije
Oosten, in Zuid-Amerika, het
den worden eerst de twee types
Con vair en daarna de Vickers
Viscount 800 aangeschaft, het
eerste met turbopropmotoren
uitgeruste toestel dat de KLM in
dienst stelde.
Achter zo'n geweldige lucht
vloot dient een goede en grote
technische, operationele, com
merciële en administratieve orga
nisatie te staan. Op Schiphol, de
thuisbasis van de KLM, werken
nu zo'n 8.700 IvLM-ers. In totaal
zijn er ruim 16.000 personen, ver
spreid over de gehele wereld, in
dienst. In 1920 bestond het gehele
personeel uit 20 man...
Honderden mensen komen er
nu te pas bij het voorbereiden
van een vlucht. En dan zijn er
elke dag zo'n 40 vluchten, die
Schiphol als beginpunt hebben.
Om nog maar niet te spreken van
alle starts op de 105 vliegvelden
in 74 landen, die de KLM op haar
270.000 km. lange luchtnet, waar
in ook een rond-de-wereld route
(„Golden Circle Service") is op
genomen, aandoet.
EEN UUR LOPEN
De KLM-vloot omvat momen
teel 95 vliegtuigen. Wanneer die
allemaal naast elkaar op Schip
hol zouden staan, zou men meer
dan een uur nodig hebben om
over de vleugels te wandelen. Dat
klinkt misschien indrukwekkend,
maar indrukwekkender is nog,
dat met die vloot in één uur 6.000
passagiers van Amsterdam naar
Parijs gebracht zoudeh kunnen
worden.
In de praktijk gebeurt dat na
tuurlijk nooit, want de KLM-
vliegtuigen zwermen uit over de
gehele wereld. Iedere 4% minuut
start of landt er één ergens op
onze aardbol.
De dienst op Londen is bijna 'n
busdienst geworden, want zeven
maal per dag vliegt de KLM tus
sen deze stad en Amsterdam op
en neer. Naar New York (mo
menteel is de lijn naar Noord-
Amerika de „ruggegraat" van de
KLM) vertrekken iedere dag vier
of vijf passagiersvliegtuigen,
meestal zonder tussenlanding de
Atlantische Oceaan overstekend.
Alles bij elkaar vliegen al die 95
toestellen per dag vijfmaal om de
aarde.
ALS JE NOG EENS BANG
BENT.
Het was op een van de
eerste na-oorlogse vluchten
van Amsterdam naar Lon
den, dat een oud dametje
meevloog. Het was haar
eerste reis in een vliegtuig.
Zoals gebruikelijk deelde 'n
steward voor de start aan
de passagiers pakjes kauw
gom uit. Het oude mensje
wist er niet goed raad mee
en vroeg aan de steward
waartoe dat diende. „Dat is
tegen eventuele oorsuizin
gen, mevrouw", antwoordde
deze correct, waarop het
oudje reageerde door ver
geet s te trachten de kauw
gom in de oren te stoppen.
De steward, die het on
handige gedoe gadesloeg,
oordeelde het daarom maar
beter om tijdens de start
naast het dametje te gaan
zitten en met wat praten op
haar gemak te stellen. Toen
het vliegtuig zijn aanloop
nam, greep het dametje de
hand van de steward vast,
die op zijn beurt de hare
wat geruststellend stevig in
de zijne nam. Eenmaal in de
lucht ging hij een kopje kof
fie voor haar halen, waarop
het oudje hem vriendelijk
en bemoedigend toeknikte
en zei: „Als je nog eens
bang bent, jongeman, dan
mag je mijn hand wel weer
vast houden hoor!"
Voordat een vliegtuig de lucht
in gaat, is de vlucht door tiental
len verschillende diensten hele
maal uitgekiend en voorbereid.
Niets wordt aan het toeval over
gelaten. De twee passagiers in de
cabine van 1920 zijn er inmiddels
dan ook 50 tot 80 geworden en 't
volgend jaar zullen het er in de
DC-8 120 tot 150 zijn. En zelfs na
de start, wanneer de reusachtige
Super Constellation of DC-7C een
klein stipje is geworden, ergens
boven water en wolken, blijft hij
door honderden onzichtbare dra
den aan de aarde verbonden.
40 GR. ONDER NUL
In 1932 ging. er voor het eerst
een keuken voorraad met enig ge
rei in de KLM-vliegtuigen mee.
In 1935 werden de eerste stewar
dessen aangesteld; in 1959 uitge
groeid tot een corps van meer
dan 225 stewardessen. Thans ko
men er elk jaar een half miljoen
warme maaltijden, 70.000 diep
vries-ontbijten en 750.000 sand
wiches uit de keukens van de pas
sagiersverzorging. Nog een paar
getallen: maandelijks vinden bij
na 330.000 zakjes suiker hun weg
naar de passagiers en meer dan
twee miljoen liter mineraalwater
zijn nodig voor het lessen van de
dorst van bijna een miljoen pas
sagiers. Om dan nog maar niet te
spreken van de wijn, champagne
i etc. die aan eerste klas passagiers
j op intercontinentale diensten
wordt verstrekt. De lectuurafde-
ling voorziet de reizigers van
geestelijk voedsel: jaarlijks wor
den 250.000 tijdschriften en ruim
'n miljoen dagbladen uitgedeeld.
AI het linnengoed wordt in het
grote gebouw op Schiphol gewas
sen, gedroogd, gemangeld 'en ge
streken. In de afwasruimte staat
een kolossale machine opgesteld,
die 20.000 borden per uur kan
wassen.
De stewardes, de purser en de
hofmeester, zoals de samenstel
ling van 't cabinepersoneel op 'n
intercontinentale vlucht is, gaan
zich voor het vertrek even van
alles op de hoogte stellen en te
zamen met het grondpersoneel in
de keuken aan noord orde op za
ken stellen. Want tijdens de
vluclü moet alles gesmeerd lo
pen: 70 of meer ingevroren di
ners van zeven gangen moeten in
2V> uur tijd ontdooid, opgemaakt
en geserveerd worden. De maal
tijden gaan, na op de grond ge
kookt te zijn, naar de vriescellen,
waar zij bij een temperatuur van
40° C. worden bewaard. Voort
durend zijn er rond 7.000 maaltij
den in voorraad, waarvan de snij
bonen spijkers gelijk zijn, aard
appelen aan knikkers doen den
ken en soepdiscussen liggen op
gestapeld.
SUPERSONISCH
In 40 jaar is zo uit een klein
vliegtuigje, dat zich oriënterend
aan spoorlijnen en kanalen aar
zelend een weg zocht van Neder
land naar Engeland, een vervoer
middel gegroeid, dat alle wereld
delen heeft veroverd en zelfs haar
koers heeft uitgezet over het
Noordpoolgebied. Maar hoe ver
bluffend en ontzagwekkend deze
vlucht ook is, toch is de techni
sche ontwikkeling niet tot staan
gekomen en bieden tal van nieu
we uitvindingen en verbeteringen
wijdere en bijna niet te overziene
perspectieven, 't Straalverkeers-
vliegtuig doet binnen een jaar
haar intrede bij de KLM en hét is
nu al weer vrijwel zeker dat het
technische kunnen op luchtvaart
gebied daarmede niet is uitgeput
en het is volstrekt niet onmoge
lijk dat over een tiental jaren su
personische vliegtuigen met snel
heden van 2.000 tot 3.000 km. per
uur het luchtruim zullen door
klieven.
SCHIPHOL
Het huidige Schiphol, decor
van bruisende activiteit, meet 700
ha. en beschikt over vier startba
nen van resp. tweemaal 1800,
2150 en 2550 meter lengte. Zij zijn
geconstrueerd volgens het type
sandwich t.w. van onder naar bo
ven 30 cm. beton, 35 cm. zand
van sneciale samenstelling, 30
cm. puin en 5 cm. geasfalteerd
beton. Deze ingewikkelde con
structie nodig vanwege de bo
demgesteldheid van Schiphol, dat
vier meter onder de zeespiegel
ligt verdraagt een druk per al
leenstaand wiel van 45 ton en is
daardoor geschikt voor de zwaar
ste straalvliegtuigen, welke op 't
ogenblik in ontwerp zijn. Een
vijfde baan, die een lengte van
3300 m. zal krijgen, is thans in
aanleg en zal in het begin van
1960 gereed zijn. De baan is spe
ciaal bestemd voor het „grote"
straalverkeer voor noii-stop-
vluchten naar b.v. New York
met volbeladen vliegtuigen. Twee
van de vier banen zijn uitgerust
met volledige slechtzicht-nade-
ringsverlichtmg, terwijl een er
van bovendien is voorzien van
Sylvania flitslichten^ waardoor'n
landing bij slecht zicht nog meer
vergemakkelijkt wordt.
Voorts wordt het luchtverkeer
rond de luchthaven beveiligd
door een drietal radarsystemen
met resp. reikwijdten van 20, 80
en 350 km. De Meteorologische
Dienst op Schiphol beschikt over
een buienradar met een reikwijd
te van 450 km. Hiermede kunnen
regen- en onweersbuien worden
gelocaliseerd, hetgeen de vlieger
uiteraard van veel nut is bij het
opmaken van zijn vliegplan. Op
het platform, dat 13.5 ha. groot is
kunnen gelijktijdig 23 vliegtuigen
parkeren. Een vergroting van het
platform tot 19.5 ha. zal in 1960
gereed zijn.
De wachtkamers-restaurants in
het stationsgebouw een voor
Europees en een voor interconti
nentaal verkeer hebben een
Negen van de tien
zuurbrandlijders
gebruiken Rennies.
Ook vindt er baat by.
Bent U die ene soms, die dat weldadige
blussen nog niet ondervond? Wapen U tegen
de eerstvolgende aanval - neem een pakje
Rennies in huis. U beleeft er alle dag de
weldadige werking van. Want Uw klachten
behoren tot het verleden...
gezamenlijke capaciteit van 720
passagiers. Daarnaast zijn er res
taurants en terrassen met een ge
zamenlijke capaciteit van 2000
bezoekers.
Behalve de Iv^M hebben 19 an
dere luchtvaartmaatschappijen
Schiphol in hun luchtnet opge
nomen. Daarnaast zijn in de kan
toren en het stationsgebouw 22
firma's gevestigd, werkzaam op
't gebied van expeditie etc. In en
rondom het stationsgebouw be
vinden zich winkels voor rook
waren, souvenirs, kranten, cho
colaterie, vis, fruit, bloemen, bij
oux, horloges, foto- en filmbeno-
digdheden en delicatessen. De
voor Nederlanders zo belangrijke
kappers ontbreken evenmin.
Ten behoeve van uitgaande in
tercontinentale reizigers werden
in 1958 een aantal accijnsvrije
winkels geopend, o.m. voor dran
ken, tabaksartikelen, chocolade,
film- en fotocamera's, parfums
en horloges, welke artikelen ver
krijgbaar zijn voor prijzen die 20
tot 60 lager liggen. Ook kun
nen intercontinentale reizigers
bij aankomst op Schiphol zich 'n
acciinsvrije auto aanschaffen.
Op Schiphol heeft de KLM het
onderhoud van haar 95, meren
deels viermotorige vliegtuigen,
geconcentreerd. Daartoe staan ter
beschikking zes hangars met een
gezamenlijke oppervlakte van
31.500 m2 en onderhoudswerk
plaatsen als de instrumentenaf
deling, een gloednieuwe werk
plaats voor straal- en turbinemo
toren enz. met een totaal opper
vlak van ruim 146.000 m2. Voorts
'n modern ingericht civiel dienst
gebouw, waar zich o.a. de groot
ste luchtvaartkeuken ter wereld
bevindt, van waaruit dagelijks
ongeveer 100 vliegtuigen worden
bevoorraad, een vrachtgebouw,
'n vluchtregelingscentrum, waar
in o.a. linktrainers en vluchtna-
bootsers voor de DC17C en de
Viscount zijn ondergebracht en
waarin zeer binnenkort ook die
voor de Lockheed Electra en de
DC-8 een plaats zullen krijgen.
De wereld leeft op 't ogenblik in
een sfeer van ontspanning en wel
naar aanleiding van 't bezoek van Ei
senhower aan Europa en anderzijds
door een betere verhouding tussen
Rusland en Duitsland.
u Adenauer heeft een brief geschre
ven aan Kroetsjef in zeer gematigde
en verzoenende taal en de Russische
premier heeft daarop in dezelfde ver
zoenende toon in de openbare rede
geantwoord.
Eisenhower en MacMillian hebben
voor de televisie een hoogst interes
sant gesprek geleverd, waarin zij de
problemen van beide landen open
hartig bespraken en vooral deden uit
komen dat men in de kwestie Berlijn
van geen marchanderen zou willen
weten; ook andere problemen kregen
een interessante bespreking.
Voorts lopen er geruchten dat
Kroetsjef ook de Gaulle en Adenau
er zou willen bezoeken en zo ziet men
dat er ontspanning heerst, juist op
't ogenblik dat voor 20 jaar de twee
de wereldoorlog ontbrandde.
Adenauers lange persoonlijke brief
aan Kroetsjef verscheen maandag -
met al zijn lof en kritiek - in de
„Prawda", het officiële dagblad van
de communistische partij der Sovjet-
Unie. Kroetsjef zei zondag in zijn
rede, dat de boodschap van Adenauer
op hem een gunstige indruk had ge
maakt, omdat ze gematigder van toon
was dan gewoonlijk.
„Adenauer uit in zijn brief het ver
langen, tot een beter wederzijds be
grip te komen in het belang van de
samenwerking tussen onze landen.
Als deze woorden gevolgd zullen wor
den door daden, dan kunuen wij aan
nemen, dat wij die grens zullen kun
nen overschrijden die ons verdeelt,
bij het spreken over de vraagstukken
van de internationale betrekkingen
die rijp zijn. Dan kunn wij definitieve
stappen doen in de richting van een
internationale ontspanning en van de
verbetering der betrekkingen tussen
de Bondsrepubliek en de Sowjet-
Unie", aldus Kroetsjef.
Hij zei, dat hij Adenauer met ge
noegen zou antwoorden en hoopte,
dat de bondkanselier dan zijn ideeën
over allerlei kwesties gedetailleerd
zou uiteenzetten.
Kroetsjef verzekerde ook, dat hij
naar Amerika gaat met het vaste
voornemen de ijskorst in de koude
oorlog te laten smelten, opdat de vol
ken vrijer zullen kunnen ademhalen.
„Men zou niets liever hopen dan dat
de Amerikaanse regering door dezelf
de bedoeling wordt geleid", zo riep
hij uit. „Voor iedereen met gezond
verstand is het duidelijk, dat alle vol
keren van de werld zullen profiteren
van een verbetering van de betrekkin
gen tussen Amerika en Rusland". De
huidige internationale toestand
noemde Kroetsjef „niet al te slecht of
zelfs goed."
SOCIALISTISCHE KIJK OP
VENNOOTSCHAPSBELASTING.
De Dr. Wiardi-Beckmanstichting
een socialistisch studiecentrum, is in
een studie over de herziening van de
vennootschap tot de conclusie geko
men, dat er een ingrijpende hervor
ming dient te komen van 't vennoot
schapsrecht voorzover het toepassing
vindt op grote en zeer grote onder
nemingen. De beoogde hervorming
zou volgens de commissie, die deze
problematiek bestudeerd heeft, het
beste geëffectueerd kunnen worden
langs de weg van hervorming van de
raad van commissarissen.
Dit college zou voor een derde deel
moeten bestaan uit vertegenwoordi
gers van de gemeenschapsbelangen,
voor 'n derde uit vertegenwoordigers
van de werknemers van het bedrijf en
voor een derde uit vertegenwoordi
gers van de kapitaalverschaffers. De