Op zoek naar evenwicht BEZWAAR en BEROEP BINNEN- EN BUITENLAND Waalwijkse en Langsiraatse Courant KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTRAAT 8 Fiscale verlichting door meer aftrek voor besparing. bij de Algemene Weduwen- en Wezenwet Provinciaal föieuws i MAANDAG 2 NOVEMBER 1959 Uitgever Waalwiikse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week DE ECHO WEI ZUIDEN Bureaux: GROTESTRAAT 205. WAALWIJK TEL 2621 OPGERICHT 1878 82e JAARGANG No. 88 Abonnement: il cent per wee» per kwartaal f 2.55 3.10 frju<co p.p. \dvertentieprijs: 10 cent per m.m. Jontract-ad verten ties: speciaal tarief Gironummer 50798 TEL.-ADRES ..ECHO" Andermaal heeft minister Zijlstra verklaard, dat hij het niveau onzer di- rekte belastingen te hoog acht. Wij herinneren ons eenzelfde verklaring van zijne excellentie uit de tijd toen hij het ministerie van financiën nog niet beheerde. Het is prettig te con stateren dat deze minister zijn vroe gere verklaring nog niet vergeten heeft, zoals nogal eens gebeurt wan neer politici zelf tot een bepaalde verantwoordelijkheid geroepen wor den voor een beleid dat zij voordien tot op de grond hebben afgebroken. Reeds in de toelichting op de mil joenennota heeft de minister van fi nanciën ons duidelijk gemaakt waar om hij ei op korte termijn niet toe zal kunnen overgaan om ons allen op fiscale verlichting te tracteren, zodat voorlopig alleen de ongehuwden in de prijzen vallen. Ér zijn daarvoor twee oorzaken ge noemd. Allereerst is de staatszaak zo omvangrijk geworden (of gemaakt), dat daarvoor een geweldig bedrag vereist is. Het kabinet heeft er een en andermaal reeds op gewezen dat bezuinigingen op het staatsapparaat niet zo eenvoudig zijn te verwezen lijken. De klok van de overheid is moeilijker terug te draaien dan op het eerste gezicht voor mogelijk wordt gehouden. De bezuiniging zal daarom zoveel mogelijk worden ge zocht in het vermijden van nieuwe vormen van staatsbemoeienis. De volgende oorzaak van de uitge stelde belastingverlaging is gelegen in de anti-cyclische begrotingspoli- tiek en alles wat daarmee verband houdt. Het roeien van de regering tegen de conjunctuur-stroom in is ze ker ook van toepassing op het be strijden van inflatie, de grote op dracht voor de naaste toekomst, nu het huur- en loonfront weer in bewe ging is gekomen. Politiek speelt een rol Loon-, salaris-, en alle andere vor men van inkomensvermeerdering, waaronder dus ook belastingverla ging, versterken de koopkracht van de bevolking. Laat de regering een loonsverhoging samen gaan met een belastingverlaging, dan snijdt het mes van de welvaartsvergroting aan twee kansen en dat kan onze economie niet verdragen. Nu was het o.i. aan tebevelen geweest om een fiscale drukverlichting voorrang te verlenen, maar dit zal in het politieke vlak niet verkoopbaar zijn. Blijkbaar is belas tingverlaging niet erg populair in vakverenigingskringen. De konsekwentie van de geschetste gang van zaken is nu, dat de rege ring schuw is geworden voor een be lastingverlichting zolang daarachter een inflatoire afgrond gaapt. Aange zien de inflatie-dreiging ook in het begrotingsjaar 1960- 1961 nog zal voortduren, zou jaar in jaar uit de regering een steekhoudend argument hebben om verlaging van de direkte belastingen uit te stellen. Overmatige progressie Van verschillende zijden wordt er op aangedrongen een belastingherzie ning vooral te zoeken in een herzie ning van de scherpe progressie der bestaande tarieven. Zoals bekend stijgt het tarief der belastingdruk bij hoge inkomens tot 70,5 Bereke ningen van deskundigen tonen aan dat het terugbrengen van de progres sie tot ca. 40 voor de staat een in komensverlies zou betekenen van 2 terwijl anderen menen dat het staatsuitgaven- budget daarvoor piet 4 zou moeten dalen. Een derge lijke verlaging, zo betoogt men, zou bij een zuinig beheer niet op andere belastingplichtigen behoeven te wor den verhaald. Bovendien betekent verlaging aan de inkomenstop geen nadelige gevolgen voor de monetaire sector, m.a.w. het inflatiegevaar neemt niet toe. De genieters van hoge inkomens besteden immers dat inko men grotendeels voor investeringen. Zij sparen dus in hoge mate. Dit be drag komt dus alleen maar de wel vaart ten goede, want hoe intensiever onze investeringen, hoe intensiever ook de produktiviteit wordt bevor derd. Er bestaat geen twijfel over de noodzaak om de progressie in ons tarievenstelsel te verlichten. Het is alleen maar de vraag, of de lijn van de progressie na een zeker punt moet ophouden met stijgen dan wel of er de voorkeur aan moet worden gege ven deze geleidelijker te doen verlo pen, zodat over de gehele linie de progressie vermindert, waarbij de drukverlaging ten goede zal komen aan een veel groter aantal belasting plichtigen. Onverkoopbaar Wanneer wij deze twee mogelijkhe den vergelijken, dan betekent de na druk op de progressieverlaging aan de top dat het budgetaire offer van de schatkist geringer behoeft te zijn. Voort is het inflatoir effect dan mi niem, omdat deze grote inkomens toch in de hoek van de besparingen terecht komen. Deze gemakkelijkste weg zou voor het grootste deel van ons volk een handhaving van de bestaande druk betekenen. Alleen uit dit gezichts punt al lijkt ons een dergelijke maat regel, politiek gezien, onverkoopbaar. Zij is voorts ongewenst omdat het de sociale tegenstellingen verscherpt. Het vermogen en de eigendom van enkelen zou groeien en het grootste deel van de burgers zou geen kansen hebben naar evenredigheid eigen domsvermeerdering te verkrijgen. Maar de moderne opvattingen over de eigendomsverhouding lijkt ons dit onaanvaardbaar. Het is beslist niet socialistisch, wanneer men een tegen stander is van abnormale eigendoms- verschillen. Integendeel, het aanvaar den van een zodanige gang van zaken zou de links-politieke krachten wind in de zeilen brengen. Met een nog steeds sterke communistische drei ging in de rug zou dit niet aanbeve lenswaardig zijn. Investering nodig Komt er ruimte voor een geleide lijker progressieverloop over de ge hele linie, dan doemt het gevaar van een inflatoire werking. Zodra er fiscaal soulaas wordt geboden aan de belasting van de lagere- en midden inkomens, zal er een meer of min der aanzienlijk deel van dit inkomen worden geconsumeerd. Die toenemen de consumptie is op korte termijn on gewenst en bovendien schiet men dan voorbij aan het overheidsverlan- gen dat de eigendom van kleine man en middenstander moet toenemen en dat de door belasting bespaarde gel den uiteindelijk moeten worden ge bruikt voor investeringen. Letten wij op het gevaar van toe nemende inflatie en beamen wij de noodzaak tot opvoering van de be sparingen in de lagere inkomensklas sen, dan zou een belasting langs in- direkte weg tot stand moeten worden gebracht. In dit verband merken wij op dat het thans verkregen spaarniveau voor een deel is verkregen dank zij de be- lastingaftrek-mogelijkheden die zijn geschapen bij betaling van premiën voor diverse verzekeringsvormen. De snelle opbloei van het verzekerings wezen is voor de belangrijk deel te danken aan de fiscale concessie die aan een premie-betaling is verbon den. Meten met 2 maten Zelden is er op gewezen dat hier een privilege is weggelegd voor een bepaalde tak van spaarbedrijvigheid. Nog steeds is voor ons de vraag niet opgelost, waarom men door te sparen bij verzekeringsmaatschappijen wel voor belastingaftrek in aanmerking komt, terwijl andere vormen van spa ren geen fiscale verlichting bieden. Een groot deel van de rationale be sparingen verdwijnt nu in een rich ting waarbij risicodragende belegging wordt vermeden. Het bezwaar tegen verzekering is toch nog altijd, dat men meer levenszekerheid koopt dan eigendom en dat een eventuele infla tiewinst geheel of grotendeels ten goede komt aan de verzekeringsmaat schappijen, afgezien van de enkele mogelijkheden tot waardevaste ver zekeringen. Waarom blijft het terrein van de belastingvrije besparing het monopo lie van de verzekeringsmaatschappij en? Waarom wordt de eigendom van aandelen niet evenzeer bevorderd door bijvoorbeeld de aankoop van een bescheiden bedrag aan aandelen per jaar vrij te stellen van I.B. en L.B.? Is er geen mogelijkheid om een per centage primair dividend op aandelen vrij te stellen van I.B.? Willen wij ieder een eigen huis bezorgen, waar om kan men dan de huurwaarde van één eigen huis niet vrij stellen van belastingheffing? Het is volkomen juist wanneer de minister van financiën stelt dat ver sterking van de voor consumptie be schikbare stroom koopkracht onze welvaart zou kunnen schaden. Even zeer is echter mogelijk versterking van de stroom besparingen door fiscale faciliteiten. Daarmee bereiken wij dan spoediger een herstel van even wicht tussen besparing en investe ring. De bloei van het verzekerings bedrijf heeft bewezen, welk een ma gische kracht er uitgaat van de fisca le aftrekmogelijkheden. Er is geen reden die aftrekmogelijkheid voor te behouden aan één van de mogelijk heden tot het vormen van besparin gen. drs. H 1 (Nadruk verboden). Zoals dat het geval is met alle so ciale verzekeringswetten, bestaat er bij de per 1 oktober j.l. ingevoerde Weduwen- en wezenwet eveneens de mogelijkheid, beroep en bezwaar aan te tekenen als men het niet eens is me een genomen beslissing. Beroep en aanzien van een geno men beslissing kan worden aange- ekend bij de Raden van Beroep en bij de Cenrale Raad van Beroep. Beroep saa open van beslissingen, die verband houden me he recht op en de uitbetaling van weduwenpen- sioen, tijdelijke weduwenuitkering en wezenpensioen. Het beroep moet worden inge steld bij de Raad van Beroep binnen een maand na de dag van verzending van de beslissing. Wie door de Raad van Beroep in het ongelijk is gesteld, kan in hoger beroep gaan bij de Centrale Raad van Beroep te Utrecht binnen een maand na de dag van verzending van de uit spraak van de Raad van Beroep. De premie Eveneens kan er bezwaar worden gemaakt en beroep worden aangete- kend inzake de premieheffing. Voor wat betreft de premiebetaling geldt de zelfde regeling zoals deze bestaat bij de belastingen. Bezwaar kan worden gemaakt bij de inspecteur der belastingen bij een definitieve aanslag binnen twee maanden na de dagtekening van de aanslag; bij ingehouden loonbelasting moet het bezwaar worden gemaakt binen een maand na de inhouding. Bestaat er zowel bezwaar tegen de aanslag in de inkomstenbelasting over een bepaald jaar als tegen de premie aanslag over dat jaar, dan dienen af zonderlijke bezwaarschriften te wor den ingezonden. Hetzelfde geldt in dien tevens bezwaar bestaat tegen de ingehouden loonbelasting. Beroep en cassatie Beroep kan worden ingesteld bij de belastingkamers bij de gerechts hoven. Cassatie kan worden aangetekend bij de Hoge Raad binnen een maand na de uitspraak van de Raad van Be roep. Is het bezwaarschrift ingediend terzake de belasting en inzake de premieheffing, dan ontvangt men van de inspecteur eerst een beslissing voor de belasting, indien het bezwaar betreft de hoogte van het loon of in komen. Een beslissing over de premie wordt pas genomen, wanneer het fis cale inkomen onherroepelijk is vast gesteld, met name als binnen een maand geen beroep is ingesteld tegen de beslissing van de inspecteur of wanneer de uitspraak van het ge rechtshof in gewijsde is gegaan (wan neer niet binnen een maand cassatie is aangetekend). Wordt tegen de later genomen premiebeslissing beroep ingesteld, dan kan hierbij geen bezwaar worden gemaakt tegen het in aanmerking ge nomen inkomen. Bij navorderingsaanslagen dient geen bezwaar te worden gemaakt bij de inspecteur, doch wordt recht streeks beroep ingesteld bij het ge rechtshof binnen twee maanden na de dagtekening van de aanslag. (Nadruk verboden). Rotterdam, City te Amsterdam en Ci ty en Odeon in Den Haag. Een on derafdeling van dit concern heeft o.a. de jongste film van Toon Hermans geproduceerd. TWEE ZUSJES IN VERKEER GEDOOD Donderdagmorgen omstreeks half twaalf zijn te Soest twee dochtertjes van de familie Verwoerd veronge lukt. Het oudste meisje, dat dertien jaar was, fietste met haar tweejarig zusje achterop over de Nieuwe Weg te Soest. Op zeker moment keerde zij op de rijweg om terug te gaan. Een achter de kinderen rijdende be- stelauto wist op het laatste moment nog een botsing te voorkomen. De meisjes werden echter overreden door een bestelauto die uit tegenoverge- j stelde richting kwam. Beide meisjes werden zo ernstig gewond dat zij tij- i dens vervoer naar het St. Elizabeth- ziekenhuis te Amersfoort overleden. „SCHAEPMAN ALS STAATSMAN". Studie van wijlen dr. Jan Witlox verschijnt binnenkort. De Nederlandse organisatie voor Zuiver Wetenschappelijk Onderzoek heeft indertijd aan thans wijlen dr. J. H. J. M. Wit lox een subsidie verleend voor de uitgave van zijn boekwerk „Schaepman als staatsman". Witlox studeerde indertijd aan de Gemeentelijke Universiteit van Amsterdam in de geschiedenis bij prof. dr. H. Brugmans en legde al zijn examens cum laude af. In 1919 promoveerde hij, eveneens met lof, op een dissertatie over ,.l)c katholieke staatspartij", waarvan de ondertitel luidde „De Noord-Nederlandse katholie ken in de politiek onder koning Willem de Eerste" (periode 1795- 1840). Afgestudeerd, werd Witlox le raar in 's-Hertogenbosch, vervol gens in St. Michielsgestel, om daarna de hoofdredactionele lei ding van „I)c Maasbode" op zich te nemen. In die jaren schreef hij twee vervolgen op zijn proef schrift. De ondertitel van het eerste daarvan luidde: „De Ne derlandse katholieken in de poli tiek onder Willem de Tweede" i (periode 1840-1849) en het ande re dat nog uitgegeven moet worden behandelt de emanci- I patic der katholieken in het tijd vak 1849-1870. BOD VAN 250 PCT. OP NATIONALE BELEGGING. Gebr. Teixeira de Mattos heeft na mens haar opdrachtgevers een bod van 250 pet. uitgebracht op alle uit staande gewone aandelen van de N.V. Nationale Belegging in Vast Goed. De laatste beurskoers bedraagt 170 pet. Het geplaatste gewone ka pitaal bedroeg eind 1958 700.000 gulden. Het bod geschiedt onder het gebruikelijke voorbehoud, dat vol doende aandelen zullen worden aan geboden. REGERING HELPT BOEREN DIE VAN DROOGTE LEDEN Fiscus zal soepel zijn. De regering zal de boeren, die door de droogte zijn getroffen, fi nancieel helpen. Dit kondigde de mi nister van Landbouw, de heer Marij- nen, aan tijdens een debat in de Tweede Kamer. Hij zal overleg ple gen over de wijze waarop de hulp moet worden verdeeld. De minister gaf geen enkele aanwijzing hoeveel hij de boeren wil geven. „Enkele tientallen miljoenen guldens zijn no dig", meende de anti-revolutionair Biesheuvel, die het debat ontketend had. Dr. Droesen van de Katholieke Volkspartij ging nog verder: „Ik denk aan ettelijke tientallen miljoe nen guldens". Minister Marijnen re ageerde niet. Het risico van de weersinvloeden is een van de normale risico's van de agrarische bedrijven, zei de minister. Hij wilde natuurlijk voorkomen, dat de boeren bij elke tegenslag bij de bewaarder van de schatkist komen aankloppen. Waarom dan nu wel hulp? Omdat, zoals de minister het uitdrukte, de normale risico's dit jaar duizenden bedrijven abnormaal heb ben getroffen. Hij legde uit hoe groot de ramp wel is, maar voegde er aan toe, dat sommige produkten - stro en aardappelen bijvoorbeeld - ten gevolge van de droogte zeer veel op leveren. „De economische toestand van de landbouw in zijn geheel is zeker niet bijzonder ongunstig". Mr. H. WILTON OM HET LEVEN GEKOMEN. Donderdagochtend is de 38-jarige mr. H. Wilton uit Voorburg om het leven gekomen bij een autobotsing. Hij reed met zijn wagen op de rijks weg Den Haag - Amsterdam en wil de op het driebaansgedeelte Oegst- geest een voor hem rijdende auto in halen. Daarbij is zijn auto in botsing gekomen met een personenauto uit tegengestelde richting die - even eens op de middelste baan een in haalmanoeuvre wilde uitvoeren. Ook twee andere personenauto's werden bij de botsing betrokken. Drie perso nen werden gewond. Mr. Wilton was bekend als voor zitter van de Koninklijke Nederland se Lawntennisbond en als financier van de onlangs door Toon Hermans uitgebrachte film Moutarde van Son- aansee. De heer Wilton was directeur van het door wijlen zijn vader opgerichte City concern, dat verscheidene film theaters exploiteerde, t.w. Lumière te Toen de Duitsers Witlox als hoofdredacteur van „De Maasbo de" afzetten, benutte deze de be zettingsjaren voor het schrijven van een soort vierde deel van zijn standaardwerk, dat bij de titel gaf: „Schaepman als staatsman". Zijn dood in 1955 verhinderde dat hij zelf voor de uitgave van dit werk kon zorgen, maar deze taak is nu overgenomen door mgr. dr. G. P. J. Bannenberg, regent van het klein-seminarie St. Michiels gestel. In een onderhoud met het ANP vertelde mgr. Bannenberg, dat, toen hii Witlox' handschrift van „Schaepman als staatsman" in handen kreeg, dit geheel gereed was met uitzondering van de an notaties, foto's en de registers. Voor zijn studie, zo vervolgde mgr. Bannenberg, heeft Witlox alle gedrukte en geschreven bron nen geraadpleegd, niet alleen de notulen van de ministerraad, van de Raad van State, van de Eerste en de Tweede Kamer der Staten- Generaal, maar evenzeer de ar chieven en de 150 perodieken in den lande, welke hiervoor in aan merking kwamen. Aldus ont stond een gedegen studie van 1500 bladzijden over een periode in onze politieke geschiedenis waar van de publikatie onder meer warm wordt aanbevolen door prof. dr. L. J. Rogier en prof. mr. P. J. Oud. De eerste heeft voor Witlox een zeer uitvoerig en, naar mgr. Bannenbergs woorden, magis traal levensbericht geschreven. Het werk zal in totaal 24 hoofd stukken tellen en in drie delen uitkomen. Van deel één heeft mgr. Bannenberg bereids de eer ste drukproeven gecorrigeerd en hij verwacht, dat dit eind 1959, 1 begin 1960 van de pers zal ko- men. Vermeld dient ook te wor- j den, dat het boek zal worden ver- lucht met 200 foto's en caricatu- ren van staatslieden uit de vorige eeuw. NA WERVELSTORM DUIZENDEN DODEN IN MEXICO? Gevreesd wordt dat de wervel storm die dinsdag de Mexicaanse oostkust heeft getroffen meer dan duizend slachtoffers heeft gemaakt. BELASTINGPROBLEMEN BIJ EEG Tweede Kamerlid Jansen sprak voor Kamers van Koophandel Voor de Brabantse Kamers van Koophandel sprak donderdagmiddag in het restaurant van „De Efteling" te Kaatsheuvel het Tweede Kamerlid drs. M. Jansen over belastingproble men bij de Europese Economische Gemeenschap. Na een inleidend woord van de heer J. W. Heesbeen, voorzitter van de Kamer van Koop handel voor Noordelijk Noordbra bant te Waalwijk, wees de inleider o. m. zeer speciaal op de invloed van de belastingdruk met betrekking tot de concurrentiepositie in de gemeen schappelijke markt. Een tijdige bezinning op de vraag stukken, die bij de totstandkoming van de EEG aan de orde zullen ko men, is nodig. Een afwachten tot de overgangstijd verstreken zal zijn, noemde drs. Jansen nadelig voor de Nederlandse positie. Eerste nood zaak is, dat er vooral maatregelen in het fiscale vlak getroffen worden, vóórdat de EEG zich realiseert. De heer Jansen concentreerde zijn betoog rond een viertal punten, na melijk: wat de auteurs in het verdrag van de gemeenschappelijke markt ge schreven hebben; wat de EEG ons o.a. ten aanzien van de fiscale wet geving voor ogen stelt; wat natio naal en communitair in het geding komt en ten slotte wat het beleid zal moeten zijn dat bij dit alles gevoerd dient te worden. Uit zijn conclusies stippen wij aan, dat wanneer men de douane-unie met succes wil realiseren, de omzet belasting geüniformeerd moet wor den in de zes lid-staten van de EEG. Het prijsgeven van de afzonderlijke methoden en het invoeren van een belasting op de energie, achtte drs. Jansen in deze de weg naar harmo nisatie. De heffing van de directe belas tingen op winsten en vermogens zal veel moeilijkheden en teleurstellin gen geven, gezien de leemte op dit stuk in het EEG-verdrag en het uit eenlopende karakter dezer belasting heffing. Bij de kostprijsverhogende belas tingen staat ons land met een percen tage van 59,7 der directe belastingen ook al weer aan de spits. Hieruit blijkt hoe zwaar de hand van de fis cus op de Nederlandse gemeenschap drukt, waarbij natuurlijk ook effi ciency en financiering van overheids wege niet uit het oog moeten wor den verloren. Na deze inleiding volgde een le vendige gedachtenwisseling. Remington-Rand Den Bosch INVESTERING VAN BIJNA 4 MILJOEN Remington Rand N.V. is voorne mens ongeveer 1 miljoen dollar (bijna 4 miljoen gulden) te investeren in de uitbreiding van haar 7 jaar oude schrijfmachinefabriek te Den Bosch, zo meldt de „Financial Times". Dit bedrag omvat de kosten van de bouw, de machines en de voorraden. De blauwdrukken van de architect zijn bijna gereed en Remingon hoop de nieuwe fabriek vóór het einde van 1960 in produktie te hebben. Met de ze uitbreiding zal, zoals gemeld, on geveer 50 procent ruimte aan het be staande oppervlak worden toege voegd en eveneens zal het personeel (thans 700 tot 800 personen) met 50 procent worden verhoogd, evenals de produktie. Op het ogenblik maakt de fabriek in Den Bosch reeds meer dan 2000 draagbare schrijfmachines per week. RUILVERKAVELING OOST-LANGSTRAAT IN STEMMING. Het ruilverkavelingsplan Heusden - Vlijmen in de Oost-Langstraat zal op 10 december a.s. in stemming ko- men. Het blok voor deze ruilverka- veling is bijna 9000 hectaren groot. Dit wordt opgemaakt aan de hand van de schaarse berichten die uit het noodgebied de hoofdstad hebben be reikt. In twee provincies heerst chaos, een juist overzicht van de ramp is dan ook nog niet te krijgen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1959 | | pagina 9