Op zoek naar
evenwicht
BEZWAAR en BEROEP
BINNEN- EN BUITENLAND
Waalwijkse en Langsiraatse Courant
KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTRAAT 8
Fiscale verlichting door meer aftrek voor besparing.
bij de Algemene Weduwen- en Wezenwet
Provinciaal föieuws
i
MAANDAG 2 NOVEMBER 1959
Uitgever
Waalwiikse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur: JAN TIELEN
Dit blad verschijnt 2 x per week
DE ECHO WEI ZUIDEN
Bureaux: GROTESTRAAT 205. WAALWIJK
TEL 2621
OPGERICHT 1878
82e JAARGANG No. 88
Abonnement:
il cent per wee»
per kwartaal f 2.55
3.10 frju<co p.p.
\dvertentieprijs: 10 cent per m.m.
Jontract-ad verten ties: speciaal tarief
Gironummer 50798
TEL.-ADRES ..ECHO"
Andermaal heeft minister Zijlstra
verklaard, dat hij het niveau onzer di-
rekte belastingen te hoog acht. Wij
herinneren ons eenzelfde verklaring
van zijne excellentie uit de tijd toen
hij het ministerie van financiën nog
niet beheerde. Het is prettig te con
stateren dat deze minister zijn vroe
gere verklaring nog niet vergeten
heeft, zoals nogal eens gebeurt wan
neer politici zelf tot een bepaalde
verantwoordelijkheid geroepen wor
den voor een beleid dat zij voordien
tot op de grond hebben afgebroken.
Reeds in de toelichting op de mil
joenennota heeft de minister van fi
nanciën ons duidelijk gemaakt waar
om hij ei op korte termijn niet toe zal
kunnen overgaan om ons allen op
fiscale verlichting te tracteren, zodat
voorlopig alleen de ongehuwden in
de prijzen vallen.
Ér zijn daarvoor twee oorzaken ge
noemd. Allereerst is de staatszaak zo
omvangrijk geworden (of gemaakt),
dat daarvoor een geweldig bedrag
vereist is. Het kabinet heeft er een
en andermaal reeds op gewezen dat
bezuinigingen op het staatsapparaat
niet zo eenvoudig zijn te verwezen
lijken. De klok van de overheid is
moeilijker terug te draaien dan op
het eerste gezicht voor mogelijk
wordt gehouden. De bezuiniging zal
daarom zoveel mogelijk worden ge
zocht in het vermijden van nieuwe
vormen van staatsbemoeienis.
De volgende oorzaak van de uitge
stelde belastingverlaging is gelegen
in de anti-cyclische begrotingspoli-
tiek en alles wat daarmee verband
houdt. Het roeien van de regering
tegen de conjunctuur-stroom in is ze
ker ook van toepassing op het be
strijden van inflatie, de grote op
dracht voor de naaste toekomst, nu
het huur- en loonfront weer in bewe
ging is gekomen.
Politiek speelt een rol
Loon-, salaris-, en alle andere vor
men van inkomensvermeerdering,
waaronder dus ook belastingverla
ging, versterken de koopkracht van
de bevolking. Laat de regering een
loonsverhoging samen gaan met een
belastingverlaging, dan snijdt het mes
van de welvaartsvergroting aan twee
kansen en dat kan onze economie
niet verdragen. Nu was het o.i. aan
tebevelen geweest om een fiscale
drukverlichting voorrang te verlenen,
maar dit zal in het politieke vlak niet
verkoopbaar zijn. Blijkbaar is belas
tingverlaging niet erg populair in
vakverenigingskringen.
De konsekwentie van de geschetste
gang van zaken is nu, dat de rege
ring schuw is geworden voor een be
lastingverlichting zolang daarachter
een inflatoire afgrond gaapt. Aange
zien de inflatie-dreiging ook in het
begrotingsjaar 1960- 1961 nog zal
voortduren, zou jaar in jaar uit de
regering een steekhoudend argument
hebben om verlaging van de direkte
belastingen uit te stellen.
Overmatige progressie
Van verschillende zijden wordt er
op aangedrongen een belastingherzie
ning vooral te zoeken in een herzie
ning van de scherpe progressie der
bestaande tarieven. Zoals bekend
stijgt het tarief der belastingdruk bij
hoge inkomens tot 70,5 Bereke
ningen van deskundigen tonen aan
dat het terugbrengen van de progres
sie tot ca. 40 voor de staat een in
komensverlies zou betekenen van
2 terwijl anderen menen dat het
staatsuitgaven- budget daarvoor piet
4 zou moeten dalen. Een derge
lijke verlaging, zo betoogt men, zou
bij een zuinig beheer niet op andere
belastingplichtigen behoeven te wor
den verhaald. Bovendien betekent
verlaging aan de inkomenstop geen
nadelige gevolgen voor de monetaire
sector, m.a.w. het inflatiegevaar
neemt niet toe. De genieters van hoge
inkomens besteden immers dat inko
men grotendeels voor investeringen.
Zij sparen dus in hoge mate. Dit be
drag komt dus alleen maar de wel
vaart ten goede, want hoe intensiever
onze investeringen, hoe intensiever
ook de produktiviteit wordt bevor
derd.
Er bestaat geen twijfel over de
noodzaak om de progressie in ons
tarievenstelsel te verlichten. Het is
alleen maar de vraag, of de lijn van
de progressie na een zeker punt moet
ophouden met stijgen dan wel of er
de voorkeur aan moet worden gege
ven deze geleidelijker te doen verlo
pen, zodat over de gehele linie de
progressie vermindert, waarbij de
drukverlaging ten goede zal komen
aan een veel groter aantal belasting
plichtigen.
Onverkoopbaar
Wanneer wij deze twee mogelijkhe
den vergelijken, dan betekent de na
druk op de progressieverlaging aan
de top dat het budgetaire offer van
de schatkist geringer behoeft te zijn.
Voort is het inflatoir effect dan mi
niem, omdat deze grote inkomens
toch in de hoek van de besparingen
terecht komen.
Deze gemakkelijkste weg zou voor
het grootste deel van ons volk een
handhaving van de bestaande druk
betekenen. Alleen uit dit gezichts
punt al lijkt ons een dergelijke maat
regel, politiek gezien, onverkoopbaar.
Zij is voorts ongewenst omdat het
de sociale tegenstellingen verscherpt.
Het vermogen en de eigendom van
enkelen zou groeien en het grootste
deel van de burgers zou geen kansen
hebben naar evenredigheid eigen
domsvermeerdering te verkrijgen.
Maar de moderne opvattingen over
de eigendomsverhouding lijkt ons dit
onaanvaardbaar. Het is beslist niet
socialistisch, wanneer men een tegen
stander is van abnormale eigendoms-
verschillen. Integendeel, het aanvaar
den van een zodanige gang van zaken
zou de links-politieke krachten wind
in de zeilen brengen. Met een nog
steeds sterke communistische drei
ging in de rug zou dit niet aanbeve
lenswaardig zijn.
Investering nodig
Komt er ruimte voor een geleide
lijker progressieverloop over de ge
hele linie, dan doemt het gevaar
van een inflatoire werking. Zodra er
fiscaal soulaas wordt geboden aan de
belasting van de lagere- en midden
inkomens, zal er een meer of min
der aanzienlijk deel van dit inkomen
worden geconsumeerd. Die toenemen
de consumptie is op korte termijn on
gewenst en bovendien schiet men
dan voorbij aan het overheidsverlan-
gen dat de eigendom van kleine man
en middenstander moet toenemen en
dat de door belasting bespaarde gel
den uiteindelijk moeten worden ge
bruikt voor investeringen.
Letten wij op het gevaar van toe
nemende inflatie en beamen wij de
noodzaak tot opvoering van de be
sparingen in de lagere inkomensklas
sen, dan zou een belasting langs in-
direkte weg tot stand moeten worden
gebracht.
In dit verband merken wij op dat
het thans verkregen spaarniveau voor
een deel is verkregen dank zij de be-
lastingaftrek-mogelijkheden die zijn
geschapen bij betaling van premiën
voor diverse verzekeringsvormen. De
snelle opbloei van het verzekerings
wezen is voor de belangrijk deel te
danken aan de fiscale concessie die
aan een premie-betaling is verbon
den.
Meten met 2 maten
Zelden is er op gewezen dat hier
een privilege is weggelegd voor een
bepaalde tak van spaarbedrijvigheid.
Nog steeds is voor ons de vraag niet
opgelost, waarom men door te sparen
bij verzekeringsmaatschappijen wel
voor belastingaftrek in aanmerking
komt, terwijl andere vormen van spa
ren geen fiscale verlichting bieden.
Een groot deel van de rationale be
sparingen verdwijnt nu in een rich
ting waarbij risicodragende belegging
wordt vermeden. Het bezwaar tegen
verzekering is toch nog altijd, dat
men meer levenszekerheid koopt dan
eigendom en dat een eventuele infla
tiewinst geheel of grotendeels ten
goede komt aan de verzekeringsmaat
schappijen, afgezien van de enkele
mogelijkheden tot waardevaste ver
zekeringen.
Waarom blijft het terrein van de
belastingvrije besparing het monopo
lie van de verzekeringsmaatschappij
en? Waarom wordt de eigendom van
aandelen niet evenzeer bevorderd
door bijvoorbeeld de aankoop van een
bescheiden bedrag aan aandelen per
jaar vrij te stellen van I.B. en L.B.?
Is er geen mogelijkheid om een per
centage primair dividend op aandelen
vrij te stellen van I.B.? Willen wij
ieder een eigen huis bezorgen, waar
om kan men dan de huurwaarde van
één eigen huis niet vrij stellen van
belastingheffing?
Het is volkomen juist wanneer de
minister van financiën stelt dat ver
sterking van de voor consumptie be
schikbare stroom koopkracht onze
welvaart zou kunnen schaden. Even
zeer is echter mogelijk versterking van
de stroom besparingen door fiscale
faciliteiten. Daarmee bereiken wij
dan spoediger een herstel van even
wicht tussen besparing en investe
ring. De bloei van het verzekerings
bedrijf heeft bewezen, welk een ma
gische kracht er uitgaat van de fisca
le aftrekmogelijkheden. Er is geen
reden die aftrekmogelijkheid voor te
behouden aan één van de mogelijk
heden tot het vormen van besparin
gen.
drs. H 1
(Nadruk verboden).
Zoals dat het geval is met alle so
ciale verzekeringswetten, bestaat er
bij de per 1 oktober j.l. ingevoerde
Weduwen- en wezenwet eveneens de
mogelijkheid, beroep en bezwaar aan
te tekenen als men het niet eens is
me een genomen beslissing.
Beroep en aanzien van een geno
men beslissing kan worden aange-
ekend bij de Raden van Beroep en
bij de Cenrale Raad van Beroep.
Beroep saa open van beslissingen,
die verband houden me he recht op
en de uitbetaling van weduwenpen-
sioen, tijdelijke weduwenuitkering en
wezenpensioen.
Het beroep moet worden inge
steld bij de Raad van Beroep binnen
een maand na de dag van verzending
van de beslissing.
Wie door de Raad van Beroep in
het ongelijk is gesteld, kan in hoger
beroep gaan bij de Centrale Raad van
Beroep te Utrecht binnen een maand
na de dag van verzending van de uit
spraak van de Raad van Beroep.
De premie
Eveneens kan er bezwaar worden
gemaakt en beroep worden aangete-
kend inzake de premieheffing. Voor
wat betreft de premiebetaling geldt
de zelfde regeling zoals deze bestaat
bij de belastingen.
Bezwaar kan worden gemaakt bij
de inspecteur der belastingen bij een
definitieve aanslag binnen twee
maanden na de dagtekening van de
aanslag; bij ingehouden loonbelasting
moet het bezwaar worden gemaakt
binen een maand na de inhouding.
Bestaat er zowel bezwaar tegen de
aanslag in de inkomstenbelasting over
een bepaald jaar als tegen de premie
aanslag over dat jaar, dan dienen af
zonderlijke bezwaarschriften te wor
den ingezonden. Hetzelfde geldt in
dien tevens bezwaar bestaat tegen de
ingehouden loonbelasting.
Beroep en cassatie
Beroep kan worden ingesteld bij
de belastingkamers bij de gerechts
hoven.
Cassatie kan worden aangetekend
bij de Hoge Raad binnen een maand
na de uitspraak van de Raad van Be
roep.
Is het bezwaarschrift ingediend
terzake de belasting en inzake de
premieheffing, dan ontvangt men van
de inspecteur eerst een beslissing
voor de belasting, indien het bezwaar
betreft de hoogte van het loon of in
komen. Een beslissing over de premie
wordt pas genomen, wanneer het fis
cale inkomen onherroepelijk is vast
gesteld, met name als binnen een
maand geen beroep is ingesteld tegen
de beslissing van de inspecteur of
wanneer de uitspraak van het ge
rechtshof in gewijsde is gegaan (wan
neer niet binnen een maand cassatie
is aangetekend).
Wordt tegen de later genomen
premiebeslissing beroep ingesteld,
dan kan hierbij geen bezwaar worden
gemaakt tegen het in aanmerking ge
nomen inkomen.
Bij navorderingsaanslagen dient
geen bezwaar te worden gemaakt bij
de inspecteur, doch wordt recht
streeks beroep ingesteld bij het ge
rechtshof binnen twee maanden na
de dagtekening van de aanslag.
(Nadruk verboden).
Rotterdam, City te Amsterdam en Ci
ty en Odeon in Den Haag. Een on
derafdeling van dit concern heeft o.a.
de jongste film van Toon Hermans
geproduceerd.
TWEE ZUSJES IN VERKEER
GEDOOD
Donderdagmorgen omstreeks half
twaalf zijn te Soest twee dochtertjes
van de familie Verwoerd veronge
lukt.
Het oudste meisje, dat dertien
jaar was, fietste met haar tweejarig
zusje achterop over de Nieuwe Weg
te Soest. Op zeker moment keerde
zij op de rijweg om terug te gaan.
Een achter de kinderen rijdende be-
stelauto wist op het laatste moment
nog een botsing te voorkomen. De
meisjes werden echter overreden door
een bestelauto die uit tegenoverge- j
stelde richting kwam. Beide meisjes
werden zo ernstig gewond dat zij tij- i
dens vervoer naar het St. Elizabeth-
ziekenhuis te Amersfoort overleden.
„SCHAEPMAN ALS
STAATSMAN".
Studie van wijlen dr. Jan Witlox
verschijnt binnenkort.
De Nederlandse organisatie
voor Zuiver Wetenschappelijk
Onderzoek heeft indertijd aan
thans wijlen dr. J. H. J. M. Wit
lox een subsidie verleend voor
de uitgave van zijn boekwerk
„Schaepman als staatsman".
Witlox studeerde indertijd aan
de Gemeentelijke Universiteit van
Amsterdam in de geschiedenis bij
prof. dr. H. Brugmans en legde al
zijn examens cum laude af. In
1919 promoveerde hij, eveneens
met lof, op een dissertatie over
,.l)c katholieke staatspartij",
waarvan de ondertitel luidde
„De Noord-Nederlandse katholie
ken in de politiek onder koning
Willem de Eerste" (periode 1795-
1840).
Afgestudeerd, werd Witlox le
raar in 's-Hertogenbosch, vervol
gens in St. Michielsgestel, om
daarna de hoofdredactionele lei
ding van „I)c Maasbode" op zich
te nemen. In die jaren schreef hij
twee vervolgen op zijn proef
schrift. De ondertitel van het
eerste daarvan luidde: „De Ne
derlandse katholieken in de poli
tiek onder Willem de Tweede"
i (periode 1840-1849) en het ande
re dat nog uitgegeven moet
worden behandelt de emanci-
I patic der katholieken in het tijd
vak 1849-1870.
BOD VAN 250 PCT. OP
NATIONALE BELEGGING.
Gebr. Teixeira de Mattos heeft na
mens haar opdrachtgevers een bod
van 250 pet. uitgebracht op alle uit
staande gewone aandelen van de
N.V. Nationale Belegging in Vast
Goed. De laatste beurskoers bedraagt
170 pet. Het geplaatste gewone ka
pitaal bedroeg eind 1958 700.000
gulden. Het bod geschiedt onder het
gebruikelijke voorbehoud, dat vol
doende aandelen zullen worden aan
geboden.
REGERING HELPT BOEREN
DIE VAN DROOGTE LEDEN
Fiscus zal soepel zijn.
De regering zal de boeren, die
door de droogte zijn getroffen, fi
nancieel helpen. Dit kondigde de mi
nister van Landbouw, de heer Marij-
nen, aan tijdens een debat in de
Tweede Kamer. Hij zal overleg ple
gen over de wijze waarop de hulp
moet worden verdeeld. De minister
gaf geen enkele aanwijzing hoeveel
hij de boeren wil geven. „Enkele
tientallen miljoenen guldens zijn no
dig", meende de anti-revolutionair
Biesheuvel, die het debat ontketend
had. Dr. Droesen van de Katholieke
Volkspartij ging nog verder: „Ik
denk aan ettelijke tientallen miljoe
nen guldens". Minister Marijnen re
ageerde niet.
Het risico van de weersinvloeden
is een van de normale risico's van de
agrarische bedrijven, zei de minister.
Hij wilde natuurlijk voorkomen, dat
de boeren bij elke tegenslag bij de
bewaarder van de schatkist komen
aankloppen. Waarom dan nu wel
hulp? Omdat, zoals de minister het
uitdrukte, de normale risico's dit jaar
duizenden bedrijven abnormaal heb
ben getroffen. Hij legde uit hoe groot
de ramp wel is, maar voegde er aan
toe, dat sommige produkten - stro
en aardappelen bijvoorbeeld - ten
gevolge van de droogte zeer veel op
leveren. „De economische toestand
van de landbouw in zijn geheel is
zeker niet bijzonder ongunstig".
Mr. H. WILTON
OM HET LEVEN GEKOMEN.
Donderdagochtend is de 38-jarige
mr. H. Wilton uit Voorburg om het
leven gekomen bij een autobotsing.
Hij reed met zijn wagen op de rijks
weg Den Haag - Amsterdam en wil
de op het driebaansgedeelte Oegst-
geest een voor hem rijdende auto in
halen. Daarbij is zijn auto in botsing
gekomen met een personenauto uit
tegengestelde richting die - even
eens op de middelste baan een in
haalmanoeuvre wilde uitvoeren. Ook
twee andere personenauto's werden
bij de botsing betrokken. Drie perso
nen werden gewond.
Mr. Wilton was bekend als voor
zitter van de Koninklijke Nederland
se Lawntennisbond en als financier
van de onlangs door Toon Hermans
uitgebrachte film Moutarde van Son-
aansee.
De heer Wilton was directeur van
het door wijlen zijn vader opgerichte
City concern, dat verscheidene film
theaters exploiteerde, t.w. Lumière te
Toen de Duitsers Witlox als
hoofdredacteur van „De Maasbo
de" afzetten, benutte deze de be
zettingsjaren voor het schrijven
van een soort vierde deel van zijn
standaardwerk, dat bij de titel
gaf: „Schaepman als staatsman".
Zijn dood in 1955 verhinderde dat
hij zelf voor de uitgave van dit
werk kon zorgen, maar deze taak
is nu overgenomen door mgr. dr.
G. P. J. Bannenberg, regent van
het klein-seminarie St. Michiels
gestel.
In een onderhoud met het ANP
vertelde mgr. Bannenberg, dat,
toen hii Witlox' handschrift van
„Schaepman als staatsman" in
handen kreeg, dit geheel gereed
was met uitzondering van de an
notaties, foto's en de registers.
Voor zijn studie, zo vervolgde
mgr. Bannenberg, heeft Witlox
alle gedrukte en geschreven bron
nen geraadpleegd, niet alleen de
notulen van de ministerraad, van
de Raad van State, van de Eerste
en de Tweede Kamer der Staten-
Generaal, maar evenzeer de ar
chieven en de 150 perodieken in
den lande, welke hiervoor in aan
merking kwamen. Aldus ont
stond een gedegen studie van 1500
bladzijden over een periode in
onze politieke geschiedenis waar
van de publikatie onder meer
warm wordt aanbevolen door
prof. dr. L. J. Rogier en prof. mr.
P. J. Oud.
De eerste heeft voor Witlox
een zeer uitvoerig en, naar mgr.
Bannenbergs woorden, magis
traal levensbericht geschreven.
Het werk zal in totaal 24 hoofd
stukken tellen en in drie delen
uitkomen. Van deel één heeft
mgr. Bannenberg bereids de eer
ste drukproeven gecorrigeerd en
hij verwacht, dat dit eind 1959,
1 begin 1960 van de pers zal ko-
men. Vermeld dient ook te wor-
j den, dat het boek zal worden ver-
lucht met 200 foto's en caricatu-
ren van staatslieden uit de vorige
eeuw.
NA WERVELSTORM
DUIZENDEN DODEN
IN MEXICO?
Gevreesd wordt dat de wervel
storm die dinsdag de Mexicaanse
oostkust heeft getroffen meer dan
duizend slachtoffers heeft gemaakt.
BELASTINGPROBLEMEN BIJ
EEG
Tweede Kamerlid Jansen sprak voor
Kamers van Koophandel
Voor de Brabantse Kamers van
Koophandel sprak donderdagmiddag
in het restaurant van „De Efteling"
te Kaatsheuvel het Tweede Kamerlid
drs. M. Jansen over belastingproble
men bij de Europese Economische
Gemeenschap. Na een inleidend
woord van de heer J. W. Heesbeen,
voorzitter van de Kamer van Koop
handel voor Noordelijk Noordbra
bant te Waalwijk, wees de inleider o.
m. zeer speciaal op de invloed van de
belastingdruk met betrekking tot de
concurrentiepositie in de gemeen
schappelijke markt.
Een tijdige bezinning op de vraag
stukken, die bij de totstandkoming
van de EEG aan de orde zullen ko
men, is nodig. Een afwachten tot de
overgangstijd verstreken zal zijn,
noemde drs. Jansen nadelig voor de
Nederlandse positie. Eerste nood
zaak is, dat er vooral maatregelen in
het fiscale vlak getroffen worden,
vóórdat de EEG zich realiseert.
De heer Jansen concentreerde zijn
betoog rond een viertal punten, na
melijk: wat de auteurs in het verdrag
van de gemeenschappelijke markt ge
schreven hebben; wat de EEG ons
o.a. ten aanzien van de fiscale wet
geving voor ogen stelt; wat natio
naal en communitair in het geding
komt en ten slotte wat het beleid zal
moeten zijn dat bij dit alles gevoerd
dient te worden.
Uit zijn conclusies stippen wij aan,
dat wanneer men de douane-unie
met succes wil realiseren, de omzet
belasting geüniformeerd moet wor
den in de zes lid-staten van de EEG.
Het prijsgeven van de afzonderlijke
methoden en het invoeren van een
belasting op de energie, achtte drs.
Jansen in deze de weg naar harmo
nisatie.
De heffing van de directe belas
tingen op winsten en vermogens zal
veel moeilijkheden en teleurstellin
gen geven, gezien de leemte op dit
stuk in het EEG-verdrag en het uit
eenlopende karakter dezer belasting
heffing.
Bij de kostprijsverhogende belas
tingen staat ons land met een percen
tage van 59,7 der directe belastingen
ook al weer aan de spits. Hieruit
blijkt hoe zwaar de hand van de fis
cus op de Nederlandse gemeenschap
drukt, waarbij natuurlijk ook effi
ciency en financiering van overheids
wege niet uit het oog moeten wor
den verloren.
Na deze inleiding volgde een le
vendige gedachtenwisseling.
Remington-Rand Den Bosch
INVESTERING VAN BIJNA
4 MILJOEN
Remington Rand N.V. is voorne
mens ongeveer 1 miljoen dollar (bijna
4 miljoen gulden) te investeren in de
uitbreiding van haar 7 jaar oude
schrijfmachinefabriek te Den Bosch,
zo meldt de „Financial Times". Dit
bedrag omvat de kosten van de bouw,
de machines en de voorraden. De
blauwdrukken van de architect zijn
bijna gereed en Remingon hoop de
nieuwe fabriek vóór het einde van
1960 in produktie te hebben. Met de
ze uitbreiding zal, zoals gemeld, on
geveer 50 procent ruimte aan het be
staande oppervlak worden toege
voegd en eveneens zal het personeel
(thans 700 tot 800 personen) met 50
procent worden verhoogd, evenals de
produktie. Op het ogenblik maakt de
fabriek in Den Bosch reeds meer dan
2000 draagbare schrijfmachines per
week.
RUILVERKAVELING
OOST-LANGSTRAAT
IN STEMMING.
Het ruilverkavelingsplan Heusden
- Vlijmen in de Oost-Langstraat zal
op 10 december a.s. in stemming ko-
men. Het blok voor deze ruilverka-
veling is bijna 9000 hectaren groot.
Dit wordt opgemaakt aan de hand van
de schaarse berichten die uit het
noodgebied de hoofdstad hebben be
reikt. In twee provincies heerst chaos,
een juist overzicht van de ramp is dan
ook nog niet te krijgen.