wAAlwrjkse en UnqstRAAtse couRAnt Gemeenteraad WAALWIJK HET MIDDENSTANDSBELEID AFGEROND maar met scherpe kantjes en lelijke hoeken Drs. H. 4.— 2— Agenda en pre-adviezen OPROEP U kunt f. 37.90 op zij leggen... House of England MAANDAG 25 JANUARI 1960 De tcho \;\n het Zuióen 83e JAARGANG No. 7 Uitgever Waalwij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Gironummer 50798 Dit blad verschijnt 2 x per week Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contract-advertenties speciaal tarief. Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk - Tel. 2621 Kaatsheuvel: Tel. 2002 - Dr. van Bcurdenstraat 8_ Tel.-adres: „Echo" De investeringsaftrek voor het kleinbedrijf Het is dubbel jammer, dat het verschijnen van de jongste middenstandsnita juist valt in een periode van algemene wnivnart In zulke tilden worden beschouwingen o\ei dc ec^riomlsche toestand altijd minder kritisch gelezen. Daar- ïinder opvallend, dat ei in de 1 lijk niets opzienbarends wordt gezegd welvaart. In zulke tijden brhSXtfi daïer in de bedoelde nota eigen lijk niets opzienbarends wordt gezegd over de Lscale handeling van de middenstand, vooral t.a.v. het midcien- en Juist'3met'1 het oog op de instandhouding van een gezonde rhiddenstand zouden êr in de belastin^tten tal va.1 pun ten aanwijsbaar moeten zijn waaruit blijkt, dat klein- er middenbedrijf door onze overheid bizonder woiden ge waardeerd Het tegendeel is helaas waar In meer dan een artikel van onze' belastingwetten genieten de goed georga niseerde grote bedrijven voordelen boven de kleine. Het jaar 1960 zal ons op hs- caal gebied veel nieuws brengen. Tal van uitspraken van bevoegde zijde wijzen daarop. Onder meer zal dc wet op de inkomstenbelas ting door een andere worden ver vangen. Nog altijd ligt in dc la 't wetsontwerp Hofstra, dat wel niet letterlijk door minister Zijl stra zal worden overgenomen, maar dat toch wel in grote lijnen zal worden gevolgd, wanneer de fiscale kronkels in de hersens van bet ministerie van financien zich niet opmerkelijk gaan ver leggen. In het reeds genoemde ont werp Hofstra wordt aan het punt investeringsaftrek veel aandacht geschonken. In grote lijnen wordt daar aan de bestaande regeling niet getornd, zij wordt alleen na der in de wet uitgewerkt ot be paald. Zoals bekend, bestaat de mogelijkheid om bij investerin gen" van tenminste 3000.per jaar, dus bij aanschaffingen ol 'verbeteringen van bedrijfsmidde len tot dat bedrag, een aftrek te krijgen van 8 van het bestede bedrag. De wet-Hofstra zegt: van het betaalde bedrag, hetgeen in houdt dat dc investering eerst be taald zou moeten zijn. De Raad voor Midden- en Kleinbedrijf maakt bezwaar te gen dit voorstel. Als het moment van betaling als kriterium geldt, kan een huurkoper alleen aftrek krijgen na betaling van de huur kooptermijn. De constante beta ler met geleend geld krijgt direct aftrek voor de hele som. Heett dc minister de huurkoop van be drijfsmiddelen willen bestrijden met zijn voorstel of heelt hij er niet aan gedacht? Hoe het ook zij, voor dc in 't algemeen finan cieel niet sterk staande kleine ondernemer kan een dergelijke bepaling nadeel betekenen. Ern stig zal dit bezwaar niet zijn. Een rem op de huurkoop heeft ook z'n voordelen. Anti wir-war wij kunnen zeggen de eenheid, van woon- en winkelbedrijf of 'n mder kleinbedrijf zo groot als in de middenstand. Ook op dit punt is de gezindheid van de overheid dus bepaald niet pro midden- en kleinbedrijf. Hetzelfde geldt voor de personenauto's, hoewel hier 't grensgebied tussen privé en be drijf wel meer dan eens wordt overschreden. Ronde hoeken met scherpe kantjes nu nodig hij een investering? Daar is tie controle met hulp van kwitanties al betrekkelijk een voudig, dunkt ons. Van de investeringsaftrek in t nieuwe regeringsontwerp (voor zover dit niet wordt gewijzigd) blijven woonhuizen, „goodwill en personenauto's uitgezonderd. Ook hiertegen is de Raad voor Midden- en Kleinbedrijf gekant. Woonhuizen zijn immers ook dikwijls met het bedrijfspand verbondenZij behoren vaak tot het bedrijfsvermogen. De moei lijkheden, verbonden aan het in voeren van privé-waarden in de investeringsaftrek door de woon gedeelten als luxe te bestempe len, kunnen worden voorkomen door liet bedrag voor het woon gedeelte te limiteren. De raad noemt een bedrag van 25.000.-. Nu moet het woongedeelte via een waardering van het zuivere bcdrijfsgedeelte worden geschei den. Nergens is de verbondenheid. De „goodwill' is ook uitgezon derd van de investeringsaftrek, omdat hij niet tot dc fysieke sfeer behoort. Investeringsaftrek zou er alleen zijn om de werkgele genheid te stimuleren. Dit is niet juist en al zou het juist zijn, dan nog zijn wij van mening, dat in een nieuwe belas tingwet de investeringsaftrek moet worden gehanteerd voor het aanmoedigen van de kleine on derneming. Grote ondernemingen worden minder dikwijls overge daan dan kleine. De „goodwill" is een specifiek bedrijfseconomisch probleem van dc middenstand, waar de conti nuïteit minder is verzekerd dan b.v. hij de n.v. Daarom moet er voor gezorgd worden, dat deze post in aanmerking komt voor investeringsaftrek. Ook op dit punt hebben de kleine zaken dus fiscale wensen. Als de regering stelt, dat het middenstandsbeleid is afgerond, dan kunnen wij rustig antwoor den, dat dit beleid, althans fis caal, nog op vele punten vier kante hoeken vertoont, die nodig moeten worden afgerond. De middenstandsgrieven tegen de investeringsaftrek zijn er een ty- i pisch voorbeeld van. enige daarvan door haar prachtige ligging en moderne outillage zelfs geheel overtreft, achten b. en w. t alleszins verantwoord dat de tarie ven tot een zodanig niveau worden opgetrokken, dat een redelijker ex- vigerende verordening vóór 15 mei nix 15 mei Enkelvoudige abonnementen: volwassenen f 4.80 kinderen f 3.20 Gezinsabonnementen le kaart f 2e kaart J 3e kaart J 4e en 5e kaart 6e en volgende kaart 5 Enkelvoudige baden: volwassenen kinderen Couponkaarten (10 stuks): volwassenen kinderen ploitatie-resultaat kan worden ver kregen. zonder dat daardoor het be zoekersaantal af te remmen. Bedoelde verhoging van de tarie ven heeft men zich als volgt ge dacht: voorstel vóór 15 mei na 15 mei 4.80 3.20 2.40 1.60 1.20 0.50 0.25 4.— 6.— 4.— 3.— 2.— 1.50 5.60 4— 5.60 4.— 3.20 2.40 1.60 7.— 5.— 7.— 5.— 4.— 3.— 2.— 0.60 0.30 5.— 2.50 Uit het vorenstaande blijkt, dat het in het voornemen ligt om de be staande reductie van 20% bii aan koop van abonnementen voor 15 mei van het betreffende kalender jaar, te handhaven. Uitgaande van de hierboven ver melde, nieuwe verhoogde tarieven en het aantal bezoekers, zoals dit voor het jaar 1960 wordt verwacht, heeft men voor I960 een méérop brengst becijfert van 2.828.75. Nu de verwachting bestaat, dat in de toekomst ook reisgezelschappen per touringcar e.d. een bezoek aan het recreatieoord zullen brengen, lijkt het b. en w. gewenst, om in de verordening de mogelijkheid open te stellen, aan dergelijke gezelschap pen op verzoek een reductie op de toegangsprijs te verlenen. Omdat met een dergelijke metho de nog geen ervaring is opgedaan, ware het aantal leden van dergelijke gezelschappen voorshands te bepa len op minimaal tien. Als regel zul len die personen slechts gebruik ma ken van een enkelvoudig bad, zodat de tarieven daarvoor zijn te stellen op: 0.50 voor volwassenen 16% reductie van de officiële prijs ad 0.60); 0.25 voor kinderen (idem van 0.30). Wijziging verordening badhuisrechten. kinderen beneden de leeftijd van 15 jaren: f 0.15 (voorheen 0.10) 3. voor het nemen van 10 douche- baden, waarvoor bonboekjes wor den verstrekt: ƒ2.25 (voorh. ƒ1.75). De overige tarieven, met name die voor de kuipbaden, blijven derhal ve gehandhaafd. Instelling fonds voor stadsuitbrei ding, stadsverbetering en recreatie. Zeer terecht maakt de genoem de raad bezwaar tegen een ge stelde minimum-grens van 30110 voor de investeringsaftrek. In de wetsgeschiedenis kunnen wij le zen, dat voorheen in aanmerking zou komen het bedrag dat de f 3000 overschreed. De regering heeft nil die beperking van ƒ,3000 gemaakt, en zij is dus voorne mens die te handhaven om doel matigheidsredenen. Er komt an ders een wirwar van aftrekpost jes onder de fiscale overheids- ogen, waarhij door de bomen het bos niet meer te ontdekken valt, zo luidt het overheidsmotief. Een dergelijke redenering is niet steekhoudend, omdat in de eerste plaats voorwerpen van ge ringe waarde van de regeling zijn uitgezonderd en vervolgens de fiscus wel degelijk de moeite neemt de kleine ondernemer op andere punten op de vingers te tikken als zijn aangifte niet klopt. Waarom zou nu dc eis van investeringsaftrek plotseling tot een onontwarbare knoop leiden? Het gaat maar om de gezind heid waarmee de overheid zijn onderdanen wil tegemoet treden. Het. is juist die gezindheid op fis eaal terrein t.a.v. de kleine on dernemers waar nog te veel aan ontbreekt. Niet voor de kleine man Een ander punt in de investe- ringsaftrekregeling wijst er ook al op, dat men de boot met „klei ne mannetjes" zoveel mogelijk wil afhouden. Voor degenen die niet regelmatig boekhouden met jaarlijkse afsluitingen, is het ïn- vesteringsaftrekhapje van 8 ook al niet weggelegd. In het al gemeen mag de eis van regelma tig boekhouden niet onredelijk worden genoemd. Maar is die eis voor de openbare vergadering van de gemeenteraad Waalwijk, te hou den op donderdag 28 januari 1960 om half 8 ten gemeentehuize. Punten van behandeling: 1. Ingekomen stukken: a. van de Ged. Staten; b. van burgemeester en wethou ders Overzicht van de in 1959 ver huurde woningwetwoningen, premiewoningen, noodwonin gen, garages en bergruimten; c. van het Zuidnederlands Insti tuut voor Gemeentepolitie- Opleiding-Ravenstein: Koninklijk goedgekeurd be stuursbesluit, houdende wij ziging der gemeenschappelij ke regeling; d. controleverslagen rekenplich- tigen. 16. Voorstel tot verkoop van een woning aan de Burgem. Verwiel- straat. 17. Voorstel tot verkoop van bouw terreinen in de St. Antoniuspa- rochie, 18. Voorstel tot ruiling van grond aan de Kloosterweg. 19. Voorstel tot vaststelling van het maximumbedrag tot hetwelk kasgeld kan worden opgenomen gedurende de maanden februari en maart 1960. 20. Voorstel tot het verlenen van machtiging aan b. en w. tot het beleggen van kasgeld geduren de het jaar 1960. 21. Voorstel tot verhoging der wa tertarieven. 3. Voorstel tot wijziging der zwem badtarieven. 4. Voorstel tot wijziging der „Ver ordening badhuisrechten 1958". 5. Voorstel tot toekenning van een premie op de voet van de pre mieregeling woningverbetering en -splitsing 1953. 6. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet voor elektrici teitsvoorziening van het haven gebied. 7. Voorstel tot vaststelling van een gewijzigde verordening, als be doeld in art. 11, eerste lid, der winkelsluitingswet 1951. 8. Voorstel tot vaststelling van een gewijzigde verordening, als be doeld in art. 4. eerste lid, der winkelsluitingswet 1951. 9. Voorstel tot vaststelling van ver ordeningen, als bedoeld in art. 3, derde lid, en art. 9. vierde lid, der winkelsluitingswet. 10. Voorstel tot vaststelling van een verordening als bedoeld in art 3, vierde lid, der winkelsluitings wet 1951. 11. Voorstel tot vaststelling van een verordening als bedoeld in art. 9, vijfde lid, der winkelsluitings wet 1951. 12. Voorstel tot vaststelling van een nieuwe beheersverordening voor de gemeentebedrijven. 13. Voorstel tot het vormen van een fonds voor stadsuitbreiding, enz. 14. Voorstel tot eigendomsovername van een gedeelte van de Hoef- steeg. 15. Voorstel tot verkoop van wonin gen aan de Van Assen delftstraat en de Thorbeckelaan. 22. Aanbieding gemeente- drijfsbegrotingen voor benoeming van van onderzoek. en be- 1960 en een commissie 23. Wijziging begroting. Herziening tarievenverordening zweminrichting „Het Hoefsven". Ter propagering en stimulering van de zwemsport onder de bevol king dezer gemeente en met 't oog merk de meer regionale betekenis van' onze zweminrichting „Het Hoefsven" door middel van de pers, radio en televisie een grotere be kendheid te geven, werden op 25 en 26 juli 1959 in dit zwembad inter nationale zwemwedstrijden georga niseerd tussen de vertegenwoordi gende teams van Nederland en En geland. J De organisatie werd een groot succes, terwijl de kwaliteit van het bad, de ruimtelijke aanleg en de doelmatige inrichting alom werden geprezen. De hiervan uitgaande publiciteit heeft niet nagelaten in het jaar 1959 een record aantal bezoekers aan te trekken. Gezien het feit, dat diverse reibureaus in den lande een "bezoek aan het recreatieoord „Het Hoefs ven'" met zwembad op hun dagpro gram hebben geplaatst, mag ver wacht worden, dat dit bezoek in de komende jaren nog in sterke mate zal toenemen. In het gemeentelijk streven naar een economische exploitatie van be doelde zweminrichting en mede in aanmerking nemende de algemene financiële positie van onze gemeen te, hebben b. en w. thans, nu „Het Hoefsven" zich in een dermate gro te belangstelling mag verheugen, de tarieven van deze inrichting op nieuw aan een nader onderzoek on derworpen. Omdat onze zweminrichting met alle bestaande zwembaden in de wijde omgeving kan wedijveren en De huidige tarieven voor het ge bruikmaken van het gemeentelijk badhuis, worden geheven krachtens de door de raad in de vergadering 2 oktober 1958 vastgestelde „Verordening badhuisrechten 1958"'. De tarieven zijn sinds de stichting van het badhuis nog niet aan een herziening onderworpen. Gezien de teeds stijgende exploitatielasten, met name die van de lonen en brandstoffen, is het duidelijk, dat door het handhaven van de tarieven op het niveau van 1953, het nadelige exploitatiesaldo van het badhuis elk jaar een sterk accres vertoont. Werd 1953 door de gemeente wegens nadelig saldo aan het bedrijf uitge keerd een bedrag, groot f 11.200. volgens de voorlopige cijfers over het jaar 1959 zal dit saldo zijn ge stegen tot 20.000. Alhoewel een geheel sluitende ex ploitatie van een dergelijk bedrijf practisch niet te verwezenlijken is, menen b. en w. toch, dat de tijd ge komen is om het excessief hoge na delige saldo door middel van een tariefsverhoging tot redelijker pro porties terug te brengen. Tevens menen b. en w„ dat een verminde ring van de exploitatie-lasten kan worden verkregen door een wijzi ging aan te brengen in de uren van openstelling. Gebleken is immers, dat de eerste helft van de week het bezoek aan het badhuis minimaal te noemen is, zodat de opbrengst van de badhuisrechten voor die dagen in geen behoorlijke verhouding staat tot de kosten. Het ligt daarom voor de hand' om het badhuis voortaan slechts de tweede helft van de week open te stellen. Bovendien is gedu rende de zomermaanden op de don derdag- ei^ vrijdagmorgen een ge ring bezoek geconstateerd, zodat sluiting op die tijdstippen gewenst is en voor de gebruikers van het bad huis geen bezwaar zal opleveren. Hiervan uitgaande, stellen b. en w. voor om de uren van openstel ling, genoemd in artikel 7 van de verordening, als volgt nader te be palen: op donderdag: van 1420 uur; op vrijdag: van 1420 uur; op zaterdag: van 813 uur en van 1420 uur; daarenboven in de periode van 15 september tot 15 mei: op donderdag: van 1013 uur en op vrijdag: van 813 uur. Wat betreft de tariefsverhoging voor het gebruikmaken van 't bad huis, stellen b. en w. voor om de verlaagde tarieven, welke tot nu toe voor het nemen van kuip- en dou- chebaden op dinsdag golden, te la ten vervallen, alsmede om de tarie ven voor de douchebaden te verho gen als volgt: 1. voor het nemen van een douche- bad' door: A nn. volwassenen: 0.25 (voorheen 0.20) 2. voor het nemen van een douche- bad door Zoals bij de instelling van 'n grond bedrijf reeds naar voren werd ge bracht, zal bij invoering van de be drijfsvorm het opstellen van kost prijsberekeningen en de resultaten van de aankopen, van het bouwrijp maken en van de verkopen beter en overzichtelijker kunnen plaats vinden. Daar bij het bouwrijp maken van een bepaald complex gronden veel al ook voordeel wordt genoten van openbare voorzieningen elders in de gemeente, welk voordeel evenwel niet voldoende nauwkeurig kan wor den bepaald om het in genoemde opstellingen van kosten en opbreng sten onder te brengen, zal een an dere wijze van bijdragen in de kos ten van deze algemene voorzienin gen voorkeur verdienen. B. en w.-achten daartoe het meest geschikt de methode om telkenmale, indien zij daarvoor mogelijkheden aanwezig achten, een bedrag ten laste van het betreffende complex te brengen en dit bedrag te storten in een fonds voor stadsuitbreiding, stadsverbetering en recreatie. Uit dit fonds, als een Algemene Reserve te administreten op de kapitaal- dienst, kunnen jaarlijks bij begro ting of begrotingswijziging bijdra gen worden verleend aan t hoofd stuk van de algemene dienst, ten laste waarvan bedoelde algemene voorzieningen zijn gebracht. Gezien de vele aanvragen die op 't secretariaat van „Waal- wijks Belang"' binnenkomen voor een lijst van pensions, kan men zich, om op genoem de Ujst geplaatst te worden, vanaf heden tot en met zater dag 30 januari mondeling of schriftelijk opgeven aan het secretariaat: Grotestraat 205, Waalwijk. verbonden aan het plaatsen van wa termeters op de etages, te vermij den, werden deze in de sousterrains ondergebracht en van daaruit wer den aparte toevoerleidingen voor iedere éénsgezinsflat afgetakt. Om nu deze vrij kostbare aanleg te voorkomen, zijn reeds in enkele flatgebouwen zgn. groepswaterme- ters geplaatst, waarvoor echter spe ciale tarieven zullen moeten wor den vastgesteld. Een goede combinatie kan ver kregen worden door levering via een groepswatermeter te koppelen aan een daartoe in te stellen spe ciaal abonnementstarief. Er kunnen zich echter de volgen de gevallen voordoen: 1. Het metertarief. De berekening geschiedt hierbij volgens het normale metertarief. Het door de groepswatermeter aan gewezen aantal ms wordt in reke ning gebracht aan de eigenaar tegen het normale metertarief, met dien verstande evenwel, dat minstens 15 als u zo verstandig bent om met de koudste maand voor de deur uw nieuwe overjas nu met 20*1korting te kopen In onze Service-Verkoop. Van f. 189.50 voor f. 151.60. Ierse Home Spuns, Schotse tweeds, Franse velours en Ital. mohairs en bouclè's. Amsterdam Den Haag Eindhoven - Hilversum Bussum A. Verhoging tarieven waterleve ring; B. Invoering watertarief voor flat woningen. A. Bij de begrotingswijzigingen nrs. 59 en 60 van 1959 werden door de raad kredieten gevoteerd tot een totaalbedrag van 190.000.ten be hoeve van de vergroting van de pompcapaciteit van 't waterbedrijf, de bouw van een reinwaterkelder met ontzuringsgebouwtje en voor de restauratie van de watertoren. Dit bedrag ad 190.000.— zal voor het waterbedrijf een jaarlijkse kos tenverhoging wegens rente en af schrijving van 14.075.met zich brengen. Om dit bedrag op te vangen, is een tariefsverhoging noodzakelijk. Bij een voor het jaar 1960 geraam de waterafgifte van 489.500 m3 voor de gemeten afgifte en ongeveer 53.000 m3 geschat waterverbruik per abonnement, geeft een verhoging van het watertarief voor alle cate gorieën met 0.02 per m3 een hoge re opbrengst van f 11.000. Het is nog niet bekend, wanneer de geplande werken gereed zullen zijn, doch het is aan te bevelen de verhoging tijdig in te voeren, mede in verband met de door gedeputeer de staten uitgeoefende aandrang om de batige saldi zo hoog op te voe ren, als redelijkerwijze verantwoord moet worden geacht. De Commissie van Bijstand voor de gemeentelijke licht- en waterbe drijven te Waalwijk heeft in haar vergadering van 7 januari 1960 be sloten in te stemmen met vorenge noemde verhoging ad 0.02 per m3. Als ingangsdatum der verhoging stellen b. en w. voor 1 april 1960, I zijnde de 1ste dag van het 2e kwar- I taal 1960. Voor het jaar 1960 is alsdan een meeropbrengst te ramen van 9/12 x 11.000.— ƒ8.250.—. B. Tevens doen b. en w. een voor stel inzake de wijziging van de „Ta rievenverordening" door het invoe ren van een .watertarief voor flat woningen. Ook inzake deze kwestie heeft ge noemde Commissie advies uitge bracht. De waterlevering aan flatwonin gen is tot op heden vrijwel uitslui tend geschied volgens het gewone metertarief. Teneinde de bezwaren, welke zijn m3 per kwartaal wordt berekend voor elke op de groepswatermeter aangesloten éénsgezinsflat. De eigenaar kan het waterver bruik doorberekenen, hetzij door middel van huurverhoging, hetzij door een wisselend bedrag in reke ning te brengen naar mate van het waterverbruik. 2. Het Abonnementstarief voor flatwoningen. De berekening geschiedt volgens een speciaal daarvoor te ontwerpen abonnementstarief, verder genoemd abonnementstarief F. Hierbij wordt aan de verbruiker rechtstreeks een vast abonnement in rekening gebracht. Een eventueel meerverbruik wordt niet doorberekend, maar wordt ge compenseerd door een kleine alge mene verhoging van bedoeld abon nement. De abonnementsbedragen per kwar taal zijn volgens de door de com missie doorgegeven voorstellen: a. voor een flat met ten hoogste 5 vertrekken en ten hoogste 4 watertappunten: 6.30; b. voor een flat met meer dan 5 vertrekken of meer dan 4 wa tertappunten: 7.70. De verbruikers betalen voorts een evenredig aandeel in de huur van de groepswatermeter. terwijl het al dus verkregen bedrag naar boven wordt afgerond op een veelvoud van drie. De eigenaar blijft echter verant woordelijk voor schade, door vorst of anderszins aan dienstinstallaties aangebracht. Het abonnementstarief F kan wor den vastgesteld wisselend op basis van het aantal vertrekken en/of het aantal tappunten. Hierdoor kunnen mede de gezins reducties op flatwoningen worden toegepast. Als datum van ingang ware ook hier 1 april 1960 aan te houden. B. en w. stellen voor om met in gang van 1 april 1960: A. De watertarieven voor alle categorieën te verhogen met f 0.02 per m8; B. Over te gaan tot invoering van een watertarief voor flatwonin gen, genaamd abonnementstarief F. I

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1960 | | pagina 5