waaLwijkse en UncjstRAatse couraiu
FILMJOURNAAL
Moeder
GESCHENKEN li
Musis Sacrum
ódniaan. V&K&uiit
Luxor
rBABYDERM
Waalwijkse kunstkring staat opvallen
't Geschenkenhuls
VAN LANSCHOT
BANKBOEKJES
TRITON ZELFBINDERS
Koop nü IVOROL
Blamage voor Waalwijk
Dik seizoen tekort vanj.riiim f 1000.-
Slechte accomodate weert topgezelschappen
2.95
2.95
Teleurstelling
Volle zalen
Oorzaken
Suggestie
geven
rente
Black label
Silver label
Gold label
Blue label
White label
I. 4.50
I. 4.95
I. 5.95
f. 7.95
I. 9,75
I i (I'M*
Dubbele tuben: Voordeliger prijs
Uw tanden vragen het beste.
Aan dat gemartel
met brandend maagzuur
Kennies nemen.
Voor hel* tere
Baby-hutéj»
VRIJDAG 18 MAART 1960
83e JAARGANG No. 22
De tcho vxn het Zuióen
Uitgever
Waal wij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur: JAN TIELEN
Gironummer 50798
Dit blad verschijnt 2 x per week
Abonnement
22 cent per weak
per kwartaal 2.85
3.10 franeo p. p.
Advertentieprijs: 10 cant per m.m.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk - Tel. 2621 Kaatsheuvel: Tel. 2002 Dr. van Beurdenstraat 8
Tel.-adres: „Echo"
Het ziet er naar uit dat de Waalwijkse Kunstkring haar
jeugdjaren niet zal overleven en dat in de komende maanden
een zeer onprettige beslissing genomen zal moeten worden,
het besluit namelijk om de Kunstkring bij gebrek aan vol
doende belangstelling op te heffen. Deze beslissing zal dan
voor vele mensen ongetwijfeld een grote teleurstelling en voor
Waalwijk zonder meer een blamage zijn.
„Wat er het volgend seizoen gaat gebeuren, kunnen we nu nog
niet zeggen, maar zeker is dat we op deze manier niet kunnen
doorgaan. Bij de laatste toneelvoorstelling van „Theater" moest
een dikke 900.bijgelegd worden en over 't gehele seizoen
genomen moeten we ditmaal rekenen op een tekort van ruim
1000Dit bedrag komt er wel op de een of andere manier,
maar voor het volgend seizoen mogen en kunnen we een derge
lijk risico niet meer lopen."
Dit vertelde ons de secretaris van het Kunstkringbestuur, de
heer M. van Etfl, die bij alle teleurstelling over de gang van
zaken toch ergens nog de hoop heeft dat er vóór de fatale be
slissingsdatum nog een modus zal gevonden worden om de
Kunstkring nieuw leven in te blazen en haar met een vaste fi
nanciële basis gezond in het leven te houden. Over een sug
gestie in die richting leest u verder in dit artikel meer.
Voor een goed begrip van de
huidige stand van zaken en ter
onderstreping van het feit, dat
het Kunstkringbestuur toch echt
niet tè gauw het hoofd in de
schoot legt, willen wij memore
ren, dat de krisis van dit seizoen
niet de eerste is welke de Kunst
kring heeft doorgemaakt. In de
15 jaren van haar bestaan heeft
zij meer ogenblikken gekend,
waarop de lasten onverantwoord
veel groter waren dan de inkom
sten, maar de toestand werd pas
kritiek in het seizoen 1958/1959,
dat met een tekort van meer dan
1000.moest worden afgeslo
ten. Er is toen een ernstig beroep
gedaan op de leden en de andere
inwoners van Waalwijk om de
Kunstkring met alle kracht te
steunen. Onder de druk van de
toen niet rooskleurige omstan
digheden moest toen ook voor
het seizoen 1959-1960 een wat
eenvoudiger programma worden
vastgesteld, waarin dit zij na
drukkelijk vastgelegd de aan
dacht voor toneel ten volle bleef
gehandhaafd. Alleen heeft men
andere avonden, waarvoor in
voorgaande seizoenen weinig be
langstelling was getoond, laten
vallen, zodat men kon zeggen
dat het programma voor het sei-
KOP EN SCHOTELS
porcelain vanaf 1,05
MOCCASERVIESJE
porcelain 9 dig. 1 8.50
PRESENTEERBAKJE
pltrlet 2.85
SOEPKOPPEN
leuke modellen vanaf 99 ct.
VUURVASTE SCHALEN
jena vanaf 2.35
BONBONSTEL
porceleln 7 dig. 5.75
HAGELSLAGPOT
Fraai decor
FRUITTEST
mooie tinten
ZWEEDSE DIENBLADEN
Teak-mahonie en eiken 6.95
BIERPULLEN
handbeschilderd 3.50
Grotestraat 220 Waalwijk
zoen '59/'60 rekening hield met
algemeen levende behoeften en
verlangens. Buiten de schuld van
't Kunstkringbestuur moesten en
kele bijzondere avonden (Franse
mime-groep, cabaretavond en de
voorstelling van het Italiaanse
Balletto da Camera) worden ge
schrapt.
De verwachtingen ten aanzien
van het lopende seizoen zijn ech
ter op een grote teleurstelling
uitgelopen en geconstateerd moet
worden, dat de in het vorige sei
zoen ingezette krisis zich in dit
seizoen nog in ernstiger mate
heeft voortgezet. De gemiddelde
recettes waren aanmerkelijk la
ger dan in voorgaande jaren. In
net seizoen '56/'5 7 bedroeg de ge
middelde toneelrecette 899.—,
in het seizoen '57/'58 824.in
'58 /'59 856.— en in dit seizoen
060.Voor de muziekavonden
waren deze cijfers resp. 309.50,
210.—, 352.— en 267—;
voor filmavonden 245.-, 229.-,
194.— en 185.voor lezin
gen en voordrachten 252.
158.270.De recette van
de goed bezette lezing van j.l.
dinsdag was, toen wij dit schre
ven, nog niet bekend.
„Diverse" avonden brachten
in '56/'57 nog gemiddeld op
614.in het seizoen daarop
568.Gedurende de laatste
twee seizoenen hebben we derge
lijke avonden niet meer op het
programma gehad.
De teruggang in het bezoek
was dit seizoen vergeleken bij 't
vorige seizoen ook betekenend.
Trokken de 4 toneelvoorstellin
gen in '58/'59 nog gemiddeld 344
bezoekers, dit jaar kregen de 5
toneelvoorstellingen niet meer
dan gemiddeld 249 bezoekers!
Drie muziekavonden in '59/'59
trokken gemiddeld 218 bezoe
kers, dit seizoen kregen 2 mu
ziekavonden gemiddeld 175 be
zoekers. In het vorige seizoen
kregen 5 filmavonden gemiddeld
144 bezoekers, dit seizoen (4) ge
middeld 142.
Uit deze cijfers blijkt wel dat
men met de Waalwijkse Kunst
kring op een dieptepunt is aan
geland, dat een ernstige bezin
ning over al dan niet handhaven
noodzakelijk maakt. Het pro
gramma nog verder vereenvoudi-
§en en daarmee dus de uitgaven
rukken? „We denken er niet
over", zegt de heer v. Eijl. „Min
der dan we nu hebben willen we
niet doen. Dit of helemaal niets!"
Wil de Waalwijkse Kunstkring
op de huidige basis door kunnen
draaien, dan moeten de toneel
avonden volle zalen opleveren en
daarvan is men bij de opzet van
het programma ook uitgegaan.
Een volle zaal levert 950.aan
recette op. Hiermee kan men een
toneeluitvoering wel niet hele
maal dekken het honorarium
van een beroepsgezelschap ligt
boven de 1000.„Theater"
kostte de laatste maal zelfs
1400.maar het tekort kan
men dan aanvullen uit de vaste
inkomsten van de Kunstkring,
die bestaan uit: contributie
5.van 540 leden: 2700.
de subsidie van de gemeente:
1250.en een vaste bijdrage
van 600.700.van de
provincie. Tesamen maakt dat
ruim 4500.waarmee men
rond kan komen bij uitverkochte
toneelavonden en goed bezochte
andere avonden. Deze andere
avonden moet men ook program
meren, omdat men uiteraard niet
louter toneelavonden kan geven.
(Het geven van filmavonden
heeft men eigenlijk noodgedwon
gen moeten inlassen, hoewel deze
niet passen in de intentie waar
mee de Kunstkring in het leven
is geroepen).
Het bezoek aan de Kunstkring
is dit seizoen echter dermate ge
daald, dat in de verste verte geen
sluitende exploitatie verkregen
kan worden en men het seizoen
zal moeten afsluiten met een te
kort van meer dan 1000.„Dit
geld komt natuurlijk wel op ta
fel, maar indien we telkens bij de
gemeente moeten aankloppen om
steun, dan wordt het in het leven
houden van de Kunstkring een
soort liefdadigheid en dat willen
we in geen geval. Bovendien is
het op een dergelijke basis niet
prettig werken", aldus de heer
van Eijl.
Gaat men zoeken naar de oor
zaken van deze sterk verminder
de belangstelling voor de Kunst
kring, dan moet op de eerste
plaats geconstateerd worden dat
de Kunstkringvoorstellingen op
de minst geschikte avonden
plaats hebben; op avonden na
melijk, waarop de televisie dik
wijls met een goed programma
(toneel) voor de dag komt. Een
andere avond nemen zou de
meest voor de hand liggende op
lossing zijn, als dit maar moge
lijk was. De dinsdag- en donder
dagavond zijn blijkbaar ook in de
grote steden niet erg in trek en
omdat deze plaatsen veel grotere
„kunstafnemers" zijn dan Waal
wijk, kan men daar eisen stellen,
zodat dus voor de kleinere plaat
sen de dinsdag- en donderdag
avond overschieten. De klant is
in alles koning!
Een tweede oorzaak is, dat een
Kunstkringavond in Waalwijk
niet echt een „uit-je" is, omdat
de accomodatie in alle opzichten
zo ontoereikend is. I)e prettige en
wat feestelijke sfeer ontbreekt
volkomen, zodat het begrijpelijk
is dat de mensen óf thuis blijven
of in een andere plaats, waar die
accomodatie wel aanwezig is, lid
zijn van een Kunstkring. Wat de
kulturele accomodatie betreft,
verkeert Waalwijk nog in het be
gin van deze eeuw en er is helaas
geen enkel vooruitzicht dat hier
aan spoedig een einde zal komen,
waardoor met de huidige snelle
bevolkingsaanwas toch binnen
niet al te lange tijd wel eens heel
nare problemen zouden kunnen
ontstaan. Met het stichten van
recreatieoorden alleen is de zaak
niet opgelost, omdat ons klimaat
nu eenmaal zo is dat we slechts
een zeer beperkt deel van onze
ontspanning in de open lucht
kunnen zoeken.
Een tekort aan belangstelling
voor goede kulturele ontspan
ning zouden we niet direct als
oorzaak willen noemen. Er zijn
in Waalwijk zelfs mensen die zó
kultureel zijn, dat ze bij Shakes
peare zijn blijven steken.
De hiervoor genoemde slechte
accomodatie is bovendien oor
zaak dat topgezelschappen liever
niet naar Waalwijk komen, om
dat ze hier toch niet kunnen spe
len zoals het moderne toneel dit
eist. De gezelschappen die hier
nog willen spelen zijn Rotter
dams Toneel, Puck en Ensemble.
„Theater" o.a. beslist niet meer,
heeft Rob de Vries na de laatste
uitvoering, in het begin van deze
maand, verklaard. En men kan
het deze mensen echt niet kwa
lijk nemen, omdat uitvoeringen
van formaat hier niet mogelijk
zijn. We moeten naar Handel's
„Messias" luisteren onder de
meest ongunstige omstandighe
den en de in 1961 jubilerende
harmonie St. Crispijn moet van
het houden van een concours af
zien, omdat de zaalruimte ten
enenmale ontbreekt. Van indus
trialisatie alleen kunnen we echt
niet leven.
Natuurliik zijn er mogelijkhe
den om de Kunstkring nieuw le
ven in te blazen en in leven te
houden. Zo zouden we prima
kunnen draaien indien bijv. 350
mensen bereid zouden zijn een
Kunstkringabonnement te ne
men voor 20.per jaar (even
tueel in twee termijnen betaal
baar). Dat zou een basisbedrag
opleveren van 7000.waar
mee dan goed en zonder risico
gewerkt zou kunnen worden.
„Dat zou dè oplossing zijn", zo
zei de heer van Eijl. En die men
sen zouden er o.i. ook wel te vin
den zijn, indien door een goede
accomodatie de kunstkringavon
den ook echt sfeervolle, prettige
en gezellige ontspanningsavon
den zouden kunnen zijn.
Zolang dat echter niet het ge
val is, vrezen wij met grote vreze
dat maar heel weinig mensen die
20.zullen willen besteden en
dat we in het komende seizoen
onze kulturele behoeften zullen
moeten bevredigen door een
kijkje te gaan nemen bij de uit
voering van de havenwerken.
Geen koersrisico
Gemakkelijk beschikbaar - Geen kosten
Storten en opnemen kunt U aan onze kas,
maar ook heel eenvoudig via de giro.
Vraag - telefonisch, schriftelijk
of aan onze kas -
de folder „Bankboekjes"
FIRMA
BANKIERS
'•-HERTOGENBOSCH, H. Steenweg 27-31, Telefoon 22321
EINDHOVEN Keizersgracht 17,Telefoon 27442
TILBURG, Stationstraat 17, Telefoon 30300
Affiliatie in Amsterdam:
VERMEER CO., BANKIERS
Herengracht 199—201, Telefoon 020-240119
„DE TIJGER VAN
ESCHNAPUR".
Onder regie van Fritz Lang
heeft de Duitse filmindustrie op
nieuw de verfilming ter hand ge
nomen van de zich in India af
spelende spectaculaire verhalen
„De Tijger van Eschnapur" en
„De Indische Graftempel", waar
in een twintig jaar geleden de
filmster La Jana reeds triomfen
vierde. In deze nieuwe film, waar
van de buitenopnamen in Udai-
pur en Jaipur zijn gemaakt,
wordt de hoofdrol van de tempel
danseres vertolkt door de Ame-
dikaanse filmster Debra Paget.
Het verhaal behandelt de grote
liefde van de tempeldanseres
Seetha voor de Duitse ingenieur
Harald Berger, die naar Eschna
pur is gekomen om in opdracht
HERENMODES
WAALWIJK
hine Bethman e.a.
Van vrijdag tot en met zondag.
Toegang 18 jaar.
„DE BLAUWE MAAGDEN VAN
ST. TRINIAN'S"
Een kostelijke Engelse filmpa
rodie van Frank Launder en Sid
ney Gilliat naar de beroemde ca-
ricaturen van Konaïïl Searle.
St. Trillion's is een kostschool
voor meisjes, ergens jn Engeland
en de jongedames" van deze
school zijn de geesteskinderen
van de bekende tekenaar Ronald
Searle. De kostschool staat be
kend om.zijn strikt onbeschaafd
milieu. Wanneer het verhaal be-
fint, is de leidster van de leer-
rachten, mrs. Fritton, die een
afschuwelijk voorbeeld van wan-
opvoeding genoemd mocht wor
den, juist op gedwongen verlof
op staatskosten.
De Blauwe Maagden zijn meis
jes voor wie het woord mispunt
een zachtzinnige benaming mag
heten. Er is niets met ze te be
ginnen en ze zijn sterker dan het
leger, dat hun school bewaakt in
afwachting van de komst van de
nieuwe directrice, een Australi
sche, die luisetrt naar de naam
Hackshaw, de Beul. Rij haar aan
komst wordt zij direct door haar
lieve leerlingen in dejdokketoren
opgesloten. De Blauwe Maagden
doen echter nog meer. Via een
„Rififi-inbraak in het ministerie
van onderwijs vervalsen zij de
antwoorden op een prijsvraag
van de Unesco en worden aldus
ten onrechte beloond met 'n trip
naar Europa. Niemand wil zich
echter met hun transport belas
ten, totdat ten slotte een hard om
geld verlegen zittende kapitein
besluit om de meisjes in een paar
aftandse bussen naar Europa te
brengen.
Met deze typische Engelse en
kostelijke coinedie amuseert men
zich enkele uren uitstekend.
De hoofdrollen worden ver
tolkt door Terry-Thomas, Geor
ge Cole, Joyce Grenfell, Sabrina
en Lionel Jeffries.
Maandag en woensdag.
Toegang alle leeftijden.
van de Maharadja en samen met
zijn zwager dr. Rhode een groot
gebouwencomplex te ontwerpen.
Berger redt Seetha uit de klau
wen van een tijger en raakt direct
verliefd op haar. Zij is echter
voorbestemd om te dansen in de
grote tempel van Eschnapur voor
de Maharadja en zijn Hof. Maar
ook de Maharadja begeert de
schone Seetha en zo ontbrandt er
een dubbele strijd: tussen de Ma
haradja en Berger en tussen de
machtige vorst en zijn prinsen,
die geen tempeldanseres op de
troon wensen. Het wordt een ver
bitterde strijd van geweld en list,
die ten slotte in het voordeel van
Berger wordt beslist.
Een boeiende, kleurrijke en bij
zonder spectaculaire film, waar
in de pracht en praal aan het
Oosterse Hof breed wordt uitge
meten. Naast Debra Paget zien
we in deze film Paul Hubschmid,
Walther Reyer, Claus Holm, Sa-
„HERCULES EN DE KONINGIN
VAN LYDIË"
Dank zij het body-building
kunnen we vandaag kerels op het
witte doek brengen, die je zo op
het eerste gezicht niet graag de
Eifeltoren in handen zou geven.
Kampioen in deze ongezonde
spicrKnobbels is een zekere Steve
Reeves, die daarom dan ook
filmster is geworden. Het is ech
ter van hem bekend, dat hij al 't
zware en moeilijke werk door
„stand-ins" laat opknappen, zo
dat we ook hier mogen aannemen
dat het met al die opgefokte spie
ren veel geschreeuw, maar wei
nig wol is. Het velen van de reus
moet U een einde maken.
En er vandaag mee beginnen. Dan nooit
meer zorg en pijnen door overtollig maag
zuur. U blust die brand prompt met één of
twee Rennies. Makkelijk in te nemen en
nog smakelijk ook. Uw apotheker of dro
gist verkoopt Rennies. En veel.
Antée, die wordt vertolkt door
Primo Camera, zal wel geschie
den met alle medewerking van de
oud-wereldkampioen zelf.
Overigens is het wel allemaal
spectaculair wat men in dit my
thologische filmverhaal te zien
krijgt. Ondanks al zijn kracht
valt Hercules op een gegeven
ogenblik toch in handen van ko-
fWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW
ningin Omphale (Sylvia Lopez)
van Lydië, die er de wat nare ge
woonte op na houdt om haar
minnaars te doden en te balse
men, wanneer dezen haar gaan
vervelen. Dit zou ook onze vriend
Hercules overkomen zijn als daar
niet de altijd slimme Odysseus
was geweest, die zelf niets van
de Lydische joffer moet hebben
en als de bliksem de Argonauten
waarschuwt, die Hercules uit de
armen van de verdovende Om
phale bevrijden, waarna deze
verzamelaarster van minnaars
zichzelf uit de wereld ruimt, het
domme kind.
Inmiddels staat er in Thebe
een broederoorlog tussen de
zoons van Oedipus, Etocles en
Polynice, op het punt van uit
breken. Dat interesseert Hercu
les overigens maar matig. Hij
heeft andere zorgen aan zijn
hoofd, want Etocles houdt zijn
echtgenote Jole (Sylvia Koscina)
gevangen. Het gelukt hem ten
slotte haar te bevrijden, maar
daarvoor moet hij eerst een hand
vol tijgers doden en ten slotte een
hele legermacht in de pan hak
ken.
Voor liefbehhers van kracht
patserij en vrouwelijk raffine
ment een film om zich enkele
uren goed mee te amuseren.
Van vrijdag tot en met zondag.
Toegang 14 jaar.
„MADAME BUTTERFLY"
Een verfilming van Puccini's
beroemde opera, waarin de dra
matische liefdesgeschiedenis van
de Amerikaanse zeeofficier Pin-
kerton en het Japanse meisje
Cio-Cio-San wordt verhaald. Het
verhaal is ongetwijfeld bij iedere
operaliefhebber voldoende be
kend. In deze Italiaanse film wor
den de Japanse rollen door Ja
panse filmspelers vertolkt. De
begeleidende muziek is natuur
lijk die van Puccini's onsterfe
lijke opera. Er wordt gezongen
door Giuseppe Campora, Anne
Maria Canali en Orietta Moscuc-
ci. Het orkest en het koor zijn dat
van de Opera van Rome.
Maandag en woensdag.
Toegang alle leeftijden.
MINISTER J. CALS 10 JAAR
EXCELLENTIE AAN O K.W.
De Eerste Kamer heeft luid ge
applaudisseerd voor minister
Cals. Dit kwam omdat de minis
ter dinsdag tien jaar bewinds
man was op Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen. De voorzit
ter van de Senaat, mr. Jonkman,
feliciteerde minister Cals namens
de Kamer en liet zijn felicitatie
vergezeld gaan van de beste wen
sen voor de toekomst.
REDDINGSWERK IN AGADIR
TE VROEG GESTAAKT
Weer zes overlevenden
uitgegraven.
Na 12 dagen onder het puin
te hebben gelegen, zijn maandag
nog eens drie mannen en drie
vrouwen levend te voorschijn ge
haald. Daarmee kwam het aantal
geredden sedert verleden week
dinsdag op 21. Twee Parijse bla
den hebben zich nu afgevraagd,
POEDER-I All
OLIE ZEEP
of niet moet worden gesproken
van „een schandaal van Agadir",
omdat kroonprins Hassan van
Marokko het reddingswerk te
vroeg liet stilleggen. Zijn bevel
kwam op 4 maart, maar daarna
werden nog vele inwoners van
de rampstad levend onder 't puin
aangetroffen. „Heeft de Marok
kaanse jeugdige regering in haar
onervarenheid wel al het moge
lijke gedaan om zoveel mogelijk
mensenlevens te redden?" zo vra
gen de bladen zich af.