w/aaLwijkse en LAnqstRAAtse couRAnt
20 JAREN GELEDEN
BINNEN- EN BUITENLAND
HET EINDE DER WERELD
WAALWIJK
woensdagavondmarkt
Waalwijk
v. MIERLO's Brood t
38A*H
•38Aèf
Van Maaren's Bril
I. DE DUITSE OVERVAL OP DE TIENDE MEI
Vreemde ontmoeting
met de vijand
Schending van het
oorlogsrecht
KA-410
y/A%
37 a H
37 Ac'
37A#|
38A?g:
38
39 A<*
39 A<?
39 A#
39A#|
40 AÜ
40 Af*
40a<$
40A#
37$
38$
39 b
De juiste Bril
Brillenspecialist
van Maaren
De Bril
Bezoek de wekelijkse
16-21 uur
MAANDAG 11 APRL 1960
83e JAARGANG No. 29
De tcho van het Zuióen
Uitgever
Waalwij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur: JAN TIELEN
Gironummer 50798
Dit blad verschijnt 2 x per week
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p. p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk - Tel. 2621 Kaatsheuvel: Tel. 2002 - Dr. van Beurdenstraat 8
Tel.-adres: „Echo"
Reeds bij de allereerste krijgs
verrichting schonden de Duitsers
het oorlogsrecht.
Vrijdag 10 mei 1940. De dag is
nog maar enkele uren oud. In de
schemering van de morgen steekt
de overspanning van de spoor
brug bij Gennep wazig af tegen
de nog grijze lucht. Het donkere
water van de Maas stroomt traag
onder de brug door. Over een
poosje zal het licht zijn. In het
Oosten wordt de witte vlek aan
de hemel steeds groter. „Wat zal
tie dag brengen?" Deze vraag
houdt de Nederlandse soldaten
bij de brug voortdurend bezig.
Sinds dinsdag zijn ze in staat van
alarm. Deze toestand van hoog
ste paraatheid is voor de solda
ten niet nieuw. Het is al een paar
keer eerder voorgekomen. Oude
re mensen hebben verteld, dat
ook in de oorlog van '14-'18 re
gelmatig alarm werd geslagen.
Ze hebben zo'n toestand daarom
nooit zo ernstig ingezien. Het
vervelendste was nog, dat tijdens
alarm aan verlof niet viel te den
ken. Maar verder... 't zou alle
maal nog wel meevallen.
Met deze geruststellende ge
dachte is Nederland het jaar 1940
ingegaan. Vrolijk is de jaarwis
seling gevoerd. De kranten wijd
den meer aandacht aan de ijstoe
stand op de grote rivieren dan
aan het oorlogsnieuws. Trou
wens. wat viel er te beleven aan
het Westelijk front? In sterke
stellingen lagen de vijanden te
genover elkaar. Geen der partij
en scheen echter lust te hebben
tot enige actie. Even was er
schrik. Dat was toen Denemar
ken en Noorwegen onder de voet
werden gelopen. Zou toch
Maar Hitier beloofde nogmaals
het Nederlandse grondgebied te
zullen eerbiedigen.
Nu echter, op deze tiende mei.
woelt onrust in de harten van de
soldaten daar op die brug bij
Gennep. Want vreemde geluiden
zijn tot hen doorgedrongen, ont
ploffingen; het laten springen
van verscheidene kleinere brug
gen in de omgeving. Scherp tu
ren de mannen in de richting van
Duitsland, want van die kant
moet de vijand komen. Dan zal
ook deze brug de lucht in gaan.
Maar wanneer komt de vijand?
En hoe zal hij er uit zien?
De aanval op ons land was
zorgvuldig en „Deutsch gründ-
lich" voorbereid. Netjes stonden
de troepen voor onze Oostgrens
opgesteld. In de buurt van Osna-
brück stonden de panserwagens.
Zij vorniden de stootkracht van
het aanvallende leger. Het was
de bedoeling, dat deze pantser
afdeling zo vlug mogelijk tot in
het hart van de vesting Holland
zou doordringen. Een beletsel
voor een snelle opmars waren de
drassige inundatie-gebieden en
daarom werd bepaald, dat de ge
motoriseerde kolonne zich door
Noord-Brabant een weg zou ba
nen. Dan behoefde slechts één
enkele rivier te worden gepas
seerd en daarna zou het recht op
de Moerdijkbruggen afgaan. Een
eventuele bondgenoot zou dan
tegelijk geen kans meer hebben
om de Hollanders achter hun wa
terlinie te hulp te komen. Het
was nu zaak om ergens over de
Maas een brug onbeschadigd in
handen te krijgen. Dus vóór dat
de Nederlandse soldaten de
springladingen zouden hebben
ontstoken. Dat zou geen gemak
kelijke taak zijn. Het was dan
ook niemand minder dan admi
raal Canaris, het hoofd van de
„Abwehr", die zich persoonlijk
bezig hield met het opstellen en
uitwerken van een plan. In het
Reichswald, midden tussen de
bossen, ver van de bewoonde we
reld, kwam in april 1940 een aan
tal mensen bij elkaar, militai
ren... en burgers. Zij woonden in
barakken. Nooit kwamen zij uit
het kamp. Niemand kwam te we
len wat zij daar in de eenzaam
heid uitvoerden...
De bezetting van de spoorbrug
bij Gennep heeft net opdracht ge
kregen om de lonten van de
springlading een ouderwets
systeem te ontsteken, als de
wachtende soldaten uit Oostelij
ke richting iets zien aankomen.
Echter heel iets anders dan wat
zij verwacht hebben. Geen slui
pende of toestormende soldaten,
geen gevechtswagens, geen vlieg
tuigen, maar een klein groepje
mannen komt naar de brug toe.
Als het groepje dichterbij is ge
komen, ontdekken ze tot hun
grote opluchting de zo vertrouw
de uniformen van de marechaus
see. Verder bemerken ze tot hun
verbazing, dat de marechaussee's
krijgsgevangenen bij zich heb
ben. Dit is het eerste contact met
de vijand. Zij bleven echter waak
zaam en houden het geweer in
aanslag. Het groepje blijft staan.
I)e marechaussee's melden zich.
Ze vertellen met een paar woor
den. dat ze een Duitse patrouille
hebben overmeesterd. De Neder
landse soldaten laten 't groepje
naar achteren brengen, over de
brug. Ze openen het zware ver
sperringshek. Dan gaat in het
wachthuisje de telefoon. Een
korporaal neemt de haak van 't
toestel op... geen antwoord... Hij
wil weer naar buiten gaan, maar
één der marechaussee's houdt 'n
pistool op hem gericht. Ook een
krijgsgevangene neeft een wapen
in de hand. De korporaal schiet
nog, dan voelt hij 'n klap in zijn
nek en is bewusteloos.
Vanuit de verte nadert een
trein, een vreemde trein, geen
Hollandse. Langzaam stoomt een
Duitse pantsertrein op naar de
J)rug. Inmiddels is het groepje
„krijgsgevangenen" al slaags ge
raakt met de soldaten, die verder
op de brug staan. Door het geo
pende versperringhek rijdt de
trein, volgepropt met soldaten,
die meteen aan het gevecht deel
nemen. Spoedig is de spoorbrug
in handen van de vijand... onbe
schadigd. Nog diezelfde dag rol
len de voertuigen van de pantser
divisie over de brug, Noord-Bra
bant binnen, richting Moerdijk.
Zo gelukte het de vijand om
die ene brug daar bij Gennep te
overmeesteren. Hiermee werd 't
plan van Canaris met succes be
kroond. De bewoners van het ge
heimzinnige kamp in het Reichs
wald hadden hun werk goed ge
daan. En hoe kon het ook an
ders. Speciaal voor dit werk, liet
overvallen van bruggen, werden
ze opgeleid. De Duitse soldaten
zouden voor krijgsgevangenen
spelen, onder hun kleren moes
ten ze extra wapens verbergen.
En de burgers van het kamp, Ne
derlanders, die zich vrijwillig
voor dit werk opgaven, zouden
voor marechaussee's spelen. Aan
vankelijk werd getracht de ver
eiste Nederlandse uniformen
Duitsland binnen te smokkelen;
toen dit mislukte, werden de kle
dingstukken zelf gemaakt. De
pseudo marechaussee's moesten
het vertrouwen van de bezetting
winnen. Dat hiermee het oorlogs
recht werd geschonden, was voor
de Duitse legerleiding geen be
zwaar. Trouwens, niet alleen bij
Gennep zou de vijand zich van
unfaire middelen bedienen. Zo
werd de Maasbrug bij Buggenum
„bezocht" door als spoorwegar
beiders verklede stoottroepen. De
Een niet te stuiten opmars
geniet
Het meest gekochte brood van
ft Waalwijk.
5 TEL. 2855 PUTSTRAAT 68
Nederlandse bezetting heeft hier
de brug nog tijdig kunnen op
blazen. Te Roermond mislukte
een overval, waarbij de vijande
lijke soldaten gehuld gingen in
uniformen van de Nederlandse
militaire politie Ook op andere
plaatsen kwamen Duitsers, ver
kleed als Nederlandse soldalen,
over de grens. Dank zij de waak
zaamheid der Nederlandse grens
troepen waren hun successen
echter gering. Het optreden van
deze groepen en van de parachu
tisten veroorzaakte echter wel de
nodige verwarring onder de Ne
derlandse gelederen. Van deze
verwarring heeft de aanvaller tij
dens de oorlogsdagen ruim ge
bruik gemaakt...
DE SCHROOTHANDEL IN
E.G.K.S.
De Nederlandse schroothandelaar
L. Worms, die in dertijd de schroot-
zwendel aan het licht bracht, heeft
aan de Hoge Autoriteit van de
E.G.K.S. een plan gezonden voor '.n
reorganisaties van de schroothandel
in de zes landen, waarmee volgens
hem definitief een einde zou wor
den gemaakt aan alle misstanden
en bovendien een besparing van
circa 2.100 miljoen gulden per jaar
zou kunnen worden verkregen.
Het plan voorziet o.m. in een een
heidsprijs voor schroot, die veel la
ger is dan de huidige, nationaie
schrootkantoren, een arbitragecom
missie en een sociaal fonds. De heer
Worms meent dat men eventueel 't
E.G.K.S.-verdrag zou moeten wijzi
gen als de huidige bevoegdheden
van de Hoge Autoriteit niet toerei
kend zijn voor uitvoering van zijn
plan.
VAN JE VRIENDEN
Na de weigering aan de K.L.M.
om te landen op de oostkust van
Amerika, zijn wel landingsrechten
voor de oostkust verleend aan de
Britse luchtvaartmaatsch. B.O.A.C.,
aan de Italiaanse Alitalia en de
Trans Air France.
BAKKERS GAAN BONKAARTEN
a 25 CENT VERKOPEN
Actie „brood in de wereld"
In de week van 9 t/m 14 mei zul
len alle bakkers van Nederland en
hun personeelsleden de klanten
zowel in de winkel als bij de brood
bezorging aan huis in de gelegen
heid stellen bonkaarten te kopen.
Er zijn er 3 miljoen gedrukt in de
zelfde roze en blauwe kleuren, die
velen ongetwijfeld zullen herinne
ren aan de donkere dagen van de
oorlog. Ze kosten een kwartje per
stuk. Als al die 3 miljoen bonkaar
ten worden verkocht waar de
bakkers geen ogenblik aan twijfe
len dan brengen ze dus 750.000
gulden op.
De opbrengst van deze actie, „Brood
in de Wereld" genaamd, zal geheel
worden besteed voor de internatio
nale hongercampagne van de voed
sel- en landbouworganisatie van de
V.N., de FAO. Van deze campagne,
die 5 jaar zal duren, vormt de neder-
landse actie „Brood in de wereld
het begin. Het bestuur van de FAO
in Rome is enthousiast over dit Ne
derlandse plan en is er van over
tuigd dat het andere landen tot
soortgelijke acties zal inspireren.
BOM IN VLIEGTUIG VAN KLM
Het KLM-vliegtuig dat dinsdag
morgen om half negen uit New
York op Schiphol zou moeten aan
komen heeft grote vertraging, om
dat de Amerikaanse politie moest
onderzoeken of er een bom aan
boord was. De KLM in New York
kreeg in een anoniem telefoontje de
waarschuwing, dat dit toestel, dat
klaar stond voor vertrek naar Ne
derland, gevaar liep in de lucht te
ontploffen door een bom aan boord
Vliegtuig, hangar en bagage van
de passagiers zijn door de politie
uitgekamd voor alle zekerheid, al
blijken meestal dergelijke waarschu
wingen van maniakale „grappen
makers" te komen. De vertraging
zou minstens vier uur duren, zo
maakte de KLM bekend.
Er is na grondig politie-onderzoek
niets gevonden. Later kwam er te
lefonisch bericht dat de bom lag in
een der vliegtuigen in een hangar.
ITALIAANSE WERKNEMERS
NAAR NEDERLAND
De ministerraad heeft, gezien de
huidige situatie op de arbeidsmarkt,
goedkeuring verleend aan een plan
om enige duizenden ongehuwde Ita
liaanse werknemers, geschoolden
zowel als ongeschoolden, voor Ne
derland aan te trekken. De wer
vingsactie zal begin mei starten.
EX-SD-er NITSCH IN
VRIJHEID
De voormalige „Hauptscharfüh-
rer" van de Sicherheitsdienst in
Limburg, de Duitser R. H. G. Nitscn
die in 1948 tot levenslange gevan
genisstraf werd veroordeeld, is
dinsdag in Breda voorwaardelijk m
vrijheid gesteld en over de gi-ens ge
leid.
De 52-jarige Nitsch was op jaren
gesteld (22) en met aftrek van
voorarrest kwam hij, zoals ge
bruikelijk, in vrijheid nadat twee
derde deel van zijn straftijd verstre
ken was.
Nitsch, tegen wie voor het bijzon
der gerechtshof in Den Bosch de
doodstraf was geëist, werd er van
beschuldigd te liebben deelgenomen
aan moord op tien Nederlanders, en
was in Maastricht en Limburg, waar
hij persoonlijk priesters e^a. dood
schoot. een gehate figuur.
LES-VLIEGTUIG NEERGESTORT
Piloot verongelukt
Een vliegtuig van de Rijkslucht
vaartschool is neergestort, kort na
dat het was opgestegen van 't vlieg
veld Zuid-Limburg in Beek. De pi
loot, de leerling-vlieger Jonkman
uit Alkmaar, is om het leven geko
men. Het toestel, een onlangs in ge
bruik genomen SAAB „Safir", kwam
250 meter buiten de zuidelijke be
grenzing van het vliegveld in een
boomgaard terecht en vloog in
brand. Het moet kort nadat het van
de grond gekomen was, in een vril
le zijn geraakt.
Dit is het eerste ongeval met do
delijke afloop met een toestel van
de Rijksluchtvaartschool in negen
jaar.
MEISJE TE AMSTERDAM
VERMOORD IN HUIS
VAN HOOFDINSPECTEUR
In de woning van een Amster
damse hoofdinspecteur van politie
J. S. in de Ter Gouwstraat, heeft
men donderdagmorgen de ontstel
lende ontdekking gedaan, dat het
sinds kort daar inwonende meisje
L. Veenstra uit Leeuwarden in bed
moet zijn vermoord.
Naar men vermoedt is het meisje
gewurgd. Het onderzoek, dat on
middellijk een aanvang nam en dat
nog steeds voortduurt, heeft nog
geen enkel resultaat opgeleverd. Er
bestaat geen enkele verdenking op
dit moment, ook niet tegen de ge
noemde hoofdincpesteur. De enige
dochter van inspecteur S. (een we
duwnaar) deed de ontdekking. Het
meisje Veenstra was haar vriendin.
Zij werkte sinds kort bij de P.T.T.
in Amsterdam. In verband daarmee
is zij bij het kleine gezin komen wo
nen. Het meisjes was 17 jaar oud.
VOEDINGSMIDDELEN
10e PERIODE 1944
(3 SEPTEMBER-30 SEPTEMBER)
VOOR HOUDERS VAN INLEGVELLEN GA 401
BONKAART -J
LAND
BliOÓti
BMO#
BROOft}
BROCJft;
hnoaft-
HOaft'
li K »0ft
HROOft'
KROO-J»
BUOOft-.
ÖKOG»
B «ooft
bh o aft
BHoqfft-
BROOS
BR OOft
BR O Oft;,
««ooft;
BH006
BROO.ft,
BKOOJB.
BR OC1»
'iér
BROOft;
Onlangs is overleden de Ame
rikaanse schrijver Nevil Shute.
Hij schreef o.a. een boek dat
nogal opgang heeft gemaakt en
dat ook verfilmd is, onder de ti
tel „On the beach".
Het gegeven van dit boek is in
teressant genoeg: een deel der
mensheid, om precies te zijn de
inwoners van het meest zuidelij
ke deel van Australië, weet dat
er over enkele maanden geen
menselijk- leven op aarde meer
mogelijk zal zijn,, en de schrijver
schetst hoe men zich in het voor
uitzicht van het „einde der we
reld" gedraagt.
Een erg verheffend beeld is 't
niet. Sommigen wachten gelaten
af, anderen halen er uit wat er
nog uit te halen is, en de over
heid weet niet beter te doen dan
zelfmoord-pilletjes uit te reiken,
opdat men er een eind aan kan
maken, voor de dodelijke stra
lingsziekte te ver vordert.
Want de oorzaak van deze ca
tastrofe is de dodelijke radio-ac
tiviteit, gevolg van een atoom
oorlog, die op heel de wereld het
leven onmogelijk maakt. In die
oorlog heeft men elkaar fris-van-
de-lever met kobaltbommen ge
bombardeerd...
Hier en daar hoort men de opi
nie verkondigen, dat dit boek en
deze film van geweldige invloed
I.
zouden kunnen zijn in verband
met stopzetting van de nucleaire
bewapening.
Fantastisch en
onwetenschappelijk
De film zal daartoe zeker niet
bijdragen, en wijkt zo ver af van
de inhoud van het boek, dat Ne
vil Shute weigerde hij de premiè
re tegenwoordig te zijn.
Film en boek kunnen er alleen
toe bijdragen de mening te ver
sterken „dal je er toch niets te
gen kunt doen". Maar weten
schappelijk gezien, hebben ze
geen been om op te staan. Om 't
resultaat te bereiken, door Nevil
Shute geschetst, zouden minstens
10 miijoen kobaltbommen heb
ben moeten exploderen. En wan
neer men nu weet dat die kobalt
bommen in de oorlog praktisch
onbruikbaar zijn, omdat ze zo
„vuil" zijn dat zowel vriend als
vijand aan de straling ten offer
zou vallen, komt men tot de con
clusie dat Nevil Shute van deze
veronderstelling is uitgegaan, om
een (schijnbaar aannemelijk) dé
cor te scheppen, waartegen zich
zijn verhaal kan afspelen.
Een waardevolle bijdrage tot
de nucleaire ontwapening, zoals
men dit boek heeft betiteld, kan
niet geleverd worden door fan
tastische overdrijving en onwe
tenschappelijke veronderstellin
gen.
Alleen maar afwachten?
Het standpunt „Je kunt er toch
niets tegen doen" maakt het de
mens tè gemakkelijk. Het ont
slaat hem van alle verantwoor
delijkheid ten aanzien van zich
zelf en de naaste. Er zit immers
niets anders op, dan gelaten een
onvermijdelijk noodlot af te
wachten...
De gevolgen van een atoom
oorlog zullen inderdaad veel
rampzaliger zijn dan die van een
oorlog met z.g. conventionele
wapens. Veel groter dan voor
heen zal behalve het aantal do
den, het aantal gewonden en
daklozen zijn, en veel groter de
vernielingen.
Dat betekent echter, dat op
veel groter schaal maatregelen
zullen moeten worden genomen
om te redden wie te redden, te
behouden wat te behouden valt,
en te trachten zo spoedig moge
lijk het leven weer op gang te
brengen.
Het is natuurlijk mogelijk (de
wetenschap staat voor niets) een
atoom- of waterstofbom te ma
ken van veel groter vermogen
dan die welke op Hirosjima viel.
Men dient dan allereerst echter
rekening te houden met het feit,
dat de verwoesting door zo'n
bom aangericht, hij lange na niet
evenredig is aan het groter ver
mogen.
Maar ook is het zeer de vraag
of zich in ons land doelen zouden
bevinden, die zo'n superbom
waard zijn. Wanneer men van
een huis de ruiten wil ingooien,
bereikt men met een hand vol
flinke kiezelstenen méér dan met
een brok trottoirhand.
Begin bü u zelf
gezien pasvorm, model,
en soliditeit, komt
STEEDS van
VUGHTERSTRAAT 25
DEN BOSCH
MARKT 32, TILBURG
Nwe Ginnckenstraat 23
BREDA
die heerlijk zit, keurig
staat enniet duur is
is ALTIJD een
Draag daarom
als zovelen een
Van Maaren's Bril
VAN MAAREN wordt steeds
nagebootst! Dat is wel een
goed teken! Een bewijs voor
J.... dèar is 't goed! Daèr
moet ik zijn!
Wie deze gevaren nuchter on
der de ogen ziet, begrijpt dat er
maatregelen dienen genomen te
worden, voor het geval zulk een
ramp over ons zou komen.
Dat moet de Overheid doen.
Maar ook wij zelf.
Immers, hij iedere ramp is het
zo, dat tussen het ogenblik waar
op deze plaats vindt en dat waar
op de georganiseerde hulp ons
bereikt, een periode verloopt
waarin wij op ons zelf zijn aan
gewezen. En van wat wij hebben
gedaan of nagelaten, kan soms
leven of dood afhangen.
Wanneer wij voorgelicht wen
sen te worden omtrent hetgeen
ons in geval van een atoomoor
log te wachten staat, zijn we noch
bij Nevil Shute, noch bij de film
makers in Hollywood- aan het
-juiste adres!
(Stichting Bevordering
Bescherming Bevolking)
GEMEENTERAAD WAALWIJK
Geldlening voor havenplan
De gemeenteraad zal heden
avond in vergadering bijeenko
men ter behandeling van '1 voor
stel tot 't aangaan van een geld
lening voor de uitvoering van de
2e fase van het havenplan.
Ter oriëntering voor onze le
zers het volgende:
Het voornaamste onderdeel
van de 2e fase wordt gevormd
door het sluisplan. De doorslag
gevende betekenis daarvan stond
reeds vroeger vast, doch ze is nog
eens geaccentueerd na het gereed
komen van het eerste gedeelte
van fase I. Het thans in gebruik
genomen verbrede en uitgediepte
zuidelijk gedeelte van de hinnen-
voorhaven en van een binnenha
ven tot aan de sluis met bijko
mende werken, terwijl voorts in
deze som is begrepen een post
voor onvoorziene uitgaven.
In het jaar 1960 zal van de to
taalsom naar raming moeten
worden uitgegeven 850.000.
in 1961 2650.000.— en in 1962
895.000.—.
Voor eerstgenoemd bedrag
hebben b. en w. via gedeputeerde
staten aan de Minister van Bin
nenlandse Zaken vaste financie
ringsmiddelen gevraagd.
B. en w. ontvingen op 5 april
j.l. van de N.V. Bank voor Ned.
Gemeenten bericht, dat deze een
aanbieding kan doen voor een
vaste lening ad 1.046.000.
haven slibt namelijk uiteraard
zou men zeggen weer even
goed dicht als voorheen.
Op de gemeentebegroting voor
het dienstjaar 1960 treft men dan
dan ook onder volgnummer 274
sub b een post aan van 62.500.-
voor „overige kosten" der haven.
Met deze „overige kosten" zijn
bedoeld de kosten van het jaar
lijkse uitbaggeren der haven,
wanneer de sluis is tot stand ge-
zal zijn gekomen, zal de haven
voortaan niet meer onderhevig
zijn aan eb en vloed en zal het
dichtslibben nagenoeg geheel tot
het verleden behoren.
De uitgaven, besteed aan de
uitvoering van fase I, zullen dus
eerst volledig hun nut afwerpen,
wanneer de sluit is tot stand ge
komen en de haven toegankelijk
zal zijn voor binnenschepen tot
1000 ton.
De verdere onderdelen van de
kostenraming ad 4.495.000.
(het voor deze fase beschikbaar
festelde krediet) hebben betrek
ing op grondonderzoek, op een
sypnon met afsluitingen, op het
verleggen van de hoofdwaterkc-
van wegen, op het graven van de
ring langs het Zuiderkanaal en
Dit bedrag is te bestemmen
voor:
le. de uitvoering van fase II van
het havenplan 950.000
2e. de uitvoering van
werken door het gem,
elektriciteitsbedrijf in
het havengebied, voor
welke werken even
eens financieringsmid
delen door b. en w.
waren aangevraagd 96.000
1.046.000
Voorts ontvingen b. en
w. enige dagen geleden
een offerte van de ge
noemde bank voor fi
nanciering van de kos
ten van aanleg van
leidingen enz. door de
Nutsbedrijven in 't uit
breidingsplan Waal
wijk-noord. Op ver
zoek heeft de bank
beide offerten samen
gevoegd, omdat de
voorwaarden geheel
gelijkluidend zijn. Be
drag van deze offerte
158.000
Totaalbedrag van de
gecombineerde offerte 1.204.000