wAAlwi]kse en lAnqstRAAtse couraiu
Fa. Appels in 6 jaar tijd naar belangrijke plaats
in internationaal wegvervoer
m
Internationaal Muziekfeest - Loon op Zand
I Mededeling
kalter
BINNEN- EN BUITENLANE*
Groot Kermesse d'été
Z0MERJAP0NNEN
29.75
21.50
VRIJDAG 20 MEI 1960
83e JAARGANG No. 40
ritgever
vVaalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
hoofdredacteur: JAN TIELEN
gironummer 50798
Pit blad verschijnt 2 x per week
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205. Waalwijk - Tel. 2621 Kaatsheuvel: Tel
Dr. van Beurdenstraat 8
Tel.-adres: „Echo"
Van paard en kar naar imposant wagenpark
Miljoen kilometer per jaar, 6000 liter brandstof per week
De telex ratelt.
„Wagen in Salzburg aangekomen. Alles O.K."
„Vracht laden bij fa. X. in Stuttgart.
„Uit Wenen vertrokken. Morgenavond thuis."
Het is niet de telex van een politiebureau of krantenbedrijf,
die dergelijke berichten ontvangt uit en doorgeeft naar Duits
land en Oostenrijk, maar de jongste aanwinst van het Inter
nationaal Transportbedrijf Appels te Waalwijk; een even waar
devolle als noodzakelijke aanwinst, want één factor is in het
wegvervoer allesoverheersend: tijd! Tijd is hier niet alleen geld,
maar ook service, tijd is alles. Een goed transportbedrijf moet
op de klok lopen, zonder haperen, dag en nacht. Haar motto
moet zijn: nog sneller, nog goedkoper en minstens even vei
lig. Daarom is de telex een vitaal onderdeel van het Internati
onaal Transportbedrijf Appels. Zij legt een permanent contact
tussen het Waalwjjkse hoofdkantoor, de wagens die en route
zijn en de klanten in noord, zuid, oost en west. De telex, die
niet alleen sneller, maar ook efficiënter werkt dan de telefoon,
is een onmisbaar regie-attribuut in het zo dynamische bedryf
van de fa. Appels, di-e zich in een onstuimige ontwikkeling in
zes jaar tijd naar een belangrijke plaats in het internationaal
wegvervoer heeft gewerkt.
Onmisbaar voor schoen- en lederindustrie
over zonder boosheid en zonder
rancune, ook al zijn er dan niet
altijd faire middelen gebruikt om
de fa. Appels van de weg te drin
gen. „Advocaten hebben wij in
deze strijd overigens niet nodig
gehad", zegt Christ. „Ik ging zelf
naar Den Haag en aan de hand
van de boeken en de cijfers kon
ik de heren daar aanstonds aan
tonen dat onze verlangens ge
rechtvaardigd waren en dat onze
onderneming in een grote behoef
te voorzag. We hebben die strijd
altijd glansrijk gewonnen, ook al
leverde hij dan de nodige stagna
tie en achterstand op, maar we
zijn gewoon doorgegaan, omdat
we er van overtuigd waren dat de
Langstraat een bedrijf als 't onze
nodig had."
De verdere ontwikkeling van
de fa. Appels heeft bewezen hoe
zeer Christ het bij het rechte eind
heeft. Het schuchtere paard-en-
kar-bedrijfje is in praktisch zes
jaar tijd uitgegroeid tot een
transportbedrijf dat meetelt in
het internationale wegvervoer,
dat vandaag veel grotere kansen
heeft dan vroeger, omdat het in
snelheid de spoorwegen en na
tuurlijk helemaal de scheepvaart
ver overtreft.
WAGENPARK
ai Ie dagen tot 's nachts i uur
MUSIC-HALL met 1500 zitplaatsen en iedere avond optreden
van internationale orkesten en artisten, populaire entreeprijzen
Originele Münchener Ober Bayern Tanz Kapelle (17 musici en zangeres)
Belgisch Dans- en Showorkest Eddy de Latte met zangeres Albane
Dans- en Showorkest Freddy Hull en de Wooltown Jazz Band, bovendien
8 - 9.30 GALACONCERT „CONCORDIA"
7-10.- INTERNATIONAAL VARIÉTÉ
8 - 10.30 CONCERT BRABANTS ORKEST
21 tlm 29 mei
23 mei
24 mei
27 mei
Heel bescheiden, met paard en
gegaan. Aan de oude Waalwijkse
fereeltje dagelijks aantreffen. De
waar Waalwijk
De voorspoed en de gunstige
ontwikkeling zijn de fa. Appels
niet zo maar in de schoot geval
len. Het is een hard gevecht ge
weest dat Antoon Appels en zijn
drie zoons Christ, Jan en Wim
hebben moeten leveren tegen an
dere vervoersondernemingen in
plaats en streek, maar ook tegen
het machtige bedrijf der Neder
landse Spoorwegen.
Durf, ondernemingsgeest en
energie waren de wapens waar
mee zij voor een plaats in het
moderne vervoerswezen hebben
gevochten. De strijd om de ver
gunningen is lang en moeilijk
geweest, maar telkens weer wist
de fa, Appels met de onweer
legbare boeken, papieren en cij
fers op tafel aan te tonen dat
haar claims volkomen billijk en
verantwoord waren. De machti
ge N.S. wilden het tegen de fa.
Appels zelfs op een principiële
ministeriële beslissing laten aan
komen, maar toen deze met een
film over het vervoer van de N.S.
in de Langstraat op tafel kwam,
trokken de N.S. zich wijselijk te-
flit deze glansrijk gewonnen
vergunningenstrijd blijkt overi
gens wel hoezeer het transport
bedrijf van de fa. Appels in een
behoefte voorziet.
Maar dit is feitelijk allemaal
hoofdstuk twee.
Hoofdstuk één is de paard-en
kar-periode, waarvan het begin
in de vooroorlogse jaren ligt.
Het was toen Antoon Appels, die
van zijn oom een vrachtrijderij
kar, is de fa. Appels van start
haven kon men bovenstaand ta-
wagen op luchtbanden was iets
destijds van opkeek
overnam en daarmee voermans
diensten in Waalwijk en omge
ving verrichtte. Het bedrijfje
breidde zich van lieverlee uit tot
vier paarden en enkele wagens.
De vooruitstrevendheid zat er
ook in de beginperiode al in,
want de fa. Appels was de eerste
die in Waalwijk een wagen op
luchtbanden op de straat bracht.
Het. begin van het autovervoer
ligt in jan. 1950, toen men zich
de eerste wagen een dump-le
gerwagen kon aanschaffen,
die al spoedig werd gevolgd door
een tweede. Hiermee werd overi
gens bijna nog uitsluitend plaat
selijk vervoerswerk verricht, zo
als zand-, kolen- en puintrans-
port. Een enkele maal reed men
ook wel op Rotterdam.
SNELLE GROEI
De fa. Appels beschikt momen
teel over 15 vrachtwagens, 7 aan
hangwagens en 4 trailers met een
totale tonnage van 225 ton; 6 mo
torwagens, o aanhangers en 3
op overtuigende wijze reclame
voor zichzelf en daarom komen
er op het Waalwijkse hoofdkan
toor dan ook regelmatig aanvra
gen binnen van industrieën die
in het „operatiegebied" van de
fa. Appels hun belangen hebben
^Verder heeft de firma voor di
verse relaties op enkele plaatsen
in Waalwijk 250.000 kg. uiteen
lopende goederen in opslag, die
van hieruit worden gedistribu
eerd of verder wprden afgevoerd.
Het is alleen maar jammer dat
de fa. Appels lang niet voldoende
opslagruimte in Waalwijk be
schikbaar heeft, want ook hier
voor komen regelmatig belang
rijke aanvragen binnen.
TE KLEIN
Het begin van het eigenlijke
transportbedrijf, zoals de fa. Ap
pels dat nu kent, ligt eigenlijk in
mei 1954, toen men tot de aan
koop van een nieuwe grote wa
gen overging. Het was een dyna
mische en energieke start, want
in drie jaar tijd kwamen er nog
5 wagens met 2 aanhangers bij,
waaronder twee Diesels. In 1958
kwam de eerste vergunning af
voor grensoverschrijdend ver
voer. ,.Zo gemakkelijk is het na
tuurlijk allemaal niet gegaan",
zegt Christ Appels en hij vertelt
van de langdurige en tijdrovende
vergunningenstrijd met andere
vervoersondernemingen en de
machtige N. S. Hij vertelt daar-
Het moderne wegvervoer eist sneller en grootser materiaal.
Hierboven zwaar geschut van de fa. Appels: een 18-tonst trailer
met trekker. Duidelijk ziet men de Carnet T.I.R.-versluiting (de
witte draad sluiting).
0___,en
trailers zijn voorzien van de zg.
Carnet T.Ï.R.-versluiting t.b.v. de
douane, hetgeen het grensover
schrijdend vervoer belangrijk
vereenvoudigt.
Het transport van de fa. Ap
pels heeft voornamelijk betrek
king op producten van en voor
de schoen- en lederindustrie en
richt zich in hoofdzaak op weke
lijks vervoer op Duitsland (Roer
gebied en Zuid-Duitsland), maar
ook wel op Oostenrijk (3 maal
per maand), Zwitserland en
Frankrijk. Onlangs heeft merv
zelfs een transport naar Bologna
in Italië gehad. Vier van de op
het buitenland rijdende wagens
zijn uitgerust met comfortabele
slaapcabines en verder zijn alle
buitenlandse combinaties voor
zien van speciale bergremmen,
hetgeen voor deze gevaarten van
30 tot 35 ton uiteraard ook wel
nodig is. Per week brengt de fa.
Appels zo'n 350 a 400 ton over de
grens en altijd keren deze weg-
reuzen weer volgeladen terug.
Het binnenlands vervoer, dat met
20-tons trailers en kleinere com
binaties geschiedt, bedraagt een
veelvoud van het buitenlands
vervoer en het richt zich in
hoofdzaak op Rotterdam en
Amsterdam. Het imposante wa
genpark van de fa Appels duwt
per jaar ruim een miljoen kilo
meter onder de wielen uit en
verslindt per week de enorme
slok van 6000 liter brandstof.
Grotere combinaties lopen in
één jaar meer dan 100.000 km.
In dit veelomvattende trans
portraderwerk vervult de telex
natuurlijk een belangrijke taak.
Alle berichten betreffende aan
komst- en vertrektijden, lading
en eventuele panne en vertraging
worden hierop doorgegeven.
Staat een wagen ergens met
stukken, dan kan direct via de
telex de dichtstbijzijnde garage
worden ingeschakeld (in Duits
land en Oostenrijk beschikken de
meeste grote bedrijven over een
telexaansluiting).
Tussentijds binnengekomen op
drachten kunnen via de telex ook
worden doorgegeven aan de op
wejg zijnde auto's. Service, snel
heid en quantum, dat is de basis
waarop bet moderne transport
bedrijf moet rusten.
De Fa. Appels heeft momenteel
18 uitgelezen chauffeurs in haar
dienst, 4 bijrijders en 2 eigen
monteurs die de wagens na thuis
komst direct grondig nakijken en
repareren.
Verder zijn er 3 administratie
ve krachten in dienst en 1 kracht
speciaal voor het kolenbedrijf.
Behalve de schoen- en lederin
dustrie behoort ook een van de
grootste Nederlandse handels
huizen tot de vaste relaties van
de fa. Appels, waarvoor vele ton
nen goederen worden vervoerd
t.b.v. binnen- en buitenlandse in
dustrieën.
Op vele plaatsen in binnen- en
buitenland zijn de wagens van de
fa. Appels een vertrouwde ver
schijning geworden. Zij maken
Het indrukwekkende wagen
park, dat wij hiervoor opsomden,
is uiteraard nooit helemaal
thuis. Dag en nacht zijn er wa
gens en route en de thuiskomers
zijn ook altijd weer heel snel weg.
En dat is maar goed ook, want
de bedrijfsoppervlakte van de
Fa. Appels is lang niet in staat
om alle wagens te herbergen. Het
bedrijf is meer dan uit zijn jasje
gegroeid en biedt in de enge be
grenzing tussen de Waalwijkse
Grotestraat en Winterdijk geen
enkele mogelijkheid tot uitbrei
ding. De wijze waarop de chauf
feurs de enorme wagens en trai
lers in en uit de smalle dam aan
de Grotestraat laveren, is telkens
weer een staaltje van eminente
stuurmanskunst. Ook voor het
verkeer in de toch al niet brede
Grotestraat is de ligging van het
bedrijf van de Fa. Appels niet
ideaal, .want telkens wanneer
daar de wegreuzen geparkeerd
staan zij het dan ook slechts
voor korte tijd ontstaat een
situatie van „hangen en wurgen"
voor bet doorgaande verkeer.
„Omdat deze situatie onhoudbaar
is voor ons en voor het verkeer,
zullen we te zijner tijd naar een
andere oplossing moeten zoeken.
Definitieve plannen zijn er ove
rigens nog niet.
Deze verandering is dan ook
hard nodig, want de Fa. Appels,
die niet alleen in de streek, maar
ook in veel groter verband een
belangrijke plaats in het weg
vervoer inneemt, zal haar vleu
gels in de toekomst ongetwijfeld
nog wijder gaan uitslaan. Daar
voor staat de jonge, energieke en
bekwame leiding van deze onder
neming borg.
woensdag vergaderd met president
De Gaulle om de „problemen van de
toekomst" te bespreken. Zij zijn
donderdag uit Parijs vertrokken.
Een verklaring van de sovjet-rege
ring met als opschrift „Een onhan-
HET NEUSJE
VAN DE MODE
vindt U in onze prachtige
serie
Reeds v.a. I f 42.50
Dit is een plaatje uit Bologna. Tegen de achtergrond van impo
sante gebouwen een Krupp-motorwagen van Appels' Int. Trans
porten Waalwijk (Holland) met slaapkabine
Weer een bijzondere aanbieding
van Kalterl
ZOMER COMBINATIES
Colberts in rib of gladde stoffen
Bijpassende pantalon met riem,
zeer moderne coupe
Doet uw voordeel bij:
De gehele combinatie reeds voor 51.25
Heren- en Jongenskledlng
Heuvelstraat 24,
Tilburg.
DE TOP-CONFERENTIE UIT -
In aansluiting op ons bericht in
't eerste blad, kunnen we nog mee
delen, dat de conferentie te Parijs is
afgelopen, of liever gezegd, niet be
gint.
Ondanks pogingen van Mac Mil-
len en de Gaulle om Kroetsjef aan
de ronde tafel te krijgen, is dit niet
mogen gelukken. Wel heeft de grote
president redevoeringen op straat
staan houden, beschuldigingen aan 't
adres van Eisenhower, maar een of
ficiële uitnodiging van de Gaulle om
de conferentie te beginnen sloeg hij
af. Hij liet de heren een paar uur
wachten voor hij antwoord gaf.
Om middernacht werd dan ook be
kend gemaakt van Westelijke zijde,
dat de topconferentie „ten einde"
was.
De Westelijke Grote Drie maak
ten bekend: „Tengevolge van de
houding van de voorzitter van de
raad van ministers van de Sovjet-
Unie is het niet mogelijk geweest een
top-conferentie over de spanningen
in de wereld te beginnen".
Premier Kroesjef heeft donder
dag, Parijs verlaten. President Eisen
hower en premier Macmillan hebben
dige manoeuvre van de leiders van
de westelijke mogendheden in Parijs"
stelt de Amerikaanse regering ver
antwoordelijk voor het mislukken
van het topgesprek.
Premier Kroesjef heeft een uit
nodiging van de Oostduitse regering
voor een bezoek aan Berlijn aan
vaard. Het is nog niet bekend of de
Sovjet-premier Berlijn zal aandoen
op zijn terugreis naar Moskou, dan
wel later een bezoek aan die stad zal
brengen. Vooral de Britse diploma
ten maken zich ernstig ongerust. Zij
vrezen, dat de sovjets nu een afzon
derlijk vredesverdrag met Oost-
Duitsland zullen sluiten, waardoor
het beheer over de toegangen tot
West-Berlijn aan de Oost-duitsers
zal worden overgedragen.
LOEMOEMBA VRAAGT BOUDE-
WIJN TREK TROEPEN TERUG.
Patrice Loemoemba, de leider van
de Kongolese Nationale Beweging,
heeft koning Boudewijn van België
een telegram gezonden, waarin hij
onmiddellijke terugtrekking van de
naar Konga gestuurde Belgische
troepen vraagt.
Loemoemba verklaarde „Deze
invasie is een poging om de bevol
king vrees aan te jagen en de ver
kiezingen te beïnvloeden ten gunste
van de kandidaten van het bestuur.
Vele van mijn leiders zijn in de af
gelopen dagen gearresteerd. Deze
invasie bewijst, dat de bevolking geen
vertrouwen in de Belgen heeft".
De eerste Belgische eenheden van
bases in België en Duitsland zijn j.l.
dinsdag op de bases Kamina in Zuid-
Kongo aangekomen.
POLITIEKE DELINQUENTEN.
In de jaren 1945 tot en met 1951
hebben 127 Nederlandse en 14 Duit
se delinquenten, die in Nederland ter
dood veroordeeld werden, een ver
zoek tot gratie ingediend. In 35 ge
vallen van Nederlanders en 5 geval
len van Duitsers werd het gratiever
zoek afgewezen en de executie vol
trokken. Van de gegratieerden kre
gen er 90 levenslang en van 11 werd
de doodstraf verwisseld voor een tij
delijke gevangenisstraf, variërend
van 7 Vè tot 11 jaar. In '54 werd voor
het laatst een doodstraf omgezet in
gevangenisstraf. In de loop van de
jaren 1949 tot 1960 zijn nog 79 le
venslange gevangenisstraffen van de
linquenten, die aanvankelijk ter dood
De fcho v;\n het Zuióen
2002
Voorverkoop en plaatsbeipreken
BOEKHANDEL J. v. DONGEN
Kerkstraat 58, Loon op Zand
Tel. 0 4166-306
Markt 17. 's-Hertogenbosch.
Telefoon 37073
KLF.F.DT D
MODIEUS