w/AAlwijkse en UnqstRAAtse couratu ZWITSAL BINNEN- EN BUITENLAND d;ö Opkomende pijr Een lesje Wegenwacht HOEST UW KIND...? MILOPA MIOCH 83-e JAARGANG No. 76 240 man beheersen de afstand Amsterdam-lnstanboel ERGENS IN NEDERLAND Rustig met de ene arm op het portierraamje leunend, rijdt de handelsreiziger in zijn auto. De auto is nog pas nieuw en de motor ronkt in snelle vaart een groot aantal kilometers onder zich weg. De bestuurder kijkt'op zijn horloge en rekent met een glimlach uit, datmj over een kwartier op de plaats van bestemming kan zijn. Hij had echter huiten het pechduiveltje gerekend. Plotseling trett een stotend geluid zijn oor. Nog even luistert hij of hij zich niet vergist heeft, maar dan remt hij met een krachtige ruk, stapt naar huiten en gooit de motorkap open om te kijken wat er hapert. Hij prutst even, maar ziet dadelijk, dat hij het zonder hulp niet verhelpen kan. Een geel motorzijspan stopt vlak achter hem, een korte groet aan (ie pet en direct klinkt de vraag: „Wat scheelt er aan, me neer?" Een korte uitleg volgt, de motor wordt nog eens gestart en prompt wijst de wegenwachter het defect aan. Het kan ter plaatse niet verholpen worden. Er volgt even een klein overleg, de wegenwachter stapt naar de andere zijde van de weg, houdt een auto aan en de handelsreiziger stapt vergenoegd m, met de wetenschap dat hij toch nog zonder veel oponthoud op zijn bestemming zal komen. Zelfs een vakman is nog geen deskundige De mening, dat een eerste klas monteur, als hij bij de Wegen wacht wordt aangenomen, maar direct hel uniform aan krijgt en de weg wordt opgestuurd, is he slist onjuist. De Wegenwacht is een instelling, die een zo snel en doeltreffend mogelijke hulp aan de pechvogels van de weg wil verlenen en daarom is een gede gen opleiding, die weliswaar slechts drie weken duurt, van het grootste belang. „Het is vermakelijk te zien", zo verklaarde ons de instructeur Dijkhuis, „hoe sommige sollici tanten, die reeds een zeer lange praktijk als auto-monteur achter de rug hebben en menen veel van hel autovak af te weten, op de cursus nas heseffen welk een be droevend beetje zij eigenlijk nog maar beheersen". Wij brachten een bezoek aan het leslokaal, waar de aspirant wegenwachten hun opleiding ge geven werd. Een ontelbaar aan tal onderdelen van verschillende soorten en malen lag daar uitge spreid, enkele kostbare clectri- sclie installaties, de motoren van motorrijwiel en de auto. Hier le: ren de wegenwachten ook zij die reeds langer in dienst zijn, halen hun kennis op de theo retische kant van het vak. Bo vendien moeten zij beschikken over het diploma E.H.B.O., initi atief kunnen nemen en het ver keer kunnen leiden bij ernstige opstoppingen of ongevallen. Zij moeten persoonlijkheid bezitten en kunnen omgaan met mensen van allerlei slag, van diplomaat tot gewone arbeider. De Wegenwacht als organisatie Het geel is de kenmerkende kleur van de Wegenwacht, want zelfs bij regenachtig weer draagt de Wegenwacht een gele regen jas. De motoren en de inspectie autootjes worden in de werk plaats, waar ook de afdeling spuiterij is gevestigd, geresiveerd en op hun betrouwbaarheid ge controleerd. Daar staat ook de instructie-motor met dubbele be diening, een ingenieus apparaat, dat voor de instructeur een waar borg is tegen ongelukken, zodat hij 'niet zoals vroeger met angst en beven in het zijspan plaats neemt. Sinds april 1946 patrouilleren de wegenwachten over Neder lands wegen. De eerste zeven „ridders van de weg" worden nu terzijde gestaan door een leger van 226 man, 11 inspecteurs en 4 hoofdinspecteurs. Het traject dat nog steeds uitgroeit, heeft een lengte van 3250 kilometer (een afstand van Amsterdam tot Istanboel) en sluit aan op de we gen waar ook de Wegenwacht in het buitenland patrouilleert. De wegenwachters, die dagelijks van half negen tot half zes en op ook door de buitenlandse wegen wachten worden geholpen. Vermakelijk is het geval van de Nederlandse autobestuurder, wiens auto op het veer van Dene marken naar Zweden defect raakte en die verzuchtte: „Was nu de Wegenwacht maar hier". Hij had het nog maar nauwelijks gezegd, of een Nederlandse we genwachter bood hem zijn dien sten aan, want toevallig was hij op propagandatocht naar Zwe den en de pechvogel moet wel een verbaasd gezicht hebben ge had, toen de helper in de nood zo maar uit de lucht kwam vallen. ,Heb je een giro-envelop tenband, het orgaan van de We genwacht, worden afgedrukt. Bromfiets reed achteruit Dat de Wegenwacht niet voor niets op de weg rondtoert, bleek al dadelijk, toen wij de grote weg van Den Haag naar Amsterdam bereikten en na nauwelijks twee minuten rijden een wegenwach tereen jongedame met een brom fiets, die alleen maar achteruit wilde rijden, zagen helpen. Het euvel was spoedig verholpen, een grapje tegen de dame, een be dankje en daar ging het weer als vanouds. Enige minuten later een grote vrachtwagen langs de weg, bela den met 14 ton tegels. Aan de linkerz'ide was het wiel er af ge lopen. Het huppelde doodgemoe dereerd voor de wagen uit. De zaak was ernstig verwrongen en wegenwachter Wigman kon hier niets doen, maar ging telefone ren en kwam terug om de bestel de wielen er even op te zetten. Wij hoorden over de koelbloedig heid van wegenwachter Pais, die met gevaar voor eigen leven een echtpaar uit een auto haalde, die in het water was gereden. Prima uitgerust Terwijl de monteur rap een re paratie uitvoert, kijken we eens in dat zijspan. We zien de EHBO- verbandkist om zo nodig direct eerste hulp te kunnen verlenen. Daarachter hangen de diverse sleutels en schroevendraaiers, al lemaal met een vaste plaats. In de achterste punt ontwaren we voor me Vele mensen, die er vaak niet bij stil staan dat 't lidmaatschap zóveel voordelen oplevert, terwijl de jaarcontributie van tien gul den praktisch van geen beteke nis is, geven zich vaak onderweg aan de Wegenwacht op. Zij beta len direct hun tientje aan de We genwacht en worden meteen met de meeste voorkomendheid ge holpen: een motorstoornis is geven van de huidige situatie en maatregelen worden aangekon digd op fiscaal, maatschappelijk en administratief gebied. De tweede fase is de indiening, half november, van een kader wet die in januari a.s. van kracht zal moeten worden. De laatste fase omvat de indiening tegen 't einde van dit jaar van een wets ontwerp tot belastingherziening. In een vroegere verklaring heeft premier Eyskens reeds me degedeeld, dat de belastingverho gingen een bedrag zullen opbren gen dat vrijwel overeenkomt met de verliezen, die de Belgische staat als rechtstreeks gevolg van de gebeurtenissen in Kongo heeft geleden. Volgens genoemde kringen zou premier Eyskens voorts medede len, dat België bereid zal blijven enige financiële hulp aan Kongo te verlenen. BINNENLAND Mr. Dr. A. VAN RHIJN STAATSRAAD Bij K. B. is met ingang van 1 okt. 1960 benoemd tot lid van de Raad van State mr. dr. A. van Rhijn te 's-Gravenhage (P.v.d.A.) BERAAD OVER LONEN EN PRIJZEN In Den Haag is maandagavond een gedachtenwisseling gehouden tussen de ministers De Pous, van Rooy en staatssecretaris Rool- vink enerzijds en de Vakraad Me taal anderzijds, naar aanleiding van de in het jongste verleden plaats gehad hebbende bespre king in de metaal terzake van de loonsituatie in deze bedrijfstak. De regering heeft de Vakraad medegedeeld dat zij, in antwoord op de brief die de Stichting van de Arbeid haar zaterdag heeft doen toekomen naar aanleiding van het beraad dat vrijdagmid dag in de stichting is gevoerd, ich conformeert aan het oordeel veelal gauw gevonden de we- P' lal ga genwachters ruiken als het ware waar het foutje zit een bandje wordt snel en deskundig verwis seld of een telegram of telefoon tje wordt doorgegeven op een van de vele vaste telefoonadres sen langs de weg. Bovendien beschikken de gele rijders in het zijspan met gereed schap e.d. ook over vele kleine zaken, die de haastige automobi list vergeten kan zijn: giro-en veloppen, aanvraagformulieren voor grensdocumenten, kaarten en gidsenmateriaal en allerlei uitgaven van de A.N.W.B., die vooral in het toeristische seizoen van groot belang zijn voor de buitenlanders. Daarvoor kwamen reeds talrijke dankbetuigingen binnen, die regelmatig in De Bui de benzine en het water en het dagrapport. Bovendien voert hij een aantal vlaggen met zich mee om bepaalde weggedeelten af te zetten, een brandblusapparaat, het HO-STOP-sein, waarschu wingsborden, een rode lamp en langs kanalen en vaarten een reddingslijn, die reeds dikwijls goede diensten heeft bewezen... We vragen of dat baantje in weer en wind hem wel bevalt en of hij niet van betrekking zou willen veranderen. Hij zal u ver tellen van zijn collega, die chef monteur werd in een garage, maar na drie maanden weer gaarne terugkwam en van zijn collega, die emigreerde naar Ca nada, maar na zes maanden reeds aan zijn voormalige haas schreef of hij nog eens mocht aanklop pen als hij terugkwam. En hij antwoordt: „Mijnheer, ik zou niet anders willen. Niet alleen kom ik met veel mensen in aan raking, maar bovendien hebben wij nog eens afwisseling en va riatie, die wij nergens anders gauw zouden vinden!" De oplossing komt er op neer, dat binnen het kader van de (ou de) Loterijwet de minister bereid is de toto op de oude voet door gang te laten vinden, met dit ver schil, dat deze door de Neder landse Sportfederatie en het Co mité Sportprijsvragen in een ver houding van drie staat tot één kan worden georganiseerd. Het geen betekent dat de toto bij wij ze van spreken drie weken voor de sport (NSF) en een week voor charitatieve doelstellingen enzo voort (Comité Sportprijsvragen) zou draaien. Tijdens het onderhoud dins dagavond werd namens de rege ring gesteld, dat in beginsel een vergunning zou kunnen worden verleend op een aanvrage waar uit blijkt: A. dat de loterij van beperkte duur zou zijn; B. dat de prijzen uitsluitend in goederen worden uitgekeerd en dus niet in geld en geldswaardig papier; C. dat de belangen die de lote rij beoogt te behartigen, niet te zeer uiteenlopen. JUBILEUMVIERING ST. ADELBERT De viering in Amsterdam van het 25-jarig bestaan van de Sint Adelbertvereniging is in het af gelopen weekeinde beslist niet Talm niet langer, grijp dadelijk in! Bestrijd kinderhoest met VwA, fxeé fote/ie font de teste zaaJk ris tot de conclusie gekomen dat mogelijkheden voor economische samenwerking tussen schoenher stellers aanwezig zijn, en dat hieruit voor hen financiële voor delen kunnen voortvloeien. Ge bleken is dat 61) pet. van de schoenherstellers vóór samen werking is, maar dat slechts een deel van hen aan de S.A.V.O heeft deelgenomen. Vele anderen vreesden een te grote machtspositie van de enke le grossiers, die aan de samen werking in de S.A.V.O. zouden deelnemen, terwijl weer anderen de groothandel als tussenschakel prefereerden met het oog op de deskundigheid, de sortering en de betalingscondities. De erva ring in de schoenherstellers- branche heeft echter bewezen al dus dr. Veldkamp, dat het resul taat van gezamenlijke inkoop zeer bevredigend is en dat de des kundigheid niets te wensen over laat. TINY WIJNEN TWEEDE ACHTER WAFFLARD IN LUXEMBURG Het toernooi om de Coupe Si- monis kader 47/2 te Luxemburg is gewonnen door de Belg Waf- flard. In de finale won hij van onze landgenoot Wijnen, die eer der over de Belg Vervest en de Zwitser Guyot had gezegevierd. De eindstand luidt: 1 Wafflard 8 1600 van dat deel van de Stichting van de Arbeid, dat thans tegen open- breking van collectieve arbeids- wota^nkoivusten is. Het oordeel van dit deel van de Stichting van de Arbeid was het oordeel van de meerderheid der Stichting en wel van de ver tegenwoordigers van alle werk geversorganisaties met uitzonde ring van het Centraal Sociaal Werkgeversverbond, alle mid denstandsbonden, de Katholieke Arbeidersbeweging en de organi saties van boeren en tuinders. De minderheid in 't bestuur van Kooit moer angst voor die schroeiende vuurzuil die opstijgt vanuit Ujv maag soms tot hoog in de keel. Een of twee Rennies blussen Uw zuurbrand onmiddellijk. drukke trajecten tot 's avonds 10 uur, de zogenaamde avonddienst, op de weg zijn, hebben reeds aan ontelbaar velen hun hulp ver leend. Ieder lid (en het aantal omvat reeds meer dan 300.000) heeft recht op gratis hulp en dit aantal groeit nog dagelijks. Niet- leden worden niet geholpen, ten zij het invaliden of buitenlanders zijn, in ruil waarvoor de Neder landers die in het buitenland zijn BUITENLAND DE VERENIGDE NATIES Het politieke en diplomatieke spel in New York gaat voort. Na een weekeinde dat eigenlijk geen rust gaf, omdat er veel overleg tussen afgevaardigden pAaats had en Ivroesjef een drietal perscon ferenties op straat hield, is nu 't spel weer volop op gang. Zoals men weet wil Kroesjef de plaats der Ver. Naties veran deren, b.v. naar Genua of naar Moskou en wil hij de secretaris generaal Hammarskjöld weg werken en daarvoor een commis sie in de plaats brengen. Hij kreeg hiervoor de steun van de Tsjecho-Slowaakse afgevaardig de, maar de minister-president van Canada hekelde zijn voor stel, als zijnde louter propaganda en de bedoeling de Verenigde Na ties onmachtig te maken of te doen verdwijnen. Hammarskjöld kwam aan 't woord om de Russi sche voorstellen te weerleggen en te kraken. Hij waarschuwde de assem blée niet in te gaan op Kroesjef's voorstellen, want lie ver geen secretariaat-generaal dan een driemanschap als door Kroesjef werd voorgesteld. Hij weerlegde op rustige wijze de be schuldigingen tegen hem geuit en had een daverende ovatie in ontvangst te nemen, terwijl Kroesjef en de zijnen woedend met de vuisten op hun lessenaars sloegen. Nehroe van India en Ti to van Zuid-Slavië keken hem verbaasd aan of ze zeggen wil den: „wat wilt ge op deze manier bereiken." In Kongo wordt de toe stand steeds verwarder. Dan is Loeinoemba gevangen, dan weer los en rijdt hij zegevierend door de straten; dan is hij weer ver zoend met Kasavoehoe en een ogenblik later denkt hij ernstig na over een federatieve staat, zo als Tsjombe dat wil, maar on dertussen is het en blijft het een chaos. VLIEGTUIG NEERGESTORT BIJ MOSKOU In Wenen is vernomen dat een Oostenrijks vliegtuig met een be- mannig van zes koppen en een en dertig passagiers, maandag 12 km. van het vliegveld Sheremete- vo, 40 km. van Moskou, is veron gelukt. Onder de passagiers bevonden zich enkele hoge functionarissen uit Moskou en Wenen. Een woordvoerder van de Oos tenrijkse luchtvaartmaatschappij heeft meegedeeld dat enkele in zittenden van het viermotorige toestel zijn gedood. Naar verluidt zijn twaalf per sonen gewond, van wie zes thans in het Botkin ziekenhuis zijn. Van de zijde van de B.E.A. in Moskou is vernomen dat een der motoren van het vliegtuig in brand is gevlogen. BELGISCH HERVORMINGSPLAN De Belgische premier Eyskens heeft bij het parlement een her vormingsplan ingediend, dat er op gericht is de voor België door de gebeurtenissen in Kongo ont stane moeilijkheden te boven te komen en een economische re cessie af te wenden. Dit plan be staat uit drie fasen. De eerste fase omvat een uit eenzetting van de regeringspoli- tiek, waarin, onder overlegging van cijfers, een schets wordt ge- beperkt gebleven tot en feestelij ke reünie. Van de vierduizend le den die de vereniging telt, heb ben verscheidene honderden uit alle delen van het land samen met een aantal genodigden on der wie verscheidene kerkelijke en wereldlijke autoriteiten zich in het Koninklijk Instituut voor de Tropen ook ernstig be zonnen op de hedendaagse maat schappij en op de eigen actieve deelname aan dit ontwikkelings proces. Van verscheidene kanten werd de jubilerende vereniging geluk- tewenst en hulde gebracht. In 'n orte toespraak van de bisschop van Haarlem, mgr. dr. J. A. E. v. Dodewaard, viel naast zijn wel gemeende gelukwensen naar Zwitsers Schoonheidshuis V de stichting werd gevormd door de vertegenwoordigers van het N.V.V., het Centraal Sociaal Werkgeversverbond en 't C.N.V. Het standpunt van het C.N.V. is zo, dat een doorbreking van de c.a.o. niet wordt afgewezen en meer gezocht wordt in de secun daire sector. NIEUW GUINEA-RAAD KREEG GROTE MEERDERHEID Met een toch nog indruk wekkende meerderheid heeft de Tweede. Kamer dinsdag het regeringsvoorstel om een parle ment voor Nederlands Nieuw Guinea op te richten, goedge keurd: 108 afgevaardigden waren voor, 5 tegen. De oppositie be stond uit de communisten, de pa cifisten en twee socialisten, de heren Schurer en Franssen. Alle andere socialisten stemden voor, hoewel zij vonden dat het voor stel in de woorden van de heer De Kadt „te weinig en te laat" was. Maar de socialisten zagen in het ontwerp althans een verbete ring van de bestaande toestand. Alle voorstellen van de heer De Kadt werden verworpen. Zij kregen slechts steun van socia listen, pacifisten en communis ten. VOETBALTOTO KAN DOORDRAAIEN NSF en Sportprijsvragen kunnen vergunning aanvragen De voetbal toto is waarschijn lijk gered. Dit is 't resultaat van een onderhoud tussen de minis ter van Justitie mr. A. C. W. Beerman en staatssecretaris mr. Y. Scholten en de vertegenwoor digers van de Nederlandse Sport federatie en het Comité Sport prijsvragen, dat dinsdagavond op het departement van Justitie ge houden werd. hii zelf constateerde ook een kritisch geluid te beluisteren. Hij beklemtoonde de noodzaak voor de gelovige leek om in de huidige tijd meer dan ooit voeling te hou den met de theologie en haar beoefenaars. De voorzitter van Adelbert, mr. F. J. G. baron van Voorst tot Voorst reageerde daar onmiddellijk op. Wij willen ons waarachtig niet tot vak-theolo gen promoveren, zo verklaarde hij onder meer. Wel willen wij, zoals ook andersdenkenden dat vanuit hun eigen overtuiging doen, zelf mee nadenken over de Kerk van Nederland, met God al leen als middelpunt. ECONOMISCHE SAMENWER KING TUSSEN SCHOEN HERSTELLERS „Vrees leidde tot boycot" De Economische controledienst heeft een onderzoek ingesteld naar de mogelijkheid van econo mische samenwerking in het schoenherstel lersbedrijf.. Staats secretaris Veldkamp heeft me de op aandrang vanuit de Twee de Kamer voor dit onderzoek opdracht gegeven naar aanlei ding van berichten dat een po ging tot samenwerking (de voor malige S.A.V.O.) onmogelijk was gemaakt door de houding van grossiers en fabrikanten. In zijn verslag van het onder zoek zegt de staatssecretaris dat de economische positie van schoenherstellers en grossiers niet sterk is. Het komt hem niet onaannemelijk voor dat de boy cot van de S.A.V.O. van de zijde der lederfabrikanten voorname lijk is geschied op aandringen van de groothandel, die haar po sitie zag bedreigd. Dat de fabri kanten zich daaraan hebben aan gepast is gezien hun eigen po sitie begrijpelijk. Niettemin is de staatssecreta- 2 Wijnen 6 1240 3 Rudolph 4 1111 4 Vervest 4 1151 5 Grivaud 2 478 6 Guyot 2 562 VLIEGTUIGJE IN ZEE VERMISTEN Maandagmorgen omstreeks half elf is een vliegtuigje ter hoogte van Terheijden tussen Kijkduin en Hoek van Holland in zee ge stort. Het was een Harvard van het marinevliegkamp Valken burg. De twee inzittenden zijn als vermist aangeduid. Het zijn luitenant ter zee twee de klasse M. C. R. van Haga uit Den Helder, 25 jaar en gehuwd, en sergeant-vlieger H. H. Velt- maat uit Den Haag, 22 jaar, ge huwd en vader van een dochter tje. Volgens ooggetuigen heeft 't vliegtuig hoog in de lucht moei lijkheden gekregen. Er zou zich een ontploffing hebben voorge daan. Het gleed langzaam met draaiende motor naar beneden. Vlak boven het water brak de rechtervleugel of en vlogen stuk ken van het vliegtuigje af, waar na het met een klap rechtstandig op ongeveer twee mijl van de kust in zee verdween. Er werden uitgebreide red dingspogingen ondernomen met vliegtuigen en schepen. Men vond alleen wrakstukken, een vliegerhelm, maar geen overle venden. Provinciaal Nieuws WINTERDIENSTREGELING N. S. Zondag a.s. gaat de nieuwe winterdienstregeling der Neder landse Spoorwegen in. Belangrij ke wijzigingen in de bestaande verbindingen brengt de nieuwe dienstregeling niet. Voor Bra bant noteerden wij de volgende wijzigingen. Op werkdagen (behalve zater dags) wordt een doorgaande ver binding gevormd van Amsterdam via Utrecht naar Tilburg door trein 683, welke van Den Bosch af zal doorrijden naar Tilburg (aankomst 18.26 uur). Wijziging van de tractievorin bij twee treinen uit Den Bosch naar Nijmegen (treinen 351 en 353) geeft een winst in rijtijd van negen minuten. Uit deze tijd winst worden tevens goede aan sluitingen van Nijmegen naar Arnhem verkregen. Te Vught zullen op werkdagen in de morgenuren twee sneltrei nen van de dienst Eindhoven Amsterdam stoppen (treinen 810 en 812). Op zon- en feestdagen vertrekt uit Helmond om 7.30 uur een trein naar Eindhoven, die met de aansluiting te Eindhoven een vroegere verbinding vanuit Hel mond naar West-Nederland mo gelijk maakt. Reizigers van Dordrecht naar Roosendaal zullen des zaterdags gebruik kunnen maken van de treinen 331 en 337, echter niet van het voor België bestemde ge deelte, zoals pagina 42 van de gids vermeldt. Een nieuwe snelle ochtendver binding op werkdagen tussen Eindhoven en Den Haag via Bre da en Rotterdam is verkregen met trein 66, die om 8.54 uur uit Eindhoven vertrekt en om 10.31 uur in Den Haag aankomt. VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1960 ooe nu. id De tcho An het Zuióen Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 50798 Dit blad verschijnt 2 x per week Abonnement 22 cent per week per kwartaal f 2.85 f 3.10 franco p.p. Advertentieprijs 10 cent por ra.m. Contract-advertenties speciaal tarief. Opgericht 1878. Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk - Tel. 041602621 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8 - Tel. 04167 - 2002. Telegram-adrea „Echo" Benzine, reserve-wielen en giro-enveloppen kou of griep, blust U snel uit met de veelzijdig samengestelde Koker 50 tabl. 90 ct. - 25 tabl. 60 ct. MAkKT 25 'i-HERIOGENBOSCH ziel Koop 'n pakje Rennies, steek er altijd een paar bij U, uit voorzorg, voor Uzelf en voor Uw disgenoten. Rennies kunt U on opgemerkt innemen, zonder water of wat ook - gewoon laten smelten op de tong. En ze zijn nog lekker ook... 358 210 151) 105 67 81 64,00 28,18 21,78 21,71 15.93 12,77 TWEE GRATIS GRATIS huidadvies en behandeling (zonder verplichtingen) cursus schoonheidsbehandeling en huidverzorging DPGGISTEPU Grotestraat 327 WAALWIJK Telefoon 3071

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1960 | | pagina 1