wAAlwijkse en UnqstRMtse couRAnt Nieuwe Langstraatweg gaat 23 miljoen kosten WINTERJASSEN JAN DE C0CK i Provincie blijft optimistisch inzake tijdschema Wat kostte nieuwe Langstraatweg tot nu toe X VOOR VADER EN ZOON De „Maasroute", nieuwe verkeersader voor de Langstraat 26 Kunstwerken tussen Den Bosch en Geertruidenberg (32 km) Aan nieuwe Langstraatweg reeds voor 8 miljoen aanbesteed voor iedere beurs Koestraat 151 TILBURG VRIJDAG 21 OKTOBER 1960 83e JAARGANG No. 82 De tcho vAn het Zuióen Uitgever vVsalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen HoofdredacteurJAN TIELEN Gironummer 50798 Qii blad verschijnt 2 x per week Abonnement 22 cent per per k-wartaal f 2.83 f 3.10 ira»M p.p. AdvurtunMaprija 19 Cont ra ot -advrfé i One'wrht 1878 Bureaux- OroteefTaat 205. Waalwijk Tel 04160 2621 KaatsheuvelDr van Beurrlenstrnat 8 Tel 04167 - 2002 Een gehele dag heeft het Provinciaal Bestuur van Noord-Brabant ervoor uitgetrokken om de Brabantse pers uitvoerig voor te lich ten omtrent de planning en de realisering van de nieuwe provinciale weg 's-IIertogenboschGeertruidenberg en van een aantal belang rijke reconstructies van provinciale wegen elders in de provincie. Deze voorlichting kreeg gestalte in een pers-excursie die in Bra bants hoofdstad begon om via Waalwijk, Raamsdonk, Oosterhout, Tilburg, Reusel en Eindhoven weer in Den Bosch te eindigen. Het was van de zijde van het Provinciaal Bestuur een goede gedachte om door middel van een excursie de pers nader in contact te bren gen met de activiteiten van de provincie ten aanzien van het pro vinciaal wegennet, want deze excursie heeft in belangrijke mate het respect en de waardering verhoogd voor de werkelijk groot scheepse aanpak van de uitbreiding en de verbetering van het pro vinciaal wegennet, terwijl er daarnaast een veel groter begrip voor en inzicht in de moeilijkheden is ontstaan, welke met de realise ring van deze plannen gepaard gaan. Van de zijde van het Provinciaal Bestuur werd aan deze pers excursie deelgenomen door de Commissaris der Koningin in onze provincie, dr. C. N. M. Kortmann, door de leden van Ged. Staten, de heren G. P. rLilippart en ir. H. A. van Haaren, en door de Griffier der Staten G. A. M. v. Rooij; de Provinciale Waterstaat was vertegenwoordigd door ir. L. A. L. Hamers, bij wie tevens de leiding van deze excursie berustte, en door ir. J. W. M. de Wijs; van de Provinciale Griffie namen aan deze excursie deel mr. E. J. N. M. Bogaerts, hoofd le afdeling (Waterstaat) en de heer H. J. F. M. Stam, voorlichtingsambtenaar. Het eerste deel van deze excursie was gewijd aan de nieuwe Lang- I straatweg, de nieuwe oost-westver- binding 's-HertogenboschGeertrui denberg, de z.g. „Maasroute". Hier aan willen wij in dit artikel dan ook voornamelijk onze aandacht wijden. De bestaande wegverbinding door de Langstraat, welke verbinding met vele bochten en plaatselijke vernauwingen voert door de lang gerekte, dicht bebouwde kommen, is ongeschikt voor interlokaal ver keer en leidt tot steeds gevaarlijker verkeerssituaties. Aanvankelijk werd met verbete ring van deze wegverbinding be oogd het verkrijgen van een pro vinciale weg met een rijbaan van 6,50 m. breed en met wederzijdse rijwielpaden, breed 1,80 m., voeren de door de kommen, voorzover deze voor dit profiel voldoende ruimte bieden en overigens met beperkte omleggingen om die kommen heen voerend. Op deze wijze zijn de gedeelten tussen Nieuwkuijk en Drunen, later tussen 's-Hertogenbosch en Vlijmen en tenslotte tussen Drunen en Baardwijk (gemeente Waalwijk) verbeterd. Met het oog op de snelle toename van het verkeer op het weggedeelte tussen 's-Hertogenbosch en Vlijmen en omdat destijds nog vrij veel lang zaam verkeer van deze weg gebruik maakte, is bij de reconstructie van dit weggedeelte 't profiel verruimd door terweerszijden van de rijbaan doorgaande verharde stroken te ma ken. De behoefte aan een oost-west verbinding in het noorden van de provincie, welke naast een betere ontsluiting van het gehele gebied op de linker-Maasoever, tevens een welkome tweede verbinding met West-Brabant zou kunnen vormen naast de bestaande oost-westverbin ding via Tilburg en Breda, heeft er toe geleid een weg met een ruim bemeten profiel te ontwerpen, voe rende buiten alle bebouwde kom men. Inmiddels bestaat het voornemen de weg ook ten oosten van 's-Her togenbosch door te trekken, waar door het belang nog meer zal wor den vergroot. TRACÉ De nieuwe Langstraatweg is ont worpen (gaande van oost naar west): ten zuiden van Vlijmen; aan de noordzijde van en parallel met de ten noorden van Nieuwkuijk en Drunen gelegen spoorlijn 's-Her- togenboschLage Zwaluwe; ten noorden van Waalwijk; deels in het winterbed van de ri vier de Maas ten noorden van Capelle, Waspik en Raamsdonk; ten zuiden van Raamsdonksveer, Geertruidenberg en Made; tussen Wagenberg en Terheijden; met een kruising van rijksweg nr. 16 aan de voet van de noordelijke oprit naar de brug over de Mark in deze rijksweg; op de noordelijke oever van de ri vier de Mark tot ten zuiden van Zevenbergen, waar zal worden aan gesloten op rijksweg 17. Op 't hierbij gepubliceerde kaart je is tracé duidelijk aan gegeven. Meer westwaarts zal de nieuwe weg in de toekomst worden doorge trokken ten noorden van Fijnaart, om vervolgens ten zuiden van de Volkerakdam op de Zoomweg te worden aangesloten. De als autoweg aan te leggen weg zal in het algemeen tussen de kruin- lijnen een breedte van 28 m. ver krijgen met tussen-, parkeer- en buitenbermen. Voorlopig zal slechts één rijbaan worden verhard. Het ligt in de be doeling behoudens bij de krui sing met enkele landbouwwegen van ondergeschikt belang de weg te maken zonder gelijkvloerse krui singen; het landbouwverkeer en 't rij wiel verkeer zullen van parallel lopende wegen gebruik kunnen ma ken. TIJDSCHEMA Ofschoon door de Provincie met betrekking tot het gereedkomen van de nieuwe Langstraatweg niet meer wordt vastgehouden aan het jaar 1963, blijft men toch optimistisch ten aanzien van een spoedige reali sering. Ook ons lijkt het jaar 1963 niet wel haalbaar. Uitgevoerd is de reconstructie van het weggedeelte tussen 's-Hertogen bosch en Vlijmen; aangelegd met inbegrip van de verhardingen met het beperkte profiel is het gedeelte tussen Drunen en Waal wijk. De aardebaan van de omlegging Vlijmen en van de omlegging Waal wijk is gereed, evenals de kunst werken in de omlegging Waalwijk; op de omlegging Waalwijk is de verharding in uitvoering. Men is hier reeds doende de klinkerverhar ding te vervangen door de definitie ve betonverharding. De kunstwerken in de omlegging Vlijmen zijn aanbesteed; het aan leggen van de verhardingen op deze omlegging zal op zodanig tijdstip worden aanbesteed, dat in 1961 de omlegging Vlijmen voor 't verkeer kan worden opengesteld. Bestedingsklaar is het aanleggen van de aardebaan van het wegge- de hoogteligging van de spoorlijn, moet de aardebaan van de wegom- legging tot onder de grondwater stand worden verlaagd. Om geen wateroverlast te krijgen, is 'n drai nagesysteem aangelegd, dat loost op een vijver; het waterpeil van deze vijver wordt geregeld door een in een gebouwtje ondergebrachte au tomatisch werkende pompinstalla-- tie. Van de wegkruising Heidijk zal gebruik maken het landbouwver keer, dat in de polder ten zuiden van de spoorlijn 's-Hertogenbosch- Lage Zwaluwe moet zijn. Door het maken van het viaduct in de Hei dijk ontstaat in deze dijk een cou pure; omdat deze dijk Vlijmen bij het onder water komen van het z.g. Bosse Veld tegen hoogwater moet beschermen, is door de aaaleg van een hoogwaterkerende kade tussen de verlegde Heidijk en de zoge naamde oostelijke aansluiting Vlij men een nieuwe waterkering ge maakt. Een derde viaduct zal worden ge maakt in de aansluiting Vlijmen- oost. Dit wordt een scheef kunst werk om het verkeer uit Vlijmen zo vlot en zo geleidelijk mogelijk in te laten voegen op de hoofdver keersweg. Ter plaatse van de vroegere lig ging van de Heidijk staat thans nog een verlaten huisje, als het ware op een terp. Omtrent de aankoop van dit huisje kon hoewel langdurig werd onderhandeld geen overeen stemming worden bereikt. Onlangs is de onteigening van dit huisje ten behoeve van de Provincie uitge sproken. Voor de aanleg van de zuidelijke rijbaan van de omlegging, zal het gebouw van de Veiling te Vlijmen niet behoeven te worden opge ruimd. Dit zal wel moeten geschie den voor de aanleg van de tweede rijbaan en de algehele voltooiing van de weg, met inbegrip van de parkeerstroken en de parallelwe gen. Voor de uitvoering van het werk was een ingrijpende wijziging van het spoorwegemplacement noodza kelijk en dienden de, aan de N.V. deelte tussen Waalwijk en Waspik; in hoofdzaak omdat inzake de krui sing van de Labbegatse Vaart en de haven van Waspik niet tijdig over eenstemming kon worden verkre gen, is op dit punt het tijdstip van uitvoering enigszins vertraagd. Het uitwerken van details van 't in de ruilverkaveling „Heusden-Vlij men" gelegen gedeelte tussen Vlij men en de Baardwijkse Overlaat is in bewerking; zodra over de voor de wegaanleg benodigde gronden en panden kon worden beschikt, zal ook van dit weggedeelte de aarde baan worden aanbesteed. Het weggedeelte ten westen van Waspik en ten oosten van ae rivier de Donge ligt nagenoeg geheel in de in voorbereiding zijnde ruilver kaveling „Raamsdonk"; vanwege de ongunstige doorsnijding van het be trokken landbouwgebied door de ge projecteerde rijksweg nr. 27 (noord- zuidverbindingO en door de ontwor pen provinciale weg kunnen hier al leen door ruilverkaveling de bezwa ren van agrarische zijde worden on dervangen. Het plan voor dit weg gedeelte is in een gevorderd stadi um van voorbereiding. Aangezien verwacht mag worden dat de goed keuring van de ruilverkaveling in 1960 zijn beslag zal krijgen, is het niet uitgesloten dat einde 1961 de aanbesteding van de aanleg van de aardebaan van dit weggedeelte zal kunnen volgen. Na het aanbrengen van de verhar dingen tot het punt waar de ont worpen weg de bestaande rijksweg tussen Oosterhout en Raamsdonks veer kruist, mag de eerste periode van de aanleg van de verbinding als afgesloten worden beschouwd. Van de aan westzijde van de ri- i Nederlandse Spoorwegen behorende vier „De Donge" ontworpen weg ia- pv;tutionsgebouw, 'n bijgebouw, twee een plan yooi het gedeelte ten zui- blokposten en een goederenloods te den van Made ontworpen. Met de worden gesloopt. Eerstgenoemd ge- De totale kosten van aanleg van de nieuwe Langstraatweg 's-Herto- genboschGeertruidenberg zullen 23 miljoen gulden bedragen, exclu sief grondaankoop. Deze enorme kosten zijn voornamelijk het gevolg van het feit dat in deze weg van ca. 32 km. 26 kunstwerken moeten wor den aangelegd. Tot nu toe werd voor de aanleg van deze nieuwe oost-westverbin ding voor een bedrag van 8 miljoen gulden aanbesteed, exclusief grond aankoop, te weten: A. 's-HertogenboschVlijmen. a. Het opruimen van de door oor logshandelingen vernielde „Hoge Brug" en het vervangen door een duiker van gewapend beton in „de Bossche Sloot" 93.439.42 b. Het aanbrengen van cementbe- tonverhardingen en gewalste ver hardingen; hoofdrijbaan 6.5 mtr. breed, ter weerszijden kantstro ken en 2.25 m. brede verharde bermen; vrij liggende 2.m. bre de rijwielpaden 905.598.80 c. Het voltooien van het vorige be stek nadat de daartoe nog ont brekende grondstroken door ont eigening ter beschikking waren gekomen 18.767.25 B. VlijmenNieuwkuijk. a. Het vervangen van Zweedsgra- nietkeien door klinkerkeien op drie gedeelten in de kom van Vlijmen 58.890. b. Aanleg van de ongeveer 3360 m. lange aardebaan van de omleg ging-Vlijmen met op- en afritten voor de oostelijke aansluiting Vlijmen, ten behoeve van de te verleggen Heidijk en het ver lengde van de Catharinastraat en het bouwen van een pompge- bouw 1.158.943.68 c. Leveren en opstellen pompinstal- latie in het in het vorige bestek genoemde pompgebouw 15.885.— d. De bouw van drie viaducten van gewapend beton, resp. in de zui delijke tak van de oostelijke aan sluiting van Vlijmen aan de nieu we weg, in het verlengde van de Heistraat en in het verlengde van de Catharinastraat 579.600— e. Bestratingswerken in de gemeen te Vlijmen 19.000. C. NieuwkuijkDrunen. a. Het aanbrengen van cementbe- tonverhardingen met vrijliggende rijwielpaden 127.094.56 b. Het aanbrengen van cementbe- tonverhardingen 207.849.74 D. DrunenWaalwijk. Achter Waalwijk is men de kli nkerweg aan het vervangen door beton. uitwerking zal worden begonnen, zodra omtrent de grenswijziging tussen Oosterhout en Made en om trent het wegenbeloop nabij die ge meentegrens meer zekerheid zal zijn verkregen. WEGOMLEGGING VLIJMEN De aardebaan van 't oostelijk ge deelte van de omlegging Vlijmen is gereed, alsmede de opritten naar de in dit weggedeelte te bouwen via ducten. Ter plaatse, waar de via ducten moeten worden gebouwd, zijn de aardebanen van de op deze kunstwerken aansluitende wegen over de aardebaan voor de omleg ging Vlijmen doorgetrokken. VIADUCTEN In het uitbreidingsplan van de ge meente Vlijmen is een verbindings weg geprojecteerd tussen 't „Plein" te Vlijmen en het ten zuiden van de spoorlijn 's-Hertogenbosch-Lage Zwaluwe in uitvoering zijnde uit breidingsplan de Vliedberg; deze verbindingsweg, in Vlijmen ge naamd Catharinastraat, wordt on gelijkvloers over de wegomlegging geleid. Omdat men gebonden is aan Heusden •rf-io* MOOt Vlijmen Geertruidenbe; 's Hert ogen bosch Wool Wijk N<euwloj;jk Copelle RoomsdcoIT Drur.cn Oost er hout Op bovenstaand kaartje is het tracé - - - -van de nieuwe Langstraatweg in tekening gebracht. bouw is kort geleden door de be woner ontruimd en is thans nog ge deeltelijk in gebruik bij van Gend Loos. De overige panden zijn ge sloopt. AANSLUITING VLIJMEN—NIEUWKUIJK Geprojecteerd is verder een aan sluiting van Vlijmen-Nieuwkuijk en de Vliedberg aan de westzijde van de wegomlegging Vlijmen. Het ligt in de bedoeling in de verkeersbanen voor de nieuwe verbinding door de Langstraat opritten te maken naar een, nabij de bestaande spoorweg overgang tussen Vlijmen en Nieuw kuijk te bouwen viaduct. De huidige weg door de kom van Vlijmen zal in noordelijke richting worden ver legd; bij de spoorwegovergang wordt, door het bouwen van 't via duct, het plaatselijk verkeer tussen Vlijmen en Nieuwkuijk, gelegenheid gegeven de hoofdverkeersweg on gelijkvloers te kruisen. De geprojec teerde aansluiting wordt ingericht voor alle verkeersrelaties met mo torvoertuigen. De in noordelijke richting te ver leggen weg door de kom Vlijmen zal tevens onderdeel uitmaken van een te maken nieuwe verbinding tussen Vlijmen en Haarsteeg. De voor de wegaanleg benodigde gronden zullen ter beschikking wor den gesteld in het kader van de, in uitvoering zijnde, ruilverkaveling „Heusden-Vlijmen". Ter realisering van dit detail in Vlijmen-west zullen een 13-tal wo ningen moeten worden gesloopt; 4 van deze woningen zijn reeds aan gekocht. Met de grond, welke vrijkomt bij de bouw van de viaducten in de Ca tharinastraat, de Heidijk en de oos telijke aansluiting Vlijmen, zal een deel van de opritten naar het via duct over de weg Vlijmen-Nieuw kuijk worden gemaakt. DRUNEN—WAALWIJK De reeds in 1956 gemaakte rij baan DrunenWaalwijk, is slechts a. Bouw pompgebouw, leggen drai neer- en buisleidingen, onderdeel van werken ter vervanging van de spoorwegovergang bij de Baardwijkse Overlaat door een onderdoorgang 154.800.62 b. Leveren en plaatsen volautoma tische pompinstallatie in dit pompgebouw 8.720. c. Bouw van een onderdoorgang en van een viaduct van gewapend beton aan de voet van respectie- I velijk de oostelijke en westelijk® kanaaldijk van het afwaterings kanaal 's-Hartogenbosch-Dronge- len 244.231.03 d. Aanleg aardebaan in het gebied van de Baardwijkse Overlaat, 't voltooien van het zuidelijk ge deelte van de aardebaan van de wegaansluiting-Drunen (west) en het aanbrengen van cementbe- tonverhardingen en -bestratingen 616.571.14. e. Het vervangen van de keien door klinkerkeien op het bochtig weg gedeelte in de kom van Drunen en het opnieuw onder profiel brengen van dit weggedeelte 31.190.81 f. Het vervangen van keien door klinkerkeien in de Grotestraat en het Westeinde te Waalwijk 46.453.17 g. Herstel bestrating omlegging Waalwijk 17.167.— h. Provinciale bijdrage in de brug over het Afwateringskanaal Den BoschDrongelen 147.000. E. Omlegging Waalwijk. a. Bouw van een bemalingsput e.d. voor de beheersing van het wa terpeil in de omgeving van de onderdoorgang Baardwijk 6.410.53 b. Aanleg aardebaan van gedeelte tussen het Afwateringskanaal en de toekomstige rijksweg Tilburg- Gorinchem 1.876.116.66 c. Het maken van duikers in deze omlegging, o.a. in de Hoogeind- sche en Laageindsche Heul 69.746.18 d. Aanbrengen keibestrating op de landweg aan de noordzijde van de kade langs_de omlegging 32.203.19 e. Aanbrengen 6.5 m. brede klinker bestraling op de zuidelijke rij baan van de omlegging tussen 't Afwateringskanaal en de Hertog Janstraat en het maken van een tijdelijke aansluiting van laatst genoemde straat aan de omleg ging; voorts het bestraten van de aansluiting van Baardwijk aan de omlegging 317.655.43 Aanleg drainage-systeem bij on derdoorgang Baardwijk 1.024.54 f. Het bouwen van een viaduct van gewapend beton in de verbin dingsweg van de kom van Waal wijk met het haventerrein, over de omlegging 200.216.23 g. Het bouwen van een onderdoor gang onder de omlegging, in het verlengde van de Hertog Jan straat 521.803.36 h. Leveren en opstellen van bema lingsinstallatie in vorengenoemde onderdoorgang 11.557.05 i. Dempen van de kop van de haven te Waalwijk teneinde ruimte te maken voor de aanleg van de om legging 122.146.56 j. Het bestraten van de zuidelijke rijbaan van de omlegging, met bijbehorende aansluitingen, pa rallelwegen, toeleidingswegen en opritten en het aanbrengen van cementbetonverhardingen ter vervanging van klinkerbestratin gen 909.000.— Totaal 8.519.081.95 Vlak bij de Heuvel een betrekkelijk klein onderdeel van de uiteindelijke situatie. Als ge volg van de oorlogshandelingen werd de brug over het Afwaterings kanaal 's-Hertogenbosch-Drongelen vernield; ter tijdelijke vervanging werd ter plaatse van de vernielde brug een Bailey-brug gelegd. MARK1 25 i-HERIOGÊNBOSCH Passend in het plan voor hel ma ken van de wegomlegging Waal wijk, is in 1955 ten noorden van de Bailey-brug over het Drongelens kanaal door het Rijk een nieuwe brug gebouwd. In de spoorlijn tussen Waalwijk en Drunen bevonden zich in het ge bied van de voormalige Baardwijk se Overlaat zogenaamde doorlaat- bruggen, welke bruggen het inun datie-water van het Bossche Veld gelegenheid gaf om onder deze door- laatbruggen door te stromen naar 't Oude Maasje en via dit riviertje zich te ontlasten in het zogenaamde Bergse Veld. Na de sluiting van de Baardwijkse Overlaat waren deze bruggen niet meer nodig. Gebruik makend van enige van deze door- laatbruggen, is een ongelijkvloerse kruising van de provinciale weg DrunenWaalwijk met de spoorlijn tot stand kunnen komen. Door het bouwen van een viaduct in de aardebaan van het nog aan te leggen gedeelte van de nieuwe Langstraatweg, zal een ongelijk vloerse aansluiting van Drunen aan de Langstraatweg, ten westen van deze plaats tot stand komen. Bij de verdere uitgroei van de aangebrach te, door het Staatsbosbeheer ont worpen, beplanting zal een verfraai ing van het betrekkelijk kale land-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1960 | | pagina 1