wAAlwijkse en UnqstRMtse couRAnt
Nieuwe Langstraatweg gaat 23 miljoen kosten
WINTERJASSEN
JAN DE C0CK
i
Provincie blijft optimistisch
inzake tijdschema
Wat kostte nieuwe
Langstraatweg tot nu toe
X
VOOR VADER EN ZOON
De „Maasroute", nieuwe verkeersader voor de Langstraat
26 Kunstwerken tussen Den Bosch en Geertruidenberg (32 km)
Aan nieuwe Langstraatweg reeds voor 8 miljoen aanbesteed
voor iedere beurs
Koestraat 151
TILBURG
VRIJDAG 21 OKTOBER 1960
83e JAARGANG No. 82
De tcho vAn het Zuióen
Uitgever
vVsalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
HoofdredacteurJAN TIELEN
Gironummer 50798
Qii blad verschijnt 2 x per week
Abonnement
22 cent per
per k-wartaal f 2.83
f 3.10 ira»M p.p.
AdvurtunMaprija 19
Cont ra ot -advrfé i
One'wrht 1878
Bureaux- OroteefTaat 205. Waalwijk Tel 04160 2621
KaatsheuvelDr van Beurrlenstrnat 8 Tel 04167 - 2002
Een gehele dag heeft het Provinciaal Bestuur van Noord-Brabant
ervoor uitgetrokken om de Brabantse pers uitvoerig voor te lich
ten omtrent de planning en de realisering van de nieuwe provinciale
weg 's-IIertogenboschGeertruidenberg en van een aantal belang
rijke reconstructies van provinciale wegen elders in de provincie.
Deze voorlichting kreeg gestalte in een pers-excursie die in Bra
bants hoofdstad begon om via Waalwijk, Raamsdonk, Oosterhout,
Tilburg, Reusel en Eindhoven weer in Den Bosch te eindigen. Het
was van de zijde van het Provinciaal Bestuur een goede gedachte
om door middel van een excursie de pers nader in contact te bren
gen met de activiteiten van de provincie ten aanzien van het pro
vinciaal wegennet, want deze excursie heeft in belangrijke mate
het respect en de waardering verhoogd voor de werkelijk groot
scheepse aanpak van de uitbreiding en de verbetering van het pro
vinciaal wegennet, terwijl er daarnaast een veel groter begrip voor
en inzicht in de moeilijkheden is ontstaan, welke met de realise
ring van deze plannen gepaard gaan.
Van de zijde van het Provinciaal Bestuur werd aan deze pers
excursie deelgenomen door de Commissaris der Koningin in onze
provincie, dr. C. N. M. Kortmann, door de leden van Ged. Staten,
de heren G. P. rLilippart en ir. H. A. van Haaren, en door de
Griffier der Staten G. A. M. v. Rooij; de Provinciale Waterstaat
was vertegenwoordigd door ir. L. A. L. Hamers, bij wie tevens de
leiding van deze excursie berustte, en door ir. J. W. M. de Wijs;
van de Provinciale Griffie namen aan deze excursie deel mr. E.
J. N. M. Bogaerts, hoofd le afdeling (Waterstaat) en de heer H. J.
F. M. Stam, voorlichtingsambtenaar.
Het eerste deel van deze excursie
was gewijd aan de nieuwe Lang- I
straatweg, de nieuwe oost-westver-
binding 's-HertogenboschGeertrui
denberg, de z.g. „Maasroute". Hier
aan willen wij in dit artikel dan
ook voornamelijk onze aandacht
wijden.
De bestaande wegverbinding door
de Langstraat, welke verbinding
met vele bochten en plaatselijke
vernauwingen voert door de lang
gerekte, dicht bebouwde kommen,
is ongeschikt voor interlokaal ver
keer en leidt tot steeds gevaarlijker
verkeerssituaties.
Aanvankelijk werd met verbete
ring van deze wegverbinding be
oogd het verkrijgen van een pro
vinciale weg met een rijbaan van
6,50 m. breed en met wederzijdse
rijwielpaden, breed 1,80 m., voeren
de door de kommen, voorzover deze
voor dit profiel voldoende ruimte
bieden en overigens met beperkte
omleggingen om die kommen heen
voerend.
Op deze wijze zijn de gedeelten
tussen Nieuwkuijk en Drunen, later
tussen 's-Hertogenbosch en Vlijmen
en tenslotte tussen Drunen en
Baardwijk (gemeente Waalwijk)
verbeterd.
Met het oog op de snelle toename
van het verkeer op het weggedeelte
tussen 's-Hertogenbosch en Vlijmen
en omdat destijds nog vrij veel lang
zaam verkeer van deze weg gebruik
maakte, is bij de reconstructie van
dit weggedeelte 't profiel verruimd
door terweerszijden van de rijbaan
doorgaande verharde stroken te ma
ken.
De behoefte aan een oost-west
verbinding in het noorden van de
provincie, welke naast een betere
ontsluiting van het gehele gebied op
de linker-Maasoever, tevens een
welkome tweede verbinding met
West-Brabant zou kunnen vormen
naast de bestaande oost-westverbin
ding via Tilburg en Breda, heeft er
toe geleid een weg met een ruim
bemeten profiel te ontwerpen, voe
rende buiten alle bebouwde kom
men.
Inmiddels bestaat het voornemen
de weg ook ten oosten van 's-Her
togenbosch door te trekken, waar
door het belang nog meer zal wor
den vergroot.
TRACÉ
De nieuwe Langstraatweg is ont
worpen (gaande van oost naar
west): ten zuiden van Vlijmen;
aan de noordzijde van en parallel
met de ten noorden van Nieuwkuijk
en Drunen gelegen spoorlijn 's-Her-
togenboschLage Zwaluwe;
ten noorden van Waalwijk;
deels in het winterbed van de ri
vier de Maas ten noorden van
Capelle, Waspik en Raamsdonk;
ten zuiden van Raamsdonksveer,
Geertruidenberg en Made;
tussen Wagenberg en Terheijden;
met een kruising van rijksweg nr.
16 aan de voet van de noordelijke
oprit naar de brug over de Mark
in deze rijksweg;
op de noordelijke oever van de ri
vier de Mark tot ten zuiden van
Zevenbergen, waar zal worden aan
gesloten op rijksweg 17.
Op 't hierbij gepubliceerde kaart
je is tracé duidelijk aan
gegeven.
Meer westwaarts zal de nieuwe
weg in de toekomst worden doorge
trokken ten noorden van Fijnaart,
om vervolgens ten zuiden van de
Volkerakdam op de Zoomweg te
worden aangesloten.
De als autoweg aan te leggen weg
zal in het algemeen tussen de kruin-
lijnen een breedte van 28 m. ver
krijgen met tussen-, parkeer- en
buitenbermen.
Voorlopig zal slechts één rijbaan
worden verhard. Het ligt in de be
doeling behoudens bij de krui
sing met enkele landbouwwegen
van ondergeschikt belang de weg
te maken zonder gelijkvloerse krui
singen; het landbouwverkeer en 't
rij wiel verkeer zullen van parallel
lopende wegen gebruik kunnen ma
ken.
TIJDSCHEMA
Ofschoon door de Provincie met
betrekking tot het gereedkomen van
de nieuwe Langstraatweg niet meer
wordt vastgehouden aan het jaar
1963, blijft men toch optimistisch
ten aanzien van een spoedige reali
sering. Ook ons lijkt het jaar 1963
niet wel haalbaar.
Uitgevoerd is de reconstructie van
het weggedeelte tussen 's-Hertogen
bosch en Vlijmen; aangelegd met
inbegrip van de verhardingen
met het beperkte profiel is het
gedeelte tussen Drunen en Waal
wijk.
De aardebaan van de omlegging
Vlijmen en van de omlegging Waal
wijk is gereed, evenals de kunst
werken in de omlegging Waalwijk;
op de omlegging Waalwijk is de
verharding in uitvoering. Men is
hier reeds doende de klinkerverhar
ding te vervangen door de definitie
ve betonverharding.
De kunstwerken in de omlegging
Vlijmen zijn aanbesteed; het aan
leggen van de verhardingen op deze
omlegging zal op zodanig tijdstip
worden aanbesteed, dat in 1961 de
omlegging Vlijmen voor 't verkeer
kan worden opengesteld.
Bestedingsklaar is het aanleggen
van de aardebaan van het wegge-
de hoogteligging van de spoorlijn,
moet de aardebaan van de wegom-
legging tot onder de grondwater
stand worden verlaagd. Om geen
wateroverlast te krijgen, is 'n drai
nagesysteem aangelegd, dat loost op
een vijver; het waterpeil van deze
vijver wordt geregeld door een in
een gebouwtje ondergebrachte au
tomatisch werkende pompinstalla--
tie.
Van de wegkruising Heidijk zal
gebruik maken het landbouwver
keer, dat in de polder ten zuiden
van de spoorlijn 's-Hertogenbosch-
Lage Zwaluwe moet zijn. Door het
maken van het viaduct in de Hei
dijk ontstaat in deze dijk een cou
pure; omdat deze dijk Vlijmen bij
het onder water komen van het z.g.
Bosse Veld tegen hoogwater moet
beschermen, is door de aaaleg van
een hoogwaterkerende kade tussen
de verlegde Heidijk en de zoge
naamde oostelijke aansluiting Vlij
men een nieuwe waterkering ge
maakt.
Een derde viaduct zal worden ge
maakt in de aansluiting Vlijmen-
oost. Dit wordt een scheef kunst
werk om het verkeer uit Vlijmen
zo vlot en zo geleidelijk mogelijk in
te laten voegen op de hoofdver
keersweg.
Ter plaatse van de vroegere lig
ging van de Heidijk staat thans nog
een verlaten huisje, als het ware op
een terp. Omtrent de aankoop van
dit huisje kon hoewel langdurig
werd onderhandeld geen overeen
stemming worden bereikt. Onlangs
is de onteigening van dit huisje ten
behoeve van de Provincie uitge
sproken.
Voor de aanleg van de zuidelijke
rijbaan van de omlegging, zal het
gebouw van de Veiling te Vlijmen
niet behoeven te worden opge
ruimd. Dit zal wel moeten geschie
den voor de aanleg van de tweede
rijbaan en de algehele voltooiing
van de weg, met inbegrip van de
parkeerstroken en de parallelwe
gen.
Voor de uitvoering van het werk
was een ingrijpende wijziging van
het spoorwegemplacement noodza
kelijk en dienden de, aan de N.V.
deelte tussen Waalwijk en Waspik;
in hoofdzaak omdat inzake de krui
sing van de Labbegatse Vaart en de
haven van Waspik niet tijdig over
eenstemming kon worden verkre
gen, is op dit punt het tijdstip van
uitvoering enigszins vertraagd.
Het uitwerken van details van 't
in de ruilverkaveling „Heusden-Vlij
men" gelegen gedeelte tussen Vlij
men en de Baardwijkse Overlaat is
in bewerking; zodra over de voor de
wegaanleg benodigde gronden en
panden kon worden beschikt, zal
ook van dit weggedeelte de aarde
baan worden aanbesteed.
Het weggedeelte ten westen van
Waspik en ten oosten van ae rivier
de Donge ligt nagenoeg geheel in
de in voorbereiding zijnde ruilver
kaveling „Raamsdonk"; vanwege de
ongunstige doorsnijding van het be
trokken landbouwgebied door de ge
projecteerde rijksweg nr. 27 (noord-
zuidverbindingO en door de ontwor
pen provinciale weg kunnen hier al
leen door ruilverkaveling de bezwa
ren van agrarische zijde worden on
dervangen. Het plan voor dit weg
gedeelte is in een gevorderd stadi
um van voorbereiding. Aangezien
verwacht mag worden dat de goed
keuring van de ruilverkaveling in
1960 zijn beslag zal krijgen, is het
niet uitgesloten dat einde 1961 de
aanbesteding van de aanleg van de
aardebaan van dit weggedeelte zal
kunnen volgen.
Na het aanbrengen van de verhar
dingen tot het punt waar de ont
worpen weg de bestaande rijksweg
tussen Oosterhout en Raamsdonks
veer kruist, mag de eerste periode
van de aanleg van de verbinding als
afgesloten worden beschouwd.
Van de aan westzijde van de ri- i Nederlandse Spoorwegen behorende
vier „De Donge" ontworpen weg ia- pv;tutionsgebouw, 'n bijgebouw, twee
een plan yooi het gedeelte ten zui- blokposten en een goederenloods te
den van Made ontworpen. Met de worden gesloopt. Eerstgenoemd ge-
De totale kosten van aanleg van
de nieuwe Langstraatweg 's-Herto-
genboschGeertruidenberg zullen
23 miljoen gulden bedragen, exclu
sief grondaankoop. Deze enorme
kosten zijn voornamelijk het gevolg
van het feit dat in deze weg van ca.
32 km. 26 kunstwerken moeten wor
den aangelegd.
Tot nu toe werd voor de aanleg
van deze nieuwe oost-westverbin
ding voor een bedrag van 8 miljoen
gulden aanbesteed, exclusief grond
aankoop, te weten:
A. 's-HertogenboschVlijmen.
a. Het opruimen van de door oor
logshandelingen vernielde „Hoge
Brug" en het vervangen door een
duiker van gewapend beton in
„de Bossche Sloot" 93.439.42
b. Het aanbrengen van cementbe-
tonverhardingen en gewalste ver
hardingen; hoofdrijbaan 6.5 mtr.
breed, ter weerszijden kantstro
ken en 2.25 m. brede verharde
bermen; vrij liggende 2.m. bre
de rijwielpaden 905.598.80
c. Het voltooien van het vorige be
stek nadat de daartoe nog ont
brekende grondstroken door ont
eigening ter beschikking waren
gekomen 18.767.25
B. VlijmenNieuwkuijk.
a. Het vervangen van Zweedsgra-
nietkeien door klinkerkeien op
drie gedeelten in de kom van
Vlijmen 58.890.
b. Aanleg van de ongeveer 3360 m.
lange aardebaan van de omleg
ging-Vlijmen met op- en afritten
voor de oostelijke aansluiting
Vlijmen, ten behoeve van de te
verleggen Heidijk en het ver
lengde van de Catharinastraat en
het bouwen van een pompge-
bouw 1.158.943.68
c. Leveren en opstellen pompinstal-
latie in het in het vorige bestek
genoemde pompgebouw
15.885.—
d. De bouw van drie viaducten van
gewapend beton, resp. in de zui
delijke tak van de oostelijke aan
sluiting van Vlijmen aan de nieu
we weg, in het verlengde van de
Heistraat en in het verlengde van
de Catharinastraat 579.600—
e. Bestratingswerken in de gemeen
te Vlijmen 19.000.
C. NieuwkuijkDrunen.
a. Het aanbrengen van cementbe-
tonverhardingen met vrijliggende
rijwielpaden 127.094.56
b. Het aanbrengen van cementbe-
tonverhardingen 207.849.74
D. DrunenWaalwijk.
Achter Waalwijk is men de kli nkerweg aan het vervangen door beton.
uitwerking zal worden begonnen,
zodra omtrent de grenswijziging
tussen Oosterhout en Made en om
trent het wegenbeloop nabij die ge
meentegrens meer zekerheid zal
zijn verkregen.
WEGOMLEGGING VLIJMEN
De aardebaan van 't oostelijk ge
deelte van de omlegging Vlijmen is
gereed, alsmede de opritten naar de
in dit weggedeelte te bouwen via
ducten. Ter plaatse, waar de via
ducten moeten worden gebouwd,
zijn de aardebanen van de op deze
kunstwerken aansluitende wegen
over de aardebaan voor de omleg
ging Vlijmen doorgetrokken.
VIADUCTEN
In het uitbreidingsplan van de ge
meente Vlijmen is een verbindings
weg geprojecteerd tussen 't „Plein"
te Vlijmen en het ten zuiden van
de spoorlijn 's-Hertogenbosch-Lage
Zwaluwe in uitvoering zijnde uit
breidingsplan de Vliedberg; deze
verbindingsweg, in Vlijmen ge
naamd Catharinastraat, wordt on
gelijkvloers over de wegomlegging
geleid. Omdat men gebonden is aan
Heusden
•rf-io*
MOOt
Vlijmen
Geertruidenbe;
's Hert ogen bosch
Wool Wijk
N<euwloj;jk
Copelle
RoomsdcoIT
Drur.cn
Oost er hout
Op bovenstaand kaartje is het tracé - - - -van de nieuwe Langstraatweg in tekening gebracht.
bouw is kort geleden door de be
woner ontruimd en is thans nog ge
deeltelijk in gebruik bij van Gend
Loos. De overige panden zijn ge
sloopt.
AANSLUITING
VLIJMEN—NIEUWKUIJK
Geprojecteerd is verder een aan
sluiting van Vlijmen-Nieuwkuijk en
de Vliedberg aan de westzijde van
de wegomlegging Vlijmen. Het ligt
in de bedoeling in de verkeersbanen
voor de nieuwe verbinding door de
Langstraat opritten te maken naar
een, nabij de bestaande spoorweg
overgang tussen Vlijmen en Nieuw
kuijk te bouwen viaduct. De huidige
weg door de kom van Vlijmen zal in
noordelijke richting worden ver
legd; bij de spoorwegovergang
wordt, door het bouwen van 't via
duct, het plaatselijk verkeer tussen
Vlijmen en Nieuwkuijk, gelegenheid
gegeven de hoofdverkeersweg on
gelijkvloers te kruisen. De geprojec
teerde aansluiting wordt ingericht
voor alle verkeersrelaties met mo
torvoertuigen.
De in noordelijke richting te ver
leggen weg door de kom Vlijmen
zal tevens onderdeel uitmaken van
een te maken nieuwe verbinding
tussen Vlijmen en Haarsteeg.
De voor de wegaanleg benodigde
gronden zullen ter beschikking wor
den gesteld in het kader van de, in
uitvoering zijnde, ruilverkaveling
„Heusden-Vlijmen".
Ter realisering van dit detail in
Vlijmen-west zullen een 13-tal wo
ningen moeten worden gesloopt; 4
van deze woningen zijn reeds aan
gekocht.
Met de grond, welke vrijkomt bij
de bouw van de viaducten in de Ca
tharinastraat, de Heidijk en de oos
telijke aansluiting Vlijmen, zal een
deel van de opritten naar het via
duct over de weg Vlijmen-Nieuw
kuijk worden gemaakt.
DRUNEN—WAALWIJK
De reeds in 1956 gemaakte rij
baan DrunenWaalwijk, is slechts
a. Bouw pompgebouw, leggen drai
neer- en buisleidingen, onderdeel
van werken ter vervanging van
de spoorwegovergang bij de
Baardwijkse Overlaat door een
onderdoorgang 154.800.62
b. Leveren en plaatsen volautoma
tische pompinstallatie in dit
pompgebouw 8.720.
c. Bouw van een onderdoorgang en
van een viaduct van gewapend
beton aan de voet van respectie- I
velijk de oostelijke en westelijk®
kanaaldijk van het afwaterings
kanaal 's-Hartogenbosch-Dronge-
len 244.231.03
d. Aanleg aardebaan in het gebied
van de Baardwijkse Overlaat, 't
voltooien van het zuidelijk ge
deelte van de aardebaan van de
wegaansluiting-Drunen (west) en
het aanbrengen van cementbe-
tonverhardingen en -bestratingen
616.571.14.
e. Het vervangen van de keien door
klinkerkeien op het bochtig weg
gedeelte in de kom van Drunen
en het opnieuw onder profiel
brengen van dit weggedeelte
31.190.81
f. Het vervangen van keien door
klinkerkeien in de Grotestraat en
het Westeinde te Waalwijk
46.453.17
g. Herstel bestrating omlegging
Waalwijk 17.167.—
h. Provinciale bijdrage in de brug
over het Afwateringskanaal Den
BoschDrongelen 147.000.
E. Omlegging Waalwijk.
a. Bouw van een bemalingsput e.d.
voor de beheersing van het wa
terpeil in de omgeving van de
onderdoorgang Baardwijk
6.410.53
b. Aanleg aardebaan van gedeelte
tussen het Afwateringskanaal en
de toekomstige rijksweg Tilburg-
Gorinchem 1.876.116.66
c. Het maken van duikers in deze
omlegging, o.a. in de Hoogeind-
sche en Laageindsche Heul
69.746.18
d. Aanbrengen keibestrating op de
landweg aan de noordzijde van
de kade langs_de omlegging
32.203.19
e. Aanbrengen 6.5 m. brede klinker
bestraling op de zuidelijke rij
baan van de omlegging tussen 't
Afwateringskanaal en de Hertog
Janstraat en het maken van een
tijdelijke aansluiting van laatst
genoemde straat aan de omleg
ging; voorts het bestraten van de
aansluiting van Baardwijk aan
de omlegging 317.655.43
Aanleg drainage-systeem bij on
derdoorgang Baardwijk 1.024.54
f. Het bouwen van een viaduct van
gewapend beton in de verbin
dingsweg van de kom van Waal
wijk met het haventerrein, over
de omlegging 200.216.23
g. Het bouwen van een onderdoor
gang onder de omlegging, in het
verlengde van de Hertog Jan
straat 521.803.36
h. Leveren en opstellen van bema
lingsinstallatie in vorengenoemde
onderdoorgang 11.557.05
i. Dempen van de kop van de haven
te Waalwijk teneinde ruimte te
maken voor de aanleg van de om
legging 122.146.56
j. Het bestraten van de zuidelijke
rijbaan van de omlegging, met
bijbehorende aansluitingen, pa
rallelwegen, toeleidingswegen en
opritten en het aanbrengen van
cementbetonverhardingen ter
vervanging van klinkerbestratin
gen 909.000.—
Totaal 8.519.081.95
Vlak bij de Heuvel
een betrekkelijk klein onderdeel
van de uiteindelijke situatie. Als ge
volg van de oorlogshandelingen
werd de brug over het Afwaterings
kanaal 's-Hertogenbosch-Drongelen
vernield; ter tijdelijke vervanging
werd ter plaatse van de vernielde
brug een Bailey-brug gelegd.
MARK1 25 i-HERIOGÊNBOSCH
Passend in het plan voor hel ma
ken van de wegomlegging Waal
wijk, is in 1955 ten noorden van de
Bailey-brug over het Drongelens
kanaal door het Rijk een nieuwe
brug gebouwd.
In de spoorlijn tussen Waalwijk
en Drunen bevonden zich in het ge
bied van de voormalige Baardwijk
se Overlaat zogenaamde doorlaat-
bruggen, welke bruggen het inun
datie-water van het Bossche Veld
gelegenheid gaf om onder deze door-
laatbruggen door te stromen naar 't
Oude Maasje en via dit riviertje
zich te ontlasten in het zogenaamde
Bergse Veld. Na de sluiting van de
Baardwijkse Overlaat waren deze
bruggen niet meer nodig. Gebruik
makend van enige van deze door-
laatbruggen, is een ongelijkvloerse
kruising van de provinciale weg
DrunenWaalwijk met de spoorlijn
tot stand kunnen komen.
Door het bouwen van een viaduct
in de aardebaan van het nog aan te
leggen gedeelte van de nieuwe
Langstraatweg, zal een ongelijk
vloerse aansluiting van Drunen aan
de Langstraatweg, ten westen van
deze plaats tot stand komen. Bij de
verdere uitgroei van de aangebrach
te, door het Staatsbosbeheer ont
worpen, beplanting zal een verfraai
ing van het betrekkelijk kale land-