wAAlwijkse en UnqstRAAtse couratu ONS OUDSTE FOLKLORE-FEEST SINT VERDWAALDE FILMJOURNAAL luxor Er liggen op ons bureau 250 gulden voor U klaar. 10 x 25.- ST. NICOLAAS fels Sscrum L St. Nicolaas-gesctientEn Aan STASSAR denken 1 EEN AAROIGE ST. NICOLAASVERRASSING VOOR ONZE ABONNÉ'S VRIJDAG 18 NOVEMBER 1960 83e JAARGANG No. 90 Vooral in vroeger eeuwen heeft ons volk vele folkloristische fees ten gekend. Ze laakten echter stuk voor stuk in onbruik, iets waar de ontwikkeling van onze moderne tijd veel schuld aan draagt. Veel van die heus wel zin volle feesten werden als onzin aan de kapstok der geschiedenis gehangen om nooit meer te wor den aangekeken. O zeker, soms bleven ze als streekfeest nog hon derden jaren een kwijnend be staan lijden, maar van nationale betekenis waren ze niet meer. Er is één folkloristisch feest, dat het niet minder dan ruim zes tien eeuwen heeft uitgehouden en nog steeds springlevend is en dat is 't sinterklaasfeest. Nog steeds rijdt de goede Sint omstreeks be gin december op zijn schimmel over onze daken en hebben de winkeliers een gouden tijd. Nog altijd kloppen de harten vol ver wachting en ziet vrijwel iedereen Uit naar die beroemde pakjes avond. Ja, het sinterklaasfeest leeft nog in aller harten. Waar om eigenlijk, zal men zich afvra gen, is dit feest niet als zovele andere, als onzin opgeborgen? De ware oorzaak daarvan zal wel al tijd duister blijven, maar dat neemt niet weg, dat er wel fac toren te noemen zouden zijn die er aan hebben meegewerkt, dat dit feest nog altijd gevierd wordt. Het gaat waarschijnlijk in eerste instantie om de pure christelijk heid van dit feest. Ieder mens voelt in zijn diepste binnenste aan, dat deze Nicolaas de perso nificatie van het GOEDE is. En zo eenmaal in het jaar wil men dat zelf ook wel eens beleven, het geluk ervaren van het spontaan geven, het zien van die blijde ge zichten, al die dingen zijn belang rijke factoren die een rol spelen. Toch heeft het Sint Nicolaas- feest ook wel moeilijke tijden ge kend. Weg met Sinterklaas In de zeventiende eeuw heeft het feest het wel bijzonder moei lijk gehad. De oorzaak hiervan moet gezocht worden in de refor matie. Trouwe volgelingen van de hervorming zagen in het Sint Xicolaasfeest een zuiver rooms feest van de heilige Nicolaas en dat moest in een hervormd land als Nederland verboden worden. De stedelijke overheden deden daaraan mee. Verscheidene stads besturen stelden verbodsbepalin gen in, vooral met betrekking tot de toen in zwang zijnde „Sinter- klaasmarkt", waar op Sint Nico- laasavond de geschenken werden gekocht. Een Amsterdamse keur van 1(513 verbood in december 't plaatsen van kraampjes op de Dam, omdat er goederen werden verkocht, „die men de cleynen dyets maeckte dat Nicolacs hun luyden gaf". De bepaling was zeer streng, zo zelfs dat er niet alleen een boete stond op het plaatsen van zo'n kraampje maar ook was er een boete bepaald voor lien die er kochten Het merkwaardige is wel, dat 't volk er zich weinig of niets van aan trok en het feest in ere bleef hou den. De kerkeraden hadden trou wens nog meer bezwaren. Zoals wij dat ook konden lezen in de Camera Obscura, was 't gewoon te om op de avond voor het feest ten huize van de bakker een ver guldavondje te houden, waar de jongelui, de vrijers en vrijsters bijeenkwamen om gezamenlijk de bakker met zijn verguldwerk te assisteren. Diverse kronieken vertellen ons, dat het on zulke avondjes bijzonder vrolijk toe ging, ja, dat er zich soms wel eens excessen voordeden, die be slist niet getolereerd konden worden. Hoe oud is Sint Toch heeft de goede oude Sint dit alles doorstaan en is hij er nog steeds. Ja, oud is hij wel niet minder dan zo'n zestien en een halve eeuw. Omstreeks het jaar 300 is namelijk te Patara in Lycië een jongen van rijke ou ders geboren, die Nicolaas heette. Reeds jong verloor hij zijn vader en moeder en erfde al hun bezit tingen. Deze bezittingen heeft Ni colaas alle weggeschonken. Hij is zelf in een klooster gegaan, stu deerde voor priester en werd nog zeer jong bisschop van Myra in Klcin-Azië. Door zijn grote zacht moedigheid en liefdadigheid is hij bijzonder populair geworden. Zijn roem van waar Christen heeft hem al die eeuwen over leefd. De Ce december is zijn sterfdag en werd naar hem ver noemd. Wanneer Nicolaas zo'n bijzon der christen was en zijn feest dus een bij uitstek christelijk feest, dan zal menigeen zich ongetwij feld afvragen hoe die verschillen de merkwaardige elementen van heidense origine in zijn feest zijn terecht gekomen. De oorzaak hiervan is, dat in de eerste eeu wen na onze jaartelling waarin het feest ontstaan is, het volk wel christelijk was geworden, maar er toch nog veel neigingen tot het oude heidense geloof aanwezig waren. Deze heidense symboliek werd dan rustig in een christelijk feest ingeweven en men zag daar geen kwaad in. Heidense elementen Hoe kwam de volksverbeelding er toe Sint Nicolaas op een paard over de daken te laten rijden, hem door schoorstenen te laten gluren en met kettingen te laten rammelen? Dat zijn toch echt geen handelingen voor een bis schop De verklaring is, dat vóór hem er een figuur was, die wel enige gelijkenis met hem vertoonde én die van heidense oorsprong was. Deze heidense figuur is in 't feest van Sinterklaas blijven voortbe staan. Het was een godheid, die bij de opkomst van het christen dom moest wijken. Het betrof hier de germaanse oppergod Wodan, die gehuld in zijn onzichtbaar makende hemel- mantel, gezeten op zijn wolken schimmel Sleipnir en met zijn speer (staf) in de hand, de ronde deed en geschenken bezorgde. Zijn raven (zwarte pieten) hiel den hem op de hoogte van de ge dragingen van de mensen bene den op aarde. Wodan was een luchtruiler, dat verklaart het da kenrijden van Sint Nicolaas. De germaanse God maakte bij zijn rondritten veel lawaai (kettin gen), vandaar dat de goede Sint soms ook luidruchtig zich aan dient. Wat de schoorsteen betreft, deze was van ouds verbindings weg tussen het geestendom in de lucht en de mensen op aarde. Ook gebruiken als klaar zetten van hooi en wortels voor 't paard zijn ontleend aan Wodan (of fers). Dit alles is dus het geker stende deel van de germaanse go denverering! Ongetwijfeld zal het Sint Nico- laasfeest zich ook in de toekomst nog weten te handhaven, want 'n feest, dat zo diep in de volksziel geworteld is, is onverwoestbaar Een simpele telling geeft U de kans op Zie verdere mededeling. Met dit nummer begint onze actie voor St. Nico laas, waaraan speciaal dit en het nummer van 25 november zijn gewijd. Vandaag begint onze wed strijd, waaraan ieder abonné en huisgenoot kan deel nemen en waarmee 10 x f 25.te verdienen zijn. Hoe dat moet geschieden, is zeer eenvoudig en kan men op deze pagina van dit blad lezen. Veel succes met deze puzzle Langzaam werd het donker in het bos. Zachtjes vielen de regen druppels neer op het mos en de wind blies door de kale takken van de bomen. Steeds donkerder werd het en de dieren van het bos zochten hun holletjes op. De haas lag te rillen in zijn leger, de konijntjes zaten lekker warm bij een in hun hol en de vogels zaten dicht opeen, diep in de veren ge doken naast elkaar op de takken. Een was er die nog aan de wan del was. Dat was de vos. Zijn maag knorde, hij had een ver schrikkelijke honger. De hele dag had hij nog niets gegeten endaar- om deed hij nu extra zijn best om nog iets te vinden. ,'Maar hij had geen geluk. Hij zwierf tussen de bomen en de struiken, maar vond niets. Hoe moest dat nu, hij kon toch niet met een lege maag gaan slapen! Steeds verder liep hij door het grote bos. Af en toe bleef hij stil staan. spitste zijn oren en luister de. Maar hij hoorde alleen het zachte vallen van de regen en 't ruisen van de wind door de boomtoppen. Iedereen was al naar huis, alle dieren zaten in hun hol. Zou hij ook maar te rugkeren? Mensen! Terwijl hij daar zo over stond te denken, hoorde hij ineens een geluid. Wat was dat nu? Voor zichtig kroop de vos weg in de struiken. Zouden er somis jagers op pad zijn. Het geluid dat hij hoorde, was niet van dieren, die maakten niet zoveel lawaai. Al leen mensen maakten zo'n ru moer. Bij de gedachte aan men sen werd de vos bang. Die had den van die knaldingen en die waren heel gevaarlijk. De oren gespitst wachtte de vos af. Hè, wat was dat nu? Hij hoor- lc het gelrappel van paardenhoe ven. O, dan waren het zeker ja gers te paard. Dat was nog ver schrikkelijker, want hij wist maar al te goed, dat ze hem op hun paarden makkeluk konden bijhouden. Maar er was iets an ders, dat de vos vreemd vond. Hij hoorde geen honden en die waren er toch altijd bij. Als de jagers geen honden bij zich hadden, dan was het gevaar zo groot niet, dan kon hij misschien rustig lussen de struiken blijven zitten zonder gezien te worden. Het hartje van ue vos klopte in zijn keel, zo bang en nieuwsgierig was hij tegelijk. Het geluid van de paardevoet- jes kwam steeds dichterbij en ja hoor, eindelijk zag hij de men sen. Maar dat was raar! Het was een oude man met een lange wit te baard, een heel hoge hoed op het hoofd en een lange rode man tel aan, die op het paard zat. H.j zag er vriendelijk en erg ver moeid uit in zijn natte kleren. Maar wat was dat voor een mens die naast hem liep? Het was een zwarte man. Zoiets had de vos nog nooit gezien: een zwarte man met een zware zak op zijn rug. Maar dat konden toch geen jagers zijn Die zagen er heel an ders uit! Verdwaald De vos werd heel nieuwsgierig en z'n angst verdween. Voorzich tig kwam hij wat naar voren en keek naar de natte mensen die over het pad in zijn richting kwa men. T oen ze dichterbij waren gekomen, kon hij verstaan wat ze zeiden. „Piet, ik geloof dat we verowaald zijn", sprak de oude man op het paard. „O baas, dat is necl verschrikkelijk. Dan komen wij nooit meer uit dat grote bos en misschien zijn er wel wilde dieren, die ons op zullen eten!" sprak de zwarte knecht bang. „Kom, kom, beste Piet, het zal wel meevallen. Het is veel erger dat het zoeken misschien zo lang zal duren, dat we met op tijd in de stad kunnen zijn om vanavond onze caueautjes rond te delen. Dan zitten alle kinderen te wacu en en te wachten en och wat zul len ze dan morgen teleurgesteld zijn." De oude man was erg ver drietig, dat zag de vos wel'. Gin gen die mensen cadeautjes rond delen bii kinderen? De vos kon 't bijna niet geloven. Maar dan wa ren dat go.de, lieve mensen, dat kon niet anders en dan hoefde h er ook niet bang \oor te zijn. Ze waren verdwaald, misschien kon hij ze wel helpen. Het goede hart van de vos kwam boven en plot seling stapte hij uit de struiken naar voren. Met een wilde gil sprong zwarte Piet opzij en liet de zware zak vallen. O, wat was die geschrokken van de vos, die daar zo ineens te voorschijn kwam. Terug op 't goede pad Natuurlijk was Sint Nicolaas, want die was het die op 't paard zat, ook wel geschrokken, maar toen hij zag dat het diertje op het pad een vos was, toen moest hij erg lachen. De Sint begreep dat er hier een kans was om de weg weer terug te vinden. „Goede avond, vosje", groette hij vriendelijk. De vos was nu he lemaal niet bang meer. „Dag me neer", zei hij beleefd. „Ik ben Sint Nicolaas", vertel de de oude man, „ik ben op weg naar de stad en nu dachten we door hier door het bos te gaan, een kortere weg te nemen. Maar we zijn verdwaald en het is zo donker. Ik ben nu bang, dat we de goede weg niet meer kunnen vinden en dat we veel te laat in de stad zullen komen." De vos knikte. Met één pootje wenkte hij de mensen hem te volgen. Na tuurlijk wist de vos heel goed de weg in het bos en dat begreep de goede Sint. In vol vertrouwen volgde hij samen met zijn knecht de vos, die in het donker precies de weg wist. Dan ging hij dit pad in en dan dat. De andere dieren in het hos ke ken verwonderd toe vanaf hun tak of vanuit hun holletjes. Wat was dat een rare optocht. Voorop liep de vos met een trots gezicht ca daarachter een oude man op een paard en daarachter weereen zwarte man met een grote zware :ak. Niet begrijpend schudden de dieren hun kopjes. Die vos had ook altijd wat. Maar morgen, als iet weer dag was, dan zouden ze wel horen wat er precies gebeurd was. Aan de rand van het bos, waar het bospad uitkwam op de weg die naar de stad leidde, nam de vos afscheid van de goede Sint. Sint Nicolaas was een verstandig man en hij wist dat het voor een vos soms niet meevalt om vol doende eten in zijn hongerige maag te kriigen. Als dank voor de hulp gaf de Sint hem uit de zak van Piet een heleboel lekkers en tevreden sleepte de vos dat al les mee naar zijn hol. Voorlopig hoefde hij geen honger te lijden. Die Sint Nicolaas was een goed mens, waren ze allemaal maar zo als deze oude man „OPERATIE „PETTICOAT" Hel leven op een onderzeeër met vijf bijzonder aantrekkelijke vrouwen aan boord kan natuur lijk nooit normaal zijn, afgezien nog van het fe l dat het in strijd is met alle militaire discipline. Hel is trouwens helemaal een raar geval met die onderzeeër die de dreigende naam „Zectiiger" draagt. Bij een Japanse luchtaan val wordt de schuit in Manilla lot zinken gebracht. Comman dant Sherman (Cary Grant) weet gedaan te krijgen dat zijn beman ning mag trachten om de boot zelf weer gevechtsklaar te krii gen, waarbij ook een zekere lui tenant Holden (Tony Curtis) op duikt. Holden is op het eerste ge zicht een fat, maar blijkt later toch een zeer bruikbare kracht te zijn. Hij toont zich zelfs onover troffen in het „organiseren". Als de schuit weer zo ongeveer drijft, komt er weer een Japanse lucht aanval. Sherman kiest zee, maar moet on een klein eilandje aan leggen om noodzakelijke repara ties lo doen. Holden gaat het ei landje verkennen en komt terug met vijf legcrverolergsters. die daar op een of andere duistere manier zijn achtergebleven. Sher man kan niet anders doen dan de vijf' vrouwen opnemen en daar- Een adveirfeniie ara een blad dat (tevens uitvoerig nieuws bevat uit plaats en streek, beeft vanzelfsprekend de meeste waarde, omdat 't gelezen en herlezen wordt en in veler handen en onder vele ogen komt! Wij hebben voor onze abonné's een aardige St. Ni- colaasverrassing in petto, een verrassing waaraan alle lezers, klein en groot, zon der veel moeite en hoofd brekens kunnen deelnemen, en die voor onze adverteer ders het nodige succes zal brengen, gezien de grote verspreiding die ons blad geniet en die steeds groei ende is. Wat moet er dan gebeu ren? Onze lezers hebben niets te doen dan de adver tenties (ook tussen de tekst) te tellen in de num mers van 18 en 25 novem ber a.s., waaraan bijzondere zorg wordt besteed. Men telle dus nauwkeu rig alle advertenties in het nummer van 18 november en noteert dit getal; het zelfde doet men in het num mer van 25 november, en dan noteert men het totaal. Dus het aantal van 18 no vember afzonderlijk, het aantal van 25 november af zonderlijk en dan het to taal; deze drievoudige op gaaf zendt men direct na 25 november in, liefst op een briefkaart. Dat is alles, dus zeer ge makkelijk. En wat kan men er mee verdienen? Het lieve bedrag van 10 x 25.dus 10 prijzen van 25.te besteden bij een der in die nummers adver terende firma's in Waal wijk, in Kaatsheuvel, in Drunen, in Sprang-Capelle, in Waspik of waar dan ook. Een aardig douceurtje dus voor 10 der ijverige tel lers en een waarborg, dat de advertenties in veler handen en onder veler ogen komt! (Advertenties of medede lingen over ons blad of be drijf tellen niet mee, dus blijven buiten beschouwing en slechts abonné's of huis genoten kunnen deelne men verhaal, waarin niets militairs bespeuren valt maar dat tenslot te toeh nog goed afloopt. Een amusante film, waarmee men zich een avond goed en i rot tig amuseert. Van vrijdag tot en met zondag. Toegang 14 jaar. „EEN VROUW WIST TE VEEL" Een Hitchcock-film is de cn- tréeprijs altijd ten volle waard en ook deze al wat oudere film houdt weer enkele uren de aan dacht strak gespannen. Het is een typisch Hitchcock-product, gela- den van spanning en dreiging in elk beeld. Het verhaal vertellen we liever niet om niets van de door Hitchcock zo knap gereali seerde spanning weg te nemen. De hoofdrollen worden vertolkt door Margaret Lockwood, Micha el Redgrave en Paul Lukas. Maandag en woensdag. Toegang 14 jaar. mee begint dan een even onwaar schijnlijk als dwaas en grappig „PORTO-FINO. PARADIJS DER LIEFDE" Deze film biedt een kijkje ach ter de schermen van de weelderi ge badplaats Portofino aan de Italiaanse Rivièra, waar het we melt van rijke mensen, avontu riers en avonturiersters, die een rijke partij aan de haak trachten te slaan. Het is een niet bepaald verfrissend gedoe deze spilzucht en die begeerte -naar geld. Het filmverhaal haalt enkele figuren uit dit ontwrichte leven op de voorgrond. Daar is de miljonair Ferrari, die in contact komt met de mooie jonge vrouw Renata, maar die al spoedig tot de ont dekking komt dat haar man Mo- drani haar wil opofferen om uit de financiële moeilijkheden te ra ken. Daar is de rijke weduwe Cla ra, die verstrikt raakt in de net ten van de jonge Walter die liet alleen maar op haar geld voor zien heeft, maar die doorzien wordt door de dochter Lina. Een ander vreemd paar is de opera zangeres Galloti en haar secreta ris Aristide. De enige normale mensen zijn Marcello en Michc- line. Marcello is rechercheur en Michcline een hoteldievegge, die naar Frankrijk wordt getrans- orteerd om haar gevangenis straf uit tc z'tten De trein heeft De tcho vxn het Zuióen Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen HoofdredacteurJAN TIELEN Gironummer 50798 Oit blad verschijnt 2 x per week Opgericht 1878. Abonnement 22 cent per week per kwartaal f 2.85 f 3.10 franco p p Advertentieprijs 10 cent per m.m Contract-advertenties speciaal tarief Bureaux. Grotestraat 205, Waalwijk - L)t van heurHt-nsiraa. x h 04 is? - 1 miism Omstreeks het jaar 300 werd de rijke Nicolaas geboren de 6 december - filanthroop I „Erho" Sint Nicolaas«erhaa' voor de kleine kinderen Km

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1960 | | pagina 5