waatwrjkse en UnqstRAAtse couRAnt
ALLE TALEN
BEHALVE DIE ENE
t
Verhaalsrecht
Regering wil loonraad in
plaats van Rijksbemiddelaars
Fotobureau HET ZUIDEN
i
VRIJDAG 19 MEI 1961
83e JAARGANG No. 40
Uitgever
faalwjjkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur: JAN TIELEN
Gironummer 50798
Dit blad verschijnt 2 x per week
Opgericht 1878
Abonnement
22 cent per weex
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contract-advertenties: speciaal tarief
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres „Echo1-
Het verhaal over die allereer
ste Pinksterdag, zoals dat voor
komt in de Handelingen der
Apostelen, is vooral in zijn aan
vang een wat vreemd verhaal.
Nadat in enkele sobere regels is
verteld over de nederdaling van
de H. Geest in de gedaante van
vurige tongen, wordt een beeld
gegeven van de indruk die dit
eerste Pinksterfeest op de buiten
wacht maakte. Geen in vervoe
ring geraakte mensen hoe zou
den ze ook maar echt de reac
tie van mensen die door een spec
taculair voorval zijn getroffen.
En spectaculair was het inder
daad, want het gebeurt niet iede
re dag dat doodgewone en Weinig
geletterde mensen plotseling een
handvol talen beginnen te spre
ken. Dat is op z'n minst wel iets
om even over in opwinding te ra
ken. En daar draaide voor die
buitenwacht dan ook het hele
Pinksterfeest om: een spectacu
lair talenwonder, dat iemand echt
wel met z'n oren deed klapperen.
Maar meer was het dan ook be
slist niet, waar dan nog bij kwam
dat de meningen over dit zonder
linge voorval zeer uiteenliepen.
Sommigen waren verbaasd en
vroegen zich af wat er toch gaan-
dé kon zijn, maar anderen beza
gen de zaak nuchterder en con
cludeerden oh, die lui hebben
een borrel te veel opU ziet, ech
te reacties van de mensen langs
de weg. Maar meer kon het ge
beuren voor deze mensen ook
niet zijn, want wat wisten zij van
het enorme en ontzagwekkende
dat zich in de apostelen voltrok
ken had? Wat konden zij begrij
pen van het vervuld worden door
de geest van God? En dan daar
bij, het zou nauwelijks aan te ne
men zijn geweest, want was die
Jezus van Nazareth, de leider van
dat stel Galileërs, niet onlangs
een zeer smadelijke kruisdood
gestorven? Was Hij, de grote
wonderdoener, niet als een mis
dadiger en weerloos en hulpeloos
de dood in gegaan? Die opmer
king van „ze hebben een borrel
te veel op" ligt daarom nogal
voor de hand, want ook vandaag
de dag zijn er nog maar genoeg
mensen die hun teleurstelling en
verdriet verdrinken in alcohol.
Voor ons, met dik negentien
eeuwen christendom in de rug,
heeft het Pinksterfeest een heel
ander gezicht. Natuurlijk, ook
wij zien nog wel het „spectacu
laire" van het talenwonder van
die eerste Pinksterdag, maar het
is toch bijzaak, want in die ver
scheidenheid van talen horen wij
die ene taal: de taal van de waar
heid en de liefde. Wij nog
maals, met ruim negentien eeu
wen christendom in de rug
zouden die taal moeten kennen,
in de praktijk dan wel te ver
staan. Wij kijken er niet meer
van op wanneer wij om ons heen
diverse talen horen spreken. De
wereld is klein geworden. Jeru
zalem ligt vandaag de dag nau
welijks verder weg dan Zevenaar
of Hamburg en wie in deze mo
derne tijd vooruit Wil komen in
de wereld, komt met de eigen
moedertaal lang niet toe. Nee,
voor vreemde talen draaien we
de hand niet om. Dank zij alle
mogelijke cursussen zijn ze in
vrij korte tijd zover geleerd dat
we ons in vrijwel elke taal be
hoorlijk verstaanbaar kunnen
maken. En daarom maakte het
talenwonder van die eerste Pink
sterdag nog nauwelijks indruk.
Het zou vandaag de dag nauwe
lijks een extra televisie-uitzen
ding waard zijn.
Maar die ene internationale
taal, de taal van Christus, van
waarheid en liefde, die we toch
eigenlijk zo goed zouden moeten
kennen, schijnt een grammatica
te hebben die we maar moeilijk
onder de knie kunnen of willen
krijgen. We weigeren hardnekkig
dm die ene taal te spreken, die
door iedereen verstaan wordt,
zonder grenzen, zonder machts
wellust, zonder haat, zonder af
gunst, zonder verbijsterende ar
moede naast ergerlijke rijkdom.
We kunnen in alle talen hande
len in geld en goederen, maar
wanneer de waarheid en de liefde
in het geding komen, worden we
plotseling klungels, lamzakken
en kwanselaars. Wanneer we
eens met hetzelfde vuur vochten
voor het geluk van de medemens
als waarmee we vechten voor ons
eigen bankconto; wanneer we
eens even vasthoudend en onver
zettelijk waren bij het verdedigen
van de waarheid als bij het be
hartigen van onze eigen kleine
belangen; waanneer we eens het
zelfde vuur en dezelfde toewij
ding konden opbrengen bij het
vechten voor de korst brood voor
de paupers en vertrapten van de
ze wereld als voor de wijn, de
rollade en de reerug op onze ei
gen tafel; wanneer we eens even
de radeloze smekende stem van
onze naaste konden verstaan zo
als we luisteren naar de begeerte
van ons eigen hart. Och, indien
we maar eens één enkele dag van
ons leven die taal zouden willen
spreken, waarvoor geen cursus
sen en geen linguaphone-metho-
den nodig zijn om ons verstaan
baar te maken en waarin maar
twee woorden met een hoofdlet
ter geschreven wordenLiefde en
Waarheid.
De taal van Pinksteren, die al
le mensen doet zeggen: Ziet, zijn
allen die daar spreken geen Ne
derlanders? En hoe horen wij
dan allen als ze dan in onze eigen
moedertaal spreken?
Moge de Geest van Pinksteren
op ons allen neerdalen om ons
deze taal te doen spreken!
I.
Op 1 maart j.l. is een wijziging
in de Armenwet in werking ge
beden, waardoor het verhaals
recht van de overheid in het cen
trum van de belangstelling is ko
men te staan.
Door deze wijziging is het
recht van de gemeenten en ande
re overheidsorganen om verleen
de steun op anderen te verhalen,
belangrijk beperkt. Men heeft de
stelling zelfs geponeerd, dat het
verhaalsrecht voor 95 is afge
schaft.
Dit recht op verhaal van ver
leende ondersteuning berust op
de verplichting van bepaalde per
sonen om hun behoeftige bloed
verwanten of aangetrouwde fa
milieleden te onderhouden. De
zin hiervan blijkt dus alleen als
we dit recht beschouwen tegen
de achtergrond van de onder
houdsplicht ofwel de alimenta
tieplicht.
Ingevolge het Burgerlijk Wet
boek is ieder verplicht zijn be
hoeftige bloedverwanten in de
rechte linie te onderhouden.
Daarnaast is er voor schoon
zoons en schoondochters de ver
plichting tot onderhoud van hun
schoonouders en omgekeerd, zij
het, dat op deze verplichting en
kele belangrijke uitzonderingen
bestaan. In het algemeen kan
echter worden gezegd, dat er voor
kinderen de verplichting bestaat
om hun ouders, schoonouders en
grootouders te onderhouden, ter
wijl omgekeerd de ouders enz.
een gelijke verplichting hebben
tegenover hun kinderen en klein
kinderen. Ook echtgenoten zijn
jegens elkaar onderhoudsplichtig.
Nu is het mogelijk, dat dege
nen, die volgens de wet tot ali
mentatie verplicht zijn, aan deze
verplichting niet kunnen vol
doen, om de eenvoudige reden,
dat zij nauwelijks voldoende in
komen hebben om in hun eigen
levensonderhoud en dat van hun
gezin te voorzien.
In zo'n geval wendt degene die
ondersteuning behoeft, zich tot
de diaconie van de kerk waartoe
hij behoort, of tot de burgerlijke
gemeente. Een van deze beide in
stellingen zal dan ondersteuning
gaan verlenen.
't Komt echter helaas ook voor
dat de kinderen niet bereid zijn
hun behoeftige ouders te onder
steunen. De oorzaken hiervan
kunnen wij hier onbesproken la
ten. Som,s liggen deze in de ver
houding van de ouders tot de
kinderen, soms hebben de kinde
ren onderling onenigheid en wil
de een voor de ander niet helpen.
Het ligt voor de hand, dat de
ouders hiervan niet de dupe kun
nen worden; daarom wordt ook
in zulke gevallen hulp geboden.
Deze hulpverlening betekent in
feite echter een ondersteuning
van de kinderen.
Om nu te voorkomen, dat de
onwillige kinderen uit hun hou
ding ook nog voordeel zouden
trekken, is in de Armenwet aan
de instellingen van weldadigheid
en aan de gemeenten het recht
toegekend om de kosten van de
ondersteuning terug te vorderen
van, dus te verhalen op bepaalde
personen.
De personen op wie verhaal
mogelijk is, zijn:
1. De ondersteunde zelf, indien
hij tot teruggave in staat is.
2. Na overlijden: de nalaten
schap van de ondersteunde.
3. Als verhaal onder 1 en 2 ge
noemd niet mogelijk is: op de
bloed- en aanverwanten, die tot
onderhoud verplicht zijn.
Dit recht van verhaal nu is
met ingang van 1 maart j.l. be
langrijk beperkt. Deze beperkin
gen kunnen in twee groepen wor
den onderscheiden, namelijk die,
GARAGE VAN MOSSEL
VERHUUR
welke voor alle ondersteunende
instellingen gelden en die, welke
alleen voor burgerlijke- en ge
mengde instellingen van welda
digheid, voor het rijk en voor de
gemeenten gelden.
Voor alle ondersteunende in
stellingen geldt de beperking, Hat
verhaal voortaan niet meer mo
gelijk is op grootouders, klein
kinderen en bloedverwanten van
verdere graad.
Deze familieleden blijven dus
wel alimentatieplichtig, maar de
kosten van ondersteuning, die
door instellingen e.d. is verleend,
kunnen niet meer op hen worden
verhaald.
De beperkingen van de tweede
groep hebben betrekking op het
verhaal, dat op bepaalde perso
nen en voor bepaalde kosten zou
kunnen w;orden toegepast.
De personen, op wie de nieu
we wettelijke bepalingen het oog
hebben en tegenover wie dus
geen verhaal meer kan worden
toegepast, zijn de onderhouds
plichtigen die aannemelijk maken
dat hun draagkracht niet groter
is dan die van een hier te lande
wonende ongehuwde, die een ver
mogen van 50.000.of een in
komen van 12.000.per jaar
heeft en te wiens aanzien zich
geen bijzondere draagkracht ver
minderende omstandigheden voor
doen, of dat door toepassing van
het verhaal hun draagkracht be
neden die van zodanige ongehuw
de zou dalen.
Door deze beperking wordt het
verhaal op een grote categorie
van onderhoudsplichtigen onmo
gelijk gemaakt, daar de grenzen,
waarnaar de draagkracht wordt
gemeten, vrij hoog zijn. Als een
ongehuwde met een inkomen van
12.000.per jaar al niet meer
;n staat wordt geacht in het on
derhoud bij te dragen, dan geldt
dit voor een gehuwde met twee
kinderen zeker bij een inkomen
van pl.m. 15.000.per jaar.
Ingewijden zijn dan ook van
mening dat 95 van de verleen
de ondersteuning niet meer kan
worden verhaald.
De hier bedoelde beperking
geldt verder alleen voor de vol
gende kosten:
1. De ondersteuning van een
man of vrouw die vóór 1 januari
1901 is geboren en die de leeftijd
van 65 jaren heeft bereikt.
2. De vrouw van een onder 1
genoerpde man.
3. De kosten van verpleging of
verzorging in een inrichting tot
verpleging van zieken, van ge-
hrekkigen, van hulpbehoevenden
of van ouden van dagen, dan wel
de kosten van de verpleging of de
verzorging van een persoon, die
verkeert in een zodanige geeste
lijke of lichamelijk toestand, dat
opneming in een inrichting ge
rechtvaardigd zou zijn.
4. De kosten van verpleging in
een krankzinnigengesticht en de
kosten van de verpleging van ie
mand die in een zodanige toe
stand verkeert, dat verpleging in
een inrichting gerechtvaardigd
zou zijn.
(Wordt vervolgd)
De regering is van plan de
rechtstreekse verantwoordelijk
heid voor het vaststellen van lo
nen en andere arbeidsvoorwaar
den in handen te leggen van de
Sociaal Economische Raad en de
daartoe in het leven te roepen
loonraad. Zelf wil zij zich beper
ken tot het aangeven van alge
mene doelstellingen over de ont
wikkeling van de lonen en prij
zen, het goedkeuren van de door
de S.E.R. en de loonraad ontwor
pen algemene regelen en voor
schriften en het oplossen van
eventueel gerezen moeilijkheden.
Het College van Rijksbemidde
laars kan dan zijn taak beëindi
gen, omdat deze door de loonraad
wordt overgenomen. Op deze wij
ze hoopt de regering volgens het
voorontwerp van wet op de ar-
beidsvoorwaarden, dat om advies
bij de S.E.R. is binnengekomen,
de primaire verantwoordelijk
heid voor het bepalen van lonen
en overige arbeidsvoorwaarden
te geven aan de door haar ge
wenste instantie het bedrijfs
leven zelf.
Staatssecretaris B. Roolvink
van Sociale Zaken, de verant
woordelijke bewindsman voor 't
voorontwerp van wet op de ar
beidsvoorwaarden, zegt in zijn
toelichting, dat de bevoegdheid
tot het vaststellen van lonen en
andere arbeidsvoorwaarden in
eerste instantie een aangelegen
heid is tussen werkgever en werk
nemer. De primaire verantwoor
delijkheid van deze bevoegdheid
ligt in beginsel bij het georgani
seerd bedrijfsleven. Daarom acht
hij het juist dat de Sociaal Eco
nomische Raad, waarin alle orga
nisaties vertegenwoordigd zijn,
belast wordt met het algemeen
beleid. Omdat dit orgaan echter
te groot is om ook de dagelijkse
uitvoering van de algemene be
leidsregelingen op zich te nemen,
acht de staatssecretaris een loon
raad gewenst. De leden er van
een gelijk aantal werkgevers en
werknemers en minder dan een
derde deskundigen als vertegen
woordigers van de minister van
Sociale Zaken moeten worden
benoemd door de SER, die de
grootte van de loonraad zelf kan
vaststellen. Het minimum en
maximum aantal leden dient in
de wet te worden opgenomen.
Omdat het loonniveau niet los
gezien kan worden van andere
factoren, die de ontwikkeling van
het nationaal niveau bepalen, zou
volgens de staatssecretaris het
geven van volledige vrijheid aan
het bedrijfsleven te ver gaan.
Vandaar dat de regering de alge
mene doelstellingen blijft bepa
len en de goedkeuring van de
door SER en loonraad gemaakte
algemene regelingen en voor
schriften voor zichzelf wil reser
veren.
LOONRAAD
De in het voorontwerp opge
somde bevoegdheden van de loon
raad gaan vrij ver. Hij heeft niet
alleen tot taak de voorgestelde
loonregelingen of CAO's te toet
sen en bindend te verklaren,
maar hij kan ook zelf regelingen
voor lonen en andere arbeids
voorwaarden voorschrijven. Dit
in tegenstelling met de SER, die
zich alleen heeft op te houden
met de door de regering goedge
keurde algemene beleidsregelin
gen.
De primaire bevoegdheid van
de bedrijfstakken zelf concrete
voorstellen op te maken, blijft
onaangetast, evenals de voor de
voor deze materie verordende
taak van de bedrijfschappen.
Staatssecretaris Roolvink vat
de taak van de toekomstige loon
raad als volgt samen
a. Het goedkeuren van loon-
verordeningen van een bedrijf
schap en van de cao's;
b. Het beslissen over het alge
meen verbindend- of onverbin
dend verklaren van bepalingen
van een CAO;
c. Het vaststellen van bindende
regelingen voor werknemers en
werkgevers in het algemeen en
voor bepaalde groepen of bepaal
de personen;
d. Het inwinnen van inlichtin
gen;
e. Het vaststellen van voor
waarden of voorschriften, nodig
voor de uitoefening van z'n taak.
De beslissingen van de loon
raad worden geen verordeningen,
maar komen tot stand met meer
derheid van stemmen.
SER
De taak van de Sociaal Econo
mische Raad is volgens het voor
ontwerp een algemene. De alge
mene regelen van de SER, waar
binnen de loonraad zijn opdracht
moet vervullen, krijgen de vorm
van een verordening. Zij schep
pen niet rechtstreeks arbeids
voorwaarden, omdat die tot de
bevoegdheid van de loonraad ge
rekend worden, of in eerste in
stantie van de partijen zelf. Wel
dienen deze instanties zich aan
de beleidslijnen van de SER te
houden. Voor de partijen zijn de
beleidslijnen op rechtsplicht ge
baseerd. De SER moet bovendien
toezicht houden op de manier
waarop de loonraad zijn beleid
voert.
Het orgaan kan zelfs beslissin
gen van de loonraad aan een na
der onderzoek onderwerpen. Hoe
wel de staatssecretaris adviseert
het onderzoek niet te laten dood
lopen in het bekijken van alle
mogelijke kleinigheden.
Belangrijk is ook, dat de SER,
wanneer dit dringend gewenst is,
zelf snelle oplossingen kan zoe-
ken in het vaststellen van loon-
j regelingen en andere arbeidsvoor-
waarden. Maar dan moet er toch
wel duidelijk sprake zijn van een
impasse tussen loonraad en par
tijen.
Voor de overheid blijft over
het goedkeuren van de besluiten
van de loonraad en/of SER wan
neer deze een algemene werking
hebben, het goedkeuren van de
algemene beleidslijnen of het zelf
vaststellen er van, het voordra
gen ter schorsing of vernietiging
door de Kroon van besluiten dotor
loonraad en/of SER genomen.
Als deze besluiten tenminste in
strijd zijn met de wet of het alge
meen belang.
Onder de werkingssfeer van de
toekomstige wet op de arbeids
voorwaarden vallen alle werkge
vers, werknemers, hun organisa
ties en de bedrijfslichamen. Uit
gezonderd zijn overheidsperso
neel, onderwijzend en docerend
personeel en religieuzen, ook al
verrichten zij arbeid volgens een
overeenkomst. Huishoudelijk per
soneel in particuliere huishou
dingen komt ook niet onder de
toekomstige wet.
Wanneer 't voorontwerp een
maal wet zal zijn geworden, ver
valt de arbeidsgeschillenwet 1923.
Dat wil niet zeggen, dat de rege
ring geen geschillen meer ver
wacht. Zij staat echter voor de
oplossing van de moeilijkheden
een eenvoudiger weg voor. Moch
ten er arbeidsgeschillen ontstaan,
dan treden bemiddelaars op, die
door de minister van Sociale Za
ken als zodanig worden benoemd.
BRUIDSFOTO'S
BRUIDSREPORTAGES
MILITAIRE STAATSGREEP IN
ZUID-KOREA
In de vroege ochtend van dins
dag heeft het Zuid-Koreaanse le
ger de macht van het land in han
den genomen. Na een kleine
schermutseling tussen politie
mannen die de regeringsgebou
wen bewaakten en eenheden van
de marine, aangevoerd door op
perbevelhebber luitenant-gene
raal Tsjang do Yoeng, werd be
kend dat premier Tsjang Myon
gevangen genomen was. Een mi
litaire junta heeft alle regerings
bevoegdheden aan zich getrok
ken. De generaalsregering zegt
anti-communistisch te zijn en de
Verenigde Naties te respecteren.
Radio-Seoel heeft meegedeeld dat
de macht door de junta is over
genomen „omdat de corrupte en
onbekwame politici niet langer
konden worden geduld". De nieu
we regering, waarin generaal
Tsjang do Yoeng de sterke man
schijnt te zijn, heeft de bevolking
opgeroepen, „ook in andere ste-
voor TENTEN M
KAMPEER' «fe
UITZET...^
Bezoekt onze SPECIALE
SHOWROOM voor kam-
peerartikelen en vraagt
folders.
Uw speciaalzaak
Let U s.v.p. op 't nieuwe adres
STATIONSSTRAAT 51a
WAALWIJK
den hebben wij de macht in han
den", werd over de radio verze
kerd.
NAZI-BONZEN BESCHULDIG
DEN EICHMANN OOK
In het proces Eichmann heeft
't hof maandag een Amerikaans
rechter, die zitting heeft gehad in
het tribunaal, dat in Neurenberg
grote nazi-misdadigers heeft ver
oordeeld, als getuige gehoord.
Deze rechter, mr. Musmanno,
heeft op grond van de verklarin
gen die de nazi-bonzen in Neu
renberg hebhen afgelegd, een vrij
scherp beeld gekregen van Eich-
mann's verantwoordelijkheid ten
aanzien van de moord op de jo
den. Zo had b.v. Goering ver
klaard, dat Eichmann in de top
groep zat die „de oplossing van
het jodenprobleem" ontwierp en
deed uitvoeren.
Hiertoe behoorden o.m. Bor-
mann, Himmler, von Ribbentrop
en Heijdrich. De verklaringen
van de Amerikaanse rechter, die
ondanks de vele vragen van de
verdediger rustig sprak, waren
zeer bezwarend voor Eichmann.
NEDERLANDSE HETELUCHT-
MOTOR VOOR
RUIMTEVAART?
De Amerikaanse motoren- en
autofabrieken van „General Mo
tors" hebben het plan, de hete
luchtmotor van Philips te gaan
gebruiken als energiebron van
ruimtevaartuigen. Dit heeft ir. dr
J. Kooy, lector aan de Koninklij
ke (Militaire Academie te Breda,
en voorzitter van de Nederlandse
Vereniging voor Ruimtevaart, za
terdagmiddag meegedeeld op een
te Amsterdam door de Neder
landse vereniging voor weer- en
sterrenkunde gehouden symposi
um, dat gewijd was aan 't ruimte
onderzoek.
Het is de bedoeling zo zei ir.
Kooy dat de heteluchtmotor
de energie zal onttrekken aan
zonnestraling, welke door middel
van een. spiegel zal worden ver
zameld.
De heteluchtmotor, een één-ci
linder zuigermotor, geeft een
nuttig effect van dertig procent,
een veel hoger nuttig effect dan
met een turbinemotor kan wor
den bereikt. De heteluchtmotor is
zeer betrouwbaar en eigenlijk on
verslijtbaar. Men hoopt dat deze
motor, die tot dusverre voor ge
heel andere doeleinden is ontwik
keld, een belangrijke rol gaat
spelen, zo zei ir. Kooy.
Zonder dat ons land er zich in
het bijzonder op toelegt, blijkt
dat dit een bijzondere bijdrage
van Nederland kan worden aan
de internationale samenwerking
op het gebied der ruimtevaart.
GEEN SPEELBANK OP DE PIER
In de jaarvergadering van de
N. V. Exploitatie-Maatschappij
Scheveningen, die maandagmor-
ten in het Palace-hotel werd ge-
ouden, kwam naar voren, dat
men getracht heeft op de nieuwe
pier de traditie van de oude pier
zoveel mogelijk te handhaven.
Men vond het ronduit belachelijk
dat het in ons land voorlopig niet
mogelijk is een speelbank te gaan
exploiteren. Men meende echter
dat men mee moest doen met het
buitenland waar overal speelban
ken staan, wlilde men niet onder
de voet gelopen worden. Men was
het er wel over eens dat 't vooral
met het huidige kabinet weinig
zin had tegen windmolens te
vechten.
i V ii
De tcho vAr> het Zuióen
MMMfWMNMMIMMAMMlNMftQ
WAALWIJK TEL. 04160-2519
m
AUTO- EN KAMPEERWAGEN-
«M
Schapenmarkt 26-28
Don Bosch tel. 34919
EN UW