z7/ tyi> DE BROMFIETS Kris-kras door BrabantVindustrie OKTOBER 1961 EERSTE JAARGANG No. 1 BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID DER REDACTIE VAN ,,DE ECHO VAN HET ZUIDEN Midden in Duitsland Midden in de Twintigste eeuw Hoofdredacteur L. van Beers Redactieadres: Putstraat 40 Foto's van L. van Beers Redacteurs: T. d. Gouw - B. Klijn - A. v Liempt - K. d. Hond Ruimte mm: kMAS Teveel nozem En dan sterven we Detective gevraagd yX> WIJ Prikkeldraad, slagbomen en draadversperringen, uitkijktorens en bunkers midden in Duitsland, mid den in de twintigste eeuw. Zo is de zone-grens van Oostzee bij Lübeek tot onder naar Hof, waar ze met de Beiers-Tsjechische grens samenkomt. In 1945 was deze „grens" als demarcatielijn tussen dè Rus sische en de drie Westerse bezettingsmogendheden ingevoerd, maar hoewel de lijn tussen de Westerse zones reeds lang verdwenen is, is deze gebleven. Ze is niet alleen gebleven, ze is van jaar tot jaar sterker, vijandiger en dreigender geworden, vooral sinds de Russische bezetting had besloten haar het karakter van een staatsgrens te geven. Terwijl er in de Westerse wereld gewerkt wordt r, slagbomen tussen naties te laten verdwijnen, grenzen onbelangrijk en onzichtbaar te maken, de maatschappelijke en culturele beschaving van elk volk van alle hindernissen te bevrijden, wordt hier mid den in een land, midden in Duitsland, midden in de twintigste eeuw, vlijtig gewerkt om een grens door steeds nieuwe hindernissen steeds vijandelijker te maken, de kloof te verdiepenom Duitsland op duur te splitsen. Einde 1957 waren van de 1831 kilometer lange zone- grens aan de Sovjetzijde ongeveer 450 kilometer van prikkeldraad voorzien. Huizen werden voor de ogen van de bewoners, die in enkele uren tijd hun bezit tingen bij elkaar konden pakken, afgebroken, brug gen werden opgeblazen of onbruikbaar gemaakt. Bij na 500 houten uitkijktorens, honderden bunkers, wachtposten en wegversperringen werden gebouwd. De slagbomen waren voorgoed gevallen. In totaal werden geblokkeerd 36 spoorlijnen 3 auto-snelwegen 30 bondswegen 66 straatwegen ongeveer hetzelfde aantal kleinere wegen, benevens duizenden verbindingen van dorp tot dorp. Vanaf het voorjaar 1958 werden de blokkades voort durend versterkt (zogenaamd ter beveiliging tegen agenten en saboteurs uit de Bondsrepubliek). Spoedig voldeed één versperring niet meer. Er moesten ver schillende prikkeldraadhagen achter elkaar worden opgesteld, dikwijls honderden meters land-inwaarts. De bevolking zag dit alles niet zonder onbehagen aan, en om toch hun stem te winnen, werden verschil lende bepalingen ten gunste van de aan de demar catielijn wonende bevolking ingevoerd, o.a. Rente-toeslag van DM 10,per maand; Verlaging van inkomstenbelasting; Kostenloos onderricht voor kinderen. Maar ondanks deze bepalingen, ondanks de demar catielijn met zijn ijzeren controle, moeten de Russen toezien hoe het land leeg loopt. Is dit voor ons van belang, ondanks het feit dat wij in een veilig en rustig land wonen? Het is aan U, dit te beoordelen. Treurwilg. OVEB9TBOOM- CA&TEB COMPRESSIE vindt het hier nog altijd woordde Rachel Strik. NAAI? uitlaat VAN CAPBUPATEUf? (fig. 1) wordt de compressie-ruimte boven de zuiger kleiner, maar de ruimte onder de zuiger, in het carter dus, wordt dienovereenkomstig groter. Daar ontstaat dus een onderdruk, met als gevolg dat via de carburateur lucht (en dus benzine-damp) in het carter wordt bin nengezogen. Gaat nu de zuiger door het bovenste dode punt, dan begint deze dat inlaatgat weer te sluiten, zodat de stand van tekening 2 bereikt wordt. Een vervoermiddel dat de laatste tijd geweldig in opkomst is gekomen, is de bromfiets. Wat een ver schil is er niet tussen de Solex van tien jaar geleden ra de Royal Nord van nu! Deze verschillen liggen jüet alleen in het uiterlijk, maar vooral in de moge lijkheden en de techniek van het mechanisme. Laat ons beginnen met de brommer door een tech nisch oog te bekijken. Zoals iedereen weet, heeft de brommer een twee- tactmotor als aandrijving. Wat houdt deze motor in? Wanneer men een normale, ouderwetse twee-tact bekijkt, dan valt in de eerste plaats op, dat de zuiger oen bult heeft, namelijk een rug bovenop de zuiger- Wem (zie tekening 1). Er zijn nog meer dingen die opvallen, n.l. dat in de cylinder helemaal geen klep pen voorkomen zoals in de viertact-motor, maar wel zien we in de wand van deze cylinder twee gaten hoven elkaar, die door een in de cylinderwand ge- Boten kanaal met elkaar verbonden zijn, en aan de overkant nog twee dergelijke gaten. Wanneer we tekening (1) nogmaals bekijken, dan Z'en we dat de zuiger bijna in de bovenste stand is Wgeland, dat alle gaten in de cylinderwand zijn af floten door de zuiger-zijkant, met uitzondering van rechtse benedenste gat, dat bij het verder stijgen van oe zuiger steeds meer bloot komt te liggen. Welnu, rn iW°r^t een boeveelheid benzine-luchtmengsel door miuael van de carburateur gecomprimeerd, en als de uiger bijna in z'n bovenste stand is gekomen, zal de j fe bet gas ontsteken; dit verbrande (ontploffen de za^ be zuiger naar beneden slingeren, waar- or de motor arbeid kan verrichten. Dat half-open sta t'aar°Ve-r we z°iuist hadden, is de inlaat en heel prettig werken", ant- (fig. 2) (fig. 3) (fig- 4) Daar zien we boven de zuiger het ontploffende gas, doch het carter zit vol met vers aangezogen gas uit de carbureteur. We gaan verder en komen bij het nog meer dalen van de zuiger in de stand van figuur 3. En wat zien we dan? Door het dalen van de zuiger, wordt het gas in het carter samengeperst, en wanneer dus door dit dalen het linkse bovenste gat vrij komt, stroomt het verse gas onder druk door het overstroomkanaal de com- pressieruimte boven de zuiger binnen, waardoor het door die rug op de zuiger naar boven wordt gericht, wat maar goed is, want anders zou het, evenals de afgewerkte verbrandingsgassen, regelrecht verdwij nen door het inmiddels eveneens opengekomen rech- ter-bovengat, dat naar de uitlaatpijp leidt. Door de rug op de zuiger en de daardoor verkregen richting van de inlaatgassen stijgen deze, volgens de pijltjes, recht naar boven en drijven deze afgewerkte gassen voor zich uit naar de uitlaat. Draait de krukas nu verder en door het bovenste dode punt heen, dan stijgt de zuiger weer en worden de verschillende ga ten gesloten, waarmee we in de stand van tekening 4 zijn aangeland, waar we een netjes gevulde compres- sieruimte hebben. En nu nog een tikje verder ge draaid, en we zijn weer in de stand van figuur 1 terug, en wel na één omwenteling van de krukas, dus met één op- en neergang van de zuiger, en 2 tacten. Dit is nu de tweetact-motor in principe. Knap ge vonden en dóódsimpel!! Nu we deze principiële werking weten, begrijpen we ook waarom dat carter zo klein mogelijk is; hoe kleiner immers: hoe sterker de invloed van die volu me-verandering door het stijgen en dalen van de zui ger. Bovendien is het duidelijk dat dit tweetact- systeem iets slordiger werkt dan de viertact met zijn preciese klepregeling. In de eerste plaats is de carter- druk minder sterk dan de aanzuigkracht van een vier tact. Bovendien spoelen de verse gasten niet steeds alle uitlaasgassen er uit, terwijl er aan de andere kant nog al eens wat vers gas mee door de uitlaat ver dwijnt. Omdat bij deze tweetacten de natte benzinedamp door het cartergat gaat, kan men niet op de ge wone wijze smeren, want de gassen zouden alle olie wegspoelen; daarom mengt men deze door de benzine, zodat het gasmengsel tevens oliedamp bevat en alle te smeren onderdelen dus vanzelf bereikt. Dat is nu de bekende mengsmering. De krukas brengt het kettingwiel in beweging, en de rest spreekt voor zich zelf. Achmed. Het is heel begrijpelijk dat ook de jongeren hier een goede werkkring hebben. De sfeer is prima, ze krijgen een behoorlijke opleiding en een goed loon. „En hoelang ben jij al hier?" „Ik ben hier vier jaar; op het ogenblik sta ik aan de kantenverfmachine. Je mag bij dit werk wel niet de andere kant uitkijken, maar 't is toch reuze leuk", aldus Berty Damen. riment gold, worden er handles overgehaald. Cyaan kali valt in de met zwavelzuur gevulde pan onder je metalen stoel. Onmiddellijk vormt zich het dodelijke gas. De moordende dampen stijgen omhoog: een geur als van bittere amandelen en perzikbloesem vervult de lucht, een weeë, misselijk makende geur. Nu blijven nog slechts enkele seconden van be wustzijn. t Caryl Chessman I Die Hollander reden meistens wénn sie J bei einem Deutschen sind über die Deut- sche Verqanqenheit FRIEDHELM KUHN Reeds voor dit eerste blad was verschenen, werd ons al verweten dat we teveel aandacht besteedden aan een figuur, die de laatste tijd enigszins op de achtergrond is geraakt: de nozem. We zouden teveel schrijven over het slenteren (hoewel het wel eens nodig zou zijn), en de brommerparade die elke zater dag- en zondagavond op een zekere plaats in onze stad gehouden wordt. Zo zijn er nog meer meningen aan te halen, maar deze twee geven toch een duidelijk beeld, wat vooral onze jeugd zal interesseren.-- De redactie kan een eventueel bezoek aan deze firma door belangstellenden van harte aanbevelen. gebeurt m verbinding met de carburateur. Want wat er wanneer de zuiger naar boven gaat? Dan Reeds jarenlang vraagt de bijzonder expansieve ontwikkeling van de lederindustrie om steeds meer mensen. In onze rubriek „KRIS-KR/aS DOOR BRABANT's INDUSTRIE", viel onze keu^e deze eerste maand op de firma Van Haren, een d(jr toppen van de schoen en lederindustrie. Men schreef het jaar 19j29. Van Haren opende tegelijkertijd twee filialen in Rotterdam voor de ve,"rkoop van zelfgefabriceerde schoenen. Kort daarop Verscheen ook het eerste filiaal in Amsterdam, met Ven even groot succes. Er was geen houden 'meer aan. Steeds meer Van Ha ren-winkels werden» over geheel ons land verspreid, tot de donkere dage n het werk van tien jaar letterlijk afbraken. Het was een duje weigering geweest om schoenen voor de Duitsers 7te gaan maken: alles werd door de bezettende mach t stilgelegd. Maar nauwe)ajks had het Wilhelmus weer voor de eerste maal weerklonken, of de vijfentwintig mensen, die de firma /-Van Haren nog bezat, begonnen temid den van de (puinhopenopnieuw. Dit nieuwe begin was zwaar, zwaarder dan de op richting in 1929, door gebrek aan materiaal, grond stoffen, machines en personeel Dat de ï/noeilijkheden op het ogenblik ruimschoots overwonnen zijn, getuigen de bloeiende fabrieken en de hondet d winkels in ons land. Deze hcjnderd winkels moeten alle van schoenen voorzien Iplijven, wat een zeer grote opgave is. Deze opgave is: zelfs zó groot, dat Van Haren nooit bang hoeft te ziyn 0p een zekere kwade dag geen werk voor haar werk nemers te hebben, wat een grote zekerheid voor de arbeiders met zich meebrengt. Met „slapte" heeft dit ÏSedrijf dus nimmer iets te maken. De werk nemers zijn tevreden. „Hoelang bent U hier in dienst?" „Ik ben hier al bijna tien jaar in de stikkerij en ik De waclhttijd is voorbij. Drie assistenten van de beul komen je halen. De celdeur w ordt ontsloten en geopend. Met rustige, on persoonlijke stem wordt je gezegd: „Het is tijd". Het is tijd om te sterven, tijd voor je executie. Je blijlft roerloos staan. Misschien doe je nog een haal aan;' je sigaret, je gooit de peuk op de grond en trant «t op. Drie paar ogen slaan je nauwlettend gade. „Loop naar de hel!" kun je uitdagend roepen. „Ik ga niet! Horen jullie dat, schoften? Ik ga niet! Ze horen je, maar je gaat toch. Ze nemen je des noods met geweld mee. Het is hun werk. Je kunt huilen. Je kunt God smeken je bij te staan, je leven te redden. Maar verwacht geen wonder. Hij komt heus niet tussenbeiden. Vraag dus alleen de kracht om te sterven als een man. Je kunt je schouders ophalen. Je had niet gedacht dat het ooit zover zou komen, maar nu is het toch gebeurd. Daar sta je, aan het eind van je levensweg; je hebt nog slechts een korte wandeling voor je. Automatisch komen je benen in beweging. Je loopt als een marionetde cel uit waar je de laatste nacht hebt doorgebracht. Je loopt door een korte gang een hoek om, door een deur en je bent er al. De gaskamer. Nu kun je niet meer terug. Je wordt haastig de lage achthoekige cel met glazen en me talen wanden binnengeduwd, die in een zaaltje is opgesteld. De ingewikkelde aparatuur interesseert je niet. Je ontdekt dat je al zit in de tweede stoel. De bewakers halen de riemen aan. Ze doen het snel en handig, ze hebben veel geoefend. De electrische ste thoscoop wordt ingeschakeld. Zo, dat karweitje is weer klaar. „Het beste", zegt de eerste bewaker. Dan ben je alleen. De bewakers zijn weg. De metalen deur is gesloten. Het wiel waarmee de kamer luchtdicht wordt gesloten, draait nog even. Dan is alles klaar. Dit is het afschuwelijke, laatste moment. Zolang er nog concrete dingen te doen waren, zolang je nog kon bewegen, was het niet zo reëel. Het vrese lijke drong nog niet helemaal tot je door. Het was alsof je keek naar een spannende scène op een film, die steeds meer vaart kreeg en je onweerstaanbaar meesleepte. Het drong maar vaag tot je door wat dat allemaal betekende. Maar nu je daar roerloos zit, ont waak je met een schok. De camera staat stil. De directeur is op zijn post. De beul ook, en de arts die de executie moet bijwonen. Aan de andere kant, ach ter een balustrade, geen anderhalve meter van je verwijderd, staan de officiële getuigen; ze staren door het dikke glas. Over enkele minuten zal je dood zijn. Ze komen hier om je te zien sterven. En wat gebeurt er dan? Een onwaarschijnlijke hemel? Nog een hel? Of alleen maar de vergetelheid? De beul krijgt een teken van de directeur. Met af gepaste bewegingen, alsof het een laboratorium-expe- Nu ben ik het er wel mee eens, dat een te grote aandacht voor dit tijdverschijnsel alleen een verslech tering van het vraagstuk kan betekenen, maar, zo vraag ik me af, moeten we nu werkelijk zo minach tend neerkijken op deze jongens en meisjes, die, gro tendeels de hele week in een atelier of op de fabriek werken en die zich in hun vrije tijd eens (zij het op een vreemde wijze) willen ontspannen, b.v. door zich vlot te kleden of de gashandle van een brommer eens open te draaien. Er zijn er natuurlijk altijd bij, die het daarbij niet laten en die de boel nog een beetje willen aandikken om indruk te maken op het andere geslacht, wat ove rigens een heel normaal verschijnsel is. Dan is er ook nog een hele kleine minderheid die de situatie willen uitbuiten om de gangster te kun nen uithangen. Geloof me, al was er nooit een nozem probleem geweest (ik vindt de nozems overigens geen „probleem"), dan waren deze figuren vroeg of laat toch wel met de politie in aanraking gekomen. Zij stellen door hun „gedrag" de overgrote meerderheid die niets met hen te maken willen hebben, in n slecht daglicht en wekken daardoor de schijn, dat iedereen die zich anders dan anderen kleedt zo is. Volgens mij wil een groot deel van deze jongens en meisjes hele maal niet de nozem uithangen, maar ze doen maar mee, omdat ze anders bang zijn uitgelachen te zullen worden. En als iemand nu nog zegt dat ik er niets van al- weet, laat hij dan op een zaterdag- of zondagavond eens een kijkje gaan nemen in Waalwijk. Wat hij daar ziet is niet baldadig, maar zielig. Het-heeft geen zin, deze elementen op hun fouten te wijzen. Wan neer ze wat ouder zijn, zullen ze zelf wel inzien hoe belachelijk ze zich aanstelden. Dit is een persoonlijke kwestie, die iedere „nozem" voor zich zelf moet oplossen. Ik wilde hier alleen vaststellen, dat dit blad niet alleen voor de „brave" jongelui is, maar ook voor deze categorie. Misschien kunnen enkele goede artikelen hen wel tot betere gedachten brengen. c.g.s. „Willen de passagiers voor New York zich naar het platform begeven Het toestel vertrekt over drie minuten In de grote wachtkamer stonden een tiental men sen op van hun comfortabele zetels om zich door de duistere nacht naar het toestel te begeven. Buiten sloegen de stormachtige windvlagen hen in het ge zicht, terwijl iedereen zich zo goed hij kon, tegen de neerkletterende regen beschermde. Van achter een grauwe loods keek een onguur uit ziend persoon toe. Een grijnslach speelde over zijn lippen en maakte zijn harde gelaatstrekken nog ge mener. Plotseling rende hij op een man toe, die en kele tientallen meters achter het gezelschap aanliep. Bacchus Dit stukje is slechts een inleiding van een grote en spannende feuilleton die gaat komen. Dat iedereen er van zal genieten staat reeds bij voorbaat vast, daar deze niet door één persoon geschreven zal worden. De redactie looft een waardebon van 5.uit voor degene, die kans ziet hier een goed vervolg op te schrijven van 400 woorden. Het vervolg dat de volgende maand geplaatst zal worden, is als het beste beoordeeld. De uitslag van de redactie is beslissend. Aan de auteur van het win nende artikel wordt de waardebon overreikt, die hij in Waalwijk naar keuze zal kunnen besteden.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1961 | | pagina 7