Detective gevraagd
22 december 1961
1e jaargang no. 5
Buiten verantwoordelijkheid der redactie van ,.De Echo van het Zuiden
HoofdredacteurL. van BEERS
Redacteurs
Redactieadres
P. v. Druenen, G. v. Esch,
T. de Gouw, Ine van Heesch,
K. de Hond, B. Klijn,
A. van Liempt.
Putstraat 40, Waalwijk
(Kerstverhaal door H. v. d. Velden)
Dagelijks komen we in aanraking met verschillen
de vormen van kunst. Jazz neemt hieronder een
niet onbelangrijke plaats in. Hoewel velen deze
muziek niet erkennen, leeft de jazz, hier en in an
dere landen. Zij heeft in haar 60-jarig bestaan be
wezen dat zij het recht heeft om gekend en bemind
te worden.
Wat is jazz
Vanaf het begin hebben er misverstanden bestaan
rond het begrip jazz. Door de invloed die de jazz
onderging van de „pop-songs" en omgekeerd is
het vaak moeilijk hen van elkaar te onderschei
den, zelfs voor jazzvrienden. Zo kwam het ook dat
de eerste jazz die Europa te horen kreeg, in wer
kelijkheid geen jazz, maar „sweetmusic" was,
Practisch alle stijlen zijn op een zakelijke manier
uitgebuit. Het spreekt vanzelf dat dit de werkelij
ke jazz niet ten goede kwam en dat het steeds
moeilijker werd een juiste definitie van jazz te
geven. Het duurde dan ook lang voordat er een
wetenschappelijk verantwoorde definitie gevon
den werd. Stearns, een bekend Amerikaans jazz
criticus, kreeg tenslotte na veel onderzoekingen
het volgende
Jazz is een geïmproviseerde Amerikaanse muziek,
die gebruik maakt van Europese instrumenten en
elementen van Europese harmonieleer met Euro
pees-Afrikaanse melodie en Afrikaanse ritmiek
met elkaar verbind.
De geboorte van de jazz
We zien dat de belangrijkste elementen van Eu
ropa af komen: instrumentarium, harmonie en
voor een groot deel de melodie. Het ritme en ge
deeltelijk de melodie is van Afrikaanse oorsprong,
Daar nu, waar drie verschillende Europese cultu-
ime waótecl ió existence,
uóecl ió lij&.
ren elkander raakten, ontstond de jazz; de neger
nam van de Fransen en Spanjaarden hun instru
mentarium en van de Engelsen hun melodie. Dit
mengden zij met het enige dat zij uit Afrika had
den meegebracht: hun religie, die gepaard ging
met dansen (het Afrikaanse ritme). Op dit mo
ment is de jazz geboren en het mag toeval heten
dat dit in New Orleans gebeurde, daar in andere
steden dezelfde factoren om de jazz te laten ont
staan, aanwezig waren. Hoe de ontwikkeling van
deze religieuze muziekbeoefening tot de eerste
jazzstijl is geweest, weet men niet. Men kan er
slechts naar gissen. Vanaf 1900 echter kan men
de ontwikkeling van de jazz precies nagaan.
De ragtime
Rond de eeuwwisseling duikt overal in de V. S. de
eerste jazzstijd op: de ragtime. Deze stijl gebruikt
meer Europese elementen dan de muziek die er
aan vooraf gegaan was. Hieruit is dan ook te ver
klaren, waarom deze muziek niet in New Orleans,
toen nog het centrum van de jazz, ontstond, maar
zich het eerst liet horen in het midden van de V.S.
en waarom er zich veel blanken onder de grote
mannen van deze stijl bevinden.
De ragtime was oorspronkelijk pianomuziek van
Europese afkomst, maar het was de ritmiek die
deze muziek, waar dan ook ter wereld uitgevoerd,
direct herkenbaar maakte. Later werd de ragtime
door New Orleans georkestreerd en kwam zo tot
een herleving. Vandaar dat de ragtime zo'n lange
glorietijd had, bijna twintig jaar (van 1896 tot
1917).
Van de ragtime zijn geen opnamen gemaakt, maar
toch is deze stijl vastgelegd en wel op papier rollen
van de in die tijd erg populaire pianola. De man
die hiervoor zorgde, was de grootste ragtime com
ponist, n.l. Scott Joplin, een neger, die een goede
klassieke muziekopleiding had gekregen. Hij
schreef 600 ragtimes ,een symfonie en twee ope
ra's. Onder zijn ragtimes zijn er die nu nog ge
speeld worden, b.v. „Maple Leaf Rag".
De ragtime beleefde in zijn laatste levensjaren
zijn grootste successen. Men speelde deze stijl
steeds volmaakter, totdat, en we zullen zien dat
zich dit bij elke stijl herhaalt, de ragtime uitgeput
was. Dan treed plotseling een geheel nieuwe vorm
naar voren: in dit geval is dat de New Orleans-
stijl, waarvan de blanke tak de dixielandjazz heet.
ORPHEUS
Vervolg: 19 januari 1962.
Met miljoenen dwarrelden de sneeuwvlokjes naar
beneden. (Zo begint een kerstverhaal immers
altijd
Petrus zat heerlijk rustig in een gemakkelke stoel
zijn krantje „De Hemelkoerier" te lezen, waarbij
zijn belangstelling voor de vierde maal weer te
rugviel op de ook in de hemel niet onpopulaire
kolom „Huwelijksadvertenties".
Hij keek eens naar beneden, en zag hoe tientallen
mensen met kerstboompjes en slingers liepen te
zeulen. Alles zag er zo vredig uit, dat het een lust
voor het oog was.
Juist begon de sleutelbewaarder de voornoemde
kolom voor de vijfde maal, toen het irriterende
gerinkel van de telefoon hem wreed uit zijn een
zame gedachten rukte.
Met een nors „Hallo" nam hij de hoorn van de
haak en luisterde afwezig naar de stem van de te
lefoniste. Toen zij echter een gesprek met de aar
de aankondigde, was zijn belangstelling toch wel
enigszins gewekt. Het was de pastoor van Deu-
teren, die hem een uitvoerig relaas vertelde over
een „ladykiller" die in het voornoemde dorp huis
de en reeds zeven vrouwen om zeep gebracht had.
Welnu, het mag gezegd worden, dat Petrus een
zwak voor vrouwen heeft, dus hij beloofde de
pastoor zijn uiterste best te zullen doen om Deute-
ren nog vóór Kerstmis van deze duistere persoon
te ontdoen.
Nog enige tijd bleef onze portier naar de as
van zijn dampende Havanna staren, maar kreeg
plotseling een geniaal idee. Snel bestelde hij de
lift, die hem naar de aarde zou moeten brengen.
De liftbediende, die ook wel zin had in 'n tochtje
naar de aarde, zette snel het voertuig in beweging,
Korte inhoud van het voorafgaande
De atoomgeleerde Herald Mac Cornley wordt ge
dwongen zijn wetenschappelijke uitvinding op
nieuw te berekenenaangezien JerryHeralds
assistent, de documenten wist te vernietigen,
voordat ook hij in handen der bandieten viel.
Herald onderneemt een ontvluchtingspoging, door
een ontploffing in het laboratorium te veroor
zaken. Zijn bewaker, beter bekend onder de
naam „De Bril", laat hij in de brandende kamer
achter wat natuurlijk niet goed te praten valt).
De geleerde gaat de kelder in, verdwaalt in de
zich daaronder bevindende doolhof van gangen,
hij hoort een vrouw gillen en wordt ten slotte
gehypnotiseerd door de bril, die hij enkele uren
geleden in het brandende vertrek had achterge
laten.
De bril keek misprijzend naar de atoomgeleerde
voor zijn voeten. Met een beheerst gebaar stak hij
Op een onbewaakt ogenblik of in een toevallige
sentimentele bui, rijst soms in ons de vraag:
„Waar komt alles eigenlijk in laatste instantie
vandaan? Wat is de diepste oorzaak van alles
wat bestaat: de mensen, de dieren, de planten
en ook de levenloze natuur? Een mens ontstaat
uit andere mensen en ook de dieren ontstonden
uit weer andere, veel oudere levende wezens.
Maar het allereerste levende wezen kon uit geen
ander zijn ontstaan, want er was er geen".
En zo redenerend, komen we tot de conclusie
dat alles wat bestaat op de een of andere manier
moet zijn geschapen: voortgebracht moet zijn
door een schepper, die het eerste schepsel uit 't
niet liet ontstaan.
We gaan echter verder. Er moet dus iemand ge
weest zijn die er al was, voordat er ook maar
iets bestond.
Deze persoon noemen wij GOD.
Dit is, zoals iedereen weet, geen uitvinding van
de laatste tijd of van de laatste eeuwen. De oude
Egyptenaren en Grieken, maar ook de primitief
ste volkeren geloofden in een bovennatuurlijke
macht, ieder op zijn manier.
We nemen dus aan wat we al redenerend ge
vonden hebben en stellen ons deze GOD voor als
een cirkel, de enige reële figuur waarvan we
mogen zeggen, dat ze geen begin en geen einde
heeft.
Het getal oo teken voor „oneindig") is toch
eigenlijk een eigenaardig getal. Je kunt het ver
menigvuldigen met, of delen door een ander ge-
'al, je kunt er iets bij optellen of aftrekken. De
uitkomst blijft steeds gelijk, nl. oneindig.
Is met dit bewijs het probleem van de heilige
drievuldigheid ook niet op te lossen?
We zijn het er over eens dat God bestaat en dat
hij oneindig is. Nemen we nu ook nog aan dat
GOD uit drie onafhankelijke personen bestaat
wat zuiver een kwestie van geloof is), dan noe
men wij de Vader: GOD; de Zoon: Zijn woord,
en de Heilige Geest: De liefde tussen die twee.
God is oneindig. Iedere persoon voor zich is het
derde deel van oneindig, dus iedere persoon is
oneindig, want 3 maal oneindig is immers on
eindig. M.a.w., iedere persoon als „individu"
heeft dezelfde „capaciteiten" als de drie personen
samen.
Of men deze hypothese nu aanneemt of niet, het
is in elk geval een hypothese, dus geen geloofs
punt.
Ons onbewaakt ogenblik, of die toevallige senti
mentele bui, duurt nog steeds voort en we stellen
onszelf de vraag: „Waarom heeft die God alles
dan geschapen? Had hij ons nodig? Was hij het
misschien beu om steeds op zijn eentje GOD te
zijn, of wilde hij misschien heersen, zoals vor
sten en presidenten ook niets aan een land heb
ben zonder bewoners?"
Hierop vind je slechts één antwoord.
DEUS CARITAS EST. God is liefde.
In zijn oneindige liefde moet God een middel ge
zocht hebben om anderen in zijn geluk te doen
delen.
Dat hij dit middel ruimschoots gevonden heeft,
bewijst onze omgeving.
TREURWILG
Reacties hierop en vragen hierover worden
GAARNE op ons adres ingewacht. Red.
en ónder het programma: „Teenagertoppers"
daalde de lift langzaam (in de hemel heeft men
alle tijd) naar beneden. Door een kleine wiskun
dige berekening van Petrus stopte de cabine juist
boven het huis van de lugubere moordenaar, die
juist zijn konijnen aan het voederen was. Rij het
zien van de staalharde glans in Petrus' ogen wist
hij genoeg. Vliegensvlug trok hij een lang mes uit
zijn zak en het zou met onze steenrots niet goed
afgelopen zijn, wanneer de liftboy zijn koelbloe
digheid niet zou hebben verloren, en de bandiet
met een snelle heupworp in de lift geworpen had.
Nadat Petrus snel een paar konijnen in zijn zak
gestopt had (voor de kerstdagen) ging het gezel
schap weer naar boven. Reeds van verre kon men
het gehuil van de woedende menigte engelen en
het sarcastische gelach der duivelen reeds aanho
ren, en Petrus moest al zijn tactiek aanwenden,
om de boef ongeschonden voor het gerecht te
brengen.
Na onderling overleg van ongeveer drie kwartier,
aardse tijd, werd besloten deze moordlustige aard
bewoner bij de V.V.D. (Vereniging van Duivels)
te werpen, waar hij zou moeten boeten voor zijn
vreemde hobby. En onder het spelen van de treur
mars „O, was ik maar bij moeder thuis gebleven"
werd de schurk op de transportband gezet, die
hem naar zijn toekomstige vaderland zou brengen.
Petrus keerde terug naar zijn gemakkelijke stoel,
waar hij voor de zesde maal aan die ook in de he
mel niet onpopulaire kolom „Huwelijksadverten
ties" ging beginnen.
Op de aarde dwarrelden de sneeuwvlokjes met
miljoenen naar beneden... (Zo eindigt een kerst
verhaal immers altijd!)
een sigaret op en begon de vrouw los te maken.
„Ja, Doctor Bird, zo gaat het, wanneer iemand
zich tegen mij keert. Waarom doet u toch niet
verstandig en zeg me, wat de oplossing van ons
probleem is. Ik zal nog eens vooraan begonnen.
Wanneer ik dus Metyl-alcohol meng met..."
Hij hield plotseling op en luisterde aandachtig.
Ook doctor Bird had het nu gehoord. Er naderde
een brandweer...
„Herald Mac Cornley verdwenen. Mysterieuze
verdwijning van beroemd atoomgeleerde". De
krantenverkoper kon zich sinds onheuglijke tijden
zulk een enorme verkoop niet meer herinneren.
Zijn monotone stem echode tegen de wolkenkrab
bers. „Herald Mac Cornley verdwenen!Onop
houdelijk rinkelde het geld in zijn tas.
Ook op het hoofdkantoor van de F.B.I. rinkelde
er iets zonder ophouden. Het was de telefoon, die
roodgloeiend stond.
Geen enkele aanwijzing omtrent de verblijfplaats
van de atoorgeleerde. De hoofdinspecteur mr. Hi-
gant en zijn bekende assistent Jonathan Miller de
den het onmogelijke om licht in de zaak te bren
gen, doch alles scheen tevergeefs.
Higant pakte de telefoon van de haak, draaide
een nummer een legde de^hoorn weer geërgerd
neer. In gesprek.
Hij probeerde het nog eens. Weer pech.
„We gaan er zelf heen!"
Miller verspilde geen tijd met vragen, waarheen
ze eigenlijk zelf gingen, maar volgde zijn chef
zonder tegenspraak.
Met een snelheid, waarvoor iedereen die niet van
de politie is, een bekeuring zou krijgen, suisde de
wagen door de straten, om voor het redactiege
bouw van de „Dailey News" te stoppen.
Ze renden eenvoudig langs de verblufte portier
heen, die vertwijfeld „Hela" riep, om recht op het
bureau van de hoofdredacteur af te stevenen.
Zonder kloppen rukten ze de deur open, en de
hoofdrelacteur, die zich juist van de telefoon be
diende, keek geërgerd op, maar plotseling verhel
derde zijn blik, en zonder aan degene met wie hij
sprak enige uitleg te geven, legde hij de hoorn
neer en verwelkomde zijn gasten met een gulle
lach. Plotseling werd hij ernstig en zei: „Jullie
komen natuurlijk voor Herald Mac Cornley?"
Als antwoord wierp Higant een briefje op het bu
reau en zei: „Plaats dit vanavond nog op de voor
pagina".
Langzaam las de hoofdredacteur de advertentie
door en fronste met zijn wenkbrauwen.
DETECTIVE GEVRAAGD
10.000 beloning voor degenen die inlich
tingen kunnen geven, die leiden tot de op
sporing van
Herald Mac Cornley
Beschrijving: Lang 1.80 m.
donkerblond haar
bruine ogen.
Eenieder die inlichtingen kan geven, gelieve
zich in verbindin te stellen met de hoofd
inspecteur van F.B.I. M. J. Higant.
Wat zou je denken, wanneer ik eens die 10.000
dollar ging verdienen? Ik kreeg zojuist een aan
wijzing en was net bezig met het proberen om U
aan de lijn te krijgen.
Jerry Smit, Herald's assistent, is eveneens verdwe
nen. Volgens de bemanning van het vliegtuig,
waarmee Herald naar New York zou zijn vertrok
ken, is de geleerde niet het vliegtuig binnengeko
men. We moeten dus in Washington gaan zoe-
R.W.
Blad vóór
en dóór de jeugd
C'EST LA VIE
Ik
God