Detective gevraagd 22 december 1961 1e jaargang no. 5 Buiten verantwoordelijkheid der redactie van ,.De Echo van het Zuiden HoofdredacteurL. van BEERS Redacteurs Redactieadres P. v. Druenen, G. v. Esch, T. de Gouw, Ine van Heesch, K. de Hond, B. Klijn, A. van Liempt. Putstraat 40, Waalwijk (Kerstverhaal door H. v. d. Velden) Dagelijks komen we in aanraking met verschillen de vormen van kunst. Jazz neemt hieronder een niet onbelangrijke plaats in. Hoewel velen deze muziek niet erkennen, leeft de jazz, hier en in an dere landen. Zij heeft in haar 60-jarig bestaan be wezen dat zij het recht heeft om gekend en bemind te worden. Wat is jazz Vanaf het begin hebben er misverstanden bestaan rond het begrip jazz. Door de invloed die de jazz onderging van de „pop-songs" en omgekeerd is het vaak moeilijk hen van elkaar te onderschei den, zelfs voor jazzvrienden. Zo kwam het ook dat de eerste jazz die Europa te horen kreeg, in wer kelijkheid geen jazz, maar „sweetmusic" was, Practisch alle stijlen zijn op een zakelijke manier uitgebuit. Het spreekt vanzelf dat dit de werkelij ke jazz niet ten goede kwam en dat het steeds moeilijker werd een juiste definitie van jazz te geven. Het duurde dan ook lang voordat er een wetenschappelijk verantwoorde definitie gevon den werd. Stearns, een bekend Amerikaans jazz criticus, kreeg tenslotte na veel onderzoekingen het volgende Jazz is een geïmproviseerde Amerikaanse muziek, die gebruik maakt van Europese instrumenten en elementen van Europese harmonieleer met Euro pees-Afrikaanse melodie en Afrikaanse ritmiek met elkaar verbind. De geboorte van de jazz We zien dat de belangrijkste elementen van Eu ropa af komen: instrumentarium, harmonie en voor een groot deel de melodie. Het ritme en ge deeltelijk de melodie is van Afrikaanse oorsprong, Daar nu, waar drie verschillende Europese cultu- ime waótecl ió existence, uóecl ió lij&. ren elkander raakten, ontstond de jazz; de neger nam van de Fransen en Spanjaarden hun instru mentarium en van de Engelsen hun melodie. Dit mengden zij met het enige dat zij uit Afrika had den meegebracht: hun religie, die gepaard ging met dansen (het Afrikaanse ritme). Op dit mo ment is de jazz geboren en het mag toeval heten dat dit in New Orleans gebeurde, daar in andere steden dezelfde factoren om de jazz te laten ont staan, aanwezig waren. Hoe de ontwikkeling van deze religieuze muziekbeoefening tot de eerste jazzstijl is geweest, weet men niet. Men kan er slechts naar gissen. Vanaf 1900 echter kan men de ontwikkeling van de jazz precies nagaan. De ragtime Rond de eeuwwisseling duikt overal in de V. S. de eerste jazzstijd op: de ragtime. Deze stijl gebruikt meer Europese elementen dan de muziek die er aan vooraf gegaan was. Hieruit is dan ook te ver klaren, waarom deze muziek niet in New Orleans, toen nog het centrum van de jazz, ontstond, maar zich het eerst liet horen in het midden van de V.S. en waarom er zich veel blanken onder de grote mannen van deze stijl bevinden. De ragtime was oorspronkelijk pianomuziek van Europese afkomst, maar het was de ritmiek die deze muziek, waar dan ook ter wereld uitgevoerd, direct herkenbaar maakte. Later werd de ragtime door New Orleans georkestreerd en kwam zo tot een herleving. Vandaar dat de ragtime zo'n lange glorietijd had, bijna twintig jaar (van 1896 tot 1917). Van de ragtime zijn geen opnamen gemaakt, maar toch is deze stijl vastgelegd en wel op papier rollen van de in die tijd erg populaire pianola. De man die hiervoor zorgde, was de grootste ragtime com ponist, n.l. Scott Joplin, een neger, die een goede klassieke muziekopleiding had gekregen. Hij schreef 600 ragtimes ,een symfonie en twee ope ra's. Onder zijn ragtimes zijn er die nu nog ge speeld worden, b.v. „Maple Leaf Rag". De ragtime beleefde in zijn laatste levensjaren zijn grootste successen. Men speelde deze stijl steeds volmaakter, totdat, en we zullen zien dat zich dit bij elke stijl herhaalt, de ragtime uitgeput was. Dan treed plotseling een geheel nieuwe vorm naar voren: in dit geval is dat de New Orleans- stijl, waarvan de blanke tak de dixielandjazz heet. ORPHEUS Vervolg: 19 januari 1962. Met miljoenen dwarrelden de sneeuwvlokjes naar beneden. (Zo begint een kerstverhaal immers altijd Petrus zat heerlijk rustig in een gemakkelke stoel zijn krantje „De Hemelkoerier" te lezen, waarbij zijn belangstelling voor de vierde maal weer te rugviel op de ook in de hemel niet onpopulaire kolom „Huwelijksadvertenties". Hij keek eens naar beneden, en zag hoe tientallen mensen met kerstboompjes en slingers liepen te zeulen. Alles zag er zo vredig uit, dat het een lust voor het oog was. Juist begon de sleutelbewaarder de voornoemde kolom voor de vijfde maal, toen het irriterende gerinkel van de telefoon hem wreed uit zijn een zame gedachten rukte. Met een nors „Hallo" nam hij de hoorn van de haak en luisterde afwezig naar de stem van de te lefoniste. Toen zij echter een gesprek met de aar de aankondigde, was zijn belangstelling toch wel enigszins gewekt. Het was de pastoor van Deu- teren, die hem een uitvoerig relaas vertelde over een „ladykiller" die in het voornoemde dorp huis de en reeds zeven vrouwen om zeep gebracht had. Welnu, het mag gezegd worden, dat Petrus een zwak voor vrouwen heeft, dus hij beloofde de pastoor zijn uiterste best te zullen doen om Deute- ren nog vóór Kerstmis van deze duistere persoon te ontdoen. Nog enige tijd bleef onze portier naar de as van zijn dampende Havanna staren, maar kreeg plotseling een geniaal idee. Snel bestelde hij de lift, die hem naar de aarde zou moeten brengen. De liftbediende, die ook wel zin had in 'n tochtje naar de aarde, zette snel het voertuig in beweging, Korte inhoud van het voorafgaande De atoomgeleerde Herald Mac Cornley wordt ge dwongen zijn wetenschappelijke uitvinding op nieuw te berekenenaangezien JerryHeralds assistent, de documenten wist te vernietigen, voordat ook hij in handen der bandieten viel. Herald onderneemt een ontvluchtingspoging, door een ontploffing in het laboratorium te veroor zaken. Zijn bewaker, beter bekend onder de naam „De Bril", laat hij in de brandende kamer achter wat natuurlijk niet goed te praten valt). De geleerde gaat de kelder in, verdwaalt in de zich daaronder bevindende doolhof van gangen, hij hoort een vrouw gillen en wordt ten slotte gehypnotiseerd door de bril, die hij enkele uren geleden in het brandende vertrek had achterge laten. De bril keek misprijzend naar de atoomgeleerde voor zijn voeten. Met een beheerst gebaar stak hij Op een onbewaakt ogenblik of in een toevallige sentimentele bui, rijst soms in ons de vraag: „Waar komt alles eigenlijk in laatste instantie vandaan? Wat is de diepste oorzaak van alles wat bestaat: de mensen, de dieren, de planten en ook de levenloze natuur? Een mens ontstaat uit andere mensen en ook de dieren ontstonden uit weer andere, veel oudere levende wezens. Maar het allereerste levende wezen kon uit geen ander zijn ontstaan, want er was er geen". En zo redenerend, komen we tot de conclusie dat alles wat bestaat op de een of andere manier moet zijn geschapen: voortgebracht moet zijn door een schepper, die het eerste schepsel uit 't niet liet ontstaan. We gaan echter verder. Er moet dus iemand ge weest zijn die er al was, voordat er ook maar iets bestond. Deze persoon noemen wij GOD. Dit is, zoals iedereen weet, geen uitvinding van de laatste tijd of van de laatste eeuwen. De oude Egyptenaren en Grieken, maar ook de primitief ste volkeren geloofden in een bovennatuurlijke macht, ieder op zijn manier. We nemen dus aan wat we al redenerend ge vonden hebben en stellen ons deze GOD voor als een cirkel, de enige reële figuur waarvan we mogen zeggen, dat ze geen begin en geen einde heeft. Het getal oo teken voor „oneindig") is toch eigenlijk een eigenaardig getal. Je kunt het ver menigvuldigen met, of delen door een ander ge- 'al, je kunt er iets bij optellen of aftrekken. De uitkomst blijft steeds gelijk, nl. oneindig. Is met dit bewijs het probleem van de heilige drievuldigheid ook niet op te lossen? We zijn het er over eens dat God bestaat en dat hij oneindig is. Nemen we nu ook nog aan dat GOD uit drie onafhankelijke personen bestaat wat zuiver een kwestie van geloof is), dan noe men wij de Vader: GOD; de Zoon: Zijn woord, en de Heilige Geest: De liefde tussen die twee. God is oneindig. Iedere persoon voor zich is het derde deel van oneindig, dus iedere persoon is oneindig, want 3 maal oneindig is immers on eindig. M.a.w., iedere persoon als „individu" heeft dezelfde „capaciteiten" als de drie personen samen. Of men deze hypothese nu aanneemt of niet, het is in elk geval een hypothese, dus geen geloofs punt. Ons onbewaakt ogenblik, of die toevallige senti mentele bui, duurt nog steeds voort en we stellen onszelf de vraag: „Waarom heeft die God alles dan geschapen? Had hij ons nodig? Was hij het misschien beu om steeds op zijn eentje GOD te zijn, of wilde hij misschien heersen, zoals vor sten en presidenten ook niets aan een land heb ben zonder bewoners?" Hierop vind je slechts één antwoord. DEUS CARITAS EST. God is liefde. In zijn oneindige liefde moet God een middel ge zocht hebben om anderen in zijn geluk te doen delen. Dat hij dit middel ruimschoots gevonden heeft, bewijst onze omgeving. TREURWILG Reacties hierop en vragen hierover worden GAARNE op ons adres ingewacht. Red. en ónder het programma: „Teenagertoppers" daalde de lift langzaam (in de hemel heeft men alle tijd) naar beneden. Door een kleine wiskun dige berekening van Petrus stopte de cabine juist boven het huis van de lugubere moordenaar, die juist zijn konijnen aan het voederen was. Rij het zien van de staalharde glans in Petrus' ogen wist hij genoeg. Vliegensvlug trok hij een lang mes uit zijn zak en het zou met onze steenrots niet goed afgelopen zijn, wanneer de liftboy zijn koelbloe digheid niet zou hebben verloren, en de bandiet met een snelle heupworp in de lift geworpen had. Nadat Petrus snel een paar konijnen in zijn zak gestopt had (voor de kerstdagen) ging het gezel schap weer naar boven. Reeds van verre kon men het gehuil van de woedende menigte engelen en het sarcastische gelach der duivelen reeds aanho ren, en Petrus moest al zijn tactiek aanwenden, om de boef ongeschonden voor het gerecht te brengen. Na onderling overleg van ongeveer drie kwartier, aardse tijd, werd besloten deze moordlustige aard bewoner bij de V.V.D. (Vereniging van Duivels) te werpen, waar hij zou moeten boeten voor zijn vreemde hobby. En onder het spelen van de treur mars „O, was ik maar bij moeder thuis gebleven" werd de schurk op de transportband gezet, die hem naar zijn toekomstige vaderland zou brengen. Petrus keerde terug naar zijn gemakkelijke stoel, waar hij voor de zesde maal aan die ook in de he mel niet onpopulaire kolom „Huwelijksadverten ties" ging beginnen. Op de aarde dwarrelden de sneeuwvlokjes met miljoenen naar beneden... (Zo eindigt een kerst verhaal immers altijd!) een sigaret op en begon de vrouw los te maken. „Ja, Doctor Bird, zo gaat het, wanneer iemand zich tegen mij keert. Waarom doet u toch niet verstandig en zeg me, wat de oplossing van ons probleem is. Ik zal nog eens vooraan begonnen. Wanneer ik dus Metyl-alcohol meng met..." Hij hield plotseling op en luisterde aandachtig. Ook doctor Bird had het nu gehoord. Er naderde een brandweer... „Herald Mac Cornley verdwenen. Mysterieuze verdwijning van beroemd atoomgeleerde". De krantenverkoper kon zich sinds onheuglijke tijden zulk een enorme verkoop niet meer herinneren. Zijn monotone stem echode tegen de wolkenkrab bers. „Herald Mac Cornley verdwenen!Onop houdelijk rinkelde het geld in zijn tas. Ook op het hoofdkantoor van de F.B.I. rinkelde er iets zonder ophouden. Het was de telefoon, die roodgloeiend stond. Geen enkele aanwijzing omtrent de verblijfplaats van de atoorgeleerde. De hoofdinspecteur mr. Hi- gant en zijn bekende assistent Jonathan Miller de den het onmogelijke om licht in de zaak te bren gen, doch alles scheen tevergeefs. Higant pakte de telefoon van de haak, draaide een nummer een legde de^hoorn weer geërgerd neer. In gesprek. Hij probeerde het nog eens. Weer pech. „We gaan er zelf heen!" Miller verspilde geen tijd met vragen, waarheen ze eigenlijk zelf gingen, maar volgde zijn chef zonder tegenspraak. Met een snelheid, waarvoor iedereen die niet van de politie is, een bekeuring zou krijgen, suisde de wagen door de straten, om voor het redactiege bouw van de „Dailey News" te stoppen. Ze renden eenvoudig langs de verblufte portier heen, die vertwijfeld „Hela" riep, om recht op het bureau van de hoofdredacteur af te stevenen. Zonder kloppen rukten ze de deur open, en de hoofdrelacteur, die zich juist van de telefoon be diende, keek geërgerd op, maar plotseling verhel derde zijn blik, en zonder aan degene met wie hij sprak enige uitleg te geven, legde hij de hoorn neer en verwelkomde zijn gasten met een gulle lach. Plotseling werd hij ernstig en zei: „Jullie komen natuurlijk voor Herald Mac Cornley?" Als antwoord wierp Higant een briefje op het bu reau en zei: „Plaats dit vanavond nog op de voor pagina". Langzaam las de hoofdredacteur de advertentie door en fronste met zijn wenkbrauwen. DETECTIVE GEVRAAGD 10.000 beloning voor degenen die inlich tingen kunnen geven, die leiden tot de op sporing van Herald Mac Cornley Beschrijving: Lang 1.80 m. donkerblond haar bruine ogen. Eenieder die inlichtingen kan geven, gelieve zich in verbindin te stellen met de hoofd inspecteur van F.B.I. M. J. Higant. Wat zou je denken, wanneer ik eens die 10.000 dollar ging verdienen? Ik kreeg zojuist een aan wijzing en was net bezig met het proberen om U aan de lijn te krijgen. Jerry Smit, Herald's assistent, is eveneens verdwe nen. Volgens de bemanning van het vliegtuig, waarmee Herald naar New York zou zijn vertrok ken, is de geleerde niet het vliegtuig binnengeko men. We moeten dus in Washington gaan zoe- R.W. Blad vóór en dóór de jeugd C'EST LA VIE Ik God

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1961 | | pagina 7