w/AAlwijkse en lAnqstRAAtse couRAnt
Jaaroverzicht van de Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Noordelijk Noord Brabant te Waalwijk
DE E-E.G. OVEREENKOMST EN HAAR GEVOLGEN
GEVECHT TUSSEN NEDERLANDSE EN
INDONESISCHE MARINE
Spit, Spierpijn
VRIJDAG 19 JANUARI 1962
84e JAARGANG No. 6
Vitoer:
Waal wij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur: JAN TIELEN
Gironummer 50798
Dit blad verschijnt 2 x per week
Abonnement:
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contract-advertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres „Echo'
Zoals wij in ons vorig nummer
mededeelden, is de raad van mi
nisters van de E.E.G. na moeiza
me besprekingen er tenslotte in
«eslaagd tot overeenstemming te
komen (vooral betrof het hier de
landbouwsector) en daarmee de
tweede fase van het E.E.G.-ver-
drag van Rome (4 jaar) in te lui
den'. Speciaal wat de gemeen
schappelijke landbouwpolitiek be
treft. ging dit met zeer grote
moeilijkheden gepaard en zal dit
ook in de toekomst nog veel
hoofdbrekens vragen.
Zeker zal dit consequenties
meebrengen voor tal van con
sumptie-artikelen, die hierdoor
duurder worden, vooral voor
brood en zuivelproducten.
Welke gevolgen de prijsverho
gingen hebben op het Nederlands
voedselpakket en de lonen, is nog
niet te overzien. Vast staat wel
dat de lonen in de komende jaren
omhoog zullen gaan, als zij ten
minste gelijke tred moeten blij
ven houden met de lonen in de
andere EEG-landen.
Zo gauw de prijzen aan de ge
meenschappelijke markt aange
past moeten worden, komen ook
de lonen in beweging.
In het jongste kwartaalover
zicht van de EEG-commissie over
de economische toestand in Ne
derland (en andere EEG-landen)
wordt gezegd, dat het voor Ne
derland van groot belang is de
loonontwikkeling aan de produk-
tiviteitsverbeteringen. gekoppeld
te houden en 't gevaar van prijs
stijging ook door een sterkere
vergroting van het aanbod tegen
te gaan.
Een sterkere vergroting van
het aanbod zou volgens dit ver
slag vooral moeten worden te
gengegaan door maatregelen ter
beperking van het tekort aan ar
beidskrachten en bevordering
van de produktiviteit.
Het verslag verklaart, dat de
huidige conjuncturele ontwikke
ling over het algemeen tijdens
het eerste halfjaar van 1962 zal
aanhouden. Wel zal wellicht het
expansietempo van de vraag
enigszins in betekenis kunnen in
boeten.
I)e EEG-commissie verwacht,
dat de economische bedrijvigheid
in Nederland in het eerste half
jaar van 1962 het niveau van de
afgelopen maanden zal kunnen
overschrijden. De uitvoer zal wel
licht nog verder toenemen.
Maandag Waren de EEG-minis-
ters in Brussel weer de hele dag
in touw. Er werden weer enige
vorderingen gemaakt, maar toen
de ministers tegen middernacht
uiteengingen, was er toch nog
heel wat te doen, wil er een ak
koord uit de bus komen voordat
de Italiaanse delegatie zondag
huiswaarts keert. Men wil echter
de moed nog niet opgeven, omdat
dit geen geringer gevolg zou heb
ben dan een uitstel van de inwer
kingtreding van de tweede fase
van de EEG.
Met dit al is het akkoord een
feit van historische betekenis ge
worden voor de een wording van
Europa, maar het blijft natuur
lijk nog een avontuur hoe allesi n
zn werk zal gaan en welke de
uiteindelijke resultaten zullen
zijn, waarvan de insiders echter
veel heil voor Europa verwach
ten.
Het zal b.v. voor ons land hier
duurdere prijzen van levenson
derhoud brengen en meer con
currentie, maar daar staat tegen
over dat wij een wereldmarkt
voor ons krijgen, waar een goed
artikel zijn weg vindt.
Men moet zich de enorme be
tekenis realiseren van een blok
met ongeveer 300 miljoen inwo
ners, met het beste technische in
tellect, handelsgeest en produk-
ticmiddelen. Dat ziet zelfs de pre
sident van Amerika, die er in zijn
laatste troonrede op wees als een
enorme concurrent voor Ameri
ka en in de richting duidde van
een aansluiting. Dit wil toch wel
iets zeggen voor het enorme ge
wicht dezer Europese beslissing,
die zondagochtend in Brussel ge
nomen werd.
Nederlandse oorlogsschepen heb
ben maandag om 13.00 uur Ne
derlandse tijd in de territoriale
wateren voor de zuidkust van
Nieuw-Guinea een Indonesische
motortorpedoboot in brand ge
schoten, een tweede „vermoede
lijk" tot zinken gebracht en een
derde op de vlucht gejaagd. Vijf
tig van de naar schatting 140 op
varenden van de eerste twee bo
ten gingen in rubber landings
vaartuigen en werden door de
Nederlandse oorlogsschepen aan
boord genomen. Over het aantal
doden aan Indonesische kant is
niets bekend. De Nederlanders
leden geen verliezen.
De Nederlandse regering is des
avonds in spoedzitting in bijzon
dere kabinetsraad bijeen geweest
om het gewapend treffen te be
spreken. Na afloop deelde pre
mier De Quay mee dat Nederland
bereid blijft tot een gesprek met
Indonesië over de kwestie Nieuw-
Guinea. „Het enige, dat wij we
ten is, dat er bij Nieuw-Guinea 'n
vuurgevecht heeft plaats gehad.
De secretaris-generaal van de V.
N., Oe Thant, wordt zo volledig
Jiogelijk op de hoogte gehouden.
iVe hebben hem onze bezorgd
heid over de Indonesische aanval
laten blijken", zei prof. De Quay.
Oe Thant heeft nogmaals een
beroep gedaan op Nederland en
Indonesië de kwestie Nieuw
Guinea vreedzaam te regelen. De
Amerikaanse president Kennedy
verklaarde op een persconferen
tie, dat op Nederland en Indone
sië een grote verantwoordelijk
heid rust om het uitbreken van
vijandelijkheden rondom Nieuw-
Guinea te voorkomen en om een
vreedzame oplossing van de
kwestie te bewerkstelligen.
De commandant van de Neder
landse strijdkrachten in Nieuw-
Guinea, schoyt-bij-nacht Reeser,
heeft in een communiqué ver
klaard dat „de vijandelijke mo
tortorpedoboten die naar de kust
opstoomden, ten dele zijn vernie
tigd en ten dele verspreid. Geen
Indonesiër is aan wal gekomen.
De Nederlandse oorlogsschepen
hebben de achtervolging van de
Indonesische boten het aantal
is niet bekend gestaakt, omdat
„Nederland het Indonesische ge
bied nog altijd eerbiedigt!"
Uit Nieuw-Guinea kwam maan
dag het alarmerende bericht, dat
Indonesische motortorpedoboten
die recht naar de kust van Neder
lands Nieuw-Guinea stoomden,
maandagavond om half 10 plaat
selijke tijd het vuur geopend had
den op Nederlandse marinesche
pen bij de Etnabaai tegenover
de Indonesische Aroe- en Kei-ei
landen. Staatssecretaris De Jong
(Marine) verklaarde maandag
avond in Den Haag, dat de Ne
derlandse schepen het vuur be
antwoordden en daarbij tenmin
ste één Indonesische boot in
brand schoten. Volgens berich
ten uit Hollandia zou een tweede
schip tot zinken zijn gebracht,
terwijl een derde op de vlucht
sloeg. De overlevenden van de In
donesische schepen werden opge
pikt. Omdat de torpedoboten nor
maal een bemanning hebben van
ongeveer 25 koppen, maar nu on
geveer zeventig tot negentig man
aan boord van de schepen waren,
uitgerust bovendien met rubber
bootjes, wordt geconcludeerd dat
het ging om een infiltratiepoging
op grote schaal of misschien wel
om een voorhoede-operatie voor
een grootscheepse invasie.
De Indonesische schepen wer
den waargenomen op de radar
schermen van patrouillerende
Nederlandse schepen en van de
nieuwe verkenningsvliegtuigen
van het type Neptune. Volgens
staatssecretaris De Jong was bij
toeval een koopvaardijschip in de
buurt van het treffen. Via de ra
dio van dit schip werd het nieuws
direct wereldkundig gemaakt.
Het deed de staatssecretaris ge
noegen, dat de paraatheid van de
Nederlandse strijdkrachten in
Nieuw-Guinea nu in de praktijk
is gebleken. Bijzonderheden over
het incident ontbraken maandag
avond nog in Den Haag.
DE LANGSTRAATWEG
Het antwoord van Gedeputeerde Staten
De Langstraatweg de dupe
Het twaalf miljoen gulden-plan
voor de provinciale wegen wordt
ondanks de moeilijkheden met
de grondverwerving ruim
schoots gehaald.
Dit schrijft het College van Ge
deputeerde Staten in Noord-Bra
bant in het antwoord dat zij ge
ven aan de Commissie van Rap
porteurs uit ,de Provinciale Sta
ten van Noord-Brabant. Deze
commissie had zoals eerder
reeds gemeld gesteld dat van
het jaarlijks beschikbaar gestel
de budget van twaalf miljoen
gulden slechts negen miljoen per
jaar werd verbruikt.
Gedeputeerde Staten wijzen er
op dat de cijfers uit de provin
ciale rekeningen inderdaad, doch
slechts tijdelijk, lager zijn dan de
ramingscijfers in de begroting.
Dit is een gevolg van de veran
deringen in de wijze van boeking.
Indien men de invloed van deze
verandering uitschakelt dan zijn
de uitgegeven bedragen voor de
provinciale wegen aanmerkelijk
hoger. Zij belopen dan in het jaar
1958 ruim 11,3 miljoen, in het
jaar 1959 ruim 10,6 miljoen en in
1960 bijna 10.4 miljoen. Uit de
hier gegeven cijfers blijkt dan
nog enige achteruitgang. Maar
die is evenzeer een gevolg van
'n ingevoerde verandering. Maar
de hierdoor ontstane vertraging,
die de commissie van Rappor
teurs uit de cijfers van de Pro
vinciale Rekening heeft afgele
zen, is inmiddels al weer ingelo
pen. Over de periode van 1 de
cember 1960 tot 1 december 1961
bedroegen de uitgaven voor de
Op het gebied van wegenaanleg reeds vele wensen van de Kamer
geheel of gedeeltelijk vervuld.
•n reumatische pijnen
wrtJft U eveneens weg met
provinciale wegen een bedrag dat
de 12 miljoen aanmerkelijk over
schrijdt, namelijk bijna 16 mil
joen gulden.
Met betrekking tot de Lang
straatweg zeggen Gedeputeerde
Staten dat het in 1960 opgestelde
schema niet haalbaar is gebleken.
De weg Vlijmen-Drunen zal eerst
in 1964 voor het verkeer kunnen
worden opengesteld. Het schema
moet voor wat 't gedeelte Waal
wijkGeertruidenberg betreft,
thans zodanig gelezen worden dat
de werken tussen Waalwijk en
Waspik niet op het einde van dit
jaar doch eind 1963 gereed zullen
zijn. Het zal eind 1964 worden
eer de Langstraatweg gereed is
tot aan de ryksweg Oosterhout-
Raamsdonksveer.
Voor wat de weg Tilburg-Box-
tel betreft, schrijven Gedeputeer
de Staten dat omstreeks 1963 zal
kunnen worden begonnen met de
grondverwerving voor het eerste
deel van deze weg onder de ge
meenten Berkel-Enschot en CHs-
terwijk.
In ruilverkavelingsverband wer
den in 1960 in Noord-Brabant in
totaal 93 km. verhard en in het
kader van de z.g. A-2-werken in
totaal 178 kilometer. Voor 1962
zullen deze lengten naar raming
respectievelijk 115 en 214 kilome
ter bedragen.
De rijksweg langs de Zuidwil-
lemsvaart heeft volgens de laat
ste verkeerstelling van 1961 een
intensiteit van tussen de 3000 en
3500 motorrijtuigen per dag. De
capaciteit van deze tweestrook-
weg is zo schrijven Gedepu
teerde Staten voor dit verkeer
nog voldoende, mits voor fietsers
afzonderlijke rijwielpaden wor
den aangelegd. Deze rijksweg
komt niet voor op 't rijkswegen
plan zodat voor die Weg ook geen
gelden beschikbaar komen uit de
opbrengst van de motorrijtuigen
belasting. Het onderhoud en de
verbetering van deze weg moet
gefinancierd worden uit de gel
den bestemd voor de scheepvaart
wegen.
OP ONBEWAAKTE OVERWEG
TWEE DODEN
Op de met knipperlichten be
veiligde overweg in Boxtel in de
lijn tussen Boxtel en Den Bosch
zijn twee mensen om het leven
gekomen. Zij waren de inzitten
den van een bestelauto, die op de
overweg door een trein werd ge
grepen.
De auto had gestopt voor het
rode licht en was opgereden na
dat een trein was gepasseerd. De
bestuurder heeft er daarbij blijk
baar niet op gelet, dat het rode
licht was blijven branden, zodat
de auto op de spoorlijn werd ge
grepen door de sneltrein Maas
tricht-Amsterdam, die enige se
conden later van de andere kant
kwam. De auto werd totaal ver
nield, de twee inzittenden waren
op slag dood.
De beide omgekomenen zijn de
41-jarige J. M. van Haaren en de
40-jarige J. H. Vervoort. Beiden
woonden ze in Boxtel. De heer
v. Haaren was gehuwd en vader
van vier kinderen. De heer Ver-
voort was eveneens gehuwd en
vader van drie kinderen. De over
weg waarop het ongeval is ge
beurd, is op ongeveer honderd
meter afstand van de woning van
de heer Vervoort gelegen. De
trein kreeg een vertraging van
twintig minuten.
In zijn Nieuwjaarsrede, dit jaar voor de eerste maal uitgespro
ken door de heer J. Timmermans, in zijn hoedanigheid van voor
zitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noorde
lijk Noord-Brabant, op dinsdag 16 januari, is voornamelijk de
klemtoon gevallen op een tweetal volkomen verschillende vraag
stukken, waarmede de Kamer in het afgelopen jaar werd gecon
fronteerd, n.l. de infrastructuur en de uitvoering van de Win
kelsluitingswet 1951.
Wat de infrastructuur betreft heeft de voorzitter tot zijn grote
vreugde kunnen vaststellen, dat de situatie sedert enige jaren nog
wel niet op opzienbarende wijze is verbeterd, maar toch wel be
langrijk minder zorgwekkend is geworden. Daarnaast wordt van
een zekere teleurstelling gewag gemaakt die is ontstaan, doordat
op de begroting van 1962 van het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat,, voor de op het Rijkswegenplan 1958 voorkomende
weg Tilburg - Waalwijk - Gorinchem, niets is uitgetrokken,
terwijl blijkens deze zelfde begroting, ook de vorderingen van de
verbetering van de rijksweg Breda - Sleeuwijk niet opvallend zul
len zijn.
De groots opgezette ruilverkave
ling in het Land van Heusden en Al-
lena opent voor de Rijks- en Provin
ciale Waterstaat, de mogelijkheid tot
aanleg van wegen, welke aan de eisen
des tijds voldoen. Van deze gelegen
heid is reeds volop gebruik gemaakt,
zodat vele kilometers weg al gereed
en in gebruik genomen zijn. Mede in
verband met deze nieuw aangelegde
landbouwwegen noemde de voorzitter
het van het grootste belang, dat de
aanleg van de weg Tilburg - Waal
wijk - Gorinchem spoedig plaats
vindt, omdat het steeds zwaarder
wordend verkeer, meer en meer deze
landbouwwegen, die echter niet op
dit verkeer berekend zijn, in gebruik
gaat nemen.
Een bijzonder gewichtige gebeur-
iei.is «vas volgens de voorzitter, de
ingebruikneming van de nieuwe brug
tussen Sleeuwijk en Gorinchem,
waarbij zich echter voor de landbouw
bedrijven aan weerszijde van de Mer-
wede een grote moeilijkheid voor
deed, toen deze brug niet werd open
gesteld voor het langzaam verkeer.
Inmiddels heeft de minister van Ver
keer en Waterstaat in zijn op 21 de
cember 1961 ingezonden Memorie
van Antwoord verklaard, dat hij na
een onderzoek tot de conclusie is ge
komen, dat het mogelijk is, om onder
bepaalde voorwaarden langzaam ver
keer op de rijwielpaden van de brug
en aansluitende verbindingen toe te
laten.
Ook ten Zuiden van de Bergse
Maas worden vorderingen gemaakt.
Verwacht wordt, dat van de Lang
straatweg de omlegging om Vlijmen
in de êerste helft van 1962 gereed
zal komen, en dat ook de verbinding
Made met de Rijksweg Breda - Ter-
heijden - Zevenbergse Hoek -
Moerdijk verbeterd zal zijn.
Het gedeelte van de Langstraatweg
tussen Waalwijk en Waspik is aan
besteed en gegund, maar het zal toch
niet vóór 1963 voor het verkeer kun
nen worden opengesteld. De overige
gedeelten van deze weg, zullen in
verband met bijzondere moeilijkheden
ten aanzien van de grondverkrijging,
of omdat zij in de ruilverkaveling be
trokken zijn, naar alle waarschijnlijk
heid meer tijd vergen.
WINKELSLUITING
Op geheel ander gebied ligt het
tweede probleem, dat in de rede aan
de orde werd gesteld, n.l. de uitvoe
ring van de winkelsluitingswet 1951.
Enquêtes bij adviesaanvragen, betref
fende voorgestelde regelingen van
vacantiesluitingen en halve dag-slui
tingen toonden duidelijk aan, dat de
belangen van bedrijven, welke uitslui
tend of in hoofdzaak met vreemd
personeel werken, en de andere be
drijven, zodanig divergeren, dat een
voor alle bedrijven bevredigende re
geling vrijwel niet is te treffen. De
moeilijkheden nemen blijkbaar nog
meer toe, indien de vraag aan de or
de komt, op welke voor- of namid
dag de halve dag-sluiting moet wor^
den vastgesteld. Hier spelen de onge
lijksoortigheid van de bedrijven, de
persoonlijke vrijheid en economische
belangen alle een rol van betekenis.
De voorzitter was persoonlijk van me
ning, dat economische belangen in
deze, toch wel sterk moeten spreken,
terwijl ook een ver doorgevoerde
splitsing van bedrijven in groepen -
differentiatie dus - de mogelijk
heid tot het oplossen van vele moei
lijkheden kan geven. Maar door be
trokkenen zelf, aldus de voorzitter,
wordt hierover niet zelden anders ge
dacht.
Onmiddellijk na de invoering van
de verkorte werktijden in de industri
ële bedrijven, welke arbeidstijdverkor
ting meestal resulteerde in een geheel
vrije zaterdag, werd meer dan nu ge-
debateerd over de invoering van ver
korte werktijden in de winkelbedrij
ven en de daarmee samenhangende
vraag van de invoering van een ge
heel of gedeeltelijke vrije zaterdag in
de detailhandel. De betrekkelijke rust,
die is ontstaan zou, naar de mening
van de heer Timmermans, slechts
1961 was voor de
bepaald geen
De grootste handicap bleek ook nu
weer het personeelstekort.
In verband met het overzicht van
de gang van zaken in het bedrijfsle
ven, merkte de voorzitter, de heer
J. Timmermans, op, dat het
onzekere in de investeringsaftrek en
de in uitzicht gestelde verhoging van
de vennootschapsbelasting, als een
zwaard boven het hoofd van het be
drijfsleven hangt.
Ook de arbeidsmarkt blijft, vol
gens de voorzitter, allerwege en ze
ker niet het minst in dit gewest, nog
zeer overspannen; een spanning die
door de revaluatie niet is afgenomen.
De voorzitter vroeg zich echter ern
stig af, of de werkgevers deze span
ning niet opdrijven - en daardoor
tevens het verloop in hun bedrijven
bevorderen door hun werfkracht
in de plaatselijke en regionale bladen
te uiten, niet alleen door het noemen
van lonen, maar tevens door het in
uitzicht stellen, boven en behalve de
vakantie, van extra vrije dagen en
kostenvergoedingen voor bijzondere
gelegenheden. De voorzitter meende
erop te mogen wijzen, dat hij het niet
in het bedrijfsbelang, noch in het be
lang van de werkgevers acht, dat
zulks in advertenties naar buiten
wordt uitgedragen om personeel aan
te trekken.
Schoenindustrie
Vele bedrijven in de schoenindu
strie waren ook in 1961 goed van or
ders voorzien. De produktie van le
deren schoenen steeg in de eerste 8
maanden van dit jaar met ruim 7
t.o.v. de produktie in dezelfde perio
de van 1960. Het goede najaarsweer
in de maanden september en oktober
was er de oorzaak van dat hier en
daar minder orders werden ontvan
gen. Omdat de mode - ook bij de
herenschoenen - een steeds grotere
rol gaat spelen, komen zeer grote or
ders in het algemeen niet meer voor.
Voorts worden hierdoor hogere in
vesteringen voor de aanschaffing van
leesten, messen en andere materialen
gevraagd. Verwacht wordt, dat in
1962 in dit opzicht van de onderne
mingen, die bij willen blijven, nog
meer zal worden gevergd.
Min of meer verontrustend voor de
Nederlandse schoenindustrie is de
voor vrijwel alle soorten schoeisel
sterk gestegen invoer en de zeer wei
nig gestegen export.
schijn zijn. Hij zei er dan ook van
overtuigd te zijn, dat dit probleem
binnen afzienbare tijd veler aandacht
zal vragen.
„Het komt mij voor, dat uitbrei
ding van artikel 4y lid 1 van de Win
kelsluitingswet 1951 met de moge
lijkheid, dat de gemeenteraad kan be
palen, dat het verboden is een winkel
voor het publiek geopend te hebben
op de zaterdagen na 13 uur, althans
voorlopig enige oplossing kan ge-
ven
De voorzitter meende, dat organen,
die met de uitvoering van een derge
lijke regeling zijn belast, of die, zoals
de Kamers van Koophandel, daarbij
te adviseren hebben, zich dienen te
beraden, over een redelijk en een in
de praktijk uitvoerbaar systeem van
belangenweging. Een vaststelling van
een al dan niet gekwalificeerde meer
derheid op basis van een eenvoudige
„neuzentellerij", kon de voorzitter,
ook bij een meer of minder doorge
voerde differentiatie, niet geheel en
al bevredigen. Hij was er zich dan
ook van bewust, dat andere systemen,
zoals toekenning van stemmen naar
rato van de omzet, mede door practi-
sche moeilijkheden bij de uitvoering,
bezwaren hebben. Het verlossende
woord in deze is dan ook nog niet
gesproken, ofschoon door onderling
overleg en beraad van alle belangheb
benden, het mogelijk moet zijn, tot
een voor alle acceptabele oplossing
te komen.
meeste industrieën
ongunstig jaar
Enkele vergelijkende cijfers
betreffende in- en uitvoer van
de eerste elf maanden van
1960 en 1961 kunnen dit il
lustreren. In deze periode
steeg de invoer van alle soor
ten schoeisel van bijna 6 mil
joen paren in 1960 tot meer
dan 7,3 miljoen paren in 1961,
dit is dus met bijna 24 Bij
lederen dames- en herenschoe
nen bedroeg de stijging van de
invoer in paren zelfs resp. ruim
48 en 49
De uitvoer van lederen da
mes- en herenschoenen steeg in
de eerste elf maanden van '61
met resp. bijna 50 en ca. 3Vê
ten opzichte van dezelfde
periode in 1960, maar de uit
voer van alle andere soorten
schoeisel daalde met ca. 8
In de meeste gevallen immers bleek
het na de revaluatie niet mogelijk de
prijzen te handhaven op het vroegere
niveau, waardoor verliezen ontston
den.
Het komt de voorzitter gewenst
voor, dat de schoenindustrie door sa
menwerking tracht haar positie op de
exportmarkt te behouden; deze sa
menwerking kan in belangrijke mate
kosten verminderend werken.
Het reeds jaren bestaande perso
neelstekort in de schoenindustrie
duurde ook in 1961 onverminderd
voort. Voor een produktie van goede
kwaliteit is een vaste kern van vak
mensen noodzakelijk en juist de vak
mensen kan men te weinig aantrek
ken. Het is verheugend te kunnen
vaststellendat in dit opzicht ge
tracht wordt bij de jeugd meer be
langstelling voor de schoen fabricage
te wekken.
Overleder.
De orderpositie van de overleder-
fabrieken was in 1961 in het alge
meen zeer regelmatig.
Het beeld van de huidenmarkten
voor overleder is intussen nogal ver
warrend, terwijl in Noord-Amerika
en Canada de prijzen stegen en zich
op hoog niveau stabiliseerden, geven
de Europese huidenmarkten een te
genovergesteld beeld. Deze vertoon
den in het tweede halfjaar een da
lende tendens. Gedurende de laatste
De Ücho van het Zuióen
99