J ri gf NEW ORLEANS Uit Je ReJactiepen FLITSF0T0 1 1 ji 1/ V Detective gevraagd i van een baardig dictator i r r DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 19 JANUARI 1962 19 januari 1962 2e jaargang no. 2 it- Buiten verantwoordelijkheid der redactie van ,.De Echo van het Zuiden" HoofdredacteurL. van BEERS Redacteurs P. v. Druenen, G. v. Esch, Ine van Heesch, K. de Hond, B. Klijn, A. van Liempt. Redactieadres Putstraat 40, Waalwijk Een merkwaardigheid in de ontwikkeling van de jazz is de regelmaat waarmee er telkens een nieuwe stijl ontstaat. Steeds om de tien jaar wordt er een stijl geboren en beleeft zijn grootste bloei. Dit wil niet zeggen dat na tien jaar deze stijl niet gespeeld wordt. Nu in het cooltijd- perk worden alle stijlen nog gespeeld, maar het is wel zo dat men op deze stijlen niets nieuws meer kan ontdekken. Zo zien we dan dat er na een lange bloeitijd van de ragtime plotseling een opleving van de jazz ontstaat in de vorm van de New Orleans-stijl, die zijn naam dankt aan zijn geboorteplaats New Orleans. Nog meer als in de ragtime vinden wij hier de elementen van Europese Z volksmuziek. New Orleans had ach tereenvolgens onder heerschappij ge staan van de Spanjaarden, de Fran sen en nu was de stad gekocht door de V.S. met het gevolg dat Engelsen, Duitsers en Ieren migreerden naar de- Zze plaats. Elk van deze volken had zijn eigen muziek. Temidden van al deze verschillen in ras, taal en muziek leefde de neger, zoekend naar iets, dat voor al zijn rasgenoten verstaan baar en begrijpelijk zou zijn. Hij vond dit in de muziek van New Orleans, in een versmelting van alle soorten muziek, die toen daar gespeeld werden. Het lag voor de hand dat hij het instrumentarium van de harmonie koos, bestaande uit: kornet (na 1920 trompet), trom bone, klarinet, bas of tuba, later uitgebreid met banjo (of guitaar) en piano. De kornet heeft in deze stijl de leiding, de trombone wisselt af met de kornet en de klarinet improviseert om deze instrumenten heen. De rest van de groep zorgt voor het ritme. Het repertoire van de New Orleans-stijl be staat voornamelijk uit Europese dansen en mar sen, hoewel later ook de blues in deze stijl ge speeld zijn, maar dat was na zijn glorietijd. REVOLUTIE IN DE JAZZ Het was in deze tijd dat de grote massa de jazz begon te ontdekken en dat de jazz zijn naam kreeg (jass of jazz werd in het neger-amerikaans gebruikt als1 een scheldwoord en was een bena ming voor sexuelc betrekkingen). Aangestoken door New Orleans, werd ook New York een stad waar de New Orleans-stijl hoogtij vierde, en daarna kwam Chicago aan de beurt, gevolgd door St. Louis. We zijn nu ook in de tijd van de „ri- verboats" op de Mississippi, die van New Orleans naar Chicago voeren met een jazzband aan boord en van de muziekkorpsen die op wagens door de stad trokken. De toenemende bekendheid van de jazz bevor derde zijn expansie en dit gaf de musici de moge lijkheid om van het musiceren een beroep te ma ken. De jazz beleefde toen werkelijk een grote po pulariteit en oefende veel invloed uit op "de lichte muziek. Paul Whiteman oogstte met zijn orkst grote successen door zijn muziek een jazz-achtig ritme te geven, wat de werkelijke jazz niet ten goede kwam, omdat het grote publiek het ver schil niet hoorde. Maar ondanks veel onwerke lijkheden wordt nu een begin gemaakt met wat men terecht „The jazz age" noemt. MUSICI VAN ORLEANS Deze stormachtige en enthousiaste ontwikke ling heeft de jazz veel grote mannen gegeven. Mannen, wiens naam nu nog met ontzag wordt uitgesproken. Velen verwierven ook bekendheid buiten de jazzwereld. Iedereen kent Sidney Bechet een van de grootste van de New Orelans-stijl. Na men als Johnnv Dodds, Fletcher Henderson, King Oliver en Kid Ory zijn ook niet onbekend, en ten slotte Louis Armstrong, de grootste man van de jazz is wereldberoemd geworden. „Satchmo" maakte zij debuut in de New Orleans- stijl. Geboren in New Orleans, vonden zijn eerste muzikale prestaties ook in deze stad plaats. Al gauw voer hij mee op de „riverboats" van de ene stad naar de andere. Daarna duikt hij op in Chi cago in het orkest van King Oliver. In 1924 is hij in New York aangesloten bij de groep van Flet cher Henderson en in 1925 formeert hij in Chi cago zijn eerste „Hot-Five". Na een uitbreiding van zijn groep en nog een tweede „Hot-Five" trad hij alleen nog maar op als solist. Hiermee be reikte hij zijn top en handhaaft die nog steeds. Dit is een schets van een carrière, zoals er in die tijd velen geweest zijn. Zij gingen echter of wel aan hun eigen grootheid ten onder of ze za ten aan een stijl vast. DIXIELAND Nu de iazz een grote populariteit kreeg was het ondenkbaar dat hij alleen in handen van de neger zou blijven. Spoedig vormden zich dan ook al orkesten met uitsluitend blanken. Hoe bewon derenswaardig de poging ook was, zij bereikten niet meer dan een slechte imitatie. Zij speelden een muziek, die gespeend was van alle vinding rijkheid. Veel meer Europese elementen kwamen naar vo ren en belangrijke kenmerken van de New Or leans-stijl raakten op de achtergrond. De eerste blanke band van deze imitatie-stijl was de „Ori ginal Dixieland Jass Band". Zij maakte de eerste „Jazz"-opname, maar een vijftal jaren later speel de deze band enkel nog foxtrots, ten nadele van de New Orleans-Jazz, daar het blanken nu een maal verkozen boven het zwarte werk. Dit zien we nu terugkeren bij veel stijlen, terwijl er toch wel blanken zijn geweest, die de neger ge ëvenaard hebben. In de New Orleans-tijd was er echter maar één blanke, waarvan men kan zeggen dat hij groots was: Bix Beiderbecke, door zwart en blank geëerd, onsterfelijk geworden door zijn grote persoonlijkheid in de jazz. Vervolg: 10 febr. a.s. ORPHEUS Bij hun aankomst op het hoofdbureau van po litie te Washington vertelde Higant een man die er in de wachtkamer lustig op los dampte, dat het hier verboden was rookartikelen te consu meren. „Tegen de zenuwen meneer, die lui doen hier alsof ze alle tijd hebben, ik wacht hier al min stens een half uur, ik kom niet voor een weer- praatje..." Jonathan Miller die op dit ogenblik ook bin nenkwam keek eerst verbluft de spreker aan, en liep op hem toe. Ook de man was nu opgestaan en schudde Miller hartelijk de hand. „Hoe is het met moeder? Zijn Riek en Frans al getrouwd? Man wat ben jij veranderd!" Hij werd plotseling onderbroken door Higant, die dringend verzocht beknopt te zijn, daar ze nog meer te doen hadden, dan bekenden de hand te schudden en naar wederzijdse gezondheidstoe standen te informeren. „Deze mijnheer..." begon Miller, „wel eh, dit is Jerry Smit, Herald's assistent..." „Wat?" Higant keek van de een naar de ander. „Wie is hier nu gek geworden, jullie of ik, wat Twee onzer redactieleden vvin de echt verbonden Vrijdag 12 januari 1962 Daar zat ik dus. Voor mijn ogen waren de hu welijksceremoniën voltrokken, en ik was er zeer verrukt over. Wie had dat gedacht; het waren zulke eenvoudige kinderen. De redactie bestaat dus nog maar uit zes personen: man en vrouw zijn immers één Om dit alles te kunnen verwer ken bestelde ik een kop koffie, en betaalde, zoals het hoort, zonder mopperen een kwartje. Iedere trouwe „WIJ"-lezer weet hoe zeer onze re dacteurs op dit kostelijke nat gesteld zijn.'Wie be schrijft dus mijn smachtelijke blik die ik achter om wierp, toen bekend werd gemaakt dat het kwartier pauze voorbij was. Weg, koffie, maar ook... weg kwartje Ik keerde terug naar mijn plaats en keek op het programma. Het derde bedrijf speelt zich af in 1913. Derde bedrijf? Ik probeerde me te concentreren. Voltrok het huwelijk zich in bedrijven? Ik onder- wierp het papier aan een nauwkeurig onderzoek. Er stond boven: DR. MOLLI^RCOLLEGE, Waal wijk. (Ons stadje dus.) Inderdaad ONS STADJE (Our Town) door THORNTON WILDER, regie... Op dit ogenblik ging het licht uit maar tege lijkertijd kreeg ik in deze duisternis een buiten gewoon helder ogenblik. IK ZAT NAAR EEN TONEELSTUK TE KIJKEN Dat ik dit pas bij het laatste bedrijf ontdekte zal wel aan het feit liggen, dat ik verkeerd ingelicht was over het tijdstip van aanvang. staan wij hier onze tijd te verbeuzelen, als dat Smit is, zal hij verschillende vragen dienen te be antwoorden. Smit, waar is Mac Corn ley, waar kom jij vandaan?" „Wel eh, dat is te zeggen, eh ik kom zojuist uit de ruimte..." „Verduiveld, tracht me niet te bedonderen, want ik doorzie je, ik heb nog nooit zo'n door zichtig smoesje gehoord, wanneer je niet snel de waarheid zeg, laat ik je vervolgen wegens onge oorloofd gebruik van rookartikelen in de wacht kamer van het hoofdbureau van politieafdeling IV b in Washington. Terwijl zich dit boeiende gesprek afspeelde reed er vele kilometers zuidelijker een auto met flinke snelheid voort. Herald Mac Cornley kon niet anders dan stipt de orders van achter zijn rug op te volgen. Doctor Bird staarde stil voor zich uit Plotseling vroeg ze: „Waar gaan we naar toe?" ..We gaan de ruimte in hahaha hahaha...' Waarom de gebrilde bandiet telkens zo'n lol had als hij over de ruimte sprak, kon Herald niet begrijpen. Zijn uitvinding had in de verste verte niets met ruimtevaart uit te staan, en ook doctor Bird kon niets nieuws over de ruimtevaart ver tellen. Waarom hadden ze hen ontvoerd? Het begon reeds donker te worden. Geen ster veling was er in deze eenzaamheid te zien. De weg werd steeds smaller, tot er niets meer als een kar- respoor was. Plotseling verscheen er een lichtje dat langzaam knipperde. De bril gaf opdracht het licht tegemoet te rijden. Na een kwartiertje ont moetten ze een auto, waarin ze over moesten stappen. De bril reed de nieuwe wagen. Naast He rald en Doctor Bird kwam een man te zitten met een zware revolver. Een andere persoon volgde in de auto waarin ze gekomen waren. Na een paar minuten stopten de beide wagens voor een geweldig gebouw. De deur zwaaide open en de wagens reden naar binnen. Dit was dus de plaats van bestemming. Het viel Herald en Doctor Bird op, dat verschil lende personen... Russisch met elkaar spraken. Het spel begon namelijk om half acht, terwijl ik om acht uur op mijn g£inak aan was komen wan delen. Hoewel het laatste bedrijf zich in het rijk der doden afspeelde, welde er in mij een grote vreug de op. De gewaande man en vrouw zijn dus toch kinderen gebleven; de redactie bestaat nog steeds uit zeven personen... (Tussen haakjes: Groot is mijn bewon dering voor deze bijna volmaakte opvoe ring van dit hypermoderne, maar moeilijke spel.) TREURWILG Wie kaatst Verschillende malen heb ik de reactie op mijn Kerstklucht „C'est la vie" doorgelezen, en ik moet zeggen, dat dit schrijven me zeer geamu seerd heeft. Uw commentaar, mhr. de Rooy, zou op een feestje beslist geen gek figuur slaan. Ik geloof niet, dat het nodig was, dat de redactie mijn verhaal gemarkeerd zou hebhen met een overbodig „CUM GRANO SALIS". U bekijkt de hele situatie veel te subjectief, terwijl U met het woord „Buitenstaander" waarschijnlijk Uzelf be doelt. Iedereen begrijpt toch meteen, dat dit op stel zuiver een amusant verzinsel was. U wilde desondanks het telefoonnummer van de hemel weten Ik zou zeggen, maak eens een trip naar Deuteren; de pastoor daar zal U beslist graag verder op weg helpen, terwijl IK zelfs de kosten voor mijn rekening nemen wil. U ziet, U wordt van alle kan ten geholpen. H. v. d. VELDEN Selbst in dem l'alle, dasz wirklicli in dieser Welt heutzutage der Teufel los ware, hcitten die Christen gar keinen Grund, übermciszig bang zu sein, sich zu verkriechen und am Heil der Welt zu verzweifeln. Adolf Kolping Op nieuwjaarsdag 1959, moest de Cubaanse dictator Bastista, die vooral bij de boeren, de „campesinos"zeer gehaat was, met een vliegtuig naar de Dominicaanse republiek vluchten om het vege lijf te redden. Deze dag betekende voor de guerilla-strijder Fidel Castro wel de meest suksesvolle uit zijn ongeregeld en zwervend leven, dat hij vijfeneenhalf jaar lang in het Meastra gebergte had geleid. Terwijl ieder zich, moe van het oud en nieuw vieren, te ruste begaf, trokken Fidel 'en zijn volgelingen het grotendeels slapende Havanna binnen. Castro kon digde een democratische regeringswijze en vrije ver kiezingen aan. Dat dit bij het Cubaanse volk zeer in de smaak viel is niet verwonderlijk, daar president Ba tista een bewind gevoerd had wat misschien alleen te vergelijken is met het nazibewind tijdens de tweede wereldoorlog. Overal op Cuba vond men folterkamers waar door de Cubaanse Gestapo afschuwelijke wreed heden werden begaan. Castro's beloften omtrent vrije verkiezingen zijn echter nooit bewaarheid. Al dadelijk na zijn overwinning gaf hij toestemming om 500 men sen te executeren. Castro is misschien wel bezield door een emotioneel idealisme, doch hij bestaat betrekkelijk ver onderaan op de lijst van politieke grootheden. Ongetu/ijfeld is hij een moedig guerilla-strijder, maar als staatsman mist hij voorzichtigheid en wijsheid. Vele malen sprak Fidel Castro tegen, van Cuba een communistische staat te willen maken. Zijn manschappen vechten echter met Russische wapens en de Cubaanse suiker wordt alleen nog aan communistische landen verkocht. Al zijn troe ven heeft hij ingezet op de landen van het rode blok. De haat die Castro en zijn „barbudos" (ruige Cubaanse soldaten) de Verenigde Staten toedragen is alleszins begrijpelijk. Amerika leverde immers aan Batista de wapenen om Castro te kunnen bestrijden in het Sierra Meastra. Amerika verleende bovendien asiel aan veel aanhangers van Batista die na de revolutie uit Cuba de wijk konden nemen. Cuba, een doorn in het oog van Amerika, is er thans ongetwijfeld beter aan toe dan onder het schrikbewind van Batista, doch dit neemt niet weg dat de 36-jarige Castro van Cuba een compleet gekkenhuis gemaakt heeft, niet alleen voor de talrijke mannen met een opvallende haardos, maar ook voor de vrouwen die sigaren roken en de jeugdigen die een imitatiebaard a la Castro dragen! CACTUS. ==r V voor en dóór de jeugd if

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 7