1 1 1 1 1 UI 9APEGAAI VOOR HET GERECHT cJ-an ^kCjeld ALLEEN VOOR HOCKEYLIEFHEBBERS LET - BALLET- BALLET- BALLET- BA nodeverschijnsel werd onsterfelijk the black devils terug het begon op een schoolfuifje DAT DEENSE DUO r zaterdag Sn gemeenschapshuis zaterdag DUIVELSE KAARTEN TE KOOP Indianen waren zo gek nog niet HOOFDREDACTEUR: Lamb. F. van Beers REDACTIERAAD: Hans Brokx Gerard van Esch Ine van Heesch Ad van Liempt Fred Meij Ben Ouwerkerk René van Montagne Marcelle Romar TWEEDE JAARGANG NO. 15 blad vóór en dóór de jeugd 20 JULI 1962 VERSCHIJNT ELKE VEERTIEN DAGEN REDACTIE-ADRES: Waalwijk. Putstraat 40, TELEFOON: 04160 - 3698 BANKIER: A'damsche Bank, Waalwijk. (Van een onzer verslaggevers). 'oen ik kort geleden een vriend van mij in Oost- \uitsland bezocht, trof ik hem in een hevige staat in opwinding aan. „Denk eens in"zei hij, „morgen ioet ik voorkomen. Je weet toch, dat mijn papegaai eeds roept: „Weg met de SED!" Onlangs kwam een cretaris van de „Socialistische Eenheidspartij", die ie over wilde halen lid van die club te worden. Nau- telijks echter had hij zijn mond geopend, of Lorre ep: „Weg met de SED?" Je kan je zeker wel voor ellen wat er gebeurde. Ik beweerde natuurlijk dat de cretaris zich vergist moest hebben, maar desondanks erden we, Lorre en ik, aangeklaagd wegenssa- tage. Morgen vindt de zitting plaats, 'en ik weet ze- r dat Lorre er die saboterende woorden zal herha- r» Kan het dier dan niet gewoon van te voren dood- an?" Daar heb ik al aan gedacht, maar het gerecht heeft eds uitdrukkelijk gezegd dat een plotseling overlij- zn van de vogel als schuldbekentenis zal gelden". Dan rest er slechts één oplossing", zei ik nadenkend, je moet de papegaai met iemand ruilen!" ja", riep mijn vriend verheugd uit, „dat is een schit- end idee. Onze dominee heeft een papegaai die spre- d op mijn Lorre lijkt volgende dag was de rechtszaal tot op de laatste laats bezet. Niemand wilde die sensatie voorbij laten aan. Een papegaai die „Weg met de SED" roept, oort men nu ook niet elke dag. lp de beklaagdenbank zat mijn vriend en naast hem ond de kooi met de papegaai, streng bewaakt door vee vopo's. De rechter sprak met de papegaai en pro- zerde hem de saboterende woorden te ontlokken, laar de vogel zweeg in alle talen. De toehoorders wer- zn onrustig in de zaal. Toen deed de rechter iets ver rukkelijks. Hij ging voor de kooi staan en zei lang- lam en duidelijk: „Weg met de SED!" Maar ook deze oging liet de vogel koud. Opeens stond de officier n justitie op, liep naar de beklaagdenbank en zei tot rechter: Pardonedelachtbare, staat u mij toe, dat het eens probeer". Hij zette zich breeduit voor de ■)gel en schreeuwde met overslaande stem: „Weg met SED!" Maar de papegaai zweeg. Enkele toehoor - rs meenden een kleine glimlach rond de snavel van vogel te zien verschijnen, maar met zekerheid durf de niemand dit te beweren. De rechter zag reeds zijn mooie proces in gedachten mislukken, maar op dit ogenblik kwam men hem onverwachts te hulp. De op passers in de zaal, de politieagenten, de getuigen en ten slotte de gehele menigte verdrong zich rond de kooi en riepen „Weg met de SED! Weg met de SED!" De vogel bleef zwijgen. Toen deed de rechter een laatste poging. „Niet allemaal door elkaarriep hij, „laten we het in koor proberen. Ik tel: een, tivee, drie!" en in koor schalde de kreet door de zaal: „Weg met de SED!" Deze eensgezinde bekente nis scheen de papegaai te bevallen. Hij spreidde de vleugels uit, stak zijn kop door het gaas en kraste: „De Heer verhore uw gebe den, amen!" Het is een indrukwekkende rij platen, die deze kleine artiesten in een tijdsbestek van enkele ja ren op de markt hebben gebracht. Het ene sukses volgde op het andere alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. Ze speelden in de Duitse show- buisiness en dwongen door hun optreden in ver schillende Duitse films een ieders respect en waar dering af. Hun sukses groeide met de regelmaat van de klok. Het was allemaal zo eenvoudig begonnen. Op een schoolfuifje leerden Jan en Kjeld elkaar „kennen" en nadat zij enkele banjonummers ten beste gegeven had den, besloten zij samen te gaan werken in de muziek. Het duurde niet lang of ze werden door de platenmaat schappij CNR, die reeds enige tijd naar jong talent zocht, ontdekt. Zij bleken een goede keuze gedaan te hebben. Het ene sukses van dit jonge tweetal volgde op het andere. Er scheen geen einde te komen aan de reeks fopresultaten met oude songs. Niet alleen in De nemarken, Noorwegen, Zweden en Duitsland boeiden zij de muziekminnende teenager, maar ook in ons land begonnen zij steeds meer te imponeren. Op ontelbare songfestivals veroverden zij de eerste prijzen en ver scheidene malen werden zij op het Schlagerfestival van Radio Luxemburg met de bronzen leeuw onderschei den. Zij speelden in maar liefst twaalf films, waaron der de bekende kleurenfilm „O sole mio" met de po pulaire sterren Vico Torriani, Robbejaar, Rex Gildo en Tommy Kent. En om maar enkele van hun grootste toppers te noe men: Banjo Boy, ltsi BitsiI can't give you, When the Saints, Tiger Rag, Yes Sir, that's my Baby, Man kann triiumen was man will, en vele anderen, die best het beluisteren waard zijn. In Nederland traden zij ook reeds verscheidene malen op, o.a. begin 1960 tijdens AVRO's weekend-show samen met Annelies de Graaf. Ook op het teenagerfestival in Blokker ontbraken de „Banjo Boys" vorig jaar niet. Ze zijn lang niet goed koop, dat Deense duo Jan en Kjeld. De organisatoren van het vierde Internationaal Brabants songfestival, dat AI kan een hockeyliefhebber nog zo trots op dit gege ven zijn, de oorsprong van deze sport in de vorm als wij die kennen, dient toch niet zo ver terug in de ge schiedenis gezocht te worden, al is een ouderdom van ruim 2000 jaar niets teveel gezegd. Men neemt aan dat die sport, die wij tegenwoordig „hockey" noemen afkomstig is van de Indianen, waarvan vrij aanneme lijk bewezen is, dat zij een spel kenden met ongeveer dezelfde kenmerken als het hedendaagse hockey. De bal bestond uit een mengsel gemalen hout en buffel- Op de evenaar dansen de mensen anders dan op de zuidpool. De Eskimo's op de noordpool dansen weer anders dan de Indianen in Amerika, die op hun beurt weer geheel anders dansen dan de Afri kaanse negers. Er zijn ernstige en vrolijke, wilde en rustige dan sen, krachtige 'en sierlijke. Er is evenveel verschil tussen de dansen der verschillende volkeren, als er verschil is tussen de volkeren zelf. En een van de ze dansen, de dans die misschien over de gehele wereld de meeste aanhangers heeft, is wel het BALLET. oorsprong van het ballet moet gezocht worden dui- nden jaren geleden toen de mensen door middel van dans de geesten mild probeerden te stemmen om be- alde gunsten van hen te verkrijgen. Wanneer het een dlang niet regende, werd er een dans uitgevoerd ter van de god die heerste over het hemelwater, opdat ten spoedigste regen op de droge velden zou laten erstromen. Wanneer de oogst dreigde te mislukken, erdefi dansen ondernomen om hém, die heerste over uitgestrekte akkers te bewegen alsnog het ongeluk te )en keren sn volgende stap tot het hedendaagse ballet was het oment waarop de dansers iets in hun kunst uit gingen •elden. Helden werden geëerd door dansen, waarin hun heldendaden waren uitgebeeld; verhalen en rookjes werden op bijbehorende muziek gedanst, oral van de oude Grieken en Egyptenaren is bekend zij dikwijls grootse dansen opvoerden, die veel met s huidige ballet gemeen hadden. iar de kunst die wij tegenwoordig „ballet" noemen, 'eg eigenlijk ,pas rond het begin van de zestiende iw de stoot. Italië werd het geboorteland van het Iet, hoewel het later vooral de Fransen waren, die een roemrijke toekomst bereidden. Tientalle ko gen en graven zagen de dans als 't voornaamste arvoor zij regeerden. Er werden aan het hof grote s en vertoningen gehouden, die men „ballets" noem bar het Italiaanse „balletto". i bekend balletmuziekschrijver uit die tijd was Lully, als eerste de candidaten voor zijn opvoeringen se- tieerde, zodat het ballet reeds snel een kunst werd, e niet meer door de eerste de beste, die zin had in o bijverdienste, beoefend kon worden. Ook was hij het, die voor het eerst weer vrouwen op het toneel bracht; voorheen dansten slechts mannen. Het ballet ontwikkelde zich meer en meer. Deze dans, die een tijdlang een modeverschijnsel leek, werd even als de opera, die heel dicht bij deze kunst staat, on sterfelijk. haar en werd door een stuk hertehuid bijeengehouden. Men noemde het spel „chinney" en het werd bij de Sioux slechts dan toegestaan, wanneer een omge bogen herdersstaf gebruikt werd. De Noorse volkenkundige Nordenskjöld vertelt in een beschouwing over het Zuid-Amerikaanse Gran Chaco van een stokspel bij de daar woonachtige Chirringuno- indianen. Men speelde het spel niet zoals wij het nu spelen, maar men probeerde de bal in de lucht te slaan. Het ging er niet bepaald zachtzinnig aan toe; menige klap werd uitgedeeld, en niet altijd op de bal. Voor het eerst horen we in Europa weer iets over het hockeyspel in de zestiende en zeventiende eeuw. In Nederland werd het toentertijd op de bevroren ijs vlakten gespeeld. Men noemde het „bandy" en werd op de schaats beoefend. Men zou dit de voorloper van het ijshockey kunnen noemen. Omstreeks dezelfde tijd werd ook in Bretagne de hoc- keysport beoefend. De naam van de stok zou vroeger in het Frans „le hocket" geweest zijn; men hoeft maar weinig fantasie te bezitten om hier verband te leggen. En zoals met alle sporten, komt men ook nu weer in Engeland terecht, waar het moderne hockey ontstond. Men speelde het op de scholen, men speelde het overal. Binnen de kortst mogelijke tijd werd het een algemene sport. De spelregels van het moderne hockey dateren van het jaar 1852 en komen van de Harrowschool. Tot 1883 was deze sport nog behoorlijk ruw; daarna werd het door bijvoeging van spelregels een „kalme" sport. Hét land van de hockeysport is steeds India gebleven. Nergens vindt men zulk een volmaakte sticktechniek, zulk een lenigheid en zulk een behendigheid. De beste spelers die men ooit in India heeft gekend is Dhyan Chand, samen met zijn broer Roop Chand. Momen teel telt India een dikke twee miljoen hockeyspelers, verdeeld over drieduizend clubs, met het hoogste or gaan de Hockeyfederatie te Bombay. BEN OUWERKERK onlangs in Oisterwijk gehouden werd, moesten maar liefst drieduizend gulden voor hen neertellen, die ook nu weer hun laatste tophit „Zwei Kleine Italiener" met sukses lanceerden in de grote zaal van de Koninklijke Lederfabriek. „Maar, ze waren het waard", was een ieders opinie, waar wij het roerend mee eens zijn. Die Jan en Kjeld zijn het waard vanwege hun spontaniteit, vaart en rith- me. In hun klasse zijn zij niet te evenaren. GERARD VAN ESCH. Een dezer dagen bezochten wij Black Devils" in Tilburg, naar ten her en der in Waalwijk en gen ter plaatse figuurlijk en waardeloze gejengel, dat dit gen, is zij in betrekkelijk korte ren van voortreffelijke dans-, een repetitie-avond van „The aanleiding van hun raambiljet omgeving verspreid. We sïoe- letterlijk achterover. Van het orkest vroeger placht te bren- tijd gekomen tot het presente- amusements- en rockmuziek. Namen als Nijinski, Anna Pavlova, La Argentina, Mary Wigman e.a. zullen voor velen geen onbekende klank hebben. En wie kent niet de hedendaagse Amerikaanse beroemdheden op dit gebied: Martha Graham en Doris Humphrey? - ZON - Het was tijdens de zomervacantie van het jaar 1960, toen een groepje Til- burgse schoolkameraden de koppen bij elkaar staken en gezamenlijk tot de conclusie kwamen, dat Tilburg minstens één band te weinig bezat. Dit euvel diende ten spoedigste op gelost te worden, dus wat lag er meer voor de hand dan zelf het initiatief te nemen, en die irriterende lege plaats in bezit te nemen? Het was een gewichtig moment en de natuur hield dan ook haar adem in. Met algemene stemmen werd de pasgeborene The Black Devils" genoemd, na eerst „The Red Devilsin de mond geno men te hebben. Er werd bij wijze van spreken dag en nacht geoefend en aan elk songfesti val deelgenomen. Zij brachten voor namelijk rockmuziek, omdat die toen tertijd het meest gevraagd werd. Maar, het valt niet te ontkennen, van muziek hadden ze lange tijd beslist geen kaas gegeten, tot op zekere dag een dikke punt achter de rock gezet werd, en aan een geheel nieuw reper- toir begonnen, bestaande uit voorna melijk goede dans- en amusements muziek. Ze brengen momenteel nóg wel rock, maar het overheerst sinds enige tijd niet meer hun gehele wezen, wat misschien de oorzaak is van hun toenemend sukses. De bezetting is: Ed Becrens (zanger), Jan Tooten (solo), Stan van Elten (saxofoon en begeleiding), Wim Winnubst (bege leiding en piano), Desire Brevet (bas gitaar) en Kees v. Berkel (slagwerk). Zij deelden ons bovendien nog mee, dat de entreeprijs zaterdag gesteld is op één gulden, en dat er diverse briefkaarten a één kwartje gekocht kunnen worden. HANS BROKX ONLANGS KWAM IN ATHENE BIJ OPGRAVINGEN EEN FRAAIE VAAS TE VOORSCHIJN, DIE VOL GENS DESKUNDIGEN EEN KLEINE 7000 JAAR OUD MOEST ZIJN. OP DIE VAAS WAS EEN HOCKEY- SCÈNE AFGEBEELD, VOORSTELLENDE TWEE JONGENS TEGENOVER ELKAAR MET GEKRUISTE STICKS MET DAARTUSEN EEN KLEINE BAL DE BULLY. De cliché's ven beide foto's in deze uitgave werden door de NIFUWE TILBURSE COURANT ter beschik- king geste'd.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 3