waalwijkse en UnqstRAAtse couraiu Een dreigende verkeerschaos Duitser benoemd tot commandant van Oost Berlijn OPEL KADETT Strijd voor zelfbeschikking Nieuw Guinea duurt voort Hoe moet het over twintig jaar Herenieam deed gouden duii in hei zakje opnieuw geïntroduceerd Nieuw Guinea op de agenda der V.N. Niet zo vlot Grote zuivering onder Hongaarse Communisten Zoveelste moord. In twintig jaar tijd verdriedubbelde het verkeer Verdachte van moord bekent Gele rijders zijn herboren Autoverkoper, verdwenen met anderhalve ton, melde zich platzak Driemaal zoveel De oorzaken zijn aan ie wijzenmaar de oorzaken niet Verschillende tijden K.V.P. stelde voor: na 70 uit de politiek MAANDAG 27 AUGUSTUS 1962 ?4e JAARGANG No. 67 ".«'"vuniiiu nu. ui De rcho van het Zuióen JülSse Stoomdrukkerij Antoon Tielen JAN TIELEN B^dredacteur: riroiiummer 1069687 t blad verschijnt 2 x per week Dit Opgericht 1878 Bureaux; Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel; Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Abonnement: 22 cent per week per kwartaal ƒ2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cènt per m.m. Contract-advertenties: speciaal tarief Telegram-adres „Echo" Drie mannen, ras-echte papoea na tionalisten, zullen wat er ook in Nieuw Guinea gaat gebeuren, de ge jachte aan zelfbeschikking van Nieuw Guinea, bij de papoea bevol king zelf en bij de gehele wereld in leven doen houden. Het zijn de 39- jarige Nicolaas Jouwe, die het voor stel van de Nieuw Guinea-raad, om het voorzitterschap van deze raad te aanvaarden, beslist van de hand zal wijzen, omdat, zo meent hij zelf, hij inmiddels te oud is geworden voor deze functie, terwijl hij voor deze vooraanstaande post een geschikter iemand op het oog heeft, n.l. Nico Tanggagma, die volgens zeggen van Jouwe, als de kroonprins van Nieuw- Guinea van morgen wordt beschouwd. Jouwe zelf heeft besloten zich voor goed in Nederland te vestigen, om daar de gedachte van de Papoea be volking onder de Nederlanders leven dig te houden. Tanggagma zal zeer binnenkort met nog enkele adviseurs naar Dja karta reizen, om uit de mond van president Soekarno nu eens precies te horen, hoe hij het begrip zelfbeschik king van Nieuw Guinea interpreteert. Nicolaas Jouwe noemde deze stap vanTangagma zeer juist. Hij zelf zal onder geen enkele voorwaarde naar Djakarta gaan, zo verzekerde hij be slist. De derde, die met inzet van alles streeft naar zelfbeschikking van de Papoea-bevolking is Womsiwor. Aanvankelijk leefde bij hem de ge dachte een Papoea-regering in het buitenland te vormen. Wat nu zijn juiste plannen zijn is nog onduidelijk, dit zal voornamelijk afhangen van de bespreking die in de komende dagen tussen de Papoea-leiders worden ge voerd. Terwijl dus drie Papoea-nationalis ten van hun kant alles in het werk stellen, om straks tot een definitieve zelfbeschikking van Nieuw-Cuinea te komen, heeft Oe Thant donderdag formeel verzocht om plaatsing van de overeenkomst tussen Nederland en Nieuw-Guinea op de agenda van de Algemene vergadering der Verenigde Naties. Hij heeft met de grootste aandrang verzocht dit punt voorrang te willen verlenen. Inmiddels zijn vanuit Gaza acht of ficieren van de V.N. strijdmacht in het midden oosten naar Nieuw-Gui nea vertrokken, om zich bij de waar nemers der V.N. die reeds op Nieuw- Guinea zijn aangekomen te voegen. Ondanks het feit dat de Indiase UNO-generaal Rikhye heeft ver- NEDERLANDS MEISJE OMGEKO MEN IN ZWITSERLAND Een Nederlands meisje, de 24-ja- rige Renate Mente uit Naarden, is gedood en haar nichtje, de 22-jarige Maria Bogaerts uit Soest, levensge vaarlijk gewond bij een ongeval in Zwitserland. Hun auto werd op een onbewaakte spoorwegovergang bij Orsières door een trein gegrepen. Beide meisjes werden na het onge val in bewusteloze toestand overge bracht naar het ziekenhuis in Mar- tigny, waar een van hen kort na aankomst is overleden. klaard dat zowel Nederland als Indo nesië zich stipt aan de afspraken houden en ten volle medewerken aan een vlotte afwerking van het pro bleem Nieuw-Guinea, heeft men in Nieuw-Guinea weer moeten consta teren, dat, naar alle waarschijnlijk heid door de op vorige week maandag gesignaleerde onderzeeboten, weer nieuwe infiltranten aan land zijn ge zet. v Bovendien is het overhaaste ver trek van de generaal der UNO-strijd- krachten via Biak naar Sydney en Djakarta, geheel in tegenspraak met zijn bovengenoemde verklaring. De generaal heeft niet gezegd waarom hij zo plotseling is vertrok ken, ondanks zijn plan om tien dagen op Nieuiv Guinea te blijven, maar aangenomen wordt dat het in verband staat met de niet al te vlotte en ge ruststellende gang van zaken op Nieuw-Guinea. Verscheidene vooraanstaande Hon gaarse functionarissen zijn ontsla gen en velen van hen gearresteerd wegens het smeden van een „com plot" tegen de Hongaarse Janos Ka- dal*, premier en leider van de com munistische partij. Bij het complot zouden 30 tot 50 ambtenaren, onder wie vele hoge functionarissen van het ministerie van binnenlandse zaken en defensie zijn betrokken. De voornaamste lei der in de samenzwering zou Antal Bartos, een onderminister van bin nenlandse zaken ziin. Verder werd als lid van de „anti-Kadar" groep genoemd de voormalige minister van landbouw Imre Doegei, die eer der dit jaar uit het centrale comité van de partij werd gestoten en zijn parlementszetel daarna moest opge ven. Volgens diplomatieke kringen had Doegei getracht voor zijn tegen Ka- dar gerichte beweging communis tisch-Chinese steun te verkrijgen. In een aan de Chinese ambassade in Boedapest gericht memorandum zou Doegei de Hongaarse premier van „revisionisme" en titoisme" be schuldigd hebben. Zondag tevoren werd officieel bekend gemaakt dat Rakosi en 22 andere functionarissen uit de communistische partij waren gestoten. Voorts werd nog gemeld, dat La- jos Toth, chef van de generale staf, Karoly Dapsi, een onderminister van defensie en verscheidene gene raals en hoofden van departemen ten bij de samenzwering betrokken zouden zijn. De Oost-Duitsers hebben opnieuw een vluchteling die via de Franse sector naar het Westen wilde vluch ten, zonder waarschuwing als een hond neergeschoten. De Oost-Duitse barbaren, schrokken er niet voor te- Opnieuw zijn de rechten van de westelijke mogendheden als een vod vuil door de Russen in een hoek ge worpen. Nadat zij eerst woensdag hun eigen commando in Oost-Berlijn hadden opgeheven, hebben zij don derdag het Oost-Duitse ministerie van defensie toestemming gegeven een Oost-Duitse commandant voor dat stadsdeel te benoemen. De benoeming is gevallen op de 35-jarige generaa 1 majoor Helmut Poppe. Deze nieuwe commandant van Oost-Berlijn, diende in 1944 in de Nazi-legers van Hitier, werd tijdens deze tweede wereldoorlog door de Russen krijgsgevangen genomen en kreeg in Rusland een „herscholing" die de huidige generaal-majoor blijk baar „met goed gevolg" heeft door lopen. In 194S keerde hij in Duits land terug en nam onmiddellijk dienst bij de Oost-Duitse volkspolitie en later bij het nationale leger. Door de ze benoeming is de kwestie Berlijn nog verder op de spits gedreven. Inmiddels is van Westerse zijde be kend gemaakt dat de Westerse mo- Vlak voordat de Amsterdamse po- ntie de dossiers over de onlangs ge pleegde moord op de 55-jarige kan toorbediende J. K. Termolen ging af fuiten, heeft de 24-jarige expeditie- tnecht L. C. B., die door de politie '*erd aangehouden als verdachte, be kend de dader te zijn geweest. Deze belastende verklaring kwam los 16 uur voordat de verdachte voor de of ficier van politie zou worden geleid. Vermoedelijk zal deze rechtszaak, omdat het een zedenmisdrijf betreft, ®ot gesloten deuren worden behan deld. Koningin Juliana heeft een ko- mnk.ijk besluit ondertekend, waar- art'n01"^ bepaald, dat de rijdende lerie, bekend onder de naam richt I^ciers" weer wordt opge- 0,He! oude korps rijdende artillerie „Gele Rijders" was tot aan de gendheden, welke functies de nieuwe commandant ook zal vervullen, niet zullen afwijken van hun standpunt geen enkele Oost-Duitse autoriteit te erkennen. Zij stelt bovendien de Sovjet-Unie verantwoordelijk voor de gespannen toestand die er de laatste weken rond de stad Berlijn is ont staan. Wie in de grote steden zijn ogen wel eens de kost heeft gegeven en dit niet slechts nu doet, maar dit ook deed een twintigtal ja ren geleden, komt tot intstellende ontdekkingen. Wat is er alle maal veranderd en wat is daarvan de oorzaak? De veranderingen in het stadsbeeld vinden heus niet alleen hun oorzaak in modernisering, doch voor een groot deel ook in het in die twintig jaar zo sterk toegenomen verkeer. Er zijn inmiddels ingrijpende wijzigingen aangebracht, die het beeld der steden gron dig hebben veranderd, omdat de verkeersmoloch dit eiste. In de oude binnensteden, werden voorheen regelmatig gebruikte straten geheel voor verkeer gesloten, andere wegen, die twintig jaar ge leden nog royaal het verkeer konden verwerken, kregen éénrich tingsverkeer en inmiddels zijn we op vele punten al weer zover, dat ook deze maatregelen niet meer voldoende zijn. Wat moet er dan gebeuren? De verkeersdeskundigen staan voor een ongelooflijk probleem en nog steeds is er geen oplossing gevonden. De overheden der steden treffen maatregelen, die eigenlijk lapmidde len zijn. Zij doen dit omdat het moet, de chaos moet in ieder geval iets worden beteugeld, maar het wachten is nog steeds op een afdoende oplos sing. Beperking van de maximum snelheid, verkeerslichten die op hon derden punten als paddestoelen uit de grond verrijzen, zebrapaden, voor- sorteerstroken en wat al niet meer De tegenstelling die er bestond tussen het veel en fors toegejuichte damesteam en het fel bekritiseerde herenteam is donderdag iets vermin derd, door de prestatie van de stu dent in de wiskunde, Johan Bonte- mobilisatie van 1939 gelegerd in de Willemskazerne in Arnhem. Het korps in zijn oorspronkelijke staat kan als zodanig niet weer worden opgericht, omdat de paarden uit de legerorganisatie zijn verdwenen en uiteraard de wijze van oorlogvoe ring is gewijzigd. De tweede afde ling artillerie, die in Schaarsbergen is gelegerd, zal echter met ingang van 15 januari 1963 met modern materieel de tradities van het oude korps weer opnemen. De nieuwe r.aam zal zijn „de elfde afdelingen rijdende artillerie". De 43-jarige autohandelaar J. v. d. S. uit Diemen die verdacht wordt een financieringsmaatschappij te Amsterdam voor ongeveer honderd vijftigduizend gulden te hebben be nadeeld en wiens opsporing op 22 april aan alle bij Interpol aangeslo ten landen werd verzocht, is in ar rest. De autohandelaar meldde zich woensdagmiddag, na overleg met zijn raadsman, platzak op 't hoofd- koe, die op de 400 meter vrije slag in de Nederlandse recordtijd 4 min. 'en 25,6 sec. (2,1 sec. onder zijn na tionaal record), als eerste de tegels kon aantikken, daarmee beslag leg gend op de gouden medaille. De dames konden natuurlijk niet achterblijven en deden na de pracht- prestaties van de afgelopen dagen nog eens een zilveren gooi, doordat Ria van Velsen, Klenie Bimolt, Ada Kok en Ineke Tiggelaar de tweede plaats veroverden op de wisselslag estafette, achter de Oost-Duitse ploeg, die een wereldrecord vestigde. Rob van Empel brak in de series ten slotte nog het Nederlandse record op de 200 meter door met een tijd van 2 minuten en 35,5 sec. als snelste zwemmer in de finale van dit num mer te worden opgenomen. bureau van politie. Hij weigerde woensdag antwoord te geven op door rechercheurs van het bureau Leidseplein gestelde vragen. „Ik zal in het bijzijn van mijn raadsman wel een verklaring bij de rechter commissaris afleggen", vertelde v. d. S., die 65 auto's, eigendom van 'n financieringsmaatschappij, tijdens de Paasdagen verkocht en toen uit week naar Spanje. De autohande laar voelt er dus weinig voor om zonder de steun van zijn raadsman gehoord te worden. moeten helpen de zaak een beetje in bedwang te houden. Goed,, het gaat vrij redelijk, maar hoe staan de zaken over twintig jaar in 1982? We hebben ons licht eens opge stoken bij mensen die het weten kun nen en we bezochten politieautoritei ten en stads-architecten. Bij allen hoorden wij bijna hetzelfde verhaal, waaruit wij een kort resumé laten vol gen. De grootste verkeersproblemen doen zich voor omstreeks de spits uren, de tijd dat fabrieken, kantoren en scholen aan of uitgaan en duizen den en duizenden mensen zich door de straten der grote steden bewegen, eigenlijk stuk voor stuk gehaast. Wanneer we de ontwikkeling van het personenvervoer in Nederland se dert 1938 nagaan, dan blijkt uit de statistieken niet alleen, dat sedert dien de omvang van dit vervoer per spoor, tram, autobus en personen auto gezamenlijk is verdrievoudigd, doch ook dat zich in de verhoudingen belangrijke verschuivingen hebben voorgedaan. De totale omvang van het personen vervoer bedroeg namelijk in 1938 rond 10,5 miljard reizigerskilome ters, welk aantal in 1957 was geste gen tot ruim 32,5 miljard, dus het drievoudige. Inmiddels is dit aantal nog aanzienlijk groter. Van de 10,5 miljard reizigers-km in 1938 werden er 64 afgelegd per openbaar vervoermiddel en 36 per personenauto. Een persoon in een personenauto neemt meer ruimte in dan zes personen in een openbaar vervoermiddel, waaruit blijkt, dat door de sterke aanwas van personen auto's in het verkeer deze relatief meer plaats innemen, dan nodig zou zijn, wanneer deze mensen van een openbaar vervoermiddel gebruik zou den maken. De oorzaken van een en ander zijn gemakkelijk aan te wijzen. De men sen zijn over het algemeen luier ge worden. Wie vroeger nog ging lopen, maakt nu gebruik van rijwiel, brom fiets, openbaar vervoermiddel of per sonenauto. Ook de huidige woning nood is niet vreemd aan het verkeers probleem. Door het feit, dat er moei lijk verschuivingen tot stand kunnen worden gebracht door de overheidsbe moeiing blijven velen wonen op plaat sen die ongunstig ten opzichte van hun werk liggen, met als gevolg, dat zij van vervoermiddelen gebruik gaan maken, waar zij anders gemakkelijk hadden kunnen lopen. Ook de uitbreiding der steden met nieuwe wijken draagt er een deel toe bij, want in tegenstelling tot vroeger moeten de mensen in die wijken gro tere afstanden afleggen naar het ter rein van hun arbeid en... maken ge bruik van vervoermiddelen. De hoge re welstand en de zekere luxe die men zich kan veroorloven werken de toe neming van particuliere vervoermid delen in de hand en zo zien we dat deze zeker nog niet complete lijst van oorzaken ons reeds een duidelijk beeld geeft van het ontstaan van een verkeerschaos die bijna onafwend baar naderbij komt. De straten in de binnensteden der grote steden, die dateren van honder den jaren geleden zijn veelal te smal en liggen voor het verkeeer ongun stig, daar heeft men vroeger geen re kening mee gehouden en kon dit trouwens ook niet. Nu zitten we er mee. We kunnen moeilijk de binnen steden met hun oude straten gaan slo pen, aangezien dit economisch en ge zien de woningschaarste zeker niet verantwoord zou zijn en zo blijft het probleem doorvreten zonder tot een oplossing te komen. Een directeur van een groot open baar vervoerbedrijf zag wel iets in spreiding van arbeidstijden, zoals hij dat in Wolverhampton (Engeland) met succes heeft zien toepassen. De werktijden van de grote industrieën verspringen daar bij toerbeurt, zodat rug om hun machinepistolen te rich ten, ondanks het feit dat de vluch teling zich al op Westelijk grondge bied bevond. De man is op weg naar het ziekenhuis overleden. Het partijbestuur der KVP wil 'n leeftijdsgrens van 70 jaar invoeren voor 't lidmaatschap van de Twee de Kamer, de provinciale staten en de gemeenteraden. Daartoe is een voorstel tot reglementswijziging in gediend, dat zal behandeld worden op de bestuursraadsvergadering die op 15 dec. a.s. wordt gehouden. Tevens is voorgesteld door het partijbestuur een bepaling op te ne men, waarin wordt vastgesteld dat degenen die in enig orgaan of orga- nisatieverband van de partij een be stuursfunctie vervullen, deze zullen neerleggen bij het bereiken van de 70-jarige leeftijd. Ten aanzien van de verkiezing van leden van de Tweede Kamer in mei 1963 is een overgangsregeling voorgesteld, in houdende dat Kamerleden die thans in de Tweede Kamer voor de KVP zitting hebben ongeacht hun leeftijd voor de eerstkomende parlementai re periode candidaat gesteld kun nen worden voor 't Kamerlidmaat schap. In de toekomst zal het dan zo worden dat candidaten die op de dag van de verkiezingen de 66-jari- ge leeftijd hebben bereikt niet meer candidaat gesteld kunnen worden. Alle andere candidaten, zij dus die op de dag van de verkiezingen nog geen 66 jaar zijn, kunnen tot hun 70e jaar het lidmaatschap van ver tegenwoordigende lichamen bekle den. Tevens is door het partijbestuur voorgesteld voortaan drie vice-voor- zilters te benoemen voor het dage lijks bestuur en wel zo, dat een van de vicevoorzitters 'n vrouw zal zijn. de bussen bij aan- en afvoer twee sla gen kunnen maken. De grote pieken van de spitsuren zijn er af en een middelmatige drukte is over een gro tere tijdsduur verdeeld. „Bovendien", merkte hij glimlachend op, „zou de drukte reeds aanmerkelijk minder worden, wanneer meer mensen ge bruik maakten van de openbare en minder van privé vervoermiddelen". Gezien het ruimteprobleem is dit zeker een zeer goede oplossing. Bij nadere bespreking bleek ons echter, dat de vervoermaatschappijen hierop eigenlijk niet eens zo gesteld zijn, aangezien de overbelasting, die mo menteel toch reeds zoveel vergt, dan nog langer zou duren, met alle ge volgen van dien. Statistieken toonden ons aan, dat momenteel reeds bijna veertig pro cent van het wagenpark der vervoer maatschappijen de hele dag op non- actief staat om slechts gedurende de spitsuren ingezet te worden voor ver- sterkingsritten. Toch kan dit mate riaal niet worden gemist, want hoe moet het dan op die spitsuren! Der gelijke wagens kosten natuurlijk geld, inplaats dat zij het opleveren. Laat staan wanneer er nog meer materiaal zou moeten worden gereserveerd voor langere piektijden. Zo zien we, dat de dreigende ver keerschaos een complex van proble men is, dat ons boven het hoofd dreigt te groeien en waaraan we met vereende krachten zullen moeten wer ken, willen we het onder de knie krij gen, daar zijn alle deskundigen het over eens. Aller medewerking is ver eist, wil de mens niet door het ver keersmoloch worden verpletterd. Sierlijke wagen met ingebouwde smering De Opelfabrieken hebben in Rues- selsheim hun nieuwste produkt ge demonstreerd: de Opel „Kadett", bijgenaamd de „kleine" Opel. Het is een twee-deurs wagen voor vier personen met zelfdragende carosse- rie en voorzien van een bagage ruimte voor vijf koffers. De „Kadett", waaraan de Opelfa brieken vijf jaar hebben gedokterd en waarnaar men sinds een jaar met spanning heeft uitgezien, is een aantrekkelijke wagen, niet alleen vanwege zijn „klassiek" uiterlijk, maar vooral wegens zijn prijs: 5075 mark in Duitsland en enkele tech nische voordelen, waarvan de voor naamste wel is de „ingebouwde" smering, waardoor de auto niet pe riodiek behoeft doorgesmeerd te worden. De motorolie (2,5 liter) be hoeft slechts om de 5000 kilometer ververst te worden. Met deze voor delen willen de Opelfabrieken een serieuze gooi doen op de „kleine" automarkt die op dit moment wordt ingenomen door de Volkswagen. 120 km. De „Kadett" 'n naam die Opel 15 jaar geleden voor hét laatst heeft gebruikt heeft de motor voorin met aandrijving op de achterwielen. Zijn totale lengte is bijna vier, zijn grootste breedte bij na anderhalve meter; zijn leegge- wicht is 670 kg., zijn topsnelheid 120 km. per uur. Alle versnellingen zijn gesynchroniseerd. Snufjes. Het interieur is van al lerlei technische snufjes voorzien-; rechtlijnige snelheidsmeter met drie verschillend gekleurde snelheidszo nes, koelwaterthermometer, benzi nemeter en tuimelschakelaars voor verlichting en ruitenwissers. In 1963. In de Beneluxlanden zal de levering van de „Kadett" naar verwachting in 1963 beginnen. Men verwacht dat de produktie van dê Opel 1200, die allesbehalve 'n groot succes is geweest, geleidelijk ver minderd zal worden.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 1