waalwijkse en UnqstRAAtse couraiu
Een dreigende verkeerschaos
Duitser benoemd tot
commandant van Oost Berlijn
OPEL KADETT
Strijd voor zelfbeschikking
Nieuw Guinea duurt voort
Hoe moet het over twintig jaar
Herenieam
deed gouden duii in hei zakje
opnieuw geïntroduceerd
Nieuw Guinea op de
agenda der V.N.
Niet zo vlot
Grote zuivering
onder Hongaarse
Communisten
Zoveelste moord.
In twintig jaar tijd verdriedubbelde het verkeer
Verdachte van
moord bekent
Gele rijders
zijn herboren
Autoverkoper, verdwenen
met anderhalve ton, melde
zich platzak
Driemaal zoveel
De oorzaken zijn aan
ie wijzenmaar de
oorzaken niet
Verschillende tijden
K.V.P. stelde voor:
na 70 uit de politiek
MAANDAG 27 AUGUSTUS 1962
?4e JAARGANG No. 67
".«'"vuniiiu nu. ui
De rcho van het Zuióen
JülSse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
JAN TIELEN
B^dredacteur:
riroiiummer 1069687
t blad verschijnt 2 x per week
Dit
Opgericht
1878
Bureaux; Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel; Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Abonnement:
22 cent per week
per kwartaal ƒ2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cènt per m.m.
Contract-advertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „Echo"
Drie mannen, ras-echte papoea na
tionalisten, zullen wat er ook in
Nieuw Guinea gaat gebeuren, de ge
jachte aan zelfbeschikking van
Nieuw Guinea, bij de papoea bevol
king zelf en bij de gehele wereld in
leven doen houden. Het zijn de 39-
jarige Nicolaas Jouwe, die het voor
stel van de Nieuw Guinea-raad, om
het voorzitterschap van deze raad te
aanvaarden, beslist van de hand zal
wijzen, omdat, zo meent hij zelf, hij
inmiddels te oud is geworden voor
deze functie, terwijl hij voor deze
vooraanstaande post een geschikter
iemand op het oog heeft, n.l. Nico
Tanggagma, die volgens zeggen van
Jouwe, als de kroonprins van Nieuw-
Guinea van morgen wordt beschouwd.
Jouwe zelf heeft besloten zich voor
goed in Nederland te vestigen, om
daar de gedachte van de Papoea be
volking onder de Nederlanders leven
dig te houden.
Tanggagma zal zeer binnenkort
met nog enkele adviseurs naar Dja
karta reizen, om uit de mond van
president Soekarno nu eens precies te
horen, hoe hij het begrip zelfbeschik
king van Nieuw Guinea interpreteert.
Nicolaas Jouwe noemde deze stap
vanTangagma zeer juist. Hij zelf zal
onder geen enkele voorwaarde naar
Djakarta gaan, zo verzekerde hij be
slist.
De derde, die met inzet van alles
streeft naar zelfbeschikking van de
Papoea-bevolking is Womsiwor.
Aanvankelijk leefde bij hem de ge
dachte een Papoea-regering in het
buitenland te vormen. Wat nu zijn
juiste plannen zijn is nog onduidelijk,
dit zal voornamelijk afhangen van de
bespreking die in de komende dagen
tussen de Papoea-leiders worden ge
voerd.
Terwijl dus drie Papoea-nationalis
ten van hun kant alles in het werk
stellen, om straks tot een definitieve
zelfbeschikking van Nieuw-Cuinea
te komen, heeft Oe Thant donderdag
formeel verzocht om plaatsing van de
overeenkomst tussen Nederland en
Nieuw-Guinea op de agenda van de
Algemene vergadering der Verenigde
Naties. Hij heeft met de grootste
aandrang verzocht dit punt voorrang
te willen verlenen.
Inmiddels zijn vanuit Gaza acht of
ficieren van de V.N. strijdmacht in
het midden oosten naar Nieuw-Gui
nea vertrokken, om zich bij de waar
nemers der V.N. die reeds op Nieuw-
Guinea zijn aangekomen te voegen.
Ondanks het feit dat de Indiase
UNO-generaal Rikhye heeft ver-
NEDERLANDS MEISJE OMGEKO
MEN IN ZWITSERLAND
Een Nederlands meisje, de 24-ja-
rige Renate Mente uit Naarden, is
gedood en haar nichtje, de 22-jarige
Maria Bogaerts uit Soest, levensge
vaarlijk gewond bij een ongeval in
Zwitserland. Hun auto werd op een
onbewaakte spoorwegovergang bij
Orsières door een trein gegrepen.
Beide meisjes werden na het onge
val in bewusteloze toestand overge
bracht naar het ziekenhuis in Mar-
tigny, waar een van hen kort na
aankomst is overleden.
klaard dat zowel Nederland als Indo
nesië zich stipt aan de afspraken
houden en ten volle medewerken aan
een vlotte afwerking van het pro
bleem Nieuw-Guinea, heeft men in
Nieuw-Guinea weer moeten consta
teren, dat, naar alle waarschijnlijk
heid door de op vorige week maandag
gesignaleerde onderzeeboten, weer
nieuwe infiltranten aan land zijn ge
zet. v
Bovendien is het overhaaste ver
trek van de generaal der UNO-strijd-
krachten via Biak naar Sydney en
Djakarta, geheel in tegenspraak met
zijn bovengenoemde verklaring.
De generaal heeft niet gezegd
waarom hij zo plotseling is vertrok
ken, ondanks zijn plan om tien dagen
op Nieuiv Guinea te blijven, maar
aangenomen wordt dat het in verband
staat met de niet al te vlotte en ge
ruststellende gang van zaken op
Nieuw-Guinea.
Verscheidene vooraanstaande Hon
gaarse functionarissen zijn ontsla
gen en velen van hen gearresteerd
wegens het smeden van een „com
plot" tegen de Hongaarse Janos Ka-
dal*, premier en leider van de com
munistische partij.
Bij het complot zouden 30 tot 50
ambtenaren, onder wie vele hoge
functionarissen van het ministerie
van binnenlandse zaken en defensie
zijn betrokken. De voornaamste lei
der in de samenzwering zou Antal
Bartos, een onderminister van bin
nenlandse zaken ziin. Verder werd
als lid van de „anti-Kadar" groep
genoemd de voormalige minister
van landbouw Imre Doegei, die eer
der dit jaar uit het centrale comité
van de partij werd gestoten en zijn
parlementszetel daarna moest opge
ven.
Volgens diplomatieke kringen had
Doegei getracht voor zijn tegen Ka-
dar gerichte beweging communis
tisch-Chinese steun te verkrijgen.
In een aan de Chinese ambassade
in Boedapest gericht memorandum
zou Doegei de Hongaarse premier
van „revisionisme" en titoisme" be
schuldigd hebben. Zondag tevoren
werd officieel bekend gemaakt dat
Rakosi en 22 andere functionarissen
uit de communistische partij waren
gestoten.
Voorts werd nog gemeld, dat La-
jos Toth, chef van de generale staf,
Karoly Dapsi, een onderminister
van defensie en verscheidene gene
raals en hoofden van departemen
ten bij de samenzwering betrokken
zouden zijn.
De Oost-Duitsers hebben opnieuw
een vluchteling die via de Franse
sector naar het Westen wilde vluch
ten, zonder waarschuwing als een
hond neergeschoten. De Oost-Duitse
barbaren, schrokken er niet voor te-
Opnieuw zijn de rechten van de
westelijke mogendheden als een vod
vuil door de Russen in een hoek ge
worpen. Nadat zij eerst woensdag
hun eigen commando in Oost-Berlijn
hadden opgeheven, hebben zij don
derdag het Oost-Duitse ministerie
van defensie toestemming gegeven
een Oost-Duitse commandant voor
dat stadsdeel te benoemen.
De benoeming is gevallen op de
35-jarige generaa 1 majoor Helmut
Poppe. Deze nieuwe commandant van
Oost-Berlijn, diende in 1944 in de
Nazi-legers van Hitier, werd tijdens
deze tweede wereldoorlog door de
Russen krijgsgevangen genomen en
kreeg in Rusland een „herscholing"
die de huidige generaal-majoor blijk
baar „met goed gevolg" heeft door
lopen. In 194S keerde hij in Duits
land terug en nam onmiddellijk dienst
bij de Oost-Duitse volkspolitie en
later bij het nationale leger. Door de
ze benoeming is de kwestie Berlijn
nog verder op de spits gedreven.
Inmiddels is van Westerse zijde be
kend gemaakt dat de Westerse mo-
Vlak voordat de Amsterdamse po-
ntie de dossiers over de onlangs ge
pleegde moord op de 55-jarige kan
toorbediende J. K. Termolen ging af
fuiten, heeft de 24-jarige expeditie-
tnecht L. C. B., die door de politie
'*erd aangehouden als verdachte, be
kend de dader te zijn geweest. Deze
belastende verklaring kwam los 16
uur voordat de verdachte voor de of
ficier van politie zou worden geleid.
Vermoedelijk zal deze rechtszaak,
omdat het een zedenmisdrijf betreft,
®ot gesloten deuren worden behan
deld.
Koningin Juliana heeft een ko-
mnk.ijk besluit ondertekend, waar-
art'n01"^ bepaald, dat de rijdende
lerie, bekend onder de naam
richt I^ciers" weer wordt opge-
0,He! oude korps rijdende artillerie
„Gele Rijders" was tot aan de
gendheden, welke functies de nieuwe
commandant ook zal vervullen, niet
zullen afwijken van hun standpunt
geen enkele Oost-Duitse autoriteit
te erkennen. Zij stelt bovendien de
Sovjet-Unie verantwoordelijk voor de
gespannen toestand die er de laatste
weken rond de stad Berlijn is ont
staan.
Wie in de grote steden zijn ogen wel eens de kost heeft gegeven
en dit niet slechts nu doet, maar dit ook deed een twintigtal ja
ren geleden, komt tot intstellende ontdekkingen. Wat is er alle
maal veranderd en wat is daarvan de oorzaak?
De veranderingen in het stadsbeeld vinden heus niet alleen hun
oorzaak in modernisering, doch voor een groot deel ook in het in
die twintig jaar zo sterk toegenomen verkeer. Er zijn inmiddels
ingrijpende wijzigingen aangebracht, die het beeld der steden gron
dig hebben veranderd, omdat de verkeersmoloch dit eiste. In de
oude binnensteden, werden voorheen regelmatig gebruikte straten
geheel voor verkeer gesloten, andere wegen, die twintig jaar ge
leden nog royaal het verkeer konden verwerken, kregen éénrich
tingsverkeer en inmiddels zijn we op vele punten al weer zover,
dat ook deze maatregelen niet meer voldoende zijn. Wat moet er
dan gebeuren?
De verkeersdeskundigen staan voor
een ongelooflijk probleem en nog
steeds is er geen oplossing gevonden.
De overheden der steden treffen
maatregelen, die eigenlijk lapmidde
len zijn. Zij doen dit omdat het moet,
de chaos moet in ieder geval iets
worden beteugeld, maar het wachten
is nog steeds op een afdoende oplos
sing. Beperking van de maximum
snelheid, verkeerslichten die op hon
derden punten als paddestoelen uit
de grond verrijzen, zebrapaden, voor-
sorteerstroken en wat al niet meer
De tegenstelling die er bestond
tussen het veel en fors toegejuichte
damesteam en het fel bekritiseerde
herenteam is donderdag iets vermin
derd, door de prestatie van de stu
dent in de wiskunde, Johan Bonte-
mobilisatie van 1939 gelegerd in de
Willemskazerne in Arnhem. Het
korps in zijn oorspronkelijke staat
kan als zodanig niet weer worden
opgericht, omdat de paarden uit de
legerorganisatie zijn verdwenen en
uiteraard de wijze van oorlogvoe
ring is gewijzigd. De tweede afde
ling artillerie, die in Schaarsbergen
is gelegerd, zal echter met ingang
van 15 januari 1963 met modern
materieel de tradities van het oude
korps weer opnemen. De nieuwe
r.aam zal zijn „de elfde afdelingen
rijdende artillerie".
De 43-jarige autohandelaar J. v.
d. S. uit Diemen die verdacht wordt
een financieringsmaatschappij te
Amsterdam voor ongeveer honderd
vijftigduizend gulden te hebben be
nadeeld en wiens opsporing op 22
april aan alle bij Interpol aangeslo
ten landen werd verzocht, is in ar
rest. De autohandelaar meldde zich
woensdagmiddag, na overleg met
zijn raadsman, platzak op 't hoofd-
koe, die op de 400 meter vrije slag
in de Nederlandse recordtijd 4 min.
'en 25,6 sec. (2,1 sec. onder zijn na
tionaal record), als eerste de tegels
kon aantikken, daarmee beslag leg
gend op de gouden medaille.
De dames konden natuurlijk niet
achterblijven en deden na de pracht-
prestaties van de afgelopen dagen
nog eens een zilveren gooi, doordat
Ria van Velsen, Klenie Bimolt, Ada
Kok en Ineke Tiggelaar de tweede
plaats veroverden op de wisselslag
estafette, achter de Oost-Duitse
ploeg, die een wereldrecord vestigde.
Rob van Empel brak in de series ten
slotte nog het Nederlandse record op
de 200 meter door met een tijd van
2 minuten en 35,5 sec. als snelste
zwemmer in de finale van dit num
mer te worden opgenomen.
bureau van politie. Hij weigerde
woensdag antwoord te geven op
door rechercheurs van het bureau
Leidseplein gestelde vragen. „Ik zal
in het bijzijn van mijn raadsman
wel een verklaring bij de rechter
commissaris afleggen", vertelde v.
d. S., die 65 auto's, eigendom van 'n
financieringsmaatschappij, tijdens
de Paasdagen verkocht en toen uit
week naar Spanje. De autohande
laar voelt er dus weinig voor om
zonder de steun van zijn raadsman
gehoord te worden.
moeten helpen de zaak een beetje in
bedwang te houden. Goed,, het gaat
vrij redelijk, maar hoe staan de zaken
over twintig jaar in 1982?
We hebben ons licht eens opge
stoken bij mensen die het weten kun
nen en we bezochten politieautoritei
ten en stads-architecten. Bij allen
hoorden wij bijna hetzelfde verhaal,
waaruit wij een kort resumé laten vol
gen.
De grootste verkeersproblemen
doen zich voor omstreeks de spits
uren, de tijd dat fabrieken, kantoren
en scholen aan of uitgaan en duizen
den en duizenden mensen zich door
de straten der grote steden bewegen,
eigenlijk stuk voor stuk gehaast.
Wanneer we de ontwikkeling van
het personenvervoer in Nederland se
dert 1938 nagaan, dan blijkt uit de
statistieken niet alleen, dat sedert
dien de omvang van dit vervoer per
spoor, tram, autobus en personen
auto gezamenlijk is verdrievoudigd,
doch ook dat zich in de verhoudingen
belangrijke verschuivingen hebben
voorgedaan.
De totale omvang van het personen
vervoer bedroeg namelijk in 1938
rond 10,5 miljard reizigerskilome
ters, welk aantal in 1957 was geste
gen tot ruim 32,5 miljard, dus het
drievoudige. Inmiddels is dit aantal
nog aanzienlijk groter.
Van de 10,5 miljard reizigers-km
in 1938 werden er 64 afgelegd
per openbaar vervoermiddel en 36
per personenauto. Een persoon in een
personenauto neemt meer ruimte in
dan zes personen in een openbaar
vervoermiddel, waaruit blijkt, dat
door de sterke aanwas van personen
auto's in het verkeer deze relatief
meer plaats innemen, dan nodig zou
zijn, wanneer deze mensen van een
openbaar vervoermiddel gebruik zou
den maken.
De oorzaken van een en ander zijn
gemakkelijk aan te wijzen. De men
sen zijn over het algemeen luier ge
worden. Wie vroeger nog ging lopen,
maakt nu gebruik van rijwiel, brom
fiets, openbaar vervoermiddel of per
sonenauto. Ook de huidige woning
nood is niet vreemd aan het verkeers
probleem. Door het feit, dat er moei
lijk verschuivingen tot stand kunnen
worden gebracht door de overheidsbe
moeiing blijven velen wonen op plaat
sen die ongunstig ten opzichte van
hun werk liggen, met als gevolg, dat
zij van vervoermiddelen gebruik gaan
maken, waar zij anders gemakkelijk
hadden kunnen lopen.
Ook de uitbreiding der steden met
nieuwe wijken draagt er een deel toe
bij, want in tegenstelling tot vroeger
moeten de mensen in die wijken gro
tere afstanden afleggen naar het ter
rein van hun arbeid en... maken ge
bruik van vervoermiddelen. De hoge
re welstand en de zekere luxe die men
zich kan veroorloven werken de toe
neming van particuliere vervoermid
delen in de hand en zo zien we dat
deze zeker nog niet complete lijst
van oorzaken ons reeds een duidelijk
beeld geeft van het ontstaan van een
verkeerschaos die bijna onafwend
baar naderbij komt.
De straten in de binnensteden der
grote steden, die dateren van honder
den jaren geleden zijn veelal te smal
en liggen voor het verkeeer ongun
stig, daar heeft men vroeger geen re
kening mee gehouden en kon dit
trouwens ook niet. Nu zitten we er
mee. We kunnen moeilijk de binnen
steden met hun oude straten gaan slo
pen, aangezien dit economisch en ge
zien de woningschaarste zeker niet
verantwoord zou zijn en zo blijft het
probleem doorvreten zonder tot een
oplossing te komen.
Een directeur van een groot open
baar vervoerbedrijf zag wel iets in
spreiding van arbeidstijden, zoals hij
dat in Wolverhampton (Engeland)
met succes heeft zien toepassen. De
werktijden van de grote industrieën
verspringen daar bij toerbeurt, zodat
rug om hun machinepistolen te rich
ten, ondanks het feit dat de vluch
teling zich al op Westelijk grondge
bied bevond. De man is op weg naar
het ziekenhuis overleden.
Het partijbestuur der KVP wil 'n
leeftijdsgrens van 70 jaar invoeren
voor 't lidmaatschap van de Twee
de Kamer, de provinciale staten en
de gemeenteraden. Daartoe is een
voorstel tot reglementswijziging in
gediend, dat zal behandeld worden
op de bestuursraadsvergadering die
op 15 dec. a.s. wordt gehouden.
Tevens is voorgesteld door het
partijbestuur een bepaling op te ne
men, waarin wordt vastgesteld dat
degenen die in enig orgaan of orga-
nisatieverband van de partij een be
stuursfunctie vervullen, deze zullen
neerleggen bij het bereiken van de
70-jarige leeftijd. Ten aanzien van
de verkiezing van leden van de
Tweede Kamer in mei 1963 is een
overgangsregeling voorgesteld, in
houdende dat Kamerleden die thans
in de Tweede Kamer voor de KVP
zitting hebben ongeacht hun leeftijd
voor de eerstkomende parlementai
re periode candidaat gesteld kun
nen worden voor 't Kamerlidmaat
schap. In de toekomst zal het dan
zo worden dat candidaten die op de
dag van de verkiezingen de 66-jari-
ge leeftijd hebben bereikt niet meer
candidaat gesteld kunnen worden.
Alle andere candidaten, zij dus die
op de dag van de verkiezingen nog
geen 66 jaar zijn, kunnen tot hun
70e jaar het lidmaatschap van ver
tegenwoordigende lichamen bekle
den.
Tevens is door het partijbestuur
voorgesteld voortaan drie vice-voor-
zilters te benoemen voor het dage
lijks bestuur en wel zo, dat een van
de vicevoorzitters 'n vrouw zal zijn.
de bussen bij aan- en afvoer twee sla
gen kunnen maken. De grote pieken
van de spitsuren zijn er af en een
middelmatige drukte is over een gro
tere tijdsduur verdeeld. „Bovendien",
merkte hij glimlachend op, „zou de
drukte reeds aanmerkelijk minder
worden, wanneer meer mensen ge
bruik maakten van de openbare en
minder van privé vervoermiddelen".
Gezien het ruimteprobleem is dit
zeker een zeer goede oplossing. Bij
nadere bespreking bleek ons echter,
dat de vervoermaatschappijen hierop
eigenlijk niet eens zo gesteld zijn,
aangezien de overbelasting, die mo
menteel toch reeds zoveel vergt, dan
nog langer zou duren, met alle ge
volgen van dien.
Statistieken toonden ons aan, dat
momenteel reeds bijna veertig pro
cent van het wagenpark der vervoer
maatschappijen de hele dag op non-
actief staat om slechts gedurende de
spitsuren ingezet te worden voor ver-
sterkingsritten. Toch kan dit mate
riaal niet worden gemist, want hoe
moet het dan op die spitsuren! Der
gelijke wagens kosten natuurlijk geld,
inplaats dat zij het opleveren. Laat
staan wanneer er nog meer materiaal
zou moeten worden gereserveerd voor
langere piektijden.
Zo zien we, dat de dreigende ver
keerschaos een complex van proble
men is, dat ons boven het hoofd
dreigt te groeien en waaraan we met
vereende krachten zullen moeten wer
ken, willen we het onder de knie krij
gen, daar zijn alle deskundigen het
over eens. Aller medewerking is ver
eist, wil de mens niet door het ver
keersmoloch worden verpletterd.
Sierlijke wagen met ingebouwde
smering
De Opelfabrieken hebben in Rues-
selsheim hun nieuwste produkt ge
demonstreerd: de Opel „Kadett",
bijgenaamd de „kleine" Opel. Het is
een twee-deurs wagen voor vier
personen met zelfdragende carosse-
rie en voorzien van een bagage
ruimte voor vijf koffers.
De „Kadett", waaraan de Opelfa
brieken vijf jaar hebben gedokterd
en waarnaar men sinds een jaar
met spanning heeft uitgezien, is een
aantrekkelijke wagen, niet alleen
vanwege zijn „klassiek" uiterlijk,
maar vooral wegens zijn prijs: 5075
mark in Duitsland en enkele tech
nische voordelen, waarvan de voor
naamste wel is de „ingebouwde"
smering, waardoor de auto niet pe
riodiek behoeft doorgesmeerd te
worden. De motorolie (2,5 liter) be
hoeft slechts om de 5000 kilometer
ververst te worden. Met deze voor
delen willen de Opelfabrieken een
serieuze gooi doen op de „kleine"
automarkt die op dit moment wordt
ingenomen door de Volkswagen.
120 km. De „Kadett" 'n naam
die Opel 15 jaar geleden voor hét
laatst heeft gebruikt heeft de
motor voorin met aandrijving op de
achterwielen. Zijn totale lengte is
bijna vier, zijn grootste breedte bij
na anderhalve meter; zijn leegge-
wicht is 670 kg., zijn topsnelheid 120
km. per uur. Alle versnellingen zijn
gesynchroniseerd.
Snufjes. Het interieur is van al
lerlei technische snufjes voorzien-;
rechtlijnige snelheidsmeter met drie
verschillend gekleurde snelheidszo
nes, koelwaterthermometer, benzi
nemeter en tuimelschakelaars voor
verlichting en ruitenwissers.
In 1963. In de Beneluxlanden zal
de levering van de „Kadett" naar
verwachting in 1963 beginnen. Men
verwacht dat de produktie van dê
Opel 1200, die allesbehalve 'n groot
succes is geweest, geleidelijk ver
minderd zal worden.