1 1 1 I 1 UMU that's all rüght HAG IK U VOORSTELLEN exclusief voor „WIJ" door: Dr. Hans Joachim Schaefer ^Tïlaria (2aliaó TWEEDE JAARGANG NO. 20 blad vóór en dóór de jeugd 28 SEPTEMBER 1962 VERSCHIJNT ELKE VEERTIEN DAGEN In een recente aflevering van onze muziekrubriek, hebben wij zeer duidelijk betoogd dat Elvis Presley op zijn retour was. Momenteel stellen wij het desalniette min op prijs de naar onze smaak nooit voldoende ver foeide capaciteitn van „El" enigermate recht te doen wedervaren (was de wens weer niet vader van de ge dachte/)» omdat Elvis Presley zich momenteel weer enigszins herstelt van zijn vroegere catastrofale inzin king. FOTO: LELOIR, PARIS a «siei dat de coniractering van de ariiesien door de heer v.d. Stap, arbeidsbureau, Waalwijk verzorgd werd HOOFDREDACTEUR Lamb. F. van Beers REDACTIERAAD: Hans Brokx Gerard van Esch Ine van Heesch Ad van Liempt Fred Meij Ben Ouwerkerk René van Montagne Marcelle Romar RED ACTIE-ADRES Waalwijk. Putstraat 40, TELEFOON: 04160 - 3698 BANKIER; A'damsche Bank, Waalwijk. PERSBAL- "«ven de Boerenleenbank op de tokt te Waalwijk bevinden zich 'ikfle buitengewoon smaakvol in- Wichte kamers. Om deze kamers k bereiken, moet men de dam van Hotel Verniel tot bijna achteraan topen, de meestal openstaande tor binnenwandelen en de trap op dien. Men staat dan voor een tor waarop een naambordje beves- M is met het veelbetekende woord ■^bnoezenier". Deze bekende aal- 'tzenier is nu de persoon, die wij !'fQ aan U voor zouden willen stel- 'ni want pfeoêzenier Jansen werd geboren 13 juli 1923. Na zijn studie werd J Pater op de abdij Mariënkroon •i leu^uijk, waar hij de functie v'an bibliothecaris. In 1958 werd \l OOT de bisschop, Mgr. Bekkers, temd tot kapelaan te Heusden, hij drie jaar bleef. Dit jaar. liim ^emen bekend is, werd - j.ci-gepiaatst naar Waalwijk, een zeer speciale opdracht. Behalve zijn functie als aalmoeze nier van de Mater Amabilisschool, de Levensschool en de Jongeren cursus, werd de weleerwaarde heer M. Jansen benoemd tot bedrijf saal- moezenier voor een in Waalwijk te stichten Bedrijfsapostolaat. Wat het bedrijfsapostolaat precies inhoudt, hierover heeft aalmoezenier Jansen enige tijd geleden in „WIJ" uitvoe rig gesproken. Waar wij het nu over willen hebben is, over de nieuwe functie die aalmoezenier Jansen met zijn toch al zo drukke praktijk op zich heeft willen nemen. Wij stellen de aalmoezenier bij deze na melijk voor als adviseur van het jeugdblad „WIJ". Zoals velen zullen weten, was de vroegere moderator van het Dr. Mollercollege, nu pastoor Stevens, degene die „WIJ" steeds met raad en daad bijstond. Het was dan ook voor ons jeugdblad een groot ver lies toen hij tot bouwpastoor in Eindhoven werd benoemd. Wij zijn er van overtuigd dat onze lezers het met de keuze van aal moezenier Jansen tot opvolger van moderator Stevens, volkomen eens zullen zijn. NIEUWS. Wij vernemen uit betrouwbare bron, dat het Bedrijfsapostolaat te Waal wijk op de dag, waarop het tweede PERSBAL gehouden zal worden (13 oktober a.s. dus) officieel ge opend wordt door Mgr. Rooyakkers, Vicaris Generaal van Mgr. Bekkers. De plechtigheden zullen worden ge opend met een H. Mis, opgedragen in de parochiekerk van St. Jan de Doper door Mgr. Rooyakkers, die tevens een korte predicatie zal hou den. Receptie: rond half elf. Wegens een enorme toeloop die wij voor het komend PERSBAL-2 ver wachten en omdat het aantal plaat sen in de Gecroonde Leersse te Waalwijk nu eenmaal beperkt is, ge loven wij er goed aan te doen hier enkele adressen te vermelden, waar (tegen betaling uiteraard) reeds en treebewijzen verkrijgbaar zijn. Zoals reeds iedereen inmiddels wel zal weten, vindt dit door „WIJ" ge organiseerd PERSBAL-2 op zaterdag 13 oktober a.s. plaats. De adressen zijn Redactie-adres; Putstraat 40, Waalwijk G. van Esch Baardwijksestraat 86, Waalwijk B. Ouwerkerk Antoniusstraat 136, Waalwijk J. van Drongelen Besoijensestraat 92, Waalwijk H. Brokx Roestenbergstr. 73, Kaatsheuvel C. Montens Kerkstraat 43, Waspik S.v.p. géén telefonische bestellingen! In het kort is de inhoud van Aida als volgt: De Ethiopische prinses Aida leeft als slavin aan het hof van de Egyptische Farao. Zij houdt heimelijk oneindig veel van Rada- mes, een jonge veldheer der Egyptenaren, wiens liefde ook Am- neris, de dochter van de Faraoreeds geruime tijd zoekt. Op zekere dag zijn de Ethiopiërs, onder leiding van Aida's vader Amonastro, Egypte weer binnengevallen. Door middel van een orakelspreuk wordt Radames tot opperbevelhebber van het Egyp tische leger benoemd. Radames, bijzonder trots op deze benoe minghoopt dat zijn diepe liefde tot Aida door een grote over winning op de Ethiopiërs tot uitdrukking zal komen. (Romance van Radames: Se quel guerrier io fossij. Amneris echter ver moedt de liefde die er tussen Aida en Radames smeult, en een diepe jaloezie kiemt in haar hart op. De Egyptenaren overwin nen en Amneris betuigt haar grote liefde tot Radames. In triomf mars trekken de overwinnaars met de gevangen geno men Ethiopiërs, waaronder ook Aida's vader, de stad binnen. Vader en dochter omhelzen elkaar en huilen om het lot van het vaderland. Radames bewerkstelligt de vrijlating der gevangenen, maar Amonastro en Aida worden door de Farao als gijzelaars vastgehouden. Radames ontvangt als beloning voor zijn overwin ning de hand van Amneris. (Finale II: Gloria all' Egitto e ad Iside). Amneris gaat naar de tempel van lsis, waar zij de goden bidt om Radamesliefde en om zegen bij het aanstaande huwelijk. Aida is echter naar de oever van de Nijl gegaan, waar zij wacht op haar geliefde om afscheid van hem te nemen. Ook van haar vaderland neemt zij afscheid, want zij wil het leven vaarwel zeggen. (Romance van Aida: O patria mia, mai piu si reivedro). Amonastro verrast zijn dochter en eist van haar, Ra dames tot verraad over te halen, om zo haar vaderland te red den. Aida volgt het bevel van haar vader op en haalt Radames bovendien over, samen met haar te vluchten. Plotseling treedt de hogepriester, vergezeld van Amneris, op het toneel en Radames wordt wegens hoogverraad gearresteerd. Amonastro probeert Am neris te doden, maar hij wordt door toesnellende soldaten terug geslagen. Hij ziet echter kans, samen met Aida, te ontvluchten, maar een ogenblik later bemerkt hij dat zijn dochter spoorloos is verdwenen. Intussen probeert Amneris Radames te redden, die echter zonder Aida niet meer leven wil. Gelaten hoort hij het vonnis van de hogepriester aan: hongerdood door opsluiting in onderaardse gewelven. Wanneer de grot voorgoed gesloten is, neemt Radames afscheid van het leven, maar plotseling bemerkt hij dat zijn geliefde Aida zich mee heeft laten opsluiten, om samen met hem te sterven. (Duet Aida - Radames: Presago il core). Om terug te keren naar het Keulse „Grosses Haus": zo rumoerig het in de zaal was voor de aanvang van deze opera, zo stil, zo ongelooflijk stil was het tijdens de opvoering. Niemand bewoog zich en ieder hield de adem in. Maria Calles, de prima donna, door velen wegens haar privé-leven geminacht, maar door kunstkenners vereerd als het hoogste wat er ooit in de geschiedenis op opera-gebied bereikt is, bracht ieder in vervoering. Zij zong dan ook ontelbare malen beter, dan zelfs Verdi zich ooit in zijn stoutste dromen voorgesteld moet hebben. Van beroep ben ik muziek-criticus, verbonden aan de „Frankfurter Algemeine Zeitung", maar hier schieten mij woorden te kort. De ge weldige ovaties aan het slot waren ongelooflijk. Zeventien malen moest het doek opnieuw opgaan, en bloemen, duizenden bloemen wer den door het publiek op het toneel geworpen. Het is rumoerig in het geweldige Keulse „Grosses Haus". De spanning is voelbaar. De orkestleden stemmen hun instrumenten. Vanaf mijn hoge loge heb ik een prachtig uitzicht over de vele honderden toe schouwers. De formidabele ruimte is schaars verlicht door vreemd ge vormde lampen; het grote toneel is nog geheel donker. Op het ogenblik schijnen de instrumenten gestemd te zijn; de door el kaar klinkende klanken zijn verdwenen; het rumoer in de zaal is ech ter sterker geworden. Dan verschijnt de wereldberoemde dirigent Herbert von Karajan voor het orkest. Het publiek applaudiseert staande, maar de gedachten gaan uit naar iemand die nu nog tussen de coulissen staat. Het voorspel wordt ingezet en langzaam beginnen de toneellichten te gloeien. Het licht wordt feller en plots gaat het doek op. Daar staat zij. Een onderdeel van een seconde is het stil, maar dan breekt er een ovatie los zoals zelfs de „Bühne der Stadt Köln" nimmer meemaakte. De opera, welke tijdens mijn aanwezigheid in het Keulse" operagebouw plaatsvond, was „Aida" van Giuseppe Verdi, met in de titelrol Maria Callas. Aida is ontstaan op bestelling van Khedive Ismail-Pascha van Egypte, een vorst, die de kunst lief had. Hij had in het jaar 1869 in Kairo een Italiaans concertgebouw laten oprichten, dat hij tegelijk met de ope ning van het Suezkanaal in gebruik wilde laten nemen. Om deze dub bele gebeurtenis met iets bijzonders gepaard te laten gaan, waardoor de aandacht van de gehele wereld op zijn land gevestigd zou worden, bestelde hij bij Verdi een opera, die de geschiedenis en de kuituur van de oude Egyptenaren treffend tot uitdrukking zou moeten brengen. ■Qloló ^reatexf Presley is in zekere zin niet te be oordelen naar zijn (wel wat zoet sappige) filmspel. De belangstelling voor een film waarin Presley speelt, is over het algemeen zeer groot. Een bewijs hiervan is, dat het mu- ziekminnende jeugdige publiek niet meer tevreden is met een opper vlakkige kennismaking van deze geliefde zanger. Toch schuilt in dit bioscoopbezoek vaak een groot ge vaar: filmregisseurs zijn namelijk (wat hun te vergeven is) zaken mensen en geven niet altijd een ob jectief beeld van de hoofdfiguur. Zijn gestalte wordt vaak geroman tiseerd en dikwijls opgekalefaterd. Elvis' manager regelt zijn filmspel naar de wensen van het publiek: d.w.z.: willen zijn fans dat hij voor sheriff speelt, dan speelt hij voor sheriff. Dientengevolge speelde El- vis in zijn laatste film voor een .jammer genoeg wel wat opge smukt) bokser. Ofschoon het repertoire van Presley na zijn diensttijd een uitgebreide verandering onderging, kan men toch niet zeggen dat een groot zan ger als Elvis door een inzinking een tweede Perry Como is geworden. Liet hij door zijn laatste film „Blue Hawaii", die weliswaar met 'n saus je van goedkope romantiek was overgoten, niet zien ook een groot commercieel succes te kunnen lan ceren? Dat Presley „de enige echte" zich kan handhaven, moet in feite toe geschreven worden aan zijn zwen king naar het melodieuze lied en „beminnelijke" filmspel, wat in we zen een verandering van klimaat is, die juist hij niet nodig zou moeten hebben. Als we Elvis' oude grote successen beluisteren, kunnen we zijn gran deur die met grote reclamecijfers geschreven is, slechts beamen. „One Night", „Jailhouse Rock", „King Creole" en vele andere waren uit stekende troeven voor „El". Dat Presley voor vele liefhebbers van de lichte muze een ogenblik weg is gweest, is spijtig. De come-back waarin onze (goede) smaak ons niet toestond te geloven, is er dus toch gekomen. Luister maar eens naar „Good luck Charm", „She's not you" en zijn laatste LP: „Pot Luck With Elvis". Een platenverkoop van 80 miljoen krijgt men nu eenmaal niet door alsmaar met grote dolken in films rond te lopen en „de grote (spijker) broek" uit te hangen door onge wenste tegenstanders op een „lodde rige" manier achterover te tikken. Temperamentvolle zang is en blijft bij Elvis het eerste vereiste. Helaas zijn Elvis' fanclubs in West-Europa schrikbarend achteruitgelopen; de populariteit van zijn grote concur rent (en vriend) Cliff Richard stijgt daarentegen met de dag. Toch zal Presley met zijn aparte stijl en fee ling voor ritme en maat door de jeugd nog lang als een halfgod ver eerd worden. De historie van de lichte muze is grillig. Ze houdt gelukkig veel meer in dan wat gehuppel en geschreeuw, waartoe het door velen vaak ten onrechte gedegradeerd wordt! GERARD VAN ESCH.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 3