wAAlwijkse en UnqstRAAtse couRAnt De Nederlandse luchtmacht de jaren 1940-1945 KINDERZEGELDAG VEEL MEER AARDGAS DAN VERWACHT WAS Emigratie Dienst zal haar taak blijven vervullen BRILLEN V.S. MAATREGELEN TEGEN CUBA Tilburgenaren willen Spaanse stad helpen Aantal emigranten naar Nieuw Zeeland blijft constant Poolse bisschoppen laar Concilie Franse nationale vergadering aanvaardt motie van afkeuring MAANDAG 8 OKTOBER 1962 84e JAARGANG No. 79 MfjSse Stoomdrukkerij Antoon Tieler JAN TIELEN Nummer 1069687 pad verschJjnt 2 x per week Abonnement: 3.10 franco p.p. Contract-advertenties: speciaal tariel Advertentieprijs: 10 cent per m.m. 22 cent per week per kwartaal 2.85 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167-2002 Telegram-adres „Echo" Om onbegrijpelijke redenen bleef evacuatie achterwege; de vliegtuigen moesten verbrand worden „Bij de bestudering van de archiefstukken komt men tot de over tuiging dat aan Nederlandse zijde te Londen, noch in leidende militaire kringen, noch op re geringsniveau de waarde (en de mo gelijkheden) van de luchtstrij dkrachten voldoende is (zijn) onder kend, evenmin als dit tevoren in Nederland het geval was. Dit dienst dan ook ongetwijfeld te worden gezien als een gevolg van de voor 1940 in Nederland heersende toestand, dat geen enkele luchtvaartofficier aan het ministerie van defensie verbonden was om als adviseur inzake lucht vaartaangelegenheden op te treden." Aldus kolonel-waarnemer J. Tam- mes van de Koninklijke Luchtmacht in een nabeschouwing bij zijn: „Het «pen der militaire luchtmacht in de engelse periode 1940 - 1945", dat lezer dagen bij het staatsdrukkerij enuitgeverijbedrijf is verschenen. Dit boekwerk vormt enerzijds een on derdeel van de door de sectie krijgs geschiedenis van de generale staf op gezette serie stafwerken, anderzijds is bet een onderdeel van de nog te be verken serie „geschiedenis van de Koninklijke Luchtmacht". Kolonel Tammes merkte in de na beschouwing voorts o.m. op dat al leen de vliegscholen van Vlissingen en Haamstede naar het buitenland hebben kunnen uitwijken. „De com mandanten van deze vliegparken had den geheime aanwijzingen ontvangen il het personeel en materieel op de eerste oorlogsdag voor vertrek gereed te maken, doch nadere bevelen zijn ran militaire luchtvaartzijde niet ont vangen. Het is dank zij het aandrin- ten bij het commando Zeeland door een dezer vliegparkcommandanten dat deze scholen op het laatste nip pertje hebben kunnen vertrekken. En dan nog alleen die van Vlissingen met de lesvliegtuigen. Maar zoveel meer personeel van de militaire luchtvaart heeft zitten popelen om naar Enge land te worden gestuurd toen het nog kon" Hinderpaal „Natuurlijk", aldus gaat kolonel lammes verder, „heeft de gevoerde neutraliteitspolitiek verhinderd dat in overleg met het buitenland een even tuele evacuatie van luchtstrijdkrach ten grondig werd georganiseerd. Doch evenals het van te voren ge reedmaken van instructies voor de militaire missies die na het uitbreken van de oorlog in het buitenland zou den worden geaccrediteerd, zouden vooraf voorbereidingen voor de eva cuatie van luchtmachtpersoneel en materieel hebben kunnen plaats vin den. Zelfs had dit, evenzeer als dit bet geval is geweest met de Marine Luchtvaartdienst, nog gedurende de *ijf oorlogsdagen kunnen zijn ge schied. Wel is in de morgen van 14 mei 1940 opdracht verstrekt aan de on derdelen van de militaire Luchtvaart om een opgave op te maken van het ''logend- en voornaamste grondper soneel dat eventueel naar het buiten- 'and geëvacueerd kon worden. En op Schiphol stonden een aantal jacht vliegtuigen bestemd voor de afleve ring aan Finland, alsmede enkele hLM-vliegtuigen, waarmee afvoer san een gedeelte had kunnen geschie den. Immers opleiding van lucht machtpersoneel is langdurig en kost bar. Doch om voor het popelende Personeel onbegrijpelijke redenen bleef de opdracht tot evacuatie ach terwege en in de avond van die dag moesten de G1-vliegtuigen worden verbrand. Bij afvoer zou het na betrekkelijk korte tijd mogelijk zijn geweest dat de militaire luchtvaart, zij het ook gering in aantal, effectief aan de strijd in de lucht had kunnen deelnemen." Battle of Britain „Met een meer vooruitziende blik of loslating van verouderde begrip pen zou de Nederlandse militaire luchtvaart dan, evenals vele andere buitenlandse vliegers, bij de „Battle of Britain" aanwezig zijn geweest. Nu verliepen de eerste maanden in Engeland met delibereren over de verdere opleiding van de aldaar aan gekomen leerlingen en zelfs de kans om een eigen vliegopleiding in han den te krijgen op Newfoundland werd niet aangedurfd. En dit gebeur de allemaal in een tijd dat de strijd tussen Engeland en Duitsland na het echec van Duinkerken in een uiter mate kritiek stadium verkeerde. Men krijgt de indruk dat de inspirerende woorden van Churchill „We shall fight on the beaches, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills, we sail never surrender", blijkbaar aan de Neder landse leidende kringen zijn voorbij gegaan. Doch ook in een latere periode is het niet anders geworden en de enke lingen die op een niveau stonden om zulks te doen, hebben tevergeefs ge streden voor een samenbundeling van de krachten op luchtmachtgebied en tegen hen die geen afstand wilden doen van eigen zeggenschap. „SEVEN SEAS" MET MILITAI REN NAAR NEDERLAND Het Duitse motorschip „Seven Seas" is donderdagmiddag om één uur uit Sorong vertrokken met 1055 militairen aan boord. Het schip zal deze week Singapore aandoen. Van het oponthoud te Singapore hangt het af, wanneer het schip in Nederland aankomt. De verwachting is om streeks 4 november. Erelijst Het is per slot van rekening het enthousiasme van vele jonge Neder landers geweest, daartoe geïnspireerd door de successen van de „Battle of Britain", om in de lucht de gehate vijand te bestrijden, waardoor het la ter mogelijk werd dat de Nederlandse militaire luchtmacht weer met een skuadron aan de strijd kon deelne men en in R.A.F.-squadrons de eer van de Nederlandse militaire lucht vaart werd hooggehouden." Het boek bevat o.m. de erelijst van het personeel van de Nederlandse mi litaire luchtvaart dat in R.A.F.-ver band gedurende de tweede wereld oorlog is gesneuveld of verongelukt. Deze lijst telt 95 namen van Neder landers die om het leven zijn gekomen boven Engeland, boven het kustge bied van Nederland, in Canada, in Frankrijk, België, Duitsland, het Ka naal, in Nederland (o.a. in de om geving van Zutphen, van Oegstgeest, bij Doorn, bij Schiphol, Souburg, Den Helder, Deelen, Woensdrecht en Schijndel)het kustgebied van Noor wegen, het Kanaal van Bristol, de V.S., India, Ambon, Schotland en de Golf van Biscaje. Een hunner kwam om in Mauthau sen. Mr. C. J. G. Becht, burgemeester van Tilburg, heeft zijn collega van de Spaanse stad Sabadell, waarmede Til burg belangrijke zakelijke binding heeft, zijn deelneming betuigd met de gevolgen van de jongste waters noodramp. Van particuliere zijde wordt een hulpactie voorbereid ten behoeve van Sabadell, waar een der straten in de textielwijk de naam van Tilburg draagt. Een 73-jarige boerin uit Waizendorf, bij Bamberg, kan niet zeggen dat zij slecht slaapt. Een Amerikaanse tank scheurde door een verkeerde manoeuvre een flink stuk uit de muur van haar slaapkamer. Hoewel haar de stenen om de oren vlogen en de politie later trachtte haar te wekken, sliep de boerin rustig door. Men heeft toen maar het gat in de muur provisorisch dichtge maakt en gewacht tot de vrouw uit zichzelf zou ontwaken. Tweede dinsdag in oktober: Ook dat is een dag met een mil joenen-nota. Maar 't is een vreemde nota. De uitgaven en de behoeften staan wèl vast, maar over de inkom sten valt nog niets te zeggen. Daar over wordt pas op dit dinsdag, 9 ok tober, beslist. De opbrengst van de vorige actie - 2.900.000, - gulden - is helemaal verdeeld en de kinderzegelkas is leeg. Maar de honderden kindertehuizen rekenen toch weer op een bijdrage, waardoor ze wat meer kleur kunnen brengen in het vaak zo grauwe leven van „hun" kinderen. En dan zijn er de grote plannen. Daarvoor zijn nog vele miljoenen guldens nodig. Uit de kinderzegelkas gingen ook dit jaar flinke geldinjec ties (van honderdduizend gulden en méér) naar de meest bedreigde pun ten van kinderbeschermingsland. En die injecties deden wonderen. Maar nog steeds zijn er in Neder land kinderen die niet op tijd of niet MinDe Pous deelt mee De dezer dagen te Slochteren (Gr.) voltooide aardgasboringen hebben aangetoond, dat de exploitabele voorraden weer enorm veel groter zijn dan tot nu toe werd aangenomen (150 miljard kub. meter), namelijk 350 miljard kub. meter, wellicht 4 d 500 miljard. Deze hoogst verheugende medede ling deed minister De Pous (Econ. Zaken) in de Tweede Kamer bij de behandeling van zijn aardgasnota. Een en ander betekent bij een gas voorraad van pl.m. 400 miljard kub. meter, gedurende 30 jaar 10 meer energie dan de exploitatie der Neder landse mijnen, of wel 40 van ons huidig jaarlijks energieverbruik. Thans is 50 pet. van onze energie behoefte door invoer gedekt; zouden wij alleen aardgas gaan gebruiken en bleef het energieverbruik constant, dan was Nederland gedurende 20 jaar selfsupporting. Wordt aardgas echter gedeeltelijk uitgevoerd, dan betekent dat een belangrijke verstevi ging van onze betalingsbalans. Al is de arbeidsmarkt nog zo krap, de emigratie van Nederlan ders naar verre oorden zal altijd blijven doorgaan. Zij is een his torische en traditionele karaktertrek, die zich in alle tijden heeft doen gelden. Dit verklaarde de directeur van de Nederlandse Emigratiedienst, de heer D. H. Hofmeyer, voor zijn vertrek van Schiphol naar Australië. „Er zullen altijd mensen blijven, die hier weg willen", vervolgde hij. „Niet alleen zit sommigen de zucht tot vernieu wing, avontuur of een warmer klimaat in het bloed, maar veten geven ook gehoor aan de roep van reeds eerder geëmigreerde fa milieleden om zich bij hen te voegen." Kardinaal Wyszynski, r.k. Primaat Polen en elf poolse bisschoppen naar Rome vertrokken, ter bij- Wnmg van het Oecumenische Con- cuie. Aan de delegatie, die vrijdagavond !Vertrokken, zijn twee priesters, die bisschop zijn, toegevoegd. Het •cretariaat van de kardinaal heeft !aten weten, dat er nog meer Poolse «ssch hoppen naar Rome zulen reizen, Z1J tenminste een pas krijgen. gedaald Toch is het aantal emigrerende Nederlanders zeer aanzienlijk ge daald. Trokken er in het topjaar 1952 niet minder dan 13.000 land genoten alleen al naar Australië, dit jaar zullen het er hoogstens 2000 worden en dat "komt dus op ongeveer 700 gezinnen neer, indien men een gemiddelde van drie personen per gezin aanhoudt. De statistiek toont, dat door de jaren heen zes tot acht procent van alle emigranten teleur gesteld naar Nederland terugkeert, maar van hen gaat dan later weer een klein deel, dat van gedachten is ver anderd, naar het emigratieland terug. Opmerkelijk noemde de heer Hof meyer het, dat het aantal emigranten naar Nieuw Zeeland vrijwel constant blijft. Dat waren er in 1952 om streeks 1000 en dit jaar zijn het er nog 900. De emigratie naar de an dere werelddelen is over het algemeen miniem geworden: 1500 dit jaar naar Canada, ongeveer 450 naar Zuid- Afrika en tot slot misschien nog 400 naar Zuid Amerika. Naar de V.S. gaan in hoofdzaak Indische Neder landers, die uit Indonesië naar Ne derland zijn gekomen. Als men bedenkt dat die 700 naar Australië vertrekkende gezinnen uit heel Nederland komen en uit allerlei beroepen en bedrijven stammen, dan zal het duidelijk zijn, dat men per beroep nauwelijks van verzwakking van de arbeidsmarkt kan spreken, vervolgde hij. erkenning van vakdiploma's De heer Hofmeyer gaat thans voor de eerste maal naar Australië en Nieuw Zeeland en wel om zich ge durende 2 maanden te oriënteren en voorts om een aantal technische kwesties met de Australische autori teiten te bespreken. We streven er nog steeds naar voor meer Neder landse vakdiploma's in Australië en Nieuw Zeeland erkenning te krijgen. Nog steeds zijn er diploma's, waar aan men daar niets heeft, omdat Australië en Nieuw Zeeland andere vakeisen stellen. Dit is natuurlijk voor de betrokkenen teleurstellend en bezwaarlijk. „Al heeft de Nederlandse arbeids markt er dan geen belang bij, dat er landgenoten vertrekken, toch houdt men de Nederlandse emigratiedienst in stand en volgens de heer Hof meyer terecht. Zolang emigreren tot het democratische recht van iedere Nederlander behoort en zolang lan den als Australië en Nieuw Zeeland nog zoveel moeite doen om Neder landers aan te trekken, blijft onze dienst nuttig werk verrichten. Emigreren is een gecompliceerde zaak, daarom zal er altijd een be scheiden apparaat moeten blijven om de mensen te helpen. Ook de eco nomische deskundigen adviseren de emigratie niet af te breken, doch „op een laag pitje te zetten". Als men er nu mee zou ophouden, zou het weer heel veel tijd en moeite kosten om in later jaren, als de tijden wellicht ver anderd zijn, het apparaat en de or ganisatie weer op te bouwen." Zonder meer toepassen van aard gas is ongewenst; er zouden zich ern stige aanpassingsmoeilijkheden voor doen (werkloosheid). Daarom moet de overheid de prijs van het gas en de bestemming daarvan in de hand houden. In welke mate het goedkope aard gas voor ruimteverwarming (o.a. in woningen) kan gaan dienen wordt thans uitvoerig bestudeerd door de Vereniging van Exploitanten van gas bedrijven. Ten aanzien van de 25 miljard kubieke meter aardgas die voor het Noorden tegen bijzonder voordelige voorwaarden is gereserveerd, deelde de minister mee, dat hij nauwkeurig zal nagaan voor welke projecten die goedkopere tarieven (ter stimulering der industrialisatie) zullen moeten dienen. De prijs zal van geval tot ge val worden bezien, om ongewenste discriminatie t.a.v. gevestigde bedrij ven te voorkomen. De gestelde vraag, of bij grotere gasvondsten ook het percentage voor het Noorden groeit, beantwoordde de bewindsman ontkennend. De wel geuite vrees dat de ge meenten de gastarieven niet voldoen de zullen willen verlagen ook al be trekken zij het goedkope aardgas, deelde de minister niet. Trouwens de komende gaswet zal aan de zaak de nodige aandacht besteden. Gevraagd was naar de toepassing van aardgas in de chemische indu strie. Vast staat, dat Delfzijl een amoniakfabriek van behoorlijke om vang zal worden gevestigd, waarvoor aardgas als grondstof kan dienen. Voor een andere fabriek is men in onderhandeling. op de juiste manier geholpen kunnen worden. Daar kan wat aan gedaan worden. Hoe kunt U helpen? Door veel kinderzegels en prent briefkaarten te bestellen op kinder- zegeldag, dinsdag 9 oktober. U kunt er vast op rekenen ook bij U staat er dan een hijgende jongen of een wat verlegen meisje op de stoep. Ze bellen bij U aan - dat mag op kinderzegeldag. Als U opéndoet kun nen ze misschien niet zo goed uit hun woorden komen. Het is „voor het kind", dat weten ze wel en ze willen graag iets voor die „andere" kinde ren doen. Daarom laten ze U een en veloppe, met plaatjes aan de achter kant, zien en stoppen ze U gedienstig een balpen of potlood in de hand. U mag zélf Uw bestelling invullen, maar zij willen U ook graag daarbij helpen. Ligt Uw bestelling eenmaal vast, dan geven ze U een zegeltje „om op Uw deur te plakken". Dat zegeltje hèlpt meestal, want 't betekent „hier is al besteld, niet weer aanbellen". 't Helpt niet altijd, maar neemt U het de kinderen niet al te kwalijk. Ze doen geweldig hun best, ze kunnen met al hun geloop zelf niets „verdienen" en zijn toch wel eens tè ijverig. Ook deze keer kunt U zakjes kin derzegels van twee gulden bestellen. Daar zitten 4 zegels van 4 4 ct. en 8 zegels van 12 9 ct. in. U krijgt dus voor 1.12 postzegels en doet daar 88 ct. „voor het kind" bij. De mapjes prentbriefkaarten kos ten ook nu weer een gulden. En denkt U erom 't gaat nu al léén om bestellen. U betaalt pas wan neer de kinderen U - kort na 12 november - het bestelde komen brengen. Bestel zoveel U kunt. Die tweede-dinsdag-in-oktober wordt dan een feestdag „voor het kind aan Uw deur" en de „andere kind." Volgens de officiële uitslag is de motie van afkeuring tegen de rege ring met 280 stemmen vóór aanvaard, d.w.z. 39 meer dan de volstrekte meerderheid die vereist is om de regering ten val te kunnen brengen. Volgens de grondwet moet de rege ring nu de president haar ontslag aanbieden. ■f"OP-'\ VAN MAAREN Dèt is de Zaak voor De uitslag van de stemming houdt afwijzing in van president De Gaul le's plan voor grondwetswijziging op dat het volk en niet een kiescollege voortaan de president kan kiezen. De president heeft het volk gevraagd dit voorstel in een referendum op 28 ok tober goed te keuren. De Amerikaanse regering is van plan binnenkort maatregelen te ne men om de hulp van het communisti sche blok aan Cuba duurder en moei lijker te maken. In Washington werd donderdag door regeringskringen be vestigd, dat een Amerikaanse rege ringscommissie een programma van vier punten voorbereidt, waardoor de internationale scheepvaart op Cuba aanzienlijk zal worden beperkt. Het gaat hierbij om eenzijdige Amerikaanse maatregelen, die echter in overleg met bevriende landen wor den genomen. De Amerikaanse rege ring stelt de scheepvaartmaatschap pijen van de vrije wereld hiermee praktisch voor de keuze tussen het verkeer van het communistische blok naar Cuba en de scheepvaart in de vrije wereld. De regeringen van de met de V.S. bevriende landen zijn reeds van de voorgenomen maatregelen op de hoogte gesteld. In Washington werd gezegd, dat de NAVO-landen en de landen van de O.A.S. reeds getoond hebben bereid te zijn tot samenwer king en dat de maatregelen niet wor den genomen uit gebrek aan deze sa menwerking. De rcho van het Zuióen ■kJ DEN BOSCH VUGHTERSTRAAT 25 TILBURG MARKT 32 BREDA Nwe GINNEKENSTR. 23 ta ii

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 5