I I brief aan1 Ieen ïncbter I m. QQ TWEEDE JAARGANG NO. 25 7 DECEMBER 1962 blad vóór en dóór de jeugd VERSCHIJNT ELKE VEERTIEN DAGEN Let op de volgende editie door Ben Ouwerkerk (slot) Real Madrid boekte een nieuw recetterecord: 135.000 toeschouwers be taalden de totaalsom van bijna 600.000 gulden, ofschoon het duel Real- Manchester United (3-1) de eerste wedstrijd in Eurovisieverband was. HOOFDREDACTEUR: Lamb. F. van Beers REDACTIERAAD: Hans Brokx Gerard van Esch Ine van Heesch Ad van Liempt Fred Meij Ben Ouwerkerk René van Montagne Marcelle Romar WTO RED ACTIE-ADRES; Waalwijk. Putstraat 40, TELEFOON: 04100 - 3698 BANKIER; A'damsche Bank, Waalwijk. Reeds jarenlang huppelde ik ijverig mee in diverse danslokalen, sociëteiten, instuiven, zelfs bars. Maar opeens moest het er dan toch maar weer eens van komen. Ik zou ein delijk een dansschool toestaan, mij1 hun les rooster op een manier bij te brengen, die straks door elke buitenstaander beslist „uit stekend" zal moeten worden genoemd, of schoon ik er van bet begin af aan van op de hoogte was, dat ik noch de eerste, noch de enige zou zijn, die als een schip op stormach tige golven de parketvloer zou moeten leren bevaren, leren belaveren. Ik had weliswaar vroeger, op mijn twaalfde levensjaar om pre cies te zijn, reeds enkele lessen genomen, maar hiervan heb ik nimmer ook maar het geringste profijt kunnen trekken, 't Is de schuld van de Federatie van Dansprofessoren, of hoe die kerels zich ook mogen noemen, die elke week de koppen bij elkaar steken om uit te pluizen hoe zij de dingen ingewikkelder kunnen maken. Ten koste van veel zweet druppeltjes en geld werd mij op voornoemde leeftijd namelijk geleerd om met een hoela hoep te hoela-hoepen. Daarbij moest mijn rug volkomen recht blijven en een elegante, doch sierlijke houding aannemen. Het lijkt gek, dat ze dat op een dansles leren, maar ik zweer u dat het op de rooster stond. Nu, het mag gezegd worden, ging het hoela-hoepen mij bij zonder goed af. Ik was om het zomaar eens te noemen, de ster van de dansles. Doch lang voor ik de kans kreeg mijn hoela-vaardigheid in het publiek te tonen, lang voordat massa's meisjes door mijn hoepla-kunst in vervoering zouden worden gebracht, besloot de Federatie van Dansprofessoren, dat de Hoela-hoep-fox trot volkomen uit de tijd was, en de rok-en-rol modern. Ik vind die veranderingen, neem me niet kwalijk, verdraaid lastig. Ik zou nog steeds prachtig met de hoela-hoep kunnen goochelen, maar dat wordt tegenwoordig niet meer gedaan. De mensen zouden eenvoudig niet weten, waar ik heen wilde. Met andere woorden, alle tijd en geld en moeite die ik aan de Zweefpas-van-de-hoela-hoep, of hoe hij ook gedoopt mocht zijn, gespendeerd heb, is gewoon weggegooid. Gelukkig heb ik me nooit laten verleiden om ook aan de Gooi-en- smijt-pas-van-de-rok-en-rol te gaan doen, zo als een kennis van mij, die momenteel vindt dat dansen een doodzonde is. Hij heeft het vooral op de Gooi-en-smijt-pas begrëpen. En ik weet precies waarom. Ik wed dat hij als een paard gewerkt heeft om in vijftien lessen en dertig gulden die gooi- en smijterij te le ren; en net toen zijn dansleraar hem had ver teld, dat hij nu eindelijk in het openbaar aan de gang kon, kwam die Federatie van Dans professoren met de Twist op de proppen. En wat kon die kennis van me doen? Tegen de muur gaan leunen, net als de andere lijders aan hondsdolheid en net doen of hij niet van dansen hield. Neen, ik wachtte geduldig op betere tijden, welke, zo meende ik, op het ogenblik waren aangebroken, al hing er een dreigende Madison-wolk. De eerste les was buitengewoon opwindend; ik was dan ook zeer voldaan, zij was dan ook zeer voldaan, de schoenwinkelier was dan ook zeer voldaan. Maar gelukkig was niet ik al leen dit 17-donderdag-avonden-avontuur in gegaan. Een mijner rechterhanden was steeds trouw aan mijn zijde om mij onder alle om standigheden geestelijke en wereldlijke bij stand te verlenen. Zo maakte hij me er op 'n zekere donderdag op attent, dat een bepaalde dame, laten we haar Isabella noemen, hem uitermate geschikt leek, om als wedstrijdob ject tussen hem en mij te laten fungeren. De spelregel was als volgt. Degene die het minst Isabella's danspartner is geweest, gerekend over een groot aantal weken, is de verliezende partij. De wedstrijd was bijzonder spannend. Om de beurt waren we aan de verliezende hand, doch plotseling kreeg Isabella in de ga ten wat er met die twee, die zij telkens in haar hand had, aan de hand was. En zij riep een harer familieleden te hulp, om haar te komen ontzetten. Het slot was, dat wij, onze goede naam en reputatie in acht nemende, van verdere dansjes in wedstrijd-verband moesten afzien. Dit besluit viel tijdens les negen om precies twaalf minuten na half tien, daar op dat ogenblik Isabella's familie de zaal kwam binnengestroomd om haar te bescher men. Binnen enkele ogenblikken, waren er koude gezichten, zo ver het oog reikte. Gelukkig had de heer Leenders, docent van Dansschool Leenders te Den Bosch, lid van de Federatie van Dansprofessoren, dol op boe- renkost in het algemeen en erwtensoep in het bijzonder, niets in de gaten. Of deed hij maar zo? Hij wilde vroeger immers toneelspeler worden! Veel tijd om hierover na te denken kreeg ik jammer genoeg niet, want het plaatje Man from Madrid werd op de draaitafel ge legd, en voor dit dansje had ik beslist rhijn volle concentratie nodig. Doch toen de mars I used to love you, inzette, en terwijl profes sor Leenders op de grote opvoedkundige waar de van het nemen van dansles wees, gebaarde hij, dat ik maar weer eens van dame moest wisselen. Hij leidde mij bij toeval naar Isabella. Was het wel toeval? Je weet immers nooit, wat je hebt aan mensen die hun hart aan de toneelkunst hebben verpand!! Zag ik niet een lachend, twinkelend lichtje in zijn ogen? Ik liet mij echter niet kennen, ging naar haar toe, nam mijn hoed of en maakte een kleine, correcte, doch koele buiging. Ere wie ere toekomt. Zij had immers gewon nen EUROPA - CUP In 't derde jaar eiste Manchester United een bedrag van maar liefst 18.000 gulden schadevergoeding van de Tsjechische kam pioen Dukla, omdat de wedstrijd door de dood van een hooggeplaatste Tsjechische staatsman niet door kon gaan. De vierde eindstrijd om de Europa-cup ging evenals de eerste tussen Real-Madrid en Stade de Reims, met als enig verschil, dat Kopa deze keer in het wit van Real gekleed was. Di Stefano won in enkele weken ruim 35.000 gulden in een Spaanse loterij, ongeveer duizend gulden in 't Ca sino van Baden-Baden, en om niet te ver geten 7.500 gulden als premie voor de overwinning (2 - 0)) op Reims. Zo werden in Istan twintig schapen geofferd, opdat de Turkse kampioen Feuerbahce toch maar de beslissingswedstrijd tegen Nice zouden win nen. Het hielp niet, want met 5-0 moes ten zij er aan geloven. Een Belgische manager bood Jeunesse d'Esch uit Luxemburg 60.000 gulden aan, indien de Luxemburgers de thuiswedstrijd tegen Real Madrid op Belgisch grondgebied ivilden spelen. Jeunesse d'Esch weigerde echter. In de wedstrijd Real Madrid - Nice (4 - 0) sprong de rechtsbuiten van Nice, de Argen tijn De Bourgoing, na een aan Real toe gekende strafschop, op de rug van de Por tugese scheidsrechter Gouveia. Hij werd van het veld gestuurd. In de kleedkamer van Glasgow Rangers draaide wekenlang de Nederlandse speel film Sittardia - Sparta, starring Tonny van Ede. Van het vliegveld Zestienhoven ver trokken 25 chartervliegtuigen met suppor ters voor het derde duel tussen de Rangers en Sparta te Londen. In een hotel te Genève veroorzaakte de charmante mejuffrouw Monique Vero een nog veel grotere explosie door reeds in de achtste finales achter elkaar de briefjes van Real Madrid en FC Barcelona's werelds grootste rivalen, maar ook Europa's sterk ste clubs uit de bus te trekken. Nooit twijfelde er meer iemand aan de op rechtheid bij het loten. In de finale Benfica - Barcelona speelde de Portugees Coluna 82 minuten met een gebroken neusbeen. In Rotterdam zorgde Feijenoord voor een fantastische klanten binding met formidabel voetbal tegen IFK Göteborg (8 - 2) en Tottenham Hotspur (1-3). En dan als laatste de finale Real Madrid - Benfica (3 - 5), welke voor een ongekende sensatie zorgde. Voor 't eerst in de geschiedenis werd Real namelijk in de finale verslagen. En dit alleen door het uithoudingsvermogen, niet door de tech niek, van de tegenpartij. Want hoewel zij door Anderlecht zijn uitgeschakeld, beho ren zij momenteel nog steeds tot de beste technische ploegen van Europa. En al is de verkoop van Luiz del Sol een gevoelige klap geweest, de nieuwe aankopen (Evaris- to, Suarez 'en Goyvaerts) zullen Real beslist tot nieuwe bloei brengen. Volgens sommige mensen ben ik een nozem. Dat be tekent, dat velen denken dat ik eigenlijk niet veel meer ben dan een dier. Dus alleen maar genotzuch tig, bandeloos, onverschillig en nog wat van al dat fraais, waar de moralisten dat onsterfelijk ras geen raad mee weten. Wat mij betreft mogen zij hun meningen omtrent mij behouden, zorgvuldig koesteren, en er mee naar de hel marcheren. Het raakt mij niet. Maar jij, dichter, wat wil jij van mij? Wil je mij iets geven? Of wil je iets van mij wegnemen? Wil je ro ven of schenken? Als je wilt roven, beroof mij dan van mijn laatste illusies. Als je wilt schenken, geef me dan iets wat ik hebben wil. Begrijp mij goed: ik vraag niet om een aalmoes. En dring mij ook niets op van al datgene waar ik reeds teveel van kreeg en waar ik niets meer van hebben wil. O ja, je wilt weten waarom ik geen gedichten schrijf? Dat is een voudig, omdat ik niets te zeggen heb, net zo min als jij. Je doet wel alsof je iets te zeggen hebt, maar dat is slechts een pose, je bent een poseur. Je verveelt me, telkens als je komt aandragen met steeds dezelfde flauwiteiten en zoetsappigheden. Je verveelt me, telkens als je komt leuren met je zelfbeklagjes, je minderwaardigheidscomplexjes, je lichtgeraaktheidjes, je builen en je gekneusheidjes. Slechts met de grootste moeite kan ik mijn hoonge lach bedwingen, telkens als ik je droevig geschrei hand in hand moet aanhoren. Je bent een huile balk, dichter, en een loze rimbam producent boven dien. Ik verveel mij en dacht dat jij mijn verveling zou kunnen opheffen. Je wist echter niet beter te doen dan mij een handvol flauwekul te presenteren. Eerst dacht ik dat je een grappenmaker was, een clown met een betraand gezicht. Nu weet ik dat je veel minder bent. Een charlatan. Toen je mij zag, haalde je diep adem. Alsof je een gloeiende volzin zou gaan uitspreken. Ik had mij willen branden aan de woorden die je beloofde. Maar je woorden waren zo koud als de inkt waar je ze mee opschreef. En bovendien begon je al heel spoe dig te stotteren. Of je barstte eensklaps los in een imbeciel gestamel, of in een jawel hoor droe vig gesnik. Wat moet ik beginnen met jouw dorre tranen, dichter? Weet je dichter, je moet mij eerst eens mijn illusies ontnemen. Ik weet dat ze vals zijn, daarom wil ik dat je er mij van zult beroven. En dan dichter, wil ik dat je mij iets vertelt waarin ik kan geloven. Let wel: ik wil geen oudbakkenheden, daar heeft men mij mijn hele leven al mee volgestopt. Ik lust geen oude rotzooi meer en wordt misselijk van jouw afgezaagd spul. Ik daag je uit, dichter; vertel mij eens iets nieuws als je kunt, desnoods een sprookje. K. WOUTERS

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 3