waalwi]kse en UnqstRMtse couR^nt De Nederlandse kerkelijke laar bevolking gezindten OPEN HET DORP VERLOVINGSRINGEN Stassar, Waalwijk Aantal onkerkelijken nam toe met 28,1 °/0 aionummer 1069687 Katholieken en Nederlands hervormden grootste groep Record vóór Kerstmiss 850 ANWB-borden in 5 weken Tweede TV-net over hele land in 1966 Flat.500 D 3.450,- Fiat 600 D 4.150,- Flat 1100 Export 5.700,- Fiat 1300 7.600,- Fiat 1800 9.850,- Flat 2300 11.850,- voor zijn taak berekend VI IV ruim In dat is één minuut van stilstand naar 13 kilometer hoogte Voorlopig nog sleutel machines Vliegtuiggeraas redde resident van strop na een halve eeuw Commissie-rapport over de vijfdaagse schoolweek li:-, li MAANDAG 17 DECEMBER 1962 84e JAARGANG No. 99 De tcho vAn het Zuióen Uitgever ïaalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen goofdredacteur JAN TIELEN jjt blad verschijnt 2 x per week Opgericht Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contractadvertenties: speciaal tarief 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres: „ECHO' Op grond van de reeds voor afzonderlijke gemeenten be schikbare cijfers, zijn thans ook voor Nederland als geheel, voorlopige eindcijfers gereedgekomen over de verdeling van de bevolking naar kerkelijke gezindte. De gegevens berusten op eigen opgave van de getelde per sonen, aan wie is verzocht de kerkgenootschap of de gods dienstige gemeenschap te vermelden waartoe men krach tens doop, belijdenis of anderszins behoorde, of waartoe men bepaaldelijk gerekend wilde worden. Behoorde een betrokkene niet tot een bepaalde kerkgenootschap of enige godsdienstige gemeenschap, of wilde hij of zij daar niet meer toe gerekend worden, dan werd de vraag met „geen" beantwoord. De vraagstelling is in principe overeengekomen met de volkstelling in 1947, zodat men dus mag aannemen dat bij vergelijking met de uitkomsten, van beide tellingen een redelijk betrouwbaar beeld wordt verkregen van het ver schil in samenstelling van de bevolking naar kerkelijke ge zindte op het tijdstip van beide tellingen. Op 31 mei 1960 telde ons land, ruim 4,6 miljoen rooms-katholie- sen en ruim 3 miljoen Nederlands hervormden. Vervolgens ruim 1 miljoen gereformeerden, waartoe levens zijn gerekend, degenen die opgaven te behoren tot de gere- iormeerde kerken (vrijgemaakt), de Christelijk gereformeerde ker ken, de gereformeerde gemeen ten en de oud-gereformeerde ge meenten. Het gezamenlijk totaal ot de overige, kleinere kerkge nootschappen en godsdienstige ge meenschappen bedroeg bijna een half miljoen. Daarnaast wensten ruim 2 mil- joèn personen niet tot een kerk genootschap te worden gerekend. Deze aantallen zijn belangrijk ho- cer dan in 1947, hetgeen te verkla ren valt uit het feit dat de bevol- cng in deze tijd met bijna 2 mil joen vermeerderde of met 20%. Voor de afzonderlijke kerkge- lootschappen toont de toename nij belangrijke afwijkingen van iit algemene gemiddelde. Voor de rooms-katholieken bedroeg het Mnemingspercentagc ruim 25%. De Nederlands hervormden namen toe met 8%, de gereformeerden met 14% en de overige gezindten met 17%. Het aantal niet tot een kerkgenootschap behorende steeg met 28%. De rooms-katholieken maken thans 40,4% van de totale bevol king uit tegen 38,5 in 1947. Ook het aandeel van de groep zonder ker kelijke gezindte nam toe en wel van 17,1 tot 18,4. Daartegenover staat een terug gang voor de Nederlands hervorm den van 31% tot 28,3% van de ge hele bevolking, de gereformeerden van 9,7 tot 9,3% en de groep ove rige kerkelijke gezindten van 3,7 tot 3,6%. DE PROVINCIES De rooms-katholieken vormen in Limburg 94% van de aldaar wo nende bevolking en in' de provincie Noord-Brabant 89%. Drente is de provincie met het hoogst percen- tage Nederlands hervormden en wel 56%. De gereformeerden ko men in Friesland tot hun maximum van 24,1%. Voor de gezamenlijke overige kerkelijke gezindten was dit het geval in de provincie Noord- Holland met 5,9%. Het is even eens Noord-Holland, waar een groter deel van de bevolking dan in andere provincies (namelijk 36,7%) opgaf niet tot een kerkge nootschap te behoren. Beziet men de verschuiving tus sen 1947 en 1960, dan blijkt onder meer, dat het percentage rooms- katholieken in de provincies Nrd.- Brabant en Limburg niet is opge lopen en zelfs een weinig is afge nomen. Dit moet hoofdzakelijk toe geschreven worden, aan het feit, dat beide provincies in de tussen liggende jaren meer zijn openge steld voor van elders komende be woners, die over het algemeen niet katholiek zijn. Verder is voor de gereformeer den de teruggang beperkt tot de drie noordelijke en de drie kust provincies. Voorts is de daling voor de overige gezindten, prak tisch geheel veroorzaakt door een teruggang in de provincie Noord- IIolland en is voor de overige pro vincies, behoudens Utrecht, zelfs van een geringe toename sprake. De stijging van het percentage per sonen zonder kerkelijke gezindte is algemeen, behoudens in Limburg waar deze groep nauwelijks 1% uitmaakt. De voor de grote gemeenten op genomen cijfers in de publikatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek, tonen aanzienlijke ver schillen. Zo telt Tilburg 95% en Groningen 10% rooms-katholieken. Apeldoorn 19%, Groningen 45% en Amsterdam 48% personen zon der kerkelijke gezindte. In het algemeen genomen is, t.o.v. 1947 in de grote steden ener zijds het percentage rooms-katho lieken wat minder sterk toegeno men dan in Nederland als geheel en komt anderzijds de stijging van het percentage personen zonder kerkelijke gezindte boven 't lands- gemiddelde uit. AN WB-LICHTWIJ ZERS BINNENKORT IN GROOT AANTAL STEDEN Alle ploegen van de ANWB-Wegwijzerdienst zijn thans bezig aan de uitvoering van een groot aantal projecten, waarbij binnen de tijd van slechts vijf weken, nog vóór Kerstmis, liefst 850 ANWB-borden worden geplaatst. De plaatsing van 'n zo'n grote hoeveelheid borden in zo'n korte tijd betekent een record in de geschiedenis van de Bond en is het ge volg van het feit, dat nog voor het einde van het jaar een aantal nieuwe wegvakken zullen worden opengesteld. Het gehele westen met in het noorden de Zaanstreek zal in het voorjaar van 1964 in het bereik tomen van de nieuwe tweede TV- ïender te IJsselsteijn, die een straal al hebben van 70 - 80 km., die voorts reikt tot de grens Arnhem- N'ijmegen, Tilburg-Breda. Eind '64 ui de steunzender Smilde klaar iunnen zijn, die van Markelo en Goes eind- 1965, uiterlijk begin '66. Men streeft ernaar in 1965 alles tiaar te hebben, met hoogstens 'n enkele plek die nog onvoldoende bereikt wordt en waar dan nog iets moet gebeuren. Dit deelde staatssecretaris Schol len (O.K. en W.) in de Tweede Kamer mee bij de afdeling der on derwijsbegroting, die ten slotte werd aangenomen. Verder zei hij, dat juist machtiging was uitgegaan van het departement tot bouw van de derde radio FM-zender, die in - 3 jaar gereed kan zijn. Omtrent de exploitatie is nog niets beslist. Men weet, dat velen van die nieuwe zender een gelega liseerde „Veronica" verwachten. Maar mr. Scholten meende, dat er nog genoeg tijd is voor beraad eer de derde radiozender in de ether kan komen! Ten slotte deelde de staatssecre taris mee, dat in principe overeen stemming is bereikt tussen de vier ffote omroeporganisaties, de VPRO Per week 10 uur zendtijd te geven. O AUSTRALIË ONGERUST OVER INQONESIE De Australische ambassadeur in de Verenigde Staten Sir Howard üeale heeft gezegd, dat zijn land -zeer verontrust" zou zijn over •edere schending van de Neder lands-Indonesische overeenkomst waarbij zelfbeschikking voor de Papoea's is bepaald. Hij zei op een persconferentie ''"?n mening te zijn dat zijn rege- hng ook verontrust zou zijn als enige wezenlijke voorwaarde van de overeenkomst niet zou worden nageleefd. De ANWB heeft zich reeds van ouds tot doel gesteld om voor wat betreft de route-aanduiding gelijke tred te houden met de totstandko ming van nieuwe wegen. Tot de we gen die, onvoorziene omstandighe den voorbehouden, in deze periode voor het verkeer gereed kwamen of komen, behoren: Afsluitdijk-Harlin- gen, Roosendaal-Zevenbergen, Oos- terhout-Breda, Barneveld-Veendam 2e rijbaan gedeelte provinciale weg Den Haag-Rijswijk-Delft, de provin ciale weg Oosterwolde-Smilde en de autosnelweg om Amersfoort. Behal ve dat de Bond in het afgelopen jaar in zeven steden in totaal 96 hoge lichtwijzers plaatste, zullen zeer binnenkort ook Alkmaar, Al melo, Breda, Den Haag, Enschede, Hilversum en Kampen dit hyper moderne systeem van richtingaan duiding krijgen. Bovendien zal in Haarlem en Utrecht, waar reeds de lichtwijzers staan, een tweede serie worden geplaatst. Het is de bedoe ling van de ANWB om zo langza merhand alle traditionele wegwij- 1SSSÊ sunroof Geheel compleet, tncl. verwarming, defrosters, ruitensproelers e.d. permensen. geen helden. Eerstgenoemde is op de basis Norvenich in de Bondsrepubliek Duitsland op de f 104g omgeschoold en heeft daarna 17 maanden in de Verenigde Staten gevlogen op de „Starfighter" en zich de kennis vergaard over de werking en het doel van de elektronische appara tuur. Hij heeft er met behulp van deze apparatuur, alle tactieken en technieken beoefend. Bommenwer- pen op de verscheiden methoden die met dit type vliegtuig kunnen worden toegepast is onvoorstelbaar nauwkeurig. Als men, met de apparatuur, oefenbommen van een hoogte van ongeveer tienduizend meter, en vliegend met een snelheid van 1,6 maal die van het geluid, binnen de twintig meter van het doel terecht kan laten komen, dan is er, naar zijn mening, geen twijfel meer aan dat bij gebruik van atoombommen de trefzekerheid steeds nagenoeg honderd precent zal zijn. En aangezien de f 104g in geval van oorlog atoombommen zal wer pen is er z.i. evenmin twijfel aan dat het toestel voor zijn taken in dat opzicht berekend is. Kapitein Janssen, die met twee „Sidewinder"- geleide-projectielen Importrlce: J. Leonard Lang'3 Automobielbedrijven N.V..Amsterdam aan de vleugeltips van zijn „Star fighter" naar Twenthe kwam, «heeft in de V.S. ook met raketten en „Si dewinders" geoefend en geschoten. „Voor luchtverdediging is de f 104g ook voor nagenoeg honderd pre cent trefzeker." Kapitein Okkerman, die als sol daat in de krijgsmacht en daarnq. op 25-jarige leeftijd als vlieger l^j, de tactische luchtstrijdkrachten kwam, vloog zijn „Starfighter" met vier brandstoftanks aan en onder de machine. „Het maakt geen verschil wat er aangehangen wordt". Na de start van Schiphol hebben de twee kapiteins, die voor de Ko ninklijke Luchtmacht de voor Ne derland bestemde „Starfighters" van Fokker overnemen, in forma tie koers gezet naar 't IJsselmeer. Boven het meer hebben zij een „Friendship" van Fokker opge zocht aan boord waarvan zich de chef-invlieger met een fotograaf bevond. De bedoeling was dat die fotograaf een serie foto's maakte van de eerste twee Nederlandse f 104g's. Daartoe was het nodig dat deze twee in formatie gingen vlie gen met de „Friendship". Dat ge lukte door de „Friendship" op top snelheid te laten vliegen en de twee supersone toestellen ver be neden hun kracht. De actie „Open het Dorp" zal medio januari van het volgend jaar worden afgesloten, dat is twee maanden eerder dan was geplan- ned. Op het ogenblik is er nog overleg met verschillende lande lijke organisaties, die zich voor Het Dorp inspannen, „om de actie zo elegant mogelijk af te ronden." De goederen die niet in Het Dorp gebruikt kunnen worden, zullen dienen als prijzen in een grote lo terij, die ten bate van de actie zal worden gehouden. „Gezien de enorme opbrengst tijdens en vlak na de TV-marathon, is het niet verantwoord de actie nog langer voort te zetten, maar zers binnen de grotere steden te ver- het is ook niet gemakkelijk er mee vangen door de lichtwijzers, die wel gerekend moeten worden tot het laatste snufje op het gebied van de bewegwijzering, omdat zij, zowel overdag als bij duisternis, een zeer duidelijke leesbaarheid van reeds grote afstand hebben, hetgeen voor al binnen de bebouwde kom van groot belang is om tijdig te kunnen voorsorteren. Voorts is de Bond nog in overleg met de gemeentebesturen van Hel mond, 's-Hertogenbosch, Leiden, Roosendaal, Rotterdam, Schiedam en Voorburg, teneinde in 1963 ook in deze gemeenten lichtwijzers te kunnen gaan plaatsen. DE STARFIGHTER Onlangs zijn op de vliegbasis Twenthe de eerste twee Lockheed f 104g „Starfighter"-straaljagers aan de Koninklijke Luchtmacht af geleverd. De toestellen, beide door de N.V. Koninklijke Vliegtuigen- fabriek Fokker gebouwd, zijn op Twenthe in een hangar geplaatst die in de nabijheid staat van het nieuuwe gebouwencomplex waarin de vluchtnabootser voor de opleiding van „Starfigliter"-vliegers is onder gebracht. Niet alleen het feit dat de eerste twee Nederlandse „Starfighters" van Schiphol naar Twenthe werden overgevlogen, maar ook de om standigheid dat ze werden bestuurd door de twee Nederlandse kapi teins, die als invlieger bij Fokker zijn gedetacheerd, is een bijzonder heid. Bovendien maakte een dezer twee vliegers de eerste op Twen the „binnengeprate" vlucht met een Nederlandse „Starfighter". tuigd van de noodzaak als vlieger kennis te dragen van „wat er ach ter al die knoppen gebeurt". Die kennis waait de vlieger niet aan. Hij zal er studie van moeten maken om gemak te kunnen heb ben van alle bijzondere hulp mid- Het donderend geraas van Hun- ter-straaljagers van de RAF, die op dertig meter hoogte over het terrein scheerden, redde donderdag in Limbang een plaats in Sera- wak bij de grens van Broenai het leven van de Britse resident, Richard Morris. Opstandelingen, die in Limbang een basis hadden gevestigd voor operaties in Broe nai, hadden al een touw om zijn nek gebonden en zochten naar een geschikte boom om hem op te han gen. Toen zij het geweld der straal jagers hoorden vluchtten zij het oerwoud in, de resident achterla tend met het touw om zijn nek. Even later vonden Britse marine commando's die een landing had den uitgevoerd op het strand de resident „geschokt, maar onge deerd", zoals hij zelf opmerkte. Acht andere Britse gijzelaars werden eveneens gered. Zoals ge meld werd, sneuvelden bij deze operatie vijf Britse commando's, en,, acht anderen liepen ernstige ver wondingen op. Een Indische-Nederlander» die als ingenieur werkzaam was in Se- ria, werd door de rebellen gedood. De Nederlandse geoloog Brondijk werd door een Australische arts Alan McLean ondanks een kogel- op te houden," zo zei ons organisa tor Teun van Gelder. „Op tal van plaatsen worden nog eigen acties voor Het Dorp ge voerd. Dagelijks krijg ik brieven op mijn bureau met toezeggingen om bijvoorbeeld een voorstelling of een rally ten bate van de actie te houden. Dan zijn er nog grote organisaties als de Federatie voor Vrouwelijke Vrijwilligers, de Coö peratieve Raiffeisenbanken, de Spaarbankbond en Lions Interna tional, die nog volop voor Het Dorp werken. De eerste organisatie heeft zich ingezet om een miljoen sleu teltjes te verkopen de fabriek kan de verkoop echter niet bij houden de laatste heeft zich ga rant gesteld voor een ton. Deze toezeggingen zijn gebaseerd op 'n tijdsduur van vier maanden. De Stichting „Open Het Dorp" heeft nu deze organisaties gevraagd hoeveel tijd zij denken nodig te hebben om hun doel te bereiken. Als streefdatum, waarop de activi teiten zullen worden beëindigd, is half januari bepaald", aldus de heer van Gelder. Een groot deel van de goederen, die in de nacht na de TV-marathon van de nieuwe RAI naar Hilver sum zijn gebracht, is dinsdagmid dag en woensdagochtend naar 'n opslagruimte van de Mij. Neder land in Amsterdam getranspor teerd. Deze verhuizing, waarvoor beide keren een 13-tons trailer ge bruikt werd, heeft de stichting Open Het Dorp geen cent gekost. Ook de opslagruimte is gratis ter beschikking gestéld. Men is inmiddels begonnen met het taxeren en catalogiseren van de opgeslagen goederen. Als dit omvangrijke werk, dat door een aantal taxateurs pro deo wordt verricht, achter de rug is, zal de stichting uitmaken welke goede- réri voor Het Dorp zullen kunnen tvorden gebruikt. De rest, die veel geringer zal zijn dan het eerste deel, is bestemd voor de loterij. (Tijd) T Deze twee vliegtuigen, gebouwd voor snelheden van twee keer die van het geluid, zullen voorlopig niet meer door de lucht schieten. Niet omdat ze na het korte „hapje" Schiphol-Twenthe al aan het einde van hun vliegbaan zouden zijn ge komen, maar omdat ze eerst enige maanden „sleutelmachines" zullen zijn: onderdelen van het scholings- en opleidingsprogramma voor het grond- en vliegend personeel dat op Twenthe in volle gang is. Enige honderden Belgen en Nederlanders worden daar vertrouwd gemaakt met dit voor de luchtmachten van beide landen nieuwste toestel. Als er enige maanden aan deze twee straaljagers is gesleuteld, als men naast de vluchtnabootser en de verplaatsbare oefeneenheid, ook aan deze „echte" machines heeft kunnen ervaren hoe de gehele in gewikkelde apparatuur van elek tronica, motor, inrichting, enz. in elkaar zit, hoe zij uit elkaar wor den genomen en weer kan worden samengesteld, dan gaan deze twee de lucht weer in. Verwacht kan worden dat er dan meer door Fokker gebouwde „Star fighters" op Twenthe zijn, naast een of meer der door Lockheed te leveren tweezits lestoestellen. Zo zal de Nederlandse militaire lucht vaart, die dan een halve eeuw be staat, op dat ogenblik in de over schakeling op het nieuwste type zijn. De twee Nederlandse kapiteins die de machines hebben overgevlo gen zijn de twee landgenoten met de meeste vlieguren op de „Star fighter": de 36-jarige M. G. Jans sen uit Noordwijk en de 34-jarige A. P. Okkerman uit Amstelveen. Kapitein Janssen heeft vierhon derd vlieguren op de „Starfighter" en vierduizend op straaljagers, ka pitein Okkerman tachtig op de f 104g en bijna 2300 op straaljagers. Beiden zijn enthousiast over de vliegeigenschappen en over de vele mogelijkheden, die de combinatie van vliegtuig, apparatuur en vlie ger heeft. Beiden zijn tevens over- delen die in dit type vliegtuig zijn ingebouwd. Het vliegtuig dat in tachtig se conden van stilstand op de baan tot een hoogte van ruim dertien duizend meter is gestegen. Vrij kort na het begin van die tachtig seconden moeten wielen en „flaps" „in" zijn. Jr> Zoals een radio- en televisietoe stel enige tijd nodig hebben om, na inschakeling, bedrijfsklaar te zijn, zo heeft ook de elektronische apparatuur een „opwarmperiode" nodig. Maar er hoeft met het star ten van de „Starfighter" niet op dat opwarmen te worden gewacht. In vredestijd is dit, naar het oordeel van de twee militaire invliegers, helemaal geen beletsel en in een eventuele oorlogsperiode zullen de machines constant bedrijfsklaar zijn, dus voor- en opgewarmd. Elke straaljager van moderne conceptie zal dit opwarmen van elektronische apparatuur nodig hebben. De kapiteins Janssen en Okker man, beiden gehuwd en allebei va ders van twee kinderen, zijn, zo stellen zij met nadruk, geen su- regen uit zijn benarde positie ver lost en naar een veiliger gelegen plek gebracht, waar de arts bij het licht van een gloeiende sigaret de eerste hulp verleende. Onder de Nederlandse gijzelaars die woens dag in Seria werden bevrijd be vinden zich de heren Brunet de Rochebrune, R. Cortebach (beiden vliegers van een helikopteronder neming op Zestienhoven), J. W. Bloemendal uit Amsterdam en G. Bomhof uit Zwolle. (Volkskr.) Het ministerie van O. K. en W. heeft thans een samenvatting ge publiceerd van het rapport van de commissie-vijf daagse schoolweek, dat vermoedelijk in de tweede helft van februari zal verschijnen. Hier volgen enkele aanvullende bij zonderheden. Voor de lagere scholen acht de commissie de vijfdaagse school week niet overwegend bezwaarlijk. Hetzelfde geldt voor de VGLO- scholen voor jongens, al wegen de onderwijskundige nadelen hier iets zwaarder. Bij de VGLO-scholen voor meisjes tellen de onderwijs kundige nadelen minder naarmate de opleiding een meer huishoude lijk karakter heeft. Bij de huis houdscholen spreekt 't maatschap pelijk voordeel van de vrije zater dag de kinderen kunnen dan hun moeder helpen sterk aan. De onderwijskundige nadelen we gen hier ook minder zwaar. Voor de ULO- en VHMO-scho- len, de kweekscholen, de oplei dingsscholen N.O., de UTS-en en de HTS-en luidt de conclusie om trent invoering van de vijfdaagse schoolweek echter negatief. Wel beveelt de commissie aan voor het weekeinde geen huiswerk op te geven. Voor de LTS-en is de con clusie gelijk aan die voor de lagere scholen. Een enquête gehouden onder vijfduizend ouders van leerlingen van verschillende schooltypen wees o.m. uit, dat de ouders van kinde ren, die een ULO- of VHMO-school bezoeken minder voordèlen en meer nadelen van de vijfdaagse schoolweek verwachten dan de ouders, die kinderen op andere scholen hebben. Er kon geen dui delijk verband geconstateerd wor den tussen het percentage gezin nen, waarvan de vader een- vijf daagse werkweek heeft,en het- percentage, dat voorstander is van een schoolvrije zaterdag.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 1