waalwi]kse en UnqstRMtse couR^nt
De Nederlandse
kerkelijke
laar
bevolking
gezindten
OPEN HET DORP
VERLOVINGSRINGEN Stassar, Waalwijk
Aantal
onkerkelijken nam
toe met 28,1 °/0
aionummer 1069687
Katholieken en Nederlands hervormden
grootste groep
Record vóór Kerstmiss
850 ANWB-borden in 5 weken
Tweede TV-net over
hele land in 1966
Flat.500 D
3.450,-
Fiat 600 D
4.150,-
Flat 1100
Export
5.700,-
Fiat 1300
7.600,-
Fiat 1800
9.850,-
Flat 2300
11.850,-
voor zijn taak berekend
VI
IV
ruim
In
dat is
één minuut van stilstand naar 13 kilometer hoogte
Voorlopig nog sleutel machines
Vliegtuiggeraas
redde resident van
strop
na een halve eeuw
Commissie-rapport
over de vijfdaagse
schoolweek
li:-, li
MAANDAG 17 DECEMBER 1962
84e JAARGANG No. 99
De tcho vAn het Zuióen
Uitgever
ïaalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
goofdredacteur JAN TIELEN
jjt blad verschijnt 2 x per week
Opgericht
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contractadvertenties: speciaal tarief
1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres: „ECHO'
Op grond van de reeds voor afzonderlijke gemeenten be
schikbare cijfers, zijn thans ook voor Nederland als geheel,
voorlopige eindcijfers gereedgekomen over de verdeling
van de bevolking naar kerkelijke gezindte.
De gegevens berusten op eigen opgave van de getelde per
sonen, aan wie is verzocht de kerkgenootschap of de gods
dienstige gemeenschap te vermelden waartoe men krach
tens doop, belijdenis of anderszins behoorde, of waartoe
men bepaaldelijk gerekend wilde worden. Behoorde een
betrokkene niet tot een bepaalde kerkgenootschap of enige
godsdienstige gemeenschap, of wilde hij of zij daar niet
meer toe gerekend worden, dan werd de vraag met „geen"
beantwoord.
De vraagstelling is in principe overeengekomen met de
volkstelling in 1947, zodat men dus mag aannemen dat bij
vergelijking met de uitkomsten, van beide tellingen een
redelijk betrouwbaar beeld wordt verkregen van het ver
schil in samenstelling van de bevolking naar kerkelijke ge
zindte op het tijdstip van beide tellingen.
Op 31 mei 1960 telde ons land,
ruim 4,6 miljoen rooms-katholie-
sen en ruim 3 miljoen Nederlands
hervormden. Vervolgens ruim 1
miljoen gereformeerden, waartoe
levens zijn gerekend, degenen die
opgaven te behoren tot de gere-
iormeerde kerken (vrijgemaakt),
de Christelijk gereformeerde ker
ken, de gereformeerde gemeen
ten en de oud-gereformeerde ge
meenten. Het gezamenlijk totaal
ot de overige, kleinere kerkge
nootschappen en godsdienstige ge
meenschappen bedroeg bijna een
half miljoen.
Daarnaast wensten ruim 2 mil-
joèn personen niet tot een kerk
genootschap te worden gerekend.
Deze aantallen zijn belangrijk ho-
cer dan in 1947, hetgeen te verkla
ren valt uit het feit dat de bevol-
cng in deze tijd met bijna 2 mil
joen vermeerderde of met 20%.
Voor de afzonderlijke kerkge-
lootschappen toont de toename
nij belangrijke afwijkingen van
iit algemene gemiddelde. Voor de
rooms-katholieken bedroeg het
Mnemingspercentagc ruim 25%.
De Nederlands hervormden namen
toe met 8%, de gereformeerden
met 14% en de overige gezindten
met 17%. Het aantal niet tot een
kerkgenootschap behorende steeg
met 28%.
De rooms-katholieken maken
thans 40,4% van de totale bevol
king uit tegen 38,5 in 1947. Ook het
aandeel van de groep zonder ker
kelijke gezindte nam toe en wel
van 17,1 tot 18,4.
Daartegenover staat een terug
gang voor de Nederlands hervorm
den van 31% tot 28,3% van de ge
hele bevolking, de gereformeerden
van 9,7 tot 9,3% en de groep ove
rige kerkelijke gezindten van 3,7
tot 3,6%.
DE PROVINCIES
De rooms-katholieken vormen
in Limburg 94% van de aldaar wo
nende bevolking en in' de provincie
Noord-Brabant 89%. Drente is de
provincie met het hoogst percen-
tage Nederlands hervormden en
wel 56%. De gereformeerden ko
men in Friesland tot hun maximum
van 24,1%. Voor de gezamenlijke
overige kerkelijke gezindten was
dit het geval in de provincie Noord-
Holland met 5,9%. Het is even
eens Noord-Holland, waar een
groter deel van de bevolking dan
in andere provincies (namelijk
36,7%) opgaf niet tot een kerkge
nootschap te behoren.
Beziet men de verschuiving tus
sen 1947 en 1960, dan blijkt onder
meer, dat het percentage rooms-
katholieken in de provincies Nrd.-
Brabant en Limburg niet is opge
lopen en zelfs een weinig is afge
nomen. Dit moet hoofdzakelijk toe
geschreven worden, aan het feit,
dat beide provincies in de tussen
liggende jaren meer zijn openge
steld voor van elders komende be
woners, die over het algemeen niet
katholiek zijn.
Verder is voor de gereformeer
den de teruggang beperkt tot de
drie noordelijke en de drie kust
provincies. Voorts is de daling
voor de overige gezindten, prak
tisch geheel veroorzaakt door een
teruggang in de provincie Noord-
IIolland en is voor de overige pro
vincies, behoudens Utrecht, zelfs
van een geringe toename sprake.
De stijging van het percentage per
sonen zonder kerkelijke gezindte
is algemeen, behoudens in Limburg
waar deze groep nauwelijks 1%
uitmaakt.
De voor de grote gemeenten op
genomen cijfers in de publikatie
van het Centraal Bureau voor de
Statistiek, tonen aanzienlijke ver
schillen. Zo telt Tilburg 95% en
Groningen 10% rooms-katholieken.
Apeldoorn 19%, Groningen 45%
en Amsterdam 48% personen zon
der kerkelijke gezindte.
In het algemeen genomen is,
t.o.v. 1947 in de grote steden ener
zijds het percentage rooms-katho
lieken wat minder sterk toegeno
men dan in Nederland als geheel
en komt anderzijds de stijging van
het percentage personen zonder
kerkelijke gezindte boven 't lands-
gemiddelde uit.
AN WB-LICHTWIJ ZERS
BINNENKORT IN GROOT AANTAL STEDEN
Alle ploegen van de ANWB-Wegwijzerdienst zijn thans bezig aan de
uitvoering van een groot aantal projecten, waarbij binnen de tijd
van slechts vijf weken, nog vóór Kerstmis, liefst 850 ANWB-borden
worden geplaatst.
De plaatsing van 'n zo'n grote hoeveelheid borden in zo'n korte tijd
betekent een record in de geschiedenis van de Bond en is het ge
volg van het feit, dat nog voor het einde van het jaar een aantal
nieuwe wegvakken zullen worden opengesteld.
Het gehele westen met in het
noorden de Zaanstreek zal in het
voorjaar van 1964 in het bereik
tomen van de nieuwe tweede TV-
ïender te IJsselsteijn, die een straal
al hebben van 70 - 80 km., die
voorts reikt tot de grens Arnhem-
N'ijmegen, Tilburg-Breda. Eind '64
ui de steunzender Smilde klaar
iunnen zijn, die van Markelo en
Goes eind- 1965, uiterlijk begin '66.
Men streeft ernaar in 1965 alles
tiaar te hebben, met hoogstens 'n
enkele plek die nog onvoldoende
bereikt wordt en waar dan nog iets
moet gebeuren.
Dit deelde staatssecretaris Schol
len (O.K. en W.) in de Tweede
Kamer mee bij de afdeling der on
derwijsbegroting, die ten slotte
werd aangenomen. Verder zei hij,
dat juist machtiging was uitgegaan
van het departement tot bouw van
de derde radio FM-zender, die in
- 3 jaar gereed kan zijn.
Omtrent de exploitatie is nog
niets beslist. Men weet, dat velen
van die nieuwe zender een gelega
liseerde „Veronica" verwachten.
Maar mr. Scholten meende, dat er
nog genoeg tijd is voor beraad eer
de derde radiozender in de ether
kan komen!
Ten slotte deelde de staatssecre
taris mee, dat in principe overeen
stemming is bereikt tussen de vier
ffote omroeporganisaties, de VPRO
Per week 10 uur zendtijd te geven.
O
AUSTRALIË ONGERUST OVER
INQONESIE
De Australische ambassadeur in
de Verenigde Staten Sir Howard
üeale heeft gezegd, dat zijn land
-zeer verontrust" zou zijn over
•edere schending van de Neder
lands-Indonesische overeenkomst
waarbij zelfbeschikking voor de
Papoea's is bepaald.
Hij zei op een persconferentie
''"?n mening te zijn dat zijn rege-
hng ook verontrust zou zijn als
enige wezenlijke voorwaarde van
de overeenkomst niet zou worden
nageleefd.
De ANWB heeft zich reeds van
ouds tot doel gesteld om voor wat
betreft de route-aanduiding gelijke
tred te houden met de totstandko
ming van nieuwe wegen. Tot de we
gen die, onvoorziene omstandighe
den voorbehouden, in deze periode
voor het verkeer gereed kwamen of
komen, behoren: Afsluitdijk-Harlin-
gen, Roosendaal-Zevenbergen, Oos-
terhout-Breda, Barneveld-Veendam
2e rijbaan gedeelte provinciale weg
Den Haag-Rijswijk-Delft, de provin
ciale weg Oosterwolde-Smilde en de
autosnelweg om Amersfoort. Behal
ve dat de Bond in het afgelopen
jaar in zeven steden in totaal 96
hoge lichtwijzers plaatste, zullen
zeer binnenkort ook Alkmaar, Al
melo, Breda, Den Haag, Enschede,
Hilversum en Kampen dit hyper
moderne systeem van richtingaan
duiding krijgen. Bovendien zal in
Haarlem en Utrecht, waar reeds de
lichtwijzers staan, een tweede serie
worden geplaatst. Het is de bedoe
ling van de ANWB om zo langza
merhand alle traditionele wegwij-
1SSSÊ
sunroof
Geheel compleet, tncl. verwarming,
defrosters, ruitensproelers e.d.
permensen. geen helden.
Eerstgenoemde is op de basis
Norvenich in de Bondsrepubliek
Duitsland op de f 104g omgeschoold
en heeft daarna 17 maanden in de
Verenigde Staten gevlogen op de
„Starfighter" en zich de kennis
vergaard over de werking en het
doel van de elektronische appara
tuur. Hij heeft er met behulp van
deze apparatuur, alle tactieken en
technieken beoefend. Bommenwer-
pen op de verscheiden methoden
die met dit type vliegtuig kunnen
worden toegepast is onvoorstelbaar
nauwkeurig.
Als men, met de apparatuur,
oefenbommen van een hoogte van
ongeveer tienduizend meter, en
vliegend met een snelheid van 1,6
maal die van het geluid, binnen de
twintig meter van het doel terecht
kan laten komen, dan is er, naar
zijn mening, geen twijfel meer aan
dat bij gebruik van atoombommen
de trefzekerheid steeds nagenoeg
honderd precent zal zijn.
En aangezien de f 104g in geval
van oorlog atoombommen zal wer
pen is er z.i. evenmin twijfel aan
dat het toestel voor zijn taken in
dat opzicht berekend is.
Kapitein Janssen, die met twee
„Sidewinder"- geleide-projectielen
Importrlce: J. Leonard Lang'3
Automobielbedrijven N.V..Amsterdam
aan de vleugeltips van zijn „Star
fighter" naar Twenthe kwam, «heeft
in de V.S. ook met raketten en „Si
dewinders" geoefend en geschoten.
„Voor luchtverdediging is de f 104g
ook voor nagenoeg honderd pre
cent trefzeker."
Kapitein Okkerman, die als sol
daat in de krijgsmacht en daarnq.
op 25-jarige leeftijd als vlieger l^j,
de tactische luchtstrijdkrachten
kwam, vloog zijn „Starfighter"
met vier brandstoftanks aan en
onder de machine. „Het maakt
geen verschil wat er aangehangen
wordt".
Na de start van Schiphol hebben
de twee kapiteins, die voor de Ko
ninklijke Luchtmacht de voor Ne
derland bestemde „Starfighters"
van Fokker overnemen, in forma
tie koers gezet naar 't IJsselmeer.
Boven het meer hebben zij een
„Friendship" van Fokker opge
zocht aan boord waarvan zich de
chef-invlieger met een fotograaf
bevond. De bedoeling was dat die
fotograaf een serie foto's maakte
van de eerste twee Nederlandse
f 104g's. Daartoe was het nodig dat
deze twee in formatie gingen vlie
gen met de „Friendship". Dat ge
lukte door de „Friendship" op top
snelheid te laten vliegen en de
twee supersone toestellen ver be
neden hun kracht.
De actie „Open het Dorp" zal
medio januari van het volgend
jaar worden afgesloten, dat is twee
maanden eerder dan was geplan-
ned. Op het ogenblik is er nog
overleg met verschillende lande
lijke organisaties, die zich voor
Het Dorp inspannen, „om de actie
zo elegant mogelijk af te ronden."
De goederen die niet in Het Dorp
gebruikt kunnen worden, zullen
dienen als prijzen in een grote lo
terij, die ten bate van de actie zal
worden gehouden.
„Gezien de enorme opbrengst
tijdens en vlak na de TV-marathon,
is het niet verantwoord de actie
nog langer voort te zetten, maar
zers binnen de grotere steden te ver- het is ook niet gemakkelijk er mee
vangen door de lichtwijzers, die wel
gerekend moeten worden tot het
laatste snufje op het gebied van de
bewegwijzering, omdat zij, zowel
overdag als bij duisternis, een zeer
duidelijke leesbaarheid van reeds
grote afstand hebben, hetgeen voor
al binnen de bebouwde kom van
groot belang is om tijdig te kunnen
voorsorteren.
Voorts is de Bond nog in overleg
met de gemeentebesturen van Hel
mond, 's-Hertogenbosch, Leiden,
Roosendaal, Rotterdam, Schiedam
en Voorburg, teneinde in 1963 ook
in deze gemeenten lichtwijzers te
kunnen gaan plaatsen.
DE STARFIGHTER
Onlangs zijn op de vliegbasis Twenthe de eerste twee Lockheed
f 104g „Starfighter"-straaljagers aan de Koninklijke Luchtmacht af
geleverd. De toestellen, beide door de N.V. Koninklijke Vliegtuigen-
fabriek Fokker gebouwd, zijn op Twenthe in een hangar geplaatst die
in de nabijheid staat van het nieuuwe gebouwencomplex waarin de
vluchtnabootser voor de opleiding van „Starfigliter"-vliegers is onder
gebracht.
Niet alleen het feit dat de eerste twee Nederlandse „Starfighters"
van Schiphol naar Twenthe werden overgevlogen, maar ook de om
standigheid dat ze werden bestuurd door de twee Nederlandse kapi
teins, die als invlieger bij Fokker zijn gedetacheerd, is een bijzonder
heid. Bovendien maakte een dezer twee vliegers de eerste op Twen
the „binnengeprate" vlucht met een Nederlandse „Starfighter".
tuigd van de noodzaak als vlieger
kennis te dragen van „wat er ach
ter al die knoppen gebeurt".
Die kennis waait de vlieger niet
aan. Hij zal er studie van moeten
maken om gemak te kunnen heb
ben van alle bijzondere hulp mid-
Het donderend geraas van Hun-
ter-straaljagers van de RAF, die
op dertig meter hoogte over het
terrein scheerden, redde donderdag
in Limbang een plaats in Sera-
wak bij de grens van Broenai
het leven van de Britse resident,
Richard Morris. Opstandelingen,
die in Limbang een basis hadden
gevestigd voor operaties in Broe
nai, hadden al een touw om zijn
nek gebonden en zochten naar een
geschikte boom om hem op te han
gen. Toen zij het geweld der straal
jagers hoorden vluchtten zij het
oerwoud in, de resident achterla
tend met het touw om zijn nek.
Even later vonden Britse marine
commando's die een landing had
den uitgevoerd op het strand de
resident „geschokt, maar onge
deerd", zoals hij zelf opmerkte.
Acht andere Britse gijzelaars
werden eveneens gered. Zoals ge
meld werd, sneuvelden bij deze
operatie vijf Britse commando's, en,,
acht anderen liepen ernstige ver
wondingen op.
Een Indische-Nederlander» die
als ingenieur werkzaam was in Se-
ria, werd door de rebellen gedood.
De Nederlandse geoloog Brondijk
werd door een Australische arts
Alan McLean ondanks een kogel-
op te houden," zo zei ons organisa
tor Teun van Gelder.
„Op tal van plaatsen worden
nog eigen acties voor Het Dorp ge
voerd. Dagelijks krijg ik brieven
op mijn bureau met toezeggingen
om bijvoorbeeld een voorstelling
of een rally ten bate van de actie
te houden. Dan zijn er nog grote
organisaties als de Federatie voor
Vrouwelijke Vrijwilligers, de Coö
peratieve Raiffeisenbanken, de
Spaarbankbond en Lions Interna
tional, die nog volop voor Het Dorp
werken. De eerste organisatie heeft
zich ingezet om een miljoen sleu
teltjes te verkopen de fabriek
kan de verkoop echter niet bij
houden de laatste heeft zich ga
rant gesteld voor een ton. Deze
toezeggingen zijn gebaseerd op 'n
tijdsduur van vier maanden. De
Stichting „Open Het Dorp" heeft
nu deze organisaties gevraagd
hoeveel tijd zij denken nodig te
hebben om hun doel te bereiken.
Als streefdatum, waarop de activi
teiten zullen worden beëindigd, is
half januari bepaald", aldus de
heer van Gelder.
Een groot deel van de goederen,
die in de nacht na de TV-marathon
van de nieuwe RAI naar Hilver
sum zijn gebracht, is dinsdagmid
dag en woensdagochtend naar 'n
opslagruimte van de Mij. Neder
land in Amsterdam getranspor
teerd. Deze verhuizing, waarvoor
beide keren een 13-tons trailer ge
bruikt werd, heeft de stichting
Open Het Dorp geen cent gekost.
Ook de opslagruimte is gratis ter
beschikking gestéld.
Men is inmiddels begonnen met
het taxeren en catalogiseren van
de opgeslagen goederen. Als dit
omvangrijke werk, dat door een
aantal taxateurs pro deo wordt
verricht, achter de rug is, zal de
stichting uitmaken welke goede-
réri voor Het Dorp zullen kunnen
tvorden gebruikt. De rest, die veel
geringer zal zijn dan het eerste
deel, is bestemd voor de loterij.
(Tijd)
T
Deze twee vliegtuigen, gebouwd
voor snelheden van twee keer die
van het geluid, zullen voorlopig
niet meer door de lucht schieten.
Niet omdat ze na het korte „hapje"
Schiphol-Twenthe al aan het einde
van hun vliegbaan zouden zijn ge
komen, maar omdat ze eerst enige
maanden „sleutelmachines" zullen
zijn: onderdelen van het scholings-
en opleidingsprogramma voor het
grond- en vliegend personeel dat
op Twenthe in volle gang is. Enige
honderden Belgen en Nederlanders
worden daar vertrouwd gemaakt
met dit voor de luchtmachten van
beide landen nieuwste toestel.
Als er enige maanden aan deze
twee straaljagers is gesleuteld, als
men naast de vluchtnabootser en
de verplaatsbare oefeneenheid, ook
aan deze „echte" machines heeft
kunnen ervaren hoe de gehele in
gewikkelde apparatuur van elek
tronica, motor, inrichting, enz. in
elkaar zit, hoe zij uit elkaar wor
den genomen en weer kan worden
samengesteld, dan gaan deze twee
de lucht weer in.
Verwacht kan worden dat er dan
meer door Fokker gebouwde „Star
fighters" op Twenthe zijn, naast
een of meer der door Lockheed te
leveren tweezits lestoestellen. Zo
zal de Nederlandse militaire lucht
vaart, die dan een halve eeuw be
staat, op dat ogenblik in de over
schakeling op het nieuwste type
zijn.
De twee Nederlandse kapiteins
die de machines hebben overgevlo
gen zijn de twee landgenoten met
de meeste vlieguren op de „Star
fighter": de 36-jarige M. G. Jans
sen uit Noordwijk en de 34-jarige
A. P. Okkerman uit Amstelveen.
Kapitein Janssen heeft vierhon
derd vlieguren op de „Starfighter"
en vierduizend op straaljagers, ka
pitein Okkerman tachtig op de
f 104g en bijna 2300 op straaljagers.
Beiden zijn enthousiast over de
vliegeigenschappen en over de vele
mogelijkheden, die de combinatie
van vliegtuig, apparatuur en vlie
ger heeft. Beiden zijn tevens over-
delen die in dit type vliegtuig zijn
ingebouwd.
Het vliegtuig dat in tachtig se
conden van stilstand op de baan
tot een hoogte van ruim dertien
duizend meter is gestegen. Vrij
kort na het begin van die tachtig
seconden moeten wielen en „flaps"
„in" zijn. Jr>
Zoals een radio- en televisietoe
stel enige tijd nodig hebben om,
na inschakeling, bedrijfsklaar te
zijn, zo heeft ook de elektronische
apparatuur een „opwarmperiode"
nodig. Maar er hoeft met het star
ten van de „Starfighter" niet op dat
opwarmen te worden gewacht. In
vredestijd is dit, naar het oordeel
van de twee militaire invliegers,
helemaal geen beletsel en in een
eventuele oorlogsperiode zullen de
machines constant bedrijfsklaar
zijn, dus voor- en opgewarmd. Elke
straaljager van moderne conceptie
zal dit opwarmen van elektronische
apparatuur nodig hebben.
De kapiteins Janssen en Okker
man, beiden gehuwd en allebei va
ders van twee kinderen, zijn, zo
stellen zij met nadruk, geen su-
regen uit zijn benarde positie ver
lost en naar een veiliger gelegen
plek gebracht, waar de arts bij het
licht van een gloeiende sigaret de
eerste hulp verleende. Onder de
Nederlandse gijzelaars die woens
dag in Seria werden bevrijd be
vinden zich de heren Brunet de
Rochebrune, R. Cortebach (beiden
vliegers van een helikopteronder
neming op Zestienhoven), J. W.
Bloemendal uit Amsterdam en G.
Bomhof uit Zwolle. (Volkskr.)
Het ministerie van O. K. en W.
heeft thans een samenvatting ge
publiceerd van het rapport van de
commissie-vijf daagse schoolweek,
dat vermoedelijk in de tweede
helft van februari zal verschijnen.
Hier volgen enkele aanvullende
bij zonderheden.
Voor de lagere scholen acht de
commissie de vijfdaagse school
week niet overwegend bezwaarlijk.
Hetzelfde geldt voor de VGLO-
scholen voor jongens, al wegen de
onderwijskundige nadelen hier iets
zwaarder. Bij de VGLO-scholen
voor meisjes tellen de onderwijs
kundige nadelen minder naarmate
de opleiding een meer huishoude
lijk karakter heeft. Bij de huis
houdscholen spreekt 't maatschap
pelijk voordeel van de vrije zater
dag de kinderen kunnen dan
hun moeder helpen sterk aan.
De onderwijskundige nadelen we
gen hier ook minder zwaar.
Voor de ULO- en VHMO-scho-
len, de kweekscholen, de oplei
dingsscholen N.O., de UTS-en en
de HTS-en luidt de conclusie om
trent invoering van de vijfdaagse
schoolweek echter negatief. Wel
beveelt de commissie aan voor het
weekeinde geen huiswerk op te
geven. Voor de LTS-en is de con
clusie gelijk aan die voor de lagere
scholen.
Een enquête gehouden onder
vijfduizend ouders van leerlingen
van verschillende schooltypen wees
o.m. uit, dat de ouders van kinde
ren, die een ULO- of VHMO-school
bezoeken minder voordèlen en
meer nadelen van de vijfdaagse
schoolweek verwachten dan de
ouders, die kinderen op andere
scholen hebben. Er kon geen dui
delijk verband geconstateerd wor
den tussen het percentage gezin
nen, waarvan de vader een- vijf
daagse werkweek heeft,en het-
percentage, dat voorstander is van
een schoolvrije zaterdag.