wAAlwijkse en lAnqstRAAtse cour Ant, WIJ MOETEN WEL...! Engeland en de E.E.G. Geen crisis in NAVO door Brussels conflict m K.VmPm bereid tot een verstandshuwelijk Bevoorraders van het leger krijgen het niet gemakkelijker Zweedse fabrieken naar Nederland? Stassar - Waalwijk En de „omstandigheden" In een Westduitse studie zijn en kele interessante cijfers gepubliceerd over ongevallen t waarbij te hoge snel heid één van de factoren was. Hier uit blijkt, dat een niet-aangepaste snelheid in combinatie met een te scherpe of onoverzichtelijke bocht in 36 van deze gevallen oorzaak van een ongeluk wasgladheid van de weg in 24 en regen sneeuw, nevel of rook in 13 Vernieuwing en modernisering bij de landmacht MAN NEERGESTOKEN Ook twee schoenfabrieken H T KOUDE WEER WINTER EIST OVERAL TALRIJKE DODEN VRIJDAG 8 FEBRUARI 1963 T.VM1//VU O ruunuAm ±»o3 85e JAARGANG No. 11 De tcho vv\n het Zuióen Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres: „ECHO" Si We hadden liever gesproken met u over de keververzameling van onze oom Karei of over de gezondheid van uw vrouw, dan over de maximum snelheid. Eigenlijkdat moeten we u beken nen, zouden we ook wel harder wil len rijden dan die 50 km per uur. We zouden ook graag doldriest de gaspendaal willen intrappen en ons niet genoodzaakt voelen om ons er gens aan te storen. Maar gaan we het echter verstan delijk beredeneren en bekijken we de cijfers die deskundigen voor ons bij eengegaard hebben, dan zien we dat een grotere snelheid in bepaalde con treien onmogelijk is zonder het nood lot te tarten. Daarom moeten we er wel rekening mee houden. Ja, we moeten wel. Zo was het ook in het begin van onze jaartelling in Rome. Als we ons in die tijd per reiskoets hadden ivillen verplaatsen, hadden we dat 's avonds of 's nachts moeten doen. Voetgangers waren toen de alleenheersers van de weg. En ook toen waren er mensen die er niet over uitgesproken raakten. Men vond het eenvoudig een schande, de koets- bezitters tenminste, dat het niet over dag mocht. Maar ook toen moesten ze wel. Het was nu eenmaal voorge schreven. De eerste Parijse automo- bielbezitters hadden het nog moeilij ker. Als die uit rijden wilden, moes ten zij zondermeer een wegreglement, documenten waarin de eigenschappen van de auto vermeld stonden, een compleet wetboek, een boek met twee honderdtien vragen, een controle boekje voor de wagen dat van week tot week moest worden afgestempeld, een wetboek van de prefectuur van Parijs over het verkeer, een boek dat de man achter het stuur machtigde aan het Parijs verkeer deel te nemen, en een dito boekwerk voor buiten Parijs en een carnet voor het laden van brandstoffen, met zich meesle pen. En oh wee als zij niet alles bij zich hadden, dan konden ze er op reke nen dat de besnorde magistraat een reeks processen-verbaal voor ze in petto had. U ziet in de tijd dat onze groot ouders nog jong en onbezonnen wa ren was het ook niet alles. Daarom troosten we ons met de gedachte, dat als nu het Verbond voor Veilig Ver keer ons vraagt om aan de maximum snelheid te denken, het echt niet zo erg is, wanneer we het gaan verge lijken met wat men aan het eind van de negentiende eeuw van ons in Frankrijk geëist zou hebben. Een schrale troost? Kom noul U bent 't toch met ons eens dat wetten De secretaris-generaal van de NAVO, de Nederlander mr. D. U. Stikker, verwacht geen crisis bin nen de NAVO als gevolg van het conflict binnen de EEG. Repercussies acht hij niet uitge sloten, maar daar het Westen er van overtuigd is, dat de NAVO de basis is van de verdediging van de vrijheid, gelooft mr. Stikker niet dat de NAVO door de Brusselse crisis aan het wankelen zal worden gebracht. Hij meent zelfs, dat Frankrijk zijn kernmacht zal kun nen behouden, als deze tenminste in de gemeenschappelijke kern macht van de NAVO zal kunnen worden ingepast. Een Frans-Duitse kernmacht achtte hij echter uit gesloten. en regels er altijd zullen blijven. Maar er zullen altijd weer mensen zijn, die zich er aan trachten te ont trekken hoe gunstig de wetten ook zouden zijn. Als morgen de maximum snelheid van 50 km op 60 zou worden ge bracht, zouden we ook weer hierover ontevreden zijn. Daarom zullen we nooit met z'n allen het verkeer kun nen regelen. Want als dat mogelijk wast zou oom Karei 30 km als maxi mum snelheid willen hebben en Pe- pita 90 als hoogste norm aangeven In dit geval, al houden we in prin cipe niet van zulke mensen en u even min veronderstellen we, moeien we „meerijdertjes" zijn. Er blijft ons echt geen andere keuze over. Want be denk wel, vandaag kan het uw kind zijn dat het slachtoffer wordt 'en mor gen kan het noodlot u uitzoeken. Ja, we zeiden al, we zouden lie ver over iets anders gekout hebben. „In de beperking toont zich de meester", is 'n oud-Nederlandse zegs- wijzet die op tal van gebieden ook vandaag nog opgeld doet. In het ge zin, in het beroep, in het café (dat voorall), op het ijs en in de sneeuw, in de liefde en - niet in de laatste plaats - in het verkeer. Namelijk ddar, waar het er om gaat de snel heid te beperken. „Aanpassen" noemde vroeger een bekend Neder lands staatsman dat. De snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Aan die (wisselende) omstandigheden van vandaag 'en morgen. Want het zijn juist die omstandig heden, die belangrijk zijn bij de over weging of een bepaalde snelheid nog wel veilig is. Begrijpelijk, want in deze dagen heeft iedere weggebruiker recente ervaring dat bij gladheid van de weg een éven te hoge snelheid fataal kan zijn Het belangrijkste cijfer is dat van de onoverzichtelijke kruisingen. Straathoeken bijvoorbeeld, waar van er in elke stad verscheidene honderden zijn. Want juist in een stad zijn de kruisingen vaak zo on- ws»»5«»«8sS!k& Frankrijk kreeg in het Europese parlement klappen te incasseren. Professor Walter Hallstein, voor zitter van de EEG-commissie, le verde ongezouten kritiek op Frank rijk. Woordvoerders van alle vijf partners van Frankrijk velden een meedogenloos vonnis over de me thode van De Gaulle om Engeland buiten de Euromarkt te houden. Onder hen was ook onze minister van buitenlandse zaken, mr. Luns. Hij riep het Europese parlement op de gelederen te sluiten in het verzet tegen „de verschijning van een hegemonie van een mogend heid". Minister Luns stelde aan de kaak dat er een strategie wordt gevoerd door een staat volgens welke Euro pa moet evolueren door zich in zichzelf op te sluiten, teneinde zich in een onwezenlijk avontuur van illusoire en gevaarlijke onafhan kelijkheid te kunnen storten. „Voor Nederland is Europa niet continentaal en zal Engeland altijd een intregaal deel van Europa blij ven. Wij zijn het eens met een Eu ropees Europa, doch op voorwaar de dat het open blijft, samenwer kend met andere staten en haar banden met de Verenigde Staten ontwikkelend als een gelijke deel genoot". Ook de Belgische afgevaardigde hield een krachtig pleidooi tegen de houding van de Gaulle, waarna een protest volgde van de Franse afgevaardigde tegen minister Luns en de Belgische spreker. De dubbelzinnige houding van de Westduitse regering tegenover De Gaulle's politieke „Europa-koers" en Engelands EEG-plannen is nog eens extra scherp naar voren ge komen in interviews met bonds kanselier Adenauer en vice-kanse- lier, minister van Economische Za ken, Erhard, die nog steeds geldt 'As de Westduitse „kroonprins". Der Alte verklaarde in 'n vraag gesprek, dat „wij moeten wachten en geen opwinding veroorzaken, zoals wij dat ook niet hebben ge daan, toen Engeland in het verle den tot tweemaal toe het lidmaat schap van de EEG afwees". Tegen De Gaulle had hij gezegd na diens afwijzing van de Britse EEG- plannen „Wij moeten tijd win nen om de opgewonden gemoede ren te laten kalmeren. Besluiten, genomen in opgewonden stemming zijn doorgaans onjuist. „De Gaulle zei: „U hebt groot gelijk. Daarom hebben wij in Brussel voorstellen gedaan om tijd te winnen". In schrille tegenstelling met Ade nauers uitlatingen staat wel wat minister Erhard tegen zijn inter viewer heeft verteld. „Wij hebben bewust offers gebracht en Frank rijk heeft geweten, dat wij deze als vooruitbetaling hebben be schouwd, erop vertrouwend, dat Engeland en ook andere landen tot de Euromarkt zouden toetreden. Frankrijk heeft zich niet aan deze politiek van geven en nemen ge houden. Het getuigt niet van res pect voor de Duitse democratie, dat De Gaulle zich niet stoort aan de duidelijke opvatting van het Duitse volk op het punt van de Britse toetreding tot de EEG", al dus Erhard. overzichtelijk, niet alleen als gevolg van de bebouwing, maar ook bijvoor beeld - voor automobilisten - door de vele fietsers en ook wel door de voetgangers. En het is ook om deze reden, dat het Verbond voor Veilig Verkeer bij de weggebruikers aandringt op het aanpassen van de snelheid aan de om standigheden. Ook binnen de be bouwde kom. Weliswaar heeft de wetgever daar een maximum voor geschreven van 50 km/uur voor de automobilisten en 30 km/uur voor de bromfietsers, maar zelfs deze snel heid kan in bepaalde gevallen te hoog zijn. Veel te hoog zelfs. Daarom geldt óók in de bebouwde kom pas uw snelheid aan de omstandigheden aan! Anderzijds mag gezegd worden, dat sommige gemeentelijke en provinciale overheden de wet wel eens té strak hanteren, en daardoor het rijdende verkeer onnodig vertraging, maar vooral ook ergernis bezorgen. Een ergernis die vaak alle gevoelens van „goede wille" teniet doen. En dat is jammer. Want juist in het verkeer is die „goede wil" nodig. Van iedereen. Voor iedereen. Ook voor de overheid geldtaanpassen Dus bijv. géén 50 km op die wegen waar 70 km/ uur een behoorlijke garantie voor vei lig verkeer biedt! Dat de P.v.d.A. bereidheid heeft getoond weer regeringspartij te worden noemde dr. De Kort, KVP- fractievoorzitter in de Tweede Ka mer op het zaterdag te Hengelo gehouden appèl der partij „bemoe digend voor de mogelijkheid van samenwerking". Mede verblijdend achtte hij het feit dat de VVD anders dan in 1959 thans „er niet aan denkt, dat het voor haar onmogelijk is met de P.v.d.A. sa men te werken. „Wie weet is er iemand die mijn zojuist gesproken woorden op neemt als, ja een soort lonken Dat is het echter niet!" verzekerde de heer De Kort. Want met de P.v.d.A. of de VVD zou het voor de KVP altijd worden een „mariage de raison" (verstandshuwelijk). De fractieleider was tevreden dat de verkiezingsstrijd is ingezet op een wijze, welke geen belemme ringen voor de komende Kabinets formatie oplegt. De heer De Kort zag „een ver vaarlijke structurele onzekerheid" in de PvdA, doordat op het laatste congres van die partij te Den Haag de voorstanders van eenzijdige na tionale ontwapening „sterk bleken te zijn", n.l. op 8. „Er zit een ge vaarlijke zwakke plek in het po litieke verband der socialisten" die naar dr. De Kort zei van de rots waarop volgens het socialis tische beginselprogram van 1959 de voorstanders van de militaire ver dediging der democratieën konden steunen, er een „van bordpapier" van heeft gemaakt. De KVP-frac- tieleider gaf toe dat de start van het Kabinet De Quay zwak was en dat „de tactiek-Suurhoff" daarte gen aanvankelijk wel succes had. Maar die tactiek „wordt fantasie loos volgehouden ook in het krach tige slot van dit kabinet". VERDUISTERING BELOOPT 80.000.- Naar wij vernemen, zou de frau de, waarvan de gewezen directeur van het Arbeidsbureau in Valkens- waard J. G. verdaeht wordt, tot heden een dikke 80 duizend gul den bedragen. Dit heeft een boekenonderzoek van meerdere weken uitgewezen. Zoals destijds gemeld bekleedde G. ook verschillende vertrouwens functies in de gemeente. Hij leefde boven zijn stand. De Koninklijke Landmacht krijgt een nieuw gezicht. In een nabije toekomst zal een aanzienlijke hoeveelheid verouderd materieel vervan gen worden door zeer modern. Bovendien - en dat is zeker niet het minst belangrijk - zal er nieuw materiaal in gebruik genomen worden dat er nooit eerder was. Over mechanisatie en motorisatie kan men vandaag de dag bij de landmacht heel wat vernemen. Het parate eerste legerkorps, zo is de mening, zal winnen aan stootkracht en dus aan ge vechtskracht. Het zal flexibeler worden en sneller kunnen opereren. Maar die gezichtsveranderingvan de landmacht - dat wordt niet verheeld - brengt heel wat problemen met zich mee. Problemen van velerlei, en niet in de laatste plaats van logistieke aard. Mechanisatie en motorisatie zullen bijvoorbeeld het aantal voertuigen van een divisie met ongeveer 1000 doen toenemen. Een divisie van het type zoals we dat in 1962 hadden, telde 115 „middelbare" tanks, 25 lichte tanks, 650 drie-tons wielvoer tuigen en geen pantserrups noch pantserwielvoertuigen voor de infan terie en evenmin gemechaniseerde ar tillerie. De Nederlandse „Landcent- Divisie", met de vorming waarvan men thans dus is begonnen, telt 230 „middelbare" tanks, 50 lichte tanks, 280 pantserrups- en 270 pantserwiel voertuigen voor infanterie; 850 drie- tons wielvoertuigen en 60 stukken gemechaniseerde artillerie. Dat deze uitbreiding onmiddellijk consequenties heeft voor bijv. de ben zinebevoorrading en het onderhoud is duidelijk. Het groter „aanbod" van onderhoud zal waarschijnlijk tot ge volg hebben dat het technische dienst-bataljon van de divisie zal worden uitgebreid van 380 tof ruim 800 man. Naar de oplossing van het benzine-bevoorradingsprobleem is men nog zoekende. De gedachten gaan uit naar aanschaf van vijf-tons benzine-tankwagens welke recht streeks zullen „overslaan" in de tanks van de voertuigen. Op het ogenblik beschikt men wel over tien-tons ben zine-tankwagens, maar die vervoeren slechts van de pijpleiding naar jerry cans. Dat de bevoorrading „actiever" zal moeten worden zal wellicht resulteren in het overboord gooien van het tot dusverre overwegend gehanteerde principe dat „lagere" eenheden voor raden halen bij de „hogere". In plaats van „in het achterland halen", zal het „in het gevechtsgebied brengen" moe ten worden. Dat heeft weer tot ge volg dat de bevoorrading meer „be schermd" zal moeten gebeuren en dus zal moeten geschieden met gepantser de voertuigen (waarvan er van het type amx dan ook zullen worden aangeschaft). Voor wat onderhoud en reparatie betreft zal een oplossing moeten wor den gezocht in het aanhouden van In een café in Deil is zondag avond de 28-jarige G. van de Pol uit Tricht, die met zijn meisje bij de tapkast zat, plotseling, na een paar woorden, door de 21-jarige H. van L. uit Geldermalsen met een stiletto gestoken. Het slachtoffer kreeg een steek in de borst en een in de hals. De dader snelde weg met zijn kameraad, ze verdwenen in een auto. Onmiddellijk werden de politie en 'n arts gewaarschuwd. Het slachtoffer, dat veel bloed ver loor, werd naar een ziekenhuis te Culemborg gebracht. Daar consta teerde men dat zijn toestand ern stig was. De politie te Geldermal sen heeft van L. later gearresteerd. Hij is naar Arnhem gebracht. grotere „verwissel-voorraden" en bijv. het leveren van „reparatiepaket- ten". Verhoogde mobiliteit heeft ook gevolgen voor bijv. geneeskundige verpleging en afvoer van gewonden. In het Franse leger gebruikt men op het ogenblik een vijf-tons auto die is ingericht als operatiekamer. Ook in het Nederlandse leger zal men moe ten trachten, voor het probleem van de afvoer van gewonden bij een veel flexibeler opererende strijdmacht, een oplossing te vinden. msMSvx>l thui De Zweedse, fabrikant van de Volvo-personenauto overweegt de vestiging van een assemblage-be drijf in het EEG-gebied, en wel in Delfzijl of Groningen, zo neemt men hier aan. De Volvo-fabrieken zelf hebben overigens tot dusver geen concrete mededelingen wil len doen. Ook de burgemeester van Delfzijl, mr. Goldberg, heeft zich van comentaar onthouden. De Ne derlandse importeur van Volvo's, een bedrijf in Den Haag, zei in antwoord op vragen slechts, dat de Volvo-fabriek zich oriënteert over een vestiging van een bedrijf in 't EEG-gebied. Er is volgens de im porteur geen enkele beslissing ge nomen. Ook twee Zweedse schoenfabri kanten en de papierindustrie Pa- pyris in Göteborg zouden overwe gen via een vestiging in Nederland vaste voet te krijgen binen de mu ren van de Euromarkt. Zoals be kend gaat de Zweedse automobiel producent Scania Vabis in Zwolle een assemblagebedrijf oprichten. In mei wil men met de bouw van een fabriekshal beginnen. BANDIETEN SCHIETEN 17 BOEREN DOOD Gewapende bandieten hebben 17 boeren doodgeschoten tijdens over vallen op drie landgoederen in de provincie Caldas in Columbia. Dezelfde bende zou gedurende de laatste weken tenminste 31 per sonen hebben omgebracht. Troe pen van het Columbiaanse leger hebben de achtervolging ingezet. Uit vele delen van de wereld wordt nog altijd koude gemeld. Uit de Belgische plaatsen Verviers en Thuin meldde men, dat als ge volg van de aanhoudende vorst de doden niet meer kunnen worden begraven. De aarde is tot een me ter diep hard bevroren. De strenge winter heeft intussen al aan honderd inwoners van Noord Japan het leven gekost, terwijl er 138 werden gewond. De slachtof fers zijn gevallen als gevolg van sneeuwstormen en lawines. Maandag werd de scheepvaart langs de Zweedse kust door een sneeuwstorm belemmerd, terwijl de temperatuur ongeveer 25 gra- Celsius onder nul was gedaald. In Stockholm had men 1200 sneeuw ruimers. bij hun werd geholpen door 600 sneeuwruimmachines aan het werk gezet om een opnieuw gevallen massa van het witte goedie met spoed van de straten te doen verdwijnen. De veerdien sten in Denemarken ondervonden grote vertraging door zware ijs gang en het goederenvervoer heeft een grote achterstand. In Frank rijk heeft men wolven en beren waargenomen, die door honger ge dreven uit in het oosten gelegen bossen naar de bewoonde gebieden trekken. Gouden Munten VOOR 18 MILJOEN OPGELICHT Vier makelaars en een make laarskantoor zijn door een recht bank in New York schuldig bevon den aan het oplichten van het Amerikaanse publiek voor een be drag van vijf miljoen dollar 118 miljoen gulden). Zij hebben 500.000 aandelen in de United Dye and Chemical Corp. op onjuiste wijze verhandeld.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 1