wAAlwijkse en lAnqstRAAtse cour Ant,
WIJ MOETEN WEL...!
Engeland en de E.E.G.
Geen crisis in NAVO
door Brussels conflict
m
K.VmPm bereid tot een
verstandshuwelijk
Bevoorraders van het leger
krijgen het niet gemakkelijker
Zweedse fabrieken
naar Nederland?
Stassar - Waalwijk
En de
„omstandigheden"
In een Westduitse studie zijn en
kele interessante cijfers gepubliceerd
over ongevallen t waarbij te hoge snel
heid één van de factoren was. Hier
uit blijkt, dat een niet-aangepaste
snelheid in combinatie met een te
scherpe of onoverzichtelijke bocht in
36 van deze gevallen oorzaak van
een ongeluk wasgladheid van de
weg in 24 en regen sneeuw, nevel
of rook in 13
Vernieuwing en modernisering bij de landmacht
MAN NEERGESTOKEN
Ook twee schoenfabrieken
H T KOUDE WEER
WINTER EIST OVERAL
TALRIJKE DODEN
VRIJDAG 8 FEBRUARI 1963
T.VM1//VU O ruunuAm ±»o3 85e JAARGANG No. 11
De tcho vv\n het Zuióen
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres: „ECHO"
Si
We hadden liever gesproken met
u over de keververzameling van onze
oom Karei of over de gezondheid van
uw vrouw, dan over de maximum
snelheid.
Eigenlijkdat moeten we u beken
nen, zouden we ook wel harder wil
len rijden dan die 50 km per uur.
We zouden ook graag doldriest de
gaspendaal willen intrappen en ons
niet genoodzaakt voelen om ons er
gens aan te storen.
Maar gaan we het echter verstan
delijk beredeneren en bekijken we de
cijfers die deskundigen voor ons bij
eengegaard hebben, dan zien we dat
een grotere snelheid in bepaalde con
treien onmogelijk is zonder het nood
lot te tarten. Daarom moeten we er
wel rekening mee houden.
Ja, we moeten wel. Zo was het ook
in het begin van onze jaartelling in
Rome. Als we ons in die tijd per
reiskoets hadden ivillen verplaatsen,
hadden we dat 's avonds of 's nachts
moeten doen. Voetgangers waren
toen de alleenheersers van de weg. En
ook toen waren er mensen die er niet
over uitgesproken raakten. Men vond
het eenvoudig een schande, de koets-
bezitters tenminste, dat het niet over
dag mocht. Maar ook toen moesten
ze wel. Het was nu eenmaal voorge
schreven. De eerste Parijse automo-
bielbezitters hadden het nog moeilij
ker. Als die uit rijden wilden, moes
ten zij zondermeer een wegreglement,
documenten waarin de eigenschappen
van de auto vermeld stonden, een
compleet wetboek, een boek met twee
honderdtien vragen, een controle
boekje voor de wagen dat van week
tot week moest worden afgestempeld,
een wetboek van de prefectuur van
Parijs over het verkeer, een boek dat
de man achter het stuur machtigde
aan het Parijs verkeer deel te nemen,
en een dito boekwerk voor buiten
Parijs en een carnet voor het laden
van brandstoffen, met zich meesle
pen.
En oh wee als zij niet alles bij zich
hadden, dan konden ze er op reke
nen dat de besnorde magistraat een
reeks processen-verbaal voor ze in
petto had.
U ziet in de tijd dat onze groot
ouders nog jong en onbezonnen wa
ren was het ook niet alles. Daarom
troosten we ons met de gedachte, dat
als nu het Verbond voor Veilig Ver
keer ons vraagt om aan de maximum
snelheid te denken, het echt niet zo
erg is, wanneer we het gaan verge
lijken met wat men aan het eind van
de negentiende eeuw van ons in
Frankrijk geëist zou hebben.
Een schrale troost? Kom noul U
bent 't toch met ons eens dat wetten
De secretaris-generaal van de
NAVO, de Nederlander mr. D. U.
Stikker, verwacht geen crisis bin
nen de NAVO als gevolg van het
conflict binnen de EEG.
Repercussies acht hij niet uitge
sloten, maar daar het Westen er
van overtuigd is, dat de NAVO de
basis is van de verdediging van de
vrijheid, gelooft mr. Stikker niet
dat de NAVO door de Brusselse
crisis aan het wankelen zal worden
gebracht. Hij meent zelfs, dat
Frankrijk zijn kernmacht zal kun
nen behouden, als deze tenminste
in de gemeenschappelijke kern
macht van de NAVO zal kunnen
worden ingepast. Een Frans-Duitse
kernmacht achtte hij echter uit
gesloten.
en regels er altijd zullen blijven.
Maar er zullen altijd weer mensen
zijn, die zich er aan trachten te ont
trekken hoe gunstig de wetten ook
zouden zijn.
Als morgen de maximum snelheid
van 50 km op 60 zou worden ge
bracht, zouden we ook weer hierover
ontevreden zijn. Daarom zullen we
nooit met z'n allen het verkeer kun
nen regelen. Want als dat mogelijk
wast zou oom Karei 30 km als maxi
mum snelheid willen hebben en Pe-
pita 90 als hoogste norm aangeven
In dit geval, al houden we in prin
cipe niet van zulke mensen en u even
min veronderstellen we, moeien we
„meerijdertjes" zijn. Er blijft ons echt
geen andere keuze over. Want be
denk wel, vandaag kan het uw kind
zijn dat het slachtoffer wordt 'en mor
gen kan het noodlot u uitzoeken.
Ja, we zeiden al, we zouden lie
ver over iets anders gekout hebben.
„In de beperking toont zich de
meester", is 'n oud-Nederlandse zegs-
wijzet die op tal van gebieden ook
vandaag nog opgeld doet. In het ge
zin, in het beroep, in het café (dat
voorall), op het ijs en in de sneeuw,
in de liefde en - niet in de laatste
plaats - in het verkeer. Namelijk
ddar, waar het er om gaat de snel
heid te beperken. „Aanpassen"
noemde vroeger een bekend Neder
lands staatsman dat. De snelheid
aanpassen aan de omstandigheden.
Aan die (wisselende) omstandigheden
van vandaag 'en morgen.
Want het zijn juist die omstandig
heden, die belangrijk zijn bij de over
weging of een bepaalde snelheid nog
wel veilig is. Begrijpelijk, want in
deze dagen heeft iedere weggebruiker
recente ervaring dat bij gladheid van
de weg een éven te hoge snelheid
fataal kan zijn
Het belangrijkste cijfer is dat van
de onoverzichtelijke kruisingen.
Straathoeken bijvoorbeeld, waar
van er in elke stad verscheidene
honderden zijn. Want juist in een
stad zijn de kruisingen vaak zo on-
ws»»5«»«8sS!k&
Frankrijk kreeg in het Europese
parlement klappen te incasseren.
Professor Walter Hallstein, voor
zitter van de EEG-commissie, le
verde ongezouten kritiek op Frank
rijk. Woordvoerders van alle vijf
partners van Frankrijk velden een
meedogenloos vonnis over de me
thode van De Gaulle om Engeland
buiten de Euromarkt te houden.
Onder hen was ook onze minister
van buitenlandse zaken, mr. Luns.
Hij riep het Europese parlement
op de gelederen te sluiten in het
verzet tegen „de verschijning van
een hegemonie van een mogend
heid".
Minister Luns stelde aan de kaak
dat er een strategie wordt gevoerd
door een staat volgens welke Euro
pa moet evolueren door zich in
zichzelf op te sluiten, teneinde zich
in een onwezenlijk avontuur van
illusoire en gevaarlijke onafhan
kelijkheid te kunnen storten.
„Voor Nederland is Europa niet
continentaal en zal Engeland altijd
een intregaal deel van Europa blij
ven. Wij zijn het eens met een Eu
ropees Europa, doch op voorwaar
de dat het open blijft, samenwer
kend met andere staten en haar
banden met de Verenigde Staten
ontwikkelend als een gelijke deel
genoot".
Ook de Belgische afgevaardigde
hield een krachtig pleidooi tegen
de houding van de Gaulle, waarna
een protest volgde van de Franse
afgevaardigde tegen minister Luns
en de Belgische spreker.
De dubbelzinnige houding van de
Westduitse regering tegenover De
Gaulle's politieke „Europa-koers"
en Engelands EEG-plannen is nog
eens extra scherp naar voren ge
komen in interviews met bonds
kanselier Adenauer en vice-kanse-
lier, minister van Economische Za
ken, Erhard, die nog steeds geldt
'As de Westduitse „kroonprins".
Der Alte verklaarde in 'n vraag
gesprek, dat „wij moeten wachten
en geen opwinding veroorzaken,
zoals wij dat ook niet hebben ge
daan, toen Engeland in het verle
den tot tweemaal toe het lidmaat
schap van de EEG afwees". Tegen
De Gaulle had hij gezegd na
diens afwijzing van de Britse EEG-
plannen „Wij moeten tijd win
nen om de opgewonden gemoede
ren te laten kalmeren. Besluiten,
genomen in opgewonden stemming
zijn doorgaans onjuist. „De Gaulle
zei: „U hebt groot gelijk. Daarom
hebben wij in Brussel voorstellen
gedaan om tijd te winnen".
In schrille tegenstelling met Ade
nauers uitlatingen staat wel wat
minister Erhard tegen zijn inter
viewer heeft verteld. „Wij hebben
bewust offers gebracht en Frank
rijk heeft geweten, dat wij deze
als vooruitbetaling hebben be
schouwd, erop vertrouwend, dat
Engeland en ook andere landen tot
de Euromarkt zouden toetreden.
Frankrijk heeft zich niet aan deze
politiek van geven en nemen ge
houden. Het getuigt niet van res
pect voor de Duitse democratie,
dat De Gaulle zich niet stoort aan
de duidelijke opvatting van het
Duitse volk op het punt van de
Britse toetreding tot de EEG", al
dus Erhard.
overzichtelijk, niet alleen als gevolg
van de bebouwing, maar ook bijvoor
beeld - voor automobilisten - door
de vele fietsers en ook wel door de
voetgangers.
En het is ook om deze reden, dat
het Verbond voor Veilig Verkeer bij
de weggebruikers aandringt op het
aanpassen van de snelheid aan de om
standigheden. Ook binnen de be
bouwde kom. Weliswaar heeft de
wetgever daar een maximum voor
geschreven van 50 km/uur voor de
automobilisten en 30 km/uur voor de
bromfietsers, maar zelfs deze snel
heid kan in bepaalde gevallen te hoog
zijn. Veel te hoog zelfs. Daarom geldt
óók in de bebouwde kom pas uw
snelheid aan de omstandigheden aan!
Anderzijds mag gezegd worden, dat
sommige gemeentelijke en provinciale
overheden de wet wel eens té strak
hanteren, en daardoor het rijdende
verkeer onnodig vertraging, maar
vooral ook ergernis bezorgen. Een
ergernis die vaak alle gevoelens van
„goede wille" teniet doen. En dat is
jammer. Want juist in het verkeer is
die „goede wil" nodig. Van iedereen.
Voor iedereen. Ook voor de overheid
geldtaanpassen Dus bijv. géén
50 km op die wegen waar 70 km/
uur een behoorlijke garantie voor vei
lig verkeer biedt!
Dat de P.v.d.A. bereidheid heeft
getoond weer regeringspartij te
worden noemde dr. De Kort, KVP-
fractievoorzitter in de Tweede Ka
mer op het zaterdag te Hengelo
gehouden appèl der partij „bemoe
digend voor de mogelijkheid van
samenwerking". Mede verblijdend
achtte hij het feit dat de VVD
anders dan in 1959 thans „er
niet aan denkt, dat het voor haar
onmogelijk is met de P.v.d.A. sa
men te werken.
„Wie weet is er iemand die mijn
zojuist gesproken woorden op
neemt als, ja een soort lonken
Dat is het echter niet!" verzekerde
de heer De Kort. Want met de
P.v.d.A. of de VVD zou het voor
de KVP altijd worden een „mariage
de raison" (verstandshuwelijk).
De fractieleider was tevreden dat
de verkiezingsstrijd is ingezet op
een wijze, welke geen belemme
ringen voor de komende Kabinets
formatie oplegt.
De heer De Kort zag „een ver
vaarlijke structurele onzekerheid"
in de PvdA, doordat op het laatste
congres van die partij te Den Haag
de voorstanders van eenzijdige na
tionale ontwapening „sterk bleken
te zijn", n.l. op 8. „Er zit een ge
vaarlijke zwakke plek in het po
litieke verband der socialisten" die
naar dr. De Kort zei van de
rots waarop volgens het socialis
tische beginselprogram van 1959 de
voorstanders van de militaire ver
dediging der democratieën konden
steunen, er een „van bordpapier"
van heeft gemaakt. De KVP-frac-
tieleider gaf toe dat de start van
het Kabinet De Quay zwak was en
dat „de tactiek-Suurhoff" daarte
gen aanvankelijk wel succes had.
Maar die tactiek „wordt fantasie
loos volgehouden ook in het krach
tige slot van dit kabinet".
VERDUISTERING BELOOPT
80.000.-
Naar wij vernemen, zou de frau
de, waarvan de gewezen directeur
van het Arbeidsbureau in Valkens-
waard J. G. verdaeht wordt, tot
heden een dikke 80 duizend gul
den bedragen.
Dit heeft een boekenonderzoek
van meerdere weken uitgewezen.
Zoals destijds gemeld bekleedde
G. ook verschillende vertrouwens
functies in de gemeente. Hij leefde
boven zijn stand.
De Koninklijke Landmacht krijgt een nieuw gezicht. In een nabije
toekomst zal een aanzienlijke hoeveelheid verouderd materieel vervan
gen worden door zeer modern. Bovendien - en dat is zeker niet het
minst belangrijk - zal er nieuw materiaal in gebruik genomen worden
dat er nooit eerder was. Over mechanisatie en motorisatie kan men
vandaag de dag bij de landmacht heel wat vernemen. Het parate eerste
legerkorps, zo is de mening, zal winnen aan stootkracht en dus aan ge
vechtskracht. Het zal flexibeler worden en sneller kunnen opereren.
Maar die gezichtsveranderingvan de landmacht - dat wordt niet
verheeld - brengt heel wat problemen met zich mee. Problemen van
velerlei, en niet in de laatste plaats van logistieke aard.
Mechanisatie en motorisatie zullen
bijvoorbeeld het aantal voertuigen
van een divisie met ongeveer 1000
doen toenemen. Een divisie van het
type zoals we dat in 1962 hadden,
telde 115 „middelbare" tanks, 25
lichte tanks, 650 drie-tons wielvoer
tuigen en geen pantserrups noch
pantserwielvoertuigen voor de infan
terie en evenmin gemechaniseerde ar
tillerie. De Nederlandse „Landcent-
Divisie", met de vorming waarvan
men thans dus is begonnen, telt 230
„middelbare" tanks, 50 lichte tanks,
280 pantserrups- en 270 pantserwiel
voertuigen voor infanterie; 850 drie-
tons wielvoertuigen en 60 stukken
gemechaniseerde artillerie.
Dat deze uitbreiding onmiddellijk
consequenties heeft voor bijv. de ben
zinebevoorrading en het onderhoud is
duidelijk. Het groter „aanbod" van
onderhoud zal waarschijnlijk tot ge
volg hebben dat het technische
dienst-bataljon van de divisie zal
worden uitgebreid van 380 tof ruim
800 man. Naar de oplossing van het
benzine-bevoorradingsprobleem is
men nog zoekende. De gedachten
gaan uit naar aanschaf van vijf-tons
benzine-tankwagens welke recht
streeks zullen „overslaan" in de tanks
van de voertuigen. Op het ogenblik
beschikt men wel over tien-tons ben
zine-tankwagens, maar die vervoeren
slechts van de pijpleiding naar jerry
cans.
Dat de bevoorrading „actiever" zal
moeten worden zal wellicht resulteren
in het overboord gooien van het tot
dusverre overwegend gehanteerde
principe dat „lagere" eenheden voor
raden halen bij de „hogere". In plaats
van „in het achterland halen", zal het
„in het gevechtsgebied brengen" moe
ten worden. Dat heeft weer tot ge
volg dat de bevoorrading meer „be
schermd" zal moeten gebeuren en dus
zal moeten geschieden met gepantser
de voertuigen (waarvan er van het
type amx dan ook zullen worden
aangeschaft).
Voor wat onderhoud en reparatie
betreft zal een oplossing moeten wor
den gezocht in het aanhouden van
In een café in Deil is zondag
avond de 28-jarige G. van de Pol
uit Tricht, die met zijn meisje bij
de tapkast zat, plotseling, na een
paar woorden, door de 21-jarige H.
van L. uit Geldermalsen met een
stiletto gestoken. Het slachtoffer
kreeg een steek in de borst en een
in de hals. De dader snelde weg
met zijn kameraad, ze verdwenen
in een auto. Onmiddellijk werden
de politie en 'n arts gewaarschuwd.
Het slachtoffer, dat veel bloed ver
loor, werd naar een ziekenhuis te
Culemborg gebracht. Daar consta
teerde men dat zijn toestand ern
stig was. De politie te Geldermal
sen heeft van L. later gearresteerd.
Hij is naar Arnhem gebracht.
grotere „verwissel-voorraden" en
bijv. het leveren van „reparatiepaket-
ten". Verhoogde mobiliteit heeft ook
gevolgen voor bijv. geneeskundige
verpleging en afvoer van gewonden.
In het Franse leger gebruikt men op
het ogenblik een vijf-tons auto die is
ingericht als operatiekamer. Ook in
het Nederlandse leger zal men moe
ten trachten, voor het probleem van
de afvoer van gewonden bij een veel
flexibeler opererende strijdmacht, een
oplossing te vinden.
msMSvx>l thui
De Zweedse, fabrikant van de
Volvo-personenauto overweegt de
vestiging van een assemblage-be
drijf in het EEG-gebied, en wel in
Delfzijl of Groningen, zo neemt
men hier aan. De Volvo-fabrieken
zelf hebben overigens tot dusver
geen concrete mededelingen wil
len doen. Ook de burgemeester van
Delfzijl, mr. Goldberg, heeft zich
van comentaar onthouden. De Ne
derlandse importeur van Volvo's,
een bedrijf in Den Haag, zei in
antwoord op vragen slechts, dat de
Volvo-fabriek zich oriënteert over
een vestiging van een bedrijf in 't
EEG-gebied. Er is volgens de im
porteur geen enkele beslissing ge
nomen.
Ook twee Zweedse schoenfabri
kanten en de papierindustrie Pa-
pyris in Göteborg zouden overwe
gen via een vestiging in Nederland
vaste voet te krijgen binen de mu
ren van de Euromarkt. Zoals be
kend gaat de Zweedse automobiel
producent Scania Vabis in Zwolle
een assemblagebedrijf oprichten.
In mei wil men met de bouw van
een fabriekshal beginnen.
BANDIETEN SCHIETEN
17 BOEREN DOOD
Gewapende bandieten hebben 17
boeren doodgeschoten tijdens over
vallen op drie landgoederen in de
provincie Caldas in Columbia.
Dezelfde bende zou gedurende
de laatste weken tenminste 31 per
sonen hebben omgebracht. Troe
pen van het Columbiaanse leger
hebben de achtervolging ingezet.
Uit vele delen van de wereld
wordt nog altijd koude gemeld.
Uit de Belgische plaatsen Verviers
en Thuin meldde men, dat als ge
volg van de aanhoudende vorst de
doden niet meer kunnen worden
begraven. De aarde is tot een me
ter diep hard bevroren.
De strenge winter heeft intussen
al aan honderd inwoners van Noord
Japan het leven gekost, terwijl er
138 werden gewond. De slachtof
fers zijn gevallen als gevolg van
sneeuwstormen en lawines.
Maandag werd de scheepvaart
langs de Zweedse kust door een
sneeuwstorm belemmerd, terwijl
de temperatuur ongeveer 25 gra-
Celsius onder nul was gedaald. In
Stockholm had men 1200 sneeuw
ruimers. bij hun werd geholpen
door 600 sneeuwruimmachines aan
het werk gezet om een opnieuw
gevallen massa van het witte
goedie met spoed van de straten
te doen verdwijnen. De veerdien
sten in Denemarken ondervonden
grote vertraging door zware ijs
gang en het goederenvervoer heeft
een grote achterstand. In Frank
rijk heeft men wolven en beren
waargenomen, die door honger ge
dreven uit in het oosten gelegen
bossen naar de bewoonde gebieden
trekken.
Gouden Munten
VOOR 18 MILJOEN OPGELICHT
Vier makelaars en een make
laarskantoor zijn door een recht
bank in New York schuldig bevon
den aan het oplichten van het
Amerikaanse publiek voor een be
drag van vijf miljoen dollar 118
miljoen gulden). Zij hebben 500.000
aandelen in de United Dye and
Chemical Corp. op onjuiste wijze
verhandeld.