wAAlwijkse en lAnqstRAAtse couRAnt
naar rijksschrijverij
Engeland toont grote belangstelling
voor Nederlands Aardgas
Onkerkelijkheid - vooral in de grote steden-
tot bedenkelijke hoogte gestegen
ffö"?Dampo
EVA-landen gaan
eigen organisatie
versterken
Amerika zal Nederland adviseren
KORTSLUITING
bij C. A.
Verkeersschade veel
hoger dan normaal
GECOSTUMEERD BAL
Van literaire vrijheid
oorzaak brand
CaRffaVa#
K.S.K.I. concludeert:
Betere contracten bittere noodzaak
Nederlands
voorbeeld
Margarine duurder
Bar Dancing Romantica
Opnieuw
koudegolf
Drijvend motel in
Middellandse Zee
Zes van de zeven voorlopig geen
bijzondere betrekkingen met E.E.G.
M -■ VRIJDAG 22 FEBRUARI 1963 85e JAARGANG No. 15
De tcho van het Zuióen
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Opgericht 1878
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr
van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres: „ECHO
Een gedeelte van de Nederlandse auteurs weet nogal wat beroering
in den lande te verwekken met de aan de regering gestelde eisen tot
het verlenen van rijkstoelagen aan de schrijvers. Zij zeggen: toneel
spelers en musici worden feitelijk door de overheid gesteund middels
de aan de toneelgezelschappen en de orkesten verleende subsidies,
voor kunstschilders bestaan er enkele mogelijkheden om steun van
de overheid te verkrijgen, maar voor de auteurs is er hoogstens eens
een aanmoedigingsprijs, een studiereis of een door de overheid ver
leende opdracht. De schrijvers eisen nu, net als voor de toneelspelers
en musici, een vaste jaarlijkse toelage van het rijk ad 6000.- per
jaar. Daar moeten dan, volgens hen, minstens vijftig schrijvers voor
in aanmerking komen. Voor anderen worden er aanmoedigingsprijzen
geëist voor daarvoor in aanmerking komende uitgaven.
De staatssecretaris van O. K. en
W. bij wie een deputatie van de
schrijvers de eisen is gaan indienen
en toelichten, heeft deze aanvra
gen om rijkssteun van de hand ge
wezen. Hij heeft hen daarbjj aan
geraden om eerst maar eens bij de
uitgevers betere contracten voor
boekuitgaven te verkrijgen. Hier
op zijn de uitgevers natuurlijk in
het geweer gekomen; zij beweer
den onmiddellijkdat er met de
overeenkomsten tussen uitgevers
en auteurs niets aan de hand was,
dat zij de auteurs verstrekten wat
economisch verantwoord was en
lieten er natuurlijk op volgen, dat
ook naar hun mening de schrij
vers van boeken maar een rijksuit
kering moesten krijgen.
STAATSAMBTENAAR
Er is over dit alles zoveel tam
tam gemaakt, dat de argeloze lezer
uit de vele publikaties hierover in
de dagbladen, de indruk zou krij
gen, dat de regering toch wel he
vig fout is als zij deze bevolkings
groep weigert een waardevast in
komen te verstrekken uit de be
lastinggelden.
Het antwoord dat de staatssecre
taris aan de schrijversdeputatie
heeft gegeven is o.i. volkomen te
recht. Willen de schrijvers, die de
pleitbezorgers zijn en ook moe
ten zijn van het vrije woord, nu
ineens als het ware staatsambte
naren worden? Men kan toch niet
aannemen en eisen, dat een auteur,
die in zijn boeken bv. regelrecht
ingaat tegen onze staatsinstellin
gen, die blijk geeft van anti-demo
cratische ideeën (en de zulken zijn
er) of die op religieus of ander ge
bied ideeën verkondigt welke in
druisen tegen de opvattingen die
hier algemeen worden aangehan
gen en geëerbiedigd, toch uit de
belastinggelden een vast inkomen
zal worden gewaarborgd. We zou
den er niet over denken hem het
schrijven te willen beletten, maar
het zou toch wel te absurd worden
om hem van staatswege te onder
steunen. Zouden de sciirij vers zich
dus willen laten persen in een
staatskeurslijf? Dat zou indruisen
tegen het wezen van het vrije
woord. Een tussenweg is er niet.
En wie zou moeten Pepalen wel
ke vijftig van de enkele honder
den auteurs in ons land voor zo'n
rijkssalaris in aanmerking zullen
komen? Wat zal daar al niet een
deining over ontstaan! Ieder jaar
komen er weer auteurs bij. Wan
neer komen zij er dan voor in aan
merking? Is de literaire verdienste
van een auteur wel in regelen vast
te leggen? Zo doemen er nog veel
meer vragen op, die niet of nau
welijks eenparig te beantwoorden
zijn.
VRIJ BEROEP
Het is een feit, dat vele auteurs
hier te lande niet van de produk-
ten van hun pen kunnen leven.
Het taalgebied is te beperkt en
daardoor dus ook de verkoop van
hun boeken. Doch de ware schrij
ver is er tot nu toe toch altijd ge
komen en tegenwoordig zelfs eer
der en beter dan vroeger.
Ongetwijfeld zouden sommige
uitgevers hun auteurs weieens be
tere contracten kunnen aanbieden,
BLIJVEN GHANEZEN
NEDERLAND
IN
Ambtenaren van het ministerie
van Buitenlandse Zaken en van
O. K. en W. hebben deze week tij
dens besprekingen vastgesteld, dat
er in principe een mogelijkheid
bestaat, dat een aantal van de uit
Bulgarije afkomstige Ghanezen
hun studie aan Nederlandse uni
versiteiten kunnen voortzetten.
Voor de financiële zijde van dit
aspect is volgens een woordvoer
der wel een oplossing te vinden.
Enkele grote Amerikaanse inge
nieursbureaus zijn door de N.V.
Nederlandse Gas Unie geadviseerd,
inzake het transport voor het Gro
ningse aardgas. Het advies, dat bij
de Amerikanen is ingewonnen, be
treft de aanleg van een hoofd
transportleiding voor het Groning
se aardgas. Verondersteld wordt
dat de Nederlandse Gas Unie een
hoofdleiding van Siochteren naar
midden Utrecht overweegt, van
waaruit aftakkingen naar andere
delen van het land en naar het bui
tenland kunnen uitwaaieren.
Engeland heeft al grote interesse
voor het gas getoond, dat via Bel
gië en het Kanaal, maar misschien
zelfs via een transportleiding die
ergens tussen Hoek van Holland
en Scheveningen de Noordzee in
gaat, naar Engeland zou kunnen
worden gepompt. In Euromarkt-
kringen wordt er zelfs aan ge
dacht, het Groningse aardgas via
een Nederlandse leiding aan te slui
ten op een enorme ringleiding, die
door geheel Europa zou moeten lo-
Pen en op zijn weg ook de grote
gasvelden in de Sahara zou moeten
aandoen. Deskundigen ramen dat
ALS GEVOLG VAN DE VORST
ZIJN VEEL GROENTEN VER
LOREN GEGAAN
Tengevolge van de langdurige
vorstperiode moeten, voorzover
thans kan worden nagegaan gewas
sen als boerenkool, prei en spruit-
kool als verloren worden be
schouwd.
een hoofdtransport aardgasleiding
binnen twee jaar gereed kan zijn.
Een hoofdleiding naar midden-Ne
derland met een verdeelstation in
de buurt van Utrecht en zijtakken
richting Rotterdam en België of
het gebied tussen Hoek van Hol
land en Scheveningen liggen voor
lopig het meest voor de hand.
Een tracering staat officieel nog
niet vast. Achter de schermen van
de aardgaspolitiek leeft zelfs de
vraag of het niet beter is, indien
dit nodig zou blijken te zijn, recht
streeks een leiding naar Engeland
te leggen en niet via Frankrijk.
Dit om politieke redenen.
Zowel in België, Duitsland en
Engeland zijn naar voorbeeld
van Nederland reeds vergevor
derde plannen uitgewerkt, om ook
ver buiten de territoriale wateren
in de zee naar aardolie te gaan bo
ren. De verwachtingen, dat hier
olie zal worden aangetroffen, zijn
hoog gespannen.
Met ingang van dinsdag is de
prijs van een pakje margarine van
een half pond met één cent ver
hoogd. Deze prijsverhoging is het
gevolg van het duurder worden van
de grondstoffen. Het ministerie van
Economische Zaken heeft zich met
deze verhoging accoord verklaard.
er wordt weieens misbruik ge
maakt van de onkunde van. begin
nende schrijvers, doch dit zijn za
kelijke handelingen, die onderling
geregeld moeten worden. Waarom
is er nog altijd geen voor iedere
schrijver en uitgever geldend con
tractformulier opgesteld? Laten de
schrijvers voor zoiets nu eens hun
protest laten horen en ervoor van
het Boekenbal wegblijven. Daar
zullen hun uitgevers wel niet van
ondersteboven zijn, maar nu zijn
de belastingbetalers dat ook niet.
Als auteur beoefent de schrijver
een zgn. vrij beroep. Laat dat in
vredesnaam zo blijven. Als een
auteur rijkssteun moet ontvangen,
dan heeft ook een uitvinder daar
recht op, een ontwerper van boek
omslagen en affiches, een etaleur,
een ingenieur, en noem maar op:
ieder die uit eigen ideeën iets
schept. Er is geen eind aan. En het
zou altijd de drang tot schepping
danig beperken en de ideeën aan
banden leggen. Terwille van de
kunst hopen we, dat de schrijvers
tevergeefs eisen stellen aan de
rijkskas. We achten het voor het
het schrijversschap een vernede
rende actie.
Kortsluiting in de elektrische lei
dingen in de paternosterlift is vrij
wel zeker de oorzaak van de felle
brand geweest, die zaterdag het
gebouw van C. en A. aan het Dam
rak in Amsterdam totaal heeft ver
woest.
De brandhaard moet volgens de
deskundigen hebben gelegen in de
paternosterlift op de begane grond
of tussen het plafond en de eerste
verdieping. Door deze paternoster
lift heeft het vuur zich naar boven
gezogen, waardoor het gebouw in
korte tijd in lichter laaie stond.
Over het ontstaan van de kortslui
ting gaan de deskundigen van het
G.E.B. nu nog eens peinzen. Een
van de vele theorieën is, dat bij
het automatisch uitschakelen van
de etalageverlichting omstreeks
half twaalf vrijdagavond een vonk
voedsel heeft gevonden.
Van de 15 kluizen en brandvrije
kasten heeft men inmiddels 5 kas
ten uit het gebouw verwijderd.
Het met vijfentwintig percent
ziektegevallen worstelende perso
neel van de schade-verzekerings
maatschappijen werkt en over
werkt zich door een baaierd van
meldingen, dan in overeenkomstige
periode van voorgaande jaren.
Reeds begin januari was dit percen
tage vijentwintig tot veertig per
cent hoger dan normaal.
Gelukkig is het aantal meldingen
van schade met lichamelijk letsel
niet groter dan gewoonlijk in de
winter. Slippartijen zijn aan de or
de van de dag. de met blikschade
overstroomde assuraduren verzuch
ten dan ook menigmaal, dat hun in
ziens tal van automobilisten harder
rijden dan hun remweg op de nog
vaak gladde en door sneeuw en
ijshopen dikwijls nauwe wegen toe
staat.
Vooral te gewaagde passeerma-
noeuvres en het niet op veilige af
stand van andere blijven veroorza
ken aanrijdingen en kettingbotsin
gen. De weggebruikers veronacht
zamen door 't wennen aan sneeuw,
vorst en gladheid vaak de nodige
voorzichtigheid. Zij nemen te veel
risico's met allerlei narigheid als
gevolg. Een bescheiden tik veroor
zaakt al gauw een schade van drie
tot vijfhonderd gulden.
Het grote aantal schadeclaims en
de door ziekte ontstane onderbe
zetting aan personeel hebben bij
enkele verzekeraars tot achterstan
den geleid. De drukte in de repa
ratiebedrijven is overstelpend.
Toch, zo deelt het bureau voorlich
ting schadeverzekeringsbedrijf me
de, is het van belang, dat een verze
kerde zo snel mogelijk schade
meldt en niet wacht tot de volgen
de gebeurtenis.
Beleefd aanbevelend,
Olympiaweg 8, Waalwijk
ZATERDAG 23
en ZONDAG 24 FEBRUARI
in het in een gezellige carnavalstooi
gestoken lustoord
Wij hopen dat U allen aanwezig zult zijn
om onze eregast, Zijne Carnavalske Hoog
heid Prins Bart de vijfde
met zijn illuster gevolg welkom te heten.
Naast onze twee reeds bestaande bars,
kunt U de feestvreugde nog ten top voe
ren in onze apart ingerichte wijnbar.
A. J. VAN HILST
Telef. 2608
wwwww
Er is een verhoudingsgewijs snelle teruggang van het geboortecijfer
van de katholieken in de laatste tiental jaren. Het aantal katholieken
*T blJ de volkstelling in 1960 als katholiek opgaf, en dat op
de KVP stemt, neemt geleidelijk af. In 1960 was de Nederlandse be
volking voor ruim 40,4% katholiek (bij de volkstelling van 1947 be
droeg dit percentage 38,7%. Bijna overal in het land nam het per
centage Nederlands Hervormden vrij aanzienlijk af. In 1947 bedroeg
dit nog 31%, m 1960 28,3%. De onkerkelijkheid is weer sterk geste
gen sedert de volkstelling van 1947. Bedroeg dit in 1947 17,1% in
1960 was dit opgelopen tot 18,4%.
Tot deze conclusies is het Katholiek Sociaal Kerkelijk Instituut geko
men in haar memorandum, dat is bedoeld als commentaar op de ge
gevens van de kerkelijke registratie 1960 en de eerste uitslagen van
de volkstelling van 1960.
WEINIG VERSCHIL IN NOORD-BRABANT EN LIMBURG
In Noord-Brabant en Limburg
was nauwelijks sprake van een
stijging van het percentage onker-
kelijken. Dit bedroeg in 1947 voor
Noord-Brabant 1,5% en in 1960
1,9%. Ook in Limburg bleef dit
percentage vrijwel constant (1947
1,3%, 1960 1,1%). Voorzover het
toenemen van de onkerkelijkheid
toe te schrijven is aan de katholie
ken, lag het zwaartepunt hiervan
in de grote steden. In katholieke
streken op het platteland is van
onkerkelijkheid niet of nauwelijks
sprake. Het aandeel van de katho
lieken neemt in iedere provincie
van levensbeschouwelijk gemengde
opbouw toe. In de grote steden
Amsterdam, Rotterdam en Den
Haag is de onkerkelijkheid tot be
denkelijke hoogte gestegen. De
percentages bedragen voor Am
sterdam 49,4%, voor Rotterdam
33,9% en Den Haag 29,8%. In het
algemeen geldt, aldus het KSKI-
memorandum, dat in de gemengde
steden boven de 50.000 inwoners,
het percentage onkerkelijken is
toegenomen met 2,5 tot 3% tussen
1947 en 1960.
Met hetzelfde percentage daalt
ook de formele gebondenheid aan
de Nederlands Hervormde kerk.
In het merendeel van deze groep
steden, stijgt het percentage katho
lieken met 1,5 tot 2%. Een uitzon
dering hierop vormen de drie grote
steden en Arnhem en Utrecht.
In de overwegend katholieke ste
den, daalde het percentage katho
lieken niet of onbeduidend weinig.
Het grootste aantal katholieken
heeft Maastricht 95,5%. Hierop
volgen Tilburg 95,1%, Kerkrade
94,5, Den Bosch 90,8, Breda 85,2,
Brunssum 81,6, Nijmegen 80,5 en
Eindhoven 79,3%. Het grootste
aantal katholieken heeft Limburg
94,4% gevolgd door Noord-Brabant
met 89%.
Bij de Nederlandse katholieken
neemt de „rand-kerkelijkheid" en
de „onkerksheid" toe. Men laat 'n
aantal traditionele regels en ge
dragingen los. Voor wat de zon
dagsmis betreft, is volgens het
KSKI in de industriedorpen een
zekere trent waar te nemen, waar
door het „geoorloofd verzuim" een
steeds wijdere uitleg heeft gekre
gen. Bij de ongeschoolde arbeiders
is het verval het sterkst.
In steden boven de grote rivieren
kan in de oude arbeiders parochies
het aantal misbezoekers tot 25 of
lager dalen. Hoewel in het zuiden
van het land het misbezoek in het
algemene wat hoger is, worden in
de nieuwe wijken de „westelijke"
cijfers hier en daar benaderd. In
het zuiden van Limburg is het per
centage zelfs tot bijzonder lage
waarde gedaald.
In de diocesen Roermond en Den
Bosch is een snelle daling van de
aanmeldingen voor het klein semi
narie. Het tegengestelde is het ge
val in de bisdommen Breda en
Haarlem. In het diocees Groningen
ziin betrekkelijk veel eerste aan
meldingen; in het bisdom Rotter
dam is het aantal „uiterst laag".
Het KSKI vraagt zich in zijn me
morandum af, of de toenemende
onkerkelijkheid op de duur zal lei
den tot het toenemen van de for
mele afval, zoals dat bij de Neder
lands Hervormden het geval is.
Een nieuwe koudegolf spoelt op
het ogenblik over Noord-Europa
heen. De Laplanders, die dicht bij
de Russische grens hun kampe
menten hebben opgeslagen, maak
ten een temperatuur mee van 46
graden onder nul. In Helsinki
vroor het 15 graden.
Ook Zweden „profiteert" op
nieuw van de koude. In het noor
den van het land ontstonden zo
doende temperaturen van veertig
graden onder nul. De koudste
plaats was deze week Lannavaara
bij Karesuando aan de grens met
Finland. Hier daalde het kwik tot
44 graden onder het nulpunt.
In Stockholm werd 17 graden vorst
gemeten. Op verschillende plaat
sen ten zuiden van de hoofdstad
was de temperatuur twintig gra
den beneden het nulpunt.
De scheepswerf van Fairfield in
Schotland zal een drijvend motel
gaan bouwen voor een onderne
ming in Israël.
Het motel zal tevens fungeren
als een autopont, de eerste in zijn
soort. De maatschappij van auto
ponten in Israël zal een vloot van
deze schepen aanschaffen. Het
eerste drijvende motel kost 2 mil
joen pond sterling.
De bouw van deze ponten komt
de Schotse scheepsbouwindustrie,
die in grote moeilijkheden ver
keert wegens gebrek aan orders,
zeer ten goede. Het eerste drijvende
motel zal Nilli heten. Nilli was de
naam van een joodse ondergrondse
commandogroep, die met de Brit
ten samenwerkte in de strijd tegen
het Ottomaanse rijk tijdens de eer
ste wereldoorlog.
De drijvende motels zullen over
de Middellandse Zee kruisen en de
reizigers ieder denkbaar comfort
bieden. Aangezien zij hun auto
mee kunnen nemen, kunnen de
zeereizen gecombineerd worden
met uitstapjes aan land in ver
scheidene havens, waarbij van de
eigen wagen gebruik kan worden
gemaakt.
Men schat dat een drijvend mo
tel 40.000 reizigers per jaar kan
vervoeren. Er zijn voldoende hut
ten aan boord voor 550 passagiers.
Op de dekken zijn nog verblijven
v.oor 150 personen ingericht. Iedere
autopont kan 150 auto's meevoeren'.
Het is de bedoeling dat helikop
ters worden ingeschakeld om pas-
sagiers van en naar de schepen te
vliegen, indien zij dit wensen. Bij
de luxueuze inrichting van deze
schepen behoren een zelfbedie
ningsrestaurant, een winkelcen
trum en televisie.
o.a. de navolgende punten
In Génève heeft de ministerraad
van de Europese Vrijhandelsasso
ciatie deze week besloten, hun
eigen organisatie te versterken.
Hiertoe zal een programma worden
opgemaakt dat de volgende minis
terraad in Lissabon, die na Pasen
zal worden gehouden zal moeten
goedkeuren. Zes van de zeven lan
den hebben tevens besloten voor
lopig geen bijzondere betrekkingen
met de Europese Gemeenschap aan
te knopen.
Alleen Oostenrijk heeft bekend
gemaakt, dat het zich genoodzaakt
ziet een associatieverdrag met de
E.E.G. te blijven nastreven. De sa
menwerking tussen Oostenrijk en
West-Duitsland is namelijk zo in
tensief, dat het voor Oostenrijk
onmogelijk is los van de Euromarkt
te werken.
Deze week ook is de ministerraad
het in principe al eens geworden
met een lijst van suggesties
werd voorgelegd en waarover
ministerraad in het kort de
die
de
ge
dachten liet gaan. Dit schema
houdt
in:
a. herziening van het tijdschema
voor verdere verlaging van de
invoerrechten;
b. vergemakkelijking van de han
del in landbouwprodukten bin
nen de vrij-handels-associatie
door overeenkomsten tussen een
of twee EVA-landen;
c. bevordering van de handel in
vis;
d. de kwestie van de criteria waar
naar de herkomst van goederen
zal worden beoordeeld;
e. een tijdschema voor de afschaf
fing van kwantitatieve invoer
beperkingen.
f. coördinatie van de handelspoli
tiek van de EVA-landen;
g. problemen die betrekking heb
ben op kapitaalbewegingen en
economische en financiële poli
tiek der zeven.
VREES
Vooral bij de niet -industriële
landen heerste enige vrees, dat de
collega's alleen oog zouden hebben
voor de afbraak van tarieven op
industrieprodukten. Denemarken
en Noorwegen kunnen zoals uit de
punten twee en drie wel blijkt op
dit gebied gerust zijn. Inmiddels
heeft de onder-minister van Bui
tenlandse Zaken Heath, die in
Brussel heeft onderhandeld met de
Euromarkt landen, verklaard dat
de EVA-landen hun uiteindelijke
doel, verruiming van de Euromarkt
niet uit het oog mogen verliezen,
maar daarbij realistisch moeten
blijven.
Later bleek wat de onder-minis
ter met het woord „realistisch" be
doelde: „De weg naar het lidmaat
schap van de Euromarkt, is voor
lopig voor Engeland versperd. De
realiteit gebiedt Engeland aan te
nemen dat van een toetreding
voorlopig niets kan komen."