wAAlwijkse en lAnqstRAAtse couRAnt naar rijksschrijverij Engeland toont grote belangstelling voor Nederlands Aardgas Onkerkelijkheid - vooral in de grote steden- tot bedenkelijke hoogte gestegen ffö"?Dampo EVA-landen gaan eigen organisatie versterken Amerika zal Nederland adviseren KORTSLUITING bij C. A. Verkeersschade veel hoger dan normaal GECOSTUMEERD BAL Van literaire vrijheid oorzaak brand CaRffaVa# K.S.K.I. concludeert: Betere contracten bittere noodzaak Nederlands voorbeeld Margarine duurder Bar Dancing Romantica Opnieuw koudegolf Drijvend motel in Middellandse Zee Zes van de zeven voorlopig geen bijzondere betrekkingen met E.E.G. M -■ VRIJDAG 22 FEBRUARI 1963 85e JAARGANG No. 15 De tcho van het Zuióen Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Opgericht 1878 Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contractadvertenties: speciaal tarief Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres: „ECHO Een gedeelte van de Nederlandse auteurs weet nogal wat beroering in den lande te verwekken met de aan de regering gestelde eisen tot het verlenen van rijkstoelagen aan de schrijvers. Zij zeggen: toneel spelers en musici worden feitelijk door de overheid gesteund middels de aan de toneelgezelschappen en de orkesten verleende subsidies, voor kunstschilders bestaan er enkele mogelijkheden om steun van de overheid te verkrijgen, maar voor de auteurs is er hoogstens eens een aanmoedigingsprijs, een studiereis of een door de overheid ver leende opdracht. De schrijvers eisen nu, net als voor de toneelspelers en musici, een vaste jaarlijkse toelage van het rijk ad 6000.- per jaar. Daar moeten dan, volgens hen, minstens vijftig schrijvers voor in aanmerking komen. Voor anderen worden er aanmoedigingsprijzen geëist voor daarvoor in aanmerking komende uitgaven. De staatssecretaris van O. K. en W. bij wie een deputatie van de schrijvers de eisen is gaan indienen en toelichten, heeft deze aanvra gen om rijkssteun van de hand ge wezen. Hij heeft hen daarbjj aan geraden om eerst maar eens bij de uitgevers betere contracten voor boekuitgaven te verkrijgen. Hier op zijn de uitgevers natuurlijk in het geweer gekomen; zij beweer den onmiddellijkdat er met de overeenkomsten tussen uitgevers en auteurs niets aan de hand was, dat zij de auteurs verstrekten wat economisch verantwoord was en lieten er natuurlijk op volgen, dat ook naar hun mening de schrij vers van boeken maar een rijksuit kering moesten krijgen. STAATSAMBTENAAR Er is over dit alles zoveel tam tam gemaakt, dat de argeloze lezer uit de vele publikaties hierover in de dagbladen, de indruk zou krij gen, dat de regering toch wel he vig fout is als zij deze bevolkings groep weigert een waardevast in komen te verstrekken uit de be lastinggelden. Het antwoord dat de staatssecre taris aan de schrijversdeputatie heeft gegeven is o.i. volkomen te recht. Willen de schrijvers, die de pleitbezorgers zijn en ook moe ten zijn van het vrije woord, nu ineens als het ware staatsambte naren worden? Men kan toch niet aannemen en eisen, dat een auteur, die in zijn boeken bv. regelrecht ingaat tegen onze staatsinstellin gen, die blijk geeft van anti-demo cratische ideeën (en de zulken zijn er) of die op religieus of ander ge bied ideeën verkondigt welke in druisen tegen de opvattingen die hier algemeen worden aangehan gen en geëerbiedigd, toch uit de belastinggelden een vast inkomen zal worden gewaarborgd. We zou den er niet over denken hem het schrijven te willen beletten, maar het zou toch wel te absurd worden om hem van staatswege te onder steunen. Zouden de sciirij vers zich dus willen laten persen in een staatskeurslijf? Dat zou indruisen tegen het wezen van het vrije woord. Een tussenweg is er niet. En wie zou moeten Pepalen wel ke vijftig van de enkele honder den auteurs in ons land voor zo'n rijkssalaris in aanmerking zullen komen? Wat zal daar al niet een deining over ontstaan! Ieder jaar komen er weer auteurs bij. Wan neer komen zij er dan voor in aan merking? Is de literaire verdienste van een auteur wel in regelen vast te leggen? Zo doemen er nog veel meer vragen op, die niet of nau welijks eenparig te beantwoorden zijn. VRIJ BEROEP Het is een feit, dat vele auteurs hier te lande niet van de produk- ten van hun pen kunnen leven. Het taalgebied is te beperkt en daardoor dus ook de verkoop van hun boeken. Doch de ware schrij ver is er tot nu toe toch altijd ge komen en tegenwoordig zelfs eer der en beter dan vroeger. Ongetwijfeld zouden sommige uitgevers hun auteurs weieens be tere contracten kunnen aanbieden, BLIJVEN GHANEZEN NEDERLAND IN Ambtenaren van het ministerie van Buitenlandse Zaken en van O. K. en W. hebben deze week tij dens besprekingen vastgesteld, dat er in principe een mogelijkheid bestaat, dat een aantal van de uit Bulgarije afkomstige Ghanezen hun studie aan Nederlandse uni versiteiten kunnen voortzetten. Voor de financiële zijde van dit aspect is volgens een woordvoer der wel een oplossing te vinden. Enkele grote Amerikaanse inge nieursbureaus zijn door de N.V. Nederlandse Gas Unie geadviseerd, inzake het transport voor het Gro ningse aardgas. Het advies, dat bij de Amerikanen is ingewonnen, be treft de aanleg van een hoofd transportleiding voor het Groning se aardgas. Verondersteld wordt dat de Nederlandse Gas Unie een hoofdleiding van Siochteren naar midden Utrecht overweegt, van waaruit aftakkingen naar andere delen van het land en naar het bui tenland kunnen uitwaaieren. Engeland heeft al grote interesse voor het gas getoond, dat via Bel gië en het Kanaal, maar misschien zelfs via een transportleiding die ergens tussen Hoek van Holland en Scheveningen de Noordzee in gaat, naar Engeland zou kunnen worden gepompt. In Euromarkt- kringen wordt er zelfs aan ge dacht, het Groningse aardgas via een Nederlandse leiding aan te slui ten op een enorme ringleiding, die door geheel Europa zou moeten lo- Pen en op zijn weg ook de grote gasvelden in de Sahara zou moeten aandoen. Deskundigen ramen dat ALS GEVOLG VAN DE VORST ZIJN VEEL GROENTEN VER LOREN GEGAAN Tengevolge van de langdurige vorstperiode moeten, voorzover thans kan worden nagegaan gewas sen als boerenkool, prei en spruit- kool als verloren worden be schouwd. een hoofdtransport aardgasleiding binnen twee jaar gereed kan zijn. Een hoofdleiding naar midden-Ne derland met een verdeelstation in de buurt van Utrecht en zijtakken richting Rotterdam en België of het gebied tussen Hoek van Hol land en Scheveningen liggen voor lopig het meest voor de hand. Een tracering staat officieel nog niet vast. Achter de schermen van de aardgaspolitiek leeft zelfs de vraag of het niet beter is, indien dit nodig zou blijken te zijn, recht streeks een leiding naar Engeland te leggen en niet via Frankrijk. Dit om politieke redenen. Zowel in België, Duitsland en Engeland zijn naar voorbeeld van Nederland reeds vergevor derde plannen uitgewerkt, om ook ver buiten de territoriale wateren in de zee naar aardolie te gaan bo ren. De verwachtingen, dat hier olie zal worden aangetroffen, zijn hoog gespannen. Met ingang van dinsdag is de prijs van een pakje margarine van een half pond met één cent ver hoogd. Deze prijsverhoging is het gevolg van het duurder worden van de grondstoffen. Het ministerie van Economische Zaken heeft zich met deze verhoging accoord verklaard. er wordt weieens misbruik ge maakt van de onkunde van. begin nende schrijvers, doch dit zijn za kelijke handelingen, die onderling geregeld moeten worden. Waarom is er nog altijd geen voor iedere schrijver en uitgever geldend con tractformulier opgesteld? Laten de schrijvers voor zoiets nu eens hun protest laten horen en ervoor van het Boekenbal wegblijven. Daar zullen hun uitgevers wel niet van ondersteboven zijn, maar nu zijn de belastingbetalers dat ook niet. Als auteur beoefent de schrijver een zgn. vrij beroep. Laat dat in vredesnaam zo blijven. Als een auteur rijkssteun moet ontvangen, dan heeft ook een uitvinder daar recht op, een ontwerper van boek omslagen en affiches, een etaleur, een ingenieur, en noem maar op: ieder die uit eigen ideeën iets schept. Er is geen eind aan. En het zou altijd de drang tot schepping danig beperken en de ideeën aan banden leggen. Terwille van de kunst hopen we, dat de schrijvers tevergeefs eisen stellen aan de rijkskas. We achten het voor het het schrijversschap een vernede rende actie. Kortsluiting in de elektrische lei dingen in de paternosterlift is vrij wel zeker de oorzaak van de felle brand geweest, die zaterdag het gebouw van C. en A. aan het Dam rak in Amsterdam totaal heeft ver woest. De brandhaard moet volgens de deskundigen hebben gelegen in de paternosterlift op de begane grond of tussen het plafond en de eerste verdieping. Door deze paternoster lift heeft het vuur zich naar boven gezogen, waardoor het gebouw in korte tijd in lichter laaie stond. Over het ontstaan van de kortslui ting gaan de deskundigen van het G.E.B. nu nog eens peinzen. Een van de vele theorieën is, dat bij het automatisch uitschakelen van de etalageverlichting omstreeks half twaalf vrijdagavond een vonk voedsel heeft gevonden. Van de 15 kluizen en brandvrije kasten heeft men inmiddels 5 kas ten uit het gebouw verwijderd. Het met vijfentwintig percent ziektegevallen worstelende perso neel van de schade-verzekerings maatschappijen werkt en over werkt zich door een baaierd van meldingen, dan in overeenkomstige periode van voorgaande jaren. Reeds begin januari was dit percen tage vijentwintig tot veertig per cent hoger dan normaal. Gelukkig is het aantal meldingen van schade met lichamelijk letsel niet groter dan gewoonlijk in de winter. Slippartijen zijn aan de or de van de dag. de met blikschade overstroomde assuraduren verzuch ten dan ook menigmaal, dat hun in ziens tal van automobilisten harder rijden dan hun remweg op de nog vaak gladde en door sneeuw en ijshopen dikwijls nauwe wegen toe staat. Vooral te gewaagde passeerma- noeuvres en het niet op veilige af stand van andere blijven veroorza ken aanrijdingen en kettingbotsin gen. De weggebruikers veronacht zamen door 't wennen aan sneeuw, vorst en gladheid vaak de nodige voorzichtigheid. Zij nemen te veel risico's met allerlei narigheid als gevolg. Een bescheiden tik veroor zaakt al gauw een schade van drie tot vijfhonderd gulden. Het grote aantal schadeclaims en de door ziekte ontstane onderbe zetting aan personeel hebben bij enkele verzekeraars tot achterstan den geleid. De drukte in de repa ratiebedrijven is overstelpend. Toch, zo deelt het bureau voorlich ting schadeverzekeringsbedrijf me de, is het van belang, dat een verze kerde zo snel mogelijk schade meldt en niet wacht tot de volgen de gebeurtenis. Beleefd aanbevelend, Olympiaweg 8, Waalwijk ZATERDAG 23 en ZONDAG 24 FEBRUARI in het in een gezellige carnavalstooi gestoken lustoord Wij hopen dat U allen aanwezig zult zijn om onze eregast, Zijne Carnavalske Hoog heid Prins Bart de vijfde met zijn illuster gevolg welkom te heten. Naast onze twee reeds bestaande bars, kunt U de feestvreugde nog ten top voe ren in onze apart ingerichte wijnbar. A. J. VAN HILST Telef. 2608 wwwww Er is een verhoudingsgewijs snelle teruggang van het geboortecijfer van de katholieken in de laatste tiental jaren. Het aantal katholieken *T blJ de volkstelling in 1960 als katholiek opgaf, en dat op de KVP stemt, neemt geleidelijk af. In 1960 was de Nederlandse be volking voor ruim 40,4% katholiek (bij de volkstelling van 1947 be droeg dit percentage 38,7%. Bijna overal in het land nam het per centage Nederlands Hervormden vrij aanzienlijk af. In 1947 bedroeg dit nog 31%, m 1960 28,3%. De onkerkelijkheid is weer sterk geste gen sedert de volkstelling van 1947. Bedroeg dit in 1947 17,1% in 1960 was dit opgelopen tot 18,4%. Tot deze conclusies is het Katholiek Sociaal Kerkelijk Instituut geko men in haar memorandum, dat is bedoeld als commentaar op de ge gevens van de kerkelijke registratie 1960 en de eerste uitslagen van de volkstelling van 1960. WEINIG VERSCHIL IN NOORD-BRABANT EN LIMBURG In Noord-Brabant en Limburg was nauwelijks sprake van een stijging van het percentage onker- kelijken. Dit bedroeg in 1947 voor Noord-Brabant 1,5% en in 1960 1,9%. Ook in Limburg bleef dit percentage vrijwel constant (1947 1,3%, 1960 1,1%). Voorzover het toenemen van de onkerkelijkheid toe te schrijven is aan de katholie ken, lag het zwaartepunt hiervan in de grote steden. In katholieke streken op het platteland is van onkerkelijkheid niet of nauwelijks sprake. Het aandeel van de katho lieken neemt in iedere provincie van levensbeschouwelijk gemengde opbouw toe. In de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is de onkerkelijkheid tot be denkelijke hoogte gestegen. De percentages bedragen voor Am sterdam 49,4%, voor Rotterdam 33,9% en Den Haag 29,8%. In het algemeen geldt, aldus het KSKI- memorandum, dat in de gemengde steden boven de 50.000 inwoners, het percentage onkerkelijken is toegenomen met 2,5 tot 3% tussen 1947 en 1960. Met hetzelfde percentage daalt ook de formele gebondenheid aan de Nederlands Hervormde kerk. In het merendeel van deze groep steden, stijgt het percentage katho lieken met 1,5 tot 2%. Een uitzon dering hierop vormen de drie grote steden en Arnhem en Utrecht. In de overwegend katholieke ste den, daalde het percentage katho lieken niet of onbeduidend weinig. Het grootste aantal katholieken heeft Maastricht 95,5%. Hierop volgen Tilburg 95,1%, Kerkrade 94,5, Den Bosch 90,8, Breda 85,2, Brunssum 81,6, Nijmegen 80,5 en Eindhoven 79,3%. Het grootste aantal katholieken heeft Limburg 94,4% gevolgd door Noord-Brabant met 89%. Bij de Nederlandse katholieken neemt de „rand-kerkelijkheid" en de „onkerksheid" toe. Men laat 'n aantal traditionele regels en ge dragingen los. Voor wat de zon dagsmis betreft, is volgens het KSKI in de industriedorpen een zekere trent waar te nemen, waar door het „geoorloofd verzuim" een steeds wijdere uitleg heeft gekre gen. Bij de ongeschoolde arbeiders is het verval het sterkst. In steden boven de grote rivieren kan in de oude arbeiders parochies het aantal misbezoekers tot 25 of lager dalen. Hoewel in het zuiden van het land het misbezoek in het algemene wat hoger is, worden in de nieuwe wijken de „westelijke" cijfers hier en daar benaderd. In het zuiden van Limburg is het per centage zelfs tot bijzonder lage waarde gedaald. In de diocesen Roermond en Den Bosch is een snelle daling van de aanmeldingen voor het klein semi narie. Het tegengestelde is het ge val in de bisdommen Breda en Haarlem. In het diocees Groningen ziin betrekkelijk veel eerste aan meldingen; in het bisdom Rotter dam is het aantal „uiterst laag". Het KSKI vraagt zich in zijn me morandum af, of de toenemende onkerkelijkheid op de duur zal lei den tot het toenemen van de for mele afval, zoals dat bij de Neder lands Hervormden het geval is. Een nieuwe koudegolf spoelt op het ogenblik over Noord-Europa heen. De Laplanders, die dicht bij de Russische grens hun kampe menten hebben opgeslagen, maak ten een temperatuur mee van 46 graden onder nul. In Helsinki vroor het 15 graden. Ook Zweden „profiteert" op nieuw van de koude. In het noor den van het land ontstonden zo doende temperaturen van veertig graden onder nul. De koudste plaats was deze week Lannavaara bij Karesuando aan de grens met Finland. Hier daalde het kwik tot 44 graden onder het nulpunt. In Stockholm werd 17 graden vorst gemeten. Op verschillende plaat sen ten zuiden van de hoofdstad was de temperatuur twintig gra den beneden het nulpunt. De scheepswerf van Fairfield in Schotland zal een drijvend motel gaan bouwen voor een onderne ming in Israël. Het motel zal tevens fungeren als een autopont, de eerste in zijn soort. De maatschappij van auto ponten in Israël zal een vloot van deze schepen aanschaffen. Het eerste drijvende motel kost 2 mil joen pond sterling. De bouw van deze ponten komt de Schotse scheepsbouwindustrie, die in grote moeilijkheden ver keert wegens gebrek aan orders, zeer ten goede. Het eerste drijvende motel zal Nilli heten. Nilli was de naam van een joodse ondergrondse commandogroep, die met de Brit ten samenwerkte in de strijd tegen het Ottomaanse rijk tijdens de eer ste wereldoorlog. De drijvende motels zullen over de Middellandse Zee kruisen en de reizigers ieder denkbaar comfort bieden. Aangezien zij hun auto mee kunnen nemen, kunnen de zeereizen gecombineerd worden met uitstapjes aan land in ver scheidene havens, waarbij van de eigen wagen gebruik kan worden gemaakt. Men schat dat een drijvend mo tel 40.000 reizigers per jaar kan vervoeren. Er zijn voldoende hut ten aan boord voor 550 passagiers. Op de dekken zijn nog verblijven v.oor 150 personen ingericht. Iedere autopont kan 150 auto's meevoeren'. Het is de bedoeling dat helikop ters worden ingeschakeld om pas- sagiers van en naar de schepen te vliegen, indien zij dit wensen. Bij de luxueuze inrichting van deze schepen behoren een zelfbedie ningsrestaurant, een winkelcen trum en televisie. o.a. de navolgende punten In Génève heeft de ministerraad van de Europese Vrijhandelsasso ciatie deze week besloten, hun eigen organisatie te versterken. Hiertoe zal een programma worden opgemaakt dat de volgende minis terraad in Lissabon, die na Pasen zal worden gehouden zal moeten goedkeuren. Zes van de zeven lan den hebben tevens besloten voor lopig geen bijzondere betrekkingen met de Europese Gemeenschap aan te knopen. Alleen Oostenrijk heeft bekend gemaakt, dat het zich genoodzaakt ziet een associatieverdrag met de E.E.G. te blijven nastreven. De sa menwerking tussen Oostenrijk en West-Duitsland is namelijk zo in tensief, dat het voor Oostenrijk onmogelijk is los van de Euromarkt te werken. Deze week ook is de ministerraad het in principe al eens geworden met een lijst van suggesties werd voorgelegd en waarover ministerraad in het kort de die de ge dachten liet gaan. Dit schema houdt in: a. herziening van het tijdschema voor verdere verlaging van de invoerrechten; b. vergemakkelijking van de han del in landbouwprodukten bin nen de vrij-handels-associatie door overeenkomsten tussen een of twee EVA-landen; c. bevordering van de handel in vis; d. de kwestie van de criteria waar naar de herkomst van goederen zal worden beoordeeld; e. een tijdschema voor de afschaf fing van kwantitatieve invoer beperkingen. f. coördinatie van de handelspoli tiek van de EVA-landen; g. problemen die betrekking heb ben op kapitaalbewegingen en economische en financiële poli tiek der zeven. VREES Vooral bij de niet -industriële landen heerste enige vrees, dat de collega's alleen oog zouden hebben voor de afbraak van tarieven op industrieprodukten. Denemarken en Noorwegen kunnen zoals uit de punten twee en drie wel blijkt op dit gebied gerust zijn. Inmiddels heeft de onder-minister van Bui tenlandse Zaken Heath, die in Brussel heeft onderhandeld met de Euromarkt landen, verklaard dat de EVA-landen hun uiteindelijke doel, verruiming van de Euromarkt niet uit het oog mogen verliezen, maar daarbij realistisch moeten blijven. Later bleek wat de onder-minis ter met het woord „realistisch" be doelde: „De weg naar het lidmaat schap van de Euromarkt, is voor lopig voor Engeland versperd. De realiteit gebiedt Engeland aan te nemen dat van een toetreding voorlopig niets kan komen."

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 1