wAAlwijkse en LAnqsiRAAtse couRAnx BERGERS REDDEN ZEELIEDEN UIT BRAND OP WESTERSCHELDE Paus richt zich tot alle katholieken INDUSTRIE SCHEPT LEVEN Geen autotochten op IJsselmeer zonder politietoezicht maar beleid zorgvuldig uitstippelen van Mlerlo Weer bijscholen tussen het frisse jonge groen van „Liempde" Voorjaar 1963 REGENJASSEN Zeven maal doodstraf geëist in proces Petit Clamart VRJDAG 1 MAART 1963 85e JAARGANG No. 17 Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres: „ECHO" „Ik dacht, dat ik blind was Ik zag vuur en nog eens vuur ,,Er op af, met zijn allen dat moet volgens de directeur van Van den Akkers Bergingsmaatschappij uit Vlissingen de 48-jarige Pe ter Pleussers geschreeuwd hebben tegen de 32-jarige schipper Evert van den Bosch. Met de sleepboot „Zeearend" en het ber gingsvaartuig „Aryvoeren deze mannen met hun tien manschap pen weg van de wrakstukken van het vorige week op de rede van RillandBath gezonken Finse vrachtschip „Alca" naar de beide tankers. Hun vaartuigen kregen gezelschap van het directievaartuig van rijkswa terstaat, de „Directeur-Generaal Harmsen", met gezagvoerder Jo Scheers aanboord. Nog geen honderd meter was men op weg naar de sche pen met averij of de Panamese tanker „Miraflores" stond van voor- tot achtersteven in vuur en vlam. De be manning sprong ogenblikkelijk te wa ter. De bergers slaagden er in 30 man uit de op de golven dansende bran dende olie te halen. Zij waren over dekt met brandwonden. Voor het le ven van sommigen wordt gevreesd. De „Ary" nam het overgrote deel van de uit de vlammen opgeviste be manningsleden aan boord en vloog op topsnelheid naar het tijhaventje van Bath. De „D.-G. Harmsen" was reeds eerder teruggeweest om zoveel mogelijk medische hulp te halen. Het directie-vaartuig was niet alleen het kleinste, maar tevens het snelste scheepje, waarom het deze opdracht ging vervullen. De „Ary" was juist op tijd „bin nen". Schipper Evert van den Bosch Woensdagavond (aswoensdag) heeft Paus Joannes de 23e zich tot de ka tholieken van de gehele wereld ge richt, waarin hij hen vroeg hun ge beden en verstervingen tijdens de vasten in het bijzonder op te dragen voor het welslagen van het Tweede Vaticaans Concilie. Paus Joannes sprak zijn rede uit voor Radio Va- ticana en voor de Italiaanse televisie. Per vliegtuig is de rijkspolitie nu boven het IJsselmeer gaan patrouil leren om op te treden tegen hen, die het op 8 februari uitgevaardigde ver bod om autotochten op dit meer te maken overtreden. Tegen autotoch ten, die onder haar toezicht werden gemaakt, heeft de rijkspolitie te wa ter tot nu toe geen bezwaar gemaakt. Het is echter herhaaldelijk voorge komen, dat autorijders, die zonder politietoezicht tochten op het IJssel meer maakten, met hun wagen door het ijs zijn gezakt. De laatste tijd zijn er o.a. bij Lem mer en Urk en ter hoogte van de Af sluitdijk auto's in het diepe water verdwenen. Zondag gebeurde dit nog met een tractor, die een georga niseerde tocht maakte. Dit voertuig ging bij de eindcontrole van de uitge zette baan bij Staveren door het ijs. De politie nam vanuit de lucht waar, dat zich het ijs na het ongeluk weer zo prachtig in elkaar sloot, dat men zou menen, dat er geen wak was. Het rijden met auto's op het IJssel meer is en blijft een gevaarlijke on derneming, zo waarschuwt de distr.- commandant van de Rijkspolitie te water te Leeuwarden. Spuien en toe voer van water uit rivieren en kana len maken dat het ijs niet te vertrou wen is. De districtscommandant van de Rijkspolitie te water waarschuwt daarom nogmaals ernstig tegen het rijden op het IJsselmeer. Tegen over treders van het verbod voor autorij den op het IJsselmeer zal streng wor den opgetreden. waagde het er op. Nauwelijks was 't bergingsvaartuig- gemeerd of het zat aan de grond. Hij moet verlicht adem hebben gehaald, daar anders 't kar wei om de gewonden aan wal te krij gen per sloep had moeten worden voltooid, wat uren zou hebben ge vergd, uren, waarin ongetwijfeld voor een aantal gewonden het uitblijven van medische hulp noodlottig zou zijn geworden. Uitvoerder Preussers en zijn man nen op de „Zeearend" gaven na het uitvaren naar de plaats van de ramp en het mobilofooncontact met de di recteur van het bergingsbedrijf, de heer W. Mange, gehoor aan de op dracht, met alle schepen boven- strooms te gaan liggen, om de over boord gesprongen gemanningsleden uit het water te kunnen halen. De heer Preussers heeft tijdens het reddingswerk laten weten, dat dik wijls de vaartuigen tot zeer dicht bij de enorm laaiende en zeer grote olie koek moesten komen, om de eschepe- lingen te pakken te kunnen krijgen. Ofschoon de vuurgloed ook geva ren inhield voor de „Zeearend", de „Ary" en de „D.-G. Harmsen" - en naar later bleek ook voor enkele Bel gische sleepboten - slaagden de bergers en de vijf mensen van de rijkswaterstaat er in hun vaartuigen buiten de kringelende en zich snel OP ZONDAGEN GEEN VOOR BEREIDINGEN VOOR OEFENINGEN. Slechts bij hoge uitzondering zal in de toekomst aan de Minister van De fensie toestemming worden gevraagd voor het treffen van voorbereidingen op zondagen voor oefeningen, die in de nacht van zondag op maandag ber ginnen. Dit is de kern van een brief die de bevelhebber der landstrijdkrachten, luitenant-generaal A. V. v. d. Wall- Bake naar al zijn ondercommandan ten heeft laten sturen. Aanleiding tot het verzenden van de brief was dat generaal van den Wall-Bake herhaaldelijk verzoeken bereikten, om op zondagen vast oefe ningen te mogen voorbereiden. De chef van de generale staf heeft met deze brief duidelijk zijn standpunt willen doen blijken dat, waar in ons land men in de regel op zondagen geen militaire oefeningen worden ge houden, ook het treffen van voorbe reidingen tot oefeningen zoveel mo gelijk nagelaten dient te worden. GEEN LAWAAI Een Noor, die in Argentinië meedeed aan de strijd om het wereldkampioenschap zweef vliegen, kwam bij een lange-af- standsvlucht terecht in een ver laten streek. Hij landde op de akker van een boer. Tot zijn grote verbazing werd hij door de boer „ingerekend" en opge sloten. De volgende dag gin gen zij samen naar een politie bureau. Hier bleek dat de „campesino"die de Noor niet kon verstaan, gedacht had dat hij een bewoner van een andere planeet te pakken had gekre gen. „Hij kwam uit de hemel op een toestel dat geen lawaai maakte", aldus het verbouwe reerde boertje. uitbreidende olie- en vuurzee te hou den. Er moest zo snel worden ge handeld, dat geen van de bergers ge legenheid kreeg om aandacht te schenken aan andere zaken, dan de redding van mensen, die dreigden 'n gruwelijke dood in de vlammen en het water te ondergaan. BOOS gillen en ziet verdrinken, omdat er te weinig hulp is... och man, praat me er niet van. Kortom: we hebben verschrikkelijk veel geriskeerd. En ze zagen er als negers uit. Allemaal olie". Aanvankelijk konden de vaartui gen wel tamelijk dicht bij de bulde rende vlammen komen; de hitte werd tenslotte zo alles verterend, dat de huid van je gezicht op barsten stond. Maar wat dacht je? Misschien was de olielaag wel een meter dik. De brand was als ik het moet schatten wel over een oppervlakte van vijfhonderd bij vijfhonderd meter, aldus schipper van den Bosch. „Van de voorraad laarzen, kleding, etc. aan boord van de bergingsvaar tuigen bleef uiteraard niets onge bruikt. Maar als ik dan bedenk, dat ik een tijdje dacht, dat ik blind was... je kon niet in de vlammenzee kijken. Ik zag vuur en nog eens vuur De schipper zuchtte en gaf de wens te kennen niet meer gestoord te wil len worden. „We zijn allemaal over onze toeren. Gelukkig heb ik geen gewonden onder mijn eigen mensen. Dat is ook echt wel meer geluk dan wijsheid", aldus de heer van den Bosch. Schipper van den Bosch was na het aan land zetten van de drenke lingen nog even boos over de gang van zaken en over de weinige hulp, die anderen verleenden. „Mijn petje af voor die Belg, Bliek heette hij. Ik weet de naam van zijn sleepboot niet. Maar hij was een kerel, die waagde ook veel. Maar als je de mensen hoort Zoals ieder jaar zijn de verschil lende Rijksvoorlichtingsdiensten ook dit keer wederom present op de „Werktuigendag" te Liempde. Met de bedoeling de bezoekers te wijzen op bepaalde actuele onderwerpen, heb ben zij thans reeds plannen gemaakt om op 8 en 9 mei a.s. zo goed mo gelijk voor de dag te komen. De Rijkslandbouwvoorlichtings- dienst is voornemens de aandacht te vestigen op de factor arbeid in de stal. Een doelmatig ingerichte stal kan de boer namelijk veel tijd be sparen. Het ligt in de bedoeling in Liemp de een gedeelte van een dubbele Hol landse grupstal op te zetten, compleet met melkleiding, melkkamer en voe deropslagplaats. Het uitmesten vormt nog steeds een knelpunt bij het werk. Vooral op die bedrijven waar de arbeidskrach ten schaars zijn. Er zijn diverse syste men om dit werk te vereenvoudigen. In de Liempdese stal zal men er met twee kennis kunnen maken. Op de eerste plaats de eenvoudigste metho de, namelijk die van de zgn. „ge trokken mestbak" en daarnaast het KRONIEK VAN HET LAND Het Centrum voor Staatkundige Vorming (Den Haag) heeft een omvangrijke en zeer deskundige commissie aan het werk gezet op een studie van het Nederlandse industrialisatiebeleid. De uit komst zal binnenkort in gedrukte vorm verschijnen, maar inmid dels zijn de conclusies al bekend geworden. Uit het twaalftal door het centrum opgestelde stekingen blijkt weer eens duidelijk, dat industrialiseren bepaald geen zaak is van het lukraak neerzetten van fabrieken in al die plaatsen en gebieden in Nederlandwelke het tot nu toe zonder rokende schoorstenen moesten doen. Aan de andere kant moeten de touwtjes van het beleid niet alleen in han den zijn van de centrale overheid, het rijk in Den Haag. Stelling nr. 12 van het rapport, dat binnenkort zal verschijnen, luidt dan ook „De rijksoverheid moet de maatregelen voor de bevordering van de industrialisatie vaststellen en uitvoeren in nauw overleg met de besturen van de lagere publiekrechtelijke lichamen" en „Ten aanzien van de begeleidende maatregelen in het maatschap pelijke en culturele vlak zou de uitvoering in belangrijke mate zijn over te dragen aan de provinciale besturen' zgn. spoelsysteem. Vooral deze laat ste methode, die hier en daar reeds in de praktijk is gebracht en goed schijnt te bevallen, vraagt bijna geen arbeid meer. In deze stal zijn tevens enkele praktische voer- en hooiwagentjes, die met name in de dubbele grupstal zeer goed worden gebruikt, te zien. De Rijkstuinbouwvoorlichtings- dienst wil vooral degenen, die de laatste jaren zijn overgegaan naar de glascultures op aanschouwelijke wijze tonen hoe men van het zaad tot een gezonde, volwaardige plant komt. In een op het voorlichtingsterrein aan wezige kas wordt een model trekkas gebouwd, waar de tuinder onder het motto „Van zaad tot plant" de op kweek van het plantmateriaal kan be studeren. Daarnaast zal ook de aan dacht worden gevestigd op de kasbe- regening. Eindelijk is er na jarenlang expe rimenteren dan ook dit jaar de 2- wielige tuinbouwspitmachine voor 't gebruik in de kas te zien. Er zal met twee geheel nieuwe types een Ne derlandse en een Engelse - worden gedemonstreerd. Het behoeft geen twijfel, dat voor deze machine, waar in de praktijk een grote behoefte aan bestaat, veel belangstelling zal zijn. Een andere machine, die eveneens de aandacht zal trekken, is ongetwij feld die waarmee men bonen kan plukken. In 1962 hebben ongeveer 10 machines in Nederland gewerkt. Voor het volgende seizoen wordt een sterke toename verwacht. Volgens het Centrum voor Staat kundige Vorming moet het algemeen industrialisatiebeleid worden gevoerd op grond van economische principes, „en zich derhalve dienen te richten op die streken van het land, waar de omstandigheden voor het op gang gang brengen van een in een later stadium zichzelf versterkende indu strie aanwezig zijn". Niet de be hoeften van een bepaald gebied moe ten hier, volgens het Centrum, voor op staan, maar de economische mo gelijkheden - goede wegen, ar beidskrachten, gelegenheid voor wo ningbouw enz. Overigens kan, wat dit betreft, de overheid te voren toch de helpende hand bieden, door al bij voorbaat een krachtige expansie te garanderen van de te vestigen indu strie, bijvoorbeeld door de aanleg van een wegennet. Het Centrum pleit voor de aanleg van een net van hoofdwegen, dat de voornaamste cen tra in Nederland onderling verbindt en aansluiting geeft op de verkeers verbindingen in onze nabuurlanden. Slagaders In principe zouden de mogelijkhe den van industrialisatie dan beperkt blijven tot de plaatsen, die aansluiting kunnen vinden op dit verbindingsnet. De wegen moeten als het ware de slagaders zijn, waar langs de econo mische impulsen door ons land stro men. Bij strikte naleving hiervan zou echter weinig van een nationaal in dustrialisatiebeleid terecht komen. De commissie van het Centrum verlegt daarom de aadacht naar ver beteringsmogelijkheden buiten een algemeen industrialisatiebeleid - ge baseerd op economische motieven - om. „Zo is er", aldus een van de uit spraken, „behoefte aan een bijzon der ontwikkelingsbeleid in die stre ken, waar zich een belangrijk tekort aan werkgelegenheid blijft voordoen, als gevolg waarvan de leefbaarheid van de streek in gevaar dreigt te ko men". Hier staan dus de belangen van een bepaalde streek voorop en niet de economische principes. Dit bijzondere beleid moet erop zijn ge richt een streek in haar totaliteit te verbeteren. Industrialisatie is daarbij niet alleen zaligmakend. Andere fa cetten zijn agrarische hervormingen, schaalvergroting van het platteland en het tot ontwikkeling brengen van een recreatieve functie in die gebie den, welke daarvoor geschikt zijn. Uitgangspunt bij dit bijzondere be leid is niet mee het economische potentieel van een bepaald deel van Nederland, maar de noodzaak om de bewoners betere levensomstandighe den te bieden. Dit vereist een totaal regionaal beleid - economisch, maatschappelijk en cultureel - dat verder gaat dan wat elders in het land ter begeleiding van de economi sche ontwikkeling gebeurt. Het Centrum pleit hier voor de aanwijzing van een beperkt aantal kernen, die een verheffende invloed op de gehele streek kunnen uitoefe nen. Zulke „kerngemeenten" zijn in ons land heel hard nodig. De afgelo pen jaren hebben wel geleerd, dat het samengaan van een nationaal indu strialisatiebeleid en bijzonder plaat selijke maatregelen zorgvuldig moe ten worden uitgewerkt. Duidelijk is gebleken - bijvoorbeeld in Brabant - dat industrialisatie alleen niet vol doende is. Industrie schept wel le ven, maar dit leven sterft weer uit als er geen andere voorzieningen zijn. Het is goed, dat het Centrum hierop nog eens de aandacht heeft geves tigd. Blus die laaiende vuurzuil Kleren maken •k gabardine die opsi tot soms t vanuit de maag oog in de keeL Neem Renniesl Een afdoende remedie. Een of twee Rennies gewoon laten smelten op de tong. Nog vóór ze helemaal gesmol ten zijn geven ze - met het speeksel naar de maag gevoerd - prompt baat. En af doende! Met Rennies bij de hand nooit angst meer voor laaiende zuurbrand. In het proces tegen de groep acti visten die op 22 augustus j.l. in Petit Clamart een mislukte aanslag pleeg de op president de Gaulle, is tegen BESMETELIJKE ZIEKTE OP MARINESCHIP Bij een der opvarenden van de tor- pedobootjager „Rotterdam", die in de Ned. Antillen ligt, zou een geval van besmettelijke ziekte zijn gecon stateerd. Aan boord van het schip zijn de voorgeschreven maatregelen getroffen. De commandant zeemacht in de Ned. Antillen berichtte aan 't hoofd kwartier van de marine in Den Haag, dat een der opvarenden van de „Rot terdam" is opgenomen in het St. Eli- sabeth-ziekenhuis te Willemstad. Over de aard der ziekte kon men zich niet uitlaten. Wel betwijfelde men in Den Haag of hier sprake zou zijn van een besmettelijke ziekte, aan gezien in dat geval telegrafisch even eens bijzonderheden zouden zijn ge meld over de maatregelen, die dan voor de overige bemanningsleden moeten worden getroffen. zeven van de vijftien beklaagden de doodstraf geëist. De openbare aanklager, Generaal Gerthoffer, eiste de hoogste straf te gen de leider van het complot, de 36- jarige luitenant-kolonel bij de lucht macht Jean-Marie Bastiën-Thiry, 't hoofd van het overvalcommando, de 37-jarige gedeserteerde luitenant Alain Bougrenet de la Tocnaye, de 36-jarige voormalige legionair Ge rard Buisines en de nog voortvluch tige 39-jarige Georges Watin, die beiden de auto van de president zou den hebben beschoten, alsmede te gen Serge Bernier, Lajos Marton en Gyula Sari, die niet in de rechtzaal aanwezig waren. Voorts werd levenslange gevange nisstraf gerequireerd tegen Jacques Prevost, Louis de Conde en Jean- Pierre Naudin, van wie de laatste twee niet aanwezig waren. Tegen Pascal Bertin, Pierre Magade en Lazlo Varga werd 20 jaar geëist, ter wijl tegen Alphonse Constantin en Etienne Ducesse de eisen vijf en drie jaar gevangenisstraf waren. UJC jnruvumiu 11U. II De rcho van het Zuióen S; I ..f» "'wfiÜ"" 'J de man Mannen kopen bij zeer modieuze collectie POPLIN DRI SIL EXCLUSIEVE HERENKLEDING WAALWIJK Groteitraat 192 Tel 2507 I

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 1