wAAlwijkse en LAnqsiRAAtse couRAnx
BERGERS REDDEN ZEELIEDEN
UIT BRAND OP WESTERSCHELDE
Paus richt zich tot
alle katholieken
INDUSTRIE SCHEPT LEVEN
Geen autotochten op
IJsselmeer zonder
politietoezicht
maar beleid zorgvuldig uitstippelen
van Mlerlo
Weer bijscholen tussen
het frisse jonge groen van „Liempde"
Voorjaar 1963
REGENJASSEN
Zeven maal doodstraf geëist
in proces Petit Clamart
VRJDAG 1 MAART 1963
85e JAARGANG No. 17
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres: „ECHO"
„Ik dacht, dat ik blind was
Ik
zag vuur en nog eens vuur
,,Er op af, met zijn allen dat moet volgens de directeur van Van
den Akkers Bergingsmaatschappij uit Vlissingen de 48-jarige Pe
ter Pleussers geschreeuwd hebben tegen de 32-jarige schipper
Evert van den Bosch. Met de sleepboot „Zeearend" en het ber
gingsvaartuig „Aryvoeren deze mannen met hun tien manschap
pen weg van de wrakstukken van het vorige week op de rede van
RillandBath gezonken Finse vrachtschip „Alca" naar de beide
tankers.
Hun vaartuigen kregen gezelschap
van het directievaartuig van rijkswa
terstaat, de „Directeur-Generaal
Harmsen", met gezagvoerder Jo
Scheers aanboord. Nog geen honderd
meter was men op weg naar de sche
pen met averij of de Panamese tanker
„Miraflores" stond van voor- tot
achtersteven in vuur en vlam. De be
manning sprong ogenblikkelijk te wa
ter.
De bergers slaagden er in 30 man
uit de op de golven dansende bran
dende olie te halen. Zij waren over
dekt met brandwonden. Voor het le
ven van sommigen wordt gevreesd.
De „Ary" nam het overgrote deel
van de uit de vlammen opgeviste be
manningsleden aan boord en vloog
op topsnelheid naar het tijhaventje
van Bath. De „D.-G. Harmsen" was
reeds eerder teruggeweest om zoveel
mogelijk medische hulp te halen. Het
directie-vaartuig was niet alleen het
kleinste, maar tevens het snelste
scheepje, waarom het deze opdracht
ging vervullen.
De „Ary" was juist op tijd „bin
nen". Schipper Evert van den Bosch
Woensdagavond (aswoensdag) heeft
Paus Joannes de 23e zich tot de ka
tholieken van de gehele wereld ge
richt, waarin hij hen vroeg hun ge
beden en verstervingen tijdens de
vasten in het bijzonder op te dragen
voor het welslagen van het Tweede
Vaticaans Concilie. Paus Joannes
sprak zijn rede uit voor Radio Va-
ticana en voor de Italiaanse televisie.
Per vliegtuig is de rijkspolitie nu
boven het IJsselmeer gaan patrouil
leren om op te treden tegen hen, die
het op 8 februari uitgevaardigde ver
bod om autotochten op dit meer te
maken overtreden. Tegen autotoch
ten, die onder haar toezicht werden
gemaakt, heeft de rijkspolitie te wa
ter tot nu toe geen bezwaar gemaakt.
Het is echter herhaaldelijk voorge
komen, dat autorijders, die zonder
politietoezicht tochten op het IJssel
meer maakten, met hun wagen door
het ijs zijn gezakt.
De laatste tijd zijn er o.a. bij Lem
mer en Urk en ter hoogte van de Af
sluitdijk auto's in het diepe water
verdwenen. Zondag gebeurde dit
nog met een tractor, die een georga
niseerde tocht maakte. Dit voertuig
ging bij de eindcontrole van de uitge
zette baan bij Staveren door het ijs.
De politie nam vanuit de lucht
waar, dat zich het ijs na het ongeluk
weer zo prachtig in elkaar sloot, dat
men zou menen, dat er geen wak was.
Het rijden met auto's op het IJssel
meer is en blijft een gevaarlijke on
derneming, zo waarschuwt de distr.-
commandant van de Rijkspolitie te
water te Leeuwarden. Spuien en toe
voer van water uit rivieren en kana
len maken dat het ijs niet te vertrou
wen is. De districtscommandant van
de Rijkspolitie te water waarschuwt
daarom nogmaals ernstig tegen het
rijden op het IJsselmeer. Tegen over
treders van het verbod voor autorij
den op het IJsselmeer zal streng wor
den opgetreden.
waagde het er op. Nauwelijks was 't
bergingsvaartuig- gemeerd of het zat
aan de grond. Hij moet verlicht adem
hebben gehaald, daar anders 't kar
wei om de gewonden aan wal te krij
gen per sloep had moeten worden
voltooid, wat uren zou hebben ge
vergd, uren, waarin ongetwijfeld voor
een aantal gewonden het uitblijven
van medische hulp noodlottig zou zijn
geworden.
Uitvoerder Preussers en zijn man
nen op de „Zeearend" gaven na het
uitvaren naar de plaats van de ramp
en het mobilofooncontact met de di
recteur van het bergingsbedrijf, de
heer W. Mange, gehoor aan de op
dracht, met alle schepen boven-
strooms te gaan liggen, om de over
boord gesprongen gemanningsleden
uit het water te kunnen halen.
De heer Preussers heeft tijdens het
reddingswerk laten weten, dat dik
wijls de vaartuigen tot zeer dicht bij
de enorm laaiende en zeer grote olie
koek moesten komen, om de eschepe-
lingen te pakken te kunnen krijgen.
Ofschoon de vuurgloed ook geva
ren inhield voor de „Zeearend", de
„Ary" en de „D.-G. Harmsen" - en
naar later bleek ook voor enkele Bel
gische sleepboten - slaagden de
bergers en de vijf mensen van de
rijkswaterstaat er in hun vaartuigen
buiten de kringelende en zich snel
OP ZONDAGEN GEEN VOOR
BEREIDINGEN VOOR
OEFENINGEN.
Slechts bij hoge uitzondering zal in
de toekomst aan de Minister van De
fensie toestemming worden gevraagd
voor het treffen van voorbereidingen
op zondagen voor oefeningen, die in
de nacht van zondag op maandag ber
ginnen.
Dit is de kern van een brief die de
bevelhebber der landstrijdkrachten,
luitenant-generaal A. V. v. d. Wall-
Bake naar al zijn ondercommandan
ten heeft laten sturen.
Aanleiding tot het verzenden van
de brief was dat generaal van den
Wall-Bake herhaaldelijk verzoeken
bereikten, om op zondagen vast oefe
ningen te mogen voorbereiden. De
chef van de generale staf heeft met
deze brief duidelijk zijn standpunt
willen doen blijken dat, waar in ons
land men in de regel op zondagen
geen militaire oefeningen worden ge
houden, ook het treffen van voorbe
reidingen tot oefeningen zoveel mo
gelijk nagelaten dient te worden.
GEEN LAWAAI
Een Noor, die in Argentinië
meedeed aan de strijd om het
wereldkampioenschap zweef
vliegen, kwam bij een lange-af-
standsvlucht terecht in een ver
laten streek. Hij landde op de
akker van een boer. Tot zijn
grote verbazing werd hij door
de boer „ingerekend" en opge
sloten. De volgende dag gin
gen zij samen naar een politie
bureau. Hier bleek dat de
„campesino"die de Noor niet
kon verstaan, gedacht had dat
hij een bewoner van een andere
planeet te pakken had gekre
gen. „Hij kwam uit de hemel
op een toestel dat geen lawaai
maakte", aldus het verbouwe
reerde boertje.
uitbreidende olie- en vuurzee te hou
den. Er moest zo snel worden ge
handeld, dat geen van de bergers ge
legenheid kreeg om aandacht te
schenken aan andere zaken, dan de
redding van mensen, die dreigden 'n
gruwelijke dood in de vlammen en
het water te ondergaan.
BOOS
gillen en ziet verdrinken, omdat er
te weinig hulp is... och man, praat
me er niet van. Kortom: we hebben
verschrikkelijk veel geriskeerd. En ze
zagen er als negers uit. Allemaal
olie".
Aanvankelijk konden de vaartui
gen wel tamelijk dicht bij de bulde
rende vlammen komen; de hitte werd
tenslotte zo alles verterend, dat de
huid van je gezicht op barsten stond.
Maar wat dacht je? Misschien was de
olielaag wel een meter dik. De brand
was als ik het moet schatten wel over
een oppervlakte van vijfhonderd bij
vijfhonderd meter, aldus schipper
van den Bosch.
„Van de voorraad laarzen, kleding,
etc. aan boord van de bergingsvaar
tuigen bleef uiteraard niets onge
bruikt. Maar als ik dan bedenk, dat
ik een tijdje dacht, dat ik blind was...
je kon niet in de vlammenzee kijken.
Ik zag vuur en nog eens vuur
De schipper zuchtte en gaf de wens
te kennen niet meer gestoord te wil
len worden. „We zijn allemaal over
onze toeren. Gelukkig heb ik geen
gewonden onder mijn eigen mensen.
Dat is ook echt wel meer geluk dan
wijsheid", aldus de heer van den
Bosch.
Schipper van den Bosch was na
het aan land zetten van de drenke
lingen nog even boos over de gang
van zaken en over de weinige hulp,
die anderen verleenden. „Mijn petje
af voor die Belg, Bliek heette hij. Ik
weet de naam van zijn sleepboot niet.
Maar hij was een kerel, die waagde
ook veel. Maar als je de mensen hoort
Zoals ieder jaar zijn de verschil
lende Rijksvoorlichtingsdiensten ook
dit keer wederom present op de
„Werktuigendag" te Liempde. Met de
bedoeling de bezoekers te wijzen op
bepaalde actuele onderwerpen, heb
ben zij thans reeds plannen gemaakt
om op 8 en 9 mei a.s. zo goed mo
gelijk voor de dag te komen.
De Rijkslandbouwvoorlichtings-
dienst is voornemens de aandacht te
vestigen op de factor arbeid in de
stal. Een doelmatig ingerichte stal
kan de boer namelijk veel tijd be
sparen.
Het ligt in de bedoeling in Liemp
de een gedeelte van een dubbele Hol
landse grupstal op te zetten, compleet
met melkleiding, melkkamer en voe
deropslagplaats.
Het uitmesten vormt nog steeds
een knelpunt bij het werk. Vooral op
die bedrijven waar de arbeidskrach
ten schaars zijn. Er zijn diverse syste
men om dit werk te vereenvoudigen.
In de Liempdese stal zal men er met
twee kennis kunnen maken. Op de
eerste plaats de eenvoudigste metho
de, namelijk die van de zgn. „ge
trokken mestbak" en daarnaast het
KRONIEK VAN HET LAND
Het Centrum voor Staatkundige Vorming (Den Haag) heeft een
omvangrijke en zeer deskundige commissie aan het werk gezet op
een studie van het Nederlandse industrialisatiebeleid. De uit
komst zal binnenkort in gedrukte vorm verschijnen, maar inmid
dels zijn de conclusies al bekend geworden. Uit het twaalftal door
het centrum opgestelde stekingen blijkt weer eens duidelijk, dat
industrialiseren bepaald geen zaak is van het lukraak neerzetten
van fabrieken in al die plaatsen en gebieden in Nederlandwelke
het tot nu toe zonder rokende schoorstenen moesten doen. Aan de
andere kant moeten de touwtjes van het beleid niet alleen in han
den zijn van de centrale overheid, het rijk in Den Haag. Stelling
nr. 12 van het rapport, dat binnenkort zal verschijnen, luidt dan
ook „De rijksoverheid moet de maatregelen voor de bevordering
van de industrialisatie vaststellen en uitvoeren in nauw overleg
met de besturen van de lagere publiekrechtelijke lichamen" en
„Ten aanzien van de begeleidende maatregelen in het maatschap
pelijke en culturele vlak zou de uitvoering in belangrijke mate
zijn over te dragen aan de provinciale besturen'
zgn. spoelsysteem. Vooral deze laat
ste methode, die hier en daar reeds
in de praktijk is gebracht en goed
schijnt te bevallen, vraagt bijna geen
arbeid meer.
In deze stal zijn tevens enkele
praktische voer- en hooiwagentjes,
die met name in de dubbele grupstal
zeer goed worden gebruikt, te zien.
De Rijkstuinbouwvoorlichtings-
dienst wil vooral degenen, die de
laatste jaren zijn overgegaan naar de
glascultures op aanschouwelijke wijze
tonen hoe men van het zaad tot een
gezonde, volwaardige plant komt. In
een op het voorlichtingsterrein aan
wezige kas wordt een model trekkas
gebouwd, waar de tuinder onder het
motto „Van zaad tot plant" de op
kweek van het plantmateriaal kan be
studeren. Daarnaast zal ook de aan
dacht worden gevestigd op de kasbe-
regening.
Eindelijk is er na jarenlang expe
rimenteren dan ook dit jaar de 2-
wielige tuinbouwspitmachine voor 't
gebruik in de kas te zien. Er zal met
twee geheel nieuwe types een Ne
derlandse en een Engelse - worden
gedemonstreerd. Het behoeft geen
twijfel, dat voor deze machine, waar
in de praktijk een grote behoefte aan
bestaat, veel belangstelling zal zijn.
Een andere machine, die eveneens
de aandacht zal trekken, is ongetwij
feld die waarmee men bonen kan
plukken. In 1962 hebben ongeveer
10 machines in Nederland gewerkt.
Voor het volgende seizoen wordt een
sterke toename verwacht.
Volgens het Centrum voor Staat
kundige Vorming moet het algemeen
industrialisatiebeleid worden gevoerd
op grond van economische principes,
„en zich derhalve dienen te richten
op die streken van het land, waar de
omstandigheden voor het op gang
gang brengen van een in een later
stadium zichzelf versterkende indu
strie aanwezig zijn". Niet de be
hoeften van een bepaald gebied moe
ten hier, volgens het Centrum, voor
op staan, maar de economische mo
gelijkheden - goede wegen, ar
beidskrachten, gelegenheid voor wo
ningbouw enz. Overigens kan, wat
dit betreft, de overheid te voren toch
de helpende hand bieden, door al bij
voorbaat een krachtige expansie te
garanderen van de te vestigen indu
strie, bijvoorbeeld door de aanleg van
een wegennet. Het Centrum pleit
voor de aanleg van een net van
hoofdwegen, dat de voornaamste cen
tra in Nederland onderling verbindt
en aansluiting geeft op de verkeers
verbindingen in onze nabuurlanden.
Slagaders
In principe zouden de mogelijkhe
den van industrialisatie dan beperkt
blijven tot de plaatsen, die aansluiting
kunnen vinden op dit verbindingsnet.
De wegen moeten als het ware de
slagaders zijn, waar langs de econo
mische impulsen door ons land stro
men. Bij strikte naleving hiervan zou
echter weinig van een nationaal in
dustrialisatiebeleid terecht komen.
De commissie van het Centrum
verlegt daarom de aadacht naar ver
beteringsmogelijkheden buiten een
algemeen industrialisatiebeleid - ge
baseerd op economische motieven -
om. „Zo is er", aldus een van de uit
spraken, „behoefte aan een bijzon
der ontwikkelingsbeleid in die stre
ken, waar zich een belangrijk tekort
aan werkgelegenheid blijft voordoen,
als gevolg waarvan de leefbaarheid
van de streek in gevaar dreigt te ko
men". Hier staan dus de belangen
van een bepaalde streek voorop en
niet de economische principes. Dit
bijzondere beleid moet erop zijn ge
richt een streek in haar totaliteit te
verbeteren. Industrialisatie is daarbij
niet alleen zaligmakend. Andere fa
cetten zijn agrarische hervormingen,
schaalvergroting van het platteland
en het tot ontwikkeling brengen van
een recreatieve functie in die gebie
den, welke daarvoor geschikt zijn.
Uitgangspunt bij dit bijzondere be
leid is niet mee het economische
potentieel van een bepaald deel van
Nederland, maar de noodzaak om de
bewoners betere levensomstandighe
den te bieden. Dit vereist een totaal
regionaal beleid - economisch,
maatschappelijk en cultureel - dat
verder gaat dan wat elders in het
land ter begeleiding van de economi
sche ontwikkeling gebeurt.
Het Centrum pleit hier voor de
aanwijzing van een beperkt aantal
kernen, die een verheffende invloed
op de gehele streek kunnen uitoefe
nen. Zulke „kerngemeenten" zijn in
ons land heel hard nodig. De afgelo
pen jaren hebben wel geleerd, dat het
samengaan van een nationaal indu
strialisatiebeleid en bijzonder plaat
selijke maatregelen zorgvuldig moe
ten worden uitgewerkt. Duidelijk is
gebleken - bijvoorbeeld in Brabant
- dat industrialisatie alleen niet vol
doende is. Industrie schept wel le
ven, maar dit leven sterft weer uit
als er geen andere voorzieningen zijn.
Het is goed, dat het Centrum hierop
nog eens de aandacht heeft geves
tigd.
Blus die laaiende vuurzuil
Kleren maken
•k gabardine
die opsi
tot soms
t vanuit de maag
oog in de keeL
Neem Renniesl Een afdoende remedie.
Een of twee Rennies gewoon laten smelten
op de tong. Nog vóór ze helemaal gesmol
ten zijn geven ze - met het speeksel naar
de maag gevoerd - prompt baat. En af
doende! Met Rennies bij de hand nooit
angst meer voor laaiende zuurbrand.
In het proces tegen de groep acti
visten die op 22 augustus j.l. in Petit
Clamart een mislukte aanslag pleeg
de op president de Gaulle, is tegen
BESMETELIJKE ZIEKTE
OP MARINESCHIP
Bij een der opvarenden van de tor-
pedobootjager „Rotterdam", die in
de Ned. Antillen ligt, zou een geval
van besmettelijke ziekte zijn gecon
stateerd. Aan boord van het schip
zijn de voorgeschreven maatregelen
getroffen.
De commandant zeemacht in de
Ned. Antillen berichtte aan 't hoofd
kwartier van de marine in Den Haag,
dat een der opvarenden van de „Rot
terdam" is opgenomen in het St. Eli-
sabeth-ziekenhuis te Willemstad.
Over de aard der ziekte kon men
zich niet uitlaten. Wel betwijfelde
men in Den Haag of hier sprake zou
zijn van een besmettelijke ziekte, aan
gezien in dat geval telegrafisch even
eens bijzonderheden zouden zijn ge
meld over de maatregelen, die dan
voor de overige bemanningsleden
moeten worden getroffen.
zeven van de vijftien beklaagden de
doodstraf geëist.
De openbare aanklager, Generaal
Gerthoffer, eiste de hoogste straf te
gen de leider van het complot, de 36-
jarige luitenant-kolonel bij de lucht
macht Jean-Marie Bastiën-Thiry, 't
hoofd van het overvalcommando, de
37-jarige gedeserteerde luitenant
Alain Bougrenet de la Tocnaye, de
36-jarige voormalige legionair Ge
rard Buisines en de nog voortvluch
tige 39-jarige Georges Watin, die
beiden de auto van de president zou
den hebben beschoten, alsmede te
gen Serge Bernier, Lajos Marton en
Gyula Sari, die niet in de rechtzaal
aanwezig waren.
Voorts werd levenslange gevange
nisstraf gerequireerd tegen Jacques
Prevost, Louis de Conde en Jean-
Pierre Naudin, van wie de laatste
twee niet aanwezig waren. Tegen
Pascal Bertin, Pierre Magade en
Lazlo Varga werd 20 jaar geëist, ter
wijl tegen Alphonse Constantin en
Etienne Ducesse de eisen vijf en drie
jaar gevangenisstraf waren.
UJC jnruvumiu 11U. II
De rcho van het Zuióen
S; I ..f» "'wfiÜ"" 'J
de man
Mannen kopen
bij
zeer modieuze collectie
POPLIN
DRI SIL
EXCLUSIEVE
HERENKLEDING
WAALWIJK Groteitraat 192 Tel 2507
I