wAAlwijkse en LAnqstRAAtse couRAnr Mode-kleuren voor komend najaar zijn alweer vastgesteld Bedrijfsvergelijking kon lot groot voordeel strekken topaas - foresta - dalia - umbra Kunstkring deed vergeefs beroep op leden JE ZIET ZE WEER STEEDS MEER!! r\ Openlijk en vertrouwelijk gesprek moet tot de mogelijkheden behoren Matig bezochte filmavond TWEEMAAL PER JAAR vragen brillen van NATIONALE KLEUREN 59-JARIG DIENST JUBILEUM Wat is bedrijfsvergelijking en waarom wordt die toegepast VRIJDAG 8 MAART 1963 85e JAARGANG No. 19 De tcho v.\n het Zuióen Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Opgericht 1878 Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contractadvertenties: speciaal tarief Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres: „ECHO" op de voet eerder genoemde kleuren nagenoeg parallel lopen. Tot slot komen tijdens de tweede dag de delegaties uit alle dertien lan den bijeen, om ook hun goedkeuring te geven aan de kleuren die door de experts zijn uitgekozen. De heer Hornman (staande geheel rechts) verdedigt tijdens het Euro congres in Milaan een van de kiemen, cl ie door Nederland mee naar Italië zijn gebracht. Topaas, foresta, dalia, umbra. Vlug achter elkaar uitgesproken zou het een toverspreuk kunnen zijn uit het sprookje Aladin en de wonderlamp. Hoe schoon en hoe aantrekkelijk het sprookje ook mag heten, de vier bo vengenoemde namen zijn voor de schoenfabrikanten en schoenwinke liers van veel groter importantie, dan de spreuk uit het genoemde sprookje voor Aladin in zijn tijd. Over enkele maanden, wanneer wij weer zijn teruggekeerd op onze basis, na een - hopelijk zonnige - vakan tie, zullen de vier bovengenoemde namen ook voor ons van grote be tekenis gaan worden. Wij zullen eerst dan de waarde en de bedoeling van deze namen leren begrijpen, wanneer wij straks in het najaar van 1963 voor de keuze staan of deze kleur- of die kleur sohoen te nemen. Overigens is de benaming van de kleuren voor bepaalde schoenen geen zaak die in een, twee, drie is uitge maakt. Uit niet minder dan dertien landen komen experts tweemaal per jaar in een bepaalde stad bijeen, om daar gezamenlijk de kansen en de mogelijkheden van een kleur, om als Euro-kleur betiteld te worden, te be kijken. Vorig jaar oktober heeft er in Mi laan weer zo'n Eurocongres plaats gevonden en daar is men tot de slot conclusie gekomen, dat de kleuren topaas (lichtbruin), foresta (groen) en dalia (donker rode kleur) voor de damesschoenen en umbra (donker bruin) voor de herenschoenen tot Euro-kleur verheven konden worden. Zoals gezegd, komen deze mensen niet binnen vijf of tien minuten tot een duidelijke beslissing. Men kan ook hier niet het risico lopen een faux pas te maken, omdat er te veel van afhangt. Regel is dat zo'n dertien landen aan dit Euro-congres deelnemen. In ieder land wordt door een nationale groep - in Nederland is dat het mode-centrum - tevoren de kleu ren bepaald, die op het congres voor gesteld kunen worden. Tegelijkertijd worden de kleuren vastgesteld die men nationaal wil voeren. De eerste dag tijdens het congres, is de dag van de experts. Ieder land OPTICIËN - WAALWIJK =KING:-5 DE BETERE VIRGINIA heeft hiervoor twee afgevaardigden - voor Nederland waren dat de heren Hornman (Blok van Heijst Waal wijk) en de heer Harmsen (van het mode-centrum) - die op deze dag de gelegenheid krijgen hun kleuren naar voren te brengen en voor de aanwe zige vergadering te verdedigen. Na afloop hiervan worden de kleuren gegroepeerd en de vergade ring stemt over de kleuren. De be doeling is natuurlijk dat ieder land niet meer kleuren naar voren brengt dan strikt noodzakelijk, om zodoende niet voor onoverkomelijke moeilijk heden te komen. Wanneer de kleuren door IEDER land zijn aangenomen, zijn de Euro mode-kleuren voor een bepaald sei zoen vastgesteld. De democratie op dit congres is zelfs zover doorge voerd, dat, wanneer van de dertien landen er twaalf voor stemmen, het dertiende land, dat niet kan instem men met een bepaalde kleur, gebruik kan maken van zijn veto-recht. Wanneer men eenmaal zover is dat overeenstemming is bereikt wel ke kleur als Euro-kleur in aanmer king komt, gaat men zich beraden hoe deze kleuren zullen worden be titeld. Men heeft hierbij met twee voorname factoren rekening te hou den. Allereerst dat een bepaalde naam in ieder land is uit te spreken en vervolgens dat bij het noemen van deze naam geen enkele twijfel bestaat welke kleur nu wel bedoeld wordt. Naast de bovengenoemde Eurokleu- ren worden tijdens het congres ook nog een aantal suggesties gedaan welke kleuren in alle landen een re delijke kans maken, maar die toch niet voor Euro-kleur in aanmerking kunnen komen. Voor het aanstaande najaar zijn dat voor de damesschoenen bolero (lichtrood), taupe (grijs) en indigo (blauw), voor de herenschoenen - die het met één kleur moeten zien te stellen - de kleur medoc (bruin achtig rood). -Alle bovengenoemde kleuren zijn in de waaier van het Nederlands mo decentrum opgenomen en aangevuld met de nationale kleuren, die met Zeldzaam Jubileum. Op 1 maart j.l. is er bij de N.V. Schoenfabriek G. L. Smits Cie. te Dongen, een zeldzaam jubileum gevierdn.l. een van hun werknemers, de heer A. van de Wee, was op die dag 59 jaar bij haar in dienst. Graag had de jubilaris zijn diamanten dienstjubileum het volgend jaar nog willen vieren, doch zijn leeftijd (75) liet dat niet meer toe. Dit wil niet zeggen dat zijn gezondheid niet prima zou zijn. Hij is nog een zeer krasse baas, die overal nog volop belang stelling in heeft. De banden tussen de fam. van de Wee en de fa. Smits Zijn zeer bijzonder geweest, daar zijn vader, zijn oom en zijn broer ook bij deze firma gewerkt hebben. Tesamen be haalden zij 200 dienstjaren. Dinsdagavond is gebleken, dat het bestuur van de Kunstkring - tot op heden - een vergeefs beroep op haar leden heeft gedaan. Dat valt alleen maar te betreuren, allereerst, omdat van de opkomst bij de laatste drie avonden, waaronder de filmavond van dinsdag, het voortbestaan van de Kunstkring zal afhangen en vervol gens omdat 't bestuur van de Kunst kring voor dinsdagavond een bijzon dere film op haar programma had staan. De hoofdschotel van deze avond werd gèvormd door de Engelse film „Taste of honey", die gerang schikt mag worden onder de 10 beste films van 1962. De film, die is gebaseerd op een toneelstuk, behandelt een „fragment uit het leven van een meisje, die door haar moeder in de steek wordt gela ten. Nog voor haar moeder definitief van haar weg gaat, ontstaat er een verhouding tussen het nog jonge meisje en een neger-matroos. Het geluk is echter van korte duur, want wanneer het schip, waarop de neger als kok dienst doet, weer vertrekt, blijft zij alleen achter. Het meisje weet een baan te vinden Tijdens het congres worden op een bord de kleuren aangegeven, die eventueel als Eurokleur in aanmerking zullen komen. „Vergelijken met anderen, kan veel in Uw bedrijf - ten goede - veranderen"Dit is een waarheid als een koe". Door vergelijking van Uw bedrijfscijfers 'en door uitwisseling van Uw ervaringen met andere ondernemerskunt U vaststellen, hoe het er met Uw be drijfsvoering bijstaat. En met hoe meer ondernemers dit gebeurt, des te meer kans bestaat er op resultaat. Gelukkig is bedrijfsvergelijking in ons land, vooral in het midden- en kleinbedrijf, geen onbekende bezigheid meer. In verschillende brancheso.a. kantoormachine- en kantoorboekhandel, woningin richting, foto-detailhandel, huishoudelijke artikelen, etc. etc. be staan reeds een aantal clubs. Alleen de rijksmiddenstandsconsu- lenten leiden er al een vijftig-tal. Regelmatig komen de deelne mers aan deze clubs bijeen om hun bedrijfs-economische erva ringen en het daarop betrekking hebbend cijfer-materiaal uit te wisselen en te vergelijken. Daarnaast worden er ook nog clubs geleid door organisatie-func tionarissen e.d. Op deze manier kunnen ondernemers zeer veel van elkaar leren. Bij bedrijfsvergelijking gaat men uit van het principe, „twee we ten meer dan een". In een club zitten ongeveer 8 tot 12 deelne mers, zodat hieraan ruimschoots wordt voldaan. Een duidelijk voorbeeld is het navolgende „Twee ondernemers hebben ieder een gulden en wisselen die uit. Geen van beiden wordt er beter van. Doch als twee ondernemers ieder een idee hebben en dat uitwisselen, dan worden beiden er wel beter van. Ieder heeft er daarna twee". Bedrijfsvergelijking, of ervarings uitwisseling, is het met branche-ge noten uitwisselen van bedrijfsecono mische ervaringen en cijfers. Het doel is, het opsporen en zomogelijk verhelpen van onvolkomenheden in de eigen bedrijfsvoering, door toet sing van de eigen gegevens aan die van de andere deelnemers aan de club. Hoe gaat het er in de praktijk toe? Bedrijfsvergelijking kon zowel schriftelijk als mondeling worden toegepast. De schriftelijke methode wordt voornamelijk door het Econo misch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf in de praktijk gebracht. Het meest bekend zijn de omzet- en kostenstatistieken, die regelmatig worden gepubliceerd. Aan de hand daarvan kunnen ondernemers nagaan als althans hun administratie dit mogelijk maakt - hoe hun omzetten en kosten zich hebben ontwikkeld ten opzichte van de gepubliceerde gege vens. Deze statistieken winnen uiteraard aan waarde, naarmate 't aantal deel nemers toeneemt. Voorts bestaan in Nederland voor enige branches Centrale Boekhoud- bureaus. De vergelijkende overzich ten, die deze voor hun leden samen stellen, maken eveneens bedrijfsver gelijking mogelijk. Bij de mondelinge methode, moet de deelnemer ervan uitgaan, dat hij geen individualist meer is. Deze me thode vraagt van hem een mentale instelling, die openstaat voor samen werking met anderen. Wil mondelinge bedrijfsvergelij king slagen, dan zullen de deelnemers er niet voor terug moeten schrikken, uiteindelijk ook met hun bedrijfscij fers op tafel te komen en daarover met de anderen te praten. Dit geheurt dan in clubs, waaraan ongeveer 8 tot 12 ondernemers deel nemen. Daarbij moet natuurlijk aan enige voorwaarden worden voldaan. Zij moeten uiteraard uit dezelfde branche komen. Bovendien mogen de schoenwinkel, waar zij in contact komt met een andere knaap, die bij haar komt inwonen. Eerst dan blijkt dat het meisje in verwachting is van de matroos. De jongen, een ietwat zonderling type, besluit bij haar te blijven om voor haar te zorgen. De film neemt een einde wanneer de moeder terugkeert, omdat zij door haar minnaar is „buitengetrapt". Sa menleving met hun drieën blijkt niet te verwezenlijken, zodat de jongen besluit het meisje in de steek te la- «aMtwi ten. De film zal zeker niet hebben nagelaten velen aan te grijpen en te ontroeren. In het voorprogramma werd de nieuwste film van Charles Huguenot van der Linden vertoond „Big City Blues". Een film die al leen al om zijn filmtechnische kwali teiten de hoogste lof verdient. De laatste inleiding op de hoofd film was een produkt van Bert Haan stra „Zoo", een rake typering van de bewoners en bezoekers van Artis. Dit seizoen zal in het kader van de Kunstkring nog 'n tweetal toneel stukken worden opgevoerd. De eerst komende kunstkringavond is gepland op woensdag 27 maart. Op deze avond komt de toneelgroep Studio met Een geboren leugenaar". Het seizoen zal worden besloten met een optreden van de toneelgroep „En semble" in het grote succes van het seizoen Naar het u lijkt". bedrijfstypen en de bedrijfsomvang niet teveel van elkaar afwijken. De vestigingsplaats van de ondernemin gen moet zodanig zijn, dat de opera tie-gebieden niet worden overlapt. Concurrentie-vrees is dan ongegrond. Een openlijk 'en vertrouwelijk gesprek wordt mogelijk. De leider van de club, de discus sie-leider, moet een ervaren kracht zijn. Hij moet er o.m. voor zorgen, dat iedere deelnemer aan de gedach- tenwisseling deelneemt en cijfers en ervaringen inbrengt. De administraties van clubleden moeten op bedrijfsvergelijking zijn afgestemd. Als dit niet zo is, wordt vergelijking van cijfers een moeilijke zaak. Overigens is het zó, dat seri euze deelnemers voldoende prikkel ondervinden, om hun administraties aan te passen. Enige onderwerpen, die op zo'n club-bijeenkomst kunnen worden be sproken zijn inkoop, verkoop, re clame, assortiments-samenstelling, voorraadvorming, kosten, omzetten etc. etc. Er wordt ook aan bedrijfsbezoek gedaan. Sommige clubs hebben zelfs de gewoonte, hun bijeenkomsten om toerbeurt bij een van de deelnemers in het bedrijf te houden. Bij zo'n ge legenheid becritiseert men dan - in opbouwende zin - eikaars bedrijf, de étalages, de winkel-ruimte en de inrichting, de werkplaats, de ligging van het magazijn, de opslag van de voorraad enz. Iedereen - er zijn vaak ook me dewerkers van de ondernemer aanwe zig - komt met zijn eigen mening er ervaring voor den dag. Het is im mers vaak zó, dat collega's scherper de onvolkomenheden in het bedrijf zien, dan de ondernemer zelf, omdat zij voldoende afstand ervan kunnen nemen, om zich een objectief oordeel te kunnen vormen. In het gezamen lijk gesprek wordt dan gezocht naar een doeltreffende oplossing van de eventueel vastgestelde inefficiënte bedrijf stoestanden Bedrijfsvergelijking betekent der halve verrijken door vergelijken". Voor ondernemers, die over dit on derwerp meer willen weten, bestaat er alle gelegenheid dit verlangen te verwezenlijken. Zij kunnen terecht bij hun vakorganisatie, of bij een van de provinciale rijksmiddenstandscon- sulenten. Deze hebben een ruime praktijkervaring op dit gebied.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 9