Herdenking 50-jarig bestaan
Koninklijke Luchtmacht
JL
w
I
De Echo van hei Zuiden
Kaatsheuvel
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 18 MAART 1963
DESK
Berndijk
Berkdijk
President De Gaulle
bracht bezoek aan Nederland
CARTONNAGE
Algemene Ledenvergadering
Hulst I-DESK I 0-1
Mooie overwinning op lastige tegenstander.
Na een zeer lange onderbreking konden
de Dessers zondag dan vol goede moed naar
Zeeuws Vlaanderen reizen om 't op eigen
terrein moeilijk te kloppen HVV '24 te be
strijden. De Dessers hadden zich voorge
nomen om het ongeslagen thuisrecord van
Hulst te breken en ze zijn hierin ten volle
geslaagd, ook al is de 0 1 overwinning
een te schrale afspiegeling van het over
wicht van de Dessers gedurende de hele
wedstrijd. In de eerste helft had DESK het
voordeel van de wind en reeds direct lieten
ze zien dat Hulst voor een zware taak zou
komen te staan. Met uitstekend samenspel
brachten de Dessers de bal herhaaldelijk
voor het doel van de gastheren. Dekkers
belaagde het Hulst-doel met een schot,
even later gevolgd door een kopbal, echter
zonder resultaat. Voorlopig kon de Hulst
verdediging het nog klaren met een in pri
ma vorm verkerende stopper v. d Poel.
Maar intussen bleek al gauw, dat de rech
tervleugel van de Dessers het gevaarlijkste
deel van de aanval was, temeer daar de
jarige linksbuiten van Riel teveel last on
dervond en zich liet intimideren door de als
maar pratende en scheldende rechtsback
van Hulst (volgende keer mag hij daar niet
meer intrappen). Ook Hulst verschijnt en
kele malen voor de Desk-veste, waar zij de
achterhoede echter op haar qui vive aan
trof, zodat Neefs (wat is deze speler in kwa
liteit teruggegaan sinds hij Willem II ver
liet), van Dorsselaar en de Block weinig
kansen kregen. Nadat van Mosselveld een
prachtige kans aan van Riel had gegeven,
die echter jammerlijk miste en Herman Da-
men de Hulst-doelman met een schot op de
proef had gesteld, zagen we een uitstekende
doorbraak van Damen-Mosselveld, waaruit
de bal rakelings langs het doel ging. Aan
de overzijde stopte Tausch 'n hard schot van
Neefs. Even later kwam dan het enige doel
punt tot stand, als van Riel de bal vanuit
de halflinie toegespeeld krijgt. Met een
strakke pass plaatste hij het leder tussen de
vijandelijke backs door, en de op volle snel-
heil liggende van Mosselveld was attent ge
noeg om deze kans met een prachtig schot
af te ronden, dat de Hulst-doelman te mach
tig bleek. Met DESK sterk in de meerder
heid brak even later de rustaan.
Na de hervatting kwam Hulst aanvanke
lijk flink opzetten, maar hun spel was veel
te onsamenhangend om werkelijk gevaar
lijk te kunnen zijn. De tegenaanvallen van
de Dessers waren veel gevaarlijker, maar
tot scoren kwam men echter niet. Het zwa
re veld, dat er overigens prima bij lag,
stelde aan de spelers hoge eisen en het was
bij vele spelers aan te zien dat men in lange
tijd niet gevoetbald had. Bij een kopduel
geraakte aanvoerder Voogd aan z'n wenk
brauw gewond, maar na een pleisterbehan
deling kon hij binnen de lijnen blijven om
zijn ploeg naar de overwinning te voeren.
Als van Riel na een mooie voorzet van
rechts nog een prachtige kans om hals
heeft gebracht door op drie meter van doel
hoog over te knallen, komt ook Hulst nog
even aan bod. Maar verder dan enkele vrije
trappen, welke geen resultaat opleveren,
weet men niet te komen.
Het werd dus een kleine maar alleszins
verdiende overwinning voor elf hardwer
kende Dessers, en het verheugde de sup
porters dat de kleine Damen een prima par
tij had vertolkt, waarmee hij heeft aange
toond aan zijn come-back bezig te zijn.
Deze week wordt tweemaal getraind om
zondag thuis tegen Terneuzen paraat te zijn.
Berkdijk ontfutselde koploper GSBW
een puntje.
Koploper GSBW uit Goirle heeft blijk
baar niet goed overwinterd, want op bezoek
bij Berkdijk moest zij hier een kostbaar
puntje achterlaten. Wie verwacht zou heb
ben, dat vele liefhebbers na zo'n lange ge
dwongen rustperiode en aangelokt door het
fraaie voorjaarsweer de gelegenheid zouden
hebben aangegrepen om weer eens van een
partijtje voetbal te genieten, blijkt zich wat
betreft bovenstaande wedstrijd toch te heb
ben vergist. De belangstelling voor deze
ontmoeting was namelijk maar aan de ma
tige kant. Veel spijt behoeven de wegblij
vers overigens niet te hebben, want aan
beide zijden was duidelijk te zien, dat ze
deze lange winterslaap nog niet te boven
zijn. Op de eerste plaats toonden de meeste
spelers een duidelijk gebrek aan uithou
dingsvermogen, terwijl men aan beide zij
den maar sporadisch tot een normaal opge
zette aanval wist te komen. Over het alge
meen hebben de gasten een overwicht ge
had, maar de Berkdijk-achterhoede, en in
het bijzonder doelman v. d. Houdt, greep
telkens resoluut in, zodat de GSBW-voor-
waartsen maar zelden tot een schot konden
komen. Na ca. 7 min. noteerden de gasten
hun eerste doelpunt, toen een voorzet van
hun linksbuiten op de juiste wijze door de
middenvoor werd afgewerkt. In de 35e min.
scoorden de gastheren op analoge wijze via
midvoor Emmers de gelijkmaker, met wel
ke stand de rust inging.
De tweede helft was 10 min. oud, toen
de Berkdijk-rechtsbuiten de Man z'n be
waker te vlug af was, en midvoor Emmers
op keurige wijze de bal uit de afgepaste
voorzet in het verlaten vijandelijke doel
kopte, 2-1. De gasten zetten hun tegen
standers hierna lange tijd onder zware
druk, waarbij de Berkdijk-doelman enkele
fraaie reddingen verrichtte. 7 Min. voor het
einde moest hij echter zwichten, 2-2, wat
tevens de eindstand betekende, waarmee
beide partijen tevreden konden zijn. Rest
ons nog te vermelden, dat het Berkdijk-ter
rein uitstekend bespeelbaar was.
BEWAKING LIET NIETS AAN HET TOEVAL OVER
Er is zaterdagmorgen niets aan 't
toeval overgelaten door de duizen
den, die op de been waren met de
moeilijke opdracht een waterdicht
veiligheidscordon te leggen langs de
route waarheen president De Gaulle
naar Huis ten Bosch zou reizen. De
meningen over het aantal bewakers
rond president De Gaulle lopen nog
al uiteen en variëren van enkele
honderden tot een duizendtal.
De Haagse Procureur-Generaal,
mr. van Gilse, heeft echter niets aan
het toeval overgelaten en met punc
tuele nauwkeurigheid zijn instruc
ties gegeven aan het personeel, dat
zorg had te dragen voor de veilig
heid van de president.
Even voor twaalf landde op het
vliegveld Ypenburg de viermotorige
Douglas DC-6, voorafgegaan door 'n
vliegtuigje, met aan boord de per
soonlijke lijfwacht van de president,
de zogenaamde „Gorilla's".
Op het vliegveld vond onder de
scherp toeziende blik van de kara
bijn-dragende bewakers de begroe
ting van de president en zijn echt
genote plaats door minister Luns en
de Franse ambassadeur in ons land,
graaf De Crouy-Chanel.
Op 1 juli 1913 werd op Soesterberg de Luchtvaartafdeling als on
derdeel van de Kon. Landmacht op gericht. Uit deze afdeling, na de
tweede wereldoorlog versterkt met personeel van de Militaire Lucht
vaart van het voormalige Koninklijk Nederlands Indische Leger, ont
stond in 1953 de Koninklijke Lucht macht als zelfstandig onderdeel
van de Nederlandse strijdkrachten naast de Koninklijke Marine en
de Koninklijke Landmacht.
Op 1 juli van dit jaar zal het dus een halve eeuw geleden zijn dat
de militaire luchtvaart in het Koninkrijk der Nederlanden werd ge
boren.
Dit feit zal, behalve door het
uitgeven van een jubileumboek, in
de maanden juni en juli worden
herdacht, waarbij onder meer op
de meèste onderdelen van de Kon.
Luchtmacht open dagen voor het
publiek zullen worden gehouden.
Door middel van demonstraties
hoopt men de bezoekers een iridruk
te geven van taak en werkwijze
van de huidige Kon. Luchtmacht.
Op de vliegbases zullen dan tevens
korte vliegdemonstraties worden
georganiseerd.
In een aantal plaatsen zal een
luchtmachttentoonstelling worden
georganiseerd, welke één tot twee
dagen duurt. Dez^ tentoonstelling
zal te bezichtigen zijn in Bredain
de kazerne van de Luchtmacht Of
ficiers en Kaderschool)., Nijmegen,
Zeist, Den Helder, Appingedam en
op de basis Deelen bij Arnhem. De
dagen waarop deze tentoonstelling
in elk der genoemde plaatsen zal
verschijnen, zullen plaatselijk nog
nader worden bekend gemaakt.
De open dagen gaan vergezeld
van parades, marsen door de bij het
betrokken onderdeel gelegen plaats
alsmede optreden van de Kapel
van de Kon. Luchtmacht, demon
straties van de luchtmachtbrand
weer en van het demonstratiepelo
ton en andere activiteiten.
Zoals ieder jaar geschiedt, zal in
de ochtend van de le juli door de
Chef van de Luchtmachtstaf een
krans worden gelegd bij het ge
denkteken voor de gevallenen op
de vliegbasis Soesterberg, waarbij
dit jaar ook de nabestaanden van
omgekomen, personeel van de mi
litaire luchtvaart in de gelegenheid
zullen worden gesteld om bloemen
te leggen. In de namiddag volgt op
dezelfde basis een grote parade zo
wel op de grond als in de lucht.
Op alle onderdelen van de Kon.
Luchtmacht zal een gemeenschap
pelijke maaltijd voor het personeel
worden gehouden. Voor de officie
ren en vaandrigs zal deze gemeen
schappelijke maaltijd plaats vin
den op 2 juli op de vliegbasis Soes
terberg. Hieraan zullen ook enige
honderden oud-officieren en reser
ve-officieren met groot verlof van
de Kon. Luchtmacht deelnemen.
Demonstraties op de grond zul
len worden gehouden in de maand
juni in de plaatsen Bergen op
Zoom, Breda, Eindhoven, Zeist, En
schede, Arnhem, Leeuwarden, Nij
megen, Uden, Den Helder, Delft en
Appingedam. De vliegdemonstraties
hebben uiteraard plaats op de ver
schillende vliegbases.
DE GESCHIEDENIS VAN DE
KONINKLIJKE LUCHTMACHT.
De Luchtvaart Afdeling (L.V.A.)
werd op 1 juli 1913 gevormd. Het
was toen nog een zeer bescheiden mi
litaire luchtvaarteenheid bestaande
uit een commandant, drie vliegers,
een sergeant-majoor-administrateur
en één enkel vliegtuig.
Nu heeft de Koninklijke Luoht-
macht met een Luchtmachtstaf zete
lend boven een viertal commando's,
honderden straaljagers gestation-
neerd op een tiental vliegvelden en
een uitgebreide militaire luchtvaart
organisatie waarin tienduizenden
mannen en vrouwen dynamisch en j
interessant werk verrichten. 1
Ziedaar de geschiedenis van de
militaire luchtvaart in een notedop.
Maar de weg der evolutie is moeilijk
geweest en er is heel wat inspanning
aan te pas gekomen voordat de er
kenning van het onafhankelijke wa
pen der Militaire Luchtvaart ten
slotte zijn bekroning heeft gekregen
met het predikaat „Koninklijk".
De oprichting van de L.V.A. is in
hoofdzaak te danken geweest aan de
vooruitziende blik en de stuwende
kracht van de toenmalige chef van de
Generale Staf, de latere opperbevel
hebber van land- en zeemacht, de
Generaal C. J. Snijders. Hij was het
die reeds in 1911 'n vlucht als waar
nemer in een vliegtuig meemaakte
tijdens de grote legermanoeuvres en
het inzicht van de hoogste legerauto-
riteit in die dagen heeft de doorslag
gegeven tot het besluit van de rege
ring tot oprichting van de Luchtvaart
Afdeling. Generaal Snijders zorgde
er voor dat er een commissie werd
benoemd, voor het aankopen van
vliegtuigen in het buitenland met ge
volg dat er drie Farman's werden be
steld. Nog in september van het op
richtingsjaar nam de L.V.A. voor het
eerst deel aan de legermanoeuvres bij
Lochem. Van de drie Farman's was er
slechts één vlieggereed, terwijl er nog
drie andere toestellen deelnamen be
stuurd door de eigenaren.
Gedurende de mobilisatie jaren tij
dens de eerste wereldoorlog bleven de
moeilijkheden groot, want het buiten
land kon niet veel vliegtuigen en an
der materiaal leveren. Een welkome
aanvulling vormden geïnterneerde
vliegtuigen van de oorlogvoerenden.
De Trompenburgfabriek in Am
sterdam (Spijker!) kon na veel in
spanning tenslotte een beperkt aantal
les vliegtuigen leveren, voorzien van
buitenlandse motoren. Eerst na de
mobilisatietijd, toen Fokker uitver
koop ging houden, kon men beslag
leggen op een goede serie moderne
machines, n.l. bijna 60 C-l verken
ners en 20 D-7 jachtvliegtuigen.
Op dat tijdstip heeft men er zeker
niet van kunnen dromen, dat diezelf
de typen vijftien jaren later nog een
rol zouden spelen in de vliegoplei-
ding. Zij die er een gevlogen hebben,
denken er nog steeds met genoegen
aan terug, want het waren voor hun
tijd uitstekende vliegtuigen.
In de jaren van 1914 tot 1918 had
het luchtwapen zich een steeds gro
ter aandeel veroverd in de krijgsvoe
ring. De eerste vliegtuigen bij de L.
V. A. waren uitsluitend in gebruik
als verkenners en het zijn juist deze
verkenningsdiensten voor het leger
geweest die hebben gemaakt dat men
destijds de toekomst van het lucht
wapen nog niet anders kon zien dan
als hulpwapen voor het leger.
GEVECHTSTAAK
Reeds in de eerste wereldoorlog
kwam tot uiting dat er ook een ge-
vechtstaak voor het vliegtuig was,
toen men ging proberen die verken
ners neer te schieten. Daarmee deed
Voor de aanwezige journalisten
voltrok zich toen de grote teleur
stellende verrassing. De stoet van
Koninklijke wagens splitste zich in
tweeën. De wagen met de president
reed met volle vaart via een zij-in
gang van het vliegveld naar Huis
Ten Bosch, terwijl de journalisten,
die zich bij de hoofdingang hadden
opgesteld, alleen enkele hoogge
plaatste autoriteiten te zien kregen.
Om even voor half één werd de
president door de Koninklijke fami
lie op Huis Ten Bosch hartelijk wel
kom geheten.
In 't Haagse perscentrum Nieuws
poort, werd door de Rijksvoorlich
tingsdienst aan de aanwezige jour
nalisten het een en ander over het
bezoek van president De Gaulle aan
Nederland verteld. Gezegd werd dat
dit bezoek reeds drie maanden ge
leden was vastgesteld, ruim vóór de
Europese januari-crisis in Brussel.
Bij het afscheid zorgde president
De Gaulle nog voor een laatste ver
rassing door niet, zoals werd ge
dacht, vanaf het vliegveld Ypenburg
op te stijgen, maar vanaf het even
eens in de onmiddellijke nabijheid
gelegen Valkenburg.
de bewapening zijn intrede, eerst re
volvers en karabijnen, later mitrail
leurs. Uit de behoefte om de verken
ners te beschermen, ontstond het
jachtvliegtuig en toen de jagers el
kander onderling gingen bestrijden,
was het luchtgevecht geboren. Het
begrip van het luchtoverwioht begon
duidelijk te worden en de specialisa
tie van het militaire vliegtuig voor
verschillende diensten had een aan
vang genomen.
Weliswaar was uit de aanschaf-
fingspolitiek van de serie C-l twee-
persoónsverkenners en D-7 een-per-
soons jagers nog steeds duidelijk
waar te nemen, dat de verkennings-
en waarnemingsdienst als de hoofd-
tken van de L.V.A. werden be
schouwd, maar tevens bleek er het
voornemen uit, om aan een jacht-
vliegdienst aandacht te besteden.
AL VAN AFDELINGEN
Intussen had de L.A.V. te Soes
terberg zich organisatorisch verder
ontwikkeld. Naast de reeds bestaan
de strategische (taktische) en artille
rie-waarnemingsafdelingen, ontstond
de afdeling opleiding, een radio- en
een fotodienst, een bewapeningsafde
ling, een vliegmedische dienst en een
meteorologische dienst. Helaas werd
deze opbouw na 1918 sterk afge
remd door bezuinigingen. De grote
verwachtingen die met de bestellin
gen voor de L.V.A. waren gewekt,
werden al spoedig teniet gedaan.
Een weg zonder doornen is de tijd
tot de tweede wereldoorlog niet ge
weest. Het heeft jarenlange strijd ge
kost voordat men bereikte dat de L.
V. A. werd verheven tot het Wapen
der Militaire Luchtvaarh. Maar on
danks alles is de militaire luchtvaart
gegroeid en er zijn vele feiten die ge
tuigen van de vaardige geest en be
kwaamheid van het korps.
Denken wij maar aan de succes
sen van het escadrille Versteegh, de
„Vijf-vingers-aan-een-hand" in Go-
thenberg, de verovering van de Coupe
Echard door de eerste luitenant-vlie
ger Schott in Zürich, de Indië-vluch-
ten van van Weerden, Poelman en
Koppen en niet te vergeten de mete
orologische hoogtevluchten op IJs
land in het kader van het Pooljaar
1932-1933 waaraan de naam van de
toenmalige eerste luitenant-vlieger,
thans generaal-majoor J. H. van
Giessen onverbrekelijk verbonden zal
blijven.
DE TWEEDE
WERELDOORLOG
De herbewapening van Duitsland
en de dreiging die dientengevolge in
Europa gestadig toenam, was blijk
baar geen voldoende waarschuwing
om tijdig tot vernieuwing en uitbrei
ding van materiaal over te gaan.
Immers, de aanschaffing van nau
welijks een half dozijn vliegtuigen
per jaar mocht geen naam hebben.
Gelukkig wist men later iets meer los
te krijgen en zo verschenen de Fok
ker D-16, D-17 en C-10, en weer
iets later de D-21, de T-5 en de G-l.
Vooral de G-l jachtkruiser bleek
een groot succes te zijn.
(Wordt vervolgd)
GEWESTELIJK ARBEIDS
BUREAU WAALWIJK
WORDEN GEVRAAGD:
GRAFISCHE NIJVERHEID
Zetters en drukkers
BOUWNIJVERHEID
Timmerlieden en 1.1.
Metselaars en 1.1.
Betontimmerlieden
Tegelzetter
HOUTINDUSTRIE
Mach. Houtbewerkers
Meubelmakers
Af werkers (Meubel)
Meubelstoffeerder (Jeugd.)
Woningstoffeerder
KLEDING-REINIGING
S tiksters-Af werktsters
Persers
Naaisters
Vrl. arbeidsters wasserij
Mnl. arbeider wasserij
Vrl.personeel
SCHOEN- EN LEDERINDUSTRIE
Schoenstikkers-Stiksters
Plaksters
Omboeksters
Lederwarenstiksters
Overleersnij ders
"iijtuigers snijderij
_iederwar ensnij ders
Lederwarenmakers
Overleerstanzers
Schalmers
Overhalers
Doorzetters
Machinezwikkers
Lijmzwikkers
iankloppers
Kantensehrooiers
Afmakers
Ophalers
Hakkenbcuwers - Lijmers
Ophaalsters-Schoenenreinigers
Looierij arbeiders voor droog-
en nathuis
Schavers
Slijpers (Suède)
Spanners
IETAALINDUSTRIE
Vrl. personeel evt. gehuwd
Montage-arbeidsters
Doorsnieerders
Draaiers
Electro-monteurs
Automonteur
Electr. Lassers
Autogeen-lassers
Metaalpersers
Machine-bankwerkers
Plaatwerkers en 1.1.
Vuurwerkers
Gereedschapsmakers
VOEDING- EN GENOTMID. IND.
Inpaksters
Vrl. ongeschoolden voor
banketfabriek
Banketbakker (halfwas en 1.1.)
HANDEL
Vrl. Winkelbediende
Verkoopster (18 jaar)
LANDBOUW
Landarbeiders
van de COöP. BOERENLEENBANK
's-Grevelduin-Capelle" op vrijdag 5 april
1963 des avonds om 8 uur in de zaal van mevr.
de wed. H. Cové-v. d. Haart a/d Nieuwevaart.
Te behandelen punten:
1. Opening
2. Aanwijzing sekretaris
3. Notulen
4. Verslag van de toestand der bank over 1962
5. Verkiezing van een lid van het bestuur wegens
periodieke aftreding van Jac. van Tilborgh
6. Verkiezing van een lid van de raad van toezicht
wegens periodieke aftreding van C. Sterrenburg
Tot en met 29 maart is er gelegenheid ten kantore
der bank kandidatenlijsten in te leveren, onderte
kend door minstens tien leden. De voordracht, met
de namen der kandidaten vóór bestuur en Raad
van Toezicht, liggen ten kantore der bank ter in
zage.
7. Voorstel tot wijziging van art. 6 en 5 van het
huishoudelijk reglement.
8. Nazien rekening en balans over het afgelopen
boekjaar. Deze liggen voor de leden vanaf heden
ten kantore der bank ter inzage.
9. Bestemming voordelig saldo
10. 'Rondvraag en sluiting.
Het Bestuur.
Iedereen in de omgeving beeft het gelezen. De familie
Hendriksen U weet wel, vlak bij de bushajte, heeft
een baby gekregen. De geboorte-aankondiging stond in
het plaatselijk nieuwsblad en dan kan men er zeker van
zijn, dat het algemeen bekend is.
Elke advertentie in deze krant wordt gelezen. Vandaar dat
steeds meer adverteerders er gebruik van maken.
van deze krant wil men niets missen, geen letter
Pubiikatie van de
Nederlandsche
Nieuwsbladpers