Herdenking 50-jarig bestaan Koninklijke Luchtmacht JL w I De Echo van hei Zuiden Kaatsheuvel DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 18 MAART 1963 DESK Berndijk Berkdijk President De Gaulle bracht bezoek aan Nederland CARTONNAGE Algemene Ledenvergadering Hulst I-DESK I 0-1 Mooie overwinning op lastige tegenstander. Na een zeer lange onderbreking konden de Dessers zondag dan vol goede moed naar Zeeuws Vlaanderen reizen om 't op eigen terrein moeilijk te kloppen HVV '24 te be strijden. De Dessers hadden zich voorge nomen om het ongeslagen thuisrecord van Hulst te breken en ze zijn hierin ten volle geslaagd, ook al is de 0 1 overwinning een te schrale afspiegeling van het over wicht van de Dessers gedurende de hele wedstrijd. In de eerste helft had DESK het voordeel van de wind en reeds direct lieten ze zien dat Hulst voor een zware taak zou komen te staan. Met uitstekend samenspel brachten de Dessers de bal herhaaldelijk voor het doel van de gastheren. Dekkers belaagde het Hulst-doel met een schot, even later gevolgd door een kopbal, echter zonder resultaat. Voorlopig kon de Hulst verdediging het nog klaren met een in pri ma vorm verkerende stopper v. d Poel. Maar intussen bleek al gauw, dat de rech tervleugel van de Dessers het gevaarlijkste deel van de aanval was, temeer daar de jarige linksbuiten van Riel teveel last on dervond en zich liet intimideren door de als maar pratende en scheldende rechtsback van Hulst (volgende keer mag hij daar niet meer intrappen). Ook Hulst verschijnt en kele malen voor de Desk-veste, waar zij de achterhoede echter op haar qui vive aan trof, zodat Neefs (wat is deze speler in kwa liteit teruggegaan sinds hij Willem II ver liet), van Dorsselaar en de Block weinig kansen kregen. Nadat van Mosselveld een prachtige kans aan van Riel had gegeven, die echter jammerlijk miste en Herman Da- men de Hulst-doelman met een schot op de proef had gesteld, zagen we een uitstekende doorbraak van Damen-Mosselveld, waaruit de bal rakelings langs het doel ging. Aan de overzijde stopte Tausch 'n hard schot van Neefs. Even later kwam dan het enige doel punt tot stand, als van Riel de bal vanuit de halflinie toegespeeld krijgt. Met een strakke pass plaatste hij het leder tussen de vijandelijke backs door, en de op volle snel- heil liggende van Mosselveld was attent ge noeg om deze kans met een prachtig schot af te ronden, dat de Hulst-doelman te mach tig bleek. Met DESK sterk in de meerder heid brak even later de rustaan. Na de hervatting kwam Hulst aanvanke lijk flink opzetten, maar hun spel was veel te onsamenhangend om werkelijk gevaar lijk te kunnen zijn. De tegenaanvallen van de Dessers waren veel gevaarlijker, maar tot scoren kwam men echter niet. Het zwa re veld, dat er overigens prima bij lag, stelde aan de spelers hoge eisen en het was bij vele spelers aan te zien dat men in lange tijd niet gevoetbald had. Bij een kopduel geraakte aanvoerder Voogd aan z'n wenk brauw gewond, maar na een pleisterbehan deling kon hij binnen de lijnen blijven om zijn ploeg naar de overwinning te voeren. Als van Riel na een mooie voorzet van rechts nog een prachtige kans om hals heeft gebracht door op drie meter van doel hoog over te knallen, komt ook Hulst nog even aan bod. Maar verder dan enkele vrije trappen, welke geen resultaat opleveren, weet men niet te komen. Het werd dus een kleine maar alleszins verdiende overwinning voor elf hardwer kende Dessers, en het verheugde de sup porters dat de kleine Damen een prima par tij had vertolkt, waarmee hij heeft aange toond aan zijn come-back bezig te zijn. Deze week wordt tweemaal getraind om zondag thuis tegen Terneuzen paraat te zijn. Berkdijk ontfutselde koploper GSBW een puntje. Koploper GSBW uit Goirle heeft blijk baar niet goed overwinterd, want op bezoek bij Berkdijk moest zij hier een kostbaar puntje achterlaten. Wie verwacht zou heb ben, dat vele liefhebbers na zo'n lange ge dwongen rustperiode en aangelokt door het fraaie voorjaarsweer de gelegenheid zouden hebben aangegrepen om weer eens van een partijtje voetbal te genieten, blijkt zich wat betreft bovenstaande wedstrijd toch te heb ben vergist. De belangstelling voor deze ontmoeting was namelijk maar aan de ma tige kant. Veel spijt behoeven de wegblij vers overigens niet te hebben, want aan beide zijden was duidelijk te zien, dat ze deze lange winterslaap nog niet te boven zijn. Op de eerste plaats toonden de meeste spelers een duidelijk gebrek aan uithou dingsvermogen, terwijl men aan beide zij den maar sporadisch tot een normaal opge zette aanval wist te komen. Over het alge meen hebben de gasten een overwicht ge had, maar de Berkdijk-achterhoede, en in het bijzonder doelman v. d. Houdt, greep telkens resoluut in, zodat de GSBW-voor- waartsen maar zelden tot een schot konden komen. Na ca. 7 min. noteerden de gasten hun eerste doelpunt, toen een voorzet van hun linksbuiten op de juiste wijze door de middenvoor werd afgewerkt. In de 35e min. scoorden de gastheren op analoge wijze via midvoor Emmers de gelijkmaker, met wel ke stand de rust inging. De tweede helft was 10 min. oud, toen de Berkdijk-rechtsbuiten de Man z'n be waker te vlug af was, en midvoor Emmers op keurige wijze de bal uit de afgepaste voorzet in het verlaten vijandelijke doel kopte, 2-1. De gasten zetten hun tegen standers hierna lange tijd onder zware druk, waarbij de Berkdijk-doelman enkele fraaie reddingen verrichtte. 7 Min. voor het einde moest hij echter zwichten, 2-2, wat tevens de eindstand betekende, waarmee beide partijen tevreden konden zijn. Rest ons nog te vermelden, dat het Berkdijk-ter rein uitstekend bespeelbaar was. BEWAKING LIET NIETS AAN HET TOEVAL OVER Er is zaterdagmorgen niets aan 't toeval overgelaten door de duizen den, die op de been waren met de moeilijke opdracht een waterdicht veiligheidscordon te leggen langs de route waarheen president De Gaulle naar Huis ten Bosch zou reizen. De meningen over het aantal bewakers rond president De Gaulle lopen nog al uiteen en variëren van enkele honderden tot een duizendtal. De Haagse Procureur-Generaal, mr. van Gilse, heeft echter niets aan het toeval overgelaten en met punc tuele nauwkeurigheid zijn instruc ties gegeven aan het personeel, dat zorg had te dragen voor de veilig heid van de president. Even voor twaalf landde op het vliegveld Ypenburg de viermotorige Douglas DC-6, voorafgegaan door 'n vliegtuigje, met aan boord de per soonlijke lijfwacht van de president, de zogenaamde „Gorilla's". Op het vliegveld vond onder de scherp toeziende blik van de kara bijn-dragende bewakers de begroe ting van de president en zijn echt genote plaats door minister Luns en de Franse ambassadeur in ons land, graaf De Crouy-Chanel. Op 1 juli 1913 werd op Soesterberg de Luchtvaartafdeling als on derdeel van de Kon. Landmacht op gericht. Uit deze afdeling, na de tweede wereldoorlog versterkt met personeel van de Militaire Lucht vaart van het voormalige Koninklijk Nederlands Indische Leger, ont stond in 1953 de Koninklijke Lucht macht als zelfstandig onderdeel van de Nederlandse strijdkrachten naast de Koninklijke Marine en de Koninklijke Landmacht. Op 1 juli van dit jaar zal het dus een halve eeuw geleden zijn dat de militaire luchtvaart in het Koninkrijk der Nederlanden werd ge boren. Dit feit zal, behalve door het uitgeven van een jubileumboek, in de maanden juni en juli worden herdacht, waarbij onder meer op de meèste onderdelen van de Kon. Luchtmacht open dagen voor het publiek zullen worden gehouden. Door middel van demonstraties hoopt men de bezoekers een iridruk te geven van taak en werkwijze van de huidige Kon. Luchtmacht. Op de vliegbases zullen dan tevens korte vliegdemonstraties worden georganiseerd. In een aantal plaatsen zal een luchtmachttentoonstelling worden georganiseerd, welke één tot twee dagen duurt. Dez^ tentoonstelling zal te bezichtigen zijn in Bredain de kazerne van de Luchtmacht Of ficiers en Kaderschool)., Nijmegen, Zeist, Den Helder, Appingedam en op de basis Deelen bij Arnhem. De dagen waarop deze tentoonstelling in elk der genoemde plaatsen zal verschijnen, zullen plaatselijk nog nader worden bekend gemaakt. De open dagen gaan vergezeld van parades, marsen door de bij het betrokken onderdeel gelegen plaats alsmede optreden van de Kapel van de Kon. Luchtmacht, demon straties van de luchtmachtbrand weer en van het demonstratiepelo ton en andere activiteiten. Zoals ieder jaar geschiedt, zal in de ochtend van de le juli door de Chef van de Luchtmachtstaf een krans worden gelegd bij het ge denkteken voor de gevallenen op de vliegbasis Soesterberg, waarbij dit jaar ook de nabestaanden van omgekomen, personeel van de mi litaire luchtvaart in de gelegenheid zullen worden gesteld om bloemen te leggen. In de namiddag volgt op dezelfde basis een grote parade zo wel op de grond als in de lucht. Op alle onderdelen van de Kon. Luchtmacht zal een gemeenschap pelijke maaltijd voor het personeel worden gehouden. Voor de officie ren en vaandrigs zal deze gemeen schappelijke maaltijd plaats vin den op 2 juli op de vliegbasis Soes terberg. Hieraan zullen ook enige honderden oud-officieren en reser ve-officieren met groot verlof van de Kon. Luchtmacht deelnemen. Demonstraties op de grond zul len worden gehouden in de maand juni in de plaatsen Bergen op Zoom, Breda, Eindhoven, Zeist, En schede, Arnhem, Leeuwarden, Nij megen, Uden, Den Helder, Delft en Appingedam. De vliegdemonstraties hebben uiteraard plaats op de ver schillende vliegbases. DE GESCHIEDENIS VAN DE KONINKLIJKE LUCHTMACHT. De Luchtvaart Afdeling (L.V.A.) werd op 1 juli 1913 gevormd. Het was toen nog een zeer bescheiden mi litaire luchtvaarteenheid bestaande uit een commandant, drie vliegers, een sergeant-majoor-administrateur en één enkel vliegtuig. Nu heeft de Koninklijke Luoht- macht met een Luchtmachtstaf zete lend boven een viertal commando's, honderden straaljagers gestation- neerd op een tiental vliegvelden en een uitgebreide militaire luchtvaart organisatie waarin tienduizenden mannen en vrouwen dynamisch en j interessant werk verrichten. 1 Ziedaar de geschiedenis van de militaire luchtvaart in een notedop. Maar de weg der evolutie is moeilijk geweest en er is heel wat inspanning aan te pas gekomen voordat de er kenning van het onafhankelijke wa pen der Militaire Luchtvaart ten slotte zijn bekroning heeft gekregen met het predikaat „Koninklijk". De oprichting van de L.V.A. is in hoofdzaak te danken geweest aan de vooruitziende blik en de stuwende kracht van de toenmalige chef van de Generale Staf, de latere opperbevel hebber van land- en zeemacht, de Generaal C. J. Snijders. Hij was het die reeds in 1911 'n vlucht als waar nemer in een vliegtuig meemaakte tijdens de grote legermanoeuvres en het inzicht van de hoogste legerauto- riteit in die dagen heeft de doorslag gegeven tot het besluit van de rege ring tot oprichting van de Luchtvaart Afdeling. Generaal Snijders zorgde er voor dat er een commissie werd benoemd, voor het aankopen van vliegtuigen in het buitenland met ge volg dat er drie Farman's werden be steld. Nog in september van het op richtingsjaar nam de L.V.A. voor het eerst deel aan de legermanoeuvres bij Lochem. Van de drie Farman's was er slechts één vlieggereed, terwijl er nog drie andere toestellen deelnamen be stuurd door de eigenaren. Gedurende de mobilisatie jaren tij dens de eerste wereldoorlog bleven de moeilijkheden groot, want het buiten land kon niet veel vliegtuigen en an der materiaal leveren. Een welkome aanvulling vormden geïnterneerde vliegtuigen van de oorlogvoerenden. De Trompenburgfabriek in Am sterdam (Spijker!) kon na veel in spanning tenslotte een beperkt aantal les vliegtuigen leveren, voorzien van buitenlandse motoren. Eerst na de mobilisatietijd, toen Fokker uitver koop ging houden, kon men beslag leggen op een goede serie moderne machines, n.l. bijna 60 C-l verken ners en 20 D-7 jachtvliegtuigen. Op dat tijdstip heeft men er zeker niet van kunnen dromen, dat diezelf de typen vijftien jaren later nog een rol zouden spelen in de vliegoplei- ding. Zij die er een gevlogen hebben, denken er nog steeds met genoegen aan terug, want het waren voor hun tijd uitstekende vliegtuigen. In de jaren van 1914 tot 1918 had het luchtwapen zich een steeds gro ter aandeel veroverd in de krijgsvoe ring. De eerste vliegtuigen bij de L. V. A. waren uitsluitend in gebruik als verkenners en het zijn juist deze verkenningsdiensten voor het leger geweest die hebben gemaakt dat men destijds de toekomst van het lucht wapen nog niet anders kon zien dan als hulpwapen voor het leger. GEVECHTSTAAK Reeds in de eerste wereldoorlog kwam tot uiting dat er ook een ge- vechtstaak voor het vliegtuig was, toen men ging proberen die verken ners neer te schieten. Daarmee deed Voor de aanwezige journalisten voltrok zich toen de grote teleur stellende verrassing. De stoet van Koninklijke wagens splitste zich in tweeën. De wagen met de president reed met volle vaart via een zij-in gang van het vliegveld naar Huis Ten Bosch, terwijl de journalisten, die zich bij de hoofdingang hadden opgesteld, alleen enkele hoogge plaatste autoriteiten te zien kregen. Om even voor half één werd de president door de Koninklijke fami lie op Huis Ten Bosch hartelijk wel kom geheten. In 't Haagse perscentrum Nieuws poort, werd door de Rijksvoorlich tingsdienst aan de aanwezige jour nalisten het een en ander over het bezoek van president De Gaulle aan Nederland verteld. Gezegd werd dat dit bezoek reeds drie maanden ge leden was vastgesteld, ruim vóór de Europese januari-crisis in Brussel. Bij het afscheid zorgde president De Gaulle nog voor een laatste ver rassing door niet, zoals werd ge dacht, vanaf het vliegveld Ypenburg op te stijgen, maar vanaf het even eens in de onmiddellijke nabijheid gelegen Valkenburg. de bewapening zijn intrede, eerst re volvers en karabijnen, later mitrail leurs. Uit de behoefte om de verken ners te beschermen, ontstond het jachtvliegtuig en toen de jagers el kander onderling gingen bestrijden, was het luchtgevecht geboren. Het begrip van het luchtoverwioht begon duidelijk te worden en de specialisa tie van het militaire vliegtuig voor verschillende diensten had een aan vang genomen. Weliswaar was uit de aanschaf- fingspolitiek van de serie C-l twee- persoónsverkenners en D-7 een-per- soons jagers nog steeds duidelijk waar te nemen, dat de verkennings- en waarnemingsdienst als de hoofd- tken van de L.V.A. werden be schouwd, maar tevens bleek er het voornemen uit, om aan een jacht- vliegdienst aandacht te besteden. AL VAN AFDELINGEN Intussen had de L.A.V. te Soes terberg zich organisatorisch verder ontwikkeld. Naast de reeds bestaan de strategische (taktische) en artille rie-waarnemingsafdelingen, ontstond de afdeling opleiding, een radio- en een fotodienst, een bewapeningsafde ling, een vliegmedische dienst en een meteorologische dienst. Helaas werd deze opbouw na 1918 sterk afge remd door bezuinigingen. De grote verwachtingen die met de bestellin gen voor de L.V.A. waren gewekt, werden al spoedig teniet gedaan. Een weg zonder doornen is de tijd tot de tweede wereldoorlog niet ge weest. Het heeft jarenlange strijd ge kost voordat men bereikte dat de L. V. A. werd verheven tot het Wapen der Militaire Luchtvaarh. Maar on danks alles is de militaire luchtvaart gegroeid en er zijn vele feiten die ge tuigen van de vaardige geest en be kwaamheid van het korps. Denken wij maar aan de succes sen van het escadrille Versteegh, de „Vijf-vingers-aan-een-hand" in Go- thenberg, de verovering van de Coupe Echard door de eerste luitenant-vlie ger Schott in Zürich, de Indië-vluch- ten van van Weerden, Poelman en Koppen en niet te vergeten de mete orologische hoogtevluchten op IJs land in het kader van het Pooljaar 1932-1933 waaraan de naam van de toenmalige eerste luitenant-vlieger, thans generaal-majoor J. H. van Giessen onverbrekelijk verbonden zal blijven. DE TWEEDE WERELDOORLOG De herbewapening van Duitsland en de dreiging die dientengevolge in Europa gestadig toenam, was blijk baar geen voldoende waarschuwing om tijdig tot vernieuwing en uitbrei ding van materiaal over te gaan. Immers, de aanschaffing van nau welijks een half dozijn vliegtuigen per jaar mocht geen naam hebben. Gelukkig wist men later iets meer los te krijgen en zo verschenen de Fok ker D-16, D-17 en C-10, en weer iets later de D-21, de T-5 en de G-l. Vooral de G-l jachtkruiser bleek een groot succes te zijn. (Wordt vervolgd) GEWESTELIJK ARBEIDS BUREAU WAALWIJK WORDEN GEVRAAGD: GRAFISCHE NIJVERHEID Zetters en drukkers BOUWNIJVERHEID Timmerlieden en 1.1. Metselaars en 1.1. Betontimmerlieden Tegelzetter HOUTINDUSTRIE Mach. Houtbewerkers Meubelmakers Af werkers (Meubel) Meubelstoffeerder (Jeugd.) Woningstoffeerder KLEDING-REINIGING S tiksters-Af werktsters Persers Naaisters Vrl. arbeidsters wasserij Mnl. arbeider wasserij Vrl.personeel SCHOEN- EN LEDERINDUSTRIE Schoenstikkers-Stiksters Plaksters Omboeksters Lederwarenstiksters Overleersnij ders "iijtuigers snijderij _iederwar ensnij ders Lederwarenmakers Overleerstanzers Schalmers Overhalers Doorzetters Machinezwikkers Lijmzwikkers iankloppers Kantensehrooiers Afmakers Ophalers Hakkenbcuwers - Lijmers Ophaalsters-Schoenenreinigers Looierij arbeiders voor droog- en nathuis Schavers Slijpers (Suède) Spanners IETAALINDUSTRIE Vrl. personeel evt. gehuwd Montage-arbeidsters Doorsnieerders Draaiers Electro-monteurs Automonteur Electr. Lassers Autogeen-lassers Metaalpersers Machine-bankwerkers Plaatwerkers en 1.1. Vuurwerkers Gereedschapsmakers VOEDING- EN GENOTMID. IND. Inpaksters Vrl. ongeschoolden voor banketfabriek Banketbakker (halfwas en 1.1.) HANDEL Vrl. Winkelbediende Verkoopster (18 jaar) LANDBOUW Landarbeiders van de COöP. BOERENLEENBANK 's-Grevelduin-Capelle" op vrijdag 5 april 1963 des avonds om 8 uur in de zaal van mevr. de wed. H. Cové-v. d. Haart a/d Nieuwevaart. Te behandelen punten: 1. Opening 2. Aanwijzing sekretaris 3. Notulen 4. Verslag van de toestand der bank over 1962 5. Verkiezing van een lid van het bestuur wegens periodieke aftreding van Jac. van Tilborgh 6. Verkiezing van een lid van de raad van toezicht wegens periodieke aftreding van C. Sterrenburg Tot en met 29 maart is er gelegenheid ten kantore der bank kandidatenlijsten in te leveren, onderte kend door minstens tien leden. De voordracht, met de namen der kandidaten vóór bestuur en Raad van Toezicht, liggen ten kantore der bank ter in zage. 7. Voorstel tot wijziging van art. 6 en 5 van het huishoudelijk reglement. 8. Nazien rekening en balans over het afgelopen boekjaar. Deze liggen voor de leden vanaf heden ten kantore der bank ter inzage. 9. Bestemming voordelig saldo 10. 'Rondvraag en sluiting. Het Bestuur. Iedereen in de omgeving beeft het gelezen. De familie Hendriksen U weet wel, vlak bij de bushajte, heeft een baby gekregen. De geboorte-aankondiging stond in het plaatselijk nieuwsblad en dan kan men er zeker van zijn, dat het algemeen bekend is. Elke advertentie in deze krant wordt gelezen. Vandaar dat steeds meer adverteerders er gebruik van maken. van deze krant wil men niets missen, geen letter Pubiikatie van de Nederlandsche Nieuwsbladpers

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 7