wAAlwnkse en UnqstRAAtse couRAnt
Werk aan samenlevings-opbouw
vraagt systematische aandacht
Schoenfabriek staakt
de produktie
samen weRken
samen leven J
De nieuwe
Algemene Bijstandwei
Verf met voldoening
Dode en gewonde bij
autobotsing
De Gaulle vrijdag voor
radio en T.V.
i
Nabeschouwing over de „Dag der Dorpshuizen"
Koninklijk paar terug
uit Lech
Stassar - Waalwijk
Voorrang aan Multi
nationale kernmacht
vragen
brillen
van
Een produkt van de Sikkens Groep
Jongetje van 6 jaar
in Eindhoven
aangerand
JE ZIET ZE WEER
STEEDS MEER!!
Geen eenvoudige zaak
Ongelijk verspreid
Technische uilwerking
VRIJDAG 19 APRIL 1963
85e JAARGANG No. 31
r
De tcho van het Zuiöen
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres: „ECHO"
De Tweede Kamer heeft deze
week een zeer verdienstelijke taak
verricht door haar goedkeuring te
verlenen aan het voorstel van de
minister van maatschappelijk werk
dr. Marga Klompé, tot invoering
van een nieuwe „Algemene Bij
standswet".
In de betrekkelijke welvaartspe
riode, waarin wij thans leven
maar waarin de ware „Welvaart"
nog aan vele voorbijgaat kan wel
licht voor sommigen de urgentie
van zulk een nieuwe regeling voor
het verlenen van financiële hulp in
kommervolle omstandigheden wat
minder overtuigend zijn. Wie echter
geregeld kennis neemt van de tal
rijke noodgevallen, die er nog
steeds zijn, zal met de Kamer het
werkstuk van Minister Klompé toe
juichen. Niet alleen om de moge
lijkheid tot het verlenen van bij
stand aan wie daaraan behoefte
OPTICIÈN WAALWIJK
KING:-S=
van aanhoudende zorg van de rege
ring behoort te zijn evenals dat voor
dat voor het onderwijs gold. Bij
zonder veel uitwerking had die be
paling niet. In 1848 werd boven
dien bepaald, dat een speciale wet
die armenzorg moest regelen, zodat
zulk een wet dan ook in 1854 tot
stand kwam. Maar zij stelde voor
namelijk vast, dat bedoelde zorg
zoveel mogelijk aan de kerkelijke
en partikuliere instellingen be
hoorde te worden overgelaten; de
overheid zou er eerst aan te pas ko
men, wanneer dat „volstrekt" on
vermijdelijk zou zijn Bovendien
werd onder die onvermijdelijkheid
verstaan, dat de bijstand gericht
moest zijn tegen het voorkomen van
wanordelijkheden, die de behoefti-
gen wellicht zouden kunnen ont
ketenen. Allemaal dus wel sterk
negatief, waarbij van „recht" en
werkelijke mededeelzaamheid van
de overheid weinig sprake was
Tegen het einde van de voor
gaande eeuw was de ellende voor
velen vooral door toedoen van
de sterk toegenomen industrieali-
satie met haar werkloosheid zó
groot, dat de aanzienlijke groepen
verkommerden en dat de geboden
hulp verre van toereikend was. De
gelegenheid werd in 1912 te baat
genomen om een „armenwet" tot
stand te brengen, die zonder twij
fel grote verbeteringen opleverde,
maar toch nog altijd „armenzorg"
bracht, die men zeker niet meer
van onze tijd mag achten.
Daarom kwam in de wet van dr.
Klompé het uitgangspunt van de
overheidstaak en daarbij ook van
de beroepsmogelijkheid, die met een
concreet recht op bijstand behoort
samen te gaan.
Het is verheugend dat de Kamer
er kort voor haar grote reces nog
in is geslaagd de arbeid van dr.
Klompé met deze goedkeuring te
honoreren; voor degenen die straks
van de nieuwe regeling zullen pro
fiteren, is de totstandkoming echter
van de grootste betekenis.
wMwA m-
Koningin Juliana en prins Bern-
hard zijn dinsdagavond terugge
keerd van een korte vakantie, die
zij in Lech in Oostenrijk hebben
doorgebracht. Het koninklijke paar
arriveerde omstreeks half zeven op
Soesterberg. De prinsessen Irene
en Margriet keren over enkele da
gen terug.
i i rv.f>
De 41-jarige mevrouw Arends
uit Maastricht, de echtgenote van
de commissaris van politie in de
Limburgse hoofdstad, is dinsdag
middag gedood, toen zij met haar
personenauto op de Valkenswaard-
seweg in Aalst frontaal tegen een
vrachtauto botste. Haar zesjarig
zoontje werd levensgevaarlijk ge
wond in het Eindhovense St. Jo
zefziekenhuis opgenomen.
Mevrouw Arends, wier man, mr.
P. J. Arends, voor zijn benoeming
in Maastricht inspecteur van po
litie in Helmond was, kwam met
haar auto uit de richting Valkens-
waard en verliet de file om te gaan
passeren. Ter hoogte van de Lies-
levenlaan botste zij tegen een te
gemoet komende vrachtwagen uit
Eindhoven. De vrachtwagenchauf
feur liep geen letsel op.
hebben, omdat die er tot nog toe
ook wel was, maar zeer speciaal om
de nieuwe vormen en de aan deze
tijd aangepaste regeling, die voor
al de veroudere „armenwet" met
haar wat neerbuigende en voor de
betrokkenen vaak wat pijnlijke
liefdadigheid door een zeker „recht"
tot hulp van de gemeenschap wil
vervangen.
Daardoor behoeft het karakter
van de christelijke charitas bepaald
niet verloren te gaan; er blijft on
tegenzeggelijk nog ruimte genoeg
over. Maar de positie, waarin de
overheid en de maatschappij zich
tegenover haar hulpbehoevende le
den behoren te bevinden, had ze
ker andere regelingen nodig dan
die, welke in een tijd van zoveel
mogelijk staatsonthouding en het
overlaten aan vaak falende particu
liere instanties van 't verlenen van
bijstand tot stand kwamen.
Van veel belang is dus, dat het
nieuwe ontwerp als uitgangspunt
genomen heeft, dat het verlenen
van bijstand ter voorziening in de
noodzakelijke kosten van het be
staan een overheidstaak is, die
voortvloeit uit de plicht van de ge
meenschap. Dat is lang niet altijd
zo gezien.
Onze Grondwet houdt wel van
1814 af reeds de bepaling in, dat
het armenbestuur een onderwerp
De rijkspolitie in Son heeft in
nauwe samenwerking met de poli
tie te Best en Eindhoven de 44-ja
rige J. R. uit Dieren aangehouden,
die op le Paasdag het 6-jarig jon
getje A. S. uit Eindhoven op zijn
bromfiets heeft meegenomen en in
de buurt van de Koudenhovense-
weg heeft aangerand. Men vond 't
ventje langs een bospad; het slacht
offertje was bewusteloos en ernstig
gewond aan het hoofd. Reeds die
zelfde avond kon de dader worden
gearresteerd en naar Eindhoven
overgebracht. De man, een ter be
schikking van de regering gestelde
heeft een volledige bekentenis af
gelegd; hij zal voor de officier van
justitie in Den Bosch worden ge
leid. De toestand van het knaapje
is bevredigend.
Een paar weken geleden werd in Utrecht de „Dag der Dorpshuizen
gehouden. Aanleiding hiertoe was, dat onlangs het 150e dorpshuis m
ons land met medewerking van het Ministerie van Maatschappelijk
Werk tot stand is gekomen. Een comité, bestaande uit bestuurslagen
van een aantal van deze dorpshuizen, had het initiatief genomen
deze dag te organiseren.
DE BETERE VIRGINIA
Alvorens over deze bijeenkomst
iets te vertellen, lijkt het ons van
belang, eerst in het kort aan te ge
ven wat een dorpshuis eigenlijk is.
In plaats van dorpshuis spreken we
ook v/el van gemeenschapshuis.
Dit laatste woord geeft misschien
duidelijker aan, dat het hier om een
gebouw gaat, dat bestemd is voor
de gehéle plaatselijke samenleving.
Het is zelfs zó, dat deze huizen of
gebouwen ook door een gezamen
lijke actie van die héle gemeen
schap (dorp of stadswijk) tot stand
komen. Voor het verkrijgen van
deze voorziening slaan allerlei
plaatselijke verenigingen en orga
nisaties samen met de overheid de
handen ineen.
Voor vele gemeenschapszaken en
activiteiten in de vrije tijd heeft
de bevolking ter plaatse behoefte
aan behoorlijke zaalruimte, zowel
groot als klein. Ieder van deze or
ganisaties kan hierin afzonderlijk
niet voorzien. Daarom wordt in
vele plaatsen een gezamenlijke ac.
tie opgezet om tot één voorziening
voor de hele gemeenschap te ko
men.
Dat klinkt allemaal vrij logisch,
maar wie bij zo'n initiatief betrok
ken is geweest, weet maar al te
goed dat het niet zo'n eenvoudige
zaak is. Er is niet alleen veel over
leg voor nodig tussen de vele ver
enigingen en organisaties èn de
overheid, maar bovendien moet 'n
deel van de benodigde geldmidde
len voor de bouw door de bevol
king zelf bijeen worden gebracht.
Dat kan in wat grotere plaatsen
enkele tienduizenden guldens be
dragen.
Het zal duidelijk zijn, dat het ge
meenschapshuis in een dorps- of
stadswijk niet alleen van belang is
voor de uitvoering en verdere ont
plooiing van allerlei activiteiten.
Het overleg tussen de groeperingen
van de bevolking, de gezamenlijke
actie en het gemeenschappelijk be
heer van het gebouw zijn op zich
al van wezenlijk belang voor de
samenlevingsopbouw.
Hoe sterk deze zaken bij de be
volking leven bleek ook wel uit de
grote belangstelling welke voor de
„Dag der Dorpshuizen" in Utrecht
bestond.
Na twee interessante inleidingen
met name over de maatschappelijke
opbouw op plaatselijk en streekni-
veau en over de betekenis van het
dorpshuis, stond de mogelijkheid
open vragen aan een forum voor te
leggen. Er was een veelheid van
vragen, die over deze aangelegen
heden werden gesteld.
Allereerst bleek duidelijk, dat
de tot stand gekomen gemeen
schapshuizen ongelijk over het
land zijn verspreid. Met name de
zogenaamde Randstad Ho: and
steekt in dit opzicht ongunstig af
bij andere delen van ons land. Dit
vindt zijn verklaring o.a. in het
feit, dat deze voorzieningen via een
gemeenschappelijke actie van de
bevolking in stedelijke gebieden
moeillijker te realiseren zijn. De
grote stadswijk vertoont immers
veel minder onderlinge samenhang
dan een landelijke gemeente. Toch
wordt de behoefte aan gemeen
schapshuizen of wijkcentra in de
snel groeiende steden door de ver
enigingen, organisaties en de be
volking aldaar even sterk gevoeld.
De wens werd dan ook uitgespro
ken, dat men er in de stadswijken
ook in zal slagen tot de noodzake
lijke actie te komen om aan deze
leemten in het maatschappelijk le
ven van de wijk, aandacht te gaan
besteden.
Een ander punt dat in de discus
sie naar voren kwam, was de be
hoefte gemeenschappelijke dienst
verlening bij het dorpshuis of wijk
centrum aan te haken. Zo treft men
in deze accommodaties in het bui
tenland bijvoorbeeld aan:
een diepvrieskluis, een automa
tische was_ en strij kinrichting, een
crèche en verhuur van tuingereed
schappen. Door de centrale plaats
van het huis in het leven van de
gemeenschap en de veelal gunstige
WAAVAWAV/AVWAW
exclusieve
voorjaarscollectie
ligging, is men er toe gekomen
verschillende vormen van mate
riële dienstverlening daarmee te
combineren. De bevolking behoeft
voor het gebruik slechts de directe
kosten te betalen.
De bekendheid van en het ver
trouwen in het gemeenschapshuis
bij de bevolking kunnen er na ver
loop van tijd toe leiden dat ook
andere zaken in het bestuur aan
de orde worden gesteld.
We denken hierbij bijvoorbeeld aan
de oprichting van een bejaarden
sociëteit en het organiseren van 'n
vakantieweek voor de jeugd.
Het bestuur van de stichting tot
beheer van het gemeenschapshuis
moet deze activiteiten niet recht
streeks zelf uitvoeren. Veeleer zal
het geïnteresseerde organisaties en
personen bij elkaar proberen te
brengen, zodat deze bijvoorbeeld in
de vorm van een comité de ver
antwoordelijkheid voor deze acti
viteiten op zich nemen. Op deze
wijze draagt de stichting van het
gemeenschapshuis ook bij om tot
andere noodzakelijke voorzieningen
in de plaatselijke samenleving te
komen.
Veel vragen werden op de Dag
der Dorpshuizen aan het forum ge
steld m.b.t. de technische indeling
van het gebouw, de verdeling van
de aanwezige zaalruimte over de
verenigingen, het financiële beheer
enz. Dit bracht één van de aanwe
zigen op de gedachte om tot een
meer systematische voorlichting en
informatie te komen voor de be
staande gemeenschapshuizen en die
in oprichting. Er is verspreid over
het land, inderdaad een schat van
ervaring aanwezig, welke in de af
gelopen 10 jaren is opgedaan.
Gelukkig heeft het grootste deel
van de huidige gemeenschapshui
zen een technisch verantwoorde
uitvoering. Ze zijn weliswaar een
voudig maar toch geheel aange
past aan de eisen van de tegen
woordige tijd. Wél werd de be
hoefte uitgesproken meer aandacht
te besteden aan de kunstzinnige
versiering van het gebouw.
Wij geloven dat dit punt nadere
overweging verdient. Wel zal daar
bij altijd rekening moeten worden
gehouden met het intensieve ge
bruik van deze accommodaties en
het feit dat ieder gemeenschaps
huis nu eenmaal een eigen karakter
heeft.
Bij de maatschappelijke opbouw
op lokaal en regionaal niveau kun
nen overigens veel meer zaken aan
de orde komen dan alleen de
stichting van een gemeenschaps
huis. Dit kwam wel duidelijker
naar voren in de inleiding welke
over dit onderwerp werd gehou
den. Als er eenmaal een bepaald
proces op gang is in een plaatse
lijke samenleving da:, blijkt er
juist door een goed onderling be
grip en samenwerking veel meer
mogelijk te zijn.
Bij zo'n gelegenheid blijkt ook
weer hoeveel bereidheid er geluk
kig bij de bevolking nog is om iets
voor de eigen samenleving te doen.
De moeilijkheid is altijd weer dè
organisaties en mensen bij elkaar
te brengen en tot een gemeen
schappelijk programma te komen.
Daarom vraagt dit werken aan de
samenlevingsopbouw ook om een
systematische aandacht. Deze aan
dacht is vooral nodig om de bevol
king bij de ontwikkeling van de
eigen samenleving betrokken te
houden en de burgers ook voor
verschillende projecten en activi
teiten mede-verantwoordelijkheid
te laten dragen. Het maatschappe
lijk opbouwwerk in ons land pro
beert hierin zijn bijdrage te leve
ren.
President De Gaulle zal vrijdag
avond via radio en televisie een
toespraak voor het Franse volk
houden, zijn eerste sinds zijn pers
conferentie van 14 januari, waarin
hij zich kantte tegen Engelands
toetreding tot de E.E.G.
Volgende week maandag zal de
Franse president een rondreis door
het oosten en noordoosten van het
land beginnen, die een week zal
duren. Hij zal in die week onge
veer vijftig redevoeringen houden.
Gouden Munten
Veertig werknemers ontslag
aangezegd.
De schoenfabriek J. Rommelaar
en Zn. N.V. te Enschede heeft be
sloten de schoenproduktie te sta
ken. In verband hiermee is aan 'n
veertigtal werknemers ontslag aan
gezegd.
De directie heeft dit besluit ge
nomen omdat het reeds jaren vrij
wel onmogelijk .was jongere ar
beidskrachten aan te trekken.
Bovendien betekende de omvang
rijke import van buitenlandse
schoenen tegen lagere prijzen, dan
waarvoor de Nederlandse fabrie
ken kunnen leveren, een te grote
concurrentie voor het Enschedese
bedrijf. (Tijd)
SCHOEN EN
Grotestraat 153, tel. 2505, waalwijk
De Nederlandse regering is in be
ginsel bereid denkbeelden, die tot
een grotere integratie van de kern
macht van de Noord-atlantische
Verdragsorganisatie zouden kun
nen leiden, positief te benaderen.
Zij behoudt zich echter een re
serve voor met betrekking tot even
tuele daaruit voortvloeiende fi
nanciële consequenties, die mede
met het oog op de versterking van
de conventionele middelen, die
door de regering in de eerste plaats
als behoefte wordt gevoeld. Op deze
basis neemt Nederland deel aan het
beraad in de NAVO-raad over de
Amerikaans-Britse voorstellen van
Nassau voor een nucleaire strijd
macht, aldus deelt de minister van
Buitenlandse Zaken, mr. Luns mee
in de memorie van antwoord aan
de Eerste Kamer over de begroting
voor 1963 van zijn ministerie.
We hebben gezien hoe in
de grijze oudheid de arbeid
als minderwaardig werd be
schouwd „Een welgeboren
mens veracht de arbeid."
Hoe dacht nu de kerk in
de loop van de tijden over
de arbeid. We schrijven met
opzet "de kerk" en niet "de
kerken". Immerser was
nog geen sprake van de
rampzalige en jammerlijke
verdeeldheid in 't geloof,
toen de kerk al een opvat
ting had over de arbeid.
Lees er de brieven van Pau-
lus maar op na, de grote
vertegenwoordiger van de
eerste christen-tijd.
St. Paulus staat nogal
ivantrouwend en negatief
tegenover de arbeid. Niet
dat hij zelf - ofschoon een
typische intellectueel - bang
was van handen-arbeid. Om
in zijn onderhoud te voor
zien maakte hij tenten.
Waarschijnlijk dat hij - te
gen de liturgische voor
schriften van tegenwoordig
in, met vieze handen zal
hebben gezegend. Maar een
idee van arbeiden aan deze
aarde, deze aarde bewerken
omdat 't ook met de aarde
op iets geweldigs uitloopt,
zo'n idee schijnt Paulus niet
te hebben gehad. Al moeten
we wel voorzichtig zijn met
deze stelling.
Aanvankelijk n.l. meende
Paulus "dat de Heer spoe
dig zou terugkomen." Hij
leerde de mensen bidden
"Maranatha, Kom Heer,
Kom toch spoedig". Mis- wereld spat uit elkaar of
schien verwarde Paulus een vliegt in brand. En als dat
voorspelling van Christus zo is, dan moet je wel wer-
over de ondergang van de ken, om aan 't eten te blij-
stad van Jerusalem (die in ben, maar meer ook niet.
vervulling zou gaan in 't Op zichzelf biedt de aarde
jaar 70) met de ondergang toch geen perspectief,
van de wereld. "Geen steen Over de behartiging van
zal op andere blijven, en aardse zaken had Johannes
wee de zwangeren in die
dagen!"
Zo kon hij ook schrijven
"Ik zou wel willen dat alle
mensen waren zoals ikzelf"
Chrysostomus gezegd: ij del
heid der ijdelheden, en alles
is ijdelheid! Bij O do van
Cluny, een bekende figuur
uit de Middeleeuwen, hoor
of "dat het voor je daarvan de echo. "De
de ongehuwden en weduwen schoonheid van het lichaam,
heel goed is als zij blijven zegt hijbestaat alleen in de
zoals ik. Maar als zij zich huid. Want als de mensen
niet kunnen beheersent laten neigen wat onder de huid is,
ze dan trouwen (1 Kor. zouden zij walgen van het
Aan een toekomst van de zien der vrouwen. Die be-
aarde, geloofde hij niet erg. valligheid bestaat in slijm
Maar als dan in Saloni- en bloed, in vocht en gal.
ki de havenwerkers gaan Als toch iemand bedenkt
staken en 't werk neergooi- wat er in de neusgaten en
en, gaat hij hun deze "heili- wat er in de keel en wat er
ge staking" toch uit 't hoofd in de buik verborgen is, zal
praten. De Heer komt wel hij steeds vuil vinden. En
maar niet zó spoedig. Het als wij zelfs niet met de
kon wel zijn dat het pas ge- vingertoppen slijm of drek
beurde na zijn dood
Paulus heeft dus zijn me
ning herzien. Bovendien
hebben we van hem ook wel
andere, zeer anders luiden-
kunnen aanraken, hoe kun
nen wij dan begeren, de
drekbuidel zelf te omhel
zen?"
Wie zó denkt over het li-
de, zeer optimistische teks- chaam, denkt over "het an
ten over de afloop van de organisch verlengstuk van 't
aarde. Waarover straks.
In de Middeleeuwen leef
de de mens wel fel, echt vol
bloedig, maar een verlos-
lichaam, de wereld" (Marx)
niet beter.
Zo dacht ook de kerk.
Zuster Bertken, een hei
haren stricken menichvout."
De gedachte dat het juist
onze opdracht is, dat w ij
de wereld in onze macht
moeten krijgen, leefde toen
zeker niet.
In die dagen schreef
iemand over de priesters
"zij, die het Allerheiligste
"behandelen""zij mogen
hun vingers toch niet bezoe
delen aan de stof, aan het
aardse."
Paus Leo XIII meende
nogarbeiden is geen
schandet want wij moeten
toch eten? Ook bij hem nog
een negatieve interpretatie.
Dat arbeid is 'n in dienst
nemen van de aarde, 'n vrij
worden van de natuur, daar
dacht niemand aan.
Of dat de mens meer
méns wordt, doordat de we
reld vermenselijkt, dank zij
onze arbeid, deze gedachte
leefde tot voor kort nog
niet.
Het is pas in onze dagen
dat we na gaan denken over
teksten als Het leven
wordt veranderd, niet weg
genomen"(Prefatie van re
quiem-mis)
"Zie, ik maak alles
nieuw!" Theologische be
schouwingen over de waar
de van de aardse werkelijk
heden zien pas nu - en nog
schuchter - het licht.
sende, blijde theorie over de lige kluizenaresseliet zich
aarde en de bewerking daar- dan ook inmetselen in een
van, de arbeidhadden de kluis te Utrecht. Zij dicht-
middeleeuwers niet. te "die werelt hielt mij in
Ook zij hieldendeze haer gewout (macht), mit Markt 8.
M. Jansen,
Bedrijf saalmoezenier.