wAAlwnkse en UnqstRAAtse couRAnt Werk aan samenlevings-opbouw vraagt systematische aandacht Schoenfabriek staakt de produktie samen weRken samen leven J De nieuwe Algemene Bijstandwei Verf met voldoening Dode en gewonde bij autobotsing De Gaulle vrijdag voor radio en T.V. i Nabeschouwing over de „Dag der Dorpshuizen" Koninklijk paar terug uit Lech Stassar - Waalwijk Voorrang aan Multi nationale kernmacht vragen brillen van Een produkt van de Sikkens Groep Jongetje van 6 jaar in Eindhoven aangerand JE ZIET ZE WEER STEEDS MEER!! Geen eenvoudige zaak Ongelijk verspreid Technische uilwerking VRIJDAG 19 APRIL 1963 85e JAARGANG No. 31 r De tcho van het Zuiöen Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres: „ECHO" De Tweede Kamer heeft deze week een zeer verdienstelijke taak verricht door haar goedkeuring te verlenen aan het voorstel van de minister van maatschappelijk werk dr. Marga Klompé, tot invoering van een nieuwe „Algemene Bij standswet". In de betrekkelijke welvaartspe riode, waarin wij thans leven maar waarin de ware „Welvaart" nog aan vele voorbijgaat kan wel licht voor sommigen de urgentie van zulk een nieuwe regeling voor het verlenen van financiële hulp in kommervolle omstandigheden wat minder overtuigend zijn. Wie echter geregeld kennis neemt van de tal rijke noodgevallen, die er nog steeds zijn, zal met de Kamer het werkstuk van Minister Klompé toe juichen. Niet alleen om de moge lijkheid tot het verlenen van bij stand aan wie daaraan behoefte OPTICIÈN WAALWIJK KING:-S= van aanhoudende zorg van de rege ring behoort te zijn evenals dat voor dat voor het onderwijs gold. Bij zonder veel uitwerking had die be paling niet. In 1848 werd boven dien bepaald, dat een speciale wet die armenzorg moest regelen, zodat zulk een wet dan ook in 1854 tot stand kwam. Maar zij stelde voor namelijk vast, dat bedoelde zorg zoveel mogelijk aan de kerkelijke en partikuliere instellingen be hoorde te worden overgelaten; de overheid zou er eerst aan te pas ko men, wanneer dat „volstrekt" on vermijdelijk zou zijn Bovendien werd onder die onvermijdelijkheid verstaan, dat de bijstand gericht moest zijn tegen het voorkomen van wanordelijkheden, die de behoefti- gen wellicht zouden kunnen ont ketenen. Allemaal dus wel sterk negatief, waarbij van „recht" en werkelijke mededeelzaamheid van de overheid weinig sprake was Tegen het einde van de voor gaande eeuw was de ellende voor velen vooral door toedoen van de sterk toegenomen industrieali- satie met haar werkloosheid zó groot, dat de aanzienlijke groepen verkommerden en dat de geboden hulp verre van toereikend was. De gelegenheid werd in 1912 te baat genomen om een „armenwet" tot stand te brengen, die zonder twij fel grote verbeteringen opleverde, maar toch nog altijd „armenzorg" bracht, die men zeker niet meer van onze tijd mag achten. Daarom kwam in de wet van dr. Klompé het uitgangspunt van de overheidstaak en daarbij ook van de beroepsmogelijkheid, die met een concreet recht op bijstand behoort samen te gaan. Het is verheugend dat de Kamer er kort voor haar grote reces nog in is geslaagd de arbeid van dr. Klompé met deze goedkeuring te honoreren; voor degenen die straks van de nieuwe regeling zullen pro fiteren, is de totstandkoming echter van de grootste betekenis. wMwA m- Koningin Juliana en prins Bern- hard zijn dinsdagavond terugge keerd van een korte vakantie, die zij in Lech in Oostenrijk hebben doorgebracht. Het koninklijke paar arriveerde omstreeks half zeven op Soesterberg. De prinsessen Irene en Margriet keren over enkele da gen terug. i i rv.f> De 41-jarige mevrouw Arends uit Maastricht, de echtgenote van de commissaris van politie in de Limburgse hoofdstad, is dinsdag middag gedood, toen zij met haar personenauto op de Valkenswaard- seweg in Aalst frontaal tegen een vrachtauto botste. Haar zesjarig zoontje werd levensgevaarlijk ge wond in het Eindhovense St. Jo zefziekenhuis opgenomen. Mevrouw Arends, wier man, mr. P. J. Arends, voor zijn benoeming in Maastricht inspecteur van po litie in Helmond was, kwam met haar auto uit de richting Valkens- waard en verliet de file om te gaan passeren. Ter hoogte van de Lies- levenlaan botste zij tegen een te gemoet komende vrachtwagen uit Eindhoven. De vrachtwagenchauf feur liep geen letsel op. hebben, omdat die er tot nog toe ook wel was, maar zeer speciaal om de nieuwe vormen en de aan deze tijd aangepaste regeling, die voor al de veroudere „armenwet" met haar wat neerbuigende en voor de betrokkenen vaak wat pijnlijke liefdadigheid door een zeker „recht" tot hulp van de gemeenschap wil vervangen. Daardoor behoeft het karakter van de christelijke charitas bepaald niet verloren te gaan; er blijft on tegenzeggelijk nog ruimte genoeg over. Maar de positie, waarin de overheid en de maatschappij zich tegenover haar hulpbehoevende le den behoren te bevinden, had ze ker andere regelingen nodig dan die, welke in een tijd van zoveel mogelijk staatsonthouding en het overlaten aan vaak falende particu liere instanties van 't verlenen van bijstand tot stand kwamen. Van veel belang is dus, dat het nieuwe ontwerp als uitgangspunt genomen heeft, dat het verlenen van bijstand ter voorziening in de noodzakelijke kosten van het be staan een overheidstaak is, die voortvloeit uit de plicht van de ge meenschap. Dat is lang niet altijd zo gezien. Onze Grondwet houdt wel van 1814 af reeds de bepaling in, dat het armenbestuur een onderwerp De rijkspolitie in Son heeft in nauwe samenwerking met de poli tie te Best en Eindhoven de 44-ja rige J. R. uit Dieren aangehouden, die op le Paasdag het 6-jarig jon getje A. S. uit Eindhoven op zijn bromfiets heeft meegenomen en in de buurt van de Koudenhovense- weg heeft aangerand. Men vond 't ventje langs een bospad; het slacht offertje was bewusteloos en ernstig gewond aan het hoofd. Reeds die zelfde avond kon de dader worden gearresteerd en naar Eindhoven overgebracht. De man, een ter be schikking van de regering gestelde heeft een volledige bekentenis af gelegd; hij zal voor de officier van justitie in Den Bosch worden ge leid. De toestand van het knaapje is bevredigend. Een paar weken geleden werd in Utrecht de „Dag der Dorpshuizen gehouden. Aanleiding hiertoe was, dat onlangs het 150e dorpshuis m ons land met medewerking van het Ministerie van Maatschappelijk Werk tot stand is gekomen. Een comité, bestaande uit bestuurslagen van een aantal van deze dorpshuizen, had het initiatief genomen deze dag te organiseren. DE BETERE VIRGINIA Alvorens over deze bijeenkomst iets te vertellen, lijkt het ons van belang, eerst in het kort aan te ge ven wat een dorpshuis eigenlijk is. In plaats van dorpshuis spreken we ook v/el van gemeenschapshuis. Dit laatste woord geeft misschien duidelijker aan, dat het hier om een gebouw gaat, dat bestemd is voor de gehéle plaatselijke samenleving. Het is zelfs zó, dat deze huizen of gebouwen ook door een gezamen lijke actie van die héle gemeen schap (dorp of stadswijk) tot stand komen. Voor het verkrijgen van deze voorziening slaan allerlei plaatselijke verenigingen en orga nisaties samen met de overheid de handen ineen. Voor vele gemeenschapszaken en activiteiten in de vrije tijd heeft de bevolking ter plaatse behoefte aan behoorlijke zaalruimte, zowel groot als klein. Ieder van deze or ganisaties kan hierin afzonderlijk niet voorzien. Daarom wordt in vele plaatsen een gezamenlijke ac. tie opgezet om tot één voorziening voor de hele gemeenschap te ko men. Dat klinkt allemaal vrij logisch, maar wie bij zo'n initiatief betrok ken is geweest, weet maar al te goed dat het niet zo'n eenvoudige zaak is. Er is niet alleen veel over leg voor nodig tussen de vele ver enigingen en organisaties èn de overheid, maar bovendien moet 'n deel van de benodigde geldmidde len voor de bouw door de bevol king zelf bijeen worden gebracht. Dat kan in wat grotere plaatsen enkele tienduizenden guldens be dragen. Het zal duidelijk zijn, dat het ge meenschapshuis in een dorps- of stadswijk niet alleen van belang is voor de uitvoering en verdere ont plooiing van allerlei activiteiten. Het overleg tussen de groeperingen van de bevolking, de gezamenlijke actie en het gemeenschappelijk be heer van het gebouw zijn op zich al van wezenlijk belang voor de samenlevingsopbouw. Hoe sterk deze zaken bij de be volking leven bleek ook wel uit de grote belangstelling welke voor de „Dag der Dorpshuizen" in Utrecht bestond. Na twee interessante inleidingen met name over de maatschappelijke opbouw op plaatselijk en streekni- veau en over de betekenis van het dorpshuis, stond de mogelijkheid open vragen aan een forum voor te leggen. Er was een veelheid van vragen, die over deze aangelegen heden werden gesteld. Allereerst bleek duidelijk, dat de tot stand gekomen gemeen schapshuizen ongelijk over het land zijn verspreid. Met name de zogenaamde Randstad Ho: and steekt in dit opzicht ongunstig af bij andere delen van ons land. Dit vindt zijn verklaring o.a. in het feit, dat deze voorzieningen via een gemeenschappelijke actie van de bevolking in stedelijke gebieden moeillijker te realiseren zijn. De grote stadswijk vertoont immers veel minder onderlinge samenhang dan een landelijke gemeente. Toch wordt de behoefte aan gemeen schapshuizen of wijkcentra in de snel groeiende steden door de ver enigingen, organisaties en de be volking aldaar even sterk gevoeld. De wens werd dan ook uitgespro ken, dat men er in de stadswijken ook in zal slagen tot de noodzake lijke actie te komen om aan deze leemten in het maatschappelijk le ven van de wijk, aandacht te gaan besteden. Een ander punt dat in de discus sie naar voren kwam, was de be hoefte gemeenschappelijke dienst verlening bij het dorpshuis of wijk centrum aan te haken. Zo treft men in deze accommodaties in het bui tenland bijvoorbeeld aan: een diepvrieskluis, een automa tische was_ en strij kinrichting, een crèche en verhuur van tuingereed schappen. Door de centrale plaats van het huis in het leven van de gemeenschap en de veelal gunstige WAAVAWAV/AVWAW exclusieve voorjaarscollectie ligging, is men er toe gekomen verschillende vormen van mate riële dienstverlening daarmee te combineren. De bevolking behoeft voor het gebruik slechts de directe kosten te betalen. De bekendheid van en het ver trouwen in het gemeenschapshuis bij de bevolking kunnen er na ver loop van tijd toe leiden dat ook andere zaken in het bestuur aan de orde worden gesteld. We denken hierbij bijvoorbeeld aan de oprichting van een bejaarden sociëteit en het organiseren van 'n vakantieweek voor de jeugd. Het bestuur van de stichting tot beheer van het gemeenschapshuis moet deze activiteiten niet recht streeks zelf uitvoeren. Veeleer zal het geïnteresseerde organisaties en personen bij elkaar proberen te brengen, zodat deze bijvoorbeeld in de vorm van een comité de ver antwoordelijkheid voor deze acti viteiten op zich nemen. Op deze wijze draagt de stichting van het gemeenschapshuis ook bij om tot andere noodzakelijke voorzieningen in de plaatselijke samenleving te komen. Veel vragen werden op de Dag der Dorpshuizen aan het forum ge steld m.b.t. de technische indeling van het gebouw, de verdeling van de aanwezige zaalruimte over de verenigingen, het financiële beheer enz. Dit bracht één van de aanwe zigen op de gedachte om tot een meer systematische voorlichting en informatie te komen voor de be staande gemeenschapshuizen en die in oprichting. Er is verspreid over het land, inderdaad een schat van ervaring aanwezig, welke in de af gelopen 10 jaren is opgedaan. Gelukkig heeft het grootste deel van de huidige gemeenschapshui zen een technisch verantwoorde uitvoering. Ze zijn weliswaar een voudig maar toch geheel aange past aan de eisen van de tegen woordige tijd. Wél werd de be hoefte uitgesproken meer aandacht te besteden aan de kunstzinnige versiering van het gebouw. Wij geloven dat dit punt nadere overweging verdient. Wel zal daar bij altijd rekening moeten worden gehouden met het intensieve ge bruik van deze accommodaties en het feit dat ieder gemeenschaps huis nu eenmaal een eigen karakter heeft. Bij de maatschappelijke opbouw op lokaal en regionaal niveau kun nen overigens veel meer zaken aan de orde komen dan alleen de stichting van een gemeenschaps huis. Dit kwam wel duidelijker naar voren in de inleiding welke over dit onderwerp werd gehou den. Als er eenmaal een bepaald proces op gang is in een plaatse lijke samenleving da:, blijkt er juist door een goed onderling be grip en samenwerking veel meer mogelijk te zijn. Bij zo'n gelegenheid blijkt ook weer hoeveel bereidheid er geluk kig bij de bevolking nog is om iets voor de eigen samenleving te doen. De moeilijkheid is altijd weer dè organisaties en mensen bij elkaar te brengen en tot een gemeen schappelijk programma te komen. Daarom vraagt dit werken aan de samenlevingsopbouw ook om een systematische aandacht. Deze aan dacht is vooral nodig om de bevol king bij de ontwikkeling van de eigen samenleving betrokken te houden en de burgers ook voor verschillende projecten en activi teiten mede-verantwoordelijkheid te laten dragen. Het maatschappe lijk opbouwwerk in ons land pro beert hierin zijn bijdrage te leve ren. President De Gaulle zal vrijdag avond via radio en televisie een toespraak voor het Franse volk houden, zijn eerste sinds zijn pers conferentie van 14 januari, waarin hij zich kantte tegen Engelands toetreding tot de E.E.G. Volgende week maandag zal de Franse president een rondreis door het oosten en noordoosten van het land beginnen, die een week zal duren. Hij zal in die week onge veer vijftig redevoeringen houden. Gouden Munten Veertig werknemers ontslag aangezegd. De schoenfabriek J. Rommelaar en Zn. N.V. te Enschede heeft be sloten de schoenproduktie te sta ken. In verband hiermee is aan 'n veertigtal werknemers ontslag aan gezegd. De directie heeft dit besluit ge nomen omdat het reeds jaren vrij wel onmogelijk .was jongere ar beidskrachten aan te trekken. Bovendien betekende de omvang rijke import van buitenlandse schoenen tegen lagere prijzen, dan waarvoor de Nederlandse fabrie ken kunnen leveren, een te grote concurrentie voor het Enschedese bedrijf. (Tijd) SCHOEN EN Grotestraat 153, tel. 2505, waalwijk De Nederlandse regering is in be ginsel bereid denkbeelden, die tot een grotere integratie van de kern macht van de Noord-atlantische Verdragsorganisatie zouden kun nen leiden, positief te benaderen. Zij behoudt zich echter een re serve voor met betrekking tot even tuele daaruit voortvloeiende fi nanciële consequenties, die mede met het oog op de versterking van de conventionele middelen, die door de regering in de eerste plaats als behoefte wordt gevoeld. Op deze basis neemt Nederland deel aan het beraad in de NAVO-raad over de Amerikaans-Britse voorstellen van Nassau voor een nucleaire strijd macht, aldus deelt de minister van Buitenlandse Zaken, mr. Luns mee in de memorie van antwoord aan de Eerste Kamer over de begroting voor 1963 van zijn ministerie. We hebben gezien hoe in de grijze oudheid de arbeid als minderwaardig werd be schouwd „Een welgeboren mens veracht de arbeid." Hoe dacht nu de kerk in de loop van de tijden over de arbeid. We schrijven met opzet "de kerk" en niet "de kerken". Immerser was nog geen sprake van de rampzalige en jammerlijke verdeeldheid in 't geloof, toen de kerk al een opvat ting had over de arbeid. Lees er de brieven van Pau- lus maar op na, de grote vertegenwoordiger van de eerste christen-tijd. St. Paulus staat nogal ivantrouwend en negatief tegenover de arbeid. Niet dat hij zelf - ofschoon een typische intellectueel - bang was van handen-arbeid. Om in zijn onderhoud te voor zien maakte hij tenten. Waarschijnlijk dat hij - te gen de liturgische voor schriften van tegenwoordig in, met vieze handen zal hebben gezegend. Maar een idee van arbeiden aan deze aarde, deze aarde bewerken omdat 't ook met de aarde op iets geweldigs uitloopt, zo'n idee schijnt Paulus niet te hebben gehad. Al moeten we wel voorzichtig zijn met deze stelling. Aanvankelijk n.l. meende Paulus "dat de Heer spoe dig zou terugkomen." Hij leerde de mensen bidden "Maranatha, Kom Heer, Kom toch spoedig". Mis- wereld spat uit elkaar of schien verwarde Paulus een vliegt in brand. En als dat voorspelling van Christus zo is, dan moet je wel wer- over de ondergang van de ken, om aan 't eten te blij- stad van Jerusalem (die in ben, maar meer ook niet. vervulling zou gaan in 't Op zichzelf biedt de aarde jaar 70) met de ondergang toch geen perspectief, van de wereld. "Geen steen Over de behartiging van zal op andere blijven, en aardse zaken had Johannes wee de zwangeren in die dagen!" Zo kon hij ook schrijven "Ik zou wel willen dat alle mensen waren zoals ikzelf" Chrysostomus gezegd: ij del heid der ijdelheden, en alles is ijdelheid! Bij O do van Cluny, een bekende figuur uit de Middeleeuwen, hoor of "dat het voor je daarvan de echo. "De de ongehuwden en weduwen schoonheid van het lichaam, heel goed is als zij blijven zegt hijbestaat alleen in de zoals ik. Maar als zij zich huid. Want als de mensen niet kunnen beheersent laten neigen wat onder de huid is, ze dan trouwen (1 Kor. zouden zij walgen van het Aan een toekomst van de zien der vrouwen. Die be- aarde, geloofde hij niet erg. valligheid bestaat in slijm Maar als dan in Saloni- en bloed, in vocht en gal. ki de havenwerkers gaan Als toch iemand bedenkt staken en 't werk neergooi- wat er in de neusgaten en en, gaat hij hun deze "heili- wat er in de keel en wat er ge staking" toch uit 't hoofd in de buik verborgen is, zal praten. De Heer komt wel hij steeds vuil vinden. En maar niet zó spoedig. Het als wij zelfs niet met de kon wel zijn dat het pas ge- vingertoppen slijm of drek beurde na zijn dood Paulus heeft dus zijn me ning herzien. Bovendien hebben we van hem ook wel andere, zeer anders luiden- kunnen aanraken, hoe kun nen wij dan begeren, de drekbuidel zelf te omhel zen?" Wie zó denkt over het li- de, zeer optimistische teks- chaam, denkt over "het an ten over de afloop van de organisch verlengstuk van 't aarde. Waarover straks. In de Middeleeuwen leef de de mens wel fel, echt vol bloedig, maar een verlos- lichaam, de wereld" (Marx) niet beter. Zo dacht ook de kerk. Zuster Bertken, een hei haren stricken menichvout." De gedachte dat het juist onze opdracht is, dat w ij de wereld in onze macht moeten krijgen, leefde toen zeker niet. In die dagen schreef iemand over de priesters "zij, die het Allerheiligste "behandelen""zij mogen hun vingers toch niet bezoe delen aan de stof, aan het aardse." Paus Leo XIII meende nogarbeiden is geen schandet want wij moeten toch eten? Ook bij hem nog een negatieve interpretatie. Dat arbeid is 'n in dienst nemen van de aarde, 'n vrij worden van de natuur, daar dacht niemand aan. Of dat de mens meer méns wordt, doordat de we reld vermenselijkt, dank zij onze arbeid, deze gedachte leefde tot voor kort nog niet. Het is pas in onze dagen dat we na gaan denken over teksten als Het leven wordt veranderd, niet weg genomen"(Prefatie van re quiem-mis) "Zie, ik maak alles nieuw!" Theologische be schouwingen over de waar de van de aardse werkelijk heden zien pas nu - en nog schuchter - het licht. sende, blijde theorie over de lige kluizenaresseliet zich aarde en de bewerking daar- dan ook inmetselen in een van, de arbeidhadden de kluis te Utrecht. Zij dicht- middeleeuwers niet. te "die werelt hielt mij in Ook zij hieldendeze haer gewout (macht), mit Markt 8. M. Jansen, Bedrijf saalmoezenier.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 5