wAAlwrjkse en UnqstRAAtse couraht FILMJOURNAAL AVRO televisie brengt: „DE LANGSTRAAT LAAT U LOPEN Nieuwe fase in speur tocht naar „Thresher" Bedrijfschap voor de schoenindustrie dinsdag 21 mei in vergadering bijeen Musis Sacrum Luxor Optica Bogaerts DINSDAG 21 Ml! TELEVISIE UITZENDING OVER DE LANGSTRAATSE SCHOEN EN LEDERINDUSTRIE 61SCMNKT Stassar - Waalwijk GEDACHTEN VAN EEN BOUWPASTOOR l liJe Mpuïsfies Te hoge ramingen VAN BEN tff PUROL-POEDER VRIJDAG 17 MEI 1963 85e JAARGANG No. 39 Oe tcho vxn het Zuióen Uitgever Waafwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielei: Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres: „ECHO" op de voet „De Langstraat laat U lopen" dat is de alleszeggende titel van de filmdo cumentaire, die de AVRO dinsdagavond voor televisie-kijkend Nederland op de beeldbuis zal brengen. Weken vari voorbereidend werk zijn aan deze uitzending voorafgegaan. Beeld- en geluidsoptianien werden gemaakt in verschillende Waalwijkse-, Kaatsheuvelse- en Dongense bedrijven. Ge sprekken met verschillende personen, werkgevers en werknemers werden opgenomen, de Liedertafel werd gefilmd en op de geluidsband vastgelegd, terwijl ook Harmonie St. Crispijn uit Waalwijk aan deze film over schoe nen en mensen die ze maken, medewerking verleende. Het ligt niet op onze weg en evenmin in onze bedoeling in deze rubriek ten voeten uit te tekenen wie er zoal aan deze opnamenwaarvan het sce nario 'en regie in handen was van de heer J. Venema, hebben meegewerkt. Wanneer U zich dinsdagavond drie kwartier kunt vrij makenzult U dit met eigen ogen kunnen aanschouwen, wel willen wij U in deze rubriek met reuzenschreden door het draaiboek voeren, zodat U een globale indruk krijgt, wat er zoal op de beeldbuis zal worden vertoond. Aan het allereerste begin van de film zal de kijker een indruk worden gegeven van de Langstraat in het algemeen. Daarvoor zijn opna men genomen van de Maas, een brug over deze rivier, een verlaten dijkweg, een dorpsstraat met verkeer'n auto busstation met wachtende mensen etc. 'n Kaartje zal de meest belangrijke geografische punten v. d. Langstraat aantonen, waarbij een commentator duidelijk zal maken waarom nu juist de Langstraat in aanmerking is ge komen voor een bloeiende schoenin dustrie. Via enkele opnamen van harmonie St. Crispijndie haar naam heeft ont leend aan de patroon van de leerlooi ers en schoenmakers, wordt 'n kijkje gegund in een leerlooierij, waar de verwerking van huid tot leer plaats vindt. Tijdens de opnamen zal door verschillende werknemers het een en ander worden toegelicht. Close-ups zijn gemaakt o.m. van het leerlooien, het walsen en het kleurspuiten van het leer. Ook het Nationaal Museum voor de Schoen- en Lederindustrie is bij de opname van deze film betrokken. Hier zullen schoenen worden getoond uit de 18e 'en 19e eeuw. Na de opname in het schoenmu seum, zal middels enkele commen taarteksten de heer Jac. Bergmans worden ingeleid, die het een en ander uiteen zal zetten over de verschillen de variatiemogelijkheden bij het ont werpen van schoenen en o.a. over be palende factoren bij het modeleren. De heer Bergmans zal tevens een schets maken die hij afzet op 'n leest, terwijl een voorbeeld zal worden ge geven van het overzetten van de leest vorm in een platvlak, zodat een detail De Amerikaanse onderzeeboot „Toro" uit de Tweede Wereldoorlog is van de marinebasis in Philadelphia naar de plaats gesleept, waar vorige maand de kernonderzeeboot „Thres her" is gezonken. De „Toro" zal daar tot zinken worden gebracht. Als het schip op de bodem ligt zul len er geluidsgolven naar boven wor den uitgezonden. De terugkaatsing ervan wordt vergeleken met terugge kaatste golven van andere objecten op de zeebodem. Op deze wijze hoopt men de plaats waar de Thresher ligt nauwkeurig te kunnen bepalen, waar na de batyscaaf Triëste op deze plek zal worden neergelaten om een on derzoek in te stellen. patroon ontstaat hoe de schoenen ge sneden moeten worden. Dit patroon wordt dan uitgesneden in het leer, in de soort en kleur die de ontwerper zich gedacht heeft. Deze opnamen worden gevolgd door een inkijk in een verlaten fabriekshal, waar verschillende machines te zien zullen zijn. Hierna kan men getuige zijn van de aanvang van het werk, waarbij honderden werknemers naar binnen zullen komen en tevens bussen met werknemers komen aanrijden. Als contrast hiermee, zijn er tevens opnamen gemaakt van een man op leeftijd, die de drukte bij de ingang van het bedrijf gadeslaat en dan zijn weg verder zet naar huis, waarna een beeld zal worden gegeven hoe deze man in een schuurtje, waar wat schoenmakersgereedschap aan de muur hangt, aan zijn werk begint. Men zal de oude man binnen zien ko men, waarna hij een paar herenrij laarzen ter hand neemt. De man die Zij lopen een steegje in (Goudmijn in Waalwijk) waar voor de huisjes mannen (leden van de Liedertafel) bezig zijn met het schoenmaken zoals dat 100 jaar geleden nog gebeurde. Schóenmakersstoeltjes, vogelkooitjes en... flessen met snaps ontbreken niet bij deze enscenering. Het paar tje verdwijnt achter de dijk en dan komen er enkele bejaarden aan, die deze enscenering met vreugde herkennen. Dit is begrijpelijk een prachtig aanknopingspunt geworden om het een 'en ander uit de doeken te doen over het schoenmaken van vroe ger. Via deze verhalen belandt de ca mera bij de kleinzonen van deze he rendie in een leslokaal onderricht krijgen in schoen-vakkennis. Na deze scène krijgt de film een reportage-achtig karakter. Men zal enkele close-ups van een aantal zwik- kers te zien krijgen, ivaarbij hen vra gen gesteld worden, lange rijen stik kers en stiksters, een chauffeur die met af gestikt werk bij een thuisstik- ster wegrijdt, etc. Ook de huisindustrie is in deze film onder schot genomen. Van de huisindustrie belandt men dan weer in een op volle activiteit zijnde industriestad, waar op de voor grond een directielid van Hollandia N.V. een verklaring zal geven van 't verdwijnen van zoveel familie-indus- trietjes. evens zal in deze scène het personeelstekort ter sprake worden gebracht, waarbij beelden te zien zul len zijn van een cantine en bedrijf s- school. Tot slot worden 'enkele ex portfacetten belicht. Met het eindigen van een werkdag eindigt ook deze film over de Lang- straatse schoen- en lederindustrie. Op de achtergrond verlaten arbeiders de hal, een van de thuisstiksters ruimt haar keuken op en gaat voor het eten zorgen. In de richting van de neer gaande zon, trekken op de dijkweg, links en rechts van de camera de spe lende musici van het fanfarekorps weg. Met het verdwijnen van het mu ziekkorps is een einde gekomen aan deze film, waarvan wij hopen, dat deze in Nederland nog meer bekend heid zal geven aan een belangrijke in dustrie in Nederland, waarvan de Langstraat het centrum is geworden. TO op het beeld verschijnt is de 76-jarige fan Vrijhoeven, die zich reeds 66 jaar bezighoudt met het zelf vervaardigen van schoenprodukten als thuiswerker. Na zijn eerste handeling, krijgt men een beeld hoe op een modern schoenfabriek het produktieproces is aangevangen. Er ontstaat nu 'n soort wedstrijd-idee tussen de beide paren wie het eerst klaar zal zijn, Jan Vrij hoeven met de rijlaarzen, of het paar schoenen op een moderne schoenfa briek. Na elke etappe van de een zal in een steeds sneller wordend tempo de volgende fase van de ander ge toond worden. De muziek die hierbij ten gehore wordt gebracht, is hele maal in deze sfeer gehouden, wanneer men beelden krijgt te zien uit de fa briek hoort men 'n combo 'n arrange ment van 'n schoenmakerslied spelen, terwijl bij de werkzaamheden van Jan Vrijhoeven, leden v.d. Liedertafel dit zelfde lied zullen neuriën. Uiteraard is het paar schoenen op de fabriek eerder gereed dan de rijlaarzen bij Jan Vrijhoeven. Men ziet de dames- schoentjes ongeduldig worden. Wan neer ook de laarzen gereed zijn, komt iedere laars afzonderlijk in 't beeld, totdat schoen en laars neus aan neus staan. De hakken van de damesschoe nen gaan even omhoog, 'en dan stap pen de „hij-laarzen" en de „zij schoentjes" van de camera af en ziet men 'n paartje in het beeld lopen. Het bestuur van het bedrijfschap voor de Schoenindustrie houdt dins dag 21 mei om 3 uur in het kantoor Willem Il-straat in Tilburg 'n open bare vergadering. Op de agenda komt o.m. voor de nota van verantwoording van het da gelijks bestuur over het financiële be heer over 1962, de vaststelling van het bedrag der inkomsten en uitga ven over het jaar 1962 en de vaststel ling van het aan de betrokken minis ters en aan de Sociaal Economische Raad uit te brengen verslag omtrent de werkzaamheden van het bestuur en van de andere organen van het be drijfschap in het jaar 1962. De begroting van inkomsten en uitgaven voor het jaar 1962 werd door het bestuur tijdens de vergade ring van 14 november 1961 vastge steld en goedgekeurd door de Com missie Financiën Bedrijfslichamen van de Sociaal Economische Raad bij besluit van 13 december van hetzelf de jaar. De verschuldigde heffing 1962, zo wordt in de inleiding op de nota van verantwoording van het dagelijks bestuur gezegd, groot f 86.719,92 is met f 2380,08 onder het begrote be drag voor 1962 gebleven. Bij de be groting van 1962 werd uitgegaan van een bedrag van f 46.000 wegens af trek van betaalde contributie aan de Federatie van Ned. Schoenfabrikan ten. Deze raming is, naar men in de inleiding opmerkt f 3.989,06 te laag geweest, omdat de contributie van de Federatie van Nederlandse Schoen fabrikanten na de vaststelling van de begroting van het Bedrijfschap nog werd verhoogd. De uitgaven van de Gewone Dienst bleven met f 10.986,54 beneden het totale bedrag van de begroting, voor namelijk veroorzaakt door de lagere realisatie van vergaderingen, orga nen en commissies, bureaukosten en onvoorzien. De uitgaven van de Dienst Fonds Produktiviteitsbevordering bleven met f 121,28 onder de raming, welk bedrag toegevoegd is aan de reserve per ultimo 1961, waardoor de reserve van het Fonds per ultimo 1962 f 35.055,42 bedraagt. hi de loop van het dienstjaar 1962 werden nog stortingen gedaan op de spaarrekening bij de Bank van Lan- schot tot 'n totaal bedrag van f 5000, waardoor het saldo per 31 december 1962 inclusief rente f 25.766,67 be draagt. De spaarrekening bij de Cen trale Coöp. Boerenleenbank geeft eveneens inclusief rente een bedrag aan van f 35.138,45. vindt U bi] LXI In de verhouding priester-gelovig en is het onderling kontakt een voornaam element. Dit kontakt is overal waar zij elkaar ontmoeten: in het gewone maatschappelijke leven, in de herderlijke leiding, maar ook in de eredienst en in de verkondiging. Het zou een fundamentele fout zijn dit kontakt alleen te plaatsen in de herderlijke leiding en het maatschappelijke verkeer. Hier zal wel iswaar dat kontakt het gemakkelijkst ontstaan en verder uitgroeien, misschien wel omdat het hier het gewoon menselijke kontakt het meest nabij komt. Wij dienen echter te bedenken dat er bij alle ontmoetingen tussen priester en volk kontakt is, en ook altijd als priester en leek, juist ook bij de eredienst en de verkondiging. Daarom moet er op de eerste plaats een streven zijn om de viering van de Eucharistie en van de andere Sacramenten en verkondiging van het woord Gods zó te doen zijn dat men kan spreken van een ont moeting, van een kontakt tussen priester en volk. Als dit verwaarloosd wordt, mist het herderlijk kontakt en het kon takt in het maatschappelijk verkeer zijn noodzakelijke grondslag. P. STEVENS Bouwpastoor St. Thomasparochie. „Oude Gracht" Amatastraat 2 Eindhoven Giro 110.33.79 PRE-FAB BUNGALOW IN 20 DAGEN KLAAR Er komt geen metselaar of stuka door, maar wel een emaillefabriek aan te pas bij een nieuw systeem van geprefabriceerde bungalowbouw. Het systeem is ontworpen door architect L. Boode uit Arnhem in samenwer king met de Edy-emaillefabriek in Dieren. De eerste bungalow, die men een wereldprimeur noemde, is opge trokken op een terrein aan de Sels- weg te Ellecom. Men heeft er twintig werkdagen met ongeveer 460 man uren voor nodig gehad. Op de gewo ne traditionele manier zou men er 80 werkdagen met ruim 2000 manuren aan hebben gewerkt. Ook de prijs is volgens de directie van „Embouw" die deze bungalows aan de man brengt, lager dan bij nor male bouw. Zij wordt zelfs beduidend lager, wanneer in serie gebouwd kan worden. Fundering, vloeren en muren bestaan uit elementen, gemaakt van gasbeton. Dakconstructies worden vooraf in een timmerfabriek pasklaar gemaakt. De buitenwanden worden bekleed met geëmailleerd plaatstaal, dat in vele kleuren beschikbaar is. Aan de binnenzijde van deze platen wordt een isolatielaag aangebracht. De gehele buitenwand komt dan over een met een gemetselde muur van minstens 70 centimeter dikte. De bin nenwanden kunnen behangen worden of met muurverf bestreken. (Volkskrant) "BOCCACCIO 70" EEN FILM VAN BIJZONDER GEHALTE. Drie grootmeesters, Vittorio de Si- ca, Frederico Fellini en Luohini Vis conti zijn gedrieën aan het werk ge weest aan een film die met recht als bijzonder betiteld mag worden. De film "Boccaccio 70" wordt gevormd door een drietal verhalen, die alle drie op hun gebied briljant aan doen. Het eerste verhaal, onder regie van de Sicca en met in de hoofdrol So phia Loren, is getiteld "De loterij". Zoé, die op de kermis de nodige brio verleent aan een schiettent, is een meer dan aantrekkelijke vrouw. De kermis-attractie krijgt van de bevol king nog meer de aandacht, wanneer bekend is dat Zoé, tevens de inzet is van een loterij, waarvan de uitsla gen op gezette tijden door de televi sie bekend gemaakt worden. Zoé is namelijk bereid tot tijdelijke minnaar diegene te nemen, die haar het win nende lot aanbiedt. De mannen in het dorp denken er het hunne van wan neer blijkt dat de pastorie-bediende het fel begeerde lot in zijn bezit heeft. Aan het slot van dit eerste deel van deze film blijkt evenwel, dat lief de en geld voor een jonge schone Italiaanse tenslotte niet helemaal sa mengaan. "De verleiding van Dr. Antonio" vormt het tweede verhaal van deze film. Wat kan erger zijn voor de voorzitter van de commissie van toe zicht op de zedelijkheid van een stad als Rome, dan dat vlak voor zijn deur een enorme reclamestand, die nü niet bepaald strookt met zijn ideeën, wordt opgericht en die in de avond uren majesteueus is verlicht. Welis waar is de reclame voor melk, maar de gedachten van onze brave Anto nio raken verward en zijn zinnen ko men in een roes die met melk maar heel weinig te maken heeft. Frederi co Fellini gebruikt Peppino de Fi- lippo als ideale hoofdvertolker voor deze rake satire, terwijl Anita Ekberg als de levend wordende reclame-fi guur fungeert. De bizarre confronta tie van Dr. Antonia en Anita levert een film op, waarvan Fellini alle eer toekomt. gelijk thema op zo treffende wijze te brengen; de hoofdrol in deze film is in handen van Romy Schneider. Vrijdag tot en met maandag in Musis Sacrum. WE ZIEN ZE RENNEN Er hoeven niet veel woorden over de avonturen van Abbott en Costello te worden neergeschreven, want waarschijnlijk niemand die ook maar een beetje filmminded is zal kunnen beweren onbekend te zijn aan de meer dan dwaze streken die deze twee hoofdfiguren in dit soort films voor hun rekening nemen. Paardrennen, weddenschappen en de confrontatie met een oplichters bende vormen de hoofdschotel van deze film, die velen weer zal laten daveren van het lachen. De meest vreemde situaties worden de toe schouwers voorgeschoteld, zodat men waar voor zijn geld krijgt. EEN ENGEL IN HUIS Wanneer Marisol na de dood van haar vader opnieuw een familie wil hebben dan betekent dat niet alleen een reis van Cadiz naar Madrid, maar dat houdt tevens in dat haar oom Raymond een revolutie in zijn eigen huis gaat beleven. Oom Raymond is namelijk geze gend met een vrouw die met zijn in komen maar al te goed raad weet en I f1.60 - f 1." met een aantal kinderen die de ini tiatieven van moeder maar al te graag onderstrepen. Het gevolg hiervan is dat hij de touwtjes in het gezin maar nauwelijks' aan elkaar kan knopen. Dank zij Marisol, die in het begin nu niet speciaal met gejuich wordt ontvangen worden in de familie com plicaties van ernstiger aard voorko men en op vaak ontroerende wijze opgelost. Men zal begrijpen, dat het verhaal van de film alleen maar een leuke aanleiding vormt om de jongste onder de sterren, de Spaanse Marisol te laten schitteren. ELASTIEKEN KOUSEN STEUNZOLEN Grotestraat 220 WAALWIJK Tot slot brengt Visconti, met zijn verhaal "De afspraak" de derde en laatste bijdrage. Wanneer een rijk jong gravinnetje ontdekt, dat haar echtgenoot in de schandaalpers is ge komen, door zijn meer dan eenmalig contact met "andoere" dames, dan stelt dit haar voor een situatie, die zij niet voornemens is zomaar te ac cepteren of met de gebruikelijke ver wijten af te doen. Alleen een regisseur van het for maat van Visconti is in staat een der- STRAAT DER VERLEIDING Bob Schneider, een jonge ingeni eur, keert na vijf jaar terug in zijn vaderland. Hij gaat op zoek naar het meisje met wie hij vlak voor zijn ver trek de laatste dag heeft doorge bracht. Maar inplaats van Andrea te vinden ontmoet hij de even aantrek kelijke Karin. Het toeval wil, dat en Karin en Andrea in hetzelfde pen sion verblijven, waar Andrea al spoe dig verneemt dat Karin een vriend heeft. Wanneer Andrea, Bob ontmoet herkent zij hem als de man met wie zij een verhouding heeft gehad. Zij zoekt Bob in zijn hotel op en vertelt hem dat hij vader is van een zoon. Hierna komt Bob van Karin te horen dat Andrea sinds vijf jaar wordt misbruikt door een heroïne- smokkelaar. Bob die dit eerst niet

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 5