w.\Alwi]kse en UnqstRAAtse cour.mu
Onontwikkelde bestedingsdrang
Minister Veldkamp voelt niets voor
„eigen risico" bij ziekenfonds
Verf met voldoening
fl||3
De Paus sticht zelf
fonds voor vredesprijs
SOEKARKO BEZOEK
AAM EUROPA
De Kabinetsformatie
IN OORLOG BURGERDIENST
VOOR IEDEREEN
Miljoen gulden
verduisterd
Ondoelmatige aanwending doet afbreuk aan ontwikkelingshulp
MACRO-ECONOMIE
JE ZIET ZE WEER
STEEDS MEER!!
GEDACHTEN VAN EEN BOUWPASTOOR
Nederlandse
Katholieke Vakverbond
Erhards invloed gaat
at werken
lk
h'
Vele fouten
■W-v.3
Agitatie
Kracht ondermijnd
Een produkt van de Sikkens Groep
Vertillen en verspillen
Noodwet arbeidsvoorzieningen
Wm SCHOENEN
Houdt Bogaerts voor ogen
Optica BOGAERTS
VRIJDAG 24 MEI 1963
85e JAARGANG No. 41
De tcho c\n het Zuióen
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tieien
Hoofdredacteur JAN TlELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Abonnement
22 c^nt per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167- 2002
Telegram-adres: „ECHO"
Alsof zij op een veiling stonden te bieden, zo hebben een aantal le
den van de Tweede Kamer elkaar trachten te overtroeven in het toe
zeggen van meer hulp aan onderontwikkelde gebieden. De regering
had hiervoor een bedrag van 200 miljoen uitgetrokken. Men bood op
tot 400 miljoen plus een toezegging van de overheid dat zij nog 200-
miljoen uit particuliere hulp zou bijdragen. Per inwoner van ons land
dus f 50,- aan onderontwikkelde gebieden moeten overdragen. Bo
vendien werd in de Tweede Kamer uitgesproken dat de hulp aan
achtergebleven landen de grootste prioriteit moet genieten.
De hulp aan de landen met een
sociale, en economische achterstand
is er een van macro-economische
orde. Zij kan pas doelmatig worden
verwezenlijkt in oecumenisch ver
band, dat betekent wanneer de ge
hele bewoonde wereld daar achter
gaat staan. In beginsel staan de
meeste landen achter deze gedach
te en daarom zijn er binnen het
verband van de Verenigde Naties
ook een reeks van organisaties in
leven geroepen, die zich met de
ontwikkelingshulp bezig houden.
Alle landen kunnen bijdragen en
er is zelfs een schema waarbij de
landen naar mate van bereikte wel
vaartsgraad een offer kunnen bren
gen. Nederland heeft aan al deze
vormen van hulp aan ontwikke
lingslanden loyaal en royaal mee
gedaan.
Minister Zijlstra heeft er op ge
wezen dat wij in totaal reeds 1%%
van ons Nationale inkomen aan
hulp besteden tegenover bijvoor
beeld de V.S. „slechts" één procent.
Hieruit blijkt reeds dat niet alle
landen naar vermogen in gelijke
mate bijdragen.
ssmP
Dat is het eerste gebrek dat aan
de organisatie kleeft. Er zijn landen
achter het ijzeren gordijn die niets
of bijna niets bijdragen. Nu is er in
die landen zelf nog veel onder-ont
wikkeling, maar dat ontheft niet
aan de plicht om naar vermogen
mee te doen. Tal van ontwikke
lingsplannen worden doorkruist door
politieke acties, zowel van gevers -
als van ontvangstzijde. In de ach
tergebleven gebieden wordt geen
omschreven ontwikkelingsplan op-
gemaakt. Dit maakt de geestdrift
van de gevers niet groter.
Het grootste euvel in de ontwik
kelingshulp ligt in de ondoelmatige
aanwending. Telkens lezen wij be
richten over corruptie bij de beste
ding, over machtsmisbruik en on
derdrukking met de hulp van gel
den die uit giften worden verkre
gen. Wanneer wij als natie niette
min nog meedoen aan 27 vormen
van ontwikkelingshulp, moeten wij
ons dan schamen?
Er zijn vele jonge landen die met
opzet de coördinatie van ontwik
kelingsplannen torpederen om de
hulpbiedenden te verhinderen, be-
aalde wantoestanden aan te pak
ken. Andere landen in nood wei
geren tenslotte elke vorm van con
trole op de uitgaven. Indien zulke
landen een miljard hulp krijgen,
schreeuwen zij bij wijze van spre
ken moord en brand dat hun geen
twee miljard wordt toegeworpen.
Er wordt met brutaliteit en po
litieke agitatie in de westerse lan
den een soort schuldgevoel ge
kweekt dat alle zin voor realiteit
mist. Men moet zich verbazen dat
een aantal kamerleden daar gevoe
lig voor is. Of willen wij zelf met
deze vrijgevigheid vooruitstrevende
en edelmoedige figuren worden ge
noemd op kosten van ons volk?
Met een goed beheer van rijksgel-
den heeft deze exaltatie voor arme
maar ook dikwijls luie volken niets
te maken.
Wij hebben zelf ervaren dat bij
voorbeeld een land als Indonesië
bereid is enkele miljarden kapitaal
te vernietigen om een politiek doel
te bereiken.
Daarbij wordt met de economi
sche en sociale verheffing van het
volk beslist geen rekening gehou
den.
V - -
Wanneer er geen directe controle
op de besteding is, kunnen gelden
voor ontwikkelingsdoeleinden dan
De Paus wil met het geld van de
Balzan-vredesprijs 1963 (1 millioen
Zw. francs) 'n fonds stichten, waar
uit eens in de twee jaar een prijs
voor personen of instellingen be
schikbaar zou worden gesteld, die
zich bijzonder hebben ingespannen
voor het bewaren en bevorderen
van de vrede in de wereld.
President Soekarno is uit Djakar
ta vertrokken om een bezoek van
een maand aan Europa te brengen.
Hij zal zich voornamelijk in Oos
tenrijk en Italië ophouden. De pre
sident moet namelijk rusten en hij
zal daarom geen officiële verplich
tingen op zich nemen. Het is niet
waarschijnlijk dat hij een bezoek
aan Nederland brengt.
Het Indonesische volkscongres, de
hoogste politieke autoriteit in den
lande, heeft Soekarno als afscheids
cadeau het presidentschap voor het
leven aangeboden. De president is
64 jaar oud.
De Nederlandse journalisten die
op het ogenblik Indonesië bezoeken,
maken de ene ontvangst na de an
dere mee. Zaterdag waren zij weer
eens bij minister Soebandrio (Bui
tenlandse Zaken), die hen te ver
staan gaf dat er ook voor Nederlan
ders, naast werkers van allerlei an-
K1ÜG=S
evengoed worden besteed voor de
verdere ondermijning van de kracht
van de westerse wereld. Wij moeten
als volk weigeren f 50.- per inwo
ner te betalen om de ondergang
van onze welvaart en vrijheid te
bewerkstelligen. Uit economisch
oogpunt is elke hulpverlening uit
den boze waarbij er geen zekerheid
bestaat over de besteding van de
gelden. Elke bank houdt toezicht
op de besteding van door haar uit
geleende middelen. Die eis is dooi
de opgewonden goedgeefse' kamer
leden niet gesteld.
Nederland is in staat een goed
gecontroleerd ontwikkelingsplan en
uitvoer te leggen in Suriname, de
Antillen en anderen overgebleven
rijksdelen. Minister Zijlstra heeft
hierover opgemerkt dat aan deze
gebieden in 1963 al voor f 350,- mil
joen zal worden besteed. Wij kun
nen in deze richting onze hulp uit
breiden. Dit is gewenst omdat het
hemd nader is dan de rok en omdat
hier controle mogelijk zal zijn.
Als wij door 't gemis van Nieuw-
Guinea geld overhouden kunnen
wij dat zonder aarzelen in de West
besteden. Wij behoeven ons niet te
vertillen aan hulp voor onbekende
gebieden omdat deze deels verspild
wordt en anderdeels zinloos is om
dat zij niet aangevuld wordt door
grote naties.
De vraag moet worden gesteld of
de economische zwakke plekken in
de westerse economie niet deels
veroorzaakt zijn door verspilling in
ontwikkelingslanden. Voor het ove
rige behoren wij niet tot de grote
naties en behoeven wij beslist niet
haantje de voorste te zijn in het
wegsmijten van geld. Wij voelen
niets voor onontwikkelde beste
dingsdrang.
Het is opmerkelijk dat de voor
mannen uit de politieke partijen
MtnSvnd.
waarvan de aanhang per hoofd het
minste belasting betaalt, het meest
royaal met de landsgelden willen
omspringen. Als dit vraagstuk van
hulp aan de onontwikkelden zo
leeft in ons volk, waarom komen
dan de gewenste miljoenen dan niet
bij de collectes vrijwillig op tafel?
Die weg staat altijd open voor de
liefhebbers.
Voor de besteding van onze belas
tinggelden ligt er voor elk der de
partementen nog een reeks van
wensen, waarvan de vervulling
dringender is dan de internationale
hulpverlening, zolang deze laatste
geen gezonde basis kent.
LXII
Het is duidelijk dat de priester als priester en de leek als leek
elkaar allereerst ontmoeten in de eredienst en in de verkondi
ging.
In het maatschappelijk verkeer zal dit priester-zijn en dit leek-
zijn niet zo rechtstreeks tot uitdrukking komen. Toch zal ook
daar elk contact altijd de bijzondere relatie van priester en leek
weerspiegelen.
De priester immers staat, omdat hij vóór moet gaan, heel bij
zonder als een teken Gods in dit leven. Weliswaar is iedere
christen dit, omdat de Kerk het teken Gods is. Maar de priester
is dat op bijzondere wijze; hij staat te midden van de aardse
werkelijkheid „in de dingen die van God zijn". Daar moet hij
staan; zijn priester-zijn eist dat; en hij mag zijn eigen aard niet
verloochenen.
De mensheid heeft recht op de priester als priester; en zij ver
langt ook dat hij altijd priester is. Trouwens, wil de priester
juist als priester menselijk contact hebben met het volk, dan zal
hij altijd een apart iemand moeten zijn, of hij wil of niet.
Als dit apart-zijn zou uitgroeien tot een afzonderlijke maat
schappelijke kaste, dan zou daardoor het menselijke contact tus
sen priester en volk veel moeilijker, zo niet onmogelijk worden.
De geschiedenis geeft hierin veel lering.
Bouwpastoor St. Thomasparochie
Amatastraat 2, Eindhoven
P. STEVENS
„Oude Gracht"
Giro 110.33.79
DE BETERE VIRGINIA
dere nationaliteiten, een plaats in
Indonesië zal zijn. Soebandrio zei:
„Als ik de Nederlanders goed heb
getaxeerd, dan geloof ik dat zij zich
in twee jaar hier weer hebben in
gewerkt".
Een toekomstig vriendschapsver
drag tussen Nederland en Indonesië
achtte Soebandrio zeer wel moge
lijk. „Van Nederlands imperialisme
en exploitatie hebben wij niets meer
te vrezen", aldus de minister, die er
verder op wees dat voor Indonesië
na het tijdperk waarin de staats
ideologie moest worden opgebouwd,
het moment gekomen is om aan de
economische opbouw te beginnen.
De minister meende dat Nederland
hierbij grote diensten kan bewijzen.
„Nederland voert geen internatio
nale politiek, waarin het steun in
ruil voor hulp vraagt", zei hij met
een duidelijke verwijzing naar de
vele vormen waaronder de Ameri
kaanse en Russische bijstand wordt
gepresenteerd.
Een symptoom van toekomstige
betere betrekkingen mag men het
achten, dat President Soekarno bin
nenkort een demonstratievlucht in
een Fokker-Friendship zal meema
ken. Het is mogelijk dat de Indone
sische luchtvaartmaatschappij ter
vervanging van de verouderde Da-
kota's met Fokker-vliegtuigen gaat
vliegen.
ASIEL IN PLAATS VAN
ZAKEN DOEN
Een groep van 70 Zuidslaven, die
van de Zuidslavische regering toe
stemming had gekregen om zich
naar een jaarbeurs in München te
begeven, heeft in West-Duitsland
lom politiek asiel gevraagd.
Minister Veldkamp (Sociale Za
ken) voelt er niets voor een beperkt
eigen risico in te voeren voor de
ziekenfondsverzekerden. Zo'n eigen
risico raakt de grondslagen van de
ziekenfondsverzekering zelf. Wil
men een dergelijk risico invoeren,
bijvoorbeeld een bepaald bedrag pir
gezin, met dien verstande dat voor
degenen met een inkomen beneden
een bepaald minimum de huidige
volledige verzekering gehandhaafd
blijft, dan worden op zeer wezen
lijke punten in de structuur van 't
ziekenfondsbestel wijzigingen aan
gebracht. De bewindsman schrijft
dit aan de Tweede Kamer in de me
morie van antwoord op zijn Zieken
fondswet, die in recordtijd is ge
reedgekomen, want het voorlopig
verslag dateert van vorige week
vrijdag.
Eventuele invoering van een be
perkt eigen risico kan volgens de
minister pas aan de orde komen,
wanneer besloten wordt of er een
volksverzekering voor zware ge
neeskundige risico's wordt inge
voerd, en wanneer in dat licht
wordt bezien, welke gevolgen in
voering van een volksverzekering
voor zware geneeskundige risico's
moet hebben voor de bestaande zie
kenfondsverzekering. Over beide
kwesties heeft minister Veldkamp
midden vorig jaar advies gevraagd
aan de Sociaal Economische Raad.
Het idee van een eigen risico voor
de ziekenfondsverzekerden is on
langs naar voren gebracht in een
geschrift van de (liberale) Telders-
stichting.
In de memorie van antwoord op
de Ziekenfondswet staat minister
Veldkamp uitvoerig stil bij enkele
punten uit het ontwerp, waarover
in het parlement het laatste woord
nog niet is gezegd:
Werkgebieden: de minister blijft
bij zijn standpunt, dat nieuwe zie
kenfondsen moeten kunnen worden
opgericht en bestaande ziekenfond
sen moeten kunnen worden uitge
breid. De bewindsman schrijft .zeer
goed het belang in te zien van een
ziekenfondsbestel, dat niet te zeer
verbrokkeld is. Met het oog daarop
Het kabinet der Koningin heeft
maandagavond meegedeeld:
De Koningin heeft maandagmid
dag ten paleize Soestdijk prof. mr.
dr. C. P. M. Romme ontvangen en
hem verzocht een onderzoek in te
stellen gelet op de uitslag van de
verkiezingen, naar de mogelijkhe
den van de vorming van een kabi
net dat zich verzekerd kan achten
van een zo breed mogelijke steun
in het parlement.
De Koningin heeft dinsdagmorgen
ten paleize Soestdijk de minister
president prof. dr. J. E. de Quay
ontvangen.
„Nu Hare Majesteit de Konin
gin na ampele overwegingen heeft
gemeend, dat het verstandig is een
informatie voorop te doen gaan,
lijkt het mij verstandig toe, dat zij
niet de voorzitter van een Tweede
kamerfractie heeft gekozen, maar 'n
man, die nog voor kort een vooraan
staande positie in de praktische po
litiek innam en op die basis groot
vertrouwen geniet", aldus dr. De
Kort, voorzitter der K.V.P.-fractie.
moeten inderdaad beperkende be
palingen worden gesteld. Maar het
beginsel zelf aantasten lijkt minister
Veldkamp onjuist. Volgens de be
windsman hoeft men niet bang te
zijn dat het land overstroomd zal
worden met nieuwe ziekenfondsen
en dat de goede verhoudingen in 't
ziekenfondswezen zullen worden ge
schaad. In het voorlopig verslag op
de Ziekenfondswet hadden vele Ka
merleden de huidige bevriezing van
de werkgebieden van de zieken
fondsen, die uit de bezettingstijd
stamt, „zeer ondemocratisch en on
rechtvaardig" genoemd.
Ziekenfonds-optiekzaken. Tot de
essentiële grondslagen van de ver
plichte ziekenfondsverzekering in
ons land behoren een aantal vrij
heden: met name de vrijheid van de
verzekerde zelf te kiezen wie hem
geneeskundige verzorging zal ver
lenen en in welk ziekenhuis hij zal
worden verpleegd. Gaan ziekenfond
sen zelf mensen in dienst nemen om
feitelijke geneeskundige verzorging
te verlenen of zelf instellingen in 't
leven roepen, die zich daarmee be
lasten, dan dreigt het grote gevaar
dat de ziekenfondsverzekerde deze
vrijheid kwijt zal raken, aldus de
minister. Hij herinnert er overigens
aan dat hij niet zonder meer een
eind wil maken aan de bestaande in
stellingen, die in menig opzicht nut
tig werk hebben verricht.
Ziekenfondsraad. Uit een oogpunt
van algemeen belang is het geen
zuivere procedure, dat de overeen
komsten van ziekenfondsen en me
dewerkers worden goedgekeurd
door een college, waarin zieken
fondsen en medewerkers zijn verte
genwoordigd. Het lijkt minister
Veldkamp ook niet juist, dat dege
ne, op wie toezicht wordt uitgeoe
fend, in het toezichthoudend orgaan
zelf vertegenwoordigd zijn.
zetelwinst van 4 en komen nu met
14 afgevaardigden in het deelstaat
parlement.
De Verbondsraad van de Katho
lieke Arbeidersbeweging heeft
maandag in Utrecht de reorganisatie
van deze katholieke vakcentrale
aanvaard. Het besluit is genomen in
grote eendracht en in een uitsteken
de sfeer. De nieuwe statuten zijn
met algemene stemmen goedge
keurd. Als ze straks de bisschoppe
lijke en koninklijke goedkeuring
exclusieve
voorjaarscollectie
De regering kan in tijd van oor
log of oorlogsgevaar alle Nederlan
ders van 18 tot 65 jaar ook vrou
wen oproepen tot burgerdienst
plicht. Dit kan nodig zijn om de
vitale bedrijven voor de oorlog
voering of voor het handhaven van
een redelijk levenspeil van de be
volking op gang te houden. Mi
nister Veldkamp (Sociale Zaken)
stelt dit voor in de vorige week don
derdag bij de Tweede Kamer inge
diende noodwet arbeidsvoorzienin
gen. De wet geeft de regering uit
gebreide bevoegdheden in geval van
oorlog of oorlogsdreiging.
De burgerdienstplicht is een mid
del, dat alleen in het uiterste geval
gebruikt wordt, dus als het niet
mogelijk is op andere manieren de
vitale bedrijven op gang te houden,
aldus de minister. Er zijn enkele
uitzonderingen op de algemene bur
gerdienstplicht: Nederlanders, die in
Suriname of de Antillen wonen, val
len niet onder de regeling. Wie bur
gerdienstplicht vervult, kan worden
bestemd voor arbeid in loondienst
of voor scholing voor een bepaalde
functie.
VERPLICHTINGEN
De regering kan in tijd van oor
log zelf bepalen in hoeverre ze van
deze bevoegdheden gebruik maakt.
De directeuren van de gewestelijke
arbeidsbureau's daartoe gemachtigd
door de minister, kunnen iedereen
verplichten: inlichtingen te ver
schaffen; formulieren als paspoor
ten, diploma's en loonlijsten van be
drijven af te geven.
De minister van Sociale Zaken
WINST BIJ PHILIPS
STEEG TOT 83 MILJOEN
De omzet reikten 't eerste kwar
taal tot 1336 miljoen gulden tegen
1197 miljoen in dezelfde periode van
1962. Naar hoeveelheden is de om
zet nog meer dan 12 percent toege
nomen. De krachtige omzetstijging
heeft tot gevolg gehad, dat de netto
winst kon stijgen (met 5 percent)
tot 83 miljoen gulden tegen 79 mil
joen in de overeenkomstige periode
van 1962.
kan in oorlogstijd de arbeidsbu
reau's ook dè bevoegdheid geven op
de personeelsterkte van alle bedrij
ven toezicht te houden. In dat geval
kan niemand van werk veranderen,
solliciteren of ontslag nemen zonder
toestemming van het arbeidsbureau.
Als een werknemer niet gemist kan
worden in een bedrijf, kan hij vrij
stelling vragen van burgerdienst
plicht. Hij moet zelfs bij het ar
beidsbureau een verklaring vragen,
waarbij hij aantoont, dat hij voor
het bedrijf onmisbaar is.
Grotestraat 153, tel. 2505, waal wij k
AAAAAAAA/SAAAAAA^^^^^AAAA^
hebben, zal de K.A.B. voortaan he
ten: Nederlands Katholiek Vakver
bond.
Van grote betekenis is ook het
besluit om het zogenaamde stands-
organisatorische werk, dat voorheen
door de diocesane bonden werd ver
richt, over te dragen aan de vak
bonden en de nieuwe centrale. Deze
diocesane organisaties worden op
geheven.
Die nieuwe BRILLEZAAK
in de GROTESTRAAT 220
daar ga ik mijn BRIL kopen I
Doet zoals velen
BRILLENSPECIALIST
GROTESTRAAT 220 - tel. 3560 - WAALWIJK
Leverancier voor ALLE Ziekenfondsen
Bij de zondag gehouden Landdag-
verkiezingen in de Westduitse deel
staat Nedersaksen vanouds een
rood bolwerk hebben de drie gro
te partijen winst geboekt. Verge
leken met de landdagverkiezingen
in 1959 bedroeg de winst voor de so
cialistische SPD 5,4 pet., voor Er-
hards CDU 6,9 pet. en voor de libe
rale FDP 3,6 pet. Zij kwamen op
resp. 44,9, 37,7 en 8,8 pet.
De socialisten waren in de oude
Landdag vertegenwoordigd met 66
afgevaardigden. In het nieuwe par
lement krijgen zij er 7 bij. De chris
ten-democraten, die in het oude par
lement 51 zetels hadden, krijgen nu
62 zetels. De liberalen bereikten een
De 68-jarige accountant H. J. A.
M. C., die maandagochtend rond 7
uur door politiemannen van de Am
sterdamse centrale recherche in zijn
woning te Aerdenhout van zijn bed
werd gelicht, en de zoon van deze
NIV A-accountant, die even later
voor zijn kantoor aan de Prinsen
gracht te Amsterdam werd gearres
teerd, worden verdacht van oplich
ting, valsheid in geschrifte en ver
duistering ten nadele van de Cul
tuur-, Handels- en Industriebank
„Cultuurbank N.V.". De accountant
en zijn 32-jarige zoon, directeur van
het plastic-regenjassenbedrijf Plas-
ticonam N.V., zouden de Cultuur-
bank op grond van verkeerde voor
stelling van zaken hebben bewogen
een millioen gulden in Plasticonam
te steken.