w.\Alwi]kse en UnqstRAAtse cour.mu Onontwikkelde bestedingsdrang Minister Veldkamp voelt niets voor „eigen risico" bij ziekenfonds Verf met voldoening fl||3 De Paus sticht zelf fonds voor vredesprijs SOEKARKO BEZOEK AAM EUROPA De Kabinetsformatie IN OORLOG BURGERDIENST VOOR IEDEREEN Miljoen gulden verduisterd Ondoelmatige aanwending doet afbreuk aan ontwikkelingshulp MACRO-ECONOMIE JE ZIET ZE WEER STEEDS MEER!! GEDACHTEN VAN EEN BOUWPASTOOR Nederlandse Katholieke Vakverbond Erhards invloed gaat at werken lk h' Vele fouten ■W-v.3 Agitatie Kracht ondermijnd Een produkt van de Sikkens Groep Vertillen en verspillen Noodwet arbeidsvoorzieningen Wm SCHOENEN Houdt Bogaerts voor ogen Optica BOGAERTS VRIJDAG 24 MEI 1963 85e JAARGANG No. 41 De tcho c\n het Zuióen Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tieien Hoofdredacteur JAN TlELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Abonnement 22 c^nt per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167- 2002 Telegram-adres: „ECHO" Alsof zij op een veiling stonden te bieden, zo hebben een aantal le den van de Tweede Kamer elkaar trachten te overtroeven in het toe zeggen van meer hulp aan onderontwikkelde gebieden. De regering had hiervoor een bedrag van 200 miljoen uitgetrokken. Men bood op tot 400 miljoen plus een toezegging van de overheid dat zij nog 200- miljoen uit particuliere hulp zou bijdragen. Per inwoner van ons land dus f 50,- aan onderontwikkelde gebieden moeten overdragen. Bo vendien werd in de Tweede Kamer uitgesproken dat de hulp aan achtergebleven landen de grootste prioriteit moet genieten. De hulp aan de landen met een sociale, en economische achterstand is er een van macro-economische orde. Zij kan pas doelmatig worden verwezenlijkt in oecumenisch ver band, dat betekent wanneer de ge hele bewoonde wereld daar achter gaat staan. In beginsel staan de meeste landen achter deze gedach te en daarom zijn er binnen het verband van de Verenigde Naties ook een reeks van organisaties in leven geroepen, die zich met de ontwikkelingshulp bezig houden. Alle landen kunnen bijdragen en er is zelfs een schema waarbij de landen naar mate van bereikte wel vaartsgraad een offer kunnen bren gen. Nederland heeft aan al deze vormen van hulp aan ontwikke lingslanden loyaal en royaal mee gedaan. Minister Zijlstra heeft er op ge wezen dat wij in totaal reeds 1%% van ons Nationale inkomen aan hulp besteden tegenover bijvoor beeld de V.S. „slechts" één procent. Hieruit blijkt reeds dat niet alle landen naar vermogen in gelijke mate bijdragen. ssmP Dat is het eerste gebrek dat aan de organisatie kleeft. Er zijn landen achter het ijzeren gordijn die niets of bijna niets bijdragen. Nu is er in die landen zelf nog veel onder-ont wikkeling, maar dat ontheft niet aan de plicht om naar vermogen mee te doen. Tal van ontwikke lingsplannen worden doorkruist door politieke acties, zowel van gevers - als van ontvangstzijde. In de ach tergebleven gebieden wordt geen omschreven ontwikkelingsplan op- gemaakt. Dit maakt de geestdrift van de gevers niet groter. Het grootste euvel in de ontwik kelingshulp ligt in de ondoelmatige aanwending. Telkens lezen wij be richten over corruptie bij de beste ding, over machtsmisbruik en on derdrukking met de hulp van gel den die uit giften worden verkre gen. Wanneer wij als natie niette min nog meedoen aan 27 vormen van ontwikkelingshulp, moeten wij ons dan schamen? Er zijn vele jonge landen die met opzet de coördinatie van ontwik kelingsplannen torpederen om de hulpbiedenden te verhinderen, be- aalde wantoestanden aan te pak ken. Andere landen in nood wei geren tenslotte elke vorm van con trole op de uitgaven. Indien zulke landen een miljard hulp krijgen, schreeuwen zij bij wijze van spre ken moord en brand dat hun geen twee miljard wordt toegeworpen. Er wordt met brutaliteit en po litieke agitatie in de westerse lan den een soort schuldgevoel ge kweekt dat alle zin voor realiteit mist. Men moet zich verbazen dat een aantal kamerleden daar gevoe lig voor is. Of willen wij zelf met deze vrijgevigheid vooruitstrevende en edelmoedige figuren worden ge noemd op kosten van ons volk? Met een goed beheer van rijksgel- den heeft deze exaltatie voor arme maar ook dikwijls luie volken niets te maken. Wij hebben zelf ervaren dat bij voorbeeld een land als Indonesië bereid is enkele miljarden kapitaal te vernietigen om een politiek doel te bereiken. Daarbij wordt met de economi sche en sociale verheffing van het volk beslist geen rekening gehou den. V - - Wanneer er geen directe controle op de besteding is, kunnen gelden voor ontwikkelingsdoeleinden dan De Paus wil met het geld van de Balzan-vredesprijs 1963 (1 millioen Zw. francs) 'n fonds stichten, waar uit eens in de twee jaar een prijs voor personen of instellingen be schikbaar zou worden gesteld, die zich bijzonder hebben ingespannen voor het bewaren en bevorderen van de vrede in de wereld. President Soekarno is uit Djakar ta vertrokken om een bezoek van een maand aan Europa te brengen. Hij zal zich voornamelijk in Oos tenrijk en Italië ophouden. De pre sident moet namelijk rusten en hij zal daarom geen officiële verplich tingen op zich nemen. Het is niet waarschijnlijk dat hij een bezoek aan Nederland brengt. Het Indonesische volkscongres, de hoogste politieke autoriteit in den lande, heeft Soekarno als afscheids cadeau het presidentschap voor het leven aangeboden. De president is 64 jaar oud. De Nederlandse journalisten die op het ogenblik Indonesië bezoeken, maken de ene ontvangst na de an dere mee. Zaterdag waren zij weer eens bij minister Soebandrio (Bui tenlandse Zaken), die hen te ver staan gaf dat er ook voor Nederlan ders, naast werkers van allerlei an- K1ÜG=S evengoed worden besteed voor de verdere ondermijning van de kracht van de westerse wereld. Wij moeten als volk weigeren f 50.- per inwo ner te betalen om de ondergang van onze welvaart en vrijheid te bewerkstelligen. Uit economisch oogpunt is elke hulpverlening uit den boze waarbij er geen zekerheid bestaat over de besteding van de gelden. Elke bank houdt toezicht op de besteding van door haar uit geleende middelen. Die eis is dooi de opgewonden goedgeefse' kamer leden niet gesteld. Nederland is in staat een goed gecontroleerd ontwikkelingsplan en uitvoer te leggen in Suriname, de Antillen en anderen overgebleven rijksdelen. Minister Zijlstra heeft hierover opgemerkt dat aan deze gebieden in 1963 al voor f 350,- mil joen zal worden besteed. Wij kun nen in deze richting onze hulp uit breiden. Dit is gewenst omdat het hemd nader is dan de rok en omdat hier controle mogelijk zal zijn. Als wij door 't gemis van Nieuw- Guinea geld overhouden kunnen wij dat zonder aarzelen in de West besteden. Wij behoeven ons niet te vertillen aan hulp voor onbekende gebieden omdat deze deels verspild wordt en anderdeels zinloos is om dat zij niet aangevuld wordt door grote naties. De vraag moet worden gesteld of de economische zwakke plekken in de westerse economie niet deels veroorzaakt zijn door verspilling in ontwikkelingslanden. Voor het ove rige behoren wij niet tot de grote naties en behoeven wij beslist niet haantje de voorste te zijn in het wegsmijten van geld. Wij voelen niets voor onontwikkelde beste dingsdrang. Het is opmerkelijk dat de voor mannen uit de politieke partijen MtnSvnd. waarvan de aanhang per hoofd het minste belasting betaalt, het meest royaal met de landsgelden willen omspringen. Als dit vraagstuk van hulp aan de onontwikkelden zo leeft in ons volk, waarom komen dan de gewenste miljoenen dan niet bij de collectes vrijwillig op tafel? Die weg staat altijd open voor de liefhebbers. Voor de besteding van onze belas tinggelden ligt er voor elk der de partementen nog een reeks van wensen, waarvan de vervulling dringender is dan de internationale hulpverlening, zolang deze laatste geen gezonde basis kent. LXII Het is duidelijk dat de priester als priester en de leek als leek elkaar allereerst ontmoeten in de eredienst en in de verkondi ging. In het maatschappelijk verkeer zal dit priester-zijn en dit leek- zijn niet zo rechtstreeks tot uitdrukking komen. Toch zal ook daar elk contact altijd de bijzondere relatie van priester en leek weerspiegelen. De priester immers staat, omdat hij vóór moet gaan, heel bij zonder als een teken Gods in dit leven. Weliswaar is iedere christen dit, omdat de Kerk het teken Gods is. Maar de priester is dat op bijzondere wijze; hij staat te midden van de aardse werkelijkheid „in de dingen die van God zijn". Daar moet hij staan; zijn priester-zijn eist dat; en hij mag zijn eigen aard niet verloochenen. De mensheid heeft recht op de priester als priester; en zij ver langt ook dat hij altijd priester is. Trouwens, wil de priester juist als priester menselijk contact hebben met het volk, dan zal hij altijd een apart iemand moeten zijn, of hij wil of niet. Als dit apart-zijn zou uitgroeien tot een afzonderlijke maat schappelijke kaste, dan zou daardoor het menselijke contact tus sen priester en volk veel moeilijker, zo niet onmogelijk worden. De geschiedenis geeft hierin veel lering. Bouwpastoor St. Thomasparochie Amatastraat 2, Eindhoven P. STEVENS „Oude Gracht" Giro 110.33.79 DE BETERE VIRGINIA dere nationaliteiten, een plaats in Indonesië zal zijn. Soebandrio zei: „Als ik de Nederlanders goed heb getaxeerd, dan geloof ik dat zij zich in twee jaar hier weer hebben in gewerkt". Een toekomstig vriendschapsver drag tussen Nederland en Indonesië achtte Soebandrio zeer wel moge lijk. „Van Nederlands imperialisme en exploitatie hebben wij niets meer te vrezen", aldus de minister, die er verder op wees dat voor Indonesië na het tijdperk waarin de staats ideologie moest worden opgebouwd, het moment gekomen is om aan de economische opbouw te beginnen. De minister meende dat Nederland hierbij grote diensten kan bewijzen. „Nederland voert geen internatio nale politiek, waarin het steun in ruil voor hulp vraagt", zei hij met een duidelijke verwijzing naar de vele vormen waaronder de Ameri kaanse en Russische bijstand wordt gepresenteerd. Een symptoom van toekomstige betere betrekkingen mag men het achten, dat President Soekarno bin nenkort een demonstratievlucht in een Fokker-Friendship zal meema ken. Het is mogelijk dat de Indone sische luchtvaartmaatschappij ter vervanging van de verouderde Da- kota's met Fokker-vliegtuigen gaat vliegen. ASIEL IN PLAATS VAN ZAKEN DOEN Een groep van 70 Zuidslaven, die van de Zuidslavische regering toe stemming had gekregen om zich naar een jaarbeurs in München te begeven, heeft in West-Duitsland lom politiek asiel gevraagd. Minister Veldkamp (Sociale Za ken) voelt er niets voor een beperkt eigen risico in te voeren voor de ziekenfondsverzekerden. Zo'n eigen risico raakt de grondslagen van de ziekenfondsverzekering zelf. Wil men een dergelijk risico invoeren, bijvoorbeeld een bepaald bedrag pir gezin, met dien verstande dat voor degenen met een inkomen beneden een bepaald minimum de huidige volledige verzekering gehandhaafd blijft, dan worden op zeer wezen lijke punten in de structuur van 't ziekenfondsbestel wijzigingen aan gebracht. De bewindsman schrijft dit aan de Tweede Kamer in de me morie van antwoord op zijn Zieken fondswet, die in recordtijd is ge reedgekomen, want het voorlopig verslag dateert van vorige week vrijdag. Eventuele invoering van een be perkt eigen risico kan volgens de minister pas aan de orde komen, wanneer besloten wordt of er een volksverzekering voor zware ge neeskundige risico's wordt inge voerd, en wanneer in dat licht wordt bezien, welke gevolgen in voering van een volksverzekering voor zware geneeskundige risico's moet hebben voor de bestaande zie kenfondsverzekering. Over beide kwesties heeft minister Veldkamp midden vorig jaar advies gevraagd aan de Sociaal Economische Raad. Het idee van een eigen risico voor de ziekenfondsverzekerden is on langs naar voren gebracht in een geschrift van de (liberale) Telders- stichting. In de memorie van antwoord op de Ziekenfondswet staat minister Veldkamp uitvoerig stil bij enkele punten uit het ontwerp, waarover in het parlement het laatste woord nog niet is gezegd: Werkgebieden: de minister blijft bij zijn standpunt, dat nieuwe zie kenfondsen moeten kunnen worden opgericht en bestaande ziekenfond sen moeten kunnen worden uitge breid. De bewindsman schrijft .zeer goed het belang in te zien van een ziekenfondsbestel, dat niet te zeer verbrokkeld is. Met het oog daarop Het kabinet der Koningin heeft maandagavond meegedeeld: De Koningin heeft maandagmid dag ten paleize Soestdijk prof. mr. dr. C. P. M. Romme ontvangen en hem verzocht een onderzoek in te stellen gelet op de uitslag van de verkiezingen, naar de mogelijkhe den van de vorming van een kabi net dat zich verzekerd kan achten van een zo breed mogelijke steun in het parlement. De Koningin heeft dinsdagmorgen ten paleize Soestdijk de minister president prof. dr. J. E. de Quay ontvangen. „Nu Hare Majesteit de Konin gin na ampele overwegingen heeft gemeend, dat het verstandig is een informatie voorop te doen gaan, lijkt het mij verstandig toe, dat zij niet de voorzitter van een Tweede kamerfractie heeft gekozen, maar 'n man, die nog voor kort een vooraan staande positie in de praktische po litiek innam en op die basis groot vertrouwen geniet", aldus dr. De Kort, voorzitter der K.V.P.-fractie. moeten inderdaad beperkende be palingen worden gesteld. Maar het beginsel zelf aantasten lijkt minister Veldkamp onjuist. Volgens de be windsman hoeft men niet bang te zijn dat het land overstroomd zal worden met nieuwe ziekenfondsen en dat de goede verhoudingen in 't ziekenfondswezen zullen worden ge schaad. In het voorlopig verslag op de Ziekenfondswet hadden vele Ka merleden de huidige bevriezing van de werkgebieden van de zieken fondsen, die uit de bezettingstijd stamt, „zeer ondemocratisch en on rechtvaardig" genoemd. Ziekenfonds-optiekzaken. Tot de essentiële grondslagen van de ver plichte ziekenfondsverzekering in ons land behoren een aantal vrij heden: met name de vrijheid van de verzekerde zelf te kiezen wie hem geneeskundige verzorging zal ver lenen en in welk ziekenhuis hij zal worden verpleegd. Gaan ziekenfond sen zelf mensen in dienst nemen om feitelijke geneeskundige verzorging te verlenen of zelf instellingen in 't leven roepen, die zich daarmee be lasten, dan dreigt het grote gevaar dat de ziekenfondsverzekerde deze vrijheid kwijt zal raken, aldus de minister. Hij herinnert er overigens aan dat hij niet zonder meer een eind wil maken aan de bestaande in stellingen, die in menig opzicht nut tig werk hebben verricht. Ziekenfondsraad. Uit een oogpunt van algemeen belang is het geen zuivere procedure, dat de overeen komsten van ziekenfondsen en me dewerkers worden goedgekeurd door een college, waarin zieken fondsen en medewerkers zijn verte genwoordigd. Het lijkt minister Veldkamp ook niet juist, dat dege ne, op wie toezicht wordt uitgeoe fend, in het toezichthoudend orgaan zelf vertegenwoordigd zijn. zetelwinst van 4 en komen nu met 14 afgevaardigden in het deelstaat parlement. De Verbondsraad van de Katho lieke Arbeidersbeweging heeft maandag in Utrecht de reorganisatie van deze katholieke vakcentrale aanvaard. Het besluit is genomen in grote eendracht en in een uitsteken de sfeer. De nieuwe statuten zijn met algemene stemmen goedge keurd. Als ze straks de bisschoppe lijke en koninklijke goedkeuring exclusieve voorjaarscollectie De regering kan in tijd van oor log of oorlogsgevaar alle Nederlan ders van 18 tot 65 jaar ook vrou wen oproepen tot burgerdienst plicht. Dit kan nodig zijn om de vitale bedrijven voor de oorlog voering of voor het handhaven van een redelijk levenspeil van de be volking op gang te houden. Mi nister Veldkamp (Sociale Zaken) stelt dit voor in de vorige week don derdag bij de Tweede Kamer inge diende noodwet arbeidsvoorzienin gen. De wet geeft de regering uit gebreide bevoegdheden in geval van oorlog of oorlogsdreiging. De burgerdienstplicht is een mid del, dat alleen in het uiterste geval gebruikt wordt, dus als het niet mogelijk is op andere manieren de vitale bedrijven op gang te houden, aldus de minister. Er zijn enkele uitzonderingen op de algemene bur gerdienstplicht: Nederlanders, die in Suriname of de Antillen wonen, val len niet onder de regeling. Wie bur gerdienstplicht vervult, kan worden bestemd voor arbeid in loondienst of voor scholing voor een bepaalde functie. VERPLICHTINGEN De regering kan in tijd van oor log zelf bepalen in hoeverre ze van deze bevoegdheden gebruik maakt. De directeuren van de gewestelijke arbeidsbureau's daartoe gemachtigd door de minister, kunnen iedereen verplichten: inlichtingen te ver schaffen; formulieren als paspoor ten, diploma's en loonlijsten van be drijven af te geven. De minister van Sociale Zaken WINST BIJ PHILIPS STEEG TOT 83 MILJOEN De omzet reikten 't eerste kwar taal tot 1336 miljoen gulden tegen 1197 miljoen in dezelfde periode van 1962. Naar hoeveelheden is de om zet nog meer dan 12 percent toege nomen. De krachtige omzetstijging heeft tot gevolg gehad, dat de netto winst kon stijgen (met 5 percent) tot 83 miljoen gulden tegen 79 mil joen in de overeenkomstige periode van 1962. kan in oorlogstijd de arbeidsbu reau's ook dè bevoegdheid geven op de personeelsterkte van alle bedrij ven toezicht te houden. In dat geval kan niemand van werk veranderen, solliciteren of ontslag nemen zonder toestemming van het arbeidsbureau. Als een werknemer niet gemist kan worden in een bedrijf, kan hij vrij stelling vragen van burgerdienst plicht. Hij moet zelfs bij het ar beidsbureau een verklaring vragen, waarbij hij aantoont, dat hij voor het bedrijf onmisbaar is. Grotestraat 153, tel. 2505, waal wij k AAAAAAAA/SAAAAAA^^^^^AAAA^ hebben, zal de K.A.B. voortaan he ten: Nederlands Katholiek Vakver bond. Van grote betekenis is ook het besluit om het zogenaamde stands- organisatorische werk, dat voorheen door de diocesane bonden werd ver richt, over te dragen aan de vak bonden en de nieuwe centrale. Deze diocesane organisaties worden op geheven. Die nieuwe BRILLEZAAK in de GROTESTRAAT 220 daar ga ik mijn BRIL kopen I Doet zoals velen BRILLENSPECIALIST GROTESTRAAT 220 - tel. 3560 - WAALWIJK Leverancier voor ALLE Ziekenfondsen Bij de zondag gehouden Landdag- verkiezingen in de Westduitse deel staat Nedersaksen vanouds een rood bolwerk hebben de drie gro te partijen winst geboekt. Verge leken met de landdagverkiezingen in 1959 bedroeg de winst voor de so cialistische SPD 5,4 pet., voor Er- hards CDU 6,9 pet. en voor de libe rale FDP 3,6 pet. Zij kwamen op resp. 44,9, 37,7 en 8,8 pet. De socialisten waren in de oude Landdag vertegenwoordigd met 66 afgevaardigden. In het nieuwe par lement krijgen zij er 7 bij. De chris ten-democraten, die in het oude par lement 51 zetels hadden, krijgen nu 62 zetels. De liberalen bereikten een De 68-jarige accountant H. J. A. M. C., die maandagochtend rond 7 uur door politiemannen van de Am sterdamse centrale recherche in zijn woning te Aerdenhout van zijn bed werd gelicht, en de zoon van deze NIV A-accountant, die even later voor zijn kantoor aan de Prinsen gracht te Amsterdam werd gearres teerd, worden verdacht van oplich ting, valsheid in geschrifte en ver duistering ten nadele van de Cul tuur-, Handels- en Industriebank „Cultuurbank N.V.". De accountant en zijn 32-jarige zoon, directeur van het plastic-regenjassenbedrijf Plas- ticonam N.V., zouden de Cultuur- bank op grond van verkeerde voor stelling van zaken hebben bewogen een millioen gulden in Plasticonam te steken.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 1