BIJ 3 DRIEUNGFflKKEIM FILMJOURNAAL Smidje Verholen en de rare alchimist OP HET SPOOR VAN K.K. Luxor ALS TWEE DRUPPELS WATER 2 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 12 JULI 1963 2 Musis Sacrum UNIEKE NEDERLANDSE SPEELFILM U best 2971 Noord-Brabant ontplooit Benelux-activiteiten 4 plastic wasteil SUNIL Tijdens de kermisdagen hebben we eindelijk weer eens een film van zui ver Nederlandse makelij. Het betreft hier niet zó maar een film, maar het is er wel degelijk een van gehalte, die gemakkelijk met Amerikaanse, Fran se en Italiaanse films kan concurre ren. De inhoud van de film kent U waarschijnlijk van de televisiewant ook hier heeft men aan deze film veel aandacht besteed 'en ofschoon hij nooit in zijn geheel op de t.v. is ver toond, zijn er toch verschillende frag menten op te zien geweest. "Als twee druppels water" is een verfilming van de roman "De donkere kamer van damocles". Degene die dit boek heeft gelezen zal waarschijnlijk hopen alle episoden uit het boek tegen te ko men. Dan vergist men zich, want het FEUILLETON van „De Echo van het Zuiden" door Douglas Grey Vertaling Herman Antonsen 12 Flint zei niets, stak zijn zakmes weg, vatte de schedel met beide handen aan en trachtte hem rond te draaien, totdat de schedel een halve slag omgekeerd was. Toen schroef de hij hem verder van de stijl af. HOOFDSTUK X Het postkantoor van de duivel Toen Flint de doodskop bleef draaien, maakte dat het griezelige effect, alsof iemands nek werd om gedraaid en de fonkelende ogen en glanzende tanden schenen te grijn zen van pret om het geval. Even later hield hij het vergeelde doods hoofd in zijn handen en de rode ogen fonkelde hem nog steeds te gen, toen hij het ding van alle kan ten bekeek. In de bodem zat een opening, doch er zat niets in de holte. Mid den in de schedelbasis bevond zich de ebbenhouten schroef, waarmee het ding op stijl bevestigd was. Flint keek in de holte van de bed stijl, waarin de schroef paste en liet er het licht van zijn zaklantaarn in schijnen. „Daar zit niets in, Frank", zei hij teleurgesteld. „En toch is die stijl gemaakt als een soort bewaarplaats. We zullen het eens met de andere proberen." Hij schroefde de schedel weer op zijn plaats. „We hebben nog drie kansen", merkte Nortion op. „En, als we wat vinden, zal het wel in de laatste zijn." Spoedig had Flint een andere schedel losgeschroefd en toen hij zijn licht daarin liet schijnen, uitte hij een kreet van vreugde en haal de er een opgerold stuk papier uit te voorschijn. „Het postkantoor van de duivel!" lachte de onverbeterlijke Norton. Flint vouwde het papier open en las hardop voor: „Breng het ding gauw naar L.K. Ik haal het later wel. Ver geet vooral niet dat zaakje van L.M. en maak het degelijk in orde. Je weet, hoe ik ben. K.K. „Dat lijkt wel op een leesboekje van de eerste klas", zei Norton. „Met al die L's en K's en M's en zo meer. Waar gaat het over meneer?" boek en de film zijn eerder twee va rianten op hetzelfde thema. Het verhaal handelt over een ze kere Ducker, een kleine sigarenhan delaar die woont in Voorschoten. Hij verdraagt zijn heerszuchtige vrouw, die hem bedriegt met een N.S.B.-er en hij heeft alleen hart voor zijn krankzinnige moeder, die bij hem in woont. Het land is reeds bezet, maar in de ondergrondse woedt de oorlog onverminderd verder. Ducker merkt er weinig van, hij doet zoals vroeger zijn dagelijkse plichten en heeft zijn enige vertier in zijn judoclubje. Al les blijft zo, totdat op een nacht, een uit Engeland gestuurde agent, die ge heime opdrachten moet uitvoeren, in zijn tuin landt. Deze man, genaamd Dorbeck, komt bij hem inwonen en dan doet Doet Ducker een bijna ongelooflijke ont dekking: Dorbeck lijkt op hem als twee druppels water. Alleen, ter wijl hij zelf blond en minnetjes is, heeft Dorbeck een donkere haardos en een zeer grote persoonlijk heid. Ducker voelt zich weerloos aan hem overgeleverd. In opdracht van Dorbeck verricht Ducker nu allerlei gevaarlijke dingen. Hij neemt deel aan enkele moordaanslagen op Duit se hooggeplaatsten en brengt een an dere Engelse agent onderdak. Dan worden zijn moeder en zijn vrouw ge arresteerd en hij weet dan, dat de Duitsers hem op het spoor zijn en hij vlucht. Hij leert dan een meisje, Ma rianne, kennen, dat zijn haar zwart verft om hem onherkenbaar te ma ken. Hij pleegt op instructie van Dor beck een tweede moordaanslag en kort daarop wordt hij door de Duit sers gegrepen. De Duitsers houden hem voor Dorbeck. Maar zij kunnen hem er zelfs niet onder mishande lingen toe brengen daden te beken nen die hij inderdaad niet gepleegd heeft. Nadat de geallieerden Neder land hebben ontzet, neemt de Neder landse politie Ducker gevangen en verdenken hem ervan, dat hij voor de Duitsers gewerkt heeft. Via allerlei manieren probeert Ducker nu te be wijzen, dat hij onschuldig is, maar alle pogingen lopen op niets uit. Wanneer men hem na een zoveel ste verhoor weer naar de gevangenis brengt, wordt het hem te machtig, hij rukt zich los en probeert weg te lo pen. Een van de wachten schiet hem echter neer en zo komt er een einde aan het leven van Ducker. De laatste beelden tonen ons dan Dorbeck en Marianne aan een zuidelijk strand. Van vrijdag t.m. woensdag is deze film te zien voor personen van ten minste 14 jaar. MARINA Zondagmiddag weer eens in het kermisprogramma de vrolijke muziek film en het grote lachsucces, met alle grote toppers en schlagers van deze tijd. Deze film handelt over een groep je jongelui, die allemaal muziek ma ken, de een vokaal, de ander instru mentaal. Samen richten zij dan een orkestje op, dat zij na enige tijd re peteren wel geschikt achten om voor de radio op te treden. Zij gaan dan naar de studio toe, maar dan krijgen ze geen toestemming om te spelen. Omdat zij hun plan niet op willen geven, spelen zij dan over een clan destien zendertje, waarover ze heel goede muziek brengen. Aangezien clandestiene zenders tegen de wet zijn, gaat de politie naar de muzikan ten zoeken en weet hen ook te vin den. Dan wordt een regeling getrof fen waarmee iedereen in zijn schik is en is ook deze "moeilijkheid" weer achter de rug. Wanneer U zondagmiddag met Marine gaat genieten, zult U veel beroemde sterren tegenkomen. O.a. Bubi Scholz, Renata Holm, Rex Gil- do, Sylvio Francesco, Rocco Grana- ta, Trude Herr en Jan en Kjeld. Toegang alle leeftijden. ONTSNAPPING ONDER SPERVUUR Voor het station staat een taxi, waarvan de chauffeur echter vastbe raden elke klant weigert. Het wach ten is op twee vooraanstaande leiders van de verzetsbeweging, wier trein is opgehouden door een amunitietran- sport. De politie van de bezettende macht volgt nauwlettend het vreemde gedrag van de chauffeur, en als de twee leiders arriveren ontstaat er een wilde jacht op de drie mannen, waar bij er een wordt gegrepen. Dat is een zware slag voor partisanen. De ge vangene wordt door de geheime po litie scherp verhoord, en als de chauffeur en de andere door folte- I ring aan de praat worden gebracht, dan is de hele zaak verkeken. Er wordt vlug een brigade van verzets strijders gevormd, die moeten pro beren het hospitaal van de bezette stad in handen te krijgen. De vrou welijke dokter, die aan het hoofd van het hospitaal staat, begrijpt, dat de leider van de ondergrondse zo snel mogelijk moet verdwijnen. Zij ziet opeens het belang van de overwin ning voor het vaderland in en zij voegt zich ook bij de verzetsgroep. Dat is een grote eschakel in deze groep, want zij kan van de vijand, door haar hoge functie veel te weten komen. Via haar hulp weet de ver zetsgroep de stad te bevrijden en de rust is voor dit gedeelte van het be zette land weergekeerd. In de hoofdrollen Alexander Gav- rioc en Mary Young. Toegang 14 jaar. WOLVEN IN DE SCHAAPSKOOI Drie Toeristen, tenminste mensen die zich als toeristen voor doen, maar die later drie ontsnapte boeven blij ken te zijn, arriveren bij een groot gebouw ergens in een afgelegen streek in Frankrijk. Zij vermoeden, dat dit een hotel is, doch ook dit is slechts schijn, want het is een op voedingsgesticht voor gestrande jon ge mensen tussen 13 en 16 jaar. De directeur en de directrice van het gesticht, die met elkaar ge trouwd zijn, komen al spoedig te we ten, dat de drie mannen boeven zijn, maar zij vertellen er niets van aan de jongelui, omdat deze dan wel eens niet meer te houden zouden kunnen zijn. Doordat de mannen zelf aan de kinderen vertellen wat voor soort lie den ze zijn, ontstaat er tussen de jeugd een afscheiding, en wel degene die de opvatting hebben, dat de boe ven hun soort is en dat zich daarom aan hun zijde moeten scharen, en de anderen die naar hun mening de di recteur en de directrice voor hun goe de zorgen niet in de steek kunnen laten. De spanning in het gesticht stijgt ten top en het kan niet uitblij ven dat er een uitbarsting volgt. De ze komt dan ook en er vloeit bloed. Nu zijn de jongelui toch nog niet zo ver weggedreven in hun slechtheid dat zij dit zomaar laten zitten. Allen keren zich tegen de boeven en na een zware slag weten zij de boeven onschadelijk te maken. Voor deze mislukte jeugd is het meteen een les je, dat dit "milieu" ook niet het wa re is en vele vinden er een nieuw moraal in om een nieuw en beter le ven te beginnen. Maandag t.m. woensdag voor 18- jarigen en ouder. en het wordt besteld. Slijterij - Wijnhandel DE LANGSTRAAT Grotestraat 200 - Waalwijk De Wijnhandel met uitsluitend kwaliteitsdranken Onder voorzitterschap van mr. B. J. M. van Spaendonk is in Eindho ven maandag de oprichtingsverga dering gehouden van de provinci ale afdeling Noord-Brabant van het comité Benelux. Brabant is daar mee de tweede provincie, die de re gionale Benelux-activiteit op pro vinciale basis heeft georganiseerd. Men heeft gemeend het Gelderse voorbeeld te moeten volgen, omdat de bestaande lokale afdelingen dreigden dood te bloeden. De vraag, of een organisatie, die zich de voorbereiding van de Bene lux gedachte ten doel stelt, vandaag nog bestaansrecht heeft, werd uiter aard door niemand van het illustere oprichtersgezelschap ontkennend beantwoord. De voorzitter van het nationale comité, mr. W. Lichten- auer, formuleerde het kernachtig „het zijn een van de sterkste bouw stenen, één van de hoekstenen, in de Europese samenleving". Mr. E. Sassen, lid van de Euratom-com- missie, stelde zelfs, dat de verwe- zelijking van de Benelux door de vorming van de Europese Gemeen schap voor ons urgenter is gewor den, omdat de Benelux-unie de overgang naar de grote markt van de Zes vergemakkelijkt; omdat door het wegvallen van de grenzen de gemeenschappelijke interne Be- neluxbelangen steeds talrijker wor den: en omdat de drie landen door de vorming van de gemeenschap steeds meer gemeenschappelijke be langen extern krijgen, d.w.z. in hun verhouding tot derde landen, zowel binnen als buiten de gemeenschap van de Zes. COPYRIGHT STUDIO AVAN 3-20 20. Smidje Verholen stond paf. Zo iets had hij nog nooit mee gemaakt. Daar zaten in het hartje van de 20e eeuw een paar mannen in een oud kasteel, die antiek gekleed gingen en er bovendien nog een antieke spreekwijze op na hielden ook! Dat bleek wel uit hetgeen ze nu verder tegen elkaar zeiden: „Ja, Vosmaer," vervolgde de oude man, die nog steeds zat te smullen. „Ick hebbe alderhande sacken van noode, die ghy my moet besorghen uyt der steede. Ik hebbe geen kaliumpotas- se meer ende oock geen Natricus Choloraticus. Myn voorraed swaet fel van sulpher is byna op ende de kruyek met salpeetersuure is leegh. Wilt dus soo goet syn my deese saeken nog deese middagh te be sorghen. Ick sal U drie stuyvers als belooninghe geeven." „Hebbe danck, hebbe danck, edele sinjeur," antwoordde Vosmaer. „Ick zal my onmiddelijck met de karos naer der steede begeeven om dese saecken voor U te besorghen. Ick en wacht gheen vyf minuuten meer." De oude man was intussen klaar ge komen met zijn maaltijd en de be diende nam het vaatwerk weer mee. Maar toen hij langs de kist liep, waarin smidje Verholen verborgen zat, werd zijn gelaat ontsierd door een grimmig en vals lachje. „Dat begint nu toch werkelijk op misdaad te lijken," overdacht de smid. „Nu zou ik toch werkelijk wel eens willen weten wat er hier nu feitelijk gebeurt." Intussen hoorde hij Vosmaer boven heen en weer lopen en even later klonk er een dreunende slag. „Dat is Vos maer, die het kasteel uitloopt en de poort met 'n dreun dicht trekt," mompelde de smid. „Dan nu uit de kist om eens te gaan zien wat die oude man daar allemaal uitvoert." Geruisloos klom hij uit de kist en voorzichtig keek hij om de hoek van de deur, die nog steeds op een kiertje stond. De oude man stond daar aan een werktafel en knoeide met allerlei brouwseltjes. Hij keek daarbij aandachtig in dikke, geleer de en zeer oude boeken „Het zijn orders van de man, die we zoeken, Roy", antwoordde de detective vrij stroef. „Je schijnt te vergeten, wie K.K. is. Zoek liever de kamer af naar die bronzen schaal. Daar zijn we hier immers voor, of niet?" Norton kreeg een kleur om dat standje en kroop zwijgend onder 't ledekant om daar alles goed af te zoeken. „Dat zal wel voor Furer bedoeld zijn", merkte Judson op. „We weten dat die schaal naar Kitura is ge bracht. als tenminste niet ieder een liegt. Maar hieruit blijkt, wie hem later in handen wilde krijgen. Ik zou zo zeggen, dat dit een onloo chenbare schakel vormt tussen K.K. en de moord." „Hij is er van begin af aan mee verbonden", zei Flint. „Ik hoop, dat we hem tenslotte toch te pakken krijgen. Intussen hoop ik, dat we nog wat meer in die bedstijlen vin den. We weten nu, dat Furer in dienst van K.K. staat en dat hij bij - na even sluw is als zijn patroon. De manier, waarop hij die arme Mul- lins een rad voor de ogen heeft ge draaid, door zich dronken te hou den in de kroeg van Logan, wijst erop, dat hij 'n vindingrijke schurk is." „Hier heb ik een stuk papier, me neer," zei Norton van onder 't bed. „Best. Misschien is het niets. Maar er zit een touwtje bij, net of er iets in verpakt is geweest." Warm en stoffig kroop Norton onder het bed vandaan en reikte aan Flint een bal knisterend dun papier over, met een touwtje erom heen." „Dat papier is niet in Amerika gemaakt", zei deze terstond. „Dat komt uit China. Ze gebruiken het gewoonlijk voor kleinere pakjes. En dat soort touw heb ik vaak in Chi nese zaken gezien." Hij zocht overal, of er geen let ters of tekens op het papier ston den, maar vond er geen. Opeens uitte hij een zachte kreet van tevre denheid. Hij streek het papier op de rijkversierde bedsprei uit en zijn gevoelige vingers ontdekten een zachte kromming in het papier. „Houd je zaklantaarns eens bij, Frank." Toen het licht op het eigenaardi ge doffe papier viel, boog Flint zich zo, dat hij er dwars doorheen kon zien inplaats van er bovenop. „Drommels, nu zie ik 't pas goed! Buk eens Frank en zeg me dan wat jij er in ziet!" „Het heeft veel weg van de om trek van iets, dat er in gewikkeld is geweest", antwoordde zijn helper. „Het lijkt wel een grote theepot of een kom of „Of die offerschaal, die we zoe ken", viel Flint hem in dfes ?de en ging meteen naar de derde doods kop om die eraf te schoeven. „Als we de eindjes aan elkaar knopen, weten we dus, dat Furer de schaal hier in zijn kamer heeft gehad en hebben we reden om aan te nemen, dat hij die in de brandkast van Ki tura heeft gebracht. De schaal werd gestolen, voordat Mullins de kast forceerde. Zeg, Frank, ben je er wel zeker van, dat Furer nog een poosje weg zal blijven, nu hij een maal aan het schuiven is?" „Tja, dat weet ik niet. Naar wat ik van hem gehoord heb, is hij er niet erg aan verslaafd. Daar is hij te verstandig voor. Hij kan direct hier zijn. Maar wat zou dat? Al is hij nog zo groot, dan kunt U hem immers toch wel aan. En met ons drieën is dat een koud kunstje. Ik zal dat bureau eens opzij schuiven. Misschien zit er nog wel wat achter verstopt." Flint schroefde'^ zonder een woord te zeggen de derde doodskop los en Judson keek nieuwsgierig toe, Maar er was niets in te vinden. „Het schijnt, dat het bij dat stuk je papier zal blijven", merkte Jud son teleurgesteld op. „Zouden we niet beter doen, die Furer een poos je te schaduwen in plaats van hier nog verder rond te snuffelen?" Flint gaf geen antwoord, maar draaide de schedel in de hand om en om. Hij stak zijn Vinger in de oogholten en betastte de stenen, die er in bevestigd waren. Hij bevoelde de schedel op zoek naar een barst of opening. Maar vond niets van dien aard. „Alles uit een stuk, Frank", zei hij peinzend. „Smijt het tegen de muur, dan springt het misschien open", opper de Norton, achter het bureau van daan kruipend. „Hier is alles moge lijk, dunkt me!" „Verdraaid!" riep Flint opeens. „Dat ellendige ding schijnt te kun nen bijten." „Bijten? Hoe dat zo?" vroeg Nor ton verbluft. „Wat is...." „Houd je mond!" snauwde Jud son. „Wat is er gebeurd?" Flint was op de rand van het bed gaan zitten en onderzocht de kop met grote nauwkeurigheid, vooral de tanden. (wordt vervolgd)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 2