wAAlwijkse en lAnqstRAAtse cour An t Kernstopverdrag in Moskou ondertekend Wh zomers vooruitzicht TUBERCULOSE NOG NIET UITGEROEID Opticien Stassar i' NfO Steeds hogere eisen In Zweden wel Vrij voor investering JE ZIET ZE WEER STEEDS MEER!! Zijn speciale conjunctuur-reserves ook in Nederland wenselijk Eu In ons land? INHOUD VERDRAG GELUKWENS VAN PAUS AAN STAATSHOOFDEN NEDERLAND WIL ONDERTEKENEN artikelen BONN BLIJFT BUITEN KERNSTOP-VERDRAG op de buis GESLOTEN VRIJDAG 9 AUGUSTUS 1963 85e JAARGANG No. 63 e tcho van het Zuióen Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tieiei; Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres: „ECHO" Fiscus beheerst onze welvaart Terwijl de kruitdamp van de kabinetsformatie in Nederland optrekt, is het logisch, dat menigeen nadenkt over de toekomst. Zal de nieuwe regering door een actieve conjunctuur politiek de welvaart op hoog niveau kunnen handhaven? Niemand zal ontkennen dat onze economische, fiscale, monetaire en sociale specialisten er in de achter ons liggende jaren aardig in geslaagd zijn een regelmatig opgaande lijn in ons economisch pa troon te handhaven. Daarvoor is in de eerste plaats het fiscale apparaat gehanteerd. Een enorme geldstroom is van de particuliere naar de overheidssfeer overgeheveld. Met deze geldvloed zijn inko mens overgeheveld, is de steeds breder wordende staatszorg gefi nancierd en is tevens getracht de waarde van ons nationale betaal middel op peil te houden. De bedoeling van de zeer hoge belasting heffing is eveneens geweest om bij de staat een soort financiële buffer te vormen, een soort nationaal conjunctuurfonds, waaruit in slechter tijden zou kunnen worden geput. Deze politiek kan gerust als mislukt worden beschouwd, want naar mate de geldstroom naar de schatkist wies, naar dezelfde mate ste gen ook de overheidsuitgaven. Intussen heeft men aan het loonfront er voor gezorgd dat de Nederlandse lonen iets minder snel stegen dan die in de ons omringende landen en wanneer wij naar de resul taten zien mogen wij niet ontevreden zijn. Toch is er nog geen sprake van conjunctuurbeheersing. De mach ten die beslissen over rijkdom en armoede laten op dit ogenblik wel met zich sollen, zij zijn niet ge temd. Prof. Zijlstra heeft voor de verkiezingen betoogd dat het con junctuurbeleid zich in de komende tijd voor hoge eisen gesteld kan zien. Wij leven in een toestand van evenwicht tussen meer welvaart en teruggang. Gaat de teruggang do mineren, dan beschikken wij als staat niet of over onvoldoende re serves om de klap op te vangen. Ook het bedrijfsleven is over de volle breedte niet gewapend tegen een depressie. Om beter beschermd te zijn te gen teruggang wordt nogal eens een systeem van conjunctuur-re- serves aanbevolen. Vormt de staat deze reserves, dan worden er met hoge belastingheffingen schulden gedelgd en potten gevormd waar uit een depressie kan worden gefi nancierd. Ook wordt wel aanbevo len het bedrijfsleven conjunctuur reserves te laten vormen. Uit deze reserves kunnen dan in slappe tij den investeringen worden gedaan om de economische activiteit weer op gang te helpen. Geen van beide systemen heeft tot heden zijn deugdelijkheid be wezen, maar in beginsel voelen wij het meest voor belastingvrije reser ves in de particuliere sfeer. Daar kan men zich inzake de besteding in elk geval beter beheersen dan bij overheidsbeheer. Indien echter het zakenleven de beschikking krijgt over belastingvrije uitlaten, schept dit onbillijkheden bij de be lastingheffing ten opzichte van niet-zakenmensen. Om deze reden is er in Nederland ook nog geen proef genomen met de vrije con junctuurreserves. In Zweden is men al jaren bezig met een systeem van belastingvrije investerings-reserves. Particuliere ondernemingen kunnen hier tot veertig procent van de onderne mingswinst belastingvrij opzij leg gen. Zij moeten deze reserves op geven en zij kunnen er na verloop van 5 jaar gedeeltelijk over be schikken voor investering. Bij bepaalde ontwikkelingen heeft de regering de bevoegdheid om een deel van de gelden voor investeringen vrij te maken. Dit gebeurt bijvoorbeeld in de slappe jaargetijden als de winter, wan neer in dit noordelijk land de werk gelegenheid enorm terugloopt. de baas wil blijven. Grijpt men te laat in, dan ontstaat er gebrek bij bepaalde bevolkingsgroepen, die dan prompt de overheid gaan be schuldigen. De politieke kwets baarheid van een zittende regering wordt met dit systeem veel groter, omdat een foutief inzicht in de ont wikkeling direkt de oppositie in 't geweer roept. Aan de toepassing van het be lastingvrije reserve-systeem zijn vele moeilijkheden verbonden. Met name klinkt steeds weer het ver wijt op dat bepaalde groepen bij de besteding worden voorgetrok ken boven andere. Dit is inder daad een reëel bezwaar. Een andere vraag is in hoeverre ook de vermoedelijk voor overcon sumptie te besteden middelen van de verbruikers kunnen worden af gedamd naar speciale reserve-fond sen. In Nederland neemt men daar proeven mee in de vorm van het premie-sparen. Dat is helaas maar een druppel op 'n gloeiende plaat. Werkelijk effectieve pogingen zouden op groter schaal moeten plaats vinden. Wij zouden daar voor willen pleiten, omdat er de bespa ringen mee in de hand worden ge werkt en omdat er ervaringen mee worden opgedaan, die vroeg of laat hun nut kunnen bewijzen. Er zou kunnen worden geprobeerd een flinke verlaging van de directe be lastingen te koppelen aan de invoe ring van een reserveringssysteem om te verhoeden dat te veel miljoe nen in de verbruikerssfeer terecht komen. Wanneer de welvaart blijvend toeneemt, komt er een steeds rui mere marge tussen noodzakelijk le vensonderhoud en inkomen. Die marge kan op grote schaal zwe vend worden gehouden, zodat zij geen kwaad effect uitoefent. Wordt zij echter onverwacht collectief aangewend, dan zijn de spanningen voor het economische leven te groot geworden om nog tijdig te kunnen ingrijpen. Komt er in een bepaalde bedrijfs tak malaise omdat het buitenland er een voorsprong heeft, dan geeft de regering belastingvrij gespaarde fondsen vrij voor diepte-investe ring, zodat de achterstand spoedig kan worden ingehaald. Vanzelfsprekend legt dit sys teem een grote verantwoordelijk heid op de beslissende autoriteiten, want het is meestal al moeilijk om de oorzaken van een bepaalde te ruggang vast te stellen. Vervolgens is het een kunst om op het juiste moment 'n deel van de geldstroom vrij te maken. Wordt dit te vroeg gedaan, dan worden er bepaalde krachten versterkt, die men juist De Verenigde Staten, de Sovjet- Unie en Engeland hebben maan dagmiddag in een sfeer van vriend schap en broederschap het verdrag over het stopzetten van kernproe ven ondertekend. In de redevoe ringen, die het plaatsen der hand tekeningen omlijstten, klonk voort durend de term „vrede en vriend schap onder de naties". Maar een goed gehumeurde Kroesjef en een ernstig kijkende Amerikaanse mi nister van buitenlandse zaken Dean Rusk maanden beiden ook tot voorzichtigheid. Er moet niet uit het oog worden verloren, dat dit verdrag nog maar een begin is, dat er nog geen einde is gemaakt aan de bewapeningswedloop. Een donderdend applaus weer klonk, toen minister Andrei Gro- myko, minister Lord Home en' mi nister Dean Rusk voor Rusland, Engeland en de Verenigde Staten naast elkaar hun handtekeningen hadden gezet onder het akkoord. Kroesjef stond stralend achter zijn minister van buitenlandse zaken. De secretaris-generaal van de UNO Oe Thant was ook aanwezig. Het ondertekende verdrag ver biedt het houden van kernproeven in de atmosfeer, in de ruimte en onder de zeespiegel. Elk ander land kan het pact mede ondertekenen. De regeringen van Amerika, Enge land en Rusland zullen zich ont houden van hulpverlening aan an dere landen bij het nemen van kernproeven. Het verdrag is voor onbepaalde tijd geldig. Een land kan zich wel terugtrekken, als het van mening is, dat omstandigheden zich voordoen, die een gevaar voor het landsbelang opleveren, maar 't moet dit dan drie maanden tevoren aankondigen Er is dus al heel wat bereikt, zo als de redenaars in het Kremlin verklaarden, maar het verdrag be tekent toch niet meer dan een eer ste stap op de weg naar ontwape ning. Kroesjef wees hier met na druk op. „De wereld is niet door de diplomaten onderste boven ge keerd. Een kernstopakkoord maakt nog geen einde aan de bewape ningswedloop. Het is duidelijk, dat nog vele internationale promble- men moeten worden opgelost. U aanvaardt ons sociale systeem niet en wij wensen het uwe niet. Ver dragen kunnen nu eenmaal niet de tegenstellingen van onze sociale systemen wegnemen". In dezelfde geest sprak de Ame rikaanse minister van buitenlandse zaken Dean Rusk. Terwijl de cham pagneglazen nog tinkelden, zei hij, dat de ondertekening van dit ver drag nog geen historische gebeur tenis garandeert. Lord Home be aamde: „Het zal tijd kosten om de koude oorlog te veranderen in een werkelijke vrede, waarin allé men sen broeders zijn. Snelle, goede re sultaten moet men niet verwach ten". Dinsdag hebben de drie minis ters van buitenlandse zaken samen geconfereerd. Zij bespraken onder andere de mogelijkheden van een wiatwii. dit volgens Oe Thant de volgende grote hindernissen. Voor het eerst sinds vele maan den prees Kroesjef de UNO als een „zeer nuttig instrument ook al heeft de organisatie nog niet die plaats ingenomen waarover de mensheid droomde". In het verdrag worden de vol gende punten opgesomd: Het verdrag is van onbeperkte duur. De partijen onthouden zich er van kernproeven aan te moedi gen elders in de wereld. Het verdrag houdt de mogelijk heid open om te komen tot de sluiting van een volledig kern stopakkoord, met inbegrip van een verbod op ondergrondse proeven. De ondertekenaars stellen zich ten doel om zo spoedig mogelijk te komen tot algehele en volle dige ontwapening onder inter nationaal toezicht. Alle landen kunnen tot het ver drag toetreden. Elk land kan het verdrag op zeggen indien het van oordeel is dat zijn veiligheid wordt be dreigd door kernproeven van andere staten. De ondertekenaars spreken de wens uit dat aan de radioactieve vervuiling van de atmosfeer een eind komt. Het verdrag zal ingevolge arti kel 102 van het Handvest van de Verenigde Naties bij de volke renorganisatie worden geregis treerd De ondertekening van het histo risch document duurde slechts en kele minuten. De drie ministers omgeven door hun omvangrijke de legaties en in aanwezigheid van Kroestjev en Oe Thant zetten zich neer aan een lange tafel in de schitterende St. Catharinazaal van het Kremlin om het verdrag te on dertekenen. Er waren drie exem plaren van het verdrag, die door elk van de ministers werden onderte kend. Paus Paulus VI heeft ter gele genheid van de ondertekening van het kernstop-akkoord in Moskou de staatshoofden van de drie grote mogendheden en secretaris-gene raal Oe Thant geluk gewenst. In de in 't Engels gestelde bood schap zegt de paus dat de onderte kening van het akkoord hem diep heeft getroffen, omdat hij er een bewijs van goede wil in ziet en een belofte voor een vredige toekomst. De paus wenste de staatslieden geluk met de verwezenlijking van een verdrag dat en zinvol is". „zo bemoedigend De Nederlandse regering over weegt het kernstop-verdrag in Mos kou, Washington en Londen te la ten tekenen door de Nederlandse ambassadeurs in die hoofdsteden' zo verluidt in Haagse kringen. On dertekening bij slechts één van de ALLE - STATIONSTRAAT 51* WAALWVK rechtstreeks betrokken regeringen zou politiek minder gelukkig wor den geacht, aldus waarnemers. De definitieve beslissing van de rege ring over de te kiezen procedure wordt op korte termijn verwacht. Den Haag heeft de indruk, dat ook de Sovjet-Unie grote prijs stelt op zoveel mogelijk mede-onderteke naars van het kernstop-verdrag. Komt er een ommekeer in de ex- horbitante prijzen van de ontvangers voor kleurentelevisie? Als we de be richten uit Amerika mogen geloven, staat daar een snelle toeneming van kleurontvangers voor de deur, want er is nu een toestel op de markt ge komen dat veel kleiner is van afme tingen dan voorheen voor deze ge compliceerde apparatuur mogelijk bleek en dat bovendien voordeliger is in prijs. De fabrikant stelt deze ontvanger beschikbaar in 8 modellen, die met een geheel nieuwe beeldbuis zijn uit gerust, welke het mogelijk maakte het betrekkelijk ronde scherm door een rechthoekig beeldvlak te vervan gen. Bovendien is de buis aanmerke lijk korter, zodat alle handelaren in de U.S. een sterke opleving in de belangstelling voor kleurentelevisie verwachten. De grootste handicap voor de kleu- renprogramma's was namelijk de on handelbare afmeting van de kast met het onpraktische ronde scherm, ver oorzaakt door de reusachtige beeld buis. Voor Europa komt de kleuren televisie daarmee nog niet dichterbij, want hier wordt voorzichtigheids halve gewacht op de resultaten van de proefnemingen o.a. van de B.B.C. te Londen en aangezien Telefunken nu pas met een verrassend nieuw procédé, het PAL-systeem, is uitge- §fc komen, dat waarschijnlijk beter is De Westduitse regering heeft be-dan het Amerikaanse NTSC-systeem aten nog met toe te treden tot t 7 ovn ah/t of het Franse SECAM-recept, moe- sloten nog in Moskou gesloten kernstop ver-f drag. Zij wil afwachten hoe de pei- ten we vast nog wel een paar jaar lingen van Amerika en Engeland,,- wachten tot de eerste kleurenzenders in Moskou verder verlopen. Voorts' ,-n West-Europa in de lucht komen. wil Bonn graag van Washington en-v- Londen schriftelijke waarborgen^ WE GAAN PACIFICEREN hebben tegen misbruik van hetgjj verdrag door Moskou of de Oost-pJ De Minister-President heeft ge- duitse regering. Dus Duitsland enéf?sproken. De strijd om de concessie Frankrijk tekenen niet. r00r het tweede net wordt dus uit- «ui"-— —Afgevochten door een pacificatie-com- missie, gevormd door fractievoorzit sters en vertegenwoordigers van de V'bestaande omroepen en de aanvra gers van zendtijd. Als de laatsten één '-.lijn trekken 'en zich verenigen, maken $ze een klein kansje, dat er nog een vergelijk mogelijk is. De fractie- verzekering in nieuwe verzeke-^ voorzitters maken echter de dienst ringscontracten met 10 resp. 15 %jfóuit want die hebben de Tweede Ka- de vaste commissie ter vertrouwe-£J nu een sterke figuur als de heer Vogt lijke kennisneming ter beschikking ^'afvaardigen, dan is er nog een mo- PREMIEVERHOGING W.A. ALL RISK IS GEWETTIGD. Minister Andriessen is van me ning, dat de ontwikkeling van het5 totaal aan schade-uitkeringen ins vergelijking met het totaal aan| premie-ontvangsten, de premiever-s hoging voor W.A.- en All Risk-S te stellen. Minister Andriessen verklaart ditS in antwoord op de vragen van de heer Meester (PvdA). non-agressie-pact tussen de NATO en het pact van Warschau. Secre taris-generaal Oe Thant heeft en kele ideeën geopperd voor een ver dere ontspanning tussen Oost en West. Op de receptie na de onderteke ning liet Lord Home zich ontval len: „Een grote oorlog in 't atoom tijdperk is ondenkbaar en het drei gen met geweld of het gebruik van wapens is daarom te irrealistisch". Kroesjef had dezelfde gedachte: „In de huidige omstandigheden is er slechts keus tussen vreedzame coëxistentie of een kernoorlog. Wij hopen nooit een kernoorlog te beginnen". Zijn toehoorders stem den zonder meer met hem in, maar het was duidelijk, dat de Rus over hun hoofden heen sprak tot de af wezige rivalen in Peking, die hard nekkig de krijgstrom blijven roe ren. Na de ondertekeningsplechtig heid hield Oe Thant een korte re devoering. Hij sprak met de door dringende toon, die schoolmeesters aan het eind van het jaar gebrui ken, als zij de prijzen uitreiken en hun zesde klassers met vermanen de woorden de wereld insturen. Namens de UNO gaf de secretaris generaal een lijstje belangrijke punten, die nu de voorrang moeten krijgen bij de onderhandelingen. De mogendheden dienen gezamen lijk te overwegen, hoe men kan verhinderen dat andere landen in het bezit van kernwapens komen. Een andere belangrijke stap zal zijn, gezamenlijk de kernwapens te vernietigen. Nadat in de wedloop naar de vrede de horde van het kernstopverdrag is genomen, zijn De directeur-generaal voor de volksgezondheid prof. dr. P. Mun tendam wil pas over tuberculose eradicatie spreken, indien mondi aal het einddoel van de uitroeiing is bereikt. Tijdens een klinische les aan de rijksuniversiteit in Lei den, waarvan de tekst thans is ge publiceerd in het „Nederlands tijd schrift voor geneeskunde", heeft wegens vakantie van 12 t/m 21 augustus prof. Muntendam er voor gewaar schuwd, dat hoe intensiever het verkeer tussen de staten der we reld wordt, des te voorzichtiger men ook moet zijn met het gebruik van het begrip uitroeiing. Dat heeft volgens prof. Muntendam de ty fus-besmetting in Zermatt nog eens duidelijk gemaakt. Bijdragen van de overheid tot de tuberculosebestrijding mogen vol gens prof. Muntendam niet aan be perking worden onderworpen op grond van de overweging dat de afnemende frequentie van tbc een mindere intensiteit van het speur werk mogelijk zou rechtvaardigen. In het stadium van bestrijding tot uitroeiing is zelfs verhoogde weten schappelijke paraatheid voorwaar de, zo meent prof. Muntendam, hetgeen z.i. dan ook in het rijks- subsidiebeleid tot uitdrukking komt. In 1950 gaf de rijksoverheid voor de tbc-bestrij ding 2.9 min. uit, in 1963 8.8 miljoen. De vraag of aan een werkver gunning voor buitenlandse arbei ders ook voorwaarden op het ge bied van de gezondheidstoestand verbonden mogen worden, beant woordt prof. Muntendam onder de vigerende wetgeving ontkennend^ Indien deze mogelijkheid ook in de toekomst niet verwezenlijkt kan worden en ook aan verblijfsver gunning geen geneeskundig onder zoek zou kunnen worden verbon den, zal volgens prof. Muntendam met medewerking van de bedrijfs geneeskundige diensten regelmatig onderzoek van deze arbeiders noodzakelijk zijn in het belang van henzelf en ter voorkoming van be smetting van mede-arbeiders. DE BETERE VIRGINIA gelijkheid dat deze omroep de pro gramma's gaat leveren voor de ver enigde commerciële concessionaris sen, waarbij de samenwerking in N.T.S.-verband moet vooropstaan en de verdeling van de zendtijd (alle om roepen evenveel uren en niet de ene meer dan de andere) het grootste struikelblok kan vormen. Wij vrezen, dat de pacificatie commissie niet spoedig tot overeen stemming zal komen, maar voor het westen is er dan toch nog één winst punt dat in dat geval het tweede zendernet tijdelijk de Belgische en Duitse programma's gaat relayeren, zodat ook in dat misdeelde deel des lands toch een keuze-mogelijkheid ontstaat. Als het dan maar de P.T.T. is die de keuze van de programma's maakt en niet de omroepen, want dan den ken de kijkers, dat deze tegenover hun rubriekenwerk de slechtste bui tenlandse produkties inschakelen! DE GROOTSTE VERRASSING. Is het U ook opgevallen, dat we bij gebreke van de gebruikelijke bon te winter pro gramma's met de voorge schreven afgepaste dosis amusement in deze zomer heel wat gezelliger, luchtiger en leuker produkties voor gezet krijgen? Het is verbazend jammerdat de humor van zo'n cabaretje als dat van Henk Elsink, de kluchtige ernst van zo'n toneelstuk als die van ,,De man, de vrouw en de moord"waarin de gevreesde (of verlangde) moord jam merlijk mislukte en de menselijke trekjes in een film als "Holy Matri mony" (slecht vertaald met baardig en waardig), dat die humor alleen op warme zomeravonden wordt opge diend als het merendeel van de toe- stelbezitters frisse lucht vergaart bui tenshuis of buitenslands. En nu maar afwachten wat straks de winter brengt

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 1