wAAlwijkse en lAnqstRAAtse cour An t
Kernstopverdrag in
Moskou ondertekend
Wh
zomers vooruitzicht
TUBERCULOSE
NOG NIET UITGEROEID
Opticien Stassar
i' NfO
Steeds hogere eisen
In Zweden wel
Vrij voor
investering
JE ZIET ZE WEER
STEEDS MEER!!
Zijn speciale conjunctuur-reserves
ook in Nederland wenselijk
Eu In ons land?
INHOUD VERDRAG
GELUKWENS VAN PAUS
AAN STAATSHOOFDEN
NEDERLAND WIL
ONDERTEKENEN
artikelen
BONN BLIJFT BUITEN
KERNSTOP-VERDRAG
op de buis
GESLOTEN
VRIJDAG 9 AUGUSTUS 1963
85e JAARGANG No. 63
e tcho van het Zuióen
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tieiei;
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres: „ECHO"
Fiscus beheerst onze welvaart
Terwijl de kruitdamp van de kabinetsformatie in Nederland optrekt,
is het logisch, dat menigeen nadenkt over de toekomst. Zal de
nieuwe regering door een actieve conjunctuur politiek de welvaart
op hoog niveau kunnen handhaven?
Niemand zal ontkennen dat onze economische, fiscale, monetaire
en sociale specialisten er in de achter ons liggende jaren aardig in
geslaagd zijn een regelmatig opgaande lijn in ons economisch pa
troon te handhaven. Daarvoor is in de eerste plaats het fiscale
apparaat gehanteerd. Een enorme geldstroom is van de particuliere
naar de overheidssfeer overgeheveld. Met deze geldvloed zijn inko
mens overgeheveld, is de steeds breder wordende staatszorg gefi
nancierd en is tevens getracht de waarde van ons nationale betaal
middel op peil te houden. De bedoeling van de zeer hoge belasting
heffing is eveneens geweest om bij de staat een soort financiële
buffer te vormen, een soort nationaal conjunctuurfonds, waaruit
in slechter tijden zou kunnen worden geput.
Deze politiek kan gerust als mislukt worden beschouwd, want naar
mate de geldstroom naar de schatkist wies, naar dezelfde mate ste
gen ook de overheidsuitgaven. Intussen heeft men aan het loonfront
er voor gezorgd dat de Nederlandse lonen iets minder snel stegen
dan die in de ons omringende landen en wanneer wij naar de resul
taten zien mogen wij niet ontevreden zijn.
Toch is er nog geen sprake van
conjunctuurbeheersing. De mach
ten die beslissen over rijkdom en
armoede laten op dit ogenblik wel
met zich sollen, zij zijn niet ge
temd. Prof. Zijlstra heeft voor de
verkiezingen betoogd dat het con
junctuurbeleid zich in de komende
tijd voor hoge eisen gesteld kan
zien. Wij leven in een toestand van
evenwicht tussen meer welvaart en
teruggang. Gaat de teruggang do
mineren, dan beschikken wij als
staat niet of over onvoldoende re
serves om de klap op te vangen.
Ook het bedrijfsleven is over de
volle breedte niet gewapend tegen
een depressie.
Om beter beschermd te zijn te
gen teruggang wordt nogal eens
een systeem van conjunctuur-re-
serves aanbevolen. Vormt de staat
deze reserves, dan worden er met
hoge belastingheffingen schulden
gedelgd en potten gevormd waar
uit een depressie kan worden gefi
nancierd. Ook wordt wel aanbevo
len het bedrijfsleven conjunctuur
reserves te laten vormen. Uit deze
reserves kunnen dan in slappe tij
den investeringen worden gedaan
om de economische activiteit weer
op gang te helpen.
Geen van beide systemen heeft
tot heden zijn deugdelijkheid be
wezen, maar in beginsel voelen wij
het meest voor belastingvrije reser
ves in de particuliere sfeer. Daar
kan men zich inzake de besteding
in elk geval beter beheersen dan
bij overheidsbeheer. Indien echter
het zakenleven de beschikking
krijgt over belastingvrije uitlaten,
schept dit onbillijkheden bij de be
lastingheffing ten opzichte van
niet-zakenmensen. Om deze reden
is er in Nederland ook nog geen
proef genomen met de vrije con
junctuurreserves.
In Zweden is men al jaren bezig
met een systeem van belastingvrije
investerings-reserves. Particuliere
ondernemingen kunnen hier tot
veertig procent van de onderne
mingswinst belastingvrij opzij leg
gen. Zij moeten deze reserves op
geven en zij kunnen er na verloop
van 5 jaar gedeeltelijk over be
schikken voor investering.
Bij bepaalde ontwikkelingen
heeft de regering de bevoegdheid
om een deel van de gelden voor
investeringen vrij te maken. Dit
gebeurt bijvoorbeeld in de slappe
jaargetijden als de winter, wan
neer in dit noordelijk land de werk
gelegenheid enorm terugloopt.
de baas wil blijven. Grijpt men te
laat in, dan ontstaat er gebrek bij
bepaalde bevolkingsgroepen, die
dan prompt de overheid gaan be
schuldigen. De politieke kwets
baarheid van een zittende regering
wordt met dit systeem veel groter,
omdat een foutief inzicht in de ont
wikkeling direkt de oppositie in 't
geweer roept.
Aan de toepassing van het be
lastingvrije reserve-systeem zijn
vele moeilijkheden verbonden. Met
name klinkt steeds weer het ver
wijt op dat bepaalde groepen bij
de besteding worden voorgetrok
ken boven andere. Dit is inder
daad een reëel bezwaar.
Een andere vraag is in hoeverre
ook de vermoedelijk voor overcon
sumptie te besteden middelen van
de verbruikers kunnen worden af
gedamd naar speciale reserve-fond
sen. In Nederland neemt men daar
proeven mee in de vorm van het
premie-sparen. Dat is helaas maar
een druppel op 'n gloeiende plaat.
Werkelijk effectieve pogingen
zouden op groter schaal moeten
plaats vinden. Wij zouden daar voor
willen pleiten, omdat er de bespa
ringen mee in de hand worden ge
werkt en omdat er ervaringen mee
worden opgedaan, die vroeg of
laat hun nut kunnen bewijzen. Er
zou kunnen worden geprobeerd een
flinke verlaging van de directe be
lastingen te koppelen aan de invoe
ring van een reserveringssysteem
om te verhoeden dat te veel miljoe
nen in de verbruikerssfeer terecht
komen.
Wanneer de welvaart blijvend
toeneemt, komt er een steeds rui
mere marge tussen noodzakelijk le
vensonderhoud en inkomen. Die
marge kan op grote schaal zwe
vend worden gehouden, zodat zij
geen kwaad effect uitoefent. Wordt
zij echter onverwacht collectief
aangewend, dan zijn de spanningen
voor het economische leven te
groot geworden om nog tijdig te
kunnen ingrijpen.
Komt er in een bepaalde bedrijfs
tak malaise omdat het buitenland
er een voorsprong heeft, dan geeft
de regering belastingvrij gespaarde
fondsen vrij voor diepte-investe
ring, zodat de achterstand spoedig
kan worden ingehaald.
Vanzelfsprekend legt dit sys
teem een grote verantwoordelijk
heid op de beslissende autoriteiten,
want het is meestal al moeilijk om
de oorzaken van een bepaalde te
ruggang vast te stellen. Vervolgens
is het een kunst om op het juiste
moment 'n deel van de geldstroom
vrij te maken. Wordt dit te vroeg
gedaan, dan worden er bepaalde
krachten versterkt, die men juist
De Verenigde Staten, de Sovjet-
Unie en Engeland hebben maan
dagmiddag in een sfeer van vriend
schap en broederschap het verdrag
over het stopzetten van kernproe
ven ondertekend. In de redevoe
ringen, die het plaatsen der hand
tekeningen omlijstten, klonk voort
durend de term „vrede en vriend
schap onder de naties". Maar een
goed gehumeurde Kroesjef en een
ernstig kijkende Amerikaanse mi
nister van buitenlandse zaken
Dean Rusk maanden beiden ook tot
voorzichtigheid. Er moet niet uit
het oog worden verloren, dat dit
verdrag nog maar een begin is, dat
er nog geen einde is gemaakt aan
de bewapeningswedloop.
Een donderdend applaus weer
klonk, toen minister Andrei Gro-
myko, minister Lord Home en' mi
nister Dean Rusk voor Rusland,
Engeland en de Verenigde Staten
naast elkaar hun handtekeningen
hadden gezet onder het akkoord.
Kroesjef stond stralend achter zijn
minister van buitenlandse zaken.
De secretaris-generaal van de UNO
Oe Thant was ook aanwezig.
Het ondertekende verdrag ver
biedt het houden van kernproeven
in de atmosfeer, in de ruimte en
onder de zeespiegel. Elk ander land
kan het pact mede ondertekenen.
De regeringen van Amerika, Enge
land en Rusland zullen zich ont
houden van hulpverlening aan an
dere landen bij het nemen van
kernproeven. Het verdrag is voor
onbepaalde tijd geldig. Een land
kan zich wel terugtrekken, als het
van mening is, dat omstandigheden
zich voordoen, die een gevaar voor
het landsbelang opleveren, maar 't
moet dit dan drie maanden tevoren
aankondigen
Er is dus al heel wat bereikt, zo
als de redenaars in het Kremlin
verklaarden, maar het verdrag be
tekent toch niet meer dan een eer
ste stap op de weg naar ontwape
ning. Kroesjef wees hier met na
druk op. „De wereld is niet door
de diplomaten onderste boven ge
keerd. Een kernstopakkoord maakt
nog geen einde aan de bewape
ningswedloop. Het is duidelijk, dat
nog vele internationale promble-
men moeten worden opgelost. U
aanvaardt ons sociale systeem niet
en wij wensen het uwe niet. Ver
dragen kunnen nu eenmaal niet de
tegenstellingen van onze sociale
systemen wegnemen".
In dezelfde geest sprak de Ame
rikaanse minister van buitenlandse
zaken Dean Rusk. Terwijl de cham
pagneglazen nog tinkelden, zei hij,
dat de ondertekening van dit ver
drag nog geen historische gebeur
tenis garandeert. Lord Home be
aamde: „Het zal tijd kosten om de
koude oorlog te veranderen in een
werkelijke vrede, waarin allé men
sen broeders zijn. Snelle, goede re
sultaten moet men niet verwach
ten".
Dinsdag hebben de drie minis
ters van buitenlandse zaken samen
geconfereerd. Zij bespraken onder
andere de mogelijkheden van een
wiatwii.
dit volgens Oe Thant de volgende
grote hindernissen.
Voor het eerst sinds vele maan
den prees Kroesjef de UNO als een
„zeer nuttig instrument ook al
heeft de organisatie nog niet die
plaats ingenomen waarover de
mensheid droomde".
In het verdrag worden de vol
gende punten opgesomd:
Het verdrag is van onbeperkte
duur.
De partijen onthouden zich er
van kernproeven aan te moedi
gen elders in de wereld.
Het verdrag houdt de mogelijk
heid open om te komen tot de
sluiting van een volledig kern
stopakkoord, met inbegrip van
een verbod op ondergrondse
proeven.
De ondertekenaars stellen zich
ten doel om zo spoedig mogelijk
te komen tot algehele en volle
dige ontwapening onder inter
nationaal toezicht.
Alle landen kunnen tot het ver
drag toetreden.
Elk land kan het verdrag op
zeggen indien het van oordeel is
dat zijn veiligheid wordt be
dreigd door kernproeven van
andere staten.
De ondertekenaars spreken de
wens uit dat aan de radioactieve
vervuiling van de atmosfeer een
eind komt.
Het verdrag zal ingevolge arti
kel 102 van het Handvest van de
Verenigde Naties bij de volke
renorganisatie worden geregis
treerd
De ondertekening van het histo
risch document duurde slechts en
kele minuten. De drie ministers
omgeven door hun omvangrijke de
legaties en in aanwezigheid van
Kroestjev en Oe Thant zetten
zich neer aan een lange tafel in de
schitterende St. Catharinazaal van
het Kremlin om het verdrag te on
dertekenen. Er waren drie exem
plaren van het verdrag, die door elk
van de ministers werden onderte
kend.
Paus Paulus VI heeft ter gele
genheid van de ondertekening van
het kernstop-akkoord in Moskou de
staatshoofden van de drie grote
mogendheden en secretaris-gene
raal Oe Thant geluk gewenst.
In de in 't Engels gestelde bood
schap zegt de paus dat de onderte
kening van het akkoord hem diep
heeft getroffen, omdat hij er een
bewijs van goede wil in ziet en een
belofte voor een vredige toekomst.
De paus wenste de staatslieden
geluk met de verwezenlijking van
een verdrag dat
en zinvol is".
„zo bemoedigend
De Nederlandse regering over
weegt het kernstop-verdrag in Mos
kou, Washington en Londen te la
ten tekenen door de Nederlandse
ambassadeurs in die hoofdsteden'
zo verluidt in Haagse kringen. On
dertekening bij slechts één van de
ALLE -
STATIONSTRAAT 51*
WAALWVK
rechtstreeks betrokken regeringen
zou politiek minder gelukkig wor
den geacht, aldus waarnemers. De
definitieve beslissing van de rege
ring over de te kiezen procedure
wordt op korte termijn verwacht.
Den Haag heeft de indruk, dat ook
de Sovjet-Unie grote prijs stelt op
zoveel mogelijk mede-onderteke
naars van het kernstop-verdrag.
Komt er een ommekeer in de ex-
horbitante prijzen van de ontvangers
voor kleurentelevisie? Als we de be
richten uit Amerika mogen geloven,
staat daar een snelle toeneming van
kleurontvangers voor de deur, want
er is nu een toestel op de markt ge
komen dat veel kleiner is van afme
tingen dan voorheen voor deze ge
compliceerde apparatuur mogelijk
bleek en dat bovendien voordeliger is
in prijs.
De fabrikant stelt deze ontvanger
beschikbaar in 8 modellen, die met
een geheel nieuwe beeldbuis zijn uit
gerust, welke het mogelijk maakte
het betrekkelijk ronde scherm door
een rechthoekig beeldvlak te vervan
gen. Bovendien is de buis aanmerke
lijk korter, zodat alle handelaren in
de U.S. een sterke opleving in de
belangstelling voor kleurentelevisie
verwachten.
De grootste handicap voor de kleu-
renprogramma's was namelijk de on
handelbare afmeting van de kast met
het onpraktische ronde scherm, ver
oorzaakt door de reusachtige beeld
buis. Voor Europa komt de kleuren
televisie daarmee nog niet dichterbij,
want hier wordt voorzichtigheids
halve gewacht op de resultaten van
de proefnemingen o.a. van de B.B.C.
te Londen en aangezien Telefunken
nu pas met een verrassend nieuw
procédé, het PAL-systeem, is uitge-
§fc komen, dat waarschijnlijk beter is
De Westduitse regering heeft be-dan het Amerikaanse NTSC-systeem
aten nog met toe te treden tot t 7 ovn ah/t
of het Franse SECAM-recept, moe-
sloten nog
in Moskou gesloten kernstop ver-f
drag. Zij wil afwachten hoe de pei- ten we vast nog wel een paar jaar
lingen van Amerika en Engeland,,- wachten tot de eerste kleurenzenders
in Moskou verder verlopen. Voorts' ,-n West-Europa in de lucht komen.
wil Bonn graag van Washington en-v-
Londen schriftelijke waarborgen^ WE GAAN PACIFICEREN
hebben tegen misbruik van hetgjj
verdrag door Moskou of de Oost-pJ De Minister-President heeft ge-
duitse regering. Dus Duitsland enéf?sproken. De strijd om de concessie
Frankrijk tekenen niet. r00r het tweede net wordt dus uit-
«ui"-— —Afgevochten door een pacificatie-com-
missie, gevormd door fractievoorzit
sters en vertegenwoordigers van de
V'bestaande omroepen en de aanvra
gers van zendtijd. Als de laatsten één
'-.lijn trekken 'en zich verenigen, maken
$ze een klein kansje, dat er nog een
vergelijk mogelijk is. De fractie-
verzekering in nieuwe verzeke-^ voorzitters maken echter de dienst
ringscontracten met 10 resp. 15 %jfóuit want die hebben de Tweede Ka-
de vaste commissie ter vertrouwe-£J nu een sterke figuur als de heer Vogt
lijke kennisneming ter beschikking ^'afvaardigen, dan is er nog een mo-
PREMIEVERHOGING W.A.
ALL RISK IS GEWETTIGD.
Minister Andriessen is van me
ning, dat de ontwikkeling van het5
totaal aan schade-uitkeringen ins
vergelijking met het totaal aan|
premie-ontvangsten, de premiever-s
hoging voor W.A.- en All Risk-S
te stellen.
Minister Andriessen verklaart ditS
in antwoord op de vragen van de
heer Meester (PvdA).
non-agressie-pact tussen de NATO
en het pact van Warschau. Secre
taris-generaal Oe Thant heeft en
kele ideeën geopperd voor een ver
dere ontspanning tussen Oost en
West.
Op de receptie na de onderteke
ning liet Lord Home zich ontval
len: „Een grote oorlog in 't atoom
tijdperk is ondenkbaar en het drei
gen met geweld of het gebruik van
wapens is daarom te irrealistisch".
Kroesjef had dezelfde gedachte:
„In de huidige omstandigheden is
er slechts keus tussen vreedzame
coëxistentie of een kernoorlog.
Wij hopen nooit een kernoorlog te
beginnen". Zijn toehoorders stem
den zonder meer met hem in, maar
het was duidelijk, dat de Rus over
hun hoofden heen sprak tot de af
wezige rivalen in Peking, die hard
nekkig de krijgstrom blijven roe
ren.
Na de ondertekeningsplechtig
heid hield Oe Thant een korte re
devoering. Hij sprak met de door
dringende toon, die schoolmeesters
aan het eind van het jaar gebrui
ken, als zij de prijzen uitreiken en
hun zesde klassers met vermanen
de woorden de wereld insturen.
Namens de UNO gaf de secretaris
generaal een lijstje belangrijke
punten, die nu de voorrang moeten
krijgen bij de onderhandelingen.
De mogendheden dienen gezamen
lijk te overwegen, hoe men kan
verhinderen dat andere landen in
het bezit van kernwapens komen.
Een andere belangrijke stap zal
zijn, gezamenlijk de kernwapens te
vernietigen. Nadat in de wedloop
naar de vrede de horde van het
kernstopverdrag is genomen, zijn
De directeur-generaal voor de
volksgezondheid prof. dr. P. Mun
tendam wil pas over tuberculose
eradicatie spreken, indien mondi
aal het einddoel van de uitroeiing
is bereikt. Tijdens een klinische
les aan de rijksuniversiteit in Lei
den, waarvan de tekst thans is ge
publiceerd in het „Nederlands tijd
schrift voor geneeskunde", heeft
wegens vakantie
van 12 t/m 21 augustus
prof. Muntendam er voor gewaar
schuwd, dat hoe intensiever het
verkeer tussen de staten der we
reld wordt, des te voorzichtiger
men ook moet zijn met het gebruik
van het begrip uitroeiing. Dat heeft
volgens prof. Muntendam de ty
fus-besmetting in Zermatt nog eens
duidelijk gemaakt.
Bijdragen van de overheid tot de
tuberculosebestrijding mogen vol
gens prof. Muntendam niet aan be
perking worden onderworpen op
grond van de overweging dat de
afnemende frequentie van tbc een
mindere intensiteit van het speur
werk mogelijk zou rechtvaardigen.
In het stadium van bestrijding tot
uitroeiing is zelfs verhoogde weten
schappelijke paraatheid voorwaar
de, zo meent prof. Muntendam,
hetgeen z.i. dan ook in het rijks-
subsidiebeleid tot uitdrukking
komt. In 1950 gaf de rijksoverheid
voor de tbc-bestrij ding 2.9 min.
uit, in 1963 8.8 miljoen.
De vraag of aan een werkver
gunning voor buitenlandse arbei
ders ook voorwaarden op het ge
bied van de gezondheidstoestand
verbonden mogen worden, beant
woordt prof. Muntendam onder de
vigerende wetgeving ontkennend^
Indien deze mogelijkheid ook in de
toekomst niet verwezenlijkt kan
worden en ook aan verblijfsver
gunning geen geneeskundig onder
zoek zou kunnen worden verbon
den, zal volgens prof. Muntendam
met medewerking van de bedrijfs
geneeskundige diensten regelmatig
onderzoek van deze arbeiders
noodzakelijk zijn in het belang van
henzelf en ter voorkoming van be
smetting van mede-arbeiders.
DE BETERE VIRGINIA
gelijkheid dat deze omroep de pro
gramma's gaat leveren voor de ver
enigde commerciële concessionaris
sen, waarbij de samenwerking in
N.T.S.-verband moet vooropstaan en
de verdeling van de zendtijd (alle om
roepen evenveel uren en niet de ene
meer dan de andere) het grootste
struikelblok kan vormen.
Wij vrezen, dat de pacificatie
commissie niet spoedig tot overeen
stemming zal komen, maar voor het
westen is er dan toch nog één winst
punt dat in dat geval het tweede
zendernet tijdelijk de Belgische en
Duitse programma's gaat relayeren,
zodat ook in dat misdeelde deel des
lands toch een keuze-mogelijkheid
ontstaat.
Als het dan maar de P.T.T. is die
de keuze van de programma's maakt
en niet de omroepen, want dan den
ken de kijkers, dat deze tegenover
hun rubriekenwerk de slechtste bui
tenlandse produkties inschakelen!
DE GROOTSTE VERRASSING.
Is het U ook opgevallen, dat we
bij gebreke van de gebruikelijke bon
te winter pro gramma's met de voorge
schreven afgepaste dosis amusement
in deze zomer heel wat gezelliger,
luchtiger en leuker produkties voor
gezet krijgen?
Het is verbazend jammerdat de
humor van zo'n cabaretje als dat van
Henk Elsink, de kluchtige ernst van
zo'n toneelstuk als die van ,,De man,
de vrouw en de moord"waarin de
gevreesde (of verlangde) moord jam
merlijk mislukte en de menselijke
trekjes in een film als "Holy Matri
mony" (slecht vertaald met baardig
en waardig), dat die humor alleen op
warme zomeravonden wordt opge
diend als het merendeel van de toe-
stelbezitters frisse lucht vergaart bui
tenshuis of buitenslands.
En nu maar afwachten wat straks
de winter brengt