waaLwij kse en lAnqstRAAtse couraiu ge behoeft niet jong te zijn veilig uit I veilig thuis GOEDE TIPS VOOR VAKANTIE-TRIPS Bermtoerisme Sociaal verschijnsel op Ga kamperen, want r Met een busje kan ook een bungalowtent mee! Stouwen De reis In de Vogezen lm Schwartzwald Het unicum 'n buitenlander VRIJDAG 9 AUGUSTUS 1963 85e JAARGANG No. 63 De tcho vad het Zui6en Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.ra. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres: „ECHO" De zes jongelui zaten bij ons thuis te beraadslagen over hun vakan- tietocht. Vorig jaar waren ze met z'n negenen geweest, per autobusje en met tenten naar de Eifel. Dat was zó goed bevallen, dat ze al direct hadden besloten het een volgend jaar weer te doen. Een drie tal was o.a. door militaire dienst en door andere omstandigheden verhinderd dit jaar mee te gaan, maar de overgebleven zes waren nog even enthousiast om weer gezamenlijk een tocht te maken. Nu zat men echter in zak en as, want de enige van het troepje die kon autorijden was ziek geworden en zou zeker niet hersteld zijn als over veertien dagen de tocht een aanvang moest nemen. Plannen om dan maar met de trein te gaan, vielen niet in goede aarde en in wanhoop keek m'n dochter mijn vrouw en mij aan. Al zat ik ver scholen achter m'n avondblad, ik voelde dat er een heimelijke ver standhouding plaats vond, waarbij men mij wilde betrekken. Toen kwam het hoge woord er uit: „Papa, zou jij niet mee willen gaan om ons te rijden". En m'n zoon, die ook van de partij zou zijn, viel di rect bij: „ja, waarom niet en dan kan ma ook wel mee". Laat ik een lang verhaal kort maken. Mijn vrouw wilde graag, wij hadden nog geen vaste vakantie plannen en ik kon er dus niet veel anders tegenin brengen dan: „wij, ouderen in een tent?!" Maar het enthousiasme van de jongelui in kamperen was onbegrensd en alle bezwaren werden weggepraat. Wij behoefden niet zo maar op de grond te liggen, men kon voor ons voor luchtbedden en zelfs voor strat- chers zorgen, we mochten ook ge rust een extra deken meenemen, 't opzetten van de tenten zou steeds door de jongelui worden verzorgd en alle andere noodzakelijke werk jes namen ze voor hun rekening; wel zouden ze het erg op prijs stel- vakwerk. Onderweg moet je bij voorbeeld gemakkelijk even een kop koffie kunnen maken voor ie der, zo maar langs de kant van de weg. Het butagasstel dus vlak bij de achterdeur of -klep van de auto, daar ook de liefst plasticbekers, le peltjes en ander koffiegerei. Boven op de imperial de tent met toebe horen en de rollen dekens en slaap zakken. Daarover een'flink zeil en hlles met sterk touw goed vastge sjord. Met aller hulp waren we na een goed half uur reisvaardig. Het weer was ons goedgunstig, dus wat kon ons gebeuren. Daar gingen we op weg naar het zuiden. Aan jakkeren dachten we niet. We hadden immers ons huis bij ons en als we genoeg hadden van het rijden en zitten, zouden we dat ergens opslaan en gingen de volgende morgen verder. In de va kantie moet je geen haast hebben len als mijn vrouw dan het eten Langs het grensriviertje de Our lag een prachtig tentenkamp, waar talloze watersportliefhebbers bijeen waren om| nog een zeker punt te willen bereiken, dan wordt het een in- wilde koken op het butagasstel en de spiritusbrander die meegingen. En dat vond mijn vrouw weer een uitstekend idee en dus, al hadden wij nog nooit gekampeerd en onze vakantie altijd in huisjes of hotels doorgebracht, wij gingen mee! Weer of geen weer, we zouden het eens riskeren. Het doel was: eerst de Vogezen, daarna nog een week in het Zwarte Woud en vervolgens weer op huis aan. We huurden een busje met een imperial er op. En omdat wij nu meegingen, werd besloten niet in de oorspronkelijke gedachte pad- vinderstentjes te gaan bivakkeren, maar een ruime bungalowtent te huren, waarin we allemaal gemak kelijk onder één dak konden sla pen. Het is tegenwoordig wel erg gemakkelijk, dat er bedrijven zijn waar je goede tenten en allerlei ander toebehoren tegen betrekke lijk weinig kosten kunt huren. Je kunt het je daardoor bij het kam peren zo gerieflijk mogelijk maken als je maar wilt. Enige etenswaren en boter in blik werden ingeslagen om steeds spoedig een maaltijd te kunnen fabriceren, een groot blik biscuit voor bij koffie en thee en verder kreeg ieder het consigne zo weinig mogelijk bagage mee te ne men. Met het nog lege busje ging ik Vroeg op de ochtend van ons ver trek de overige deelnemers even ophalen en de tent met toebehoren bij de verhuurder. Bij ons huis werd vervolgens alles vakkundig in en op de auto gestouwd. Dat ver eist goed overleg en is een soort spanning. Zo reden we dan telkens ongeveer twee uur achtereen, om daarna op leen aardig punt langs de kant van de weg te gaan pauzeren. Dan kon ieder eens even de benen strekken, de dames zorgden vlug voor een kop koffie en na een klein half uurtje werd de tocht vervolgd. 's-Middags tegen een uur of vijf •waren we in Luxemburg in de buurt van Vianden en besloten we om daar ergens de tent neer te zet ten om te overnachten. We keken clus uit naar een campingterrein. Overal langs de toeristische wegen •ziet men op een gegeven ogenblik wel de bordjes met een groene pijl, die naar zo'n terrein wijzen. Aan de Vrij stille weg langs het grensri viertje de Our kwamen we bij een klein café, waarachter een pracht kampeerterrein lag, aan de oevers van de rivier. Het was op een vrij dag in de laatste week van juni en er stond nog niemand. We konden er dus het meest gewilde hoekje uitzoeken. De eerste maal zo'n bungalowtent met zijn vele uitneembare stan gen opzetten kost wel enige moeite. Al had de verhuurder ons volledig geïnstrueerd, toch deden we het eerst verkeerd en stond het stan- genskelet er scheef bij. Doch na enig puzzelen was het verholpen. Dan het tentdoek er over, de lijnen aan de haringen in de grond en de grondzeilen erin gelegd. Dit voor de eerste maal in één uur te doen was toch nog een prestatie. Toen Water dat noodde tot sporten water halen bij het cafeetje en het vrouwvolk kon aan de gang gaan voor het bereiden van de warme maaltijd. Het was er een prachtige omgeving en het enige gerucht maakte eigenlijk het snelstromen- de water in de ondiepe Our. De volgende morgen was ieder al vroeg wakker, want het was kil geworden daar vlak bij het water. Des te langer was de dag die we voor ons hadden. Het afbreken en inpakken van zo'n tent is eigenlijk wel even vervelend, maar jongelui malen daar niet om. In een goed uur na het ontbijt was alles afge broken en weer op- en ingeladen. We trokken verder. Vianden, Lux emburg, Metz, zo kwamen we laat in de middag in de Vogezen. Waar we daar het beste konden bi vakkeren wisten we niet, maar we hadden op de kaart in de Bos-atlas een paar meertjes gezien, Gérard- mer en Longemer en in de buurt van zo'n meertje zou het wel goed zijn, dachten we. We hebben niet verkeerd gedacht. We arriveerden laat in de middag bij Gérardmer, een aardig toeris tenplaatsje aan een prachtig meer tussen de bergen. Het was ongeveer anderhalve kilometer lang en de helft daarvan breed. We reden er eens omheen ter verkenning, ont dekten eerst een camping dicht bij het stadje, die al vrij vol was, maar verder rijdend aan de noordzijde een veel ruimere camping waar nog alle plaats was. In een klein boerderij-cafeetje huisde de beheer der en vlak daarbij zetten we onze tent neer. Zo hadden we het be nodigde water dicht bij de hand, evenals toiletten. Vóór onze tent liep het terrein zacht glooiend af naar het spiegelend water van het meer, dat noodde tot sporten. Het was een prachtige plek. Je kon zo uit de tent via een stukje gras het meer inlopen, met de auto was het vijf minuten om in het plaatsje Gé rardmer inkopen te gaan doen, het café leverde brood, wijn en de mo gelijkheid tot electrisch scheren en links en rechts van het meer strek ten zich prachtige bossen uit. We hebben er, zowel te voet als per auto, schitterende tochten gemaakt en genoten dan 's avonds weer van de rust rond het meer, waar nog altijd wat te zien bleef van zeilers, waterskiërs en zwemlustigen. Toen op de avond van de vijfde dag een onweersbui losbrak, beslo ten we de volgende morgen op te breken, om ons geluk nu eens in het Zware Woud te gaan proberen. Je moet de weergoden nooit ver zoeken door halsstarrig vast te houden aan één plek, als je toch zo gemakkelijk verhuizen kunt. Al was het de volgende morgen prachtig weer, we braken toch op, weliswaar met enige weemoed om het fraaie plekje dat we verlieten. Via Colmar en Freiburg naar het Zwarte Woud. Toen daar op zoek naar een geschikte camping. Dat bleek hier echter minder eenvou dig. De campings bij de fraaiste plekken bleken reeds goed bezet te zijn en we voelden er niets voor om temidden van veel toeristisch verkeer op een drukke camping te staan. Verder zoeken dus. Maar de ene camping na de andere was vol, bood althans weinig plaats meer voor onze grote tent, auto en toe behoren. Ongemerkt wordt het dan al later en later, zodat het drin gend wordt een plaatsje te vinden. Onderweg reden we vaak langs prachtige veldjes, al of niet bij huizen, waar we graag de tent neergezet zouden hebben, doch dat mag natuurlijk maar niet zo. Het was al schemerig toen we, ten einde raad, besloten om het toch maar eens bij zo'n particulier huis, met een flink grasveld er naast, te gaan vragen. Er kwam een man in badjas aan de deur, die we het geval uitlegden: Hollan ders, volle camping, niet wetend waar een plekje te vinden en of we dan voor één nacht de tent niet op zijn grasveld mochten opzetten. „Das darf nicht vom Polizei", zei de man natuurlijk en dat wisten we ook wel. Ik presenteerde een sigaar. Nou ja, voor deze ene nacht kon het dan geen kwaad, als we de tent dan maar wat achter de grote houten schuur, naast het huis ge legen, wilden opzetten, zodat ze niet te erg opviel. We waren dolblij. In opvallend korte tijd was alles uit geladen en werd de tent in elkaar gezet. De Duitser kwam er eens 'n kijkje nemen.Hij vond het zo inte ressant, dat hij ons nog een tuin tafel en een bank kwam aanbie den om te gebruiken en hij wees ons een kraan bij een cementen bak in de wei, waar we water kon den halen. Het was een ideaal plekje. Je had er niets met andere mensen te maken. De volgende morgen ontdekten we pas goed de schoon- (Zie vervolg pag. 2, kolom 1) Het liefst wilt u natuurlijk een vakantie met mooi zonnig weer. Dat is dan ook een van de redenen, dat reizen over de Alpen zo zeer in trek zijn. Hoe vaak gebeurt het immers niet dat men met de trein door een grauw met wolken bedekt land schap, in de stromende regen de Gotthard-tunnel inschiet en aan de andere kant een stralend-schijnen- de zon ontdekt. Dezelfde ervaring kunt u opdoen bij het passeren van de Brennerpas en alle andere pas sen, die over de Alpen de verbin ding met het zuiden vormen. Het is echter ook mogelijk dat optimisti sche vakantie-gangers de moed er in houden met de gedachte, wacht maar, straks over de Alpen, daar schijnt de zon, maar dat het dan bij aankomst nog harder blijkt te rege nen. Maar accoord, u hebt gelijk, het regent daar in elk geval niet zo lang als bij ons. Een hele vakantie, die dus echt in het water valt, komt daar bijna nooit voor. Toch menen wij, dat 't eventueel minder schijnen van de zon en een wat grotere kans op regen, geen reden mag zijn om niet op vakantie te gaan in b.v. Duitsland, Noord en Midden-Frankrijk of Oostenrijk. Die landen hebben immers zoveel te bieden aan mooie en interessante dingen, dat zelfs wat regen af en toe het succes van een goed geko zen reis niet zal ondermijnen. Een definitie daarvan zal mis schien de oude heer v. Dale kun nen geven, wij wagen ons er niet aan, maar een belangrijk bestand deel van een goede reis zal toch zijn het genieten van alle dingen, waartoe de reis een mogelijkheid geeft. Er zijn b.v. mensen die zeg gen, ik wil wel graag naar Oosten rijk, want dat is een prachtig land, maar de reis er heen per bus over de autobaan is een verschrikking. Wij geloven, dat zo'n reiziger een Verkeerde bril op heeft, of misschien beter gezegd, bij vertrek op de ver keerde „instellingsknop" heeft ge drukt. Het reizen alleen al, met mensen van zeer verschillende inslag en karakter is al interessant op zich. Zo'n autobus met toeristen is een levensecht cabaret-programma met uniek goede artiesten. De sketches die iedere reiziger afzonderlijk brengt, zijn verrukkelijk. Is het niet reuze grappig de één- acter aan te horen van de man, die aan de hand van v. Egeraat of zijn guide blue controleert of alles wat de reisleider zegt wel waar is? Of de dame, die een prachtig dra ma brengt, omdat zij bij aankomst in het hotel bemerkt dat haar tan denborstel zich in plaats van in de handbagage, in de koffer boven op het dak van de autobus bevindt? Dan heb je ook nog de vergelij- kers. „Moet je toch eens zien, Jan, bij ons zijn de koeien veel dikker, snap jij dat die mensen hier inktvis kunnen eten, zo'n vies beest, bij ons heb je tenminste mosselen en zoute haring". En dan de vragenstellers, reislei der, hoe heet deze boom, hoe diep is die sloot, waarom gaan hier de kinderen zo laat naar bed? Zulke mensen hebben veelal de gewoonte na elke gestelde vraag onmiddellijk weer in slaap te vallen, zonder het antwoord af te wachten, om dan .weer wakker te schrikken, waarna de volgende vraag wordt afgevuurd. Heerlijk zo'n reis met allemaal heel bijzondere mensen, als u en ik. Wij zijn immers op vakantie! Een treinreis is natuurlijk heel wat anders. Minder enerverend, maar ongetwijfeld wat comfortabe ler. Men voelt zich minder in con tact met de streek, waardoor men reist, maar het is ongetwijfeld een goede manier van reizen om vlot en gemakkelijk bij 't einddoel te komen. Net zoals Nederlandse toeris ten in het buitenland soms moei lijkheden hebben met de daar geldende verkeersregels die van de onze afwijken, worstelen bui tenlanders ook wel eens met de in óns land geldende, van de in hun land afwijkende bepalingen. Zonder nu te willen bevorde ren dat Nederlandse moeders te gen hun kroost roepen: „Pas op, 'n buitenlanderl"vraagt 't Ver bond voor Veilig Verkeer wel extra oplettendheid ten aanzien van buitenlandse toeristen. De volgende verkeerde manoeuvres kunnen worden verwacht: DUITSE toeristen nemen op de zgn. verkeerspleinen soms voorrang, als zij rondrijden en voorrang zouden moeten verle nen aan verkeer van rechts. BELGEN halen wel eens in, waar dat verboden is omdat bij ons niet geldt dat het inhaalver- bod ten einde is als het binnen honderd meter niet wordt her haald. FRANSEN kunnen in de bebouwde kom op 'n voorrangs- weg ineens stoppen om voorrang te verlenen: zij zijn gewend dat voorrangswegen binnen de be bouwde kom ophouden voor- rangswëg te zijn. Een uitstekende linker rich tingaanwijzer van 'n ITALIAAN, ZWITSER of BELG hoeft niet te betekenen dat hij linksaf gaat het kan even goed zijn dat hij wil inhalen. In Italië, Zwitser land en sedert 13 mei j.l. België is „knipperen" bij het in halen verplicht. Het kan gebeuren dat DUITSERS een op een zebra overstekende voetganger geen ongehinderde oversteek gunt, want in zijn land geldt voor be paalde zebra's nog steeds de re geling, zoals die bij ons vóór 1 november 1961 gold (knipper- bollen). Bij vrijwel ALLE BUITEN LANDERS moet men er op be dacht zijn, dat zij fietsers en bromfietsers plotseling voorrang gaan verlenen. De regel „snel verkeer gaat voor langzaam ver keer" geldt namelijk alleen in ons land en in Luxemburg. Wees vooral bedacht op aarzelende buitenlanders, die in onze steden niet zo goed de weg weten en dan soms plompver loren midden op straat een kaart gaan nakijken of onverwacht stoppen om naar de weg te vra gen. Voor al deze gevallen dus: extra oplettendheid en clementie. Iedereen, die de moeite neemt ook de advertentiepagina's van deze krant na te lezen, zal tot de conclu sie moeten komen dat het begrip „vakantie" in deze tijd van het jaar de mensen volkomen schijnt te be heersen. Het is één vakantie, al vakantie: vakantie-mode, vakantie dagtochten, vakantieverblijven, va kantie-menuutjes en wat al niet meer. Maar ondanks onze welvaart en onze hoogconjunctuur zijn er nog steeds mensen, die zich geen buiten landse vakantie kunnen veroorlo ven. Die er, vlak bij huis, zómaar eens op uit trekken, zo maar eens een dagje ergens naar toe gaan. Naar de dierentuin of het museum bijvoorbeeld. Maar ook zó maar, er gens naar toe. Bijvoorbeeld bij een drukke verkeersweg aan de kant van de weg gaan zitten, om het dy namische verkeer langs zich te zien razen. Wat bezielt deze mensen toch, hebben psychologen, sociologen en wat voor -logen al niet meer zich afgevraagd. Wij ook, en wij hebben het hier en daar eens gevraagd. De antwoorden: lekker druk, bij ons thuis is het zo'n stille straat; of: als je het bos ingaat, moet je eerst zo'n eind lopen; of: ik zou ook wel op 'n terrasje willen zitten, maar daar moet je steeds weer nieuwe con sumpties bestellen. En daar zitten ze dan. Bekijken elkaar. Stallen hun hele hebben en houwen uit. Zien dezelfde auto als zij hebben. Luisteren naar de radio. Spelen badminton of voetballen. Zit ten in de zon. Eten en drinken wat. Doen iets, of doen lekker niets. Zit ten en kijken. Wij gunnen dat iedereen van gan ser harte, 's Mensen lust is 's men sen leven. Maar in sommige gevallen kun nen er door het bermtoerisme ge vaarlijke situaties voor het verkeer ontstaan, meent het Verbond voor Veilig Verkeer. Het geeft daarom de volgende wenken: let er op, dat uw kinderen niet (met de bal) op de weg kunnen ko men; parkeer uw auto, scooter of brommer zó, dat u zonder het ver keer te hinderen kunt wegrijden; Zorg er ook voor dat de mee genomen honden niet plompverlo ren de weg op rennen; -zet geen tenten op, als daar door voor het verkeer het uitzicht op een zijweg wordt belemmerd; gooi geen blikjes of andere rom mel op het fietspad of de rijbaan; zit zelf ook niet te zonnen op 't fietspad, of en dat gebeurt wer kelijk met de benen op de rij weg. Wie zich aan deze regels houdt, kan, wat ons betreft, het bermtoe risme bedrijven. Al houden wij het er op: een rustig plekje is ook niet te versmaden. En ze zijn er (nog!). Honderd meter verder jnisschien. Kijk maar eens!

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 9