<ular kante kanttekeningen
Dubbeltas
voor het meisje
DE
PARIJSE
WINTERMODE
VORMT
ACHTERGROND
VOOR DE NIEUWE
GASTVROUWEN
MODE
Bessie Becker
Madame Grès
HUISKAMER
Jacques Griffe
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 6 SEPTEMBER 1963
PONCHO-MET-BONT
i Op de aanstaande najaars-
<j beurs, die van 9 tot 17 sep-
(i tember in Utrecht wordt ge-
f houden, zal de koffer- en
i iederwarenbranche in de nieu-
f we wintercollecties een aantal
modieuze en praktische novi-
f teiten naar voren brengen.
Een daarvan is speciaal ont
worpen voor de jonge wer
kende vrouw en het meisje
met-een-baan. Het is de „dub
beltas" Jolita twee tassen
in één met volkomen geschei
den bergruimten (één voor
zaken, één voor privé) en
twee verschillende voorzijden
(één voor de baan, één voor
het uitgaan).
Naast de nouveauté's heb-
ben de meeste der ca. 110
exposerende fabrikanten de
nieuwe wintermodekleuren in f
hun assortiment opgenomen.
Namelijk bruingroen, bor-
deauxrood, donkerblauw en
zwart. De warme Schotse rui- f
ten blijven voor de winter en J
vogue; ze zijn dikwijls ge- i'
combineerd met effen (kunst) J
leder.
Doorgeknoopte gastvrouwenjapon in
peignooirstijl met kunstige bloem-
applicaties. Model Dior
De Parijse wintermode gaat
niet bepaald over één nachtje ijs.
De koningen der couture ver
wachten een Syberische vorst.
Daartcgenen wapenen zij de
vrouw met een ijzige doeltref
fendheid en met een garderobe
die nog nooit zó warm is ge
weest.
De vrouw wordt in zware stof
fen gehuld. In mantels met hoge
kragen, waar ze tot de neus in
weg kan duiken. In mantels met
ruime, verbrede schouders, waar
makkelijk dikke kleren onder
gedragen kunnen worden. Een
enkele couturier maakt de rok
ken flink wat langer, zodat
knieën en kuiten er warmte kun
nen vinden. Dat gebeurt ook met
de nieuwe kniebroeken van
tweed, die juist even onder de
rokken zichtbaar zijn. Trouwens
de benen zullen niet over kou te
klagen krijgen. Dank zij de war
me slobkousen en wollen knie
kousen, die plotseling weer in de
mode komen. De schoenen zijn
comfortabel, met lage hakken;
duidelijk berekend op een lange
sneeuwperiode. Maar hiervoor
zijn nóg meer geschikt de hoge
laarzen van soepel leer, die soms
tot over de knieën reiken.
En natuurlijk draagt de vrouw
bont. Véél bont! Er zijn hoofd
doeken van bont en leer. Bont
mutsen en -hoeden omsluiten 't
hoofd. Robin Hood-hoeden, joc
key-petten, bivakmutsen en oor-
warmers dienen direct om de kou
te weren. Sjaals en stola's - vaak
van bont - bedekken hals en
oren.
Er moeten meer en meer be
zoeken over en weer worden af
gelegd. Huiselijke visites aan
vriendinnen en relaties. Zo rede
neert het „Ministerie voor So
ciale Zaken" in het rijk van de
mode. Want dan krijgt de gast
vrouw eindelijk gelegenheid om
in haar eigen sfeervolle omge
ving te koketteren met haar
luxueuze gastvrouwenjapon of
bizarre televisie-ensemble.
De mode-ontwerpers hebben
een nieuw terrein ontdekt: de
huiskamer, de salon. De vrouw,
die bezoek ontvangt, kan dit vol
gens Parijs beslist niet meer
doen in een gekleed middag
jurkje. De cocktailjapon blijft
gereserveerd voor de bar. Het
avondtoilet hoort in balzaal of
theater. Voor de ontvangst van
gasten thuis is de gastvrouwen
japon gecreëerd. Het is een lan
ge robe in vaak felle kleuren. De
nieuwe „huiskamermode" begon
enkele jaren geleden met de te-
levisiekleding. De vrouw die
thuis neergevleid in een fauteuil
of bank naar de TV zat te kij
ken, droeg een lange pantalon
van zijde of fluweel. Daarop
koos zij wijde blouses of gedra
peerde jasjes met heel korte of
klokkende lange mouwen. Alles
in gewaagde kleurstellingen en
met de flair en, fantasie, die tot
dan toe alleen in de badmo.de
gebruikelijk was.
De vorige winter lanceerde
Parijs de eerste gastvrouwen
creatie. Meestal wijde felrode of
gifgroene helgekleurde lange
rokken van dunne wol of ve
lours met bijpassende blouses,
die rijkelijk waren versierd met
borduursels, steentjes en gitten.
Ook de eerste gebreide gastvrou
wenjumpers kwamen uit. Deze
zomer verhuisde de gastvrouw
OPSTAANDE „TUITCOL"
Kenmerkend voor de collectie van Jacques Griffe zijn de
grote dubbelgevouwen cols, die opzij hoog opstaan en van voren
in een tuit vallen. Een gematigde uitvoering van de „tuitcol"
bezit deze deux-pièces van mosterdkleurige tweed met driekwart
mouwen en aansluitende taille.
naar het terras in haar tuin. Bij
de sprookjesachtige verlichting
van tuinlantaarns en kaarslicht
droeg zij luchtige terrasjapon
nen, lang en extravagant. Het
televisie-ensemble werd ook on
dergebracht in het hoofdstuk
gastvrouwenmode en veranderd
in een exotisch 1001 nacht ge
waad: een harembrowk van sa
tijn of zijde met jakje, waarvan
de mouwen wijd blousend zijn.
En thans brengt voor de win
ter het huis Dior met nadruk 't
teletoilcten de gastvrouwen
japon naar voren. Dat men in
Parijs een strenge winter ver
wacht, is bekend. Maar verras
send is wel, dat Mare Bohan, de
ontwerper van Dior, blijkbaar
kolenschaarste verwacht en ziet
aankomen dat het binnenshuis
evenmin behaaglijk is. Want een
gastvrouwenrobe van Schots ge
ruite angorawol met wijde lange
rok en een grote schouder
doek van dezelfde stof over de
satijnen blouse, is niet afgestemd
op een kamertemperatuur van
20 Celsius. Hetzelfde geldt voor
het teletoilet als een soort peig
noir van warme tweed, rijkelijk
geborduurd met fonkelende git
ten. Door de roksplitten, die tot
de taille reiken, is de nauwe
zwarte pantalon zichtbaar die er
onder gedragen wordt.
Met de hand gehaakte gastvrouwen
japon. Het mouwloze lijfje is in
dicht haakwerk uitgevoerd, de slui
ke rok in open steek is versierd met
glinsterkraaltjes en heeft net als
de zwarte stola aan de onderzijde
franjes en kwastjes.
Model Bessie Becker.
Iedere vrouw heeft graag een suède jasje in haar garderobe. De jasjes blijven iaar in iaar
K|I0OB voorm°enernajfaJr.Z1Jn h6t dr&gen en laten geen wind door- Ecn ideale dracht voor
Naast het korte suède jasje zagen we de laatste jaren steeds meer driekwart en lanee ias-
steedTmeer geb?SktV°°r VeStGn V°°r binnens~ en buitenshuis wordt dit materiaal
Deze herfst brengen de Engelse modekoningen veel suède jurken en overgooiers Het ziin
rechte, slanke modellen, waarbij de taille gemarkeerd wordt door een smalle soepele ceintuur
van hetzelfde materiaal, soms m een contrasterende kleur. De glans van het suède bii het
bewegen van de elegante vrouw, vormt de grote attractie van dit materiaal J
met deTuld maak? het s'uède direTt ve" 8611661 W°rden' de aanrakmg
De reiniging van suède vormt vaak een probleem. De gewone chemische reinipWcmiddp
tot'drie®keernoZverletven0f Zadd^huren kan het kledingstuk slechts twe^
De reimgmgsstift Stylodaim kan een jasje wel weer glanzend maken in een bepaalde kleur.
John Crahay, die voor de laatste keer de collectie voor Nina
Ricci heeft samengesteld, blijft trouw aan cape en poncho
Deze cocktailrobe gaat vergezeld van een poncho in zwart-goud
brokaat met punten aan voor- en achterzijde, steekzakken en
een zwarte grote bontkraag.
Onlangs werden over de hele
wereld de sluizen geopend, waar
doorheen de stroom van mode
foto's naar buiten golfde. Foto's
die de vrouw laten zien, hoe Pa
rijs haar deze winter voor de
kou wil behoeden. Elke coutu
rier doet dat op zijn eigen wijze,
zoals te zien is op deze foto's
van de belangrijkste Parijse
modehuizen.
Maar wat niemand kon ver
wachten blijkt werkelijkheid te
worden: in de rekken van de
betere modemagazijnen hangen
intussen al de eerste geconfec-
tionneerde gastvrouwen japon
nen: eenvoudige robes met lan
ge rokken. Van wollen stoffen
en in sommige gevallen van
kunstig breiwerk.
BREDE SCHOUDERS
Een deux-pièces van grijze
grofgeweven wol met typische
hoekige en brede schouderlijn,
die door Christian Dior
voor de komende winter wordt
gelanceerd. De hoge kraag
verbergt de hals. Als hoed 'n
soort jockeypetje, van waar
uit een bontmuts stulpt.
VERHOOGDE TAILLE
Een optische verhoging van de tail-
lelijn spreekt uit de collectie van
Madame Grès. Zo suggereert
de brede kastanjekleurige sjerp
ceintuur ook hier een verhoogde
taille. Hij vormt de enige onder
breking op het uiterst strikte model
van zwarte jersey met ras-du-cou
hals en M mouw.