wi3ilwiik86 en linQStR^itsc coiiRint
Ondernemende spaarders nog zeldzaam
De internationale sociale politiek
in het kader van de E.E.G.
Conjuncturele
aspect
ïn golven
Het zijn de subsidies
Meer verkeersstremming
in zicht
Gevaar voor besmetting
Bij overleg over conjunctuur-politiek
moet bedrijfsleven worden betrokken.
Risico-dragende financiering
moet verder gepopulariseerd worden
Wat gaat de bank deten
Toekomst in de industrie
Naar elkaar
toegroeien
Abonneert U
op dit blad
3nder planken
bedolven
Nederlandse export
naar Indonesië.
Prins een maand
naar Afrika
DE TRESNROOF
Landbouw
MAANDAG 19 AUGUSTUS 1963
85e JAARGANG No. 66
.rxv* xu iiuwvuxvw JjEHflTOWjiTlT
De ïcho vad het Zuióen
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tieier.
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaux:
Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres: „ECHO"
Gaal Europese eenheid
aan de landbouw ten gronde
De weg naar agrarische eenheid van Europa is met „ontsnappingsclau
sules" geplaveid. Dat heeft de Nederlandse landbouw weer eens onder
vonden met de komkommervloed. De bedoeling van de Europese integra
tie is dat in elk land die produkien zullen worden geproduceerd, die er
met de laagste produktiekosten en in de beste kwaliteit kunnen worden
voortgebracht.
Een dergelijke maatregel kan ech
ter niet zo maar ineens effectief
worden omdat dan grote groepen
van belanghebbenden worden gedu
peerd. Daarom is er voor de over
gangstijd de bepaling gemaakt dat
de grenzen voor buitenlandse pro-
dukten nog tijdelijk kunnen worden
gesloten wanneer een produkt bene
den 92 pet. van de gemiddelde bin
nenlandse groothandelsprijs op
brengt. Bij de komkommers en augur
ken in de bondsrepubliek was dit het
geval en daarom gingen de grenzen
dicht en leden onze boeren enige mil
joenen schade, die op de een of an
dere wijze wel over onze gehele ge
meenschap zal worden uitgesmeerd.
Zelfs de bepaling uit de verorde
ning van Brussel, dat geen enkel
land groenten en fruit van de zgn.
extra-kwaliteit mag weigeren, kon
ons niet redden. Er waren immers
voor komkommers nog geen kwali
teitsnormen vastgesteld!
Bij een normale gang van zaken
zou het komkommer- en augurken
probleem niet zijn ontstaan. De volg
orde van produktie op deze markt is
deze dat eerst de zgn. stookkomkom-
mers aan de markt komen, terwijl
ook door wartmteverschillen de na-
tuurkomkommers in achtereenvol
gende golven op de markt verschij
nen, zodat ze hun prijs kunnen ha
len. De gang van zaken in de weers
omstandigheden is echter dit jaar zo
danig dat alles tegelijk op de markt
verschijnt, waardoor de prijzen zijn
ingestort.
Eigenlijk is ook dit niet helemaal
juist want voor de eerste kwaliteiten
van komkommers en augurken uit
Nederland zou ook nu nog een ruime
markt in West-Duitsland te vinden
zijn geweest. Dit wordt duidelijk
wanneer men beseft dat na het alge
hele verbod toch nog bepaalde kwa
liteiten van de bedoelde vruchten op
de Duitse markt mochten worden
aangevoerd.
De Duitse autoriteiten waren veel
te ver gegaan, maar zij zijn gezwicht
onder de druk van de Duitse Boeren
bond. Er werd gedreigd met een ko
persstaking voor landbouwmachines
en verder stond er een mars met trac
toren naar Bonn op het programma.
De boeren hadden behoefte aan een
politieke overwinning op de regering
en zij hebben die afgedwongen ten
koste van de Nederlandse kwekers.
Het agrarisch probleem ligt in
West-Duitsland principieel niet an
ders dan in Nederland of Frankrijk.
Een nieuw bewijs dat wij niet te doen
hebben met een falende agrarische
politiek van de overheid maar met 'n
structureel probleem, dat in de we
reld blijft zolang de bestaande sub
sidiepolitiek in de genoemde landen
klakkeloos wordt gehandhaafd. In
wezen gaat het niet om komkommers
of augurken, maar om de positie van
de boeren in zijn totaliteit.
Duitse deskundigen hebben uitge
rekend dat ondanks alle subsidies en
kunstmatig hoog gehouden prijzen er
tenminste 600.000 werknemers uit
de agrarische sector zullen moeten
verdwijnen. Ook zijn er voorspellin
gen dat met een goede rationalisatie
de Westduitse boerenstand tot op 'n
tiende zal kunnen worden geredu
ceerd.
Om iets te doen heeft de bonds
regering het vorig jaar reeds twee
miljard D.M. op het agrarisch altaar
aan subsidies geofferd. Bovendien
werd er nog 5 miljard aan andere
maatregelen voor de agrarische we
reld uitgegeven. Nu wil de Duitse
regering wel gedeelteijk het Euro-
pèse fonds aansprakelijk stellen,
maar daarmee is zij niet uit de misè
re. Zeer zeker niet met verkiezingen
in het vooruitzicht.
De Franse regering heeft de Eu
ropese economische eenheid reeds
eerder bedreigd door haar landbouw-
eisen. Nu hebben de Duitse boeren
hun koekoeksei in het nest van mi
nister Erhard gedeponeerd door te
dreigen met marsen naar Bonn en
andere aanslagen op het economi
sche leven.
Economische verdragen ten spijt
zullen de boeren hun dreigende hou
ding in verschillende Europese lan-
den niet opgeven. De nieuwste poli
tiek is het veroorzaken van strem
mingen in het verkeer, zoals die voor
het eerst in Frankrijk zijn toegepast
en onlangs door de Belgische doua
niers werden overgenomen.
In Frankrijk heeft de regering bak
zeil gehaaldin België moest de
overheid toegeven en onder dreiging
is de Westduitse regering eveneens
overstag gegaan. Vandaag zijn het
de komkommers in de bondsrepu
bliek maar verder in het seizoen zul
len het misschien de pruimen zijn of
de appels. Nu eens gaat het om de
druiven in Frankrijkdan weer om 't
graan.
Deze kwaal kan gemakkelijk over
slaan naar andere sectoren van het
economische leven. Belgische dou
aniers gaven het voorbeeld. In een
verder stadium is het niet onwaar
schijnlijk dat de kippeboeren 'n slag
beginnen met rotte eieren of dat de
vervoerdersorganisaties alle beschik
bare vrachtauto's eens op de wegen
deponeren.
In Nederland kennen wij reeds de
uitzettingsprocedures van Hollandse-
veld en de tractordemonstraties bij
Nunspeet en Epe. Mogelijk komen
er nog eens textielmachines op straat
of volgt er een langzaam-aan-actie
bij de posterijen. Europa is nog ver
van de eenheid verwijderd en de eco
nomie op dit continent zal op vele
punten nog herziening behoeven.
Engeland staat daar als lachende
derde bij terwijl de V.S. nieuwe be
schermende maatregelen afkondigen.
Het nationalisme is nog lang niet
dood. Het zal de eenheid van Europa
en het gehele westen blijven bedrei
gen. De agrarische tegenstellingen
zouden die eenheid wel eens naar 't
land der fabelen kunnen verwijzen.
invoerstop tomaten
België en Luxemburg
Met ingang van 17 augustus is de
grens van België en Luxemburg ge
sloten voor de invoer van tomaten
uit de E.E.G.-landen. Op dit invoer
verbod zijn enkele uitzonderingen.
Het zal niet gelden voor de kwali
teitsklasse „extra" en ook zal het
niet van toepassing zijn op tomaten
uit Nederland.
Ingevolge gemaakte afspraken,
waarbij een minimumprijs werd ge
garandeerd, mag Nederland ook na
17 augustus tomaten naar België
uitvoeren.
Tot en met 21 augustus bedraagt
deze minimumprijs 34,40 per 100
kg., van 21 augustus tot 31 augus
tus 32,60 per 100 kg. en geduren
de de maand september 29,per
100 kg. Wanneer de Nederlandse
veilingprijs daalt beneden deze mi-
himumprijs, moet bij uitvoer van
tomaten naar België een heffing
worden betaald die dagelijks ver
schillend kan zijn.
Op het ogenblik ligt de veiling-
prijs van Nederlandse tomaten tus
sen 35 en 40 cent per kg.
De commissie voor Internationale Sociaal-economische aangelegen
heden van de S.E.R., heeft een advies inzake de sociale politiek aan
de regering uitgebracht. In dit advies zegt zij onder meer dat het
E.E.G.-verdrag op het gebied van de sociale politiek betrekkelijk wei
nig bepalingen bevat. Er zal van de zijde van de gemeenschap in so
ciaal opzicht weliswaar een actief, maar toch ook een voorzichtig be
leid moeten worden gevoerd. Men komt in aanraking met nationale
verworvenheden die niet op korte termijn op een communautaire ba
sis kunnen worden gebracht.
Nederland spaart overvloedig. Elke maand of elk kwartaal maken de
spaarbanken record-cijfers bekend en deze getallen zullen nog groter
worden wanneer de welvaart blijft aanhouden.
Het sparen geschiedt voor vele doeleinden. Sommigen geven hun geld
voor korte tijd aan de spaarbank af. Zij willen duurzame gebruiksgoe
deren kopen of leggen iets opzij voor een royale vakantie. Dat wordt
anders wanneer men gaat sparen voor de oude dag of wanneer men
van plan is op de duur uit de gekweekte rente een klem neven inko
men te vormen. Beide laatste vormen kan men rekenen tot het spa
ren voor de lange duur. In dat laatste geval zal het geld op de een ot
andere manier weer uitgeleend moeten worden voor een productiet
doel. Het kan nu worden geïnvesteerd d.w.z. omgezet in productiemid
delen, want men weet dat men het op korte termijn niet nodig zal
hebben.
In het geval van duurzaam sparen staat de spaarder voor de vraag of
hij de spaarinstelling voor de investering zal laten zorgen of dat hij
erzelf toe over zal gaan. Besluit hij tot het eerste dan laat hij zijn geld
op de spaarbank die hem een vaste rente blijft vergoeden, die iets
hoger kan zijn dan de rente, die vergoed wordt voor saldi die dagelijks
kunnen worden opgevraagd.
Nu rijst de vraag wat de bank
met de toevertrouwde middelen zal
gaan doen. Een echte spaarbank zal
deze op een solide en veilige ma
nier gaan beleggen, waarbij het ri
sico tot het uiterste wordt beperkt.
Dat is zo'n echte spaarbank niet
kwalijk te nemen, want die heeft
een sociaal doel, n.l. het sparen te
bevorderen en verder wordt geen
risico gelopen. Het geld van de
spaarder zal vermoedelijk belegd
worden in staatsobligaties, leningen
van de bank van Ned. Gemeenten
of andere dergelijke fondsen, waar
bij de spaarinstellingen altijd nog
wel een rente van ca. 1 meer
weten te vormen dan zij zelf geven.
Dit overschot is alleszins te verde
digen wanneer wij denken aan de
administratiekosten e.d.
Een spaarder zou echter ook zelf
tot een langdurige belegging of in
vestering kunnen overgaan. Hij kan
dat doen door een huis te kopen,
zelf obligaties aan te schaffen of
door bijvoorbeeld aandelen te gaan
kopen. Het is duidelijk dat een al
dus denkende spaarder de kans
heeft een hogere rente van zijn geld
te maken, maar dat hij ook veel
meer risico's loopt. Een huis kan
stijgen en dalen in waarde en de
koersen van aandelen plegen even
eens een wisselend waardebeeld te
vertonen.
Bij een door de Stichting tot ver
breiding van het Effectenbezit inge
steld onderzoek is gebleken dat de
in het buitenland in doorsnee zoals
koopman gedoodverfde Nederlan
der helemaal niet zo effectenmin-
ded is. Hij blijft in sparen en geld
zaken over het algemeen aan de
veilige kant en laat dat maar oyer
aan de banken en financiers. Tien
procent van onze bevolking tussen
21 en 65 jaar kan zich aandeelhou
der noemen. Samen met de obliga
tiehouders komen wij tot 15%.
Het ellendige is dat er nog zo
weinig kennis is over effecten bij
de bevolking. Men weet nauwelijks
dat een obligatie steeds een schuld
bekentenis is en dat een aandeel
geen recht geeft op vaste rente. De
kwestie van coupons, van de veelal
verstrekte dividenden in aandelen
enz., maakt het een eenvoudige
spaarder al spoedig tot een doolhof,
waaruit hij zich met de meeste
spoed terugtrekt. Dit is niet zo erg,
zal menigeen zeggen, dan kunnen
de beroepsmensen het op dit ter
rein alleen verdienen. Niets is on
juister, dan deze opmerking.
De popularisering van het effect
en 't aandeel in het bijzonder moet
toch van groot belang worden ge
acht. Reeds is op duizend en een
wijze ons volk verteld dat het zijn
toekomst grotendeels in de indu
strie moet zoeken. Dat is uitste
kend, maar voor de opbouw van
die industrie is zoveel geld nodig
dat dit niet alleen door de onder
nemers bijeen kan worden ge
bracht. In een tijd waarin er door
werknemers dagelijks meer ever
winstdeling wordt gesproken, kan
het niet uitblijven dat ook diezelfde
werknemers worden uitgenodigd
aan de financiering van de industrie
deel te nemen. Dat zal aanvanke
lijk wel alleen op kleine schaal
kunnen, maarzo ergens dan geldt
hier dat vele kleintjes een grote
maken. Het zal dus in de toekomst
niet meer mogelijk zijn dat alle be
sparingen van de kleine man alleen
in de risico-mijdende sector kunnen
geschieden.
Niet alleen de Ver. voor de Ef
fectenhandel, maar ook de vakbon
den, de banken en de ondernemin
gen zullen meer aandacht moeten
besteden aan de voorlichting voor
met name de aandelen. De vakbon
den hebben hun pers en zij berei
den zelfs het stichten van beleg
gingsmaatschappijen voor. De ban
ken hebben gelukkig thans meer
open en inviterende kantoren en
hun folders worden ook minder
zwaar op de hand, maar aan des
kundig effecten-personeel ontbreekt
het op menig plaatselijk kantoor of
agentschap. De ondernemingen
hebben hun jaarverslagen, waarin
de cijfers langzamerhand wel iets
meer doorzichtig worden gepubl-
ceerd, maar die verder gespeend
zijn van elke voorlichting. Bij het
dichtslaan van menig jaaroverzicht
weet men soms nauwelijks iets
meer over het productie-program
ma van zo'n bedrijf dan bij 't open
slaan. Wie zal ooit waardepapieren
kopen van een bedrijf waarvan
men niet eens de voortgebrachte
producten kent, zelfs niet bij naam!
Aan de public-relations van vele
n.v.'s ontbreekt alles.
Het lijkt ons nauwelijks nodig op
de noodzaak te wijzen, van verdere
popularisering van de risico-dra
gende financiering. Al was het al
leen maar omdat de volkskracht er
door versterkt wordt. Bovendien
kan de welvaart van ons volk van
morgen dit soort financiering niet
ontberen. En wanneer wij in grote
getale aandeelhouders zijn gewor
den van onze eigen industrie, mis
schien verdiepen wij ons dan ook
nog eens in de ontwikkeling van
ons economisch leven. Omdat wij
er bij betrokken zijn.
Een coördinatie die leidt tot een
geleidelijk naar elkaar doen toe
groeien van de nationale maatrege
len, zal in vele gevallen een eerste
vereiste zijn en zal op de duur kun
nen leiden tot een harmonisatie van
het sociale beleid. De commissie
verklaart over de structurele werk
gelegenheid dat zij het juist acht de
werkgelegenheidspolitiek centraal
te stellen. Het beleid dient er in de
eerste plaats op gericht te zijn werk
gelegenheid te creëren, daar waar
een overschot aan arbeidskrachten
aanwezig is door het voeren van een
welbewuste politiek van regionale
ontwikkeling. De commissie vraagt
in het bijzonder de aandacht voor de
ontwikkelingsproblemen van de zo
genaamde grensgebieden. Deze pro
blemen vereisen speciale voorzie
ningen, daar zij mede opgelost die
nen te worden door samenwerking
van de aan elkaar grenzende lan
den.
Om de beroepsmobiliteit met het
oog op een migratie uit economische
noodzaak te verwezenlijken, is het
van belang dat wordt gekomen tot
erkenning van diploma's en tot ge
lijke beroepseisen, onder andere
door normalisatie.
Over de onderlinge aanpassing
van de levensstandaard en de ar
beidsvoorwaarden, zegt de commis
sie dat de harmonisatie van de so
ciale stelsels niet dient te bestaan
uit een volkomen gelijkmaking van
de in de onderscheiden landen be
staande wettelijke en administratie
ve bepalingen. Harmonisatie houdt
in, het doen verdwijnen van toe
standen die aanzienlijke mogelijk
heden vertonen, die niet door spe
cifieke eisen van het beroep of van
regionale aard worden gerechtvaar
digd. Om tot harmonisatie te ko
men van de stelsels van sociale ze
kerheid, is het allereerst nodig dat
wordt vermeden dat hetgeen thans
in de diverse landen bestaat, ver
der uiteengroeit.
Voorts moet er gestreefd worden
naar een onderlinge afstemming
van begrippen, definities en alge
mene normen. Wat dit laatste be
treft, aldus de commissie, ware te
denken, op wat langere termijn ge
zien, aan een harmonisatie van de
ïn de nationale wetgeving vast te
leggen norm voor de arbeidsduur.
van het sociale beleid. Zij wijst er
op dat uitsluitend in Nederland
sprake is van het leggen van een
welbewuste relatie tussen de loon
ontwikkeling en het economische
beleid.
Om na te kunnen gaan of het ge
wenst is dat ook in andere landen
in deze richting wordt gewerkt, c.q.
dat een loonbeleid op langere ter
mijn gezien, een instrument wordt
van conjunctuurpolitiek op com
munautair niveau zal in E.E.G.-ver-
band nader overleg moeten worden
gepleegd.
De vaststelling van het loonbe
leid behoort tot de rechtstreekse
verantwoordelijkheid van het be
drijfsleven. Bij het eventueel in
brengen van het loonbeleid in de
conjunctuurpolitiek, mag dit aspect
niet uit het oog worden verloren.
Het is dan ook noodzakelijk, aldus
de commissie, dat bij het overleg
over de conjunctuurpolitiek in EEG-
verband, 't bedrijfsleven ten nauw
ste wordt betrokken.
Daarbij dient dan echter aan het
overleg in de praktijk tussen de or
ganisaties van werkgevers en werk
nemers de mogelijkheid te worden
gelaten, binnen aanvaardbare gren
zen afwijkende regelingen overeen
te komen. De vaststelling van de
werktijden behoort in eerste aanleg
tot de autonomie van de sociale
partners. De commissie bespreekt
tenslotte het conjuncturele aspect
Twee vrachtauto's botsten: één dode
De 27-jarige chauffeur J. Reu
rink uit Zeist is vrijdagmorgen om
het leven gekomen toen zijn vracht
auto in botsing kwam met een an
dere vrachtauto. Twee personen
moesten met verwondingen in het
Algemeen Ziekenhuis in Woerden
worden opgenomen. De botsing ont
stond in een bocht van de vrij smal
le, hoge Ringdijk, nabij Barnouts-
wa,arder in de omgeving van Woer
den.
De Nederlandse regering zal bij
zakentransacties met Indonesië de
helpende hand bieden door zich
in de vorm van verzekering ga
rant te stellen voor aan Indonesië
toegestane export-kredieten. Het
ministerie van Financiën heeft dit
vrijdag bekend gemaakt. Volgens de
verklaring van het ministerie is deze
stap gedaan in het kader van de ge
leidelijke normalisering van de be
trekkingen met Indonesië. Voorlopig
is voor de export-kredieten een
maximumtermijn gesteld van een
half jaar.
Prins Bernhard is uit Italië naar
Afrika vertrokken. Als president
van het World Wildlife Fund gaat
de Prins zich op de hoogte stellen
van de natuurbeschermingsproble
men in Beetsjoeanaland. Prins
Bernhard, die vergezeld is van zijn
adjudant, kolonel C. Geertsema,
wordt midden september in Neder
land terug verwacht.
Bijna tien procent van de bank
biljetten die acht dagen geleden uit
een Engelse posttrein geroofd wer
den, is nu in handen van Scotland
Yard. Een wandelend echtpaar vond
in een openbaar bos in Londen een
paar plunjezakken, een koffer en
een aktetas, die tot barstens toe ge
vuld waren met bankpapier. Speur
honden leidden de politie later naar
een andere koffer in hetzelfde bos,
die ook een deel van de buit bevat
te.
STOPPELBEWERKING EN
BEMESTING.
Wanneer de oogst is binnenge
haald, liggen de akkers weer klaar
om de noodzakelijke stoppelbewer
kingen (ploegen, eggen, kultivate-
ren) te ondergaan. Aan de bemes
ting van de grond wordt hierbij ech
ter nog veel te weinig aandacht ge
schonken. Hieraan denkt men vaak
pas als de winter voorbij is.
Tegen deze foutieven gedachten-
gang moet echter met klem worden
gewaarschuwd. Wat reeds in deze
maanden aanbemesting kan en moet
worden gedaan, dient ook werkelijk
te worden uitgevoerd. Een tijdig
toegepaste bemesting geeft uiteinde
lijk het beste financiële eindresul
taat.
In de eerste plaats dient de aan
wezige stalmest te worden uitgere
den en op doelmatige wijze op de
akkers te worden verdeeld en on
dergebracht. Stalmest bevordert de
struktuur en stimuleert het bacte-
riënleven van de grond.
Vervolgens vraagt een Thomas-
meelbemesting thans reeds sterk de
aandacht (fosforzuur, kalk) en daar
naast in vele gevallen de bemesting
met kalizouten, die met het Thomas-
meel kunnen worden gemengd en
in één gang uitgestrooid (werkt ar
beidsbesparend)
Men heeft nu veelal meer gelegen
heid om de basisbemesting van fos
forzuur en kali toe te passen dan
in de reeds zo druk bezette voor
jaarsmaanden. Na de lang aanhou
dende winter van dit jaar is dit wel
duidelijk gebleken. En vergeet U
vooral ook niet dat de prijzen van
de meststoffen nu lager liggen dan
in het voorjaar.