wi3ilwiik86 en linQStR^itsc coiiRint Ondernemende spaarders nog zeldzaam De internationale sociale politiek in het kader van de E.E.G. Conjuncturele aspect ïn golven Het zijn de subsidies Meer verkeersstremming in zicht Gevaar voor besmetting Bij overleg over conjunctuur-politiek moet bedrijfsleven worden betrokken. Risico-dragende financiering moet verder gepopulariseerd worden Wat gaat de bank deten Toekomst in de industrie Naar elkaar toegroeien Abonneert U op dit blad 3nder planken bedolven Nederlandse export naar Indonesië. Prins een maand naar Afrika DE TRESNROOF Landbouw MAANDAG 19 AUGUSTUS 1963 85e JAARGANG No. 66 .rxv* xu iiuwvuxvw JjEHflTOWjiTlT De ïcho vad het Zuióen Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tieier. Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres: „ECHO" Gaal Europese eenheid aan de landbouw ten gronde De weg naar agrarische eenheid van Europa is met „ontsnappingsclau sules" geplaveid. Dat heeft de Nederlandse landbouw weer eens onder vonden met de komkommervloed. De bedoeling van de Europese integra tie is dat in elk land die produkien zullen worden geproduceerd, die er met de laagste produktiekosten en in de beste kwaliteit kunnen worden voortgebracht. Een dergelijke maatregel kan ech ter niet zo maar ineens effectief worden omdat dan grote groepen van belanghebbenden worden gedu peerd. Daarom is er voor de over gangstijd de bepaling gemaakt dat de grenzen voor buitenlandse pro- dukten nog tijdelijk kunnen worden gesloten wanneer een produkt bene den 92 pet. van de gemiddelde bin nenlandse groothandelsprijs op brengt. Bij de komkommers en augur ken in de bondsrepubliek was dit het geval en daarom gingen de grenzen dicht en leden onze boeren enige mil joenen schade, die op de een of an dere wijze wel over onze gehele ge meenschap zal worden uitgesmeerd. Zelfs de bepaling uit de verorde ning van Brussel, dat geen enkel land groenten en fruit van de zgn. extra-kwaliteit mag weigeren, kon ons niet redden. Er waren immers voor komkommers nog geen kwali teitsnormen vastgesteld! Bij een normale gang van zaken zou het komkommer- en augurken probleem niet zijn ontstaan. De volg orde van produktie op deze markt is deze dat eerst de zgn. stookkomkom- mers aan de markt komen, terwijl ook door wartmteverschillen de na- tuurkomkommers in achtereenvol gende golven op de markt verschij nen, zodat ze hun prijs kunnen ha len. De gang van zaken in de weers omstandigheden is echter dit jaar zo danig dat alles tegelijk op de markt verschijnt, waardoor de prijzen zijn ingestort. Eigenlijk is ook dit niet helemaal juist want voor de eerste kwaliteiten van komkommers en augurken uit Nederland zou ook nu nog een ruime markt in West-Duitsland te vinden zijn geweest. Dit wordt duidelijk wanneer men beseft dat na het alge hele verbod toch nog bepaalde kwa liteiten van de bedoelde vruchten op de Duitse markt mochten worden aangevoerd. De Duitse autoriteiten waren veel te ver gegaan, maar zij zijn gezwicht onder de druk van de Duitse Boeren bond. Er werd gedreigd met een ko persstaking voor landbouwmachines en verder stond er een mars met trac toren naar Bonn op het programma. De boeren hadden behoefte aan een politieke overwinning op de regering en zij hebben die afgedwongen ten koste van de Nederlandse kwekers. Het agrarisch probleem ligt in West-Duitsland principieel niet an ders dan in Nederland of Frankrijk. Een nieuw bewijs dat wij niet te doen hebben met een falende agrarische politiek van de overheid maar met 'n structureel probleem, dat in de we reld blijft zolang de bestaande sub sidiepolitiek in de genoemde landen klakkeloos wordt gehandhaafd. In wezen gaat het niet om komkommers of augurken, maar om de positie van de boeren in zijn totaliteit. Duitse deskundigen hebben uitge rekend dat ondanks alle subsidies en kunstmatig hoog gehouden prijzen er tenminste 600.000 werknemers uit de agrarische sector zullen moeten verdwijnen. Ook zijn er voorspellin gen dat met een goede rationalisatie de Westduitse boerenstand tot op 'n tiende zal kunnen worden geredu ceerd. Om iets te doen heeft de bonds regering het vorig jaar reeds twee miljard D.M. op het agrarisch altaar aan subsidies geofferd. Bovendien werd er nog 5 miljard aan andere maatregelen voor de agrarische we reld uitgegeven. Nu wil de Duitse regering wel gedeelteijk het Euro- pèse fonds aansprakelijk stellen, maar daarmee is zij niet uit de misè re. Zeer zeker niet met verkiezingen in het vooruitzicht. De Franse regering heeft de Eu ropese economische eenheid reeds eerder bedreigd door haar landbouw- eisen. Nu hebben de Duitse boeren hun koekoeksei in het nest van mi nister Erhard gedeponeerd door te dreigen met marsen naar Bonn en andere aanslagen op het economi sche leven. Economische verdragen ten spijt zullen de boeren hun dreigende hou ding in verschillende Europese lan- den niet opgeven. De nieuwste poli tiek is het veroorzaken van strem mingen in het verkeer, zoals die voor het eerst in Frankrijk zijn toegepast en onlangs door de Belgische doua niers werden overgenomen. In Frankrijk heeft de regering bak zeil gehaaldin België moest de overheid toegeven en onder dreiging is de Westduitse regering eveneens overstag gegaan. Vandaag zijn het de komkommers in de bondsrepu bliek maar verder in het seizoen zul len het misschien de pruimen zijn of de appels. Nu eens gaat het om de druiven in Frankrijkdan weer om 't graan. Deze kwaal kan gemakkelijk over slaan naar andere sectoren van het economische leven. Belgische dou aniers gaven het voorbeeld. In een verder stadium is het niet onwaar schijnlijk dat de kippeboeren 'n slag beginnen met rotte eieren of dat de vervoerdersorganisaties alle beschik bare vrachtauto's eens op de wegen deponeren. In Nederland kennen wij reeds de uitzettingsprocedures van Hollandse- veld en de tractordemonstraties bij Nunspeet en Epe. Mogelijk komen er nog eens textielmachines op straat of volgt er een langzaam-aan-actie bij de posterijen. Europa is nog ver van de eenheid verwijderd en de eco nomie op dit continent zal op vele punten nog herziening behoeven. Engeland staat daar als lachende derde bij terwijl de V.S. nieuwe be schermende maatregelen afkondigen. Het nationalisme is nog lang niet dood. Het zal de eenheid van Europa en het gehele westen blijven bedrei gen. De agrarische tegenstellingen zouden die eenheid wel eens naar 't land der fabelen kunnen verwijzen. invoerstop tomaten België en Luxemburg Met ingang van 17 augustus is de grens van België en Luxemburg ge sloten voor de invoer van tomaten uit de E.E.G.-landen. Op dit invoer verbod zijn enkele uitzonderingen. Het zal niet gelden voor de kwali teitsklasse „extra" en ook zal het niet van toepassing zijn op tomaten uit Nederland. Ingevolge gemaakte afspraken, waarbij een minimumprijs werd ge garandeerd, mag Nederland ook na 17 augustus tomaten naar België uitvoeren. Tot en met 21 augustus bedraagt deze minimumprijs 34,40 per 100 kg., van 21 augustus tot 31 augus tus 32,60 per 100 kg. en geduren de de maand september 29,per 100 kg. Wanneer de Nederlandse veilingprijs daalt beneden deze mi- himumprijs, moet bij uitvoer van tomaten naar België een heffing worden betaald die dagelijks ver schillend kan zijn. Op het ogenblik ligt de veiling- prijs van Nederlandse tomaten tus sen 35 en 40 cent per kg. De commissie voor Internationale Sociaal-economische aangelegen heden van de S.E.R., heeft een advies inzake de sociale politiek aan de regering uitgebracht. In dit advies zegt zij onder meer dat het E.E.G.-verdrag op het gebied van de sociale politiek betrekkelijk wei nig bepalingen bevat. Er zal van de zijde van de gemeenschap in so ciaal opzicht weliswaar een actief, maar toch ook een voorzichtig be leid moeten worden gevoerd. Men komt in aanraking met nationale verworvenheden die niet op korte termijn op een communautaire ba sis kunnen worden gebracht. Nederland spaart overvloedig. Elke maand of elk kwartaal maken de spaarbanken record-cijfers bekend en deze getallen zullen nog groter worden wanneer de welvaart blijft aanhouden. Het sparen geschiedt voor vele doeleinden. Sommigen geven hun geld voor korte tijd aan de spaarbank af. Zij willen duurzame gebruiksgoe deren kopen of leggen iets opzij voor een royale vakantie. Dat wordt anders wanneer men gaat sparen voor de oude dag of wanneer men van plan is op de duur uit de gekweekte rente een klem neven inko men te vormen. Beide laatste vormen kan men rekenen tot het spa ren voor de lange duur. In dat laatste geval zal het geld op de een ot andere manier weer uitgeleend moeten worden voor een productiet doel. Het kan nu worden geïnvesteerd d.w.z. omgezet in productiemid delen, want men weet dat men het op korte termijn niet nodig zal hebben. In het geval van duurzaam sparen staat de spaarder voor de vraag of hij de spaarinstelling voor de investering zal laten zorgen of dat hij erzelf toe over zal gaan. Besluit hij tot het eerste dan laat hij zijn geld op de spaarbank die hem een vaste rente blijft vergoeden, die iets hoger kan zijn dan de rente, die vergoed wordt voor saldi die dagelijks kunnen worden opgevraagd. Nu rijst de vraag wat de bank met de toevertrouwde middelen zal gaan doen. Een echte spaarbank zal deze op een solide en veilige ma nier gaan beleggen, waarbij het ri sico tot het uiterste wordt beperkt. Dat is zo'n echte spaarbank niet kwalijk te nemen, want die heeft een sociaal doel, n.l. het sparen te bevorderen en verder wordt geen risico gelopen. Het geld van de spaarder zal vermoedelijk belegd worden in staatsobligaties, leningen van de bank van Ned. Gemeenten of andere dergelijke fondsen, waar bij de spaarinstellingen altijd nog wel een rente van ca. 1 meer weten te vormen dan zij zelf geven. Dit overschot is alleszins te verde digen wanneer wij denken aan de administratiekosten e.d. Een spaarder zou echter ook zelf tot een langdurige belegging of in vestering kunnen overgaan. Hij kan dat doen door een huis te kopen, zelf obligaties aan te schaffen of door bijvoorbeeld aandelen te gaan kopen. Het is duidelijk dat een al dus denkende spaarder de kans heeft een hogere rente van zijn geld te maken, maar dat hij ook veel meer risico's loopt. Een huis kan stijgen en dalen in waarde en de koersen van aandelen plegen even eens een wisselend waardebeeld te vertonen. Bij een door de Stichting tot ver breiding van het Effectenbezit inge steld onderzoek is gebleken dat de in het buitenland in doorsnee zoals koopman gedoodverfde Nederlan der helemaal niet zo effectenmin- ded is. Hij blijft in sparen en geld zaken over het algemeen aan de veilige kant en laat dat maar oyer aan de banken en financiers. Tien procent van onze bevolking tussen 21 en 65 jaar kan zich aandeelhou der noemen. Samen met de obliga tiehouders komen wij tot 15%. Het ellendige is dat er nog zo weinig kennis is over effecten bij de bevolking. Men weet nauwelijks dat een obligatie steeds een schuld bekentenis is en dat een aandeel geen recht geeft op vaste rente. De kwestie van coupons, van de veelal verstrekte dividenden in aandelen enz., maakt het een eenvoudige spaarder al spoedig tot een doolhof, waaruit hij zich met de meeste spoed terugtrekt. Dit is niet zo erg, zal menigeen zeggen, dan kunnen de beroepsmensen het op dit ter rein alleen verdienen. Niets is on juister, dan deze opmerking. De popularisering van het effect en 't aandeel in het bijzonder moet toch van groot belang worden ge acht. Reeds is op duizend en een wijze ons volk verteld dat het zijn toekomst grotendeels in de indu strie moet zoeken. Dat is uitste kend, maar voor de opbouw van die industrie is zoveel geld nodig dat dit niet alleen door de onder nemers bijeen kan worden ge bracht. In een tijd waarin er door werknemers dagelijks meer ever winstdeling wordt gesproken, kan het niet uitblijven dat ook diezelfde werknemers worden uitgenodigd aan de financiering van de industrie deel te nemen. Dat zal aanvanke lijk wel alleen op kleine schaal kunnen, maarzo ergens dan geldt hier dat vele kleintjes een grote maken. Het zal dus in de toekomst niet meer mogelijk zijn dat alle be sparingen van de kleine man alleen in de risico-mijdende sector kunnen geschieden. Niet alleen de Ver. voor de Ef fectenhandel, maar ook de vakbon den, de banken en de ondernemin gen zullen meer aandacht moeten besteden aan de voorlichting voor met name de aandelen. De vakbon den hebben hun pers en zij berei den zelfs het stichten van beleg gingsmaatschappijen voor. De ban ken hebben gelukkig thans meer open en inviterende kantoren en hun folders worden ook minder zwaar op de hand, maar aan des kundig effecten-personeel ontbreekt het op menig plaatselijk kantoor of agentschap. De ondernemingen hebben hun jaarverslagen, waarin de cijfers langzamerhand wel iets meer doorzichtig worden gepubl- ceerd, maar die verder gespeend zijn van elke voorlichting. Bij het dichtslaan van menig jaaroverzicht weet men soms nauwelijks iets meer over het productie-program ma van zo'n bedrijf dan bij 't open slaan. Wie zal ooit waardepapieren kopen van een bedrijf waarvan men niet eens de voortgebrachte producten kent, zelfs niet bij naam! Aan de public-relations van vele n.v.'s ontbreekt alles. Het lijkt ons nauwelijks nodig op de noodzaak te wijzen, van verdere popularisering van de risico-dra gende financiering. Al was het al leen maar omdat de volkskracht er door versterkt wordt. Bovendien kan de welvaart van ons volk van morgen dit soort financiering niet ontberen. En wanneer wij in grote getale aandeelhouders zijn gewor den van onze eigen industrie, mis schien verdiepen wij ons dan ook nog eens in de ontwikkeling van ons economisch leven. Omdat wij er bij betrokken zijn. Een coördinatie die leidt tot een geleidelijk naar elkaar doen toe groeien van de nationale maatrege len, zal in vele gevallen een eerste vereiste zijn en zal op de duur kun nen leiden tot een harmonisatie van het sociale beleid. De commissie verklaart over de structurele werk gelegenheid dat zij het juist acht de werkgelegenheidspolitiek centraal te stellen. Het beleid dient er in de eerste plaats op gericht te zijn werk gelegenheid te creëren, daar waar een overschot aan arbeidskrachten aanwezig is door het voeren van een welbewuste politiek van regionale ontwikkeling. De commissie vraagt in het bijzonder de aandacht voor de ontwikkelingsproblemen van de zo genaamde grensgebieden. Deze pro blemen vereisen speciale voorzie ningen, daar zij mede opgelost die nen te worden door samenwerking van de aan elkaar grenzende lan den. Om de beroepsmobiliteit met het oog op een migratie uit economische noodzaak te verwezenlijken, is het van belang dat wordt gekomen tot erkenning van diploma's en tot ge lijke beroepseisen, onder andere door normalisatie. Over de onderlinge aanpassing van de levensstandaard en de ar beidsvoorwaarden, zegt de commis sie dat de harmonisatie van de so ciale stelsels niet dient te bestaan uit een volkomen gelijkmaking van de in de onderscheiden landen be staande wettelijke en administratie ve bepalingen. Harmonisatie houdt in, het doen verdwijnen van toe standen die aanzienlijke mogelijk heden vertonen, die niet door spe cifieke eisen van het beroep of van regionale aard worden gerechtvaar digd. Om tot harmonisatie te ko men van de stelsels van sociale ze kerheid, is het allereerst nodig dat wordt vermeden dat hetgeen thans in de diverse landen bestaat, ver der uiteengroeit. Voorts moet er gestreefd worden naar een onderlinge afstemming van begrippen, definities en alge mene normen. Wat dit laatste be treft, aldus de commissie, ware te denken, op wat langere termijn ge zien, aan een harmonisatie van de ïn de nationale wetgeving vast te leggen norm voor de arbeidsduur. van het sociale beleid. Zij wijst er op dat uitsluitend in Nederland sprake is van het leggen van een welbewuste relatie tussen de loon ontwikkeling en het economische beleid. Om na te kunnen gaan of het ge wenst is dat ook in andere landen in deze richting wordt gewerkt, c.q. dat een loonbeleid op langere ter mijn gezien, een instrument wordt van conjunctuurpolitiek op com munautair niveau zal in E.E.G.-ver- band nader overleg moeten worden gepleegd. De vaststelling van het loonbe leid behoort tot de rechtstreekse verantwoordelijkheid van het be drijfsleven. Bij het eventueel in brengen van het loonbeleid in de conjunctuurpolitiek, mag dit aspect niet uit het oog worden verloren. Het is dan ook noodzakelijk, aldus de commissie, dat bij het overleg over de conjunctuurpolitiek in EEG- verband, 't bedrijfsleven ten nauw ste wordt betrokken. Daarbij dient dan echter aan het overleg in de praktijk tussen de or ganisaties van werkgevers en werk nemers de mogelijkheid te worden gelaten, binnen aanvaardbare gren zen afwijkende regelingen overeen te komen. De vaststelling van de werktijden behoort in eerste aanleg tot de autonomie van de sociale partners. De commissie bespreekt tenslotte het conjuncturele aspect Twee vrachtauto's botsten: één dode De 27-jarige chauffeur J. Reu rink uit Zeist is vrijdagmorgen om het leven gekomen toen zijn vracht auto in botsing kwam met een an dere vrachtauto. Twee personen moesten met verwondingen in het Algemeen Ziekenhuis in Woerden worden opgenomen. De botsing ont stond in een bocht van de vrij smal le, hoge Ringdijk, nabij Barnouts- wa,arder in de omgeving van Woer den. De Nederlandse regering zal bij zakentransacties met Indonesië de helpende hand bieden door zich in de vorm van verzekering ga rant te stellen voor aan Indonesië toegestane export-kredieten. Het ministerie van Financiën heeft dit vrijdag bekend gemaakt. Volgens de verklaring van het ministerie is deze stap gedaan in het kader van de ge leidelijke normalisering van de be trekkingen met Indonesië. Voorlopig is voor de export-kredieten een maximumtermijn gesteld van een half jaar. Prins Bernhard is uit Italië naar Afrika vertrokken. Als president van het World Wildlife Fund gaat de Prins zich op de hoogte stellen van de natuurbeschermingsproble men in Beetsjoeanaland. Prins Bernhard, die vergezeld is van zijn adjudant, kolonel C. Geertsema, wordt midden september in Neder land terug verwacht. Bijna tien procent van de bank biljetten die acht dagen geleden uit een Engelse posttrein geroofd wer den, is nu in handen van Scotland Yard. Een wandelend echtpaar vond in een openbaar bos in Londen een paar plunjezakken, een koffer en een aktetas, die tot barstens toe ge vuld waren met bankpapier. Speur honden leidden de politie later naar een andere koffer in hetzelfde bos, die ook een deel van de buit bevat te. STOPPELBEWERKING EN BEMESTING. Wanneer de oogst is binnenge haald, liggen de akkers weer klaar om de noodzakelijke stoppelbewer kingen (ploegen, eggen, kultivate- ren) te ondergaan. Aan de bemes ting van de grond wordt hierbij ech ter nog veel te weinig aandacht ge schonken. Hieraan denkt men vaak pas als de winter voorbij is. Tegen deze foutieven gedachten- gang moet echter met klem worden gewaarschuwd. Wat reeds in deze maanden aanbemesting kan en moet worden gedaan, dient ook werkelijk te worden uitgevoerd. Een tijdig toegepaste bemesting geeft uiteinde lijk het beste financiële eindresul taat. In de eerste plaats dient de aan wezige stalmest te worden uitgere den en op doelmatige wijze op de akkers te worden verdeeld en on dergebracht. Stalmest bevordert de struktuur en stimuleert het bacte- riënleven van de grond. Vervolgens vraagt een Thomas- meelbemesting thans reeds sterk de aandacht (fosforzuur, kalk) en daar naast in vele gevallen de bemesting met kalizouten, die met het Thomas- meel kunnen worden gemengd en in één gang uitgestrooid (werkt ar beidsbesparend) Men heeft nu veelal meer gelegen heid om de basisbemesting van fos forzuur en kali toe te passen dan in de reeds zo druk bezette voor jaarsmaanden. Na de lang aanhou dende winter van dit jaar is dit wel duidelijk gebleken. En vergeet U vooral ook niet dat de prijzen van de meststoffen nu lager liggen dan in het voorjaar.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 1