wAAlwijkse en UnqstRAAtse couratu ■Bi BESCHOUW ONTWIKKELING VERKEERS- ONVEILIGHEID NIET ALS VANZELFSPREKEND 1250 plaatsen Het wordt tijd om uw verlichting na te zien Aardgas, kernenergie, blok- en stads verwarming zullen de toekomst van ons stookseizoen bepalen Waarom worden de kolen duurder Prijs geeft doorslag koplampen Gas of olie Centrale verwarming is rendabeler Trieste records in 1962 voor 't eerste méér dan 200.000 ongevallen - 2000 doden - 30000 ernstig gewonden VEIU6 MMR MGR. BERAN NA TIEN JAAR VRIJ DE REGERING KRIJGT HET VERTROUWEN DER KAMER Weinig rooskleurig KEN tw KRACHT Onderwijs en opvoeding Zag U dat ook? VAN MAAREN vermaard om z'n brillen! TWEE WEKEN WET HOUDER f 14.000.- MAANDAG 7 OKTOBER 1963 w De tcho van het Zuióen oo nor TITOPV 85e JAARGANG No. 80 Uitgever Waalwij ksche Stoomdrukkerij Waaiwij». Antoon Tieler. 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contractadvertenties: speciaal tarief Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Telegram-adres: „ECHO" r~77,m 1 ftAiftn 0R91 Kaatsheuvel" Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Bureaux: Grotestraat 209, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 - Kaatsheuvel. Dit blad verschijnt 2 x per week Opgen Onrust over de prijs van onze verwarming We winter nadert, overal gaan de verwarmingsinstallaties weer bran den als lichtpunten in de komende donkere wintermaanden. Lichten de punten voor het oog, maar dure plaatsen voor de huishouding zal menige huisvrouw verzuchten. Met de herfst is het probleem van de verwarmingskosten even brandend geworden als de kachel of de olie roken we op steenkool, met gas, met olie of elektrisch? Over deze vraag is door de brandstof producenten in de afgelopen maanden op nieuw een felle strijd opgelaaid die nog onbeslist is omdat de prijzen in beweging zijn gekomen. De technische ontwikkeling heeft het vraag stuk daarbij veel ingewikkelder gemaakt. Sinds de ontdekking van het aardgas en het overheidsbesluit om erote gasbel van Slochteren zo spoedig mogelijk te exploiteren, komen de vragen bij ons op als de lekkende vlammen op de anthraciet. Wordt het gas zo goedkoop dat het beter voor verwarming kan worden aan gewend dan de kolen of de olie? Daarnaast maken vooruitziende blik ken ons warm voor de kansen die de aanwending van atoomenergie voor verwarming zal bieden. Om twee redenen zal de vertrouw de kolenverwarming in de komde ja ren een felle strijd moeten voeren met de nieuwlichters aan 't verwarmings front. In de eerste plaats omdat de prijslijn van de kolen sterk omhoog schiet. Reeds dit najaar worden wij werkelijk van het vertrek gebruik maakt. Dit voordeel heeft de olie ook, maar de vol bradende oliehaard kan niet zo snel worden teruggedraaid als de gashaard. Verder heeft de olie de stank als remmende factor met zich gedragen. Hierbij moet worden op gemerkt dat door technische vindin gen dit bezwaar wel tot een minimum houd van de woningen te vereenvou digen en de levensduur te verlengen. Mpt de aanleg van blok- of straat verwarming wordt daarvoor een bij drage geleverd. Wij spreken dan nog niet over de afwezigheid van een brandstófopslagplaats in flats en kantoorgebouwen, zodat geen sjou wers de ene verdieping na de andere hoeven te beklimmen. Evenzo wordt er in veel gebouwen een aantal schoonmaakuren bespaard omdat er met centrale verwarming minder ge stoft hoeft te worden. Met dit betoog is beslist niet het einde aangekondigd van de kolen- verwarming, die reeds heeft aange toond op menige vraag een passend antwoord gereed te hebben en voor het overige heus nog wel met een te genaanval zal komen. Wij gaan er niet toe over verschil lende verwarmingssystemen te be spreken. Dit probleem ligt voor elk perceel anders, terwijl de keuze meestal bepaald wordt door het af wegen van de verschillende voor- en nadelen. Wij kunnen er echter zeker van zijn dat in de meeste gevallen de prijs de doorslaggevende factor zal zijn en juist op dit punt kan het gas een geduchte aanvaller worden. Wij zijn ons er echter van bewust, dat de grote oliemaatschappijen en de staat meeblazen in de gasbel, zodat een ze ker evenwicht in de prijzen er zonder meer voor zal zorgen dat de olie- afzet niet als een zeepbel uit elkaar spat. Tenslotte staat er nog de atoom energie te wachten, zij het dan voor lopig slechts in de omgeving van plaatsen waar kerncentrales worden gevestigd, zoals Dodewaard. Zal dit de lachende winnaar worden aan het verwarmingsfront? Wij hopen het niet. Wij willen voorlopig maar wed den op het paard van het ruime aan bod, dat de prijzen laag houdt. Daar om prijzen wij de vondst van de gas bel en de exploitatie daarvan. Wij zouden de komst van de atoom-ener gie door de verwarmingskanalen wil len aanmoedigen en de mijnwerkers willen vragen zoveel mogelijk te del ven. Alleen dan is te verwachten dat de consument er in meer dan één op zicht warmpjes bij blijft zitten. 6411 NIEUWE WONINGEN IN AUGUSTUS Volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek werden in de maand augustus van dit jaar 6411 nieuwe woningen opgeleverd- In augustus 1962 kwamen 5948 nieuwe woningen gereed. In de periode januari t.m. augus tus 1963 kwamen in totaal 43.368 nieuwe woningen gereed, tegen 47,229 woningen in de overeenkom stige periode van 1962. Van de in augustus voltooide wo ningen werden er 765 in systeem bouw uitgevoerd. In de eerste acht maanden van dit jaar kwamen 3844 systeemwoningen gereed. Gerekend tot en met augustus 1963 zijn sedert de bevrijding 1.057.472 nieuwe woningen ge bouwd. In augustus 1963 werden 8452 woningen in aanbouw genomen (au gustus 1962 9437 woningen). In de periode januari t.m. augus tus 1963 werd met de bouw van 56.819 woningen een aanvang ge maakt, tegen 57.712 woningen in de overeenkomstige periode van 1962. Daar het aantal in aanbouw ge nomen woningen in augustus groter was dan dat van de gereedgekomen woningen, steeg het aantal in aan bouw zijnde woningen tot 135.601 op het eind van die maand. Welke lampen moeten branden als u rijdt van 1 kwartier na zonsonder gang tot 1 kwartier voor zonsopgang '""GROEP AUTO'S RGfEP TWCEVVÜEtERS |(2schijnv/erpers,of 2 dimlichten of 2 stads jltchten.al naardesitu latie vereist). 12 achterlichten en 2 „moddervrije" re f lectoren. Voormotorènenscpo. ters: koplamp meyim moget ;khe'd .Stads licht niet verplicht. Fietsers en brommers moqen geen „groot llicht"hebben. 1 achterlicht én 1 reflec. tor. Brommers en fietsen tevens een wit achterspatbord. 2 stoplichten. .115 schiet Keeas au najaai wuium »..j mi ■■-- opnieuw geconfronteerd met een ge- is gereduceerd Een reden temeer stegen kolenprijs, vooral voor huis- voor de olieproducenten om zich alle Oltgt/JUl ttV/lVA.j.J-, brand, waarbij de prijzen voor an thraciet en de kleine afmetingen brandstof het spits afbijten. De ge stegen vraag naar deze produkten doet de import toenemen en er is een verhoging van de groothandelsprij- zen goedgekeurd. De opnieuw inge zette drang van werknemerszijde naar een ferme loonsverhoging zal ook wel in Limburg gevolgen hebben. Evenzo zijn in het buitenland de opwaartse prijsbewegingen nog niet ten einde. De komende winters zullen de prijzen waarschijnlijk verder rijzen. Vervolgens komt de gestegen wel vaart, die door vele consumenten te recht wordt aangewend voor een drang naar meer comfort. Op ver- warmingsgebied openbaart zich deze drang in de aanschaf van centrale verwarming. Velen ontdekken dat de verwarmingskosten daarbij in totaal wel stijgen, maar dat het rendement van de verwarming sterk toeneemt. De verwarming wordt duur, zo rede neert men, laat ze dan ook goed zijn. Bovendien schept die centrale ver warming de gelegenheid in de win termaanden het gehele huis te gebrui ken. In veel gevallen is dat ook nodig omdat de afmetingen van de huiska mer niet al te groot zijn. Het is be kend dat voor de centrale verwar ming de olie als brandstof voorlopig de grote winnaar is. De strategische positie van de vas te brandstof aan het verwarmings front is beslist niet sterk, temeer waar het aardgas op twee fronten sterk staat. Dit gas is in de eerste plaats gemakkelijk aan te wendén voor de verwarming van een enkel vertrek. Er zijn alleen verwarmings kosten gedurende de tijd dat men V OUl U.V moeite te geven het bezette terrein te behouden. Voor zover dit gelukt komt de vraag naar boven wie het nieuwe verwarmingsterrein zal bezetten. Er zijn verschillende oorzaken, die er toe leiden dat in de komende jaren de centrale verwarming, de blokver- warming en de stadsverwarming met heet water van de elektrische centra le, zoals b.v. Utrecht reeds kent, enorm zullen toenemen. Wij noemden reeds de toenemende welvaart. Ook spraken wij reeds over de sprongsgewijze gevorderde tech nische vooruitgang, die ook aan de centrale verwarming ten goede is ge komen. In de derde plaats zijn de bouwers zich nu bewust geworden van de betekenis van centrale verwarming voor de bewoners. In vele huizen zal er dus een dwingend aanbod van blok- of straat verwarming komen, omdat dit soort aanbod van verwarmde vertrekken nog meer rendabel is dan de centrale verwarming van een enkel perceel. Dan zijn er de verhuurders, die in de vorm van een woningbouwvereniging of als institutioneel belegger er het grootste belang bij hebben het onder- Voor motoren en scoo ters:! stoplicht. j 2 ri chting aanwijzer s of clignoteurs. PiFveriichtirtq Ikentekenplaat Richtingaanwijzers of clignoteurs zijn niet verplicht. fvoor motoren enscoo. jters-.verlichting ken. I tekenplaat. De verkeersonveiligheid op onze wegeen nam - de vele en veel soortige inspanningen van Overheid, .crfeeersorgamsatres en a^en ten sviit - ook in 1962 ernstiger vormen aan. Het is bepaald wemg hoopgevend, dat 1962 in de ongevallenstatistiek een aantal record te zien geeft, in die zin, dat voor het eerst meer dan 200.000 verben ongevallen, méér dan 2000 verkeersdoden en meer dan 30.000 ernstig gewonden werden geregistreerd. De stijging van het aantal ongelukken ten opzichte van het voorgaande jaar was in 1962 iets groter dan in '61; hetzelfde geldt voor het do dencijfer Slechts bij de lichtgewonden heeft de stijging haar afnemen de progressie behouden hier kan zelfs van een onzienlijke verbete ring ten opzichte van voorgaande jaren worden gesproken.^Aid ts con cludeert het Verbond voor Veilig Verkeer in zijn dezer dagen versche nen jaarverslag over 1962. De aartsbisschop van Praag, mgr. Beran, is tegelijk met vier andere bis schoppen Vrijgelaten door de Tsje chische autoriteiten. Dit is donderdag in Rome bekend gemaakt. De pers dienst van het Vaticaan deelde in een communiqué mee, dat bericht is ontvangen, dat de beperking van de persoonlijke vrijheid, waaraan een aantal Tsjechische bisschoppen was onderworpen met ingang van 2 okto ber is opgeheven. De namen van de bisschoppen die met mgr. Beran zijn vrijgekomen zijn Mgr. Skoepy, bis schap van Brno, mgr. Vojtassak, bis schap van Spis, mgr. Zela, titulair bisschop van Arpassa en mgr. Hlad, titulair bisschop van Cedie. De 64- jarige aartsbisschop van Praag is 10 jaar lang onder arrest geweest, om dat hij weigerde een loyaliteitsver klaring te ondertekenen. De Tweede Kamer heeft donder dagavond met 79 tegen 46 stemmen een voorstel van de socialistische op positieleider, prof. Vondeling, om t regeringsbeleid in de loonkwestie te veroordelen verworpen. Alleen socia listen, communisten, pacifisten en de afgevaardigden van de boerenpartij keerden zich tegen het kabinet-Ma- rijnen. In de motie-Vondeling werd gezegd, dat de maatregelen, die de regering heeft aangekondigd (huur verhoging, belgstingverzwaring op enkele artikelen, afremmen van de overheidsbestedingen enz.) niet no dig en niet geschikt zijn om de span ningen in de Nederlandese economie te verminderen. In de motie stond ook, dat forse loonsverhogingen on ontkoombaar zijn. PHILIPPIJNEN ERKENNEN MALEISIË. Anti-Indonesische demonstraties. President Macapagal van de Phi- lippijnen heeft besloten de jonge fe deratie van Maleisië te erkennen. Voordat diplomatiek betrekkingen met de federatie zijn aangeknoopt, zal wel enige tijd verlopen. De erken ning van de federatie is in ieder ge val een verademing na de intens ge spannen sfeer, die de laatste tijd tus sen de Philippijnen en Maleisië heerste. Ook gemeten aan de toenemende intensiteit van het verkeer, dus in re latieve zin, zijn de cijfers over het verslagjaar weinig rooskleurig, al ge waagt het Verbond van een kleine verbetering. In 1962 vond er één ver keersongeval plaats op 5,3 voertui gen (1961 5,1; op 524,6 motorrij tuigen (1961 485,0) viel één ver keersdode te betreuren. Het aantal verkeersdoden per eenheid verkeers intensiteit bedroeg in 1962 11,8 (12,1). "Deze teruggang is echter veel minder spectaculair dan die wel ke bijv. de jaren 1949, 1957 en 1958 te zien hebben gegeven", aldus het jaarverslag. Nederland staat in dit opzicht echter niet alleen "In Amerika - voor ons toch op velerlei gebied het toonbeeld van perfectie en succes - heeft men voor 1962 voor het eerst een niet alleen absoluut, maar ook relatief onveiliger worden van het verkeer moeten constateren; het ver keer nam er in intensiteit met 3,9 toe, het aantal verkeersdoden echter met 8 Het zou echter onjuist zijn om de ze ontwikkeling als vanzelfsprekend te beschouwen. Want er zijn ook lan den waar men in het verslagjaar heeft kunnen wijzen op een relatief èn ao- soluut veilig worden van het verkeer. De ongerustheid die de groeiende verkeersonveiligheid in ons land ook in 1962 heeft teweeg gebracht is der halve enerzijds begrijpelijk, maar zal anderzijds niet mogen leiden tot een min of meer als onontkoombaar fa tum van de modeme tijd aanvaarden van die onveiligheid. Veeleer zullen wij ons moeten bezinnen op nieuwe wegen die tot betere resultaten kun nen leiden nu de cijfers uitwijzen dat zelfs van een relatief geringe verbe tering nauwelijks sprake is Aldus De stopafstanden bij diverse snelheden (Nferb.Valig\ferj<||y) weg,afgelegd reactietijd remweg snelheid 3,6 km 60 cm 7.2 km 2,4 Om 10,8km 3,60 m 14,4 km 18 km 6,60m 21 km 8,40 m 10,40 m 28,8krr 32,4 km 12,60 m 36 km 9 10 11 12 13 Mm het Verbond in zijn jaarverslag. Als een van zijn belangrijkste taken ziet het Verbond de opvoeding van weggebruikers van alle leeftijden. Het behoeft daarom geen verwon dering te wekken, dat in het jaar verslag ruime aandacht wordt be steed aan dit facet van de bevorde ring der verkeersveiligheid. Met betrekking tot het kleuteron derwijs wordt in het jaarverslag op gemerkt dat het Verbond er nim mer een geheim van heeft gemaakt dat het voorstander is van verkeers- onderwijs als verplicht leervak voor kleuterleidsters." Met vreugde wordt gewag gemaakt van het feit dat aan het verkeersexa- men voor kweekscholieren 163 kleu terleidsters en aanstaande leidsters deelnamen; uit dit groeiende aantal concludeert het Verbond dan ook een gelukkige toeneming van de interes se voor de jeugdverkeersopvoeding, ook op de opleidingsinstituten voor aanstaande kleuterleidsters. Op ver scheidene ouderavonden van kleuter scholen werd door een medewerker van het Verbond een causerie gehou den, welke met dia's en films werden toegelicht. Blijkens het jaarverslag van het Verbond is het verkeersonderwijs op de scholen voor lager onderwijs een stiefkind. Het vak "verkeer" als zo danig bestaat niet; het is - geheel overeenkomstig de wet - onderge bracht onder het vak aardrijkskunde: "Het vak als zodanig is dan ook niet terug te vinden op de lesrooster en de inspecteurs van het lager onderwijs beschikken dus ook niet over de mo gelijkheid om te controleren of in derdaad verkeersles - èn in vol doende mate, èn van voldoende kwa liteit - aan de leerlingen wordt ge geven. Het Verbond zal steeds blij ven aandringen op een apart vak "verkeer" voor het lager onderwijs en dan in alle klassen In het jaarverslagjaar namen pl.m. 240.000 kinderen deel aan 't jeugd- verkeersexamen. Met de Shell Jeugd- verkeersschool werd les gegeven in 31 gemeenten, waarbij 1346 klassen met totaal 35.709 leerlingen elk 2 a 3 lessen kregen. Aan een door het Verbond in samenwerking met de N.V. de Faam te Breda georganiseer de prijsvraag namen 200.000 lagere- schoolkinderen deel. Aan het verkeersexamen, dat aan de leerlingen van het kweekschool- onderwijs in het verslagjaar werd af genomen, namen 5840 candidaten deel. Het examen werd gehouden op 96 kweekscholen. 5164 examandi slaagden, 'en 471 (8.4 moesten worden afgewezen. Aan het examen namen voorts 34 in de* praktijk werkzame onderwijzers (-essen) deel; 33 slaagden; één moest worden afgewezen. "De noodzaak van verkeersvoor- lichting aan bejaarden wordt steeds meer en meer algemeen aanvaard. Zeer veel afdelingen en consuls or- ganiseren verkeerscursussen in jaar dentehuizen. Ook door medewer- kers van het Centraal Bureau wor den lezingen voor bejaarden gege ven", aldus het jaarverslag. Ook in verscheidene kernthema-acties werd voorlichting aan en over bejaarden gegeven. In het verslagjaar werd een nieuwe dia-serie voor verkeersvoor- lichting aan bejaarden ontworpen. -♦ op (schuttingen, muren en aan plakborden) leest U overal Zorg ervoor dat Uw Bril óók een VAN MAAREN Bril is Den Bosch - Tilburg - Breda Eindhoven - Helmond - Venlo 1 i I El -Ti De oud-wethouders C. Servaes en J. Dohmen te Sittard zullen toch over de volle twee jaar de door hen geëiste bezoldiging voor gewezen wethouders ontvangen, nadat zij bei den elf dagen als wethouders heb ben gefungeerd. Het verweer tegen deze uitkering van het college van B. en W. van Sittard is vernietigd door de Centrale Raad van Beroep te Utrecht. Die legde het college beta ling van de uitkering (14.000 gul den) op.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 5