wAAlwijkse en UnqstRAAtse couratu
■Bi
BESCHOUW ONTWIKKELING VERKEERS-
ONVEILIGHEID NIET ALS VANZELFSPREKEND
1250 plaatsen
Het wordt tijd om uw
verlichting na te zien
Aardgas, kernenergie,
blok- en stads
verwarming zullen de
toekomst van ons
stookseizoen bepalen
Waarom worden de kolen
duurder
Prijs geeft doorslag
koplampen
Gas of olie
Centrale verwarming is
rendabeler
Trieste records in 1962 voor 't eerste méér dan
200.000 ongevallen - 2000 doden - 30000 ernstig gewonden
VEIU6 MMR
MGR. BERAN NA TIEN
JAAR VRIJ
DE REGERING KRIJGT
HET VERTROUWEN
DER KAMER
Weinig rooskleurig
KEN tw KRACHT
Onderwijs en opvoeding
Zag U dat ook?
VAN MAAREN
vermaard
om z'n brillen!
TWEE WEKEN WET
HOUDER f 14.000.-
MAANDAG 7 OKTOBER 1963 w
De tcho van het Zuióen
oo nor TITOPV
85e JAARGANG No. 80
Uitgever
Waalwij ksche Stoomdrukkerij
Waaiwij». Antoon Tieler.
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Telegram-adres: „ECHO"
r~77,m 1 ftAiftn 0R91 Kaatsheuvel" Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Bureaux: Grotestraat 209, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 - Kaatsheuvel.
Dit blad verschijnt 2 x per week
Opgen
Onrust over de prijs
van onze verwarming
We winter nadert, overal gaan de verwarmingsinstallaties weer bran
den als lichtpunten in de komende donkere wintermaanden. Lichten
de punten voor het oog, maar dure plaatsen voor de huishouding zal
menige huisvrouw verzuchten. Met de herfst is het probleem van de
verwarmingskosten even brandend geworden als de kachel of de olie
roken we op steenkool, met gas, met olie of elektrisch? Over deze
vraag is door de brandstof producenten in de afgelopen maanden op
nieuw een felle strijd opgelaaid die nog onbeslist is omdat de prijzen
in beweging zijn gekomen. De technische ontwikkeling heeft het vraag
stuk daarbij veel ingewikkelder gemaakt.
Sinds de ontdekking van het aardgas en het overheidsbesluit om
erote gasbel van Slochteren zo spoedig mogelijk te exploiteren, komen
de vragen bij ons op als de lekkende vlammen op de anthraciet. Wordt
het gas zo goedkoop dat het beter voor verwarming kan worden aan
gewend dan de kolen of de olie? Daarnaast maken vooruitziende blik
ken ons warm voor de kansen die de aanwending van atoomenergie
voor verwarming zal bieden.
Om twee redenen zal de vertrouw
de kolenverwarming in de komde ja
ren een felle strijd moeten voeren met
de nieuwlichters aan 't verwarmings
front. In de eerste plaats omdat de
prijslijn van de kolen sterk omhoog
schiet. Reeds dit najaar worden wij
werkelijk van het vertrek gebruik
maakt.
Dit voordeel heeft de olie ook, maar
de vol bradende oliehaard kan niet
zo snel worden teruggedraaid als de
gashaard. Verder heeft de olie de
stank als remmende factor met zich
gedragen. Hierbij moet worden op
gemerkt dat door technische vindin
gen dit bezwaar wel tot een minimum
houd van de woningen te vereenvou
digen en de levensduur te verlengen.
Mpt de aanleg van blok- of straat
verwarming wordt daarvoor een bij
drage geleverd. Wij spreken dan nog
niet over de afwezigheid van een
brandstófopslagplaats in flats en
kantoorgebouwen, zodat geen sjou
wers de ene verdieping na de andere
hoeven te beklimmen. Evenzo wordt
er in veel gebouwen een aantal
schoonmaakuren bespaard omdat er
met centrale verwarming minder ge
stoft hoeft te worden.
Met dit betoog is beslist niet het
einde aangekondigd van de kolen-
verwarming, die reeds heeft aange
toond op menige vraag een passend
antwoord gereed te hebben en voor
het overige heus nog wel met een te
genaanval zal komen.
Wij gaan er niet toe over verschil
lende verwarmingssystemen te be
spreken. Dit probleem ligt voor elk
perceel anders, terwijl de keuze
meestal bepaald wordt door het af
wegen van de verschillende voor- en
nadelen.
Wij kunnen er echter zeker van
zijn dat in de meeste gevallen de prijs
de doorslaggevende factor zal zijn
en juist op dit punt kan het gas een
geduchte aanvaller worden. Wij zijn
ons er echter van bewust, dat de
grote oliemaatschappijen en de staat
meeblazen in de gasbel, zodat een ze
ker evenwicht in de prijzen er zonder
meer voor zal zorgen dat de olie-
afzet niet als een zeepbel uit elkaar
spat.
Tenslotte staat er nog de atoom
energie te wachten, zij het dan voor
lopig slechts in de omgeving van
plaatsen waar kerncentrales worden
gevestigd, zoals Dodewaard. Zal dit
de lachende winnaar worden aan het
verwarmingsfront? Wij hopen het
niet. Wij willen voorlopig maar wed
den op het paard van het ruime aan
bod, dat de prijzen laag houdt. Daar
om prijzen wij de vondst van de gas
bel en de exploitatie daarvan. Wij
zouden de komst van de atoom-ener
gie door de verwarmingskanalen wil
len aanmoedigen en de mijnwerkers
willen vragen zoveel mogelijk te del
ven. Alleen dan is te verwachten dat
de consument er in meer dan één op
zicht warmpjes bij blijft zitten.
6411 NIEUWE WONINGEN
IN AUGUSTUS
Volgens gegevens van het Centraal
Bureau voor de Statistiek werden in
de maand augustus van dit jaar 6411
nieuwe woningen opgeleverd-
In augustus 1962 kwamen 5948
nieuwe woningen gereed.
In de periode januari t.m. augus
tus 1963 kwamen in totaal 43.368
nieuwe woningen gereed, tegen
47,229 woningen in de overeenkom
stige periode van 1962.
Van de in augustus voltooide wo
ningen werden er 765 in systeem
bouw uitgevoerd. In de eerste acht
maanden van dit jaar kwamen 3844
systeemwoningen gereed.
Gerekend tot en met augustus
1963 zijn sedert de bevrijding
1.057.472 nieuwe woningen ge
bouwd.
In augustus 1963 werden 8452
woningen in aanbouw genomen (au
gustus 1962 9437 woningen).
In de periode januari t.m. augus
tus 1963 werd met de bouw van
56.819 woningen een aanvang ge
maakt, tegen 57.712 woningen in de
overeenkomstige periode van 1962.
Daar het aantal in aanbouw ge
nomen woningen in augustus groter
was dan dat van de gereedgekomen
woningen, steeg het aantal in aan
bouw zijnde woningen tot 135.601
op het eind van die maand.
Welke lampen moeten branden als
u rijdt van 1 kwartier na zonsonder
gang tot 1 kwartier voor zonsopgang
'""GROEP
AUTO'S
RGfEP
TWCEVVÜEtERS
|(2schijnv/erpers,of 2
dimlichten of 2 stads
jltchten.al naardesitu
latie vereist).
12 achterlichten en 2
„moddervrije" re
f lectoren.
Voormotorènenscpo.
ters: koplamp meyim
moget ;khe'd .Stads
licht niet verplicht.
Fietsers en brommers
moqen geen „groot
llicht"hebben.
1 achterlicht én 1 reflec.
tor. Brommers en
fietsen tevens een
wit achterspatbord.
2 stoplichten.
.115
schiet Keeas au najaai wuium »..j mi ■■--
opnieuw geconfronteerd met een ge- is gereduceerd Een reden temeer
stegen kolenprijs, vooral voor huis- voor de olieproducenten om zich alle
Oltgt/JUl ttV/lVA.j.J-,
brand, waarbij de prijzen voor an
thraciet en de kleine afmetingen
brandstof het spits afbijten. De ge
stegen vraag naar deze produkten
doet de import toenemen en er is een
verhoging van de groothandelsprij-
zen goedgekeurd. De opnieuw inge
zette drang van werknemerszijde naar
een ferme loonsverhoging zal ook wel
in Limburg gevolgen hebben. Evenzo
zijn in het buitenland de opwaartse
prijsbewegingen nog niet ten einde.
De komende winters zullen de prijzen
waarschijnlijk verder rijzen.
Vervolgens komt de gestegen wel
vaart, die door vele consumenten te
recht wordt aangewend voor een
drang naar meer comfort. Op ver-
warmingsgebied openbaart zich deze
drang in de aanschaf van centrale
verwarming. Velen ontdekken dat de
verwarmingskosten daarbij in totaal
wel stijgen, maar dat het rendement
van de verwarming sterk toeneemt.
De verwarming wordt duur, zo rede
neert men, laat ze dan ook goed zijn.
Bovendien schept die centrale ver
warming de gelegenheid in de win
termaanden het gehele huis te gebrui
ken. In veel gevallen is dat ook nodig
omdat de afmetingen van de huiska
mer niet al te groot zijn. Het is be
kend dat voor de centrale verwar
ming de olie als brandstof voorlopig
de grote winnaar is.
De strategische positie van de vas
te brandstof aan het verwarmings
front is beslist niet sterk, temeer
waar het aardgas op twee fronten
sterk staat. Dit gas is in de eerste
plaats gemakkelijk aan te wendén
voor de verwarming van een enkel
vertrek. Er zijn alleen verwarmings
kosten gedurende de tijd dat men
V OUl U.V
moeite te geven het bezette terrein te
behouden. Voor zover dit gelukt komt
de vraag naar boven wie het nieuwe
verwarmingsterrein zal bezetten. Er
zijn verschillende oorzaken, die er
toe leiden dat in de komende jaren
de centrale verwarming, de blokver-
warming en de stadsverwarming met
heet water van de elektrische centra
le, zoals b.v. Utrecht reeds kent,
enorm zullen toenemen.
Wij noemden reeds de toenemende
welvaart. Ook spraken wij reeds over
de sprongsgewijze gevorderde tech
nische vooruitgang, die ook aan de
centrale verwarming ten goede is ge
komen. In de derde plaats zijn de
bouwers zich nu bewust geworden van
de betekenis van centrale verwarming
voor de bewoners.
In vele huizen zal er dus een
dwingend aanbod van blok- of straat
verwarming komen, omdat dit soort
aanbod van verwarmde vertrekken
nog meer rendabel is dan de centrale
verwarming van een enkel perceel.
Dan zijn er de verhuurders, die in de
vorm van een woningbouwvereniging
of als institutioneel belegger er het
grootste belang bij hebben het onder-
Voor motoren en scoo
ters:! stoplicht.
j 2 ri chting aanwijzer s
of clignoteurs.
PiFveriichtirtq
Ikentekenplaat
Richtingaanwijzers
of clignoteurs zijn
niet verplicht.
fvoor motoren enscoo.
jters-.verlichting ken.
I tekenplaat.
De verkeersonveiligheid op onze wegeen nam - de vele en veel
soortige inspanningen van Overheid, .crfeeersorgamsatres en a^en
ten sviit - ook in 1962 ernstiger vormen aan. Het is bepaald wemg
hoopgevend, dat 1962 in de ongevallenstatistiek een aantal record
te zien geeft, in die zin, dat voor het eerst meer dan 200.000 verben
ongevallen, méér dan 2000 verkeersdoden en meer dan 30.000 ernstig
gewonden werden geregistreerd.
De stijging van het aantal ongelukken ten opzichte van het voorgaande
jaar was in 1962 iets groter dan in '61; hetzelfde geldt voor het do
dencijfer Slechts bij de lichtgewonden heeft de stijging haar afnemen
de progressie behouden hier kan zelfs van een onzienlijke verbete
ring ten opzichte van voorgaande jaren worden gesproken.^Aid ts con
cludeert het Verbond voor Veilig Verkeer in zijn dezer dagen versche
nen jaarverslag over 1962.
De aartsbisschop van Praag, mgr.
Beran, is tegelijk met vier andere bis
schoppen Vrijgelaten door de Tsje
chische autoriteiten. Dit is donderdag
in Rome bekend gemaakt. De pers
dienst van het Vaticaan deelde in
een communiqué mee, dat bericht is
ontvangen, dat de beperking van de
persoonlijke vrijheid, waaraan een
aantal Tsjechische bisschoppen was
onderworpen met ingang van 2 okto
ber is opgeheven. De namen van de
bisschoppen die met mgr. Beran zijn
vrijgekomen zijn Mgr. Skoepy, bis
schap van Brno, mgr. Vojtassak, bis
schap van Spis, mgr. Zela, titulair
bisschop van Arpassa en mgr. Hlad,
titulair bisschop van Cedie. De 64-
jarige aartsbisschop van Praag is 10
jaar lang onder arrest geweest, om
dat hij weigerde een loyaliteitsver
klaring te ondertekenen.
De Tweede Kamer heeft donder
dagavond met 79 tegen 46 stemmen
een voorstel van de socialistische op
positieleider, prof. Vondeling, om t
regeringsbeleid in de loonkwestie te
veroordelen verworpen. Alleen socia
listen, communisten, pacifisten en de
afgevaardigden van de boerenpartij
keerden zich tegen het kabinet-Ma-
rijnen. In de motie-Vondeling werd
gezegd, dat de maatregelen, die de
regering heeft aangekondigd (huur
verhoging, belgstingverzwaring op
enkele artikelen, afremmen van de
overheidsbestedingen enz.) niet no
dig en niet geschikt zijn om de span
ningen in de Nederlandese economie
te verminderen. In de motie stond
ook, dat forse loonsverhogingen on
ontkoombaar zijn.
PHILIPPIJNEN ERKENNEN
MALEISIË.
Anti-Indonesische demonstraties.
President Macapagal van de Phi-
lippijnen heeft besloten de jonge fe
deratie van Maleisië te erkennen.
Voordat diplomatiek betrekkingen
met de federatie zijn aangeknoopt,
zal wel enige tijd verlopen. De erken
ning van de federatie is in ieder ge
val een verademing na de intens ge
spannen sfeer, die de laatste tijd tus
sen de Philippijnen en Maleisië
heerste.
Ook gemeten aan de toenemende
intensiteit van het verkeer, dus in re
latieve zin, zijn de cijfers over het
verslagjaar weinig rooskleurig, al ge
waagt het Verbond van een kleine
verbetering. In 1962 vond er één ver
keersongeval plaats op 5,3 voertui
gen (1961 5,1; op 524,6 motorrij
tuigen (1961 485,0) viel één ver
keersdode te betreuren. Het aantal
verkeersdoden per eenheid verkeers
intensiteit bedroeg in 1962 11,8
(12,1). "Deze teruggang is echter
veel minder spectaculair dan die wel
ke bijv. de jaren 1949, 1957 en 1958
te zien hebben gegeven", aldus het
jaarverslag.
Nederland staat in dit opzicht
echter niet alleen "In Amerika -
voor ons toch op velerlei gebied het
toonbeeld van perfectie en succes -
heeft men voor 1962 voor het eerst
een niet alleen absoluut, maar ook
relatief onveiliger worden van het
verkeer moeten constateren; het ver
keer nam er in intensiteit met 3,9
toe, het aantal verkeersdoden echter
met 8
Het zou echter onjuist zijn om de
ze ontwikkeling als vanzelfsprekend
te beschouwen. Want er zijn ook lan
den waar men in het verslagjaar heeft
kunnen wijzen op een relatief èn ao-
soluut veilig worden van het verkeer.
De ongerustheid die de groeiende
verkeersonveiligheid in ons land ook
in 1962 heeft teweeg gebracht is der
halve enerzijds begrijpelijk, maar zal
anderzijds niet mogen leiden tot een
min of meer als onontkoombaar fa
tum van de modeme tijd aanvaarden
van die onveiligheid. Veeleer zullen
wij ons moeten bezinnen op nieuwe
wegen die tot betere resultaten kun
nen leiden nu de cijfers uitwijzen dat
zelfs van een relatief geringe verbe
tering nauwelijks sprake is Aldus
De stopafstanden bij diverse snelheden
(Nferb.Valig\ferj<||y)
weg,afgelegd
reactietijd
remweg
snelheid
3,6 km
60 cm
7.2 km
2,4 Om
10,8km
3,60 m
14,4 km
18 km
6,60m
21 km
8,40 m
10,40 m
28,8krr
32,4 km
12,60 m
36 km
9 10 11 12 13 Mm
het Verbond in zijn jaarverslag.
Als een van zijn belangrijkste taken
ziet het Verbond de opvoeding van
weggebruikers van alle leeftijden.
Het behoeft daarom geen verwon
dering te wekken, dat in het jaar
verslag ruime aandacht wordt be
steed aan dit facet van de bevorde
ring der verkeersveiligheid.
Met betrekking tot het kleuteron
derwijs wordt in het jaarverslag op
gemerkt dat het Verbond er nim
mer een geheim van heeft gemaakt
dat het voorstander is van verkeers-
onderwijs als verplicht leervak voor
kleuterleidsters."
Met vreugde wordt gewag gemaakt
van het feit dat aan het verkeersexa-
men voor kweekscholieren 163 kleu
terleidsters en aanstaande leidsters
deelnamen; uit dit groeiende aantal
concludeert het Verbond dan ook een
gelukkige toeneming van de interes
se voor de jeugdverkeersopvoeding,
ook op de opleidingsinstituten voor
aanstaande kleuterleidsters. Op ver
scheidene ouderavonden van kleuter
scholen werd door een medewerker
van het Verbond een causerie gehou
den, welke met dia's en films werden
toegelicht.
Blijkens het jaarverslag van het
Verbond is het verkeersonderwijs op
de scholen voor lager onderwijs een
stiefkind. Het vak "verkeer" als zo
danig bestaat niet; het is - geheel
overeenkomstig de wet - onderge
bracht onder het vak aardrijkskunde:
"Het vak als zodanig is dan ook niet
terug te vinden op de lesrooster en de
inspecteurs van het lager onderwijs
beschikken dus ook niet over de mo
gelijkheid om te controleren of in
derdaad verkeersles - èn in vol
doende mate, èn van voldoende kwa
liteit - aan de leerlingen wordt ge
geven. Het Verbond zal steeds blij
ven aandringen op een apart vak
"verkeer" voor het lager onderwijs
en dan in alle klassen
In het jaarverslagjaar namen pl.m.
240.000 kinderen deel aan 't jeugd-
verkeersexamen. Met de Shell Jeugd-
verkeersschool werd les gegeven in
31 gemeenten, waarbij 1346 klassen
met totaal 35.709 leerlingen elk 2 a
3 lessen kregen. Aan een door het
Verbond in samenwerking met de
N.V. de Faam te Breda georganiseer
de prijsvraag namen 200.000 lagere-
schoolkinderen deel.
Aan het verkeersexamen, dat aan
de leerlingen van het kweekschool-
onderwijs in het verslagjaar werd af
genomen, namen 5840 candidaten
deel. Het examen werd gehouden op
96 kweekscholen.
5164 examandi slaagden, 'en 471
(8.4 moesten worden afgewezen.
Aan het examen namen voorts 34 in
de* praktijk werkzame onderwijzers
(-essen) deel; 33 slaagden; één moest
worden afgewezen.
"De noodzaak van verkeersvoor-
lichting aan bejaarden wordt steeds
meer en meer algemeen aanvaard.
Zeer veel afdelingen en consuls or-
ganiseren verkeerscursussen in
jaar dentehuizen. Ook door medewer-
kers van het Centraal Bureau wor
den lezingen voor bejaarden gege
ven", aldus het jaarverslag. Ook in
verscheidene kernthema-acties werd
voorlichting aan en over bejaarden
gegeven. In het verslagjaar werd een
nieuwe dia-serie voor verkeersvoor-
lichting aan bejaarden ontworpen.
-♦
op
(schuttingen, muren en aan
plakborden)
leest U overal
Zorg ervoor dat Uw Bril óók
een VAN MAAREN Bril is
Den Bosch - Tilburg - Breda
Eindhoven - Helmond - Venlo
1 i I El -Ti
De oud-wethouders C. Servaes en
J. Dohmen te Sittard zullen toch
over de volle twee jaar de door hen
geëiste bezoldiging voor gewezen
wethouders ontvangen, nadat zij bei
den elf dagen als wethouders heb
ben gefungeerd. Het verweer tegen
deze uitkering van het college van
B. en W. van Sittard is vernietigd
door de Centrale Raad van Beroep te
Utrecht. Die legde het college beta
ling van de uitkering (14.000 gul
den) op.