wAAlwijkse en lanqstRAAtse coucant
Nederland heeft enorme
economische problemen
te verwachten
Verkeersonveiligheid
in Noordbrabant 't
grootst
1250 plaatsen
Adenauer legt de teugels neef,
Beperking krediet
Weinig blijk van
samenwerking
Alleen geïntegreerd Europa kan redding brengen
Moord in Rotterdamse
fietsenstalling opgelost
Bezinning op veilig verkeer
hard nodig
ECHTPAAR LAG EEN
JAAR DOOD IN HUIS
Zag U dat ook
Veel belangstelling voor
cursus Russische taal aan
Tilburgse Hogeschool
Onderhandelingen
Ben Bella - Hassan
mislukt
VAN MAAREN
vermaard
om z'n brillen!
Minister van Aartsen op T.V.
Antoon Verhulst
MAANDAG 21 OKTOBER 1963 *8 '0JS[ ONVORVVf »S8 --
De tcho van het Zuióen
A Knnnpmpnt
Uitgever
Waalwij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contractadvertenties: speciaal tarief
„ECHO"
Telegram-adres:
Tel. 04167-2002
Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8
Tel. 04160 - 2621
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk
Opgericht 1878
Toen dezer dagen de Nederlandse bevolking definitief de grens van 12
miljoen passeerde heeft prof. dr. Ph. Idenburg, directeur-generaal van
de statistiek, over de zender Hilversum II gesproken over de achter
gronden van onze bevolkingsgroei en gewezen op een aantal consequen
ties daarvan.
Prof. Idenburg herinnerde aan de sterke groei van de bevolking in
1795 bij de eerste volkstelling nog slechts 2 miljoen, aan het eind van
de vorige eeuw was de bevolking gestegen tot 5 miljoen 'en in 1949
was het aantal inwoners van ons land verdubbeld tot 10 miljoen.
In de loop der jaren is het met het
gioeien van de bevolking mede de
leeftijdsopbouw sterk veranderd. „De
Nederlandse bevolking is langzaam
aan het ouder worden."
Sociaal-economisch, aldus prof.
dr. Idenburgh, heeft de snelle toene
ming van de bevolking en het ouder
worden gevolgen van uiteenlopende
aard.
De sterke toeneming van de be
volking dwingt bijv. tot een sterke
uitbreiding van de bestaanmiddelen.
Voorts dwingt de bevolkingtoeneming
tot grotere inspanningen op het ge
bied van de bouwnijverheid en dat
niet alleen in de sector van de wo
ningbouw, want de grioeiende be
volking heeft mede behoefte aan
meer scholen, kerken, bioscopen,
theaters, wegen en sportvelden.
Een ander met de snelle groei van
de bevolking samenhangend pro
bleem is het toenemen van de bevol
kingsdichtheid en deze bedraagt op
het ogenblik reeds meer dan 358 in
woners per vierkante kilometer. Dit
maakt het noodzakelijk om 't samen-
In een villa in het Belgische plaats
je Bonheiden heeft de politie de lij
ken ontdekt van een Nederlander en
zijn Roemeense vrouw, die meer dan
een jaar geleden zijn gestorven.
Buren ontdekten dat de brieven
bus van de verlaten villa uitpuilde
van drukwerk. Ze wisten dat het wat
mensenschuwe echtpaar dat er woon
de, ook een huis had in Brussel.
Daarom hadden ze zich nooit echt
zorgen gemaakt, in de mening dat
beiden in Brussel waren.
Toch leek er tenslotte iets ver
dachts.
De politie, die het huis openbrak,
vond het bejaarde echtpaar dood.
Hun stoffelijke overschotten ver
keerden in vergevorderde staat van
ontbinding. De brievenbus bracht
echter de grootste verrassing. Daarin
vond men nog drukwerken van begin
juli vorig jaar. Verder onderzoek
bracht tenslotte een briefje te voor
schijn, waarin de man schreef, dat
hij en zijn vrouw een te grote dosis
slaapmiddelen wilden innemen. Het
briefje gaf alle instructies voor be
grafenis en opening van testament.
Hieruit en uit de gevonden post
kon men tenslotte afleiden, dat de
dood van het echtpaar dateerde van
30 juni 1962.
BUDDEMEYER
chemisch reinigen
grotestraat 95 waalwijk
wonen van zoveel mensen op zo'n
kleine oppervlakte te ordenen. „Het
leiden van de ruimtelijke ontwikke
ling zal onze bijzondere zorg vragen
en samenwerking van alle belangheb
benden".
Hoewel de toeneming van de be
volking niet in een onverminderd
tempo zal voortgaan en ook aan het
ouder worden van de bevolking een
grens is, bestaan op dit ogenblik nog
geen aanwijzingen dat gedurende de
eerstkomende decennia in de toene
ming van de bevolking aanmerkelijke
veranderingen zullen optreden.
De bevolking zal bij voortzetting
van de huidige tendenties volgens be
rekeningen in 1970 ongeveer 13 mil
joen en in 1980 14Vh a 15 miljoen
bedragen. Voor rond 2000 behoort
een cijfer van 18 a 20 miljoen tot de
reële mogelijkheden, zo becijferde
prof. Idenburg.
Nederland zal de enorme econo
mische vraagstukken, die zich in de
toekomst zullen voordoen, alleen niet
tot een bevredigende oplossing kun
nen brengen. Het zelfde probleem is
dat van de bevolkingsdichtheid. Deze
stijgt immers met het toenemen van
de bevolking als deel van een geïn
tegreerd Europa, zodat de ontwikke
ling daarvan van vitaal belang moet
worden geacht. Daarom zal tot die
economische integratie van Europa
krachtig moeten worden bijgedragen.
Daarnaast zullen wij al ons orga
nisatietalent moeten gebruiken om
de toenemende bevolking van ons
land met haar behoefte aan ruimte
voor werken, wonen, verkeer en re
creatie menselijk en toch efficiënt op
het beperkte Nederlandse grondge
bied onder te brengen, zo zei prof.
dr. Idenburg.
De gezamenlijke Kamers van Koop
handel in Noord-Brabant hebben hun
jaarvergadering gehouden. Het ge
spreksonderwerp was de problema
tiek van de wegverbindingen in Nrd.-
Brabant. Er werden twee inleidingen
gehouden, de eerste door de heer W.
A. S. van Meel, adjunct-directeur v.
d. provinciale planologische dienst in
Noord-Brabant, die een toelichting
gaf op het interim-rapport betreffen
de het wegverkeer in onze provincie.
De tweede spreker was prof. dr. H.
W. J. Bosman, aan de Kath. Econ.
Hogeschool te Tilburg, die een inlei
ding hield over de financiering van
de wegenbouw.
meest urgent noemde de heer van
Meel de vervanging van de weg Til-
burg-Breda door een volwaardige
autosnelweg. Vooral de onteigening
van de gronden diende volgens hem
ook 'n snellere aanpak te krijgen.
Ook was het handelsverkeer aan
de grenzen nog steeds niet bevredi
gend.
Daarna belichtte prof. dr. H. Bos
man de financiële problemen, die tot
nog toe min of meer als een bottle
neck hebben gewerkt voor de aan
passing van het wegennet aan de ver
keersintensiteit in onze provincie. Hij
constateerde, en dat had trouwens
voor hem de heer van Meel ook al
gedaan, dat de overheid helaas nog te
weinig investeert in de wegenbouw.
De heer van Meel had het als volgt
gekenschetst Het aantal verkeersdo
den elk jaar moet beschouwd worden
als 'n nationale ramp. Het is zo jam
mer dat allen door het feit, dat die
verkeersdoden niet allen tegelijkertijd
vallen, de schokwerking ontbreekt,
zodat een rigoureuze aanpak van
overheidswege nog scteeds ontbreekt.
De cursus „Russische taal", die
bij het begin van het collegejaar 1963
- 1964 aan de Tilburgse Katholieke
Hogeschool in het studieprogramma
is opgenomen, geniet zeer veel be
langstelling. Een 100-tal studenten
(een groter aantal dan voor de an
dere talencolleges) volgt het onder-
richt in de moderne Russische taal,
dat gegeven wordt door drs. Karpiak
uit Rotterdam. Drs. Karpiak B. G.
Karpiak, Oekrainer van geboorte,
geeft ook colleges in de Russische
taal aan de Nederlands Economi
sche Hogeschool in Rotterdam en aan
de Technische Hogeschool in Delft.
KONRAD ADENAUER, de ar
chitect en de steile regent van het
nieuwe Duitsland, heeft de teugels
neergelegd. Als een uit hout gesne
den beeld zat de bijna 88-jarige voor
het laatst op de eerste zetel in de re-
geringsbank. Zijn mandarijnengezicht
met de in rimpels verzonken ogen,
vertoonde ook in dit onherroepelijke
uur geen spoor van emotie. Maar in
het brein achter dat masker moet de
historie gespookt hebben. - De ge
schiedenis, die Adenauer bewust
heeft meegemaakt in een levenstijd,
die van Bismarck tot Kennedy spant:
de ondergang van twee Deutsche Rei-
chen, de Russische revolutie, ineen
storting van koloniale Empires, splij
ting van het atoom en van de wereld
- en de historie van het nieuwe
Duitsland, die de kanselier zelf be
gon te smeden nadat hij de stormen
van drie mensengeneraties overleefd
had.
Het oordeel over Adenauers schep
ping zal pas vallen als Kennedy een
grijsaard is geworden. Maar het fe
nomeen van Rhondorf verlaat het we
reldtoneel met een reeks positieve re
sultaten in de hand Duitsland en
Frankrijk, deze eeuwig oorlogende
rivalen, zijn voorgoed verzoend.
Duitslands gevaarlijke industriële en
militaire vermogens zijn onderge
bracht in internationale organisaties.
De Duitse politiek is na eeuwen ba
lanceren naar het westen doorgesla
gen. De Duitse belangen zijn overge
nomen door de Atlantische staten.
Het welvarende Duitse volk is tas
tend op weg naar de democratie. Het
i i
De Nederlandsche Bank heeft een
rem gezet op de kredietverlening der
banken om te voorkomen dat de eco
nomie overspannen raakt. Banken die
meer geld aan particulieren lenen dan
de centrale bank volgens een be
paalde norm raadzaam vindt, moe
ten voor straf een even groot rente
loos bij de Nederlandsche Bank de
poneren. Hiermee is de begin dit jaar
aan de kant gezette regeling der straf-
deposito's herleefd.
De onderhandelingen tussen Al
gerije en Marokko over een vreed
zame regeling van het geschil om het
betwiste gebied bij Hassi Deiba en
Tindjoub zijn mislukt. Ben Bella en
koning Hassan blijven voorlopig dus
aangewezen de zaak uit te vechten
met kanonnen, tanks en troepen. De
gevechten in het betwiste grensgebied
duren dan ook onverminderd voort.
lijkt genezen van zijn oudea kwalen
zucht naar mythen, nationalistische
overspanningen en minderwaardig
heidscomplexen, die zich agressie
ontladen.
Tegenover al die pluspunten staat
één nadeel, dat politiek onweegbaar
is het oude Reich is bij Adenauers
afscheid nog gespleten. Zeventien
miljoen Duitsers van de vóói -Hitleri-
aanse natie staan nog onder een com
munistisch regime, dat op Russische
tanks rust. De hereniging van het ge
spleten land 'en de binding van Duits
land met het westen waren tegelijk
niet mogelijk. Misschien is er - kort
voor Stalins dood - een kans ge
weest om de hereniging te kopen met
de politieke militaire en idiologisch
neutralisatie van heel Duitsland.
Maar Adenauer ging niet in op de
vage aanbiedingen van de Kremlin-
chef. Hij wantrouwde Stalin en hij
vreesde dat de geneutraliseerd Duits
land naar het oosten zou doorzwik-
ken. De rechtlijnige kanselier koos 't
westen én de democratie, hij betaalde
daarvoor, bewust of onbewust een
hoge prijs onbeperkt uitstel van de
hereniging. De Londense Observer
noemde Adennauers keuze „Een he
roïsch offer waarvan de politieke
wijsheid pas op lange termijn kan
blijken". (De Tijd)
op
(schuttingen, muren en aan
plakborden)
(eest li overal
Zorg ervoor dat Uw Bril óók
een VAN MAAREN Bril is
Den Bosch - Tilburg - Breda
Eindhoven - Helmond - Venlo
De heer van Meel begon zijn be
toog met de mededeling, dat de jaar
lijkse toename van de verkeersinten
siteit in onze provincie ver boven het
gemiddelde lag. „Dientengevolge,
maar vooral ook door een bij deze
toename ver achter gebleven ontwik
keling van het wegenstelsel, is Bra
bant de provincie in ons land met re
latief en absoluut de grootste ver-
keers-onveiligheid", beweerde hij.
Indien niet snel ingegrepen wordt,
dan zal door de steeds groter worden
de verkeersstroom in 1970 practisch
het hele rijksverkeersnet overbelast
zijn, en minstens 75 pet. van het pro
vinciale wegennet. Allereerst zullen
nieuwe wegen moeten worden aan
gelegd in het kader van het 1200 km-
plan, dat in 1961 door de minister
van verkeer een waterstaat werd ge
lanceerd, en waarvan 230 km aan
Noord-Brabant werden toebedeeld.
Voorts dienen ook zeer veel be
staande wegen van een nieuw wegdek
te worden voorzien en veranderd te
worden in een vierbaans weg. Het
De minister van Verkeer en Water
staat, mr. J. van Aartsen, heeft in 'n
toespraak voor radio en televisie ter
gelegenheid van de dag van de na
tionale bezinning op de verkeerson
veiligheid de maatregelen opgesomd,
die de regering denkt te nemen ter
bevordering van de verkeersveilig
heid.
In dit verband noemde de bewinds
man een net van zo veilig mogelijke
autosnelwegen, dat zoveel mogelijk
tegemoet komt aan de toenemende
eisen van het snel groeiende wegver
keer. Bij de aanleg van nieuwe auto
wegen zal worden getracht de mid
denberm zo breed mogelijk te maken.
Kruisingen a niveau, die bij grote
wegen voor doorgaand verkeer in
wezen onaanvaardbaar zijn, zullen zo
veel mogelijk worden vermeden. De
aanpassing van de bestaande wegen
zal veel zorg vereisen en veel moei
lijkheden zullen moeten worden over
wonnen, vooral voor modernisering
van kruispunten of wegaansluitingen.
De minister herhaalde nog eens dat
de drukste wegen met gescheiden rij
baan geleidelijk van een midden
bermbeveiliging zullen worden voor
zien. Op wegen, die meer dan 20.000
auto's per dag moeten verwerken, is
hiermee reeds een begin gemaakt. Op
daarvoor in aanmerking komende
weggedeelten wil de bewindsman een
maximumsnelheid invoeren, zoals
reeds op een aantal weggedeelten
met succes - is gebeurd. Mede door
het vele voorbereidende werk van
prof. A. Belinfante zulen op vrij kor
te termijn de wegenverkeerswet en 't
wegenverkeersreglement geheel wor
den herzien, zodat de wetgeving op
dit punt voor de weggebruiker begrij
pelijker en overzichtelijker zal zijn.
Tenslotte wees mr. van Aartsen nog
op het belang van de verkeersonder
wijs op de scholen. Hij was echter
van oordeel dat vergroting van de ver
keersveiligheid voor het grootste deel
afhankelijk is van het gedrag van de
weggebruikers.
De minister besloot met een op
wekking, zich als deelnemer aan het
verkeer steeds bewust te zijn van de
grote verantwoordelijkheid jegens
anderen en jegens zichzelf.
De moord in de rijwielstalling te
Rotterdam is opgelost. Gearresteerd
is de 38-jarige kappersbediende A.
K. uit Scheveningen.
De oplossing van het afschuwelijke
misdrijf dat in begin mei Rotterdam
in opschudding bracht is gekregen
door een combinatie van toeval en
uiterste gespannenheid van de leden
van het Rotterdamse politiekorps.
De man die in de vroege ochtend
uren van de 7e mei in een rijwiel
stalling in de Van Hoornaardstraat
in Rotterdam een 53-jarige vrouw
aangerand en gewurgd heeft is ge
pakt en heeft een volledige bekente
nis afgelegd. Hij is donderdagmor
gen ingesloten in het huis van be
waring.
Het onderzoek in deze zaak dat
startte toen men rond zes uur in de
morgen van zeven mei de 53-jarige
Johanna Ludewigs dood in haar rij
wielstalling aantrof en in de loop van
de dag sectie uitwees dat zij was aan
gerand en dat 't strottenhoofd kapot
was geknepen, bood aanvankelijk de
politie nauwelijks enig houvast. Spo
ren die enige aanwijzing konden ge
ven werden niet gevonden.
Heel langzaam aan ontstond bij
het rechercheteam een beeld van de
man. Er was n.l. op die avond in de
buurt van de plaats van het misdrijf
een man gezien die daar kennelijk
liep te wachten. Bovendien deed zich
precies een week na het gebeurde in
de van Hoornaardstraat in de Dres-
selhuysstraat in Rotterdam eveneens
een aanranding voor, waarbij het
slachtoffer haar aanrander echter
wist af te weren en van hem een vaag
signalement kon geven. Zo slaagde
de opsporingsploeg er in een „Mon
tage-signalement" van de vermoede
lijke dader samen te stellen. En dit
werd onder het Rotterdamse politie
personeel verspreid.
Laat in de avond van 12 oktober
j.l. beging een bromfietser in de om
geving van de Euromast een verkeers
overtreding. Twee agenten die daar
surveilleerden, hielden de man aan.
Hij bleek zeer nerveus en de agenten
besloten de man mee te nemen naar
het hoofdbureau om te controleren
of de fiets misschien gestolen was.
Hoewel al spoedig kwam vast te
staan dat de bromfiets niet gestolen
was en er op de man in feite geen en
kele aanmerking kon worden ge
maakt, besloot de heer van der Stee-
ge de man toch vast te houden, om
dat hij uiterlijk veel gelijkenis ver
toonde met het verspreide montage
signalement.
Hoofdinspecteur Greive werd ge
waarschuwd en nog in diezelfde
nacht toog rechercheur Peek naar 't
hoofdbureau om de arrestant eens
goed op te nemen. De heer Peep
kwam al spoedig tot de conclusie dat
het zaak was de verdachte diepgaand
te verhoren.
In de loop van de zondagmiddag
bekende K. dat hij zich aan een aan
randing in een rijwielstalling had
schuldig gemaakt. De verhoren wer
den maandag en woensdag voortgezet
en het resultaat hiervan was dat de
politie besloot om woensdagnacht ter
plaatse een reconstructie van het ge
beurde te houden.
Men kwam tot de conclusie dat K.
en niemand anders de dader moet
zijn geweest. Hij legde trouwens een
tot in alle details uitgewerkte beken
tenis af. Het schijnt dat de man zich
niet bewust is geweest dat hij de
vrouw heeft gedood. Volgens zijn
verklaring had hij haar slechts bij de
keel gegrepen om te voorkomen dat
zij door schreeuwen de aandacht van
de buren zou trekken.
De dader is de enige zoon uit een
keurig gezin en maakt een beschaaf
de indruk. Intussen staat wel vast,
dat, hoewel hij nooit met de justitie
in aanraking is gekomen, hij meer
zedenmisdrijven op zijn geweten
moet hebben.
t
Wij brengen een prachtige collectie
SUÈDE EN LEDER
in lang, driekwart en kort
Wilhelminastraat 19 Waalwijk
Degenen die zich de moeite ge
troosten de prachtige ruilverkave-
lingswerken met z'n nieuwe wegen en
afwatering eens te gaan bekijken,
zouden niet vermoeden, dat er na al
dit vele werk en de eerste goede sa
menwerking, nu nog stagnatie voor
komt.
Het betreft hier het ruilverkave-
lingsblok 62, omsloten door de wegen
Elshout-Haarsteeg, Elshout-Heus-
den, de Hoge Maaswijk en de Bergse
Maas.
De oorzaak van deze narigheid is
de tijdelijke gebruiksregeling, waar
van op 't ogenblik circa 600 grond
gebruikers van dit werk zouden kun
nen profiteren, maar wat tegenge
houden wordt door een 100-tal be
zwaarschriften, die tegen deze tijde
lijke regeling in verzet zijn gekomen.
Het resultaat is nu, dat de plaatse
lijke commissie besloten heeft deze
tijdelijke gebruiksregeling voorlopig
huiten werking te stellen, waardoor
de bewerking der gronden in dit ge
bied in ernstige mate wordt belem
merd of buiten werking gesteld en de
goedwillenden de dupe zijn.
Het is te hopen dat spoedig een
oplossing gevonden zal worden voor
de onvoorziene belemmering in de
voortgang der werkzaamheden en t
grote nut daarvan.