wAAlwijkse en lanqstRAAtse coucant Nederland heeft enorme economische problemen te verwachten Verkeersonveiligheid in Noordbrabant 't grootst 1250 plaatsen Adenauer legt de teugels neef, Beperking krediet Weinig blijk van samenwerking Alleen geïntegreerd Europa kan redding brengen Moord in Rotterdamse fietsenstalling opgelost Bezinning op veilig verkeer hard nodig ECHTPAAR LAG EEN JAAR DOOD IN HUIS Zag U dat ook Veel belangstelling voor cursus Russische taal aan Tilburgse Hogeschool Onderhandelingen Ben Bella - Hassan mislukt VAN MAAREN vermaard om z'n brillen! Minister van Aartsen op T.V. Antoon Verhulst MAANDAG 21 OKTOBER 1963 *8 '0JS[ ONVORVVf »S8 -- De tcho van het Zuióen A Knnnpmpnt Uitgever Waalwij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contractadvertenties: speciaal tarief „ECHO" Telegram-adres: Tel. 04167-2002 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04160 - 2621 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Opgericht 1878 Toen dezer dagen de Nederlandse bevolking definitief de grens van 12 miljoen passeerde heeft prof. dr. Ph. Idenburg, directeur-generaal van de statistiek, over de zender Hilversum II gesproken over de achter gronden van onze bevolkingsgroei en gewezen op een aantal consequen ties daarvan. Prof. Idenburg herinnerde aan de sterke groei van de bevolking in 1795 bij de eerste volkstelling nog slechts 2 miljoen, aan het eind van de vorige eeuw was de bevolking gestegen tot 5 miljoen 'en in 1949 was het aantal inwoners van ons land verdubbeld tot 10 miljoen. In de loop der jaren is het met het gioeien van de bevolking mede de leeftijdsopbouw sterk veranderd. „De Nederlandse bevolking is langzaam aan het ouder worden." Sociaal-economisch, aldus prof. dr. Idenburgh, heeft de snelle toene ming van de bevolking en het ouder worden gevolgen van uiteenlopende aard. De sterke toeneming van de be volking dwingt bijv. tot een sterke uitbreiding van de bestaanmiddelen. Voorts dwingt de bevolkingtoeneming tot grotere inspanningen op het ge bied van de bouwnijverheid en dat niet alleen in de sector van de wo ningbouw, want de grioeiende be volking heeft mede behoefte aan meer scholen, kerken, bioscopen, theaters, wegen en sportvelden. Een ander met de snelle groei van de bevolking samenhangend pro bleem is het toenemen van de bevol kingsdichtheid en deze bedraagt op het ogenblik reeds meer dan 358 in woners per vierkante kilometer. Dit maakt het noodzakelijk om 't samen- In een villa in het Belgische plaats je Bonheiden heeft de politie de lij ken ontdekt van een Nederlander en zijn Roemeense vrouw, die meer dan een jaar geleden zijn gestorven. Buren ontdekten dat de brieven bus van de verlaten villa uitpuilde van drukwerk. Ze wisten dat het wat mensenschuwe echtpaar dat er woon de, ook een huis had in Brussel. Daarom hadden ze zich nooit echt zorgen gemaakt, in de mening dat beiden in Brussel waren. Toch leek er tenslotte iets ver dachts. De politie, die het huis openbrak, vond het bejaarde echtpaar dood. Hun stoffelijke overschotten ver keerden in vergevorderde staat van ontbinding. De brievenbus bracht echter de grootste verrassing. Daarin vond men nog drukwerken van begin juli vorig jaar. Verder onderzoek bracht tenslotte een briefje te voor schijn, waarin de man schreef, dat hij en zijn vrouw een te grote dosis slaapmiddelen wilden innemen. Het briefje gaf alle instructies voor be grafenis en opening van testament. Hieruit en uit de gevonden post kon men tenslotte afleiden, dat de dood van het echtpaar dateerde van 30 juni 1962. BUDDEMEYER chemisch reinigen grotestraat 95 waalwijk wonen van zoveel mensen op zo'n kleine oppervlakte te ordenen. „Het leiden van de ruimtelijke ontwikke ling zal onze bijzondere zorg vragen en samenwerking van alle belangheb benden". Hoewel de toeneming van de be volking niet in een onverminderd tempo zal voortgaan en ook aan het ouder worden van de bevolking een grens is, bestaan op dit ogenblik nog geen aanwijzingen dat gedurende de eerstkomende decennia in de toene ming van de bevolking aanmerkelijke veranderingen zullen optreden. De bevolking zal bij voortzetting van de huidige tendenties volgens be rekeningen in 1970 ongeveer 13 mil joen en in 1980 14Vh a 15 miljoen bedragen. Voor rond 2000 behoort een cijfer van 18 a 20 miljoen tot de reële mogelijkheden, zo becijferde prof. Idenburg. Nederland zal de enorme econo mische vraagstukken, die zich in de toekomst zullen voordoen, alleen niet tot een bevredigende oplossing kun nen brengen. Het zelfde probleem is dat van de bevolkingsdichtheid. Deze stijgt immers met het toenemen van de bevolking als deel van een geïn tegreerd Europa, zodat de ontwikke ling daarvan van vitaal belang moet worden geacht. Daarom zal tot die economische integratie van Europa krachtig moeten worden bijgedragen. Daarnaast zullen wij al ons orga nisatietalent moeten gebruiken om de toenemende bevolking van ons land met haar behoefte aan ruimte voor werken, wonen, verkeer en re creatie menselijk en toch efficiënt op het beperkte Nederlandse grondge bied onder te brengen, zo zei prof. dr. Idenburg. De gezamenlijke Kamers van Koop handel in Noord-Brabant hebben hun jaarvergadering gehouden. Het ge spreksonderwerp was de problema tiek van de wegverbindingen in Nrd.- Brabant. Er werden twee inleidingen gehouden, de eerste door de heer W. A. S. van Meel, adjunct-directeur v. d. provinciale planologische dienst in Noord-Brabant, die een toelichting gaf op het interim-rapport betreffen de het wegverkeer in onze provincie. De tweede spreker was prof. dr. H. W. J. Bosman, aan de Kath. Econ. Hogeschool te Tilburg, die een inlei ding hield over de financiering van de wegenbouw. meest urgent noemde de heer van Meel de vervanging van de weg Til- burg-Breda door een volwaardige autosnelweg. Vooral de onteigening van de gronden diende volgens hem ook 'n snellere aanpak te krijgen. Ook was het handelsverkeer aan de grenzen nog steeds niet bevredi gend. Daarna belichtte prof. dr. H. Bos man de financiële problemen, die tot nog toe min of meer als een bottle neck hebben gewerkt voor de aan passing van het wegennet aan de ver keersintensiteit in onze provincie. Hij constateerde, en dat had trouwens voor hem de heer van Meel ook al gedaan, dat de overheid helaas nog te weinig investeert in de wegenbouw. De heer van Meel had het als volgt gekenschetst Het aantal verkeersdo den elk jaar moet beschouwd worden als 'n nationale ramp. Het is zo jam mer dat allen door het feit, dat die verkeersdoden niet allen tegelijkertijd vallen, de schokwerking ontbreekt, zodat een rigoureuze aanpak van overheidswege nog scteeds ontbreekt. De cursus „Russische taal", die bij het begin van het collegejaar 1963 - 1964 aan de Tilburgse Katholieke Hogeschool in het studieprogramma is opgenomen, geniet zeer veel be langstelling. Een 100-tal studenten (een groter aantal dan voor de an dere talencolleges) volgt het onder- richt in de moderne Russische taal, dat gegeven wordt door drs. Karpiak uit Rotterdam. Drs. Karpiak B. G. Karpiak, Oekrainer van geboorte, geeft ook colleges in de Russische taal aan de Nederlands Economi sche Hogeschool in Rotterdam en aan de Technische Hogeschool in Delft. KONRAD ADENAUER, de ar chitect en de steile regent van het nieuwe Duitsland, heeft de teugels neergelegd. Als een uit hout gesne den beeld zat de bijna 88-jarige voor het laatst op de eerste zetel in de re- geringsbank. Zijn mandarijnengezicht met de in rimpels verzonken ogen, vertoonde ook in dit onherroepelijke uur geen spoor van emotie. Maar in het brein achter dat masker moet de historie gespookt hebben. - De ge schiedenis, die Adenauer bewust heeft meegemaakt in een levenstijd, die van Bismarck tot Kennedy spant: de ondergang van twee Deutsche Rei- chen, de Russische revolutie, ineen storting van koloniale Empires, splij ting van het atoom en van de wereld - en de historie van het nieuwe Duitsland, die de kanselier zelf be gon te smeden nadat hij de stormen van drie mensengeneraties overleefd had. Het oordeel over Adenauers schep ping zal pas vallen als Kennedy een grijsaard is geworden. Maar het fe nomeen van Rhondorf verlaat het we reldtoneel met een reeks positieve re sultaten in de hand Duitsland en Frankrijk, deze eeuwig oorlogende rivalen, zijn voorgoed verzoend. Duitslands gevaarlijke industriële en militaire vermogens zijn onderge bracht in internationale organisaties. De Duitse politiek is na eeuwen ba lanceren naar het westen doorgesla gen. De Duitse belangen zijn overge nomen door de Atlantische staten. Het welvarende Duitse volk is tas tend op weg naar de democratie. Het i i De Nederlandsche Bank heeft een rem gezet op de kredietverlening der banken om te voorkomen dat de eco nomie overspannen raakt. Banken die meer geld aan particulieren lenen dan de centrale bank volgens een be paalde norm raadzaam vindt, moe ten voor straf een even groot rente loos bij de Nederlandsche Bank de poneren. Hiermee is de begin dit jaar aan de kant gezette regeling der straf- deposito's herleefd. De onderhandelingen tussen Al gerije en Marokko over een vreed zame regeling van het geschil om het betwiste gebied bij Hassi Deiba en Tindjoub zijn mislukt. Ben Bella en koning Hassan blijven voorlopig dus aangewezen de zaak uit te vechten met kanonnen, tanks en troepen. De gevechten in het betwiste grensgebied duren dan ook onverminderd voort. lijkt genezen van zijn oudea kwalen zucht naar mythen, nationalistische overspanningen en minderwaardig heidscomplexen, die zich agressie ontladen. Tegenover al die pluspunten staat één nadeel, dat politiek onweegbaar is het oude Reich is bij Adenauers afscheid nog gespleten. Zeventien miljoen Duitsers van de vóói -Hitleri- aanse natie staan nog onder een com munistisch regime, dat op Russische tanks rust. De hereniging van het ge spleten land 'en de binding van Duits land met het westen waren tegelijk niet mogelijk. Misschien is er - kort voor Stalins dood - een kans ge weest om de hereniging te kopen met de politieke militaire en idiologisch neutralisatie van heel Duitsland. Maar Adenauer ging niet in op de vage aanbiedingen van de Kremlin- chef. Hij wantrouwde Stalin en hij vreesde dat de geneutraliseerd Duits land naar het oosten zou doorzwik- ken. De rechtlijnige kanselier koos 't westen én de democratie, hij betaalde daarvoor, bewust of onbewust een hoge prijs onbeperkt uitstel van de hereniging. De Londense Observer noemde Adennauers keuze „Een he roïsch offer waarvan de politieke wijsheid pas op lange termijn kan blijken". (De Tijd) op (schuttingen, muren en aan plakborden) (eest li overal Zorg ervoor dat Uw Bril óók een VAN MAAREN Bril is Den Bosch - Tilburg - Breda Eindhoven - Helmond - Venlo De heer van Meel begon zijn be toog met de mededeling, dat de jaar lijkse toename van de verkeersinten siteit in onze provincie ver boven het gemiddelde lag. „Dientengevolge, maar vooral ook door een bij deze toename ver achter gebleven ontwik keling van het wegenstelsel, is Bra bant de provincie in ons land met re latief en absoluut de grootste ver- keers-onveiligheid", beweerde hij. Indien niet snel ingegrepen wordt, dan zal door de steeds groter worden de verkeersstroom in 1970 practisch het hele rijksverkeersnet overbelast zijn, en minstens 75 pet. van het pro vinciale wegennet. Allereerst zullen nieuwe wegen moeten worden aan gelegd in het kader van het 1200 km- plan, dat in 1961 door de minister van verkeer een waterstaat werd ge lanceerd, en waarvan 230 km aan Noord-Brabant werden toebedeeld. Voorts dienen ook zeer veel be staande wegen van een nieuw wegdek te worden voorzien en veranderd te worden in een vierbaans weg. Het De minister van Verkeer en Water staat, mr. J. van Aartsen, heeft in 'n toespraak voor radio en televisie ter gelegenheid van de dag van de na tionale bezinning op de verkeerson veiligheid de maatregelen opgesomd, die de regering denkt te nemen ter bevordering van de verkeersveilig heid. In dit verband noemde de bewinds man een net van zo veilig mogelijke autosnelwegen, dat zoveel mogelijk tegemoet komt aan de toenemende eisen van het snel groeiende wegver keer. Bij de aanleg van nieuwe auto wegen zal worden getracht de mid denberm zo breed mogelijk te maken. Kruisingen a niveau, die bij grote wegen voor doorgaand verkeer in wezen onaanvaardbaar zijn, zullen zo veel mogelijk worden vermeden. De aanpassing van de bestaande wegen zal veel zorg vereisen en veel moei lijkheden zullen moeten worden over wonnen, vooral voor modernisering van kruispunten of wegaansluitingen. De minister herhaalde nog eens dat de drukste wegen met gescheiden rij baan geleidelijk van een midden bermbeveiliging zullen worden voor zien. Op wegen, die meer dan 20.000 auto's per dag moeten verwerken, is hiermee reeds een begin gemaakt. Op daarvoor in aanmerking komende weggedeelten wil de bewindsman een maximumsnelheid invoeren, zoals reeds op een aantal weggedeelten met succes - is gebeurd. Mede door het vele voorbereidende werk van prof. A. Belinfante zulen op vrij kor te termijn de wegenverkeerswet en 't wegenverkeersreglement geheel wor den herzien, zodat de wetgeving op dit punt voor de weggebruiker begrij pelijker en overzichtelijker zal zijn. Tenslotte wees mr. van Aartsen nog op het belang van de verkeersonder wijs op de scholen. Hij was echter van oordeel dat vergroting van de ver keersveiligheid voor het grootste deel afhankelijk is van het gedrag van de weggebruikers. De minister besloot met een op wekking, zich als deelnemer aan het verkeer steeds bewust te zijn van de grote verantwoordelijkheid jegens anderen en jegens zichzelf. De moord in de rijwielstalling te Rotterdam is opgelost. Gearresteerd is de 38-jarige kappersbediende A. K. uit Scheveningen. De oplossing van het afschuwelijke misdrijf dat in begin mei Rotterdam in opschudding bracht is gekregen door een combinatie van toeval en uiterste gespannenheid van de leden van het Rotterdamse politiekorps. De man die in de vroege ochtend uren van de 7e mei in een rijwiel stalling in de Van Hoornaardstraat in Rotterdam een 53-jarige vrouw aangerand en gewurgd heeft is ge pakt en heeft een volledige bekente nis afgelegd. Hij is donderdagmor gen ingesloten in het huis van be waring. Het onderzoek in deze zaak dat startte toen men rond zes uur in de morgen van zeven mei de 53-jarige Johanna Ludewigs dood in haar rij wielstalling aantrof en in de loop van de dag sectie uitwees dat zij was aan gerand en dat 't strottenhoofd kapot was geknepen, bood aanvankelijk de politie nauwelijks enig houvast. Spo ren die enige aanwijzing konden ge ven werden niet gevonden. Heel langzaam aan ontstond bij het rechercheteam een beeld van de man. Er was n.l. op die avond in de buurt van de plaats van het misdrijf een man gezien die daar kennelijk liep te wachten. Bovendien deed zich precies een week na het gebeurde in de van Hoornaardstraat in de Dres- selhuysstraat in Rotterdam eveneens een aanranding voor, waarbij het slachtoffer haar aanrander echter wist af te weren en van hem een vaag signalement kon geven. Zo slaagde de opsporingsploeg er in een „Mon tage-signalement" van de vermoede lijke dader samen te stellen. En dit werd onder het Rotterdamse politie personeel verspreid. Laat in de avond van 12 oktober j.l. beging een bromfietser in de om geving van de Euromast een verkeers overtreding. Twee agenten die daar surveilleerden, hielden de man aan. Hij bleek zeer nerveus en de agenten besloten de man mee te nemen naar het hoofdbureau om te controleren of de fiets misschien gestolen was. Hoewel al spoedig kwam vast te staan dat de bromfiets niet gestolen was en er op de man in feite geen en kele aanmerking kon worden ge maakt, besloot de heer van der Stee- ge de man toch vast te houden, om dat hij uiterlijk veel gelijkenis ver toonde met het verspreide montage signalement. Hoofdinspecteur Greive werd ge waarschuwd en nog in diezelfde nacht toog rechercheur Peek naar 't hoofdbureau om de arrestant eens goed op te nemen. De heer Peep kwam al spoedig tot de conclusie dat het zaak was de verdachte diepgaand te verhoren. In de loop van de zondagmiddag bekende K. dat hij zich aan een aan randing in een rijwielstalling had schuldig gemaakt. De verhoren wer den maandag en woensdag voortgezet en het resultaat hiervan was dat de politie besloot om woensdagnacht ter plaatse een reconstructie van het ge beurde te houden. Men kwam tot de conclusie dat K. en niemand anders de dader moet zijn geweest. Hij legde trouwens een tot in alle details uitgewerkte beken tenis af. Het schijnt dat de man zich niet bewust is geweest dat hij de vrouw heeft gedood. Volgens zijn verklaring had hij haar slechts bij de keel gegrepen om te voorkomen dat zij door schreeuwen de aandacht van de buren zou trekken. De dader is de enige zoon uit een keurig gezin en maakt een beschaaf de indruk. Intussen staat wel vast, dat, hoewel hij nooit met de justitie in aanraking is gekomen, hij meer zedenmisdrijven op zijn geweten moet hebben. t Wij brengen een prachtige collectie SUÈDE EN LEDER in lang, driekwart en kort Wilhelminastraat 19 Waalwijk Degenen die zich de moeite ge troosten de prachtige ruilverkave- lingswerken met z'n nieuwe wegen en afwatering eens te gaan bekijken, zouden niet vermoeden, dat er na al dit vele werk en de eerste goede sa menwerking, nu nog stagnatie voor komt. Het betreft hier het ruilverkave- lingsblok 62, omsloten door de wegen Elshout-Haarsteeg, Elshout-Heus- den, de Hoge Maaswijk en de Bergse Maas. De oorzaak van deze narigheid is de tijdelijke gebruiksregeling, waar van op 't ogenblik circa 600 grond gebruikers van dit werk zouden kun nen profiteren, maar wat tegenge houden wordt door een 100-tal be zwaarschriften, die tegen deze tijde lijke regeling in verzet zijn gekomen. Het resultaat is nu, dat de plaatse lijke commissie besloten heeft deze tijdelijke gebruiksregeling voorlopig huiten werking te stellen, waardoor de bewerking der gronden in dit ge bied in ernstige mate wordt belem merd of buiten werking gesteld en de goedwillenden de dupe zijn. Het is te hopen dat spoedig een oplossing gevonden zal worden voor de onvoorziene belemmering in de voortgang der werkzaamheden en t grote nut daarvan.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 1