wAAlwnkse en lAnqstRAAtse c.ouRAnr
Verkoop personenauto's steeg
in 1963 met 20 procent
Optica Bogaerts
I
wat het kost, maar het
klaar zijn, want
De mannen van het N.T.S.-journaal
vechten voor minuten en seconden
ékeuken
fji
Zou het lukken
DE TOESTAND
OP CYPRUS
Moeilijk rekenen
De verrassing
Voorjaarsbeurs 1964
omvat complete Techni-show
en nieuwe afdeling Aardgas
VRIJDAG 3 JANUARI 1964
fcho van het Zuióen
a hnnnpmpnt
86e JAARGANG No. 1
'jksche Stoomdrukkerij
Antoon Tieler.
facteur: JAN TIELEN
%imer 1.069687
'd verschijnt 2x per week
Abonnement
p. week (0.24 1 ct. mc.k.) f 0.25
p. mnd. (1.00 5 ct. inc.k.) f 1.05
p kwrt. (3.00 -f 10 ct. inc.k.) f 3.10
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs: 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
„ECHO"
Telegram-adres
Tel. 04167
04160
Waalwijk
Grotestraat 205,
Bureaux:
Iht 1878
om 8 uur moeten we
'anneer de klok 8 slaatgaat het programma met de grootste kijk-
chtheid, het dagelijks journaal, de lucht in. En iedereen die televisie
jkt vindt Ut de meest normale zaak van de wereld, de klok wijst
kt'en precies op de seconde klinkt de gong en daar gaat het ge
wen.' De meesten hebben echter geen flauw vermoeden wat er voor
mt kijken om het actuele nieuws van deze dag, soms nog van zeer
lent van enkele uren geleden, keurig in beeld en geluid te kunnen
tsenteren. Liefst in films en foto's, maar als 't niet anders kan en
geen visueel materiaal voorhanden is, gewoon voorgelezen van het
mneer u er even over nadenkt, dan wordt het wel duidelijk, dat hier
n perfecte organisatie achter moet. staan en dat al het werk van deze
'mst tot in seconden moet zijn "gepland". Maar wanneer we daarbij
lenken, dat de journaaldienst zo actueel mogelijk wil zijn en als het
m kan ook die berichten op de buis wil brengen die in de namiddag
vooravond hebben plaatsgevonden, dan begrijpen we, dat het in veel
vallen in het laatste uur, zo tusSen zeven en acht, echt wel jagen en
ihten moet zijn om die fatale gongslag te halen.
j die iets meer van filmen en fotograferen weten, begrijpen wel
iar de moeilijkheden voor een groot deel schuilen. Het opgenomen
iteriaal moet niet alleen met de grootst mogelijke spoed naar Hil-
isum worden gebracht, waar de ontwikkelcentrales zijn van Cme-
atrurn, maar dan moet dit materiaal nog de lange, tijdrovende weg
an van ontwikkelen, stoppen, fixeren, drogen, snijden en monteren,
it laatste is een factor, waarmee men vooraf weet rekening te moe-
i houden. Iedere redacteur weet hoeveel tijd hiermee gemoeid is en
arom hebben de cameraploegen 0ok de opdracht om er voor te zor-
1, dat het belichte materiaal uiterlijk om zes uur 's middags binnen
Wordt het. door een of andere onverwachte omstandigheid later -
dat kan uiteraard wel eens voorkomen - dan begint de ware race
st de tijd!
Wijn eens een kijkje gaan ne
en Ciné-Centrum in Hilversum,
aar: werk wordt gedaan en waar
e kais maakten met de heer K.
as, i: als ervaren cameraman van
de leiding heeft over de
mealoegen.
Helleek ons al spoedig, dat Ciné-
ntianiet alleen voor het journaal
erkt.aaar alle televisie-filmwerk
et. Bit betekent, dat er ook gewerkt
ordtaan programma's als "sport in
eld",gefilmde onderdelen van do-
mentaire en ontspanningsprogram-
a's, kinderseries enzovoort. Dat
udt ie,dat het journaal als zodanig
j maar een onderdeel uitmaakt
nhet totale werkprogramma.
Voor al dit filmwerk beschikt het
tram over bijna dertig camera-
egen, die bestaan uit twee of drie
n,te weten een cameraman met zijn
""toestellen, een geluidstechnicus
?t zijn opï emapparatuur en even-
elepabelichtingstechnicus met zijn
teiikal
fc ploeg beschikt over een auto,
Jfcariëren van een gewone per-
emvagen, vj.a combi-wagen, tot
ksfags 'busje, een en ander af-
kelijk van de hoeveelheid hulp-
Helen die zij dienen mee te nemen,
e redactie van het N.T.S.-jour-
1 overlegt reeds dagen van te vo-
met Ciné-Centrum welke aange-
digde gebeurtenissen er zullen
den opgenomen en zo ontstaat er
schema, waarop een groot deel
de ploegen al worden ingedeeld,
gezien men echter niet alles van
oren kan weten, wordt er een rui-
marge gehouden voor het onver-
hte nieuws. Tot op de laatste dag
dt hei opgestelde programma aan-
uld, of desnoods gewijzigd en pas
'e dag zelf, ja op het uur van ver-
wsten de ploegen eigenlijk pre-
wat ze gaan doen. Elke ploeg
haald. Een zee van organisatiewerk
zaamheden zit er aan vastalvorens
de mannen op stap kunnen gaan. Er
kunnen een heleboel onverwachte
dingen gebeuren, waardoor het tijd
schema in de war kan lopen. In de
winter behoeven we maar te denken
aan de mogelijkheid van plotseling
opkomende mist en gladheid van de
weg, die de tijd "gepland" voor de
terugweg in de war kunnen schop
pen, het uitvallen van verbindingen
en zo meer.
Wij zijn een dagje met een camera
ploeg op stap gegaan en we treffen
maar een heel "tam" onderwerp. Een
debat van de minister met de Tweede
Kamer in Den Haag.
Ons ploegje bestond uit drie man
de cameraman, een geluidstechnicus,
een belichtingsman en tenslotte uw
verslaggever als vierde en waarne
mer van het gebeuren.
Nadat het opdrachtbriefje was be
studeerd, togen de heren naar het ma
gazijn, waar ieder het materiaal haal
de dat hij voor die dag nodig meende
te hebben. Alles werd keurig in een
volkswagenbusje geladen en precies
op tijd vertrokken we. Een rustig rit
je naar Den Haag bood geen enkele
moeilijkheid. Op het Binnenhof aan-
Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8
Ook met het geluid moet zo gespeeld worden, dat het synchroon loopt met het beeld.
gelijk moesten we nu uit het tijdens
het spitsuur zo drukke Den Haag zien
te komen. Eindeloos traineerden de
files. De spanning steeg. Eindelijk
de grote weg en nu het gas op de
plank!
Toen we bij het speciale laborato
rium arriveerden, waar het journaal
wordt behandeld, stond iedereen al
klaar. De film werd dadelijk doorge
geven en onmiddellijk kwam alles in
actie. Het belichte materiaal ver
dween in een ontwikkelmachine, een
ingenieus apparaat waarin de vloei
stoffen automatisch op een constante
temperatuur en chemische kracht
worden gehouden en waarin het ma
teriaal via vele slingeringen het ge
hele proces van ontwikkelen, stoppen,
fixeren, spoelen en drogen door
loopt.
Aan de buitenkant van de machine
windt een spoel langzaam maar zeker
het gereedgekomen materiaal op. In
middels hield de redactie angstvallig
(Ie tijd in de gaten.
Telefoon "Komt Binnenhof nog
op tijd klaar?" "Ja, we zijn op tijd".
m s! .-V HI 1 Sl-ti «1 L- dl
Eindelijk was het zover. De spoel
ging in ijltempo naar de afdeling waar
een dame het materiaal sneed, om het
tenslotte in het geheel van opnamen
van die dag, te monteren. Hier ont
dekten we dat dit laatste werkelijk
een routinewerkje is, dat razend snel
en feilloos wordt uitgevoerd. Ook
met het geluid wordt geëxperimen
teerd, want dit moest in het geheel
worden ondergebracht en wel zo, dat
de woorden van de minister en de
parlementariërs keurig synchroon lie
pen met het beeld. Al met al een dui
vels werkje.
Maar de mannen en vrouwen van
het Ciné-Centrum spelen het klaar.
Weliswaar op het nippertje vertrok
een snelle wagen met het filmmate
riaal naar Bussum, om het bij de stu
dio af te leveren. Ook deze dag lukte
het. Het komt wel regelmatig voor,
dat door improvisatie en snel werken
nog juist die fatale gongslag van acht
uur kan worden gehaald!
Na marathon-besprekingen met
leiders van de Griekse en de Turkse
gemeenschap op Cyprus, heeft de
Britse minister van gemenebestzaken,
Duncan Sandys, maandag zijn eerste
grote successen geboekt. Aartsbis
schop Makarios, president van de re
publiek en leider van de Griekse
meerderheid, vice-president dr Koets-
joek, voorman van de Turkse minder
heid, en andere vertegenwoordigers,
tekenden een overeenkomst.
Het akkoord omvat drie belangrij
ke punten
1. Alle gebieden in en om de
hoofdstad Nicosia, waar tijdens de
afgelopen dagen bittere gevechten zijn
geleverd, worden tot neutrale zones
verklaard.
De Griekse en Turkse Cyprioten,
die nog steeds zwaarbewapend tegen
over elkaar liggen, zullen hun stellin
gen verlaten en overdragen aan Britse
troepen.
2. Het noorden van de stad, waar
vele verlaten huizen van gevluchte
Turken staan, zal speciale bescher
ming krijgen om het herstel van de
normale toestand te bevorderen.
3. De Britten krijgen voor hun
patroulles volledige bewegingsvrij
heid in en rond Nicosia.
NIEUWE LITURGIE IN
VOORBEREIDING
De bisschoppen van Nederland
hebben een Nederlandse commissie
voor liturgie ingesteld met als taak
de vernieuwing voor te bereiden, die
is mogelijk gemaakt en aanbevolen in
de constitutie over de liturgie, welke
op het concilie is vastgesteld. Daarbij
wordt voeling gehouden met de Ne
derlandstalige bisdommen in België.
Sx-?x:x
Het snijden en monteren is een routinewerkje.
ontvangt een opdrachtbriefje, waar
op tot in alle details de werkzaamhe
den staan vermeld, zoals de adressen,
de naam van de persoon met wie men
zich in verbinding moet stellen, tij
den, verbindingen, eventuele koeriers
die reeds tussentijds materiaal mee
zullen nemen naar Hilversum enzo
voort. Dit hele schema is vooraf door
de leiding georganiseerd, er is opge
beld, er zijn afspraken gemaakt, er
zijn tijden berekend.
De heer Das vertelt ons, wat hier
voor komt kijken. Men moet alles
kunnen voorzien. Men moet uitreke
nen hoe vroeg er moet worden ver
trokken om tijdig ter plaatse aanwe
zig te zijn, waarbij speling moet wor
den gehouden met pech, met het op
stellen van de apparatuur, de latere
aanvang van het gebeuren, de tijd dat
een plechtigheid afloopt en dan de
afvoer van mensen en materiaal en de
extra vertraging die dit zal vergen.
Indien de tijd gaat klemmen, moet er
gezorgd worden, dat reeds een deel
tussentijds door iemand wordt opge-
n do ontwikkelmachine gaat alles vol-automatisch. Ontwikkelen, stoppen, fixeren,
spoelen en drogen. De film komt er kant en klaar uit.
gekomen, bleek dat men al op onze
komst had gerekend en aangezien
men hier wel meer bezoek krijgt van
de N.T.S. wist iedereen hoe het ging
en liep alles op rolletjes.
Die ochtend deden de mannen van
de ploeg gewoon routinewerk. Het
débat was zeer interessant en van al
gemeen belang dus echt de moeite
waard. Maar tegen twaalven bleek,
dat de zitting 's middags zou worden
voortgezet. En daar begonnen de
moeilijkheden, want hiermede had
men vooraf geen rekening kunnen
houden. Dadelijk werd er met Hil
versum getelefoneerd. Blijven en
doorwerken. Belicht materiaal gereed
leggen, want dat wordt dadelijk op
gehaald en alvast naar Hilversum
gebracht. Onderwerp van vanmiddag
vervalt".
Inmiddels benutten wij de tijd om
iets te gaan eten. Voor half 2 ver
scheen er een auto, die het filmma
teriaal dat wij 's morgens hadden op
genomen, meenam. Zo, dat was ten
minste al weg. Nu de rest nog!
's Middags begon het debat en wij
hadden al uitgerekend, dat we het
nog keurig op tijd konden halen,
wanneer we nu maar vóór half vijf
klaar waren.
Maar het debat rekte zich. Vol
spanning keken we nu en dan op on
ze horloges. Zou het toch nog luk
ken? Het werd later en later! Ten
slotte werd het vijf uur en toen moes
ten we gaan inpakken. Snel werd er
nog even met Hilversum gebeld
"Het wordt wat later. We zullen ons
uiterste best doen om zo snel moge
lijk te komen. Zorg maar dat alles
klaar staat!"
Terwijl er één telefoneerde waren
de anderen al druk bezig alles in het
busje te laden en toen begon een wa
re wedloop met de tijd. Zo snel mo-
Voor de rijwiel- en automobiel
branche kan 1963 over het algemeen
als vrij gunstig worden getypeerd. De
verkopen van personenauto s zijn op
nieuw met zo'n 20 procent gestegen,
een tendens die nu al sinds 1960 aan
houdt. Ook bij de bedrijfsauto s was
enige verkoopstijging ten opzichte
van 1962 te zien.
Aldus een terugblik over dit jaar.
In het decembernummer van de Ne
derlandse Vereniging de Rijwiel- en
Automobielindustrie (RAI).
Wat de tweewielers betreft mag
met uitzondering van de scooters -
over een licht herstel in de afgelopen
zomer worden gesproken. Het meest
opvallende is hierbij de rijwielver
koop. Sinds 1959, toen de verkoop
van fietsen met 686.000 stuks een
record behaalde, daalde het verkoop
cijfer langzaam, maar onafgebroken.
Thans gaan de rijwielverkopen voor
het eerst weer in opgaande lijn zij
het nog matig. De afgelopen winter,
met zowel voor fietsen en bromfiet
sen zeer ongunstige resultaten, in
aanmerking genomen, is de zomer-
verkoop gunstig geweest. Voor de
bromfiets geldt het zelfde, maar in
mindere mate. De bijzonder ongun
stige winter kon slechts ten dele goed
gemaakt worden, waardoor de cijfers
van 1963 nog een geringe daling ten
opzichte van 1962 zullen aangeven.
Terwijl de scooterverkopen snel da
len, is bij de motorfiets een geringe
stijging merkbaar. Toch moet voor de
hele tweewielerbranche gezegd wor
den, aldus het RAI-orgaan, dat de
verkopen zich meer en meer stabili-
fiets tot motorfiets, zo vervolgt het
RAI-orgaan, evenwel de mogelijk
heid van een opleving in verband mei
de sportieve en gezonde elementen
van het in de openlucht rijden, ter
wijl tevens parkeerproblemen de ver
koop van tweewielers gunstig kunnen
beïnvloeden. Een toestand die zich
thans reeds in Zweden voordoet. Wat
1964 betreft, is onze bijzonder con
junctuur-gevoelige branche in sterke
mate afhankelijk van de inflatie, die
direct een tweeërlei uitwerking heeft:
de loonstijging geeft een koopkracht
injectie, maar de stijging der prijzen
heeft een negatief effect, aldus het
RAI-orgaan.
Over de hele linie hébben de prij
zen in de rijwiel- en automobiel
branche de afgelopen jaren meer een
dalende dan een stijgende tendens te
zien gegeven, wat mede beïnvloed is
door de toenemende concurrentie bij
personenauto's, bromfietsen en fiet
sen. Zolang deze prijzen gelijk blij
ven betekent dat in de huidige situ
atie in feite opnieuw een prijsdaling
die gunstig verkopen kan inhouden.
Het nieuwe jaar wordt zodoende een
jaar dat wel bepaalde risico's voor de
branche inhoudt, maar toch ook wel
goede perspectieven biedt, aldus het
RAI-orgaan.
ELASTIEKEN KOUSEN
STEUNZOLEN
Grotestraat 220 WAALWIJK
WEDEROM GROTE AMERIKAANSE INZENDING
BUDDEMEYER
chemisch reinigen
grotestraat 95 waalwijk
seren op een niveau dat voor het
overgrote deel bepaald wordt door de
vervangingsvraag. De autobranche,
en met name de personenauto, be
vindt zich in een expansie, die nog
wel menig jaar zal blijven aanhouden
en voordat het autobezit vrijwel alge
meen de gewoonste zaak ter wereld
is zal zich bij de tweewieler wel geen
nieuwe expansie voordoen.
Op de lange duur bestaat voor
De voorjaarsbeurs 1964, die van
9 tot en met 17 maart te Utrecht
wordt gehouden, omvat als een van
de aantrekkelijkste onderdelen een
massale expositie van machines en
gereedschappen voor metaal en hout
bewerking in het kader van de zgn.
„Techni-Show"De Techni-Show is
ondergebracht in de nieuwe lrenehal,
de Bernhardhal en een deel van hal C.
Zij beslaat met 200 exposanten ruim
17000 m2 standruimte5000 m2
meer dan op de laatste Techni-Show
die in 1958 als apparte vakbeurs te
Utrecht werd gehouden. Geïnti-
greerd in de voorjaarsbeurs 1964 is
deze machine-show de meest comple
te, ooit in ons land georganiseerd.
Een nieuw aspect op de voorjaars
beurs is de presentatie van de nieuwe
aardgas groep. De aanleiding hier
toe is geweest de recente vondst van
grote hoeveelheden aardgas in de
Nederlandse bodem en de activiteiten
die hiervan het gevolg waren bij de
overheid en het bedrijfsleven. De
Jaarbeurs is gekomen tot vorming
van de nieuwe aardgasgroep in sa
menwerking met de Nederlandse
Aardolie Maatschappij, de Neder
landse Gasunie en het Gasinstituut
van de vereniging van Exploitanten
van Gasbedrijven. In de Merwehal,
die geheel voor de aardgas zal wor
den ingericht, zal het middelpunt zijn
een grote gecombineerde voorlich
tingstand van bovengenoemde insti
tuten. Rondom dit centrum zullen
commerciële stands worden gegroe
peerd voor 't vervoer, de distributie,
de industriële- en huishiudelijke toe
passingen van dit gas. De oppervlak
te van deze sector zal 2200 m2 be
dragen.
Noord-Amerika, dat in 't jaar
1963 zo'n succes heeft gehad,
keert opnieuw terug met een collec
tieve stand van 1200 m2. Het pro
gramma wordt aangepast aan het ka
rakter der beurs, zodat een uitvoerig
aanbod wordt getoond van machine
werktuigen, hendroliek, pneumatiek
en vermoedelijk ook aardgasappara-
tuur. Deze inzending komt te staan
in de Magriethal, geflankeerd door
een aantal andere buitenlandse in
zendingen, waaronder Oosten
rijk, Bulgarije, Frankrijk, Zweden,
West-Duitsland en Zuid-Afrika.
Iets meer dan de helft van de Ma
griethal is bestemd voor algemeen
industriële groepen, w.o. apparatuur
voor luchtbehandeling, stoommachi
nes, stoomketels, turbines, onder
houdsmiddelen voor de industrie. De
ze groepen vindt men ook nog in de
rest van hal C.