wAAlwnkse en lAnqstRAAtse c.ouRAnr Verkoop personenauto's steeg in 1963 met 20 procent Optica Bogaerts I wat het kost, maar het klaar zijn, want De mannen van het N.T.S.-journaal vechten voor minuten en seconden ékeuken fji Zou het lukken DE TOESTAND OP CYPRUS Moeilijk rekenen De verrassing Voorjaarsbeurs 1964 omvat complete Techni-show en nieuwe afdeling Aardgas VRIJDAG 3 JANUARI 1964 fcho van het Zuióen a hnnnpmpnt 86e JAARGANG No. 1 'jksche Stoomdrukkerij Antoon Tieler. facteur: JAN TIELEN %imer 1.069687 'd verschijnt 2x per week Abonnement p. week (0.24 1 ct. mc.k.) f 0.25 p. mnd. (1.00 5 ct. inc.k.) f 1.05 p kwrt. (3.00 -f 10 ct. inc.k.) f 3.10 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief „ECHO" Telegram-adres Tel. 04167 04160 Waalwijk Grotestraat 205, Bureaux: Iht 1878 om 8 uur moeten we 'anneer de klok 8 slaatgaat het programma met de grootste kijk- chtheid, het dagelijks journaal, de lucht in. En iedereen die televisie jkt vindt Ut de meest normale zaak van de wereld, de klok wijst kt'en precies op de seconde klinkt de gong en daar gaat het ge wen.' De meesten hebben echter geen flauw vermoeden wat er voor mt kijken om het actuele nieuws van deze dag, soms nog van zeer lent van enkele uren geleden, keurig in beeld en geluid te kunnen tsenteren. Liefst in films en foto's, maar als 't niet anders kan en geen visueel materiaal voorhanden is, gewoon voorgelezen van het mneer u er even over nadenkt, dan wordt het wel duidelijk, dat hier n perfecte organisatie achter moet. staan en dat al het werk van deze 'mst tot in seconden moet zijn "gepland". Maar wanneer we daarbij lenken, dat de journaaldienst zo actueel mogelijk wil zijn en als het m kan ook die berichten op de buis wil brengen die in de namiddag vooravond hebben plaatsgevonden, dan begrijpen we, dat het in veel vallen in het laatste uur, zo tusSen zeven en acht, echt wel jagen en ihten moet zijn om die fatale gongslag te halen. j die iets meer van filmen en fotograferen weten, begrijpen wel iar de moeilijkheden voor een groot deel schuilen. Het opgenomen iteriaal moet niet alleen met de grootst mogelijke spoed naar Hil- isum worden gebracht, waar de ontwikkelcentrales zijn van Cme- atrurn, maar dan moet dit materiaal nog de lange, tijdrovende weg an van ontwikkelen, stoppen, fixeren, drogen, snijden en monteren, it laatste is een factor, waarmee men vooraf weet rekening te moe- i houden. Iedere redacteur weet hoeveel tijd hiermee gemoeid is en arom hebben de cameraploegen 0ok de opdracht om er voor te zor- 1, dat het belichte materiaal uiterlijk om zes uur 's middags binnen Wordt het. door een of andere onverwachte omstandigheid later - dat kan uiteraard wel eens voorkomen - dan begint de ware race st de tijd! Wijn eens een kijkje gaan ne en Ciné-Centrum in Hilversum, aar: werk wordt gedaan en waar e kais maakten met de heer K. as, i: als ervaren cameraman van de leiding heeft over de mealoegen. Helleek ons al spoedig, dat Ciné- ntianiet alleen voor het journaal erkt.aaar alle televisie-filmwerk et. Bit betekent, dat er ook gewerkt ordtaan programma's als "sport in eld",gefilmde onderdelen van do- mentaire en ontspanningsprogram- a's, kinderseries enzovoort. Dat udt ie,dat het journaal als zodanig j maar een onderdeel uitmaakt nhet totale werkprogramma. Voor al dit filmwerk beschikt het tram over bijna dertig camera- egen, die bestaan uit twee of drie n,te weten een cameraman met zijn ""toestellen, een geluidstechnicus ?t zijn opï emapparatuur en even- elepabelichtingstechnicus met zijn teiikal fc ploeg beschikt over een auto, Jfcariëren van een gewone per- emvagen, vj.a combi-wagen, tot ksfags 'busje, een en ander af- kelijk van de hoeveelheid hulp- Helen die zij dienen mee te nemen, e redactie van het N.T.S.-jour- 1 overlegt reeds dagen van te vo- met Ciné-Centrum welke aange- digde gebeurtenissen er zullen den opgenomen en zo ontstaat er schema, waarop een groot deel de ploegen al worden ingedeeld, gezien men echter niet alles van oren kan weten, wordt er een rui- marge gehouden voor het onver- hte nieuws. Tot op de laatste dag dt hei opgestelde programma aan- uld, of desnoods gewijzigd en pas 'e dag zelf, ja op het uur van ver- wsten de ploegen eigenlijk pre- wat ze gaan doen. Elke ploeg haald. Een zee van organisatiewerk zaamheden zit er aan vastalvorens de mannen op stap kunnen gaan. Er kunnen een heleboel onverwachte dingen gebeuren, waardoor het tijd schema in de war kan lopen. In de winter behoeven we maar te denken aan de mogelijkheid van plotseling opkomende mist en gladheid van de weg, die de tijd "gepland" voor de terugweg in de war kunnen schop pen, het uitvallen van verbindingen en zo meer. Wij zijn een dagje met een camera ploeg op stap gegaan en we treffen maar een heel "tam" onderwerp. Een debat van de minister met de Tweede Kamer in Den Haag. Ons ploegje bestond uit drie man de cameraman, een geluidstechnicus, een belichtingsman en tenslotte uw verslaggever als vierde en waarne mer van het gebeuren. Nadat het opdrachtbriefje was be studeerd, togen de heren naar het ma gazijn, waar ieder het materiaal haal de dat hij voor die dag nodig meende te hebben. Alles werd keurig in een volkswagenbusje geladen en precies op tijd vertrokken we. Een rustig rit je naar Den Haag bood geen enkele moeilijkheid. Op het Binnenhof aan- Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Ook met het geluid moet zo gespeeld worden, dat het synchroon loopt met het beeld. gelijk moesten we nu uit het tijdens het spitsuur zo drukke Den Haag zien te komen. Eindeloos traineerden de files. De spanning steeg. Eindelijk de grote weg en nu het gas op de plank! Toen we bij het speciale laborato rium arriveerden, waar het journaal wordt behandeld, stond iedereen al klaar. De film werd dadelijk doorge geven en onmiddellijk kwam alles in actie. Het belichte materiaal ver dween in een ontwikkelmachine, een ingenieus apparaat waarin de vloei stoffen automatisch op een constante temperatuur en chemische kracht worden gehouden en waarin het ma teriaal via vele slingeringen het ge hele proces van ontwikkelen, stoppen, fixeren, spoelen en drogen door loopt. Aan de buitenkant van de machine windt een spoel langzaam maar zeker het gereedgekomen materiaal op. In middels hield de redactie angstvallig (Ie tijd in de gaten. Telefoon "Komt Binnenhof nog op tijd klaar?" "Ja, we zijn op tijd". m s! .-V HI 1 Sl-ti «1 L- dl Eindelijk was het zover. De spoel ging in ijltempo naar de afdeling waar een dame het materiaal sneed, om het tenslotte in het geheel van opnamen van die dag, te monteren. Hier ont dekten we dat dit laatste werkelijk een routinewerkje is, dat razend snel en feilloos wordt uitgevoerd. Ook met het geluid wordt geëxperimen teerd, want dit moest in het geheel worden ondergebracht en wel zo, dat de woorden van de minister en de parlementariërs keurig synchroon lie pen met het beeld. Al met al een dui vels werkje. Maar de mannen en vrouwen van het Ciné-Centrum spelen het klaar. Weliswaar op het nippertje vertrok een snelle wagen met het filmmate riaal naar Bussum, om het bij de stu dio af te leveren. Ook deze dag lukte het. Het komt wel regelmatig voor, dat door improvisatie en snel werken nog juist die fatale gongslag van acht uur kan worden gehaald! Na marathon-besprekingen met leiders van de Griekse en de Turkse gemeenschap op Cyprus, heeft de Britse minister van gemenebestzaken, Duncan Sandys, maandag zijn eerste grote successen geboekt. Aartsbis schop Makarios, president van de re publiek en leider van de Griekse meerderheid, vice-president dr Koets- joek, voorman van de Turkse minder heid, en andere vertegenwoordigers, tekenden een overeenkomst. Het akkoord omvat drie belangrij ke punten 1. Alle gebieden in en om de hoofdstad Nicosia, waar tijdens de afgelopen dagen bittere gevechten zijn geleverd, worden tot neutrale zones verklaard. De Griekse en Turkse Cyprioten, die nog steeds zwaarbewapend tegen over elkaar liggen, zullen hun stellin gen verlaten en overdragen aan Britse troepen. 2. Het noorden van de stad, waar vele verlaten huizen van gevluchte Turken staan, zal speciale bescher ming krijgen om het herstel van de normale toestand te bevorderen. 3. De Britten krijgen voor hun patroulles volledige bewegingsvrij heid in en rond Nicosia. NIEUWE LITURGIE IN VOORBEREIDING De bisschoppen van Nederland hebben een Nederlandse commissie voor liturgie ingesteld met als taak de vernieuwing voor te bereiden, die is mogelijk gemaakt en aanbevolen in de constitutie over de liturgie, welke op het concilie is vastgesteld. Daarbij wordt voeling gehouden met de Ne derlandstalige bisdommen in België. Sx-?x:x Het snijden en monteren is een routinewerkje. ontvangt een opdrachtbriefje, waar op tot in alle details de werkzaamhe den staan vermeld, zoals de adressen, de naam van de persoon met wie men zich in verbinding moet stellen, tij den, verbindingen, eventuele koeriers die reeds tussentijds materiaal mee zullen nemen naar Hilversum enzo voort. Dit hele schema is vooraf door de leiding georganiseerd, er is opge beld, er zijn afspraken gemaakt, er zijn tijden berekend. De heer Das vertelt ons, wat hier voor komt kijken. Men moet alles kunnen voorzien. Men moet uitreke nen hoe vroeg er moet worden ver trokken om tijdig ter plaatse aanwe zig te zijn, waarbij speling moet wor den gehouden met pech, met het op stellen van de apparatuur, de latere aanvang van het gebeuren, de tijd dat een plechtigheid afloopt en dan de afvoer van mensen en materiaal en de extra vertraging die dit zal vergen. Indien de tijd gaat klemmen, moet er gezorgd worden, dat reeds een deel tussentijds door iemand wordt opge- n do ontwikkelmachine gaat alles vol-automatisch. Ontwikkelen, stoppen, fixeren, spoelen en drogen. De film komt er kant en klaar uit. gekomen, bleek dat men al op onze komst had gerekend en aangezien men hier wel meer bezoek krijgt van de N.T.S. wist iedereen hoe het ging en liep alles op rolletjes. Die ochtend deden de mannen van de ploeg gewoon routinewerk. Het débat was zeer interessant en van al gemeen belang dus echt de moeite waard. Maar tegen twaalven bleek, dat de zitting 's middags zou worden voortgezet. En daar begonnen de moeilijkheden, want hiermede had men vooraf geen rekening kunnen houden. Dadelijk werd er met Hil versum getelefoneerd. Blijven en doorwerken. Belicht materiaal gereed leggen, want dat wordt dadelijk op gehaald en alvast naar Hilversum gebracht. Onderwerp van vanmiddag vervalt". Inmiddels benutten wij de tijd om iets te gaan eten. Voor half 2 ver scheen er een auto, die het filmma teriaal dat wij 's morgens hadden op genomen, meenam. Zo, dat was ten minste al weg. Nu de rest nog! 's Middags begon het debat en wij hadden al uitgerekend, dat we het nog keurig op tijd konden halen, wanneer we nu maar vóór half vijf klaar waren. Maar het debat rekte zich. Vol spanning keken we nu en dan op on ze horloges. Zou het toch nog luk ken? Het werd later en later! Ten slotte werd het vijf uur en toen moes ten we gaan inpakken. Snel werd er nog even met Hilversum gebeld "Het wordt wat later. We zullen ons uiterste best doen om zo snel moge lijk te komen. Zorg maar dat alles klaar staat!" Terwijl er één telefoneerde waren de anderen al druk bezig alles in het busje te laden en toen begon een wa re wedloop met de tijd. Zo snel mo- Voor de rijwiel- en automobiel branche kan 1963 over het algemeen als vrij gunstig worden getypeerd. De verkopen van personenauto s zijn op nieuw met zo'n 20 procent gestegen, een tendens die nu al sinds 1960 aan houdt. Ook bij de bedrijfsauto s was enige verkoopstijging ten opzichte van 1962 te zien. Aldus een terugblik over dit jaar. In het decembernummer van de Ne derlandse Vereniging de Rijwiel- en Automobielindustrie (RAI). Wat de tweewielers betreft mag met uitzondering van de scooters - over een licht herstel in de afgelopen zomer worden gesproken. Het meest opvallende is hierbij de rijwielver koop. Sinds 1959, toen de verkoop van fietsen met 686.000 stuks een record behaalde, daalde het verkoop cijfer langzaam, maar onafgebroken. Thans gaan de rijwielverkopen voor het eerst weer in opgaande lijn zij het nog matig. De afgelopen winter, met zowel voor fietsen en bromfiet sen zeer ongunstige resultaten, in aanmerking genomen, is de zomer- verkoop gunstig geweest. Voor de bromfiets geldt het zelfde, maar in mindere mate. De bijzonder ongun stige winter kon slechts ten dele goed gemaakt worden, waardoor de cijfers van 1963 nog een geringe daling ten opzichte van 1962 zullen aangeven. Terwijl de scooterverkopen snel da len, is bij de motorfiets een geringe stijging merkbaar. Toch moet voor de hele tweewielerbranche gezegd wor den, aldus het RAI-orgaan, dat de verkopen zich meer en meer stabili- fiets tot motorfiets, zo vervolgt het RAI-orgaan, evenwel de mogelijk heid van een opleving in verband mei de sportieve en gezonde elementen van het in de openlucht rijden, ter wijl tevens parkeerproblemen de ver koop van tweewielers gunstig kunnen beïnvloeden. Een toestand die zich thans reeds in Zweden voordoet. Wat 1964 betreft, is onze bijzonder con junctuur-gevoelige branche in sterke mate afhankelijk van de inflatie, die direct een tweeërlei uitwerking heeft: de loonstijging geeft een koopkracht injectie, maar de stijging der prijzen heeft een negatief effect, aldus het RAI-orgaan. Over de hele linie hébben de prij zen in de rijwiel- en automobiel branche de afgelopen jaren meer een dalende dan een stijgende tendens te zien gegeven, wat mede beïnvloed is door de toenemende concurrentie bij personenauto's, bromfietsen en fiet sen. Zolang deze prijzen gelijk blij ven betekent dat in de huidige situ atie in feite opnieuw een prijsdaling die gunstig verkopen kan inhouden. Het nieuwe jaar wordt zodoende een jaar dat wel bepaalde risico's voor de branche inhoudt, maar toch ook wel goede perspectieven biedt, aldus het RAI-orgaan. ELASTIEKEN KOUSEN STEUNZOLEN Grotestraat 220 WAALWIJK WEDEROM GROTE AMERIKAANSE INZENDING BUDDEMEYER chemisch reinigen grotestraat 95 waalwijk seren op een niveau dat voor het overgrote deel bepaald wordt door de vervangingsvraag. De autobranche, en met name de personenauto, be vindt zich in een expansie, die nog wel menig jaar zal blijven aanhouden en voordat het autobezit vrijwel alge meen de gewoonste zaak ter wereld is zal zich bij de tweewieler wel geen nieuwe expansie voordoen. Op de lange duur bestaat voor De voorjaarsbeurs 1964, die van 9 tot en met 17 maart te Utrecht wordt gehouden, omvat als een van de aantrekkelijkste onderdelen een massale expositie van machines en gereedschappen voor metaal en hout bewerking in het kader van de zgn. „Techni-Show"De Techni-Show is ondergebracht in de nieuwe lrenehal, de Bernhardhal en een deel van hal C. Zij beslaat met 200 exposanten ruim 17000 m2 standruimte5000 m2 meer dan op de laatste Techni-Show die in 1958 als apparte vakbeurs te Utrecht werd gehouden. Geïnti- greerd in de voorjaarsbeurs 1964 is deze machine-show de meest comple te, ooit in ons land georganiseerd. Een nieuw aspect op de voorjaars beurs is de presentatie van de nieuwe aardgas groep. De aanleiding hier toe is geweest de recente vondst van grote hoeveelheden aardgas in de Nederlandse bodem en de activiteiten die hiervan het gevolg waren bij de overheid en het bedrijfsleven. De Jaarbeurs is gekomen tot vorming van de nieuwe aardgasgroep in sa menwerking met de Nederlandse Aardolie Maatschappij, de Neder landse Gasunie en het Gasinstituut van de vereniging van Exploitanten van Gasbedrijven. In de Merwehal, die geheel voor de aardgas zal wor den ingericht, zal het middelpunt zijn een grote gecombineerde voorlich tingstand van bovengenoemde insti tuten. Rondom dit centrum zullen commerciële stands worden gegroe peerd voor 't vervoer, de distributie, de industriële- en huishiudelijke toe passingen van dit gas. De oppervlak te van deze sector zal 2200 m2 be dragen. Noord-Amerika, dat in 't jaar 1963 zo'n succes heeft gehad, keert opnieuw terug met een collec tieve stand van 1200 m2. Het pro gramma wordt aangepast aan het ka rakter der beurs, zodat een uitvoerig aanbod wordt getoond van machine werktuigen, hendroliek, pneumatiek en vermoedelijk ook aardgasappara- tuur. Deze inzending komt te staan in de Magriethal, geflankeerd door een aantal andere buitenlandse in zendingen, waaronder Oosten rijk, Bulgarije, Frankrijk, Zweden, West-Duitsland en Zuid-Afrika. Iets meer dan de helft van de Ma griethal is bestemd voor algemeen industriële groepen, w.o. apparatuur voor luchtbehandeling, stoommachi nes, stoomketels, turbines, onder houdsmiddelen voor de industrie. De ze groepen vindt men ook nog in de rest van hal C.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1964 | | pagina 1