Bont op ieder uur van de dag Modelijn vindt ook zijn weerklank in badjasjes mm Stoffen ondergingen belangrijkste wijziging in modebeeld Mode gericht op jeugdige aanblik en „Femme Fatale" Cap Nina Ricci De dubbele knoopsluiting, ronde iets wijkende col met strik en de over hemdsmouwen met smalle manchetten vormen de kenmerkende facet ten van deze lichtblauwe wollen voorjaarsmantel, waarvan de rok op de heupen is ingezet. is helemaal op de achtergrond ge raakt. Wie komende lente in de mode wil zijn, zal gabardine moeten dragen, whipcord en linnen. Ruig heid en stugheid maken plaats voor gladheid en soepelheid en een fijn geribbeld oppervlak in diagonale richting of visgraat. Natté blijft mo dern; de vele tweekleurige ruitstof- fen van het seizoen meestal crè me met een matte tint zijn ge weven in natté. Rood en roze wor den veel gebruikt in alle variaties La n vin Kenmerkend voor dit model, dat John Crahay voor het huis Lanvin ontwierp, is de brede geincrusteerde ceintuur die de niet sluitende voor panden van deze beige wollen zo mermantel bij elkaar houdt. tussen het donkerste wijnrood en 't De belangrijkste verandering van de voorjaarsmode is gelegen op het gebied van de stoffen. Het tweed, dat zo lang een eerste plaats innam, teerste fondant met inbegrip van aardbei- en zalmtinten, voorts oran je van gedroogde abrikoos tot en met sinaasappelijs, veel geel, varië rend tussen kerrie- en mimosakleur, enig heldergroen, lichtblauw, bruin en lila. Zwart wordt hoofdzakelijk als achtergrond of afwerking ge bruikt, wit, beige, grège, grijs en alle tussentinten daarvan ziet men in enorme hoeveelheden. De hoofd kleur van het seizoen is echter on betwist marineblauw, in combinatie met wit. De meeste huizen maken zoiets innetjes van deze combinatie, dat je er naar van wordt. Saint Laurent is de enige die haar leven ren allure weet te geven, maar zij brengt dan ook de beste collectie van het seizoen. Deze stoffen en dat marine met wit voeren ons regelrecht terug naar de jaren voor de oorlog. De meeste couturiers inspireren zich dan ook op ongeveer 1935. Dat betekent dus hoekige schouders, rokken tot over de knie (blote knieën behoren tot de uitzonderingen), iets of wat tail le, die ook wel eens een klein beetje óp wil kruipen en niet te veel van dit en van dat. De stijl is in hoofd zaak klassiek: klassieke tailleurs, klassieke redingnotes, die naar be lieven een- of tweerijig mogen zijn. Vele modellen hebben een recht schouderstuk, op de rug, van voren of beide. Men ziet vrij veel 9/10 mantels. De japon is vaak een iets getail leerde versie van het hemd, meestal met ronde hals; 'n ceintuurtje mag, doch hoeft niet. Bloezende en twee delige japonnen worden uitgebreid met een rok, die ze tot tuniek maakt en vaak van een andere kleur is. Soms stemmen japon en mantel met elkaar overeen in coupe. Crahay, die nu voor 't huis LANVIN werkt, maakt wandel japonnen, die van vo ren en op de rug een extra laagje hebben, dat een blouson of een klokkend jasje suggereert. Aan de zijkanten is het gewoon een enkel voudige japon. Voor het cocktailtoilet zijn er twee mogelijkheden, óf verbluffend pikant wezen, óf wapperen bij Cardin met afhangende zakdoek- punten. Het avondtoilet is lucht hartige uitzonderingen daargelaten bescheiden van halsuitsnijding en soms zelfs van lange mouwen voor zien (Crahay's magnifieke japon nen in de stijl van de Engelse schil der Gainsbourough!). St. Laurent hangt over sluike, hooggesloten ja ponnen tunieken in de vorm van bolle kooien van doorzichtig mate riaal, geborduurd met bloemen en glinsterende stenen. Parijs showt voorjaarsmode 1964 in drukinkt en foto's. De dagbladpers in de hele Wes- terse wereld brengt unaniem 't zelfde gefotografeerde nieuws: de Parijse voorjaarsmode 1964, Uit een lawine van duizenden foto's hebben honderden mode journalisten een keuze trachten te maken, die een beeld geeft van wat Parijs voorschrijft. Geen gemakkelijke keus, want een grote lijn ontbreekt. Parijs wedt op twee typen vrou wen: het jeugdige kostschool meisje en de „femme fatale". En aangezien wellicht iedere vrouw iets van deze beide typen in zich aanwezig voelt, komt iedereen aan haar trekken. De rokken zijn niet in lengte veranderd. Ze zijn in het alge meen wijd. Veel plissé's en veel plooien, welke al dan niet zijn ingeperst. De jasjes van de tailleurs zijn als korte spencertjes. Daarnaast komt het blazermodel voor. Het derde type is de blouson met ruime rug en op de heupen gein crusteerde ceintuur. Iets van de hals afstaande kragen, verbrede revers, dubbelrij knoopsluiting of losvallende voorpanden. De japonnen zijn in kost schoolmeisjesstijl: veel marine blauw met grote witte kragen en ucci Pierre Balmain Sportief ensemble met een rechte rok van wollen bouclé, waarvan de zakken op de rug zitten. Er wordt een sweater van beige sealskin bij gedragen en een bijpassende toque op het hoofd. Capucci blijft de spor tieve kniekous trouw; leuk zijn de „knieriempjes" in een afwijkende kleur. Eenvoudig jurkje voor college-girls, in marineblauwe wol. Een decora tief kraagje garneert het strakke lijfje. Over de gladde rechte rok wordt een iets kortere plissérok ge dragen. manchetten. Wijde rokken, cein tuurtje en aansluitend lijfje. Praktisch elke japon gaat verge zeld van een jasje of mantel. De mantels. Naast de nog steeds modieuze redingote ko men er thans ook rechte model len en uniformachtige jassen met schouderpas en dubbele kno pen. Enkele in het oog lopende de tails: diepe V- en U-vormige de- colletté's veel garnering van wit te piqué en organdi op marine blauw; manchetten aan de mou wen van jasjes, mantels en blou ses; strikjes op revers en hoe den; organdiblouses met wijde geplisseerde mouwen. De tijd, dat bont alleen ge bruikt werd voor een kraag, mof of mantel is voorbij. Tegenwoor dig draagt men bont op alle uren van de dag, zowel binnen- als buitenshuis. Een slipover van bont is zeer modern maar niet goedkoop, want deze worden gemaakt van soepele, zeer kostbare bontsoor ten zoals persianer, breitschwanz en lakoda. De laatste, dit jaar zeer in trek zijnde bontsoort, is zeer kort geschoren sealskin (zeerob). Lakoda kan in iedere kleur geverfd worden, bv. vuur rood, fel groen, kleuren die tot dusverre in bont niet voorkwa men. Maar niet alleen slipovers, ook avondjurken en cocktailjurken worden van bont gemaakt. Niet erg praktisch, want bont is on tegenzeggelijk warm en er is dan een te groot temperatuursver schil tussen kleding en décolleté. De mode-koningen geven niet alleen in de dagelijkse kleding de toon aan, ook in de badjasjes wordt de mode op de voet gevolgd. Zo vindt men er bijvoorbeeld het capemodel terug, dat bij mantels en mantel pakjes nu zo en vogue is, terwijl ook de ruime aangerimpelde rug bij veel modellen opvalt. Deze modieuze omschakeling vindt zijn oorzaak voornamelijk in het feit, dat de jasjes nu niet slechts bedoeld zijn om na het bad of aan het strand na een duik in zee, gedragen te worden. Men kan er nu gerust langere tijd 's morgens thuis in rondlopen of langs het strand mee flaneren. Badstof is het uitgangsmateriaal voor badkleding en aangezien er bad stof is in verschillende kwaliteiten en in verschillende prijzen, vindt men dit verschil in kwaliteit en prijs ook in de badjasjes terug. Zo ziet men naast de normale badstofkwaliteiten ook de z.g. velours-kwa- liteit. Dat wil zeggen dat de lussen, die het kenmerk zijn van de bad- tof, nu aan één kant geschoren zijn, waardoor een vrij lange, dichte pool ontstaat die heerlijk warm en behaaglijk aanvoelt. Wat de dessineringen betreft: steeds meer worden de effen kleuren verdrongen door bedrukte stoffen. In de Summer Timer-collectie (van Jordaan-Ter Weeme te Haaksbergen) ziet men niet alleen vrolijk be drukte badjasjes met strepen of andere kleurschakeringen, doch ook bijzonder fraaie jasjes, bedrukt met bloem-motieven, waaronder diverse prachtige rozen-motieven. Moeders kunnen hun kleine parmantige spruiten verwennen met een schattig jasje, eveneens in het z.g. cape-model met capuchon, waarin de kleintjes ook op minder warme dagen heerlijk op het strand kunnen spelen. ij L li ii 'S3'!MM Chistian Dior Zo brengt Marc Bohan van Dior de college-girl stijl voor 1964: heup lange jasjes met smalle schouders, vaak in een padvinderachtige stijl, met rokken waarin weer alle soorten plooien en plissé's voorkomen. Dit pakje is uitgevoerd in tabakkleurig spun-rayon. pa\yA SCjfoajfit I 2,1- i tSi i 1,1;

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1964 | | pagina 10