Bont
op ieder uur
van de dag
Modelijn vindt ook zijn
weerklank in badjasjes
mm
Stoffen ondergingen
belangrijkste wijziging
in modebeeld
Mode gericht op
jeugdige aanblik en
„Femme Fatale"
Cap
Nina Ricci
De dubbele knoopsluiting, ronde iets wijkende col met strik en de over
hemdsmouwen met smalle manchetten vormen de kenmerkende facet
ten van deze lichtblauwe wollen voorjaarsmantel, waarvan de rok op
de heupen is ingezet.
is helemaal op de achtergrond ge
raakt. Wie komende lente in de
mode wil zijn, zal gabardine moeten
dragen, whipcord en linnen. Ruig
heid en stugheid maken plaats voor
gladheid en soepelheid en een fijn
geribbeld oppervlak in diagonale
richting of visgraat. Natté blijft mo
dern; de vele tweekleurige ruitstof-
fen van het seizoen meestal crè
me met een matte tint zijn ge
weven in natté. Rood en roze wor
den veel gebruikt in alle variaties
La n vin
Kenmerkend voor dit model, dat
John Crahay voor het huis Lanvin
ontwierp, is de brede geincrusteerde
ceintuur die de niet sluitende voor
panden van deze beige wollen zo
mermantel bij elkaar houdt.
tussen het donkerste wijnrood en 't
De belangrijkste verandering van
de voorjaarsmode is gelegen op het
gebied van de stoffen. Het tweed,
dat zo lang een eerste plaats innam,
teerste fondant met inbegrip van
aardbei- en zalmtinten, voorts oran
je van gedroogde abrikoos tot en
met sinaasappelijs, veel geel, varië
rend tussen kerrie- en mimosakleur,
enig heldergroen, lichtblauw, bruin
en lila. Zwart wordt hoofdzakelijk
als achtergrond of afwerking ge
bruikt, wit, beige, grège, grijs en
alle tussentinten daarvan ziet men
in enorme hoeveelheden. De hoofd
kleur van het seizoen is echter on
betwist marineblauw, in combinatie
met wit. De meeste huizen maken
zoiets innetjes van deze combinatie,
dat je er naar van wordt. Saint
Laurent is de enige die haar leven
ren allure weet te geven, maar zij
brengt dan ook de beste collectie
van het seizoen.
Deze stoffen en dat marine met
wit voeren ons regelrecht terug naar
de jaren voor de oorlog. De meeste
couturiers inspireren zich dan ook
op ongeveer 1935. Dat betekent dus
hoekige schouders, rokken tot over
de knie (blote knieën behoren tot
de uitzonderingen), iets of wat tail
le, die ook wel eens een klein beetje
óp wil kruipen en niet te veel van
dit en van dat. De stijl is in hoofd
zaak klassiek: klassieke tailleurs,
klassieke redingnotes, die naar be
lieven een- of tweerijig mogen zijn.
Vele modellen hebben een recht
schouderstuk, op de rug, van voren
of beide. Men ziet vrij veel 9/10
mantels.
De japon is vaak een iets getail
leerde versie van het hemd, meestal
met ronde hals; 'n ceintuurtje mag,
doch hoeft niet. Bloezende en twee
delige japonnen worden uitgebreid
met een rok, die ze tot tuniek maakt
en vaak van een andere kleur is.
Soms stemmen japon en mantel met
elkaar overeen in coupe. Crahay,
die nu voor 't huis LANVIN werkt,
maakt wandel japonnen, die van vo
ren en op de rug een extra laagje
hebben, dat een blouson of een
klokkend jasje suggereert. Aan de
zijkanten is het gewoon een enkel
voudige japon.
Voor het cocktailtoilet zijn er
twee mogelijkheden, óf verbluffend
pikant wezen, óf wapperen bij
Cardin met afhangende zakdoek-
punten. Het avondtoilet is lucht
hartige uitzonderingen daargelaten
bescheiden van halsuitsnijding en
soms zelfs van lange mouwen voor
zien (Crahay's magnifieke japon
nen in de stijl van de Engelse schil
der Gainsbourough!). St. Laurent
hangt over sluike, hooggesloten ja
ponnen tunieken in de vorm van
bolle kooien van doorzichtig mate
riaal, geborduurd met bloemen en
glinsterende stenen.
Parijs showt voorjaarsmode 1964
in drukinkt en foto's.
De dagbladpers in de hele Wes-
terse wereld brengt unaniem
't zelfde gefotografeerde nieuws:
de Parijse voorjaarsmode 1964,
Uit een lawine van duizenden
foto's hebben honderden mode
journalisten een keuze trachten
te maken, die een beeld geeft
van wat Parijs voorschrijft.
Geen gemakkelijke keus, want
een grote lijn ontbreekt.
Parijs wedt op twee typen vrou
wen: het jeugdige kostschool
meisje en de „femme fatale".
En aangezien wellicht iedere
vrouw iets van deze beide typen
in zich aanwezig voelt, komt
iedereen aan haar trekken.
De rokken zijn niet in lengte
veranderd. Ze zijn in het alge
meen wijd. Veel plissé's en veel
plooien, welke al dan niet zijn
ingeperst.
De jasjes van de tailleurs zijn
als korte spencertjes. Daarnaast
komt het blazermodel voor. Het
derde type is de blouson met
ruime rug en op de heupen gein
crusteerde ceintuur. Iets van de
hals afstaande kragen, verbrede
revers, dubbelrij knoopsluiting
of losvallende voorpanden.
De japonnen zijn in kost
schoolmeisjesstijl: veel marine
blauw met grote witte kragen en
ucci
Pierre Balmain
Sportief ensemble met een rechte
rok van wollen bouclé, waarvan de
zakken op de rug zitten. Er wordt
een sweater van beige sealskin bij
gedragen en een bijpassende toque
op het hoofd. Capucci blijft de spor
tieve kniekous trouw; leuk zijn de
„knieriempjes" in een afwijkende
kleur.
Eenvoudig jurkje voor college-girls,
in marineblauwe wol. Een decora
tief kraagje garneert het strakke
lijfje. Over de gladde rechte rok
wordt een iets kortere plissérok ge
dragen.
manchetten. Wijde rokken, cein
tuurtje en aansluitend lijfje.
Praktisch elke japon gaat verge
zeld van een jasje of mantel.
De mantels. Naast de nog
steeds modieuze redingote ko
men er thans ook rechte model
len en uniformachtige jassen
met schouderpas en dubbele kno
pen.
Enkele in het oog lopende de
tails: diepe V- en U-vormige de-
colletté's veel garnering van wit
te piqué en organdi op marine
blauw; manchetten aan de mou
wen van jasjes, mantels en blou
ses; strikjes op revers en hoe
den; organdiblouses met wijde
geplisseerde mouwen.
De tijd, dat bont alleen ge
bruikt werd voor een kraag, mof
of mantel is voorbij. Tegenwoor
dig draagt men bont op alle uren
van de dag, zowel binnen- als
buitenshuis.
Een slipover van bont is zeer
modern maar niet goedkoop,
want deze worden gemaakt van
soepele, zeer kostbare bontsoor
ten zoals persianer, breitschwanz
en lakoda. De laatste, dit jaar
zeer in trek zijnde bontsoort, is
zeer kort geschoren sealskin
(zeerob). Lakoda kan in iedere
kleur geverfd worden, bv. vuur
rood, fel groen, kleuren die tot
dusverre in bont niet voorkwa
men.
Maar niet alleen slipovers, ook
avondjurken en cocktailjurken
worden van bont gemaakt. Niet
erg praktisch, want bont is on
tegenzeggelijk warm en er is dan
een te groot temperatuursver
schil tussen kleding en décolleté.
De mode-koningen geven niet alleen in de dagelijkse kleding de toon
aan, ook in de badjasjes wordt de mode op de voet gevolgd. Zo vindt
men er bijvoorbeeld het capemodel terug, dat bij mantels en mantel
pakjes nu zo en vogue is, terwijl ook de ruime aangerimpelde rug bij
veel modellen opvalt.
Deze modieuze omschakeling vindt zijn oorzaak voornamelijk in het
feit, dat de jasjes nu niet slechts bedoeld zijn om na het bad of aan het
strand na een duik in zee, gedragen te worden. Men kan er nu gerust
langere tijd 's morgens thuis in rondlopen of langs het strand mee
flaneren.
Badstof is het uitgangsmateriaal voor badkleding en aangezien er bad
stof is in verschillende kwaliteiten en in verschillende prijzen, vindt
men dit verschil in kwaliteit en prijs ook in de badjasjes terug. Zo
ziet men naast de normale badstofkwaliteiten ook de z.g. velours-kwa-
liteit. Dat wil zeggen dat de lussen, die het kenmerk zijn van de bad-
tof, nu aan één kant geschoren zijn, waardoor een vrij lange, dichte
pool ontstaat die heerlijk warm en behaaglijk aanvoelt.
Wat de dessineringen betreft: steeds meer worden de effen kleuren
verdrongen door bedrukte stoffen. In de Summer Timer-collectie (van
Jordaan-Ter Weeme te Haaksbergen) ziet men niet alleen vrolijk be
drukte badjasjes met strepen of andere kleurschakeringen, doch ook
bijzonder fraaie jasjes, bedrukt met bloem-motieven, waaronder diverse
prachtige rozen-motieven.
Moeders kunnen hun kleine parmantige spruiten verwennen met een
schattig jasje, eveneens in het z.g. cape-model met capuchon, waarin
de kleintjes ook op minder warme dagen heerlijk op het strand kunnen
spelen. ij L li ii 'S3'!MM
Chistian Dior
Zo brengt Marc Bohan van Dior de college-girl stijl voor 1964: heup
lange jasjes met smalle schouders, vaak in een padvinderachtige stijl,
met rokken waarin weer alle soorten plooien en plissé's voorkomen.
Dit pakje is uitgevoerd in tabakkleurig spun-rayon.
pa\yA SCjfoajfit
I 2,1- i tSi i 1,1;