wAAlwijkse en LanqstRAAtse couRAnt Waalwijker Piet van Engelen, naar Amerika x PIEUCE0T van Mlerlo Zaterdagmorgen vroeg Koninklijk paar terug Garage Bols en Kooyman OPENLIJK GESTELD Hoe kan de mens leven in de hem vijandige ruimte? Schepping van een kunstmatig millieu de enige mogelijkheid in uw uiterlijk .vefiiKaafrd <?'a Bericht over dood van Kroesjef onjuist voorzitter van de K.Y.P. Jongeren 'n wonder op wielen" Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Abonnement p. mnd. (1.00+ 5 ct. inc.k.) ƒ1.03 p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10 p. v/eek (0.24 1 ct. inc.k.) 0.25 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tariel Nog geen bescherming Gewichtloosheid Nabootsing Cirkelgang nieuwe kleuren nieuwe modellen Op 19 april start de reis van 25 po litieke jongerenleiders uit dertien Europese NAVO-landen. Uit Neder land wordt aan deze reis deelgeno men door Piet Dankert, P.v.d.A. en mijn persoontje, Piet van Engelen, voorzitter van de jongeren K.V.P. Een KLM-toestel zal de beide Ne derlandse deelnemers naar Londen brengen, vanwaar de Noord-Europe- Bijzondere ontvangst op Schiphol Borduren Pliseren Stofknopen Stofceintuurs Knoopsgaten Stoppen Verkorten van rokken en mantels Damesmode Tilburg aanse deelnemers aan de trip, die pre cies één maand zal duren, gezamen lijk verder zullen reizen naar Was hington. De reis wordt georganiseerd door het „Governmental Affairs Insti tute", mij verder onbekend, dat hier voor een subsidie heeft ontvangen van de bekende Ford Foundation. Het lijkt me nuttig U een inzicht vooraf te geven in het verloop van de reis, omdat ik met de redaktie van „De Echo van het Zuiden" afgespro ken heb 5 keer een echo van deze Amerikaanse trip aan U voor te tove ren. De Pan-American Airways brengt vanuit Londen een deel van de groep naar Washington D.C., waar het ge zelschap van 19 tot 23 april zal ver toeven. In 't Amerikaanse regerings centrum staan bezoeken op het pro gramma aan het Ministerie van Bui tenlandse Zaken en van Defensie, het Congres en de partijbureaus van de Republikeinen en Democraten. Een van de eerste studieobjecten is het rassenvraagstuk zoals zich dat in Amerika voordoet. Daaruit blijkt wel hoe zwaar dit vraagstuk op de maag van die Amerikanen ligt, die veel met buitenlanders in aanraking komen. Twee dagen zal de groep vertoeven in Norfolk, de Atlantische haven bij uitstek, omdat er het oppercommando van de NAVO voor het Atlantische gebied is gevestigd. Het is de Ameri kaanse evenknie van het in Europa meer bekende NAVO-hoofdkwartier in Parijs. Van 26 tot 28 april zullen de Euro- peaanse gasten worden geconfron teerd met de binnenlandse politiek van een van de Amerikaanse Staten. In Raleigh, North Carolina, worden we geconfronteerd met het typisch Amerikaanse verschijnsel van voor- verkiezingen, primary elections, die binnen de partijen de candidaten voor de officiële verkiezingen aanwijzen. We hopen daar een blik achter de schermen te krijgen van de voor ons zo kermisachtige gang van zaken rond de verkiezingen in Amerika. Op 29 en 30 april hoop ik een van de interessantste onderdelen van de reis mee te maken. Er is dan een be zoek voorzien aan het Centrum voor bemande ruimtevaart in Houston, Texas. Dallas, de plaats waar president Ken nedy werd vermoord, staat niet op 't programma. Ik vind dat zeer juist. Dit tragische gebeuren leent zich min der voor toeristische aktiviteiten, dan men in Dallas zelf wel meent. Niet dat dit typisch Amerikaans is; de vrije West-Berlijners hebben van de „muur" ook een toeristisch object gemaakt. Een van de grootste problemen, waarmede de wereld van vandaag ge confronteerd wordt is dat van de hon ger in de wereld en de armoede van de jonge landen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. In San Francisco vindt 'begin mei de jaarlijkse conferentie plaats van de World Affairs Council van Noord" Californië. Tijdens deze conferentie komen problemen aan de orde alsde buitenlandse handel van de Verenig de Staten, ontwikkelingshulp en de politico-economische relaties van Amerika met Europa, Azië en La tijns-Amerika. Ongetwijfeld zullen binnen de Euro pese delegatie de meningen tussen Fransen enerzijds, Nederlanders, Duitsers en Engelsen anderzijds bot sen. Maar zonder deze besprekingen in San Francisco van 1 tot 5 mei is er toch reeds voldoende vuurwerk in de delegatie te verwachten. Hoe zul len de Turken en de Grieken zich te genover elkaar houden? En de socia listen tegenover de Portugezen; Na het verblijf in San Francisco gaat de groep naar Salt Lake City vanwaar op 8 mei Omaha met zijn Strategisch Lucht Commando wordt bezocht. Op deze vliegbasis zijn veel Nederlandse militairen gestationeerd en een ontmoeting met hen halver wege de reis zal niet onwelkom zijn. Een uitvoerig program wordt het Europese gezelschap voorgezet in Minneapolis en omgeving. In de da gen 9, 10, 11 en 12 mei staan bezoe ken op het program aan de Universi teit, boerderijen, vakbonden en grote industrieën, w.o. een Ford assembla- gebedrijf. In de omgeving van de hoofdstad van de staat Minnesota zullen we ook met gemeentepolitiek in aanraking komen, terwijl in Min neapolis zelf het staatsbeleid onder de loep wordt genomen. Het gezelschap verlaat dan de Ver enigde Staten voor een bezoek aan Ottawa (13-15 mei en Montreal (16 mei). In Canada beperkt zich het programma tot een kennismaking met de historie en de politieke instel lingen van het land. Daarna keert het Europese gezel schap terug naar de States en gaat het naar New York voor een bezoek aan de instellingen van de Verenigde Naties. Vanzelfsprekend gaat de groep de wereldtentoonstelling niet voorbij en evenals in de andere te be zoeken steden is ook hier „sight seeing" een onderdeel van het pro gramma. De reis van de politieke jongeren- leiders is erg omvangrijk en ongetwij feld zeer leerzaam. Uitsluitend ver toeven onder de Europese groep en DE VOCHT's Voor alle zekerheid zeg ik U nu al, dat ik geen Gaullist hen. U zou me straks eens het verwijt kunnen ma ken onder al te sterke Amerikaanse invloed te staan. Dat is misschien wel zo, maar die houding dateert van vóór deze reis. P. van Engelen im t/ADrUDCriI DOELENSTRAAT 42 niLVAKE-niDLIirV Telefoon 04255 - 313 en 336 VRIJDAG 17 APRIL 1964 85e JAARGANG No. 30 De tcho van het Zuièen Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Opgericht 1878 De problemen van de ruimtevaart De mens heeft pas de eerste stap pen in de ruimte gezet. Dit was slechts mogelijk dank zij de nieuw ste verworvenheden van weten schap en techniek, waarbij de kos mische biologie een belangrijke plaats inneemt. Wij staan aan de vooravond van het systematisch on derzoek van ons zonnestelsel met di recte deelneming van de mens aan dit gigantische project. Naast de vele technische problemen werpt dit voor de kosmische levensfunc ties en het arbeidsvermogen van de bemanningsleden van een ruimte schip in deze ongewone omstandig heden toch te kunnen garanderen. Kort geleden werd in Moskou een conferentie gehouden over lucht vaart en ruimtegeneeskunde, bij welke gelegenheid openlijk de pro blemen onder ogen werden gezien. De Rusische specialisten Disakjan en Wolynkin bijv. beschouwden de bescherming van de ruimtevaarders tegen kosmische straling als een van de belangrijkste problemen van langdurige ruimtevluchten. De er varing zowel van de Sowjeet- als de Amerikaanse ruimtevaarders heeft aangetoond, dat bij vluchten van betrekkelijk korte duur en (daar gaat het om), beneden de zone van de radio-actieve gordels van de aarde, bij het ontkerb ennveoorgde aarde, bij het ontbreken van ver hoogde zonne-activiteit geen gevaar voor radio-activiteit aanwezig is. De ervaring echter van langdurige vluchten van automatische, dus on bemande, satellieten bewijst, dat bij het doorkruisen van de radio-active gordels en het optreden van chro- mosferische uitbarstingen op de zon, de ioniserende straling tot een ware bedreiging kan worden voor leven en gezondheid van de ruimtevaar ders, indien deze althans niet vol doende beschermd zijn tegen die straling. Het zou natuurlijk ideaal zijn, de cabine van het ruimteschip door Uw ogen, "omlijst" door een VAN MAAREN- bril.sportief, modieus, elegant of zakelijk, naar verkiezing. Keus uit honderden mo dellen; achter élk model de spreekwoor delijke VAN MAAREN-service... de service, waar U op (in)gesteld bent. BREDA N. Ginnekenstraat 23, tel. 38370 TILBURG Markt 32, tel. 25253 DEN BOSCH* EINDHOVEN*HELMOND VENLO Een misverstand onder journa listen in Moskou leverde maandag avond het zeer definitieve bericht OP, dat premier Nikita Kroesjef zou zijn overleden. Het persbureau, dat het bericht verspreidde en grote ontsteltenis in het Westen veroor zaakte, was de Duitse DPA. Vrij kort na het bekend worden van het nieuws kwam het Rusische pers agentschap met een ontkenning. Later trok PDA zijn bericht in. een sterke laag van een substantie, die de straling kan tegenhouden, zou zijn afgeschermd. Momenteel stuit echter de constructie van een dergelijke omvangrijke beschermen de laag op diverse technische pro blemen, waardoor een en ander nog niet uitvoerbaar is. De talrijke hogere en lagere ver tegenwoordigers van de dieren- en plantenwereld die nodig zijn bij een langdurige ruimtevlucht als bron nen voor voedsel en zuurstof en als verbruikers van afvalstoffen en koolzuurgas, de organische ele menten van het gesloten circuit), kunnen eveneens aan de schadelijke inwerking van kosmische straling worden blootgesteld met alle daaruit voortvloeiende gevolgen. Met in spanning van alle krachten wordt door de geleerden aan de oplossing van dit probleem gewerkt. Het tweede belangrijke probleem bij langdurige ruimtevluchten is wel het vermogen om een langduri ge toestand van gewichteloosheid te doorstaan. Helaas kan men op aar de met een experimentslechts een kortstondige toestand van gewicht loosheid scheppen, zodat het weten schappelijk onderzoek hierdoor wel ernstig wordt belemmerd. Bij korte vluchten in een baan om de aarde hebben alle ruimte vaarders in de toestand van ge wichtlosheid vrij goed gevoeld,maar bij langdurige ruimtevluchten ont staat hierover twijfel. Als we ons wenden tot de geschiedenis van de evolutie der dierenwereld, dan sto ten we op het feit, dat bij het zich verplaatsen van bepaalde diersoor ten uit de oceanen naar het land, waar de zwaartekracht zich anders doet gevoelen dan in het water, on der invloed van die zwaartekracht bij hen de centra van de vorming van hemoglobine zich begonnen te wijzigen in de richting van de vor ming van beenmerg. Maar indien de intensiteit van de vorming van bloed en hemoglobine door 't been merg bepaald wordt door de zwaar tekracht, dan kan blijkbaar de af wezigheid van deze zwaartekracht en de invloed daarvan het verflau wen van de activiteit van het been merg met zich meebrengen. De experimentele bevestiging hier van brengt ons Inogelijk tot de noodzaak in het ruimteschip kunst matige zwaartekracht tot stand te brengen door het draaien van de ruimtecabine om zijn as. De mid delpuntvliedende kracht is dan een aardige vervanger van de zwaarte kracht. De verandering in de belasting van de spiergroepen bij de uitvoe ring van werkzaamheden in deze toestand van gewichtloosheid kan ook tot ongewenste veranderingen leiden en wel tot hét verminderen van de fysieke toestand van de ruimtevaarders. Dit zou van nega tieve invloed op hun organisme kunnen zijn bij de terugkeer van de normale zwaartekracht en in 't bijzonder bij de versnellingen, die optreden bij de opstijging en het landen van het ruimteschip. Tegen dergelijke nare gevolgen kan men de strijd aanbinden met behulp van een zorgvuldig uitge kozen complex van lichamelijke oefeningen en verschillende veren de toestelen, die aan de spieren een bepaalde spanning verlenen. Op die wijze kan het probleem waarschijn lijk op gunstige wijze worden opge lost. Een derde niet minder belangrijk probleem bij de ruimtevaart van lange duur is wel, hoe men de mens van zuurstof en levensmiddelen en water voorziet, 'n Belangrijke voor waarde hiertoe is de volledige utili satie van de afvalstoffen. Men moet dus trachten een gesloten circuit tot stand te brengen, waarbij de afval stoffen van de mens dienst doen als voedingsstoffen voor die organis men, die hem tot voedsel en tot lessing van zijn dorst moeten die nen. Er moet dus een sluitend eco logisch systeem tot stand worden gebracht, dat de mens verzekert van dë noodzakelijke produkten, zoals op aarde en waardoor het niet no- digi s op de vlucht enorme hoeveel heden levensmiddelen mee te ne men. Bij lange ruimtevluchten zal het waarschijnlijk nodig zijn hogere plantensoorten en algen mee te ne men om de goede samenstelling van de lucht te handhaven en de ruim tevaarders van volwaardig voedsel te voorzien en ook om de afvalstof fen te benutten en drinkbaar en hygiënisch water te verkrijgen. Het is ook mogelijk, dat de toekomstige ruimtevaarders huisdieren met zich mee nemen zoals kippen en konij nen, die hun volwaardig eiwithou dend voedsel opleveren. Het verwezenlijken van een der gelijk gesloten circuit, een afgerond biologisch systeem, is uiterst moei lijk. Alle onderdelen ervan moeten immers in strikt evenwicht met el- Kleren maken de man Mannen kopen bij -K COSTUUMS -K COLBERTS -K PANTALONS -K REGENJASSEN -K MODE-ARTIKELEN EXCLUSIEVE HERENKLEDING WAALWIJK Greieitraat 192 Tel. 2507 kaar zijn. De kleinste aantasting van de wisselwerking kan de onder gang van het hele systeem met zich brengen. We zien op aarde al hoe eenvoudig de mens in staat is het evenwicht in de natuur te verstoren. Zelfs dit grote geheel is zeer kwets baar, maar een dergelijk klein ge sloten systeem als men voor de ruimtevaart beoogt, is in wezen nog veel kwetsbaarder. Voor al deze werkelijk bijzonder grote problemen zien de mannen en vrouwen van de wetenschap zich gesteld. Eerst zullen al deze zaken afdoende moeten worden opgelost, alvorens de mens in staat is zijn gro te wensdroom, het doorvorsen van de ruimte buiten onze planeet, te realiseren. En toch zijn we er allen van overtuigd, dat het eenmaal wer kelijk zal gebeuren. Als een aantal particuliere oranje klanten in onder andere Deven ter, Wageningen en Amsterdam hun zin krijgen, zullen zaterdag op schiphol vele Nederlanders present zijn voor een bijzonder welkom aan 't uit Mexico thuiskerende Konink lijk Paar. Dit met de bedoeling vooral de Koningin te bemoedigen in verband met de moeilijkheden rond prinses Irene. De trouwbetui- ging zal een vroegertje moeten zijn want het vliegtuig met de konink lijke reizigers ariveert om half acht in de ochtend. Prinses Beatrix komt In verband met een reis naar Canada enkele dagen later. Het initiatief tot een aanhanke lijkheidsbetuiging vindt niet overal instemming. De NCRV-radiokrant, die er gisteravond gewag van maak te, meent dat de Koningin allereerst (behoefte heeft aan rust. Omdat aldus de NCRV - de algemene trouw aan Oranje boven twijfel staat is een extra onderstreping daarvan slechts geforceerd. Bovendien is de verjaardag van de Koningin eind april dichtbij en dat is dan de beste gelegenheid om de vorstin te vieren. Heuvelstraat 14 - Telefoon 2o882 INTERIEURVERZORGING Grotestraat 270, Waalwijk de Amerikaanse begeleiders zou ech ter een te eng beeld verschaffen, ook een te politiek beeld. Het is daarom prettig, dat in nagenoeg elk der ste den die worden bezocht, voor „home hospitality" wordt gezorgd. Tijdens dat verblijf in Amerikaanse gezinnen zal het beeld van Amerika wellicht meer achtergrond krijgen. Ik hoop U in een vijftal artikelen vanuit Amerika, dat beeld en die ach tergronden te kunnen schilderen, al zal ik U daarbij ook wel eens moeten vermoeien met de politiéke aspekten van de reis, zoals het rassenvraagstuk en de verhouding tussen Frankrijk en Amerika. 99 Type 404 SEDAN MET SCHUIFDAK 5-6 pers. 9300.— Iedere Peugeot-rijder is enthousiast over de schitte rende kwaliteiten van deze wagen, die het maximum aan comfort en veiligheid biedt. Vraagt zonder enige verplichting catalogi en proefrit aan bij f Official Dealer Krupp - International - Morris B.M.C. - Peugeot Vert.: F. G. Hensen, tel. 2424 - Waalwijk.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1964 | | pagina 1