wAALwnkse en UnqstRAAtse couRAnt 3 K.V.P over de medezeggenschap in de onderneming o Erhard en zijn inheemse gaullisten Q V Socialistische visie op nieuwe aanpak omroepbestel Dit detail over Uw totale indruk Bossche kleding-service VRIJDAG 17 JULI 1964 85e JAARGANG No. 55 'itgever faalwijksche Stoomdrukker^ Antoon Tielen toofdredacteurJAN TIELEN rironummer 1069687 lit blad verschijnt 2x per week ïement 1. (1.00 0 ct. inc.k.) 1.05 t. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10 k (0.24+ let. inc.k.) ƒ0.25 Abonnement p. mnd. p. kwrt. p. week (0.24+ x ct. inc.Kj j u.zo p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tariel Telegram-adres: „ECHO" Ipgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Gelijkwaardigheid arbeid, kapitaal en leiding Ter afsluiting van de desbetreffende discussies op een aan dit onder werk gehouden studiedag van de Sociaal-Economische Commissie van de KVP, heeft het Partijbestuur van de KVP zich in zijn laatst gehou den vergadering beraden over een aantal aspecten van het vraagstuk van de medezeggenschap van de iverknemers in de onderneming. Met name is besproken op welke wijze nu en in de nabije toekomst voorlopig verder gehandeld zou dienen te worden om tot een nadere ontwikkeling en realisering van deze medezeggenschap te komen. Het Partijbestuur van de KVP acht het gestalte geven aan de gelijkwaar digheid van de Arbeid een van de belangrijkste problemen, waarvoor de christelijke politiek vandaag staat. Het streven naar medezeggenschap heeft tot doel de samenwerking tus sen de bij de onderneming betrokken groepen, kapitaal, arbeid en lei ding, tot uitdrukking te brengen en een evenwichtige belangenbeharti ging te waarborgen. Het streven naar medezeggenschap, dat zich in on ze maatschappij manifesteert, strookt met het verlangen van de mens naar ontplooiing van zijn persoon.. Ook voor de bevrediging van het rechtsgevoel van de werknemer dient de mogelijkheid te worden ge opend om invloed uit te oefenen op de grote beslissingen bij het onder nemingsbeleid. 176 De staatscommissie-Verdam be- tudeert de mogelijkheden voor een lerziening van het ondernemings- echt. De Katholieke Volkspartij, die ;ich bewust blijft, dat haar bij de Ka- aerverkiezingen ontvouwde program, 'de wereld van morgen", vooral op ernieuwing van de maatschappij- tructuur in christelijke zin gericht is, ■erwacht dat met deze studie spoed al worden betracht. De KVP ver- ^VWrouwt er op, dat een herziening van iet ondernemingsrecht in deze kabi- ietsperiode kan worden ter hand ge- ^K®tomen. r 80 a ïgskor. tnde Meespreken con:De medezeggenschap, dit dient voor- >p te worden gesteld, hangt niet en- ostenlel af van wettelijke maatregelen. /oorzover met medezeggenschap de at faondigheid en het directe meespreken ion l7an ajje Werknemers in de onderne- ning bedoeld wordt, is zij een zaak gwrfan mentaliteit, menselijke verhou- B!*lingen en een democratische manier ran leiding geven, die is afgestemd op le juiste opvattingen over persoon- ijke vrijheid en waardigheid. Om de mtwikkeling evenwichtig te laten 'erlopen, zal het meespreken van al- 'en uitgangspunt moeten zijn van eder verder uitgebouwd stelsel van medezeggenschap, in of buiten de on- lerneming, waarin ook het medebe slissingsrecht zijn juiste plaats moet tinden. De voor directe medezeggenschap n de onderneming nodige mentaliteit tan bevorderd worden door kader vorming, periodieke bedrijfsbespre- Itingen en spreiding van taken, door le werknemers bij het zoeken naar 'erbeteringen te betrekken en door al- erlei andere voorzieningen, die het medeverantwoordelijk zijn van allen luidelijk en aantrekkelijk maken. 8 e n legenheden speciale oommissies wor den ingesteld. Het is wenselijk om na te gaan of in de toekomst wellicht de mogelijk heid geschapen moet worden om de Ondernemingsraden een verdergaan de dan een adviserende bevoegdheid te geven. Hoe belangrijk 't meespreken in de Ondernemingsraden ook is, de factor Arbeid zal daarnaast een grotere in vloed moeten uitoefenen op het be leid van de leiding door haar een plaats te geven in de Raden van Com missarissen. Hierbij gaat het niet meer om medezeggenschap in de be tekenis van meespreken en mee-advi- seren, maar om medezeggenschap in de zin van meebeslissen. Raad van commissarissen Het is niet noodzakelijk, dat de Ar beid in de Raad van Commissarissen vertegenwoordigd wordt door een werknemer uit het eigen bedrijf. De figuur van de arbeiders-commissaris in deze zin kan soms aanleiding zijn tot ongewenste verhoudingen. Het gaat om een vertegenwoordiging, die speciaal bij de Arbeid vertrouwen ge niet, hoewel uiteraard van alle perso nen, die in de Raad van Commissaris sen zitting hébben, verwacht wordt dat zij de belangen van de onderne ming als geheel zullen behartigen en dat zij het vertrouwen hebben van alle in de onderneming samenwerkende groepen van kapitaal, arbeid en lei ding. De taak van de aldus samengestel de Raad van Commissarissen, zal, waar nodig, versterkt moeten worden ten aanzien van het meebeslissen bij het beleid in ruime zin en voor de controle op de dagelijkse leiding. Geleidelijk en doelbewust In het betrekken van de Arbeid bij de samenstelling van de Raad van Commissarissen ziet het Partijbestuur van de KVP een doortrekken van de samenwerkingsgedachte in de onder neming. Dit zal geleidelijk en doelbe wust moeten worden nagestreefd. Ter bescherming van de rechtspositie van de Arbeid en van een evenwichtige belangenbehartiging binnen de onder neming verdient een nader onderzoek naar het enquête-recht en de practi- sche uitvoerbaarheid van een be- roepsrecht voor de werknemers aan beveling. In afwachting van de conclusies van de staatscomm. -Verdam en de daarop gebaseerde voorstellen tot herziening van het ondernemingsrecht is het Par tijbestuur van de KVP van oordeel, dat intussen alle bestaande middelen moeten worden aangegrepen om de medezeggenschap, rekening houdend met aard en grootte van de onderne ming, al zoveel mogelijk te realiseren. Om te komen tot een verdergaande ontwikkeling en realisatie van de ge dachte van de medezeggenschap in de onderneming moet een beroep worden gedaan op alle organisaties instanties (zowel overheid als en maatschappelijk leven) die in onder linge samenwerking hieraan een bij drage kunnen leveren. Ook verder overleg op het sociale vlak, over pun ten waarover nu nog verschil van me ning bestaat, is noodzakelijk om tot een wezenlijke vernieuwing van de ondernemingsstructuur te komen, die in de naaste toekomst volledig recht doet aan de gelijkwaardigheid van de Arbeid. Ondernemingsraad De wet op de Ondernemingsraden liedt reeds een mogelijkheid om de 3idirecte medezeggenschap, door mid- lel van door de werknemers gekozen 'ertrouwensmannen, te verwezenlij- jen. Naast het bevorderen van de otstandkoming van Ondernemings- "aden, waar deze om welke reden dan 8|ok nog niet bestaan, dient gestreefd e worden naar uitbreiding van taken. Pe Ondernemingsraad, als college •an overleg en samenwerking tussen mdernemer en werknemer, heeft „;rachtens de wet - niet enkel de be- 9'oegdheid om sociale-, maar ook om conomisêhe aangelegenheden te be- landelen. Het Partijbestuur van de KVP aeent, dat hiervan nog veel te weinig _Jebruik gemaakt wordt. Uitbreiding van het werkterrein an de Ondernemingsraad kan be- rekking hebben op het personeels- en promotiebeleid, de problemen rond de |roductiviteits-bevordering, een pe- lodiek uit te brengen houvast-gevend (erslag over de gang van zaken en op Jannen voor de toekomst. Een regel matig contact tussen de Raad van lommissarissen en de Ondernemings blad is gewenst. Er kunnen meer men- het bedrijf bij het werk van de Ondernemingsraad worden betrokken ls voor bijzonder belangrijke aange- Adenauer heeft er in zijn nadagen als bondskanselier geen twijfel aan laten bestaan een van de redenen waarom hij niet gelukkig was met Erhard als opvolger, was, dat deze dan wel een goede econoom was, maar geen politieke ruggegraat bezat. De oude kanselier zal deze me ning moeten herzien, zij het zonder vreugde. Want Erhard bleek zeer goed in staat op zijn stuk te blijven staan en dat nog wel op een punt dat Adenauer na aan het hart ligt de Frans-Duitse samenwerking. De Gaulle kwam in Bonn 'en gaf later in Parijs met opmerkelijke open hartigheid toe dat hij daar helemaal niets had kunnen bereiken. En wel het minst voor zijn plannen voor een politieke unie, gemodeleerd rond een as Parijs-Bonn. Een teleurstelling voor de Franse president en ook voor Adenauer.. De oude kanselier is als politicus vrijwel uitgespeeld door zijn leeftijd, maar hij heeft een nauw verbond gesloten met de uitgerangeerde vroe gere minister van defensie, Frans-Josef Strauss, een ambitieus man die wel degelijk nog eens terug wil komen op het eerste plan in Bonn. En hij is ook een belangrijk man, al is het alleen maar omdat hij als voor zitter van de C.S.U. een mjfde van de stemmenmacht der coalitie leidt. Wat willen zij Strauss en Adenauer hebben bij Er hard en zijn minister van buitenlandse zaken Schroder aangedrongen op meer tegemoetkomendheid jegens De Gaulle, maar vergeefs. Erhard weer stond zo sterke druk uit Parijs en uit eigen gelederen. Maar de strijd is daarmee niet afgelopen. Op de jaar vergadering van de C.S.U. (de Beier se zusterpartij van de regerende C. D. U.) in München kwam het wel niet tot een breuk, maar men kon zich toch wel de fronten zien aftekenen. Om Strauss kristalliseren zich in Duisland de niet-onaanzienlijke groe peringen die men wel gaullistisch kan noemen. Strauss is er een voorman van, an deren (eveneens ijverig de pen voe rend in de Bayern-Kurier) zijn Frei- herr von Guttenberg en Armin Moh- ler. Een voornaam kenmerk van deze groep is dat ze met weerzin ziet hoe Washington en Moskou hun best doen voor enige toenadering, men kan dat aflezen uit de redevoeringen die Strauss de laatste tijd o.m. in de V.S. heeft gehouden, en uit Guttenbergs artikelen. Zij redeneren dat de be langen van de Amerikanen en de Eu ropeanen uiteen gaan lopen en dat vooral de gedeelde Duitsers er de dupe van kunnen zijn als Moskou en Washington eens tot een akkoord ko men. Het is daarom - zeggen zij - beter tot een sterk Europa te, komen en voor die kracht is een kernwapen nodig De Gaulles force de frappe zou de basis voor een dergelijke Eu ropese atoommacht kunnen vormen, waarmee de Europeanen zelf van de Russen concessies zouden kunnen af dwingen, waaraan de Amerikanen minder gelegen is. Waar schuilt de fout De fundamentele fout in deze re denering is natuurlijk dat de macht van Europa en Amerika samen nu zo ongeveer de balans in evenwicht houdt tussen het oosten en het wes ten. Deelt men de westelijke kracht in tweeën, dan is er geen evenwicht meer, maar alleen een Russisoh over wicht. En daar komt bij dat Parijs tot een gespannen verhouding met de V.S. bereid was om zijn eigen kern machtsidee na te streven onder die omstandigheid is moeilijk in te zien hoe de Franse generaal wel met de Duitse buur zeggenschap over zijn kernwapen wil delen, die hij met de verre bondgenoot niet wenst. Men vergeet gewoon dat De Gaulle het Frans aanzien en de Franse in- KROETSJEF BELOOFT HEEL WAT De Opperste Sovjet het Russi sche parlement is voor het eerst dit jaar in zitting bijeengekomen en bij die gelegenheid heeft premier Kroetsjef een rede afgestoken, waar in hij zijn volk heilig beloofde, dat Rusland Amerika economisch zal ver slaan. „Voor hen die om deze uit spraak lachen", zeide Russische lei der, „geldt het spreekwoord wie 't laatst lacht, lacht het best". Kroetsjef maakte vervolgens salarisverhogingen bekend voor 18 miljoen Russen, on der wie doktoren, leerkrachten, ver plegend personeel, ambtenaren en handelsagenten. Bovendien stelde hij de collectieve boeren een pensioen in het vooruitzicht. vloed op wil vijzelen in het Frans be lang en zeker niet in dat der Duitsers. En men vergeet bovendien dat de ver beteringen in de internationale ver houdingen van de laatste jaren niet zozeer te danken zijn aan 't tegenover elkaar stellen van Russische en Ame rikaanse macht, maar door het besef dat deze machten beide te groot zijn om de ander tot capitulatie te dwin gen ;daaruit is een gedwongen rede lijkheid jegens elkaar gegroeid. Het streven der Duitse „gaullisten" - nog gaullistischer dan De Gaulle zelf vaak - draagt het gevaar in zich dat met 'het verbreken van dit even wicht ook de redelijkheid weer ver dwijnt. Voorlopig kan men Erhard prijzen dat hij zich van de Strauss- isten-groep niets aantrekt. Met een VAN MAAREN-bril brengt U de persoonlijke noot aan, die U zelf verkiest., zakelijk, sportief, verzorgd... Achter élke VAN MAAREN-bril de spreekwoordelijke VAN MAAREN-service... het 100% dienst betoon waar li op (bijgesteld bent KLEDING-VERHUUR BRUIDSJAPONNEN, BRUIDSMEISJESJAPONNEN, enz. en een ruime sortering gelegenheidskleding voor heren, naar de laatste mode. Vughterstraat 205 TeL 34580 (na 19 uur 37491) 's-HERTOGENBOSCH BREDA N. Ginnekenstraat 23, tel. 38370 TILBURG Markt 32, tel. 25253 OEN BOSCH* EINDHOVEN HELMOND v- VENLO In een rapport van de "Werk groep T.V.-bestel" van de Partij van de Arbeid wordt een nieuw, open be stel bepleit voor radio en televisie. Hierin zouden (niet alleen de bestaan de) omroepverenigingen en 'n "nieuw orgaan" kunnen participeren. De werkgroep werd gepresideerd door de heer J. G. Suurhoff. Se cretaris was drs. J. J. Voogd. Zij ga ven dinsdag een nadere toelichting op het rapport. Naar mening van de werkgroep zullen gegadigden voor zendtijd geen commerciële doeleinden mogen heb ben. Hun doël moet zijn geestelijke culturele en maatschappelijke behoef ten te bevredigen. Om teveel versnip pering te voorkomen zal hun beteke nis moeten worden gebonden aan het criterium van het getal, omdat een andere methode moeilijk denkbaar wordt geacht. De vereiste van 'het ge tal moet evenwel niet zodanig zijn, dat hij in feite een onoverkomelijke hinderpaal voor nieuwe gegadigden vormt. Deze moeten een redelijke aan looptijd krijgen, alvorens zij het nood zakelijke aantal leden moeten hebben. Tijdens deze aanlooptijd moeten de gegadigden de beschikking hebben over de programmagegevens van de dan bestaande omroepverenigingen, teneinde zelf een programmablad te kunnen uitgeven. Rechten en ver plichtingen van de omroepverenigin gen als b.v. het auteursrecht en de financiële verslaggeving dienen bij de wet te worden geregeld. Voor alle radio- en tv-zenders wordt commerciële exploitatie afgewezen. Het uitzenden van reclame-bood schappen zal, volgens de heer Suur hoff, afhankelijk zijn van de finan ciële mogelijkheden. Over een te scheppen "nieuw or gaan" of "organen voor t.v. en ra dio" afzonderlijk stelt het rapport, dat dit 'bestuurd moet worden door vanwege de overheid aangewezen personen uit verscheidene maatschap pelijke lagen. Hoogstens eenzelfde aantal bestuurders moet komen van de tot zendtijd gemachtigde omroep verenigingen. De Kroon zou de voor zitter moeten aanwijzen. Inzake zendtijdverdeling zegt het rapport, dat een deel ervan voor auto noom gebruik aan de omroepvereni gingen ter beschikking moet worden gesteld, een ander deel, bijvoorbeeld een derde, zou aan "het orgaan" ter beschikking moeten komen. Naast een part voor de regering, zouden kerken, genootschappen op geestelij ke grondslag en politieke partijen een aandeel moeten krijgen. Een beperkt deel van de regeringszendtijd zou ter beschikking kunnen komen van orga nisaties, die zendtijd wensen, zonder omroepvereniging te willen worden. Tot die organisaties rekent het rap port vooral maatschappelijke en cul turele. De werkgroep wenst een mi nisterieel jaarverslag over het omroep wel en wee aan de Tweede Kamer. Het naast de omroepverenigingen in te stellen "orgaan" zou over een staf moeten beschikken voor de pro- duktie van programma's buiten de omroepen om. Het gebruik van de produktiestaf van een omroep door derden wordt echter niet uitgesloten. Aan het nieuwe "orgaan" zou een programmaraad verbonden moeten zijn. Het bestuur zou die raad moeten benoemen na overleg met represen tatieve organisaties op geestelijk, cul tureel en maatschappelijk terrein. Voor slechts een derde deel zou die raad uit vertegenwoordigers van de omroepverenigingen mogen bestaan. De programmaraad zou het beleid onder verantwoordelijkheid van het bestuur moeten voeren, maar de eigen programmastaf zou alleen aan de raad verantwoording schuldig zijn. Het rapport denkt het "orgaan" een, waar mogelijk, coördinerende functie voor alle programma's op alle netten toe. Daarbij zou rekening moeten worden gehouden met een eventueel bijzonder karakter van be paalde programma'se of bepaalde zenders. Voorts zou dit "orgaan" de juridische, technische, financiële en personele belangen moeten beharti gen, alsmede het beheer van studio's, voor zover deze niet tot het eigen ter rein van de omroepverenigingen be horen. De omroepen zouden keus van eigen personeel en beheer van eigen geldmiddelen moeten behouden. In de toelichting wordt onder an dere gezegd, dat de commissie bij het bestuderen van het stelsel van vrije omroepen en de stroming van een om roep met duidelijk nationaal element, gekozen 'heeft voor een bestel, waar in behalve de verscheidenheid ook de nationale saamhorigheid duidelijk ge stalte krijgt. Zulks, omdat de onder scheidene bevolkingsgroepen ook ver antwoordelijkheid aanvaarden voor het tot gelding komen van andermans geestelijk goed. Voorts zouden in dit bestel de eigen waarden en bijdragen van de omroeporganisaties, bestaande zowel als nieuwe, geheel tot gelding blijven komen. De omroeporganisa ties zouden dus medeverantwoorde lijkheid dragen ten aanzien van ver scheidenheid en nationale saamhorig heid. Over de behoefte aan continu lich te muziek zei de heer Suurhoff, dat daarvoor bijvoorbeeld een derde ra diozender beschikbaar zou kunnen komen. Het partijbestuur van de P.v.d.A. is het in grote lijnen met het rapport eens, zo verklaarde hij. Tijdens het partijcongres 1965 zal het behandeld worden. De heer Suurhoff noemde deze opzet een "uitwerking van de motie-Kleijwegt" tijdens de Kamer debatten over de radio-tv nota Veld- kamp-Scholten in de lente van 1963. Over het toetreden tot het bestuur van het "orgaan de omroepverenigin gen" verklaarde de heer Suurhoff, dat men het niet eens behoeft te zijn met alle soorten uitzendingen. Wel echter behoort men medeverantwoor delijkheid te dragen voor 'het waar borgen van de gewenste verscheiden heid in de uitingen via radio en tele visie. De heer Voogd zei, dat bij het eventueel verwezenlijken van centrale antennesystemen op grote schaal, zo als dit in den Haag in het Bezuiden- hout het geval is, de thans in het rap port vastgelegde lijnen daarvoor de zelfde behoren te zijn. Het rapport spreekt zich niet uit over de positie van de N.R.U. en de N.T.S. in de voorgestëlde constella tie. Dit wordt naar de mening van de heren Suurhof en Voogd een kwestie van organisatie. OOK DERDE KIND OVERLEDEN Het 4-jarig dochtertje Carmen van de familie Pietersen uit Vlaardingen is in het ziekenhuis in Laon overleden aan de verwondingen die zij had op gelopen bij het ongeluk, waarbij haar moeder en eeh broertje en een zusje op slag werden gedood. De heer Pie tersen ligt ernstig gewond in het zie kenhuis. Het ongeluk gebeurde za terdagmorgen vroeg, toen de auto van de heer Pietersen bij Laon in botsing kwam met een tankauto die 20.000 liter melk vervoerde. VAKANTIEGELD EEN MILJARD De met vacantie naar het buiten land reizende Nederlanders zullen dit jaar in totaal een miljard Nederland se guldens in het buitenland beste den. Daarmee zullen de uitgaven van de uitgaande Nederlanders in het buitenland, dit jaar naar schatting 200 miljoen gulden hoger zijn dan de ontvangsten die Nederland hoekt van het hier binnenkomende vreemdelin- genbezoek. De ïcho van het Zuiöen ge k e

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1964 | | pagina 1