wAAlwqkse en LanQStRAAtse couRAnt Gemeenteraad Waalwijk Zorgelijke noopt financiële gemeente situatie tot tariefsverhogingen Subsidies mei 60 - lOO'/o omhoog STASSAR LICHTWEGWIJZERS 30 december 1964 Tekort van half miljoen wenst U een voorspoedig 1965 DINSDAG 29 DECEMBER 1964 85e JAARGANG No 102 De Fcho van het Zuióen Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij An toon Tieler HoofdredacteurJAN TIELJEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Abonnement p. mnd. (1.00+ "et- Inc.k.) ƒ1.00 p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10 p. week (0.24 1 ct. inc.k.) f 0.23 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tariel Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres: „ECHO" 1. Vaststelling van de notulen der openbare vergadering, gehouden 26 november 1964. 2. Ingekomen stukken. 3. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet voor doorlichting der bevolking in 1965. 4. Voorstel tot vaststelling in ont werp van een uitbreidingsplan in onderdelen „Groenewoud" met bij behorende ontwerp-bebouwings- voorschriften. 5. Voorstel tot vaststelling van al gemene regelen voor warmteleve- ring ten behoeve van woningblok ken, begrepen in het uitbreidings plan in onderdelen „Laageinde I". 6. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van 24.000.- voor de bouw van een woningwetwoning bij de sluis aan de haven. 7. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet, voor aanschaffing en plaatsing van transparant-weg wijzers. 8. Voorstel tot het verlenen van medewerking overeenkomstig art. 72 der lager onderwijswet 1920 voor het inrichten van een natuurkunde- lokaal en het treffen van enkele an dere voorzieningen aan 't gebouw der St. Michaël-ulo-school. 9. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van 422.308. voor de stichting van een nieuw schoolgebouw in Bloemenoord ten behoeve van de Burgemeester Moo- nenschool. 10. Voorstel tot overdracht van grond op voet van art. 58, derde lid, der kleuteronderwijswet, aan de R.K. Kerk van Waalwijk, parochie van de H. Joannes de Dooper, ten behoeve van de bouw van een kleu terschool aan de Taxandriaweg. 11. Voorstel tot wijziging van de regelen met betrekking tot de con trole op het geldelijk beheer en de boekhouding van de gemeente-ont vanger en van andere met geldelijk beheer en met boekhouding belaste ambtenaren, alsmede tot het onder zoek naar de deugdelijkheid van de rekeningen. 12. Voorstel tot intrekking van de regeling, bedoeld in art. 122 der ge meentewet, voor de invordering van inkomsten en ontvangsten, alsmede tot het doen van betalingen, be trekking hebbende op de afdeling sociale zaken c.a. van de gemeente secretarie. 13. Benoeming van een regent van het Oudemannenhuis te Baardwijk, wegens periodieke aftreding. 14. Voorstel tot aankoop bij pu blieke veiling van 10 woningen te Besoijen van de Erven M. Hoogen- doorn. 15. Voorstel tot aankoop van grond ten noorden van de Meerdijk van Th. M. van Loon en de Hervormde Gemeente van Baardwijk. 16. Voorstel tot aankoop van grond ten zuiden van het Richtpad van A. Meyer. 17. Voorstel tot aankoop van grond ten westen van de Zomerdijkweg van C. A. Swaans en J. B. Swaans. 18. Voorstel tot ruiling van ge meentegrond in de Buitenpolder van Baardwijk tegen grond ten oosten van de haven, eigendom van L. A. Pullens. 19. Voorstel tot verkoop van in dustrieterrein ten noorden van de Zanddonkweg aan de Handelmaat schappij H. Leytens N.V. 20. Voorstel tot verkoop van in dustrieterrein ten zuiden van de Elzenweg aan schoenfabriek J. Rouwmaat N.V. 21. Voorstel tot verkoop van wo ningwetwoningen aan de huurders. 22. Aanbieding nota inzake finan ciële situatie der gemeente. 23. Voorstel tot vaststelling van 't bedrag per leerling, bedoeld in art. 55bis der lager onderwijswet 1920. 24. Voorstel tot vaststelling van de bedragen per leerling, bedoeld in art. 101 der lager onderwijswet '20 en art. 34 van het besluit buiten gewoon lager onderwijs 1949, voor 1965. 25. Voorstel tot wijziging der ta- rievenverordening voor gas- en elektriciteitslevering. 26. Voorstel tot wijziging der ta- rievenverordening waterbedrijf. 27. Voorstel tot wijziging der ver ordening op de heffing en invorde ring van een rioolbelasting in de ge meente Waalwijk. 28. Voorstel tot wijziging der ver ordening op de heffing van een straatbelasting in de gemeente Waalwijk. 29. Voorstel tot wijziging der ver ordening op de heffing van preca riorechten in de gemeente Waal wijk. 30. Voorstel tot wijziging der leges verordening 1958. 31. Aanbieding nota inzake 't sub sidiebeleid met betrekking tot ver enigingen, werkzaam op het terrein van de jeugdzorg, de jeugdsport en het culturele leven. 32. Aanbieding gemeente- en be- drijfsrekeningen over 1926. 33. Benoeming commissie van on derzoek begroting 1965. 34. Wijziging begroting. Een erg opwekkend beeld verto nen de ontwerp-begrotingen in het dienstjaar 1965 niet. Met name de gevolgen van de laatste loonexplo sie blijken danig door te werken, zonder dat hiertegenover voldoende compensatie staat aan hogere uit keringen uit het gemeentefonds. Daarnaast wordt ook het algemeen- normale-accres der gemeentelijke uitgaven onvoldoende opgevangen door een hogere rijksuitkering. Een knooppunt in deze materie is dat de Regering, in een alleszins begrij pelijke zorg voor een niet te grote uitzetting der overheidsbestedingen het gemeentefonds slechts ruimer wil voeden in een mate als overeen komt met de stijging van het natio naal inkomen. Zo op het oog is dit een alleszins logisch systeem. Hier bij wordt echter, naar de opvatting van B. en W., en in deze opvatting staan zij zeker niet alleen, te weinig acht geslagen op de reële behoeften der gemeentebesturen. De oplossing der Regering heeft de charme van de eenvoud, aldus B. en W. aan de Raad. Niettemin is het een maatregel van te globale strekking, waarbij te weinig wordt gelet op bijzondere aard en omvang van het gemeente lijke voorzieningenpakket, 't Groot ste bezwaar tegen deze gedragslijn is, dat naar de algemene opvat ting in gemeentelijke kring er niet een voldoende verband bestaat tussen de uitzetting van het natio naal inkomen en die van de ge meentelijke uitgaven om daarop 't beleid te baseren. De uitgaven der gemeenten blijken nl. meer dan evenredig toe te nemen. Willen de gemeenten haar voorzieningenniveau handhaven, en B. en W. dachten toch dat de ingezetenen in deze wel vaartstaat daarop toch wel 'n zeker recht kunnen doen gelden, dan zal het Rijk naar behoren moeten bij springen. De gevolgén van deze po litiek springen dan ook alom dui delijk in het oog: overal kampt men met grote begrotingstekorten en zet men alle! zeilen bij, om het tekort zoal niet weg te werken, dan toch wel te verkleinen. Voor Waalwijk komt daar nog als bijzonder facet bij, dat, analoog aan de ontwikke ling in Midden-Brabant, de streek- functie van Waalwijk allengs nog toeneemt. De hieruit voortvloeiende uitgaven van allerlei aard worden niet voldoende gecompenseerd. Voorlopige cijfers hebben uitge wezen, dat de dienst 1965 een tekort te zien zal geven van rond f 484.300, waarin verwerkt de saldi van de verschillende bedrijven. In 't voor lopig becijferde tekort 1965 van de bad- en zweminrichtingen is een bedrag van pl.m. 21.000,— begre pen voor het badhuis. Gegeven de grootte van dit bedrag tegenover de sterk verminderde betekenis van 't badhuis, is het bij B. en W. op dit moment een punt van overweging of zij niet een voorstel zullen moe ten doen de exploitatie van 't bad huis te staken. Ter bestrijding van het verwachte tekort stellen B. en W. in deze ver gadering voor de volgende maat regelen te nemen ter verhoging van de inkomsten. Burgemeester en wethouders van Waalwijk hebben de Raad over eenkomstig him belofte een subsidie-nota doen toekomen voor de sub sidiëring van het jeugdwerk, de jeugdsport, van het culturele leven en enkele andere verenigingen. Alvorens in te gaan op de bestaande problemen op het (gebied van de subsidiëring en voordat aandacht zal worden geschonken aan het een beeld van de- mate waarin, en de manier waarop, tot op heden in deze gemeente werd gesubsidieerd. In de gemeentebegroting 1964 zijn de volgende subsidies opgenomen aan verenigingen en instellingen, die in het kader van deze nota van belang zijn. Het jeugdwerk bedrag Plaatselijke sociale verenigingen J 7.500, Plaatselijke jeugdsportverenigingen 5.000, Jeugdvacantiewerk 7 1-200, Culturele verenigingen: Stichting Vrienden Waalwijks Orkest J Stichting Vrienden Brabants Orkest f 984,30 Liedertafel „Oefening en Vermaak" f 850, Christelijke Gemengde Zangvereniging „Halleluja" f 200, Harmonie „St. Jan" f 1-150,— Harmonie „St. Crispijn" f 4 Drumband „K.A.J." f 756,50 Plaatselijke toneelverenigingen f 1.500, Kunstkring Waalwijk 2.000, 1.250,subsidie) 750,garantie) Plaatselijke gilden 400, Oranjeverenigingen: Centraal Oranjecomité f 600, Vereniging Oranjehuis f 400, Vereniging Oranje Boven J 400, Vereniging Trouw aan Oranje 400, Vereniging Koninginnedag J 400, In de loop der jaren hebben de jaarlijkse subsidies aan de in de vorenstaande staat opgenomen ver enigingen en instellingen zich ge leidelijk aan ontwikkeld tot de be dragen, die de begroting 1964 ver meldt. Hiernaast moet in aanmerking worden genomen, dat aan verschil lende van de genoemde verenigin gen en instellingen in het verleden, wanneer daartoe in de gegeven si tuatie aanleiding was, incidentele subsidies werden toegekend. Ge dacht kan hier b.v. worden aan geldleningen, op niet bijzonder be zwarende voorwaarden, voor het stichten van verenigingslokaliteiten, aan incidentele subsidies en garan ties voor het verzorgen van bijzon dere uitvoeringen en het organi seren van festivals, en aan subsi dies als beloning voor uitzonderlij ke prestaties. In 1963 ontvingen de jeugdver enigingen een bedrag per lid L-) en een toelage in de exploitatie kosten. De jeugdsportverenigingen ontvingen via de jeugdsportraad Voordelen 1. 2. Onlangs is het gedeelte tussen Waalwijk en Waspik van de nieuwe provinciale weg 's-Hertogenbosch Raamsdonksveer voor het verkeer opengesteld. Deze provinciale weg vormt, zoals bekend, de vervanging van de oude oost-west verbinding door de Langstraat, welke o.m. door de kom van de gemeente voerde. Het is de bedoeling, nu de voorma lige route terugvalt tot de bediening van het lokale verkeer en deze me de hierdoor minder intensief ge bruikt zal gaan worden, dat 't snel verkeer wordt geleid naar 't thans gereedgekomen nieuwe weggedeel te, terwijl het wielrijders verkeer van de oude route gebruik kan blij ven maken. In verband met het vorenstaande is het noodzakelijk, dat de beweg wijzering langs de provinciale weg vernieuwd wordt, terwijl deze in 't centrum van deze gemeente hieraan zal moeten worden aangepast. In deze aanpassing dient mede te wor den betrokken de verlegging van het aansluitingspunt van de weg langs de oostzijde van de haven op de Altenaweg. Nu de opschriften van traditio nele wegwijzers in de kom der ge meente gewijzigd moeten worden, waardoor het nodig is hieraan nieu we armen aan te brengen, wordt door de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond A.N.W.B. voorgesteld de wegwijzers op de belangrijkste punten door lichtwegwij zers te doen vervangen. Het betreft in het gegeven geval de vervanging van 6 wegwijzers door lichtwegwijzers, alsmede het plaatsen van 2 nieuwe lichtwegwij zers, mede op advies van genoemde instantie, in de Hertog Janstraat bij de op- en afritten van de provin ciale weg. De nieuwe lichtweg wijzer, waarop de opschriften aanzienlijk duidelij ker zijn dan de oude wegwijzer, be staat uit een standaardpaal, welke eventueel gecombineerd kan wor den met een lichtmast. Aan deze paal worden perspex lichtbakken bevestigd. De plaatsing van de bedoelde lichtwegwijzers zal grote kosten met zich mede brengen, die de A.N.W.B. niet voor zijn rekening neemt. Deze kosten bedragen 25.390.14. Voorts is het usance, dat: 1. de wegwijzermast door het ge meentelijk elektriciteitsbedrijf ge plaatst wordt en aangesloten op de openbare verlichting voor rekening van de gemeente. De lichtbakken worden door de onderhoudsdienst van de A.N.W.B. aangebracht; 2. de stroomkosten ten laste komen van de gemeente; 3. de omwisseling van de TL-bui- zen en de voorschakelapparaten door het G.E.B. voor rekening van de gemeente worden verzorgd. De verschillende bijkomende voorzieningen worden geschat op 2.500,zodat in totaal een kre diet van 27.900,nodig is. 3. Gasbedrijf Tariefswijziging van vastrecht, alsmede van prijs per m3 24.000, Gezinsreductie te doen vervallen f 12.250, Alles ingaande 1 januari 1965. Geraamde opbrengst f 36.250, Waterbedrijf Verhoging vastrecht voor huishoudelijk gebruik, alsmede voor bedrijven en instellingen enz., levert een méér opbrengst van 35.550,per jaar. Gezinsreductie te doen vervallen. Opbrengst per jaar 2.630,Invoering per 1 april geeft voor 1965 nog een voordeel ad 9/12 x 35.550,— plus 2.650,—) 38.200,— Elektriciteitsbedrijf Globale raming reductie grootverbruikers bij de PNEM: V4 ct. per kWh 7.000,— Hogere opbrengst door meer nachtstroom- verbruik f 500, Vereenvoudiging tarieven-stelsel f 3.500, Vervallen gezinsreductie ad (totaal: f 17.925,-) 6.925, 28.650,— 16.431,- 17.760,— 1.500,— 17.600,— 10.000,— 5.000,- Invoering is praktisch eerst mogelijk per 1 februari '65. Voordeel voor 1965 11/12 x 17.925,— 16.431,—. 4. Woningbedrijf De in het verslag van december 1964 aangeduide voor delen zijn in de begroting inmiddels verwerkt en in de totaaltelling hiervóór opgenomen 5. Straat- en rioolbelasting a. Straatbelasting: Verhoging tarieven van 10 en 5% op 12 en 6% resp. voor gebouwde en ongebouwde eigendommen b. Rioolbelasting: Verhoging met 2/14. Gewone heffing, voordeel Aanvullende heffing, voordeel Nadeel ten laste van het woningbedrijf voor a b: 1700 won. a 4% van 100,af 6.800, 6. Verhoging tarieven ziekenvervoerdienst De wijziging zal gepaard gaan met verbetering van het alarm-systeem en is noodzakelijk, daar de tarieven vol slagen ten achter zijn gebleven op de kostenontwikkeling. De verhoging komt voor een overgroot deel ten laste der ziekenfondsen. Geraamd hogere opbrengst 7. „Werken van derden" Opslag van 10% in te voeren: 10% van 20.000,is 2.000,—. 8. Precariorechten De tarieven voor herstratingen, inritten enz. uit de verordening lichten; de werkelijke kosten verhalen 5.000,- op privaatrechtelijke grondslag. Het voordeel wordt geschat op 3.000,De verordening behoeft dan niet meer telkens gewijzigd te worden voor aanpassing aan de loonkosten. 9. Toiletwagen Rekening is te houden met buiten-gebruikstelling van de wagen. Voordeel 10 Vermakelijkheidsbelasting Hogere raming dan in de ontwerp-begroting is uitge trokken 30.000, 11 Bouwleges Nagegaan is, wat een normale arbeiderswoning, een mid denstandswoning en een villa vorderen aan kosten van toezicht en administratie. De tegenwoordige leges zijn dan niet te laag. Dat zijn ze wél voor allerlei afwijkende gevallen en ook voor grote complexen, die nagenoeg een permanent toezicht vereisen. Verhoging der tarieven met 10% (van 40.000,in de begroting op f 45.000, 1.15 per lid en 50,per vereni ging. Op de gemeentebegroting 1964 werd voor het jeugdvakantiewerk een bedrag beschikbaar gesteld van 1.200,Het jeugdvakantiewerk heeft tot doel de vakantiebesteding van de jeugd in de lagere school leeftijden. Bij het vaststellen van dit subsi- die-bedrag werd uitgegaan van een gemeentelijke bijdrag van 1,- per deelnemend kind. Aan de plaatselijke toneelvereni gingen, welke na beoordeling der opgevoerde stukken voor een pro vinciale subsidie in aanmerking ko men, wordt een gemeentelijke sub sidie beschikbaar gesteld van maxi maal 200% van de provinciale sub sidie. Daarnaast wordt aan de plaatselijke toneelverenigingen een basissubsidie gegeven van 300, per vereniging. Van de in de tabel vermelde sub sidies, die in het vorenstaande niet uitdrukkelijk aan de orde zijn ge komen, berust de verdeling niet op min of meer algemene regelen. In het navolgende zullen zij nader aan de orde komen. In dit verband wijzen B. en W. ook nog op de gemeentelijke subsi dies aan de bibliotheken in de ge meente. De aan deze instellingen te ver lenen subsidies werden in de ge meentebegroting van 1964 als volgt geraamd: Bibliotheken geraamd bedrag Stichting Openbare Leeszaal en Bibliotheek 10.617,50 Bibliotheek St. Antonius f 300, Chr. Leesbibliotheek Besoij en 200, Leesbibliotheek St. Clemens f 200, Totaal 11.317,50 Deze subsidies betekenen volgens B. en W. een voldoende overheids bijdrage aan dit werk. Het wezen en het doel van het overheidssubsidie. De vraag naar de rechtsgrond van het subsidie is van groot belang, omdat de overheid, die het subsidie verleent uit de openbare middelen, de besteding van die gelden moet kunnen motiveren. Van de andere kant is het voor de gesubsidieerde van groot belang, of de subsidie verlening een vorm van vrijgevig heid is van de overheid, of dat hij een zeker recht kan doen gelden op subsidie. De overheid heeft tot taak de be hartiging van het algemeen belang in engere zin. Al wat dienstig is voor het algemeen belang in enge re zin, verdient de aandacht van de overheid. Bij het aantrekken van allerlei taken dient de overheid zich echter beperkingen op te leggen. B. en W. zijn van oordeel dat de overheid zich dient te onthouden van zaken, die even goed aan het particulier initiatief kunnen wor den overgelaten. Uitgaande van deze gedachte zal moeten worden aangetoond, dat de activiteit die die wordt gesubsidieerd, dienstig is voor het algemeen belang in enge re zin en dat het particulier initia tief niet of niet voldoende het on derdeel van het algemeen belang bestaande in de te subsidiëren acti viteit kan behartigen zonder finan ciële steun van de overheid, wil men een rechtsgrond voor subsidië ring hebben. Hiernaast wordt de overheid de laatste jaren gezien niet zozeer als behartiger van het algemeen belang in engere zin, maar veeleer als in strument om een goede samenleving op te bouwen. De overheid moet de mogelijkheid scheppen, dat de bur gers zich in vrijheid kunnen ont plooien en de burgers hebben er recht op dat de overheid deze taak zo goed mogelijk waar maakt. Ook dit kan een motief voor subsidie verlening door de overheid zijn. Het bestaan van een motief voor het subsidiëren van bepaalde par ticuliere activiteiten, behoeft na tuurlijk niet te betekenen dat de overheid die activiteiten te allen tijde en integraal zal moeten sub sidiëren. Of, en de mate waarin, zal worden gesubsidieerd, zal mede af hankelijk zijn van het beschikbaar zijn van middelen bij de overheid. Het door de overheid voor het sub sidiëren van particuliere activitei ten beschikbaar te stellen bedrag, zal moeten worden gevonden door afweging tegen elkaar van de ver schillende door de overheid te be hartigen belangen. Het bestaan van een motief voor het subsidiëren van bepaalde particuliere activiteiten betekent echter, dat bij de belan genafweging, die noodzakelijk zal moeten plaatshebben, de subsidie- post niet de sluitpost van de begro ting mag zijn. Men is algemeen van mening, dat de overheid op het gebied van de sociale jeugdverenigingen een taak heeft. De sociale jeugdverenigingen die thans in de gemeenten bestaan, hebben een wijde en ideële strek king. Zij vangen de jeugd tijdig in haar groep of vereniging op en (Vervolg op pagina 14) OPTICIËN STASSAR is wegens inventarisatie gesloten op zatardag 2 januari 1.300,- 1.000,- wordt redelijk geacht, zulks met inbegrip van de Hin derwet-leges 5.000,- 12 Hinderwetleges In dit opzicht heeft Waalwijk met een paar andere ge meenten de spits afgebeten door invoering van een enigszins gefundeerd tarief, d.w.z. gefundeerd op kosten voor de gemeente. Hoewel de tarieven in vergelijking met de meeste andere gemeenten op zichzelf niet te laag zijn, zijn B. en W. van mening, dat) gezien de tijd besteed aan de uitvoering der Hinderwet, ook al in ver band met nieuwe op te leggen voorwaarden aan bestaan de vergunningen een verhoging met 25% verantwoord is. In 1964 is geheven ter zake 850,Deze leges wordt verantwoord op dezelfde post als de bouwleges. Voor dit onderdeel is voor 1965 dus méér te ramen dan wegens bouwleges: 15% van 850,is 127,50, welk bedrag sub 11 is inbegrepen. 13 Extra beschikking over 1/30 van de reserves (saldi-reserve en Alg. reserve) 62.343,- Totaal: 201.034,- Na aftrek van deze extra-inkomsten van het geraamde tekort van 484.300,—, resteert er nog een tekort van 283.266,—. Eigen inspan ningen van de gemeente zijn echter noodzakelijk om een aanvullende uitkering uit het gemeentefonds te krijgen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1964 | | pagina 13