wAAlwqkse en LanQStRAAtse couRAnt
Gemeenteraad Waalwijk
Zorgelijke
noopt
financiële
gemeente
situatie
tot tariefsverhogingen
Subsidies mei 60 - lOO'/o omhoog
STASSAR
LICHTWEGWIJZERS
30 december 1964
Tekort van
half miljoen
wenst U
een voorspoedig
1965
DINSDAG 29 DECEMBER 1964
85e JAARGANG No 102
De Fcho van het Zuióen
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
An toon Tieler
HoofdredacteurJAN TIELJEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Abonnement
p. mnd. (1.00+ "et- Inc.k.) ƒ1.00
p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10
p. week (0.24 1 ct. inc.k.) f 0.23
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs: 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tariel
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres: „ECHO"
1. Vaststelling van de notulen der
openbare vergadering, gehouden 26
november 1964.
2. Ingekomen stukken.
3. Voorstel tot beschikbaarstelling
van een krediet voor doorlichting
der bevolking in 1965.
4. Voorstel tot vaststelling in ont
werp van een uitbreidingsplan in
onderdelen „Groenewoud" met bij
behorende ontwerp-bebouwings-
voorschriften.
5. Voorstel tot vaststelling van al
gemene regelen voor warmteleve-
ring ten behoeve van woningblok
ken, begrepen in het uitbreidings
plan in onderdelen „Laageinde I".
6. Voorstel tot beschikbaarstelling
van een krediet van 24.000.- voor
de bouw van een woningwetwoning
bij de sluis aan de haven.
7. Voorstel tot beschikbaarstelling
van een krediet, voor aanschaffing
en plaatsing van transparant-weg
wijzers.
8. Voorstel tot het verlenen van
medewerking overeenkomstig art.
72 der lager onderwijswet 1920 voor
het inrichten van een natuurkunde-
lokaal en het treffen van enkele an
dere voorzieningen aan 't gebouw
der St. Michaël-ulo-school.
9. Voorstel tot beschikbaarstelling
van een krediet van 422.308.
voor de stichting van een nieuw
schoolgebouw in Bloemenoord ten
behoeve van de Burgemeester Moo-
nenschool.
10. Voorstel tot overdracht van
grond op voet van art. 58, derde lid,
der kleuteronderwijswet, aan de
R.K. Kerk van Waalwijk, parochie
van de H. Joannes de Dooper, ten
behoeve van de bouw van een kleu
terschool aan de Taxandriaweg.
11. Voorstel tot wijziging van de
regelen met betrekking tot de con
trole op het geldelijk beheer en de
boekhouding van de gemeente-ont
vanger en van andere met geldelijk
beheer en met boekhouding belaste
ambtenaren, alsmede tot het onder
zoek naar de deugdelijkheid van de
rekeningen.
12. Voorstel tot intrekking van de
regeling, bedoeld in art. 122 der ge
meentewet, voor de invordering van
inkomsten en ontvangsten, alsmede
tot het doen van betalingen, be
trekking hebbende op de afdeling
sociale zaken c.a. van de gemeente
secretarie.
13. Benoeming van een regent van
het Oudemannenhuis te Baardwijk,
wegens periodieke aftreding.
14. Voorstel tot aankoop bij pu
blieke veiling van 10 woningen te
Besoijen van de Erven M. Hoogen-
doorn.
15. Voorstel tot aankoop van grond
ten noorden van de Meerdijk van
Th. M. van Loon en de Hervormde
Gemeente van Baardwijk.
16. Voorstel tot aankoop van grond
ten zuiden van het Richtpad van
A. Meyer.
17. Voorstel tot aankoop van grond
ten westen van de Zomerdijkweg
van C. A. Swaans en J. B. Swaans.
18. Voorstel tot ruiling van ge
meentegrond in de Buitenpolder
van Baardwijk tegen grond ten
oosten van de haven, eigendom van
L. A. Pullens.
19. Voorstel tot verkoop van in
dustrieterrein ten noorden van de
Zanddonkweg aan de Handelmaat
schappij H. Leytens N.V.
20. Voorstel tot verkoop van in
dustrieterrein ten zuiden van de
Elzenweg aan schoenfabriek J.
Rouwmaat N.V.
21. Voorstel tot verkoop van wo
ningwetwoningen aan de huurders.
22. Aanbieding nota inzake finan
ciële situatie der gemeente.
23. Voorstel tot vaststelling van 't
bedrag per leerling, bedoeld in art.
55bis der lager onderwijswet 1920.
24. Voorstel tot vaststelling van de
bedragen per leerling, bedoeld in
art. 101 der lager onderwijswet '20
en art. 34 van het besluit buiten
gewoon lager onderwijs 1949, voor
1965.
25. Voorstel tot wijziging der ta-
rievenverordening voor gas- en
elektriciteitslevering.
26. Voorstel tot wijziging der ta-
rievenverordening waterbedrijf.
27. Voorstel tot wijziging der ver
ordening op de heffing en invorde
ring van een rioolbelasting in de ge
meente Waalwijk.
28. Voorstel tot wijziging der ver
ordening op de heffing van een
straatbelasting in de gemeente
Waalwijk.
29. Voorstel tot wijziging der ver
ordening op de heffing van preca
riorechten in de gemeente Waal
wijk.
30. Voorstel tot wijziging der leges
verordening 1958.
31. Aanbieding nota inzake 't sub
sidiebeleid met betrekking tot ver
enigingen, werkzaam op het terrein
van de jeugdzorg, de jeugdsport en
het culturele leven.
32. Aanbieding gemeente- en be-
drijfsrekeningen over 1926.
33. Benoeming commissie van on
derzoek begroting 1965.
34. Wijziging begroting.
Een erg opwekkend beeld verto
nen de ontwerp-begrotingen in het
dienstjaar 1965 niet. Met name de
gevolgen van de laatste loonexplo
sie blijken danig door te werken,
zonder dat hiertegenover voldoende
compensatie staat aan hogere uit
keringen uit het gemeentefonds.
Daarnaast wordt ook het algemeen-
normale-accres der gemeentelijke
uitgaven onvoldoende opgevangen
door een hogere rijksuitkering. Een
knooppunt in deze materie is dat
de Regering, in een alleszins begrij
pelijke zorg voor een niet te grote
uitzetting der overheidsbestedingen
het gemeentefonds slechts ruimer
wil voeden in een mate als overeen
komt met de stijging van het natio
naal inkomen. Zo op het oog is dit
een alleszins logisch systeem. Hier
bij wordt echter, naar de opvatting
van B. en W., en in deze opvatting
staan zij zeker niet alleen, te weinig
acht geslagen op de reële behoeften
der gemeentebesturen. De oplossing
der Regering heeft de charme van
de eenvoud, aldus B. en W. aan de
Raad.
Niettemin is het een maatregel
van te globale strekking, waarbij te
weinig wordt gelet op bijzondere
aard en omvang van het gemeente
lijke voorzieningenpakket, 't Groot
ste bezwaar tegen deze gedragslijn
is, dat naar de algemene opvat
ting in gemeentelijke kring er
niet een voldoende verband bestaat
tussen de uitzetting van het natio
naal inkomen en die van de ge
meentelijke uitgaven om daarop 't
beleid te baseren. De uitgaven der
gemeenten blijken nl. meer dan
evenredig toe te nemen. Willen de
gemeenten haar voorzieningenniveau
handhaven, en B. en W. dachten
toch dat de ingezetenen in deze wel
vaartstaat daarop toch wel 'n zeker
recht kunnen doen gelden, dan zal
het Rijk naar behoren moeten bij
springen. De gevolgén van deze po
litiek springen dan ook alom dui
delijk in het oog: overal kampt men
met grote begrotingstekorten en zet
men alle! zeilen bij, om het tekort
zoal niet weg te werken, dan toch
wel te verkleinen. Voor Waalwijk
komt daar nog als bijzonder facet
bij, dat, analoog aan de ontwikke
ling in Midden-Brabant, de streek-
functie van Waalwijk allengs nog
toeneemt. De hieruit voortvloeiende
uitgaven van allerlei aard worden
niet voldoende gecompenseerd.
Voorlopige cijfers hebben uitge
wezen, dat de dienst 1965 een tekort
te zien zal geven van rond f 484.300,
waarin verwerkt de saldi van de
verschillende bedrijven. In 't voor
lopig becijferde tekort 1965 van de
bad- en zweminrichtingen is een
bedrag van pl.m. 21.000,— begre
pen voor het badhuis. Gegeven de
grootte van dit bedrag tegenover de
sterk verminderde betekenis van 't
badhuis, is het bij B. en W. op dit
moment een punt van overweging
of zij niet een voorstel zullen moe
ten doen de exploitatie van 't bad
huis te staken.
Ter bestrijding van het verwachte
tekort stellen B. en W. in deze ver
gadering voor de volgende maat
regelen te nemen ter verhoging van
de inkomsten.
Burgemeester en wethouders van Waalwijk hebben de Raad over
eenkomstig him belofte een subsidie-nota doen toekomen voor de sub
sidiëring van het jeugdwerk, de jeugdsport, van het culturele leven
en enkele andere verenigingen.
Alvorens in te gaan op de bestaande problemen op het (gebied van
de subsidiëring en voordat aandacht zal worden geschonken aan het
een beeld van de- mate waarin, en de manier waarop, tot op heden
in deze gemeente werd gesubsidieerd.
In de gemeentebegroting 1964 zijn de volgende subsidies opgenomen
aan verenigingen en instellingen, die in het kader van deze nota van
belang zijn.
Het jeugdwerk bedrag
Plaatselijke sociale verenigingen J 7.500,
Plaatselijke jeugdsportverenigingen 5.000,
Jeugdvacantiewerk 7 1-200,
Culturele verenigingen:
Stichting Vrienden Waalwijks Orkest J
Stichting Vrienden Brabants Orkest f 984,30
Liedertafel „Oefening en Vermaak" f 850,
Christelijke Gemengde Zangvereniging „Halleluja" f 200,
Harmonie „St. Jan" f 1-150,—
Harmonie „St. Crispijn" f 4
Drumband „K.A.J." f 756,50
Plaatselijke toneelverenigingen f 1.500,
Kunstkring Waalwijk 2.000,
1.250,subsidie)
750,garantie)
Plaatselijke gilden 400,
Oranjeverenigingen:
Centraal Oranjecomité f 600,
Vereniging Oranjehuis f 400,
Vereniging Oranje Boven J 400,
Vereniging Trouw aan Oranje 400,
Vereniging Koninginnedag J 400,
In de loop der jaren hebben de
jaarlijkse subsidies aan de in de
vorenstaande staat opgenomen ver
enigingen en instellingen zich ge
leidelijk aan ontwikkeld tot de be
dragen, die de begroting 1964 ver
meldt.
Hiernaast moet in aanmerking
worden genomen, dat aan verschil
lende van de genoemde verenigin
gen en instellingen in het verleden,
wanneer daartoe in de gegeven si
tuatie aanleiding was, incidentele
subsidies werden toegekend. Ge
dacht kan hier b.v. worden aan
geldleningen, op niet bijzonder be
zwarende voorwaarden, voor het
stichten van verenigingslokaliteiten,
aan incidentele subsidies en garan
ties voor het verzorgen van bijzon
dere uitvoeringen en het organi
seren van festivals, en aan subsi
dies als beloning voor uitzonderlij
ke prestaties.
In 1963 ontvingen de jeugdver
enigingen een bedrag per lid L-)
en een toelage in de exploitatie
kosten. De jeugdsportverenigingen
ontvingen via de jeugdsportraad
Voordelen
1.
2.
Onlangs is het gedeelte tussen
Waalwijk en Waspik van de nieuwe
provinciale weg 's-Hertogenbosch
Raamsdonksveer voor het verkeer
opengesteld. Deze provinciale weg
vormt, zoals bekend, de vervanging
van de oude oost-west verbinding
door de Langstraat, welke o.m. door
de kom van de gemeente voerde.
Het is de bedoeling, nu de voorma
lige route terugvalt tot de bediening
van het lokale verkeer en deze me
de hierdoor minder intensief ge
bruikt zal gaan worden, dat 't snel
verkeer wordt geleid naar 't thans
gereedgekomen nieuwe weggedeel
te, terwijl het wielrijders verkeer
van de oude route gebruik kan blij
ven maken.
In verband met het vorenstaande
is het noodzakelijk, dat de beweg
wijzering langs de provinciale weg
vernieuwd wordt, terwijl deze in 't
centrum van deze gemeente hieraan
zal moeten worden aangepast. In
deze aanpassing dient mede te wor
den betrokken de verlegging van
het aansluitingspunt van de weg
langs de oostzijde van de haven op
de Altenaweg.
Nu de opschriften van traditio
nele wegwijzers in de kom der ge
meente gewijzigd moeten worden,
waardoor het nodig is hieraan nieu
we armen aan te brengen, wordt
door de Koninklijke Nederlandse
Toeristenbond A.N.W.B. voorgesteld
de wegwijzers op de belangrijkste
punten door lichtwegwij zers te doen
vervangen.
Het betreft in het gegeven geval
de vervanging van 6 wegwijzers
door lichtwegwijzers, alsmede het
plaatsen van 2 nieuwe lichtwegwij
zers, mede op advies van genoemde
instantie, in de Hertog Janstraat bij
de op- en afritten van de provin
ciale weg.
De nieuwe lichtweg wijzer, waarop
de opschriften aanzienlijk duidelij
ker zijn dan de oude wegwijzer, be
staat uit een standaardpaal, welke
eventueel gecombineerd kan wor
den met een lichtmast. Aan deze
paal worden perspex lichtbakken
bevestigd.
De plaatsing van de bedoelde
lichtwegwijzers zal grote kosten met
zich mede brengen, die de A.N.W.B.
niet voor zijn rekening neemt. Deze
kosten bedragen 25.390.14.
Voorts is het usance, dat:
1. de wegwijzermast door het ge
meentelijk elektriciteitsbedrijf ge
plaatst wordt en aangesloten op de
openbare verlichting voor rekening
van de gemeente. De lichtbakken
worden door de onderhoudsdienst
van de A.N.W.B. aangebracht;
2. de stroomkosten ten laste komen
van de gemeente;
3. de omwisseling van de TL-bui-
zen en de voorschakelapparaten
door het G.E.B. voor rekening van
de gemeente worden verzorgd.
De verschillende bijkomende
voorzieningen worden geschat op
2.500,zodat in totaal een kre
diet van 27.900,nodig is.
3.
Gasbedrijf
Tariefswijziging van vastrecht, alsmede van
prijs per m3 24.000,
Gezinsreductie te doen vervallen f 12.250,
Alles ingaande 1 januari 1965.
Geraamde opbrengst f 36.250,
Waterbedrijf
Verhoging vastrecht voor huishoudelijk gebruik, alsmede
voor bedrijven en instellingen enz., levert een méér
opbrengst van 35.550,per jaar. Gezinsreductie te
doen vervallen. Opbrengst per jaar 2.630,Invoering
per 1 april geeft voor 1965 nog een voordeel ad 9/12 x
35.550,— plus 2.650,—) 38.200,—
Elektriciteitsbedrijf
Globale raming reductie grootverbruikers bij de PNEM:
V4 ct. per kWh 7.000,—
Hogere opbrengst door meer nachtstroom-
verbruik f 500,
Vereenvoudiging tarieven-stelsel f 3.500,
Vervallen gezinsreductie ad (totaal: f 17.925,-) 6.925,
28.650,—
16.431,-
17.760,—
1.500,—
17.600,—
10.000,—
5.000,-
Invoering is praktisch eerst mogelijk per 1 februari '65.
Voordeel voor 1965 11/12 x 17.925,— 16.431,—.
4. Woningbedrijf
De in het verslag van december 1964 aangeduide voor
delen zijn in de begroting inmiddels verwerkt en in de
totaaltelling hiervóór opgenomen
5. Straat- en rioolbelasting
a. Straatbelasting:
Verhoging tarieven van 10 en 5% op 12 en 6% resp.
voor gebouwde
en ongebouwde eigendommen
b. Rioolbelasting:
Verhoging met 2/14.
Gewone heffing, voordeel
Aanvullende heffing, voordeel
Nadeel ten laste van het woningbedrijf voor a b:
1700 won. a 4% van 100,af 6.800,
6. Verhoging tarieven ziekenvervoerdienst
De wijziging zal gepaard gaan met verbetering van het
alarm-systeem en is noodzakelijk, daar de tarieven vol
slagen ten achter zijn gebleven op de kostenontwikkeling.
De verhoging komt voor een overgroot deel ten laste der
ziekenfondsen. Geraamd hogere opbrengst
7. „Werken van derden"
Opslag van 10% in te voeren: 10% van 20.000,is
2.000,—.
8. Precariorechten
De tarieven voor herstratingen, inritten enz. uit de
verordening lichten; de werkelijke kosten verhalen 5.000,-
op privaatrechtelijke grondslag. Het voordeel wordt
geschat op 3.000,De verordening behoeft dan niet
meer telkens gewijzigd te worden voor aanpassing aan
de loonkosten.
9. Toiletwagen
Rekening is te houden met buiten-gebruikstelling van de
wagen. Voordeel
10 Vermakelijkheidsbelasting
Hogere raming dan in de ontwerp-begroting is uitge
trokken 30.000,
11 Bouwleges
Nagegaan is, wat een normale arbeiderswoning, een mid
denstandswoning en een villa vorderen aan kosten van
toezicht en administratie. De tegenwoordige leges zijn
dan niet te laag. Dat zijn ze wél voor allerlei afwijkende
gevallen en ook voor grote complexen, die nagenoeg een
permanent toezicht vereisen. Verhoging der tarieven met
10% (van 40.000,in de begroting op f 45.000,
1.15 per lid en 50,per vereni
ging.
Op de gemeentebegroting 1964
werd voor het jeugdvakantiewerk
een bedrag beschikbaar gesteld van
1.200,Het jeugdvakantiewerk
heeft tot doel de vakantiebesteding
van de jeugd in de lagere school
leeftijden.
Bij het vaststellen van dit subsi-
die-bedrag werd uitgegaan van een
gemeentelijke bijdrag van 1,- per
deelnemend kind.
Aan de plaatselijke toneelvereni
gingen, welke na beoordeling der
opgevoerde stukken voor een pro
vinciale subsidie in aanmerking ko
men, wordt een gemeentelijke sub
sidie beschikbaar gesteld van maxi
maal 200% van de provinciale sub
sidie. Daarnaast wordt aan de
plaatselijke toneelverenigingen een
basissubsidie gegeven van 300,
per vereniging.
Van de in de tabel vermelde sub
sidies, die in het vorenstaande niet
uitdrukkelijk aan de orde zijn ge
komen, berust de verdeling niet op
min of meer algemene regelen. In
het navolgende zullen zij nader aan
de orde komen.
In dit verband wijzen B. en W.
ook nog op de gemeentelijke subsi
dies aan de bibliotheken in de ge
meente.
De aan deze instellingen te ver
lenen subsidies werden in de ge
meentebegroting van 1964 als volgt
geraamd:
Bibliotheken geraamd bedrag
Stichting Openbare Leeszaal
en Bibliotheek 10.617,50
Bibliotheek St. Antonius f 300,
Chr. Leesbibliotheek
Besoij en 200,
Leesbibliotheek
St. Clemens f 200,
Totaal 11.317,50
Deze subsidies betekenen volgens
B. en W. een voldoende overheids
bijdrage aan dit werk.
Het wezen en het doel van het
overheidssubsidie.
De vraag naar de rechtsgrond van
het subsidie is van groot belang,
omdat de overheid, die het subsidie
verleent uit de openbare middelen,
de besteding van die gelden moet
kunnen motiveren. Van de andere
kant is het voor de gesubsidieerde
van groot belang, of de subsidie
verlening een vorm van vrijgevig
heid is van de overheid, of dat hij
een zeker recht kan doen gelden op
subsidie.
De overheid heeft tot taak de be
hartiging van het algemeen belang
in engere zin. Al wat dienstig is
voor het algemeen belang in enge
re zin, verdient de aandacht van de
overheid. Bij het aantrekken van
allerlei taken dient de overheid zich
echter beperkingen op te leggen.
B. en W. zijn van oordeel dat de
overheid zich dient te onthouden
van zaken, die even goed aan het
particulier initiatief kunnen wor
den overgelaten. Uitgaande van
deze gedachte zal moeten worden
aangetoond, dat de activiteit die
die wordt gesubsidieerd, dienstig is
voor het algemeen belang in enge
re zin en dat het particulier initia
tief niet of niet voldoende het on
derdeel van het algemeen belang
bestaande in de te subsidiëren acti
viteit kan behartigen zonder finan
ciële steun van de overheid, wil
men een rechtsgrond voor subsidië
ring hebben.
Hiernaast wordt de overheid de
laatste jaren gezien niet zozeer als
behartiger van het algemeen belang
in engere zin, maar veeleer als in
strument om een goede samenleving
op te bouwen. De overheid moet de
mogelijkheid scheppen, dat de bur
gers zich in vrijheid kunnen ont
plooien en de burgers hebben er
recht op dat de overheid deze taak
zo goed mogelijk waar maakt. Ook
dit kan een motief voor subsidie
verlening door de overheid zijn.
Het bestaan van een motief voor
het subsidiëren van bepaalde par
ticuliere activiteiten, behoeft na
tuurlijk niet te betekenen dat de
overheid die activiteiten te allen
tijde en integraal zal moeten sub
sidiëren. Of, en de mate waarin, zal
worden gesubsidieerd, zal mede af
hankelijk zijn van het beschikbaar
zijn van middelen bij de overheid.
Het door de overheid voor het sub
sidiëren van particuliere activitei
ten beschikbaar te stellen bedrag,
zal moeten worden gevonden door
afweging tegen elkaar van de ver
schillende door de overheid te be
hartigen belangen. Het bestaan van
een motief voor het subsidiëren van
bepaalde particuliere activiteiten
betekent echter, dat bij de belan
genafweging, die noodzakelijk zal
moeten plaatshebben, de subsidie-
post niet de sluitpost van de begro
ting mag zijn.
Men is algemeen van mening, dat
de overheid op het gebied van de
sociale jeugdverenigingen een taak
heeft.
De sociale jeugdverenigingen die
thans in de gemeenten bestaan,
hebben een wijde en ideële strek
king. Zij vangen de jeugd tijdig in
haar groep of vereniging op en
(Vervolg op pagina 14)
OPTICIËN STASSAR is wegens inventarisatie
gesloten op zatardag 2 januari
1.300,-
1.000,-
wordt redelijk geacht, zulks met inbegrip van de Hin
derwet-leges 5.000,-
12 Hinderwetleges
In dit opzicht heeft Waalwijk met een paar andere ge
meenten de spits afgebeten door invoering van een
enigszins gefundeerd tarief, d.w.z. gefundeerd op kosten
voor de gemeente. Hoewel de tarieven in vergelijking
met de meeste andere gemeenten op zichzelf niet te laag
zijn, zijn B. en W. van mening, dat) gezien de tijd
besteed aan de uitvoering der Hinderwet, ook al in ver
band met nieuwe op te leggen voorwaarden aan bestaan
de vergunningen een verhoging met 25% verantwoord
is. In 1964 is geheven ter zake 850,Deze leges wordt
verantwoord op dezelfde post als de bouwleges.
Voor dit onderdeel is voor 1965 dus méér te ramen dan
wegens bouwleges: 15% van 850,is 127,50, welk
bedrag sub 11 is inbegrepen.
13 Extra beschikking over 1/30 van de reserves
(saldi-reserve en Alg. reserve) 62.343,-
Totaal:
201.034,-
Na aftrek van deze extra-inkomsten van het geraamde tekort van
484.300,—, resteert er nog een tekort van 283.266,—. Eigen inspan
ningen van de gemeente zijn echter noodzakelijk om een aanvullende
uitkering uit het gemeentefonds te krijgen.