wAAlwijkse en Unqstpauvcse couRant Jampe Ogen vragen brillen van STASSAR Ontstemming over Eate begrotingsbehandeling Motie SaSami-taktiek Te weinig controle Loyale oppositie Voorlichting aan gemeentenaren Damesmode Tilburg Dorpspolitiek Loze beweringen Spelen met mensenlevens „Stervende" binnenstad Woningbouwbeleid VRIJDAG 9 APRIL 1965 85e JAARGANG No. 28 De tcho vAn het Zuiöen Uitgever Waal wij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen HoofdredacteurJAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Abonnement p. week (0.24 -f 1 ct. inc.k.) 0.25 p. mnd. (100-f 5 ct. inc.k.) 1.05 p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling i(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002 Telegram-adres „ECHO" Veel waardering voor beleid van B. en W maar ook veel kritiek NOG STEEDS TE LATE BEGROTINGSBEHANDELING VOORLICHTING AAN GEMEENTENAREN NOODZAKELIJK AAN VERKEERSVEILIGHEID MANKEERT VEEL HET CENTRUM DREIGT EEN „STERVENDE" BINNENSTAD TE WORDEN TAL VAN VRAAGPUNTEN m.b.t. VOLKSHUISVESTING BLOEMENOORD-WONINGBOUW GELAAKT „DOORLICHTING" VAN BEDRIJVEN EN DIENSTEN PERMANENTE FINANCIËLE COMMISSIE UIT DE RAAD 9 WONINGBOUWVERENIGINGEN OVERBODIG MEER PROPAGANDA VOOR WAALWIJK De raad der gemeente Waalwijk heeft donderdagavond algemene beschouwingen gewijd aan de bedrijfsbe- grotingen en de gemeentebegroting 1965. Ze waren over het algemeen zeer indringend. Vijf sprekers heb ben namens hun fractie het college van B. en W. lof toegezwaaid over de wijze waarop het zijn bestuurs functie heeft vervuld. Uiteraard waren er ook veel op- en aanmerkingen, veel vragen en ook noghl wat kri tiek. Namens de Kath. Unie voerde de heer Van Engelen het woord, namens de Werknemerslij st de heer Van Seters en namens de Prot. Christelijke raadsfraktie deed dat de heer Dercksen. Ook de vertegenwoor diger van de Partij van de Arbeid, de heer Kemperman, nam aan de beschouwingen deel, evenals de. heer Brouwer. Na deze beschouwingen, die wij in hier in extenso zullen afdrukken, werd de vergadering geschorst tot maandag 12 april. B. en W. zullen dan de verschillende sprekers beantwoorden. De heer v. Engelen sprak namens de fraktie van de Kath. Unie de volgende rede uit: De begrotingsbehandeling van deze avond, die voor het jaar 1965, is de derde in de rij van vier, die de Raad in deze samenstelling zal verrichten. Van de zijde van de Katholieke Unie, waarvoor ik het woord mag voeren, zullen sommige opmerkingen worden gemaakt die kritischer zijn dan in het verleden. Om echter misverstanden te ver mijden, wil ik één ding vooropstel len: ook in onze fraktie bestaat er grote bewondering voor de wijze, waarop het College van Burgemees ter en Wethouders en de onder scheidene takken van dienst hun werkzaamheden verrichten voor 't welzijn van de inwoners van Waal wijk. Tegen deze achtergrond moet men alle kritiek onzerzijds beschouwen en dan tevens in aanmerking ne men, dat ook wij voor datzelfde be lang van diezelfde inwoners van dezelfde stad onze beste krachten als volksvertegenwoordigers inzet ten. Bij deze uitgangspunten over en weer is er sprake van een goede dialoog. Mijnheer de voorzitter, ik zei reeds, dat deze begrotingsbehande ling de derde is in een reeks van vier. De beide voorgaande behan delingen vonden plaats in de maand mei. Vandaag is het 8 april en dat betekent, dat Uw College er niet in is geslaagd terzake rekening te hou den met de wensen van deze raad. Deze raad heeft nl. bij herhaling de wens uitgesproken de begro tingsbehandeling eerder te doen plaatsvinden en zo mogelijk vóór de aanvang van het jaar waarvoor de begroting dient. Het behoeft nauwelijks nog be toog, dat de fraktie van de Katho lieke Unie zeer ontstemd is over deze gang van zaken en mijn frak tie zal dit keer niet aarzelen Uw College via een motie uit te nodigen de volgende begrotingsbehandeling op zijn minst te doen samenvallen met de vergadering waarin de voor zitter zijn nieuwjaarsrede houdt. Een dergelijke motie is niet fraai, ik geef het gaarne toe, maar het voortdurende talmen van Uw Col lege noopt ons tot deze stap. Pas als ons voorstel neergelegd in de motie wordt geaccepteerd door deze raad en door Uw College wordt geaccepteerd, heeft de be grotingsbehandeling meer zin: de raad kan tenminste nog beslissen over een beleid, dat nog niet in het stadium van uitvoering is. Het is wellicht nuttig in dit ver band te wijzen op de betekenis van de begrotingsbehandeling voor de gemeenteraad. Deze behandeling heeft een meer voudige functie. Zij is van belang voor de raming van geldelijke in komsten en daarmee verband hou dende vaststelling van gemeente lijke belastingen en de tarieven van de nutsbedrijven. Die begro tingsbehandeling is ook van belang voor het vaststellen van een be leidslijn voor het komende jaar, ter wijl ze ook de gelegenheid moet bieden een beschouwing te wijden aan het bestuursbeleid van B. en W. in het afgelopen jaar. De beperkte uitkeringen uit het gemeentefonds, stellen de gemeen ten wel voor grote moeilijkheden, zonder dat deze er zelf iets aan kunnen doen. De gemeenten zitten om Uw woorden te citeren, mijn heer de voorzitter wel in een bij zonder afhankelijke positie. Dit betekent, dat de raad het ge heel van financiële mogelijkheden moet overzien bij de behandeling van de gemeentelijke belastingen en de vaststelling van de tarieven van de nutsbedrijven. In dit licht bezien, is de aanbie ding van deze begroting op dit late tijdstip wel erg vervelend. Er zijn nu financiële besluiten die wel en besluiten die niet in de begroting zijn opgenomen. De Katholiek Unie staat erop, dat tarieven, heffingen e.d. in onder linge samenhang aan de raad wor den gepresenteerd. In het verleden is door deze raad vaak gezwicht voor argumenten als tijdnood, maar onze fraktie zal spoe dig een resoluut „nee" laten horen, wanneer Uw College voortgaat met de incidentele benadering van de gemeente-financiën. Het is 'n soort salami-taktiek, waarvoor wij geen bewondering kunnen hebben. Ook in de uitgaven-sfeer, mijn heer de voorzitter, is er een onover zichtelijke wijze van werken ge woon in onze gemeente. Naar ons oordeel behoort de begroting van de gemeente samen met de Memo rie van Toelichting een „plan de campagne" te vormen voor de uit voering van taken, die College en Raad zich voor een bepaald jaar stellen. Maar niets van dit alles: bij her haling zijn begrotingswijzigingen nodig om in de loop van een jaar bij deze of gene dienst opduikende plannen in het stadium van uitvoe ring te brengen. Wat meer „vooruitzien" vol gens het spreekwoord identiek met „regeren" kan heus geen kwaad, zeker nu de financiële situatie van onze gemeente niet zo rooskleurig is. Geldt een en ander reeds voor de Gewone Dienst, zeker gaat dit op voor het investeringsbeleid. Talrijk en ambitieus zijn de plan nen, die er voor Waalwijk bestaan. Sommige plannen zijn reeds be kend, andere zijn nog verborgen (nee, niet in de schoot der goden) in de bureauladen van de hoofden van dienst. Vele van die plannen zullen ons in de loop van dit jaar weer gaan bereiken. Is dit een juiste gang van zaken? Moet de raad niet komen tot een prioriteitenschema, zodat de ver wezenlijking van ieder project ge zien kan worden tegen de achter grond van het totaal aan plannen? Zulk een prioriteitenschema mag gerust het karakter hebben van 'n meerjarenplan. Als U, mijnheer de voorzitter, een beleidskeuze op basis van prioriteit ten aanzien van nieuwe uitgaven ten laste van de gewone dienst en van nieuwe investeringen ten laste van de kapitaaldienst in Uw nieuw jaarsrede als noodzakelijk om schreef, waarom heeft U dan de raad niet een dergelijk prioriteiten schema voorgelegd? Met een dergelijk meerjarenplan zou de begrotingsbehandeling veel en veel zinvoller zijn. Immers, waarover spreken we nu? Formeel gezien, spreken we alleen over cijfers, die krachtens een be paald automatisme of krachtens eerder genomen raadsbesluiten in de begroting moeten voorkomen. Een beleid treffen we daarin behoudens een enkele negatieve uitzondering niet aan. De controle, die de raad moet uit oefenen over 't beleid van B. en W., zou eigenlijk moeten geschieden bij de vaststelling van de jaarrekenin gen. Om overigens begrijpelijke re denen geschiedt die vaststelling doorgaans nogal laat, zodat de con trole door de raad moet geschieden aan de hand van de geraamde be grotingsbedragen van het vorige jaar. Hier zou een gedetailleerd jaar verslag uitkomst kunnen bieden. Een jaarverslag, dat de raad zou kunnen worden aangeboden als aanvullende documentatie bij de nieuwjaarsrede van de voorzitter. Als ik me goed herinner, heeft U, mijnheer de voorzitter, een dergelijk verslag aan ons beloofd. Tot mijn spijt missen, we dat verslag van avond. Het prioriteitenschema, een meer inhoudelijke Memorie van Toelich ting en een jaarverslag zouden het voor de leden van de gemeenteraad gemakkelijker maken hun taak te zorgen voor een gezonde dialoog met het uitvoerende college van burgemeester en wethouders - naar behoren te vervullen. Een gemeenteraad heeft het toch al niet gemakkelijk. Zoals de Ka merleden, en U weet dat, het moei lijk hebben, wanneer zij moeten op tornen tegen het ambtenarenkorps achter een minister, zo lastig is het voor raadsleden tegenover het Col lege van B. en W. Alles wat U, mijnheer de voorzit ter, kunt doen aan een betere in formatie van de raad is in het be lang van een goed functioneren van de democratie. Het kan in dit verband, dunkt me, geen kwaad nog eens terug te grijpen naar de eerste verklaring, die ik namens de fraktie van de Katholieke Unie mocht afleggen bij onze intrede in deze raadszaal. Ik heb toen gezegd, dat onze frak tie „kritisch - konstruktief" aan het beleid van de gemeente zou mee werken. Bij de eerste algemene beschou wingen heb ik onze aanvankelijk door de anderen slecht begrepen rol wat nader omschreven. De Katholieke Unie is nog steeds van mening, dat slechts van een Het verheugt mij zeer na twee en een half jaar van arbeid in deze ge meenteraad te mogen constateren, dat de Katholieke Unie wat dat be treft een heilzame taak heeft kun nen vervullen. Is er ooit intensiever door de bevolking meegeleefd met de gebeurtenissen in deze raadszaal dan juist in deze zittingsperiode van de gemeenteraad? De huidige situatie is wel eens geschilderd als „dorps-politiek". Mensen, die dat woord in de mond nemen, zou ik willen vragen de de batten in deze gemeenteraad eens te vergelijken met die van omlig gende dorpen en verder verwijder de steden. Daarnaar moeten zij oor delen en een kwalificatie geven. Het is misschien niet al te beschei den, maar ik ben er van overtuigd dat de kwalificatie „dorpspolitiek" niet past. In haar rol van „loyale oppositie" heeft onze fraktie vaak eenzaam geopereerd. Dat heeft soms naar buiten de indruk gewekt, dat de raad (om in de termen van de heer Vondeling te spreken) slechts een papieren tijger was, die niet bijten kon. Ik ben er van overtuigd dat de bewuste kiezers van Waalwijk wel zullen weten waarom deze raad zijn verlangens tegenover het College van B. en W. niet altijd krachten konden bijzetten. Inmiddels zijn wij, van de Katho lieke Unie, dankbaar voor de initia tieven, die wel zijn aanvaard hetzij door het College, hetzij door de raad. In dit verband denk ik aan de activiteiten van collega Van Eijl ten behoeve van de onder wij svergoedin- gen, activiteiten, die zelfs gevolgen hebben gehad voor omliggende ge meenten. Ik denk hierbij ook aan de ver hoging van de subsidies voor het jeugdwerk, die onlangs werden ge realiseerd. Bij deze twee voorbeelden wil ik het voor vanavond laten. Wel wil ik wijzen op zaken die wel werden aangenomen, maar niet werden gerealiseerd. Juist op deze punten kan een zichzelf respecteren de gemeenteraad zich niet veroor loven dat het College van B. en W. achteloos aan zijn besluiten voorbij gaat. Mijnheer de voorzitter, in dit ver band wil ik wijzen op de kwestie van voorlichting aan de gemeente naren. Bij dit vraagstuk mag ik ze ker niet monopoliseren ten gunste van de fraktie van de Katholieke Unie. De heren Dercksen. en Brou wer hebben in het verleden reeds bij herhaling gewezen op de nood zaak van een goede voorlichting. Nu dachten we terzake reeds een hele stap in de goede richting te hebben gedaan door het besluit een krediet ter beschikking te stellen om een bepaalde ruimte om te bou wen tot een tentoonstellingsruimte. Alles wat er is gebeurd, is dat deze ruimte inmiddels is afgebroken. Het verdwijnen van het betrokken pand zal niemand hebben betreurd, maar intussen blijft de noodzaak bestaan van een goede voorlichting en daaraan doen we als gemeente- Heuvelstraat H - Telefoon 26SS2 Exclusieve collecties BLOUSES V VESTEN ROKKEN SHAWLS PANTALONS Atelier voor PLISSEREN, BORDUREN, STOFKNOPEN maken enz. ware democratie gesproken kan worden, wanneer de raad in staat is het beleid te bepalen en de uitvoe ring daarvan kan toetsen. Daarvoor is een permanente dialoog tussen College van B. en W. en raad nood zakelijk. Juist in een gemeenteraad waar ieder der belangrijke groe peringen in het College van B. en W. is vertegenwoordigd, moet de raad zich in zijn totaliteit opstellen als een loyale oppositie. Daarenboven kunnen de frakties door eigen initiatieven een belang rijke bijdrage leveren aan de wet gevende arbeid op gemeentelijk ni veau. 99 Wanneer de raad op deze wijze zijn taak uitoefent, dan komt de kie zer dichter bij het politieke werk in de gemeente te staan. bestuur helemaal niets. En is het 5, 10 of 15 jaar geleden dat de raad zich uitsprak voor een betere voorlichting? Onze fraktie bedoelt spreken de over voorlichting niet alleen de kwestie van de tentoonstellings ruimte. Public relations in zijn al gemeenheid zijn van het allergroot ste belang. Zo heeft het ons in hoge mate bevreemd dat de voorstellen rond de streekraad, die onlangs werden gedaan aan de verschillen de gemeenteraden, de landelijke pers hebben bereikt vanuit het Til- burgse prae-advies. En dat toch de gemeenteraad van Waalwijk eerder de beschikking had over dit prae- advies. Mijnheer de voorzitter, dit is niet meer en niet minder dan een kwes tie van een goede verzorging van de gemeentelijke public relations. Hieraan zal toch zoetjesaan iets moeten gebeuren. Fraaie volzinnen alleen van de zijde van het College doen het niet meer. Onze fraktie heeft ook voorlich ting bepleit bij uitbreidingsplannen. Dit vooral i.v.m. de grondverwer ving, die door het huidige systeem aanleiding is tot veel teleurstelling bij de betrokken grondeigenaren. B. en W. hebben al toegezegd een proef te nemen met een collectieve voorlichting in het kader van de grondverwerving, ik meen voor het Plan Groenewoud. We zouden erg gaarne vernemen hoe deze proef is verlopen, mijnheer de voorzitter. In dit verband moge ik er namens de fraktie van de Katholieke Unie op wijzen, dat gezien de toenemen de betekenis van het grondbedrijf dit evenzeer een commissie van bij stand behoeft als de overige bedrij ven. Nog op een ander stuk heeft het College van B. en W. de raad al jaren met loze beweringen zoet ge houden. Ik doel hier op het stuk van de verkeersveiligheid. In Brabant is een actiecomité in het leven geroepen om via een ver snelling van de uitvoering van Rijkswegen de verkeersveiligheid in onze provincie te bevorderen. Accoord. Noord-Brabant is de meest onveilige provincie in ons land wat betreft het verkeer. Maar ligt dat alleen aan het Rijk? Is het provinciale bestuur dan zo voortvarend? Denk maar eens aan het gemar tel met de Oost-West-verbinding door de Langstraat. Midden-Brabant is misschien wel BUDDEMEYER chemise h reijiiprexi grott,i ilOS wa-t'w.jk een van de onveiligste regionen in de zo gevaarvolle provincie. Maar ligt dat uitsluitend aan het provinciale bestuur? Ik wil me geen oordeel aanmati gen over het beleid terzake van de ons omringende gemeenten. Wel over dat in onze eigen plaats. De ernstige ongevallen, die in het af gelopen jaar hebben plaatsgevonden ga ik niet opsommen. Ik volsta met de constatering, dat de balans in en in triest is. Die balans op zich zou al voldoende reden zijn om met be kwame spoed al die maatregelen te treffen, die de verkeersveiligheid zouden kunnen bevorderen. Maar wat gebeurt er in feite? Jaarlijks vragen raadsleden waar om op de knelpunten in ons wegen- stramien niet bepaalde voorzienin gen worden getroffen. Jaarlijks luidt het antwoord van de voorzit ter, dat er zo juist een bespreking met de A.N.W.B. heeft plaatsgevon den en dat het rapport van de A.N.W.B. wordt afgewacht. Soms heeft de voorzitter hierop een va riant en moet de bespreking „juist de volgende week plaatsvinden". Het begint zo langzamerhand op een mooi sprookje te lijken, dat nooit uitkomt. Mijnheer de voorzitter, er zal op het terrein van de verkeersveilig heid in onze gemeente toch iets ge daan moeten worden. Als U mij vraagt „Wat dan?" veroorloof ik mij 't antwoord schul dig te blijven. Althans wat betreft de details. Er moet een verkeers- structurplan komen, dat correleert met het uitbreidingsplan in hoofd zaken en de uitbreidingsplannen in onderdelen. Op 31 januari 1957 heeft de raad de bevoegdheid tot het nemen van verkeersmaatregelen overgeheveld naar het College van B. en W., waarschijnlijk onder het motief, dat daardoor een slagvaardiger beleid mogelijk zou zijn. De wijze waarop het College tot dusverre- van deze bevoegdheid gebruik heeft gemaakt is allesbehalve voortvarend en voor uitziend te noemen. Zeker is 't niet slagvaardig geweest. Er moet een conceptie komen voor het verloop van de verkeers stromen in onze gemeente. De ge slotenheid van bepaalde woonwij ken, waar uitsluitend ventwegen waren voorzien, moet daarbij zo veel mogelijk gewaarborgd blijven. Men moet de stupiditeit in het hoofd halen om van zo'n rustige doodlopende ventweg in een kin derrijke buurt plotseling een rond weg te maken voor doorstromend verkeer, zoals onlangs in de Noord straat geschiedde. Dat is spelen met mensenlevens, mijnheer de voor zitter. Reconstructie van wegen als de Putstraat, de Antoniusstraat en de Besoijensestraat mag niet langer achterwege blijven. Als de uitvoe ring van terzake door de raad ge nomen besluiten achterwege blijft door het uitblijven van de goedkeu ringen van G.S., dan is het de hoog ste tijd dat de raad dit College laat weten, dat deze reconstructie met het oog op de verkeersveiligheid geen uitstel gedogen. Iedere zomer, aat de Besoijensestraat in de huidi ge lamentabele toestand blijft, wordt er gespeeld met mensenle vens. Het kruispunt Stationsstraat/Pa rallelweg blijft erg gevaarlijk. De gehele verbinding met het ha vengebied en vanuit het centrum bezien naar en van de Langstraat- weg is toch waarlijk wel een coör dinerend gesprek met de betrokken provinciale instanties waard. Nu heb ik me toch bezondigd aan een al te gedetailleerde beschou wing. De verkeersnood in onze ge meente dringt echter, mijnheer de voorzitter, en onze fraktie zal niet aarzelen middels een motie het Col lege van Burgemeester en Wethou ders uit te nodigen op korte termijn de knelpunten op te lossen en op lange termijn een structuurplan op tafel te leggen. Welke die knelpunten naast de zo juist genoemde zijn, achten wij vol doende bekend. Onze fraktie, mijnheer de voorzit ter, heeft in het kader van de on derscheiden uitbreidingsplannen èn bij eerder gehouden algemene be schouwingen gewezen op de nood zaak van speelterreinen voor onze Waal wij kse jeugd. Het College van B. en W. zegde toe, dat er een plan terzake op tafel gelegd zou worden. Onze fraktie zou het zeer op prijs stellen als hieraan spoedig gevolg kon worden gegeven. Vooral in de zich snel uitbreidende nieuwe wij ken bestaat daaraan volgens ons grote behoefte. In het kader van de uitbreidings plannen wil de Katholieke Unie wijzen op een gevaarlijk aspect van de huidige ontwikkeling. Ook het centrum van Waalwijk dreigt een „stervende" binnenstad te worden. En dat betekent, dat vele investe ringen, die gedaan zijn b.v. op het gebied van het onderwijs niet ren dabel blijven, tenzij er in dit cen trum ook voor woonruimte plaats wordt gemaakt. Een van de problemen, die corre leren met dit vraagstuk, is de vraag waar de winkelcentra nu gevestigd moeten worden. En dat probleem wordt momenteel in onze gemeente wetenschappelijk bestudeerd. Ik hoop, dat men dan rekening houdt met de Amerikaanse onder zoekingen, die hebben uitgewezen dat de splitsing van koop-centra voor periodieke inkopen en winkel centra voor dagelijkse levensbehoef ten meer en meer achterhaald wordt. Op de lange duur blijken de winkels naar de kopers te gaan en niet andersom. Dit is slechts één van de proble men. Er zijn er nog vele andere. Een goede voorlichting aan de mid denstanders zal zeker nuttig effect sorteren. U heeft, mijnheer de voorzitter, in Uw nieuwjaarsrede gewag gemaakt van de voor de ontwikkeling van onze gemeente zo noodzakelijke re search. Onze fraktie zou gaarne zien dat het daarbij niet zou blijven en dat metterdaad wetenschappelij ke, sociologische onderzoekingen ten grondslag zouden worden ge legd aan de verdere plannen m.b.t. de expansie van Waalwijk. Tot dus- verre hebben we dergelijke onder zoekingen zeer ongaarne gemist bij de voorbereiding van de uitbrei dingsplannen. In dit verband, mijnheer de voor zitter, lijkt het onze fraktie nood zakelijk, dat naar andere terreinen in onze gemeente wordt gekeken voor een verdere stedebouwkundige uitleg. We zijn weliswaar nog niet toe aan de realisering van alle ge projecteerde woonwijken, maar als het tempo van dien aard wordt dat de woningnood een effectieve be strijding krijgt, zal het nodig zijn dat verder gekeken wordt voor uit breidingsplannen, die op lange ter- Misschien moeten we op de duur Misschien mieten we op de duur zelfs „de polder in". In het raam van de volkshuisves ting zijn er bij de fraktie van de Katholieke Unie nog enkele vraag punten: wat zijn de plannen voor 't cen trum ten noorden van de Grote straat (als component van het cityplan) hoe staat het met de destijds voorziene bouw van flatwonin gen op het voormalige voetbal veld van R.K.C. zit er nog geen perspectief in de

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1965 | | pagina 23